بهترین دانشگاه های انگلستان در سال 2023 را در این پُست از مجله لتسگویونی در اختیار شما قرار دهیم تا با دانشگاه های انگلیس برای اپلای آشنا شوید. عموماً موسسات آموزشی و دانشگاه های معتبر و دارای رنکینگ جهانی در کشور انگلیس زیاد بوده و رقابت تنگاتنگی بین آنها و سایر موسسات آموزشی بین المللی در دنیا وجود دارد. به بیانی دیگر، دامنه انتخابی شما بسیار وسیع بوده و این امکان را دارید تا از میان بیش از 150 تا از بهترین دانشگاه های انگلستان در سال 2023 ، انتخاب خود را انجام دهید.

از این رو، اگر مایل هستید تا در آینده ای نزدیک با هدف تحصیل مهاجرت از ایران را تجربه کنید، با ما همراه شوید تا اطلاعات کاربردی و مفیدی از بهترین دانشگاه های انگلستان در سال 2023 را با شما در میان بگذاریم.

تحصیل در بهترین دانشگاه های انگلیس

بهترین دانشگاه های انگلیس

به عنوان یک متقاضی ادامه تحصیل در موسسات آموزشی و بهترین دانشگاه های انگلستان در سال 2023، باید به تمام جزئیات مهاجرتی از جمله این که چه شهر و دانشگاهی را می‌خواهید در انگلستان انتخاب کنید و قصد تحصیل در چه رشته و مقطع تحصیلی دارید را مشخص کنید.

به طور کلی فاکتورهای مهم و مورد نظر اغلب دانشجویان بین‌المللی برای انتخاب گزینه مناسب از میان بهترین دانشگاه های انگلستان به شرح زیر است:

  • رنکینگ و رتبه دانشگاه
  • رتبه بندی موضوعی
  • موقعیت جغرافیایی دانشگاه
  • هزینه تحصیل و زندگی
  • میزان رضایت دانشجویان
  • رنکینگ پژوهش و تحقیقات
  • مقدار درصد دانشجویان بین المللی

با کمی جستجو در اینترنت متوجه این موضوع می شوید که تقریباً نیمی از فهرست بهترین دانشگاه های جهان به موسسات برتر آموزشی کشور انگلستان اختصاص دارد. اما نکته مهم درباره انتخاب بهترین دانشگاه های انگلستان این است که باید رزرومه و سوابق تحصیلی شما متناسب با رنکینگ دانشگاه انگلیسی باشد.

یعنی اگر معدل کارشناسی شما 14 بوده و نمرات بالایی در دروس تخصصی و اصلی مثل ریاضی، فیزیک، شیمی و موارد این چنینی ندارید، اگر نمره مدرک زبان آیلتس شما کمتر از 6.5  است و یا بودجه مالی چندانی برای تحصیل در رشته گران مثل پزشکی و یا مدیریت ندارید، بهتر است به سراغ موسسات آموزشی مشهور و دارای رنکینگ جهانی نروید و از از ابتدای کار قدم هایی منطقی و فکر شده بردارید.

به بیانی دیگر، اگر از لحاظ بودجه مالی و یا رزومه تحصیلی دچار مشکل و کمبود هستید و شرایط کلی تحصیلی شما سنخیتی با موارد ذکر شده در بخش پذیرش دانشگاه انگلیسی ندارد، شانس موفقیت شما در اخذ پذیرش تحصیلی بسیار کم بوده و به احتمال زیاد درخواست شما به دلیل نداشتن شرایط اولیه رد خواهد شد.

اکنون که با این توضیحات اولیه آشنا شدید، بد نیست جدیدترین آمار بهترین دانشگاه های کشور انگلستان را در اختیار شما قرار دهیم:

دانشگاه آکسفورد

طبق آمار رنکینگ وب سایت تایمز THE، موسسه آموزشی آکسفورد همانند چندین سال گذشته در صدر فهرست برترین دانشگاه های انگلیسی قرار دارد. این موسسه آموزشی عالی و تراز اول که خیلی ها آن را با نام دیکشنری‌های معروف زبان می‌شناسند، شامل موسسات و شعباتی در انگلستان، ولز، اسکاتلند و ایرلند شمالی می‌شود.

بنابر جدیدترین رنکینگ وب سایت تایمز، رتبه نخست بهترین دانشگاه های انگلستان 2023 به آکسفورد اختصاص داشته و بعد از آن با فاصله نزدیکی موسسه آموزشی کمبریج قرار دارد. این در حالی است که 3 دانشگاه از بهترین موسسات آموزشی لندن در فهرست 5 دانشگاه برتر امسال قرار دارند.

در جدیدترین فهرست بهترین دانشگاه های انگلستان، نام دانشگاه عالی آکسفورد به عنوان یکی از قدیمی ترین و معتبرترین دانشگاه های کشور انگلیس قرار گرفته است. این موسسه آموزشی هرساله دانشجویان و دانشمندان برتر را از سراسر دنیا به سوی 44 کالج و سالن‌های آموزشی خود جذب می‌کند.

حقیقت امر این است که استانداردهای پذیرش و ورودی این دانشگاه بسیار بالا بوده و پروسه پذیرش دانشجویان بین‌المللی و یا بومی یک موضوع کاملاً رقابتی و نفس گیر است؛ به طور میانگین، برای هر جایگاه در دسترس برای تحصیل در دانشگاه آکسفورد، 5 تقاضا و پرونده درخواستی وجود دارد. این خود نشان دهنده آن است که اخذ پذیرش از این موسسه آموزشی به هیچ وجه سهل و آسان نیست و تنها مناسب دانشجویان نخبه و دارای پتانسیل بالا برای پیشرفت است.

همان طور که این موضوع در کشور انگلیس متداول است، دانشگاه آکسفورد تعداد مشخصی از رشته ها و برنامه های افتخاری مشترک joint honours را که از دو رشته همزمان مقطع کارشناسی تشکیل می‌شود، به بعضی از دانشجویان واجد شرایط ارائه می‌دهد.

بر طبق آمار، در حدود 250 رشته کارشناسی ترکیبی در این موسسه آموزشی وجود داشته و شامل فلسفه، سیاست و اقتصاد در قالب مدرک معتبر دانشگاهی می‌شود.

به طور کلی دانشجویان کارشناسی و یا مقاطع تکمیلی postgraduates به کالج های این موسسه تعلق داشته و اغلب در ساختمان کالج و یا خوابگاه های دانشگاه اقامت می یابند. این در حالی است که زندگی اجتماعی و فعالیت های فوق برنامه تفریحی نظیر پارو زدن، رویدادهای فرهنگی و اجتماعی در حول محور کالج های زیر مجموعه دانشگاه می‌چرخد.

از این رو، دانشجویان مقطع کارشناسی و یا همان Undergraduates به طور اختصاصی در کالج های دانشگاه آموزش دیده و خدمات تحصیلی دانشجویان مقاطع تکمیلی در دپارتمان های مرکزی دانشگاه آکسفورد ارائه می‌گردد.

طبق آمار، قریب به بیش از 100 کتابخانه در موسسه آموزش عالی آکسفورد قرار دارد که معروف ترین آنها Bodleian است که در سال 1602 میلادی ساخته شده است. شما همچنین امکان دسترسی به تعدادی از موزه های ارزشمند این مجموعه از جمله موزه تاریخ طبیعی که شامل بقایای یک دودو است و موزه تاریخ علوم که در آن تخته سیاه آلبرت انیشتین به نمایش در آمده را دارید.

لازم به ذکر است که بیش از 30 رهبر جهانی، 27 نخست وزیر، 50 برنده جایزه نوبل و 120 مدال آور المپیک همگی فارغ‌التحصیل یکی از بهترین دانشگاه های کشور انگلستان در سال 2022 یعنی آکسفورد بوده اند. از میان این افراد می توان به چهره‌هایی نظیر استفن هاوکینگ، هیو گرنت و ایندیرا گاندی اشاره کرد.

از نگاه وب سایت رنکینگ top universities QS نیز موسسه آموزش عالی آکسفورد همچنان برترین دانشگاه انگلیسی محسوب می‌شود و با یک رتبه سقوط در رنکینگ پنجم دنیا قرار گرفته است. همچنین این موسسه آموزشی دارای بالاترین امتیاز در فاکتورهای مختلفی از جمله نسبت استاد به دانشجو و میزان استناد به هر دانشکده است.

دانشگاه آکسفورد - بهترین دانشگاه های انگلیس

دانشگاه کمبریج

دومین رتبه از فهرست بهترین دانشگاه های انگلستان در سال 2023 به موسسه آموزش عالی و بسیار خوش نام کمبریج اختصاص دارد که همانند آکسفورد دارای ساختاری کاملاً دانشگاهی است و یکی از قدیمی ترین و معتبرترین موسسات آموزشی در دنیا محسوب می‌شود.

لازم به ذکر است که شهر کمبریج که محل استقرار این دانشگاه است تنها یک ساعت از لندن فاصله دارد.

این موسسه آموزشی فوق العاده با کیفیت انگلیسی دارای بیش از 19هزار دانشجو و 9 هزار پرسنل آکادمیک است. در این دانشگاه 31 کالج و 100 دپارتمان تحصیلی قرار گرفته که قدمت برخی از آنها به قرن 13 میلادی بر می‌گردد.

این دانشگاه بخاطر فعالیت های بی نظیرش در زمینه ریاضیات و آموزش برخی ازمشهورترین دانشمندان انگلیسی از شهرت بالایی برخوردار است. در مجموع، 117 برنده جایزه نوبل وابسته به کمبریج بوده و ریاضیدانان وابسته به دانشگاه کمبریج نیز تاکنون 11 مدال فیلدز را به دست آورده‌اند.

باید به این نکته توجه داشته باشید که دریافت پذیرش تحصیلی در مقطع کارشناسی کمبریج بسیار رقابتی و سخت بوده و نرخ پذیرش این دانشگاه کمتر از 25 درصد است. بد نیست بدانید که نیمی از داوطلبان رد شده از تمامی امتحانات نهایی مدرسه خود نمره A را دریافت کرده‌اند.

به طور معمول دانشجویان مقطع کارشناسی از طریق سخنرانی ها و نظارت های مختلف آموزش داده می شوند و در نهایت آموزش نزدیک با حضور چندین دانشجوی دیگر در این دانشگاه رخ می دهد. حجم کاری دانشجویان سنگین و بالا بوده و بازه زمانی ترم های تحصیلی کوتاه تر از بسیاری از موسسات آموزشی در کشور انگلیس است.

کتابخانه های کمبریج خانه مجموعه گسترده ای از دست نوشته های قرون وسطی است و موزه های دانشگاه مجموعه ای از آثار باستانی و نمونه های جانورشناسی را به نمایش در می‌آورد.

فارغ التحصیلان برجسته کمبریج نیز شامل افراد زیادی در حوزه های مختلف بازیگری، سیاست، بخش سلطنتی، ورزشکاران، چهره های فرهنگی می شوند که از میان آنها می توان به زیست شناس معروف چارلز داروین، پخش کننده محیط زیست دیوید آتنبرو، کارشناس حفظ منابع طبیعی جین گودال و بازیگر اولیویا کولمن اشاره کرد.

اگر بخواهیم به حقیقت ماجرا در مورد بهترین دانشگاه های انگلستان اشاره کنیم باید بگوییم که همواره یک جنگ تمام عیار بین دو موسسه آموزشی برتر این کشور یعنی آکسفورد و کمبریج برای کسب رتبه اول در هر سال وجود دارد.

با اینکه مجدداً کمبریج بعد از آکسفورد در رتبه دوم برترین موسسات آموزشی انگلستان و هفتم دنیا قرار گرفته، اما چیزی از ارزش های آن کم نمی شود. اگرچه، کمبریج بعد از آکسفورد قرار گرفته، اما از لحاظ دو فاکتور شهرت پرسنل آکادمیک و علمی در رتبه دوم دنیا قرار دارد.  

امپریال کالج لندن

همان طور که در مطلب بهترین دانشگاه های اروپا به این موضوع اشاره کردیم،همواره امپریال کالج لندن یکی از برترین موسسات آموزشی دنیا در زمینه علوم، تکنولوژی، مهندسی، پزشکی و تجارت محسوب می‌شود.

این دانشگاه در سال 1907 میلادی از ترکیب 3 کالج لندنی شکل گرفته و اکنون دارای بیش از 17 هزار دانشجو و 8 هزار پرسنل آکادمیک است. گروه دانشجویی امپریال کالج یک مجموعه کاملاً بین المللی بوده و از بیش از 125 ملیت مختلف تشکیل شده است.

در کنار داشتن دانشمندان مشهور، مدال آورندگان فیلدز و برندگان جایزه نوبل، این موسسه آموزشی مشاوران دولتی و سیاست گذاران با نفوذی را آموزش داده و ارائه می‌کند.

بسیاری از فارغ التحصیلان این موسسه آموزشی به نوآوری های موفقیت آمیزی در حوزه صنعت و تجارت دست پیدا می کنند و به سرعت جذب شرکت های موفق و بزرگ و یا آینده دار استارت آپی می‌شوند.

پردیس اصلی امپریال کالج در نزدیکی کاخ کنزینگتون، در منطقه سلطنتی کنزینگتون و چلسی قرار گرفته و سایر دانشکده ها و پردیس ها در اطراف شهر قرار دارند.

بد نیست بدانید که نویسنده مشهور H. G. Wells و Sir Liam Donaldson فیزیکدان مشهور ملکه، در میان فارغ‌التحصیلان نامی این موسسه آموزشی معتبر قرار گرفته‌اند.

این در حالی است که امپریال کالج لندن دارای بالاترین رتبه در پایتخت این کشور محسوب می‌شود. در حال حاضر رتبه جهانی امپریال هشتم بوده و از لحاظ شهرت آکادمیک دارای رتبه نهم دنیا است.

امپریال کالج لندن انگلیس

دانشگاه یو سی ال UCL

موسسه آموزشی یو سی ال نخستین دانشگاه انگلیسی بوده که صرف نظر از کلاس، نژاد و مذهب دانشجویان، آنها را مورد پذیرش قرار داد و نخستین موسسه آموزشی انگلیسی بود که با پیروی از فلسفه آموزشی بنیانگذار معنوی دانشگاه یعنی جرمی بنتام، به برابری حقوق زن و مرد اعتقاد کامل داشت.

پردیس اصلی UCL در مرکز لندن و محدوده بلومزبری Bloomsbury واقع شده است.دانشجویان مقطع کارشناسی باید برای درخواست پذیرش تحصیلی از این موسسه آموزشی دارای رزومه تحصیلی و نمرات دبیرستان و پیش دانشگاهی بسیار خوبی باشند.

در این میان، رقابتی ترین رشته و مدرک تحصیلی در UCL مربوط به رشته کارشناسی علوم در حوزه فلسفه، سیاست و اقتصاد است که تنها 30 متقاضی را برای هر یک ازموقعیت‌ها جذب می‌کند.

لازم به ذکر است که تقریباً نیمی از دانشجویان UCL به عنوان یکی از بهترین دانشگاه های انگلستان در سال 2023، از خارج از انگلستان آمده و اغلب از سمت قاره آسیا و بخشی نیز از قاره اروپا هستند.

فارغ التحصیلان معروف UCL نیز شامل چهره های نام آشنایی نظیر مهاتما گاندی، الکساندر گراهام بل و کریس مارتین از گروه Coldplay می‌شود که با سایر اعضای گروه موسیقی‌اش از همین دانشگاه آشنا شده است.

اما از نگاه وب سایت رنکینگ QS، دانشگاه UCL با دو رتبه افت در رنکینگ جهانی روبرو شده و اکنون در رتبه 10 دنیا قرار دارد. این در حالی است که شهرت آکادمیک این موسسه آموزشی در سراسر دنیا بسیار زیاد بوده و آن را در رتبه سیزدهم دنیا قرار داده است.

دانشگاه یو سی ای انگلیس

دانشکده اقتصاد و علوم سیاسی لندن

در میان فهرست بهترین دانشگاه های انگلستان ، موسسه آموزشی LSE دارای بیشترین نسبت دانشجویان بین‌المللی به دانشجویان بومی یعنی 70 به 30 است.

این دانشگاه با کیفیت انگلیسی دارای قدرت مانور بالایی در حوزه های حقوق، اقتصاد، تاریخ، فلسفه و سیاست است و در حال حاضر 26 درصد از برندگان جایزه نوبل در حوزه اقتصاد به فارغ التحصیلان و یا افراد وابسته به LSE تعلق دارد.

پردیس موسسه آموزشی LSE در محدوده Clare Market لندن و در نزدیکی موسسات مهمی نظیر دادگاه سلطنتی دادگستری، Lincoln’s Inn، کالج سلطنتی جراحان و موزه انگلیس قرار گرفته است.

در این بین، تعداد زیادی از دوره های تکمیلی موسسه آموزشی LSE نظیر اقتصاد، مدیریت و حقوق دارای نرخ پذیرش تحصیلی کمتر از 7 درصد از کل متقاضیان پذیرش هستند.

چهره های برجسته فرهنگی، سیاسی و دانشگاهی از جمله نلسون ماندلا و جرج سوروس به عنوان مجموعه سخنرانی‌های معتبر دانشگاه، هر کدام یک سخنرانی و ارائه در موسسه آموزشی LSE داشته‌اند.

از منظر وب سایت رنکینگ QS، این موسسه آموزشی با 5 رتبه سقوط نسبت به سال گذشته، در رنکینگ 49 جهان قرار گرفته است و جزو معدود موسسات آموزشی برتر انگلیس است که در لیست 50 دانشگاه برتر دنیا نیز قرار دارد. همچنین این دانشگاه معتبر دارای رتبه هفتم دنیا از جنبه تعداد دانشجویان بین المللی است که آن را به چندفرهنگی و چندملیتی ترین دانشگاه انگلیسی تبدیل کرده است.

در مقام مقایسه دو آمار رنکینگ بهترین دانشگاه های کشور انگلستان در سال 2023 وب سایت های تایمز و QS، باید بگوییم که تفاوت های اندکی بین این دو وجود دارد که در ادامه با مشاهده آمار رتبه بندی ده دانشگاه برتر انگلیسی QS، به این مسئله پی خواهید برد:

  1. آکسفورد: رتبه 5 دنیا
  2. کمبریج: رتبه 7 دنیا
  3. امپریال کالج: رتبه 8 دنیا
  4. یو سی ال: رتبه 10 در جهان
  5. ادینبورگ: رتبه بیستم جهان
  6. دانشگاه منچستر: رتبه بیست و هفتم دنیا
  7. کینگز کالج لندن KCL: رتبه 31 جهان
  8. دانشکده اقتصاد و علوم سیاسی LSE: رتبه 49 دنیا
  9. دانشگاه بریستول: رتبه 58 جهان
  10. موسسه آموزشی وارویک: رنکینگ 62 دنیا

بد نیست بدانید که از میان برترین موسسات آموزشی در کشور انگلیس، در حدود 20 دانشگاه و کالج در شهر لندن قرار گرفته که شامل امپریال کالج لندن و UCL و دانشگاه های جدیدتری نظیر وست مینستر و گرینویچ می‌شود.

طبق آمار وب سایت QS، برترین دانشگاه های رتبه 11 تا 20 کشور انگلستان نیز شامل موارد زیر می‌شوند:

11- دانشگاه گلاسکو: رتبه 77 جهانی

12- دورهام: رتبه 86 جهانی

13 – بیرمنگام: رنکینگ 87 دنیا

14 - ساوث هامپتون: رنکینگ 90 دنیا

15 – لیدز: رتبه 91 جهان

16 – شفیلد: رتبه 93 جهانی

17 - سنت اندروز: رنکینگ 96

18 – ناتینگهام: رنکینگ 99

19 - دانشگاه کوئین مری لندن QMUL: رتبه 133

20 – لنکستر: رتبه 135

در نهایت پیشنهاد می‌کنیم چنانچه تمایل به مهاجرت تحصیلی و تحصیل در بهترین دانشگاه های انگلستان در سال 2023 دارید، از خدمات و مشاوره تخصصی کارشناسان ما در لتس گو یونی بهره‌مند شده و در ارزیابی آنلاین پذیرش تحصیلی شرکت کنید.