متقاضی تحصیل کارشناسی در کانادا 2024 هستید؟ برای اطلاع از شرایط و مدرک لازم جهت تحصیل در کانادا این محتوا از مجله لتسگو یونی را دنبال کنید. بر کسی پوشیده نیست که کانادا در چند دهه اخیر به یکی از محبوب‌ترین مقصدهای مهاجرتی به ویژه برای تحصیل کارشناسی و مقاطع تکمیلی تبدیل شده و دانشگاه‌های این کشور هرساله پذیرای شمار زیادی از دانشجویان بین‌المللی از سرتاسر دنیا می‌باشند.

در ایران نیز کشور کانادا از جمله مقصدهای مهاجرتی پرطرفدار است که در حال حاضر فضای رقابتی تنگاتنگی برای اخذ پذیرش در دانشگاه‌های این کشور و ویزای تحصیلی آن وجود دارد. بسیاری از والدین تمایل دارند که فرزندان خود را پس از اتمام مقطع دبیرستان راهی دانشگاه‌ها و کالج‌های دومین کشور پهناور جهان نمایند اما پرسش اینجاست که چه تعداد از این متقاضیان موفق به تحصیل کارشناسی در کانادا می‌شوند؟

تحصیل در کشور کانادا چه مزیتی نسبت به مهاجرت تحصیلی به اروپا دارد؟ دانشجو برای اخذ پذیرش کارشناسی در موسسات آموزش عالی کانادا چه شرایط و مدارکی باید داشته باشد؟ در این مقاله به دنبال بررسی جزئیات این مسیر تحصیلی هستیم. 

تحصیل کارشناسی در کانادا

تحصیل کارشناسی در کانادا

تحصیل کارشناسی در کانادا همواره گزینه‌ای جذاب برای دانشجویان بین‌المللی بوده است چرا که کانادا به عنوان یکی از امن‌ترین نقاط جهان برای مهاجران، تعدادی از برترین دانشگاه‌های جهان را در خود جای داده و با ایجاد جامعه‌ای چند فرهنگی، فضایی لذت‌بخش و صلح آمیز برای زندگی مردم سرتاسر جهان می‌باشد. 

به ویژه برای دانش آموزانی که به تازگی دوران متوسطه را پشت سر گذاشته و به دنبال تحصیل مقطع کارشناسی در یک کشور خارجی هستند، وجود فضای چند فرهنگی و مهاجر پذیر در کانادا می‌تواند سختی‌های غربت و مهاجرت را برای این دانشجویان تازه‌کار به حداقل برساند. 

تحصیل در مدارس کانادا و دانشگاه‌های این کشور تجربه‌ای عمیق و طولانی مدت از زندگی در کشوری پیشرفته و ثروتمند است که می‌تواند برای هر مهاجری جذاب باشد. برخی از ویژگی‌هایی که کانادا را به مقصدی ممتاز برای ادامه تحصیل تبدیل می‌کند عبارتند از:

  • تنوع فرهنگی
  • جامعه‌ای مهاجرپذیر
  • امکان آموزش زیر نظر برترین اساتید جهان
  • هزینه مقرون به صرفه تحصیل
  • امکان بهره‌مندی از بورسیه و کمک هزینه‌های متعدد
  • سیستم بهداشتی و درمانی با کیفیت برای دانشجویان
  • امکان مشارکت در فرصت‌های تحقیقاتی علمی 
  • شرکت در سفرهای علمی
  • ورود سریع و آسان به بازار کار جهانی
  • نرخ پایین بیکاری در کشور کانادا
  • اجازه کار همزمان با تحصیل 
  • امکان تحصیل و زندگی تنها با تسلط بر زبان انگلیسی
  • امکان یادگیری زبان فرانسوی در محیطی واقعی 

اگرچه کانادا پیشتر به عنوان مقصدی طلایی برای ادامه تحصیلات در مقطع تکمیلی یعنی کارشناسی ارشد و دکترا در سطح جهان شناخته شده است اما امروزه تحصیل مقطع کارشناسی در این کشور نیز به دلیل سطح بالای کیفیت آموزشی و اعتبار بالای مدرک به عنوان یکی از بهترین برنامه‌های آموزش مقطع کارشناسی در نظر گرفته می‌شود. 

مدت زمان تحصیل کارشناسی در کانادا 3 تا 4 سال می‌باشد که این زمان وابسته به نوع رشته و دانشگاه مورد نظر متفاوت است. به طبع رشته‌هایی که تعداد واحد عملی بیشتری داشته باشند دوره تحصیلی آن‌ها طولانی‌تر خواهد بود. همچنین برنامه آموزشی در استان‌های مختلف کانادا ممکن است تا حدی تفاوت داشته باشد. توجه داشته باشید که برای تحصیل کارشناسی در برخی برنامه‌های آموزشی در کانادا دانش آموز ابتدا باید یک دوره اضافه با عنوان پیش دانشگاهی را گذرانده و پس از آن وارد دوره کارشناسی شود.

سیستم آموزشی کانادا در دوره کارشناسی

سیستم آموزشی کانادا در دوره کارشناسی به طور معمول بین 3 تا چهار سال طول می‌کشد که در اکثر دانشگاه‌ها هر سال تحصیلی از دو ترم آموزشی تشکیل می‌شود. ترم اول هر سال تحصیلی که همان ترم پاییزی است از ماه سپتامبر (شهریور-مهر) و ترم دوم که با عنوان ترم زمستان شناخته می‌شود از ماه ژانویه (آذر-دی) آغاز می‌شود. همچنین برخی از دانشگاه‌ها ممکن است تعدادی از برنامه‌های آموزشی خود را برای بیش از دو ترم در یک سال تحصیلی و تا سه ترم برنامه‌ریزی کنند.

نظام آموزشی در دوره کارشناسی برای اکثر دانشگاه‌های کانادا یک دوره آموزش محور بوده و دانشجویان باید پس از گذارندن دوره تسلط بر زبان و دروس جبرانی (در صورت نیاز)، دروس عمومی و تخصصی رشته تحصیلی خود را در هر ترم بگذرانند. همچنین در صورتی که دانشجویان نیاز به گذراندن برنامه کارآموزی در طی دوره کارشناسی خود داشته باشند برنامه ریزی آن توسط دانشگاه صورت می‌گیرد.

شرایط تحصیل کارشناسی در کانادا

بهترین رشته های تحصیلی کانادا در دوره کارشناسی

انتخاب مقصد مهاجرتی مناسب معیارهای مختلفی دارد که مهم‌ترین آن را می‌توان کیفیت برنامه آموزشی در رشته مورد نظر و آینده شغلی آن رشته در کشور مقصد دانست. برای بسیاری از دانش آموزان که دوره دبیرستان را به اتمام رسانده و اکنون به دنبال تحصیل مقطع کارشناسی هستند این موضوع اهمیت دارد که بدانند اگر کشوری را به عنوان مقصد تحصیلی خود انتخاب می‌کنند کدام رشته‌ها در این کشور از وضعیت آموزشی و بازار کار خوبی برخوردار هستند.

تعدادی از محبوب‌ترین رشته‌های تحصیلی برای دوره کارشناسی در کانادا که فارغ‌التحصیلان آن شانس بالایی جهت اشتغال خوب و آسان دارند عبارت است از:
علوم کامپیوتر
مهندسی
زبان
ریاضیات
روانشناسی
محیط زیست و توسعه پایدار

شرایط تحصیل کارشناسی در کانادا

شرایط تحصیل کارشناسی در کانادا تفاوت هایی با بسیاری کشورها دارد. برای تحصیل کارشناسی در کانادا مانند اکثر کشورهای جهان، سابقه تحصیلی دوره 12 ساله دبیرستان اهمیت بسیار زیادی دارد. یک دانش آموز خارجی برای آنکه بتواند از دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی کانادا در مقطع کارشناسی پذیرش دریافت کند و گوی سبقت را از رقبای پر شمار در سرتاسر جهان برباید باید دارای معدل بالایی باشد. هرچه معدل دوره متوسطه بیشتر باشد فرد شانس بیشتری برای اخذ پذیرش خواهد داشت.

علاوه بر معدل و نمره برخی دروس اصلی دوره متوسطه مانند علوم و ریاضیات، نمره زبان و میزان تسلط بر آن نیز اهمیت بسیار زیادی دارد. اینکه فرد متقاضی باید مدرک زبان انگلیسی را ارائه دهد یا مدرک زبان فرانسوی بستگی به زبان آموزشی دوره‌ای دارد که دانشجو باید در آن تحصیل کند.

بنابراین می‌توان گفت که به طور کلی داشتن مدرک دوره متوسطه ، مدرک پیش دانشگاهی و تسلط بر زبان از شروط اصلی تحصیل دوره کارشناسی در کانادا می‌باشد. برخی دانشگاه‌ها ممکن است شرایط خاصی از جمله معدل بالاتر از یک حد معین را در نظر داشته باشند که برای آگاهی از این شرایط باید به سایت دانشگاه مورد پذیرش رجوع شود. 

دانش اموزانی که به دنبال تحصیل در رشته‌های هنری هستند باید علاوه بر ارائه مدرک دیپلم و ریز نمرات دوره متوسطه، نمونه کارهای هنری و یا مدارک مستند مربوط به استعداد و خلاقیت هنری خود را متناسب با رشته انتخابی در اختیار دانشگاه قرار دهند. 

مدارک تحصیل کارشناسی در کانادا

مدارک تحصیل کارشناسی در کانادا باید ابتدا از طریق تکمیل اپلیکیشن آنلاین در سایت موسسه آموزش عالی مورد نظر ارسال شوند. دانشجو باید پس از پرداخت مبلغ تعیین شده از سوی دانشگاه جهت بررسی درخواست (Admission Fee)، مدارک مورد نیاز را به این مرکز ارسال کند. به طور کلی مدارکی که برای پذیرش کارشناسی در دانشگاه‌های کانادا مورد نیاز است عبارتند از:

  • دیپلم دوره متوسطه
  • ریز نمرات سه سال پایان دوره متوسطه
  • مدرک دوره پیش دانشگاهی
  • مدرک زبان
  • رزومه تحصیلی و انگیزه نامه جهت ادامه تحصیل در کانادا
  • تکمیل فرم درخواست پذیرش

 همچنین دانشجو باید پس از دریافت تاییدیه دانشگاه و با در دست داشتن نامه پذیرش تحصیلی برای دریافت ویزای تحصیلی کانادا اقدام کند که مدارک اصلی این درخواست نیز به شرح زیر می‌باشد:

  • مدارک هویتی
  • پاسپورت با حداقل یک سال اعتبار
  • اثبات تمکن مالی
  • گواهی عدم سوء پیشینه
  • نامه پذیرش دانشگاه
  • گواهی سلامت جسمی
  • دو قطعه عکس رنگی 
  • گواهی انگشت نگاری بیومتریک
  • رسید پرداخت هزینه درخواست ویزا

دقت داشته باشید که دریافت پذیرش از دانشگاه به معنای اتمام روند مهاجرت تحصیلی به کانادا نیست بلکه پس از اینکه دانشگاه مجوز تحصیل را صادر نمود دانشجو باید در انتظار موافقت یا عدم موافقت سفارت این کشور برای دریافت ویزای تحصیلی باشد.

شرط سنی برای تحصیل کارشناسی در کانادا

اگرچه در دانشگاه‌های کشور کانادا به شرط سنی به طور خاص و مشخص اشاره نشده است اما کارشناسان حوزه مهاجرت بر این باور هستند که سن تاثیر قابل توجهی بر شانس دریافت ویزای تحصیلی دارد. بر همین اساس سن و گپ تحصیلی از جمله عواملی هستند که باید مورد توجه قرار گیرند. منظور از گپ تحصیلی فاصله‌ زمانی است که بین صدور مدرک آخرین مقطع تحصیلی و ارائه درخواست جدید برای تحصیل وجود دارد. 

برای تحصیل دوره کارشناسی در کانادا هرچه سن فرد متقاضی کمتر بوده و فاصله کوتاه‌تری تا زمان دریافت دیپلم داشته باشد، شانس بیشتری برای دریافت ویزای تحصیلی وجود دارد. برای مثال اگر شما مدرک دیپلم خود را در 18 سالگی دریافت کرده باشید و اکنون پس از 7 یا 8 سال برای تحصیل کارشناسی اقدام کنید این احتمال وجود دارد که جهت دریافت ویزای تحصلی با مشکل رو به رو شوید. 

مدرک زبان بری تحصیل کارشناسی در کانادا

اگرچه ارائه نمره مدرک زبان شانس یک دانشجو خارجی را به طور چشمگیری برای اخذ پذیرش تحصیل دوره کارشناسی در دانشگاه‌های کانادا افزایش می‌دهد اما برای تحصیل در مقطع کارشناسی این فرصت وجود دارد که بدون ارائه مدرک زبان درخواست پذیرش خود را ارسال نمایید.

در صورت دریافت پذیرش بدون ارائه مدرک زبان، دانشجو موظف خواهد بود که پیش از شروع برنامه آموزشی دوره تخصصی و یا هم زمان با آن (به برنامه ریزی دانشگاه بستگی دارد) دوره زبان را بگذراند. اگر دانشجو بخواهد بدون مدرک زبان و تنها از طریق روزمه تحصیلی خود در دوره دبیرستان برای مقطع کارشناسی پذیرش بگیرد باید حداقل 65% معدل کل دوره متوسطه را کسب کرده باشد. حداقل نمره آیلتس برای پذیرش دوره کارشناسی در دانشگاه‌های کانادا 6 است. برخی دانشگاه ها کسب حداقل نمره 6.5 در ازمون آیلتس را مبنای پذیرش قرار می‌دهند.

هزینه تحصیل کارشناسی در کانادا

هزینه تحصیل در یک کشور خارجی برای یک دانشجو بین‌المللی تنها محدود به شهریه دانشگاه نیست. شهریه دانشگاه تنها بخشی از این هزینه است که میزان آن به رشته مورد نظر و دانشگاه محل تحصیل بستگی دارد. به طور کلی می‌‌توان گفت که میانگین شهریه دوره کارشناسی در موسسات اموزش عالی کانادا برای دانشجویان خارجی در سال 2024 تقریبا بین 13000 تا 20000 دلار کانادا در سال می‌باشد.دوره‌های مربوط به علوم انسانی، آموزش و هنر کمی ارزان‌تر است در حالی که تحصیل در رشته‌های زیر گروه علوم پزشکی و مهندسی به مراتب گران‌تر می‌باشد. 

برای آنکه بتوانید تصویر درستی از هزینه تحصیل در کانادا در مقطع کارشناسی داشته باشید باید علاوه بر شهریه دانشگاه سایر هزینه‌های زندگی از جمله اجاره خوابگاه یا مسکن شخصی، هزینه رفت و آمد و خورد و خوراک را نیز در نظر داشته باشید. همچنین باید بدانیم که هزینه زندگی به ویژه در بخش اجاره اپارتمان در شهرهای بزرگ کانادا مانند تورنتو، مونترال و ونکوور بیشتر از سایر شهرهای به نسبت کوچک آن می‌باشد. 

بسیاری از دانشگاه‌های کانادا تسهیلات اقامت در خوابگاه‌های محوطه دانشگاه را در اختیار دانشجویان بین‌المللی قرار می‌دهند که هزینه سکونت در این مجموعه‌های خوابگاهی سالیانه 8000 تا 10000 دلار کانادا می‌باشد. در صورتی که دانشجو متقاضی زندگی در یک آپارتمان شخصی به صورت تنها یا چند نفری باشد باید بسته به مکان و زمان حدود 400 تا 700 دلار را برای اجاره ماهیانه در نظر داشته باشد. در نظر داشته باشید که اجاره‌بها از شهری به شهر دیگر متفاوت است.

سخن پایانی

کانادا را می‌توان مقصد مهاجرتی ایده‌آل به ویژه برای دانشجویان خارجی دانست که به دنبال ادامه تحصیل در محیط آموزشی باکیفیت همراه با بهترین خدمات رفاهی هستند. روابط مثبت جهانی و صنعت رو به پیشرفت کانادا این کشور را به یکی از بهترین بازارهای کار بین‌المللی تبدیل نموده که نوید اشتغال سریع و پردرآمد را به فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های خود می‌دهد.

مهاجرت تحصیلی به کشور ثروتمند و تراز اول کانادا در صورتی آسان خواهد بود که مشاوری مجرب و حرفه‌ای در این مسیر شما را همراهی نماید. مشاوران تیم مهاجرتی لتسگو یونی با کسب موفقیت در اخذ پذیرش صدها پرونده مهاجرت تحصیلی به کانادا در خدمت متقاضیان هستند. کافیست با مشاوران ما تماس بگیرید.