تحصیل در مدارس آمریکا با وجود مؤسسات مشهور، برای بسیاری از دانش آموزان جهت مهاجرت تحصیلی به یک رویا تبدیل شده است. اگرچه یافتن مدارس کم‌هزینه برای دانش آموزان بین‌المللی می‌تواند مانعی باشد، اما این کشور برای تحصیل در خارج از کشور بسیار مورد احترام است. هنگامی که دانش آموزان بین‌المللی تصمیم به تحصیل در دبیرستان در ایالات متحده می‌گیرند، عوامل زیادی را باید در نظر بگیرند.

ساحل غربی در مقابل ساحل شرقی؟ هوای گرم در مقابل هوای سرد؟ شهر بزرگ یا شهر کوچک؟ لیست عواملی که دانش آموزان بین‌المللی باید به آن فکر کنند تا بی‌نهایت ادامه دارد. در این مطلب سعی داریم شما را در انتخاب مدارس آمریکا راهنمایی کنیم. در آخر با رزرو وقت مشاوره مهاجرت تحصیلی می‌توانید، شرایط فردی خود را با کارشناسان لتس گو یونی بررسی کنید. 

تحصیل در مدارس آمریکا

تحصیل در مدارس آمریکا، اگر به دنبال برترین فرصت‌ها در دنیا هستید، گزینه‌ای بسیار مناسب است؛ چرا که نمی‌توانید جایگاه آمریکا را در بسیاری از زمینه‌ها نادیده بگیرید. در میان این موارد، آمریکا به سادگی از نظر نظام آموزشی، بهترین کشور جهان به شمار می‌رود. 

جدا از سیستم آموزشی، آمریکا در زمینه‌های سیاسی، ورزشی و دیگر حوزه‌ها نیز غنی است. اگر آمریکا را با دیگر قاره‌های دنیا مقایسه کنید، متوجه تفاوت این کشور خواهید شد که آن را از هر جای دیگری متمایز می‌کند. سیستم آموزشی بیشتر کشورها برای رسیدن به سطح آمریکا نیاز به پیشرفت قابل توجهی دارد. 

به همین دلیل است که بسیاری از محصلان در سراسر جهان تمایل دارند برای تحصیل به آنجا بروند. هزاران دانش آموز برای اولویت دادن به اهداف تحصیلی خود به این کشور می‌آیند. اگر مایل به ورود به دبیرستان در آمریکا هستید، ابتدا باید روند پذیرش در مدرسه را بدانید. در ادامه به بررسی اطلاعات مورد نیاز برای تحصیل در مدارس آمریکا می‌پردازیم. 

هزینه تحصیل در مدارس آمریکا

هزینه تحصیل در مدارس آمریکا برای محصلان بین‌المللی بسته به چند عامل می‌تواند به طور قابل توجهی متفاوت باشد. یکی از مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار، موقعیت جغرافیایی مدرسه است. معمولاَ مدارس واقع در مناطق شهر یا ایالت‌هایی با هزینه زندگی بالاتر (مانند نیویورک یا کالیفرنیا)، نسبت به مدارس مناطق روستایی یا کم‌هزینه‌تر، شهریه بیشتری دارند. همچنین، مدارس شبانه‌روزی که دانش‌آموزان در محوطه دانشگاه زندگی می‌کنند، به دلیل تأمین هزینه خوابگاه و غذا، شهریه بالاتری دارند. در مقابل، مدارس روزانه که دانش‌آموزان هر شب به خانه برمی‌گردند، معمولاَ هزینه کمتری دارند. 

تحصیل در مدارس آمریکا

دبیرستان‌های دولتی: 

به طور کلی، دبیرستان‌های دولتی در آمریکا برای شهروندان خود شهریه بسیار کمی دریافت می‌کنند. اما برای محصلان بین‌المللی، این مدارس ممکن است هزینه‌های اضافی داشته باشند. برخی از دبیرستان‌های دولتی، به‌ویژه برای دانش آموزانی که با ویزای F-1 تحصیل می‌کنند، ممکن است شهریه دریافت کنند. این شهریه می‌تواند سالانه از حدود ۳۰۰۰ تا ۱۰.۰۰۰ دلار متغیر باشد. 

دبیرستان‌های خصوصی: 

هزینه تحصیل در دبیرستان‌های خصوصی معمولاَ بیشتر است. شهریه سالانه محصلان بین‌المللی در این مدارس، به طور معمول بین ۱۰.۰۰۰ تا ۳۵.۰۰۰ دلار آمریکا متغیر است. در برخی از مدارس شبانه‌روزی بسیار گران‌قیمت، شهریه حتی می‌تواند از ۵۰.۰۰۰ دلار در سال هم فراتر رود. 

این شهریه‌ها اغلب شامل هزینه‌های آموزشی، خوابگاه و غذا می‌شود. با این حال، هزینه‌های اضافی دیگری مانند کتاب، لباس فرم، فعالیت‌های فوق برنامه و سایر مخارج ممکن است جداگانه محاسبه شوند. علاوه بر شهریه، محصلان بین‌المللی باید هزینه‌های دیگری مانند بیمه درمانی، مخارج شخصی، هزینه رفت و آمد به آمریکا و (در صورت اقامت با یک خانواده میزبان) احتمالاَ هزینه اقامت نزد خانواده میزبان را نیز در نظر بگیرند. این هزینه‌های جانبی نیز می‌تواند چندین هزار دلار دیگر به مجموع هزینه‌ها اضافه کند. 

شرایط تحصیل در مدارس آمریکا

شرایط تحصیل در مدارس آمریکا برای دانش آموزان خارجی متفاوت است. فرآیند پذیرش در دبیرستان‌های آمریکا برای محصلان بین المللی که با آن آشنا نیستند، ممکن است گیج کننده باشد. در اینجا برخی از اطلاعات اساسی مورد نیاز برای پذیرش آورده شده است: 

  • مدارک تحصیلی (داشتن مدرک تحصیلی معتبر از کشور مبدا، ارائه ریز نمرات تحصیلی) 
  • ویزای دانش آموزی
  • تمکن مالی برای اثبات توانایی پرداخت هزینه‌ها
  • نتایج آزمون زبان انگلیسی
  • اطلاعات مربوط به آدرس دانش آموز در آمریکا
  • کپی پاسپورت
  • فرم درخواست آنلاین
  • سوابق واکسیناسیون
  • توصیه نامه معلمان (در صورت وجود) 

به غیر از موارد فوق، محصلان باید برای پذیرش در آزمون ورودی شرکت کنند. در این آزمون ها، ممکن است از شما خواسته شود برای نشان دادن مهارت و تسلط به زبان انگلیسی، یک انشا به زبان انگلیسی بنویسید که گاهی اوقات، مدیریت زمان برای تکمیل انشا در مهلت کوتاه، در کنار برنامه تحصیل، برای محصلان دشوار می‌شود. همچنین، برخی از مدارس ممکن است مصاحبه‌ای با دانش آموز و یا خانواده او داشته باشند. 

هزینه تحصیل در مدارس آمریکا

ویزای دانش آموزی آمریکا

دبیرستان‌های دولتی در آمریکا (مقطع نهم تا دوازدهم) می‌توانند برای برنامه دانشجو و بازدیدکننده مبادله‌ای (SEVP) تاییدیه دریافت کنند. اما دانش آموزان با ویزای F-1 یا M-1 نمی‌توانند در مقطع پیش دبستانی تا کلاس هشتم در مدارس دولتی تحصیل کنند، زیرا این مدارس نمی‌توانند تاییدیه SEVP را داشته باشند. اما این محصلان مجاز به تحصیل در مقطع پیش دبستانی تا کلاس دوازدهم در مدارس خصوصی تایید شده SEVP هستند. دانش آموزان بین المللی با برخی محدودیت‌ها می‌توانند در دبیرستان دولتی تایید شده SEVP تحصیل کنند: 

محدودیت زمانی: حداکثر مدت تحصیل در دبیرستان دولتی برای محصلان بین المللی ۱۲ ماه است. این محدودیت شامل تمام دبیرستان‌های دولتی است که دانش آموز در آن‌ها ثبت نام می‌کند. با این حال، مدت زمان تحصیل در دبیرستان دولتی با ویزای غیر مهاجرتی به جز F-1، جزء این محدودیت ۱۲ ماهه محسوب نمی‌شود. دانش آموزان F-1 نمی‌توانند یک سال در یک دبیرستان دولتی بگذرانند و سپس به دبیرستان دولتی دیگری منتقل شوند. اما آن‌ها می‌توانند در صورت تمایل به ادامه تحصیل برای اخذ مدرک دیپلم دبیرستان یا معادل آن، از یک دبیرستان دولتی به یک دبیرستان خصوصی یا از یک دبیرستان دولتی به یک موسسه آموزش عالی منتقل شوند. 

هزینه تحصیل: محصلان بین المللی باید کل هزینه تحصیل در آن منطقه را به صورت کامل و بدون یارانه پرداخت کنند. پرداخت این هزینه باید قبل از درخواست دانش آموز برای ویزای F-1 انجام شود. دانش آموز باید در مصاحبه ویزا تحصیلی آمریکا و زمان ورود به آمریکا، مدرکی دال بر پرداخت هزینه را ارائه دهد. 

قوانین برای فرزندان دانشجویان F-1 و M-1

فرزند زیر سن قانونی وابسته به دانش آموز F-1 یا M-1 (با ویزای F-2 یا M-2) می‌تواند بدون نیاز به مجوز یا مدرک اضافی از SEVP، در مدارس دولتی (مقاطع پیش دبستانی تا دوازدهم) در مقطع تحصیلی مناسب خود شرکت کند. قوانین آموزشی ایالتی ممکن است از دانش آموزان F-2 و M-2 بخواهد تا رسیدن به سن خاصی در مقطع تحصیلی مناسب خود تحصیل کنند. 

مدرسه ابتدایی، راهنمایی یا دبیرستانی که دانش آموز F-2 یا M-2 در آن تحصیل می‌کند نیازی به تاییدیه SEVP ندارد. اگر فرزند زیر سن قانونی وابسته به دانش آموز F-1 یا M-1 قصد انتقال از مدرسه دولتی به مدرسه خصوصی را داشته باشد، دانش آموز F-1 یا M-1 و/یا همسر F-2 (در صورت وجود) باید با DSO مدرسه (مسئول تعیین وضعیت دانش آموز) صحبت کنند. 

نظام آموزشی آمریکا

نظام آموزشی آمریکا و نقاط قوت و چالش‌های آن و همچنین نیروهای محرکی که آینده‌ی یادگیری را در این سرزمین رویاها شکل می‌دهند، را در این بخش بررسی خواهیم کرد. اولین سوالی که پیش می‌آید این است که؛ سیستم آموزشی در آمریکا به شکل است؟ 

۱. پیش‌دبستانی (آمادگی): 

پیش‌دبستانی در آمریکا اولین سال آموزش رسمی است و پلی بین مهدکودک و دبستان به شمار می‌رود که به طور خاص برای کودکان ۵ تا ۶ساله طراحی شده است. کلاس‌های پیش‌دبستانی معمولاً نسبت به مقاطع بالاتر، کمتر رسمی هستند و شامل بخش‌های بازی و فعالیت‌های خلاقانه می‌شوند. 

مدت زمان پیش‌دبستانی در مدارس مختلف، از نیم‌روز تا تمام‌روز متفاوت است و بر توسعه‌ی استانداردهای یادگیری اولیه مانند مهارت‌های پایه در سواد، شمارش، علوم و مطالعات اجتماعی تمرکز دارد. معلمان آموزش دیده‌اند تا محیطی پرورش‌دهنده و همه‌گیر ایجاد کنند. 

ویزای دانش آموزی آمریکا

۲. آموزش ابتدایی: 

دبستان (مقاطع پیش دبستانی تا پنجم): دبستان بخش اساسی از نظام آموزشی را تشکیل می‌دهد که از کودکستان تا کلاس پنجم (یا همان K تا ۵) را شامل می‌شود. این دوره دانش‌آموزان را با محیط یادگیری اصولی آشنا می‌کند و معلمان آن‌ها را در فراگیری موضوعات مختلف راهنمایی می‌کنند. علاوه بر آموزش‌های علمی، مدارس ابتدایی بر رشد اجتماعی و عاطفی دانش‌آموزان نیز تأکید می‌ورزند و به آن‌ها در پرورش مهارت‌های زندگی مانند کار گروهی، برقراری ارتباط و غیره کمک می‌کنند. 

۳. دوره متوسطه اول (راهنمایی یا متوسطه): 

دوره متوسطه اول (یا همان راهنمایی یا متوسطه) در آمریکا مرحله‌ی انتقالی کلیدی در مسیر تحصیلی دانش‌آموزان است و معمولاً کلاس‌های ۶ تا ۸ را در بر می‌گیرد. 

برنامه درسی در دوره متوسطه اول تخصصی‌تر می‌شود و بر دروس اصلی مانند انگلیسی، ریاضی، مطالعات اجتماعی و علوم تمرکز دارد که نسبت به دوره ابتدایی پیشرفته‌تر و جزیی‌تر می‌شوند. مدارس متوسطه اول اغلب دانش‌آموزان را با موضوعات خاصی آشنا می‌کنند تا زمینه‌های مورد علاقه‌ی شخصی آن‌ها را کشف کنند. علاوه بر این موارد، دانش‌آموزان در این دوره در معرض فعالیت‌های فوق برنامه، ورزش‌ها و باشگاه‌های متعددی قرار می‌گیرند تا رشد کلی آن‌ها تقویت شود و دامنه‌ی فرصت‌های شغلی‌شان گسترش یابد. 

 دوره متوسطه دوم شامل:

دبیرستان: دوره دبیرستان در آمریکا مرحله‌ای حیاتی و شکل‌دهنده در مسیر تحصیلی دانش‌آموزان به شمار می‌رود که شامل کلاس‌های ۹ تا ۱۲ است و آخرین مرحله از نظام آموزشی K-12 پیش از ورود به دوره‌های دانشگاهی محسوب می‌شود. 

برنامه درسی دبیرستان به گونه‌ای طراحی شده است که دانش‌آموزان را در دروس اصلی مانند انگلیسی، علوم و مطالعات اجتماعی به صورت همه‌جانبه آموزش دهد. همچنین به دانش‌آموزان امکان انتخاب از بین چندین دوره اختیاری را می‌دهد تا علایق و اهداف شغلی خود را کشف کنند. دبیرستان‌ها طیف گسترده‌ای از فعالیت‌های فوق برنامه از جمله ورزش، موسیقی، تئاتر و خدمات اجتماعی را نیز ارائه می‌دهند که به رشد فردی دانش‌آموزان کمک می‌کند. 

۴. آموزش عالی: 

این دوره شامل دانشگاه یا کالج می‌شود. 

فرایند اعتباربخشی چیست؟ 

نظام آموزشی آمریکا از اعتباربخشی برای اطمینان از پایبندی مؤسسات آموزشی به حداقل استانداردهای کیفیت آموزشی استفاده می‌کند. نه تنها مدارس، بلکه سایر مؤسسات آموزش عالی نیز از فرایند اعتباربخشی عبور می‌کنند. دولت‌های فدرال و ایالتی، اعتباربخشی را برای تضمین اصالت نهادی و خودکار به رسمیت می‌شناسند. در واقع، گواهینامه‌ی یک مرجع اعتباربخشی شناخته‌شده، معادل فرایندهای مشابه در سایر کشورهای جهان در نظر گرفته می‌شود. 

انواع اعتباربخشی در آمریکا: 

هنگام تحصیل در آمریکا، مؤسسات اعتباربخشی‌های مختلفی را ارائه می‌دهند که به دانش آموزان امکان اخذ گواهینامه‌ها یا مدارکی را می‌دهد که در سطح جهانی شناخته شده‌اند. این موارد در زیر ذکر شده‌اند: 

  • اعتباربخشی در سطح مدرسه
  • اعتباربخشی در سطح آموزش عالی
  • تایید و شناخت فدرال
  • موسسات صدور مدرک تقلبی و کلاهبرداری

دریافت اعتبارنامه می‌تواند به شما در کسب یک آموزش عالی و دریافت واحدهایی کمک کند که کارفرمایان را قادر می‌سازد واحدهای درسی گذرانده‌ی شما را درک کنند. 

قوانین مدارس آمریکا

قوانین مدارس آمریکا به طور کلی ثابت هستند اما در هر ایالت ممکن است به صورت جزئی متفاوت باشد. هر ایالت حداقل زمان مورد نیاز برای تحصیل در مدرسه را تعیین می‌کند که این کار معمولاً به دو روش انجام می‌شود: 

تعداد روزهای مدرسه: اکثر ایالت‌ها (۳۸ ایالت) حداقل تعداد روزهای مدرسه را در سال تعیین می‌کنند که ۱۸۰ روز رایج‌ترین عدد است. 

مجموع ساعات در سال: بسیاری از ایالت‌ها (۳۹ ایالت) همچنین حداقل تعداد ساعاتی را که دانش‌آموزان باید در هر سال در مدرسه باشند، تعیین می‌کنند. این مقدار می‌تواند بر اساس مقطع تحصیلی متفاوت باشد، به طور متوسط در حدود ۱۰۰۰ ساعت برای دوره ابتدایی و ۱۰۳۵ ساعت برای دبیرستان است. در نهایت، مناطق آموزشی مستقل بر اساس این دستورالعمل‌های ایالتی تقویم‌های خود را ایجاد می‌کنند. 

ناهار: اکثر مدارس دارای سلف‌سرویس‌هایی هستند که ناهار ارائه می‌دهند، اگرچه برخی از دانش‌آموزان نیز غذای آماده با خود به مدرسه می‌آورند. مدارس سعی می‌کنند از دستورالعمل‌های ملی برای وعده‌های غذایی سالم پیروی کنند. 

میان‌وعده: قوانین خاص بر اساس مدرسه متفاوت است، اما برخی از مدارس در طول روز به دانش‌آموزان اجازه خوردن میان‌وعده می‌دهند، در حالی که برخی دیگر ممکن است زمان‌های مشخصی را برای میان‌وعده در نظر بگیرند. 

تنبیه: مدارس برای رفتارهای بد سلسله مراتب مختلفی برای تنبیه دارند. برای تخلفات جزئی ممکن است از جلسات بعد از ظهر یا تماس با والدین استفاده شود. 

تعلیق: جرائم جدی‌تر مانند دعوا یا قلدری جزئی می‌تواند منجر به تعلیق شود، به این معنی که به طور موقت از مدرسه اخراج شوند. مدارس قلدری را بسیار جدی می‌گیرند و برای مقابله با آن سیاست‌هایی دارند که ممکن است شامل میانجیگری، مشاوره یا تعلیق برای فرد قلدر باشد. 

وسایل الکترونیکی: مدارس اغلب در زمان کلاس محدودیت‌هایی برای استفاده از تلفن همراه دارند. ممکن است استفاده از لپ‌تاپ، تبلت و سایر وسایل الکترونیکی نیز برای اهداف آموزشی با نظارت معلم مجاز باشد. 

نظام آموزشی آمریکا

بهترین دبیرستان‌ های آمریکا

بهترین دبیرستان‌ های آمریکا را در این بخش به شما معرفی خواهیم کرد. تقریباً ۲۵۰ مدرسه خصوصی در سراسر آمریکا وجود دارد. ما مدارس دولتی را در نظر نمی‌گیریم، زیرا امکان تحصیل در آن‌ها برای دانش آموزان بین‌المللی تنها به یک سال محدود می‌شود. بنابراین، بهتر است روی بهترین مدارس خصوصی که امکان تحصیل بلندمدت را برای شما فراهم می‌کنند، تمرکز کنید. در اینجا خلاصه‌ای از ۵ تا از بهترین دبیرستان‌های بین‌المللی در ایالات متحده آورده شده است: 

مدرسه دوایت (نیویورک): این مدرسه برنامه‌ی چالش‌برانگیز دوره‌ی بین‌المللی (IB) را از پیش‌دبستانی تا پایه دوازدهم ارائه می‌دهد. 

آکادمی E. F. پاسادنا (کالیفورنیا): این مدرسه بر یادگیری مبتنی بر پروژه و آماده‌سازی دانش‌آموزان برای مشاغل بین‌المللی تمرکز دارد. 

مدرسه بین‌المللی لس‌آنجلس: این مدرسه هم دوره‌های تمام‌وقت و هم نیمه‌وقت را ارائه می‌دهد و آموزشی در سطح جهانی به زبان‌های انگلیسی و فرانسه را برای دانش‌آموزان فراهم می‌کند. 

مدرسه بین‌المللی نورد آنگلیا (نیویورک): این مدرسه برنامه‌ی درسی‌ای در سطح جهانی و محیط یادگیری جذابی را در شهر نیویورک ارائه می‌دهد. 

مدرسه‌ی بیلت‌مور (میامی): این مدرسه از برنامه‌ی دوره‌ی بین‌المللی (IB) استفاده می‌کند و بر توسعه‌ی مهارت‌های رهبری و حل مسئله‌ی دانش‌آموزان برای قرن ۲۱ تمرکز دارد. 

کتاب‌ های درسی آمریکا

کتاب‌ های درسی آمریکا با توجه به مقاطع تحصیلی متفاوت است و دانش آموزان در هر مقطع عناوین متفاوتی را می‌آموزند. هر منطقه آموزشی، برنامه درسی خود را با رعایت دستورالعمل‌های ایالتی تعیین می‌کند. این بدان معناست که کتاب‌های خاص و موضوعات تدریسی ممکن است در مدارس مختلف متفاوت باشد. 

در دبیرستان، دانش آموزان اغلب می‌توانند دوره‌های اختیاری را که به آن‌ها علاقه‌مند هستند انتخاب کنند و موضوعاتی فراتر از برنامه درسی اصلی را بیاموزند. در زیر خلاصه‌ای کلی از کتبی که به طور معمول در مدارس آمریکا یافت می‌شود، آمده است: 

دبستان: 

  • هنرهای زبانی: خواندن، نوشتن، گرامر، املا، توسعه‌ی واژگان
  • ریاضی: عملیات ریاضی پایه، هندسه، اندازه‌گیری
  • علوم: علوم زیستی، علوم زمین‌شناسی، علوم پایه فیزیکی
  • مطالعات اجتماعی: تاریخ، جغرافیا، آموزش شهروندی
  • هنر
  • موسیقی
  • تربیت بدنی

راهنمایی (کلاس‌های ۶ تا ۸): 

  • هنرهای زبانی: خواندن ادبیات، نوشتن انواع مختلف متون (مقاله، داستان)، گرامر، توسعه‌ی واژگان
  • ریاضی: جبر مقدماتی، جبر (در مقاطع بالاتر)، هندسه
  • علوم: علوم زیستی، علوم زمین‌شناسی، علوم فیزیکی
  • مطالعات اجتماعی: تاریخ آمریکا، تاریخ جهان، جغرافیا
  • زبان خارجی (اختیاری): اسپانیایی، فرانسوی و غیره
  • هنر
  • موسیقی
  • تربیت بدنی

دبیرستان (کلاس‌های ۹ تا ۱۲): 

  • انگلیسی: ادبیات، انشا، تفکر نقادانه، مهارت‌های پژوهشی
  • ریاضی: جبر، هندسه، مثلثات، حساب دیفرانسیل و انتگرال (اختیاری) 
  • علوم: زیست‌شناسی، شیمی، فیزیک، علوم محیط زیست (اختیاری) 
  • مطالعات اجتماعی: تاریخ آمریکا، تاریخ جهان، حکومت، اقتصاد (اختیاری) 

دانش آموزان باید طبق مسیر انتخابی خود، دروس اختیاری مرتبط را نیز بگذرانند. 

کلام آخر

انتخاب یک موسسه آموزشی با هزینه مناسب تنها اولین قدم در سفر شما به عنوان یک دانش آموز بین‌المللی است. متخصصان موسسه «لتس گو یونی» در کمک به دانش آموزان بین‌المللی برای طی کردن فرآیند درخواست، از جمله آمادگی برای آزمون‌ها، انتخاب مدرسه، درخواست بورسیه تحصیلی و رویه‌های ویزا تخصص دارند. با راهنمایی آن‌ها، حتی با بودجه محدود، می‌توانید به رویای تحصیل در ایالات متحده برسید.