مقایسه کانادا و انگلیس برای تحصیل و زندگی از جنبه های مختلفی ارزشمند است و به شما کمک خواهد کرد مقصد نهایی خود را برای اقامت انتخاب کنید. هر دو این کشورها جزو محبوب‌ترین مقاصد کاری و تحصیلی محسوب می‌شوند. شرایط زندگی در کانادا و انگلیس بسیار عالی است و هر دو آن‌ها دارای بهترین سیستم آموزشی هستند؛ اما همیشه تفاوت هایی وجود خواهد داشت که موجب برتری یک کشور بر دیگری می‌شود.

ما در لتسگویونی به بررسی و مقایسه کانادا و انگلیس برای تحصیل و زندگی پرداخته و تلاش می‌کنیم تا اطلاعات خوبی در اختیارتان قرار دهیم.

مقایسه کانادا و انگلیس برای تحصیل

برای دانشجویان بین المللی، انگلیس و کانادا همیشه به عنوان محبوب‌ترین مقاصد برای تحصیل و زندگی بوده است. هر یک از این کشورها دارای یک سنت طولانی در بحث آموزش می‌باشند. هر دو کشور کانادا و انگلستان دارای دانشگاه‌هایی هستند که در میان 50 سال برتر جهان قرار دارند.

نظام آموزشی در کانادا به گونه‌ای است که مدارس و دانشگاه ها به صورت ایالتی اداره می‌شوند. مقاطع تحصیلی این کشور به صورت پیش دبستانی، ابتدایی، متوسطه اول و دوم است و شرایطی را فراهم کرده تا متقاضیان بین المللی بتوانند در بهترین مدارس کانادا تحصیل کنند. زبان آموزش در دانشگاه‌های این کشور انگلیسی و فرانسوی است.

برای ورود به دانشگاه‌های انگلیس داوطلبان باید 12 سال به تحصیل مشغول شوند. تحصیل در مدارس انگلیس به بخش‌های پیش دبستانی، ابتدایی، متوسطه و آموزش پیش از دانشگاه (FE) تقسیم می‌شود. برای تحصیل کارشناسی در انگلیس دانش آموزان باید در دوره های A-Level و یا فاندیشن شرکت کنند و در آزمون‌های UCAT، BMAT و یا LNAT پذیرفته شوند.

دوره های محبوب

در مبحث مقایسه کانادا و انگلیس برای تحصیل موضوعی که اهمیت دارد رشته‌های محبوب در این دو کشور هستند. برخی از این رشته های تحصیلی با توجه به محبوبیت خود در سراسر جهان میان این دو کشور نیز مشترک می‌باشند. دوره‌هایی که در کشور انگلیس بیشترین تقاضا را دارند عبارتند از، کسب و کار، علوم طبیعی، مهندسی، پزشکی و علوم اجتماعی.

برنامه‌های آموزشی که در کشور کانادا بیشترین تقاضا را دارند عبارتند از: کسب و کار، علوم کامپیوتر، فناوری اطلاعات، مهندسی، علوم پایه، علوم فیزیک و زمین شناسی، جنگلداری و کشاورزی. 

مقایسه تحصیل در کانادا و انگلیس

مقایسه شرایط تحصیل و زندگی در کانادا و انگلیس

برای ورود به دوره لیسانس در کشور انگلستان متقاضیان باید دوره 1+12 ساله مدرسه را به اتمام رسانده باشند. طبق قوانین موجود هم اکنون، دانشگاه‌های انگلستان مدرک دو ساله CBSE را برای تحصیل در دوره سه ساله لیسانس می‌پذیرند. برای تحصیل کارشناسی ارشد نیاز به ارائه مدرک کارشناسی است و برخی از دانشگاه‌ها برای ورود به رشته‌های مدیریت قبولی در آزمون GMAT و برای ورود به رشته های علوم قبولی در آزمون GRE نیاز خواهند داشت.

برای دوره کارشناسی باید حداقل نمره 6 و برای کارشناسی ارشد باید حداقل 6.5 آیلتس داشت. 

برای وارد شدن به دانشگاه و تحصیل کارشناسی در کانادا باید 12 سال آموزش و تحصیل در مدرسه را به اتمام رسانده و دیپلم اخذ کرد. مدت زمان تحصیل در دوره لیسانس چهار سال خواهد بود و برای ورود به برخی از رشته ها نیاز به قبولی در آزمون ورودی است. خوشبختانه، دیپلم ایران مورد تأیید دانشگاه‌های این کشور بوده و برخلاف انگلستان نیازی به گذراندن دوره های پیش از دانشگاه نمی‌باشد.

مقایسه هزینه تحصیل کانادا و انگلیس

برای مقایسه بهتر تحصیل در کشور کانادا و تحصیل در انگلیس باید هزینه تحصیل در هر کدام از این دو کشور را مدنظر قرار داد. هر دوی این کشورها تحصیل را به صورت انگلیسی ارائه می‌دهند که جزو مزیت های اصلی آن‌ها است. به طور کلی، انگلستان جزو کشورهای پر هزینه برای تحصیلات شناخته می‌شود.

شهریه دوره‌های کارشناسی در کانادا سالیانه بین 10,000 تا 40,000 دلار کانادایی و برای تحصیلات تکمیلی بین 30,000 تا 85,000 دلار کانادایی است؛ در حالی که شهریه دوره‌های کارشناسی در انگلیس سالیانه بین 8000 تا 15000 پوند و برای تحصیلات تکمیلی بین 10,000 تا 20,000 پوند خواهد بود.

در بحث مهاجرت تحصیلی به هر کدام از کشورهای کانادا و یا انگلستان علاوه بر هزینه تحصیل، هزینه های زندگی نیز تأثیرگذار است؛ چرا که دانشجویان در بدو ورود دارای کار نبوده و در نتیجه درآمدی نخواهند داشت.

هزینه‌های زندگی دانشجویی در انگلستان خصوصاً در شهر لندن و سایر شهرهای بزرگ کشور زیاد خواهد بود.

در کانادا شهرهای ونکوور و تورنتو نسبت به دیگر شهرها با هزینه زندگی بالاتری همراه خواهند بود.

هزینه زندگی دانشجویی در انگلیس بدون در نظر گرفتن مسکن 1015 پوند و در کانادا بدون درنظر گرفتن مسکن تا 1500 دلار در ماه می‌باشد.

مقایسه دانشگاه های کانادا و انگلیس برای تحصیل

هنگام انتخاب یک کشور به عنوان مقصد تحصیلی رتبه دانشگاه‌های آن کشور نیز اهمیت ویژه‌ای پیدا می‌کند؛ چرا که هر چه رتبه دانشگاه بهتر باشد به طبع آن بار علمی بیشتر بوده و می‌تواند ضامن یافتن کار پس از فارغ التحصیلی شود.

اکثر دانشگاه های موجود در کشور انگلستان در میان 50 دانشگاه برتر دنیا قرار دارند که می‌تواند آن را به یک مکان عالی برای تحصیل و زندگی تبدیل کند. بهترین دانشگاه های انگلستان شامل آکسفورد، کمبریج، کالج لندن، ادینبورگ، منچستر و مدرسه اقتصاد و علوم سیاسی می‌شود.

دانشگاه‌های کانادا نیز در میان 150 دانشگاه برتر دنیا قرار دارند و بهترین دانشگاه های این کشور دانشگاه تورنتو، مک گیل، بریتیش کلمبیا، آلبرتا و مک مستر هستند.

بورسیه کانادا و انگلستان

به طور کلی، هنگام مقایسه کانادا و انگلیس برای تحصیل و زندگی باید گفت که بورسیه تحصیلی هر دو این کشورها بسیار رقابتی است و داوطلبان زیادی از سراسر جهان به دنبال تحصیل رایگان و یا کاهش هزینه های خود هستند. هر چه تقاضا برای یک رشته خاص بیشتر باشد شانس دریافت بورسیه تحصیلی و کمک هزینه کاهش خواهد یافت و این نکته‌ای است که باید از قبل برای آن برنامه ریزی کرد.

عموماً به متقاضیان تحصیل در هر دو کشور توصیه می‌شود تا شرایط و مدارک لازم برای دریافت بورسیه را به طور دقیق در سایت دانشگاه بررسی کنند. بهتر است در روزهای اول شروع ثبت نام برای اخذ بورسیه و کمک هزینه اقدام کرد و مدارک مورد نظر را به طور کامل ارائه داد.

مقایسه چالش های تحصیل در کانادا و انگلیس

اولین و مهم‌ترین چالشی که در هنگام تحصیل در کانادا پیش روی متقاضیان بین المللی وجود دارد، امکان ریجکت شدن ویزای آن‌ها خواهد بود. تصور این که ارائه مدارک علمی به صورت کامل می‌تواند جلوی ریجکتی را بگیرد اشتباه است. داوطلبان باید تمکن مالی و انگیزه نامه خود را به طور دقیق به سفارت ارائه دهند و آفیسر را مجاب کرده که بهترین نامزد برای ورود به دانشگاه می‌باشند. 

از دیگر چالش‌های پیش روی متقاضیان بین المللی تحصیل در این دو کشور میتوان به هزینه‌های تحصیل و زندگی اشاره کرد. هر چند که هزینه های تحصیل در کشور کانادا نسبت به بسیاری از کشورها مقرون به صرفه‌تر است؛ اما متأسفانه به دلیل وجود تفاوت ارز ممکن است ایرانیان با مشکلات مالی مواجه شوند که اخذ بورسیه تحصیلی و انجام کارهای دانشجویی می‌تواند این مشکلات را تا حد زیادی برطرف کند.

چالشی که کانادا نسبت به انگلستان دارد فاصله زیاد با ایران خواهد بود که به دانشجویان این امکان را نمی‌دهد تا بتوانند راحت به دیدار خانواده بیایند. 

مقایسه ویزا کانادا و انگلیس برای تحصیل و زندگی

انگلستان بهتر از کانادا است؟ برای پاسخ به این سوال باید به روش اخذ ویزای دانشجویی هر دو کشور نگاه کرد. روند اخذ ویزای دانشجویی این دو کشور به شرح زیر است:

انگلیس

ویزای دانشجویی در انگلستان به عنوان Tier4 شناخته شده است و مختص افرادی است که قصد اقامت بیش از 6 ماه را دارند. هزینه ویزای دانشجویی بریتانیا حدود 350 پوند است. علاوه بر این، هزینه‌های بین المللی بهداشت 705 پوندی نیز باید پرداخت شود. ممکن است در برخی موارد سفارت داوطلبان را برای مصاحبه دعوت نکند. داوطلبان دوره کارشناسی مجاز به درخواست برای ویزای همراه نیستند.

مدارک مورد نیاز برای ویزای دانشجویی انگلستان به شرح زیر می‌باشد:

•    گذرنامه معتبر
•    نامه پذیرش
•    عکس پاسپورتی
•    تمکن مالی
•    مدارک هویتی

کانادا

متقاضیان علاقه‌مند به تحصیل در این کشور نیاز به ویزای دانشجویی یا برنامه ویزای SDS خواهند داشت. هزینه ویزای دانشجویی کانادایی حدود 150 دلار است. همچنین داوطلبان باید 85 دلار کانادایی را به عنوان هزینه‌های بیومتریک پرداخت کنند.

مدارک مورد نیاز برای ویزای دانشجویی کانادا به شرح زیر می‌باشد:

•    گذرنامه معتبر
•    نامه پذیرش
•    تمکن مالی به ارزش 10,000 دلار
•    دو قطعه عکس پاسپورتی
•    گواهی سلامت پزشکی
•    مدرک زبان

کار دانشجویی حین تحصیل در کانادا و انگلیس

خوشبختانه، هر دو کشور به دانشجویان بین المللی اجازه می‌دهند تا زمانی که به تحصیل مشغول هستند جهت کاهش هزینه های خود به انجام کارهای پاره وقت بپردازند. دانشجویان کانادا تنها تا زمانی که به تحصیل مشغول هستند، می‌توانند با مجوزی که اخذ کرده‌اند به کار مشغول شوند و پس از آن تخلف محسوب می‌شود. 

دانشجویان بین المللی انگلستان قادر هستند تا 20 ساعت در هفته کار کنند. آن‌ها می‌توانند در طول دوره تعطیلات تمام وقت کار کنند. آن‌ها همچنین مجاز به کار در داخل محوطه دانشگاه بوده و یا می‌توانند برای یک کارفرمای وابسته به دانشگاه کار کنند. 

مقایسه مزایا و معایب تحصیل و زندگی در کانادا و انگلیس

مسلماً زندگی و تحصیل در هر کشوری با مزایا و معایبی همراه خواهد بود. در این بخش به بررسی و مقایسه دو کشور کانادا و انگستان خواهیم پرداخت.

انگلستان

1.    دوره تحصیل کوتاه

در مقایسه با اکثر دانشگاه‌های جهان که حدود چهار سال یا بیشتر برای دریافت مدرک زمان می‌برد، در این کشور می‌توان پس از سه سال یا کمتر مدرک دانشگاهی اخذ کرد. دانشجویان می‌توانند سریع‌تر دانش مورد نظر خود را به دست آورده و وارد بازار کار شوند. 

2.    محیط تحصیلی حرفه ای

انگلستان دارای بهترین و معتبرترین دانشگاه‌های جهان است. دانشجویان فرصت استفاده از پیشرفته‌ترین امکانات روز آموزشی را خواهند داشت. مدرک اخذ شده از دانشگاه‌های آن در سراسر دنیا به رسمیت شناخته می‌شود. 

3.     سیستم آموزشی بسیار منظم

از آن جا که استادان بسیار سخت‌گیر هستند؛ در نتیجه دانشجویان نمی‌توانند وقت خود را به بطالت بگذرانند. به همین دلیل است که سیستم آموزشی انگلیس بسیاری از نوابغ را پرورش داده است. 

4.    شرایط تحصیلی استرس زا

دانشجویان این کشور در طول دوره امتحان نمی‌خوابند؛ زیرا استرس امتحانات بسیار زیاد است. هنگامی که زمان کمتری برای دریافت مدرک تحصیلی در انگلستان وجود دارد، تنش بیشتری نیز وجود خواهد داشت.

5.     زمان یادگیری محدود

فارغ التحصیلی سریع نیز می‌تواند یک عیب باشد. از آن جا که داوطلبان دوره کارشناسی سه سال به یادگیری مشغول هستند فرصت کمتری را نسبت به دانشجویان سایر کشورها خواهند داشت.

کانادا

1.    دانشگاه های جهانی

کیفیت آموزش و پرورش ارائه شده توسط دانشگاه‌های کانادایی بسیار مطلوب است. به علاوه، مدرک اخذ شده از این دانشگاه ها در سطح جهانی شناخته شده است. دانشکده های پژوهشی فرصت‌های تحقیقاتی فراوانی را ارائه می‌دهند.

2.    محیطی امن

کانادا رتبه ششم را در میان 172 کشور در شاخص صلح جهانی دارد. دانشگاه‌های کانادایی اهمیت زیادی برای ایمنی دانشجویان بین المللی قائل هستند. 

3.    هزینه های تحصیل پایین

این کشور اغلب ترجیح دانشجویانی است که به دنبال هزینه‌های تحصیل پایین‌تر نسبت به کشورهایی مانند ایالات متحده یا انگلستان هستند. در مقایسه با سایر کشورها هزینه های تحصیل، محل اقامت و سایر هزینه های زندگی مناسب‌تر است.

4.    سیستم بهداشتی

کانادا یکی از کشورهای با مراقبت های بهداشتی جهانی است؛ با این حال، مراقب بهداشتی رایگان نیست. افراد باید حق بیمه ماهانه یا سالانه را پرداخت کنند تا مزایای سیستم های بهداشتی برخوردار شوند. 

5.    دخالت دولت

دولت در هر جنبه‌ای از زندگی فردی دخیل است. دولت همه چیز را مدیریت می‌کند و شهروندان احساس می‌کنند که آن‌ها تحت نظارت همیشگی هستند. 

سخن آخر

در این مطلب تمام سعی خود را به کار گرفتیم تا به مقایسه کانادا و انگلیس برای تحصیل و زندگی بپردازیم. این که بگوییم کدام کشور بهتر است کار سختی خواهد بود؛ زیرا هر فرد شرایط و معیارهای خاصی برای خود دارد. با توجه به در نظر گرفتن تمامی موارد می‌توان گفت که انتخاب کانادا به عنوان مقصد تحصیلی می‌تواند گزینه خوبی باشد و کیفیت زندگی این کشور نشان دهنده این موضوع است.

اگر شما عزیزان قصد مهاجرت به یکی از این دو کشور را داشته و نیازمند راهنمایی‌های دقیق‌تری هستید، می‌توانید با رزرو وقت مشاوره با کارشناسان مجرب مجموعه اعزام دانشجوی lets go uni در ارتباط باشید و از مشاوره تخصصی ما بهره‌مند شوید.