تحصیل در مدارس و دبیرستان‌های انگلیس می‌تواند راهی برای ورود به دانشگاه‌های این کشور باشد. در این پُست به بررسی شرایط و هزینه خواهیم پرداخت. کشور انگلستان هر ساله میزبان دانش‌آموزان بین المللی است که به علت کیفیت بالای آموزشی و تنوع برنامه‌های تحصیلی جذب مدارس انگلیس می شوند.

مهاجرت به این کشور از طریق تحصیل می‌تواند از کم‌ریسک‌ترین راه های مهاجرتی باشد. سیستم آموزشی مدارس انگلیس جزو 5 سیستم آموزشی برتر دنیا است. اعتبار دیپلم اخذ شده از دبیرستان های انگلیس به حدی بالاست که در تمام دنیا به رسمیت شناخته شده و فارغ التحصیلان می‌توانند وارد بهترین دانشگاه‌های جهان شوند. با ما در لتسگو یوینی همراه باشید تا شرایط تحصیل در دبیرستان‌های انگلیس را دقیق‌تر بررسی کنیم.

تحصیل در مدارس و دبیرستان های انگلیس

سیستم آموزشی انگلستان یکی از بهترین سیستم‌های شناخته شده جهان است. کودکان باید از 5 سالگی آموزش ببینند. آن‌ها در این مرحله آموزش های دولتی را دریافت می‌کنند که به عنوان آموزش مقدماتی شناخته می‌شود و به دنبال برنامه درسی بریتانیا EYFS (مرحله بنیادی سال‌های اولیه) است. پس از اتمام این مرحله، کودکان وارد پایه‌های بعدی خواهند شد.

بر اساس سیستم آموزشی پایه های تحصیلی به 4 مرحله تقسیم می‌شود:

مرحله 1 (برای نوزادان از سن 5 تا 7 سالگی)

مرحله 2 (برای جوانان از سن 7 تا 11 سالگی)

مرحله 3 (برای سنین 11 تا 14 ساله)

مرحله 4 (برای سنین 14 تا 16 سال).

آموزش ابتدایی شامل مراحل 1 و 2 است؛ در حالی که آموزش دبیرستان به مرحله 3 و 4 تقسیم می‌شود.

تحصیل در مدارس انگلیس بین 5 تا 16 سالگی اجباری است. انگلیس هر ساله پذیرای بیش از 500 هزار دانش آموز بین المللی از سراسر دنیا است که همین موضوع آن را به یکی از برترین مقاصد تحصیلی تبدیل کرده است. تحصیل در انگلیس می‌تواند راهی برای کسب اقامت و ورود به بازار کار باشد. کیفیت آموزشی و استانداردهای بالا باعث شده در اولویت‌های اول مهاجرت از طریق تحصیل قرار گرفته و فرصت‌های خوبی را جهت کسب مهارت در اختیار متقاضیان قرار دهد. تحصیل در دبیرستان‌های انگلیس می‌تواند باعث ورود و سریع متقاضیان به دانشگاه شود.

ظرفیت کلاس‌ها کم بوده و دانش‌آموزان می‌توانند توجه معلمان را به خود داشته و از کلیه امکانات آموزشی استفاده کنند. یکی از نگرانی‌های خانواده هایی که فرزندان خود را برای تحصیل به خارج از کشور می‌فرستند، این موضوع خواهد بود که قرارگیری در یک محیط بیگانه برای فرزندان سخت و گاهی خطرناک باشد. مدارس انگلیس تحت نظارت 24 ساعته معلمان و کارکنان آموزش دیده هستند که امنیت کامل را برای دانش آموزان فراهم کرده و نگرانی والدین را برطرف می‌کنند.

تحصیل در مدارس انگلیس

انواع مدارس در انگلستان

در کشور انگلستان طیف گسترده‌ای از انواع مدارس وجود دارد که دانش آموزان می‌توانند باتوجه به بودجه خود در هر کدام از آن‌ها به تحصیل مشغول شوند. تحصیل در دبیرستان های دولتی کاملاً رایگان است؛ اما این آموزش رایگان ویژه متقاضیان مقیم کشور می‌باشد. داوطلبان بین المللی عمدتاً مدارس خصوصی و شبانه روزی را انتخاب می‌کنند. برخی از انواع مدارس انگلیس به شرح زیر است:

•    مدارس دولتی

مدارس دولتی آموزش رایگان را ارائه داده و تحت کنترل دولت هستند. اکثر این مدارس از برنامه‌های درسی ملی انگلیس پیروی می‌کنند. متقاضیان خارجی اجازه تحصیل در این مدرسه‌ها را ندارد؛ مگر این که والدین آن‌ها مقیم انگلیس باشند.

•    مدارس خصوصی

این مدرسه ها با نام "مدارس مستقل" نیز شناخته می‌شوند. تمام مدارس خصوصی باید ثبت شده و تحت بازرسی خدمات بازرسی کشور قرار گیرند. ورود به این گونه مدارس با شهریه همراه است. حدوداً 2600 مدرسه وجود دارند که پذیرای داوطلبان خارجی هستند. ثبت نام در این مدرسه ها می‌تواند راهی برای ورود به قدیمی‌ترین دانشگاه های جهان نیز باشد.

•    کالج های فناوری

این مدرسه ها تمایل دارند در مناطق شهری قرار بگیرند و هدف آن‌ها تدریس علم و فناوری است. ورود به کالج‌های فناوری آزاد و رایگان است و هزینه ها توسط دولت و با مشارکت شرکت‌ها تأمین می‌شود. 

•    مدارس شبانه روزی

این مدرسه‌ها جهت آموزش و همچنین اقامت داوطلبان خارجی تأسیس شده‌اند. داوطلبان بین سنین 10 تا 19 سال امکان ورود به این مدرسه‌ها را خواهند داشت. داوطلبان می‌توانند در مدارسی که صرفاً دخترانه یا پسرانه است ثبت نام کنند. این مدرسه ها هزینه آموزش و اقامت را از متقاضیان دریافت کرده و مناسب آن‌هایی است که امکان همراهی خانواده را ندارند.

شرایط تحصیل در دبیرستان های انگلیس

مقطع دبیرستان در انگلستان به طور معمول برای اکثر دانش آموزان از سن 11 سالگی شروع می‌شود. پس از پایان دوره ابتدایی داوطلبان وارد دوره دبیرستان می‌شوند و این دوره دارای دو مرحله، 11 تا 14 سالگی (pre GCSE) و مرحله 14 تا 16 سالگی (GCSE) است. داوطلبان خارجی که خواستار ورود به این مقطع هستند باید در سن 11 سالگی وارد شوند و یا تا سن 13 سالگی صبر کرده و یک سال را پیش از دوره دو ساله GCSE پشت سر بگذارند. طی دوره pre GCSE دانش‌آموزان طیف گسترده‌ای از موضوعاتی مانند موسیقی، ریاضی، علم، انگلیسی و غیره را فرا می‌گیرند.

اگر متقاضیان قصد ورود به دانشگاه‌های انگلستان را داشته باشند، باید قبل از ورود به دانشگاه در دوره های A-Level یا BTEC شرکت کرده و آمادگی‌های لازم را کسب کنند. عمدتاً تحصیل در دبیرستان های انگلیس نیازی به ارائه مدرک زبان ندارد؛ اما داوطلبان نمی‌توانند بدون آشنایی با زبان وارد مدرسه شوند و حداقل به سطح زبانی B2 نیاز است. بهتر است برای اخذ پذیرش از دبیرستان یک سال زودتر اقدام کرد و پذیرش عموماً تا ماه ژانویه صورت می‌گیرد. 

مدارک لازم برای پذیرش

داوطلبانی که قصد تحصیل در مدارس انگلیس را دارند نیاز به ارائه مدارکی خاص خواهند داشت. اکثر مدارک ارائه شده در این بخش میان تمام مدارس کشور مشترک خواهد بود:
•    تکمیل فرم درخواست
•    مدرک تحصیلی قبلی به همراه ریز نمرات
•    کپی مدارک شناسایی و پاسپورت
•    بیمه درمانی
•    رسید پرداخت هزینه درخواست

شرایط تحصیل در دبیرستان های انگلستان

بهترین دبیرستان های انگلیس

انگلستان دارای 6،343 مدرسه متوسطه است که از این تعداد 4،425 دبیرستان دولتی و 1،065 دبیرستان خصوصی هستند. به خاطر کیفیت بالای آموزشی بسیاری از این مدرسه‌ها مورد توجه متقاضیان بین المللی قرار گرفته است. برخی از بهترین مدارسی که داوطلبان خارجی می‌توانند در آن‌ها به ادامه تحصیل مشغول شوند به شرح زیر می‌باشد:
•    St Paul’s Girls’ School
•    Wycombe Abbey School
•    Haberdashers' Boys' School   Elstree
•    Godolphin & Latymer School
•    James Allen's Girls' School
•    Putney High School
•    Withington Girls School
•    Hampton School
•    Bancroft's School
•    Manchester High School for Girls
•    Winchester College
•    St Albans High School for Girls
•    Sevenoaks School
•    Wellington College
•    Radley College
•    Benenden School

هزینه تحصیل در مدارس و دبیرستان های انگلیس

مهارت‌های زندگی، مسئولیت پذیری و توانایی برقراری ارتباط با افراد جامعه از جمله مهم‌ترین مواردی است که در تمامی مدرسه های کشور به دانش‌آموزان یاد داده خواهد شد. فارغ التحصیلان توانایی بالایی در حل مشکلات و احترام به حقوق دیگران دارند. هزینه‌های تحصیل دوره دبیرستان بر اساس مدرسه انتخابی داوطلبان متفاوت است. عمدتاً، شهریه مدارس انگلیس با توجه به دولتی و یا خصوصی بودن مدرسه تعیین می‌شود و اکثر داوطلبان امکان ورود به مدرسه‌های دولتی را نخواهند داشت.

شهریه مدرسه ها سالانه و به صورت تقریبی بین 20 هزار تا 50 هزار پوند می‌باشد. دولت نیز با ارائه بورسیه‌های متنوعی به متقاضیان خارجی کمک می‌کند.

بورسیه دبیرستان های انگلستان

یکی از مسائل مهمی که ذهن خانواده‌ها را به خود مشغول کرده است، شرایط تحصیل رایگان و استفاده از بورسیه تحصیلی انگلیس برای متقاضیان زیر 18 سال می‌باشد. دریافت بورسیه دوره متوسطه بسیار سخت و رقابتی است. تنها آن دسته از افرادی فرصت استفاده از بورس و کمک هزینه را خواهند داشت که در سال اول نمرات ممتاز کسب کرده و دارای پیشرفت‌های قابل توجهی باشند.
نکته قابل توجه آن است که دولت شرایطی فراهم کرده تا استعدادهای درخشان در صورت بورسیه شدن و یا فارغ التحصیلی با نمرات بالا بتوانند بدون نیاز به شرکت در آزمون ورودی به بهترین دانشگاه ها وارد شوند. در واقع، داوطلبان نمی‌توانند از سال اول تحصیلی و به محض ورود به کشور از بورسیه و کمک هزینه استفاده کنند.

اقامت در دبیرستان های انگلستان

آن دسته از داوطلبانی که قصد دارند بدون حضور خانواده در انگلستان مشغول تحصیل شوند، می‌توانند در مدرسه های شبانه روزی ثبت نام کرده و یا در home stay اقامت داشته باشند. اتاق‌های خوابگاه مدرسه شبانه روزی می‌توانند به صورت تک نفره و یا اشتراکی با دیگر داوطلبان باشند. این خوابگاه‌ها با مدرسه فاصله چندانی نداشته و دارای امنیت زیادی هستند. اقامت در خوابگاه زمان کمتری را صرف رفت و آمد خواهد کرد.

گزینه دیگر برای اقامت home stay است. در واقع، home stay زندگی با یک خانواده انگلیسی است که مورد تأیید دولت کشور می‌باشد. این خانواده‌ها می‌توانند به یک یا چند دانش آموز اقامت داده و برای آن‌ها وعده‌های غذایی مقوی تهیه کنند. چنان چه متقاضیان home stay را برای اقامت انتخاب کنند، علاوه بر تقویت زبان با فرهنگ کشور نیز آشنا می‌شوند و هزینه‌های کمتری را پرداخت می‌کنند.

کار حین تحصیل در دبیرستان های کشور انگلستان

از ویژگی‌های مهم تحصیل در کشور انگلیس آن است که دانشجویان خارجی اجازه 20 ساعت کار در طول هفته را خواهند داشت. سوالی که اکنون مطرح می‌شود، آن است که آیا دانش آموزان زیر 18 سال نیز اجازه کار حین تحصیل را خواهند داشت یا خیر. اگر دانش‌آموزان بین المللی قصد کار حین آموزش را داشته باشند، می‌توانند از سن 16 سالگی اقدام کنند. آن‌ها این اجازه را دارند تا در تابستان تمام وقت کار کنند. طبق قانون کار انگلستان حقوق افراد زیر 18 سال از طریق سیستم PAYE پرداخت می‌شود.

ویزای دانش آموزی انگلستان

ویزای تحصیلی Tier 4 برای متقاضیان بین 4 تا 17 سال است که قصد ورود به یک موسسه آموزشی را دارند. این ویزا به دانش آموزان اجازه می‌دهد تا در دوره های حداقل 6 ماهه شرکت کنند. برای درخواست ویزا نیاز به نامه پذیرش از مدرسه می‌باشد. سفارت شرایطی را درخواست کرده که متقاضیان باید آن را برآورده کنند. ارائه گواهی تمکن مالی یکی از شرایط لازم برای دریافت ویزا است. رضایت نامه والدین یکی دیگر از مدارک مورد نیاز خواهد بود. هزینه درخواست ویزا 348 پوند بوده و صدور ویزا بین یک تا سه هفته زمان می‌برد. مدارک لازم برای درخواست ویزای دانش آموزی به شرح زیر است:
•    مدرک شناسایی معتبر
•    گذرنامه
•    پرداخت هزینه درخواست
•    نامه پذیرش
•    ارائه آخرین مدرک تحصیلی
•    رضایت نامه والدین
•    گواهی اثبات تمکن مالی
•    بیمه نامه
•    آدرس محل سکونت در انگلیس
•    عکس پاسپورتی

راهنمای دریافت ویزای همراه والدین انگلستان

متأسفانه هم اکنون هیچ گونه ویزایی تحت عنوان ویزای همراه والدین یا گاردین از سوی سفارت صادر نمی‌شود. والدین دانش آموز نمی‌توانند تحت عنوان سرپرست قانونی در کل مدت تحصیل در کنار فرزندان خود باشند؛ اما یک نوع ویزای توریستی وجود دارد که به والدین اجازه می‌دهد تا با فرزندان خود دیدار داشته باشند. مدت زمان اعتبار این نوع ویزای توریستی 6 ماهه بوده و از طریق ارسال دعوت نامه از سوی مدرسه قابل دریافت است. والدینی که موفق به اخذ ویزا شوند امکان کار، تغییر ویزا و شروع بیزینس را نخواهند داشت.

مزایای تحصیل در مدارس و دبیرستان های انگلیس

مزیت اصلی ورود به انگلیس این است که آن ها مدرک بین المللی را ارائه می‌دهند که در بسیاری از کشورهای جهان به رسمیت شناخته شده است. از دیگر مزایای حضور در این مدرسه ها به شرح زیر می‌باشد:
•    استفاده از به‌روزترین و پیشرفته‌ترین سیستم‌های آموزشی جهان
•    عدم نیاز به ارائه مدرک زبان انگلیسی
•    آموزش در یکی از بهترین کشورها
•    بالا بودن سطح استانداردهای زندگی اجتماعی
•    معتبر بودن مدرک اخذ شده
•    تنوع فرهنگی زیاد
•    فرصت حضور در دانشگاه‌های مطرح
•    امنیت اجتماعی
•    امکان اقامت پس از تحصیل
•    استفاده از بورسیه و کمک هزینه

سخن آخر

امروزه، کمتر کسی وجود دارد که رویای تحصیل در مدارس و دبیرستان انگلیس را نداشته و یا از امکانات موجود در آن بی‌خبر باشد. این کشور یکی از 5 کشور برتر از لحاظ سیستم آموزشی استاندارد است و می‌تواند آینده درخشانی را پیش روی افراد قرار دهد. اکثر فارغ التحصیلان آن از جایگاه‌های بزرگی در کشور برخوردار بوده و موفق به ادامه تحصیلات خود شده‌اند. 

با این که امکان دریافت ویزای همراه برای والدین وجود ندارد، اما دولت تمام سعی خود را به کار گرفته تا نگرانی خانواده‌ها را بابت فرزندان خود کاهش داده و اقامتگاه‌های متنوعی را برای آن‌ها تدارک دیده است. اگر شما والدین عزیز قصد دارید تا فرزندان خود را در مدارس انگلستان ثبت نام کرده و نیازمند راهنمایی و کمک‌های بیشتری هستید، پیشنهاد می‌کنیم تا به سایت موسسه اعزام دانشجوی lets go uni مراجعه کرده و وقت مشاوره دریافت کنید و با کارشناسان مجرب مجموعه در ارتباط باشید.