تحصیل در رشته هنر در کانادا با توجه به کیفیت دانشگاه ها و همچنین تاکید سیستم آموزشی آن بر جذب دانشجویان خارجی یکی از بالاترین درخواست ها را برای اپلای دارد. ما در اینجا به معرفی اجمالی رشته هنر، شرایط و مدارک مورد نیاز برای تحصیل در رشته هنر کانادا و هم چنین بررسی چند دانشگاه برتر این کشور در رشته های هنری میپردازیم.

رشته هنر

هنر به کار بردن خلاقانه ی مهارت های انسانی در به وجود آوردن آثار هنری در بخش تجسمی (بصری) مثل نقاشی و طراحی و… و در بخش شنیداری مانند موسیقی، رقص و ادبیات و … تقسیم می شود. هنر به عنوان یک رشته شامل موضوعات و زیر شاخه های متنوعی می شود بنابراین می تواند طیف علایق گسترده ای را پوشش می دهد اما به صورت کلی افرادی که در هنر نقاشی، طراحی و یا نویسندگی و دیگر رشته های هنری استعداد و فعالیت دارند یا به موسیقی علاقه مند هستند و میتوانند سازی بنوازند برای تحصیل در رشته هنر پتانسیل و توانایی دارند چنانچه فکر میکنید پشتکار، علاقه مندی و استعداد تحصیل در این رشته را در کانادا دارید مهاجرت به کانادا را در اولویت قرار دهید .

هنرمند زن نقاش

تغییرات سریع و رو به رشدی در حوزه و رشته هنر در حال رخ دادن است که باعث شده بسیاری از توجهات را به خود جلب کند و حالا به جز رشته های نقاشی و طراحی هنر های بسیاری از جمله طراحی داخلی، انیمیشن، طراحی بازی و فشن دیزاین و دیگر زیرشاخه های مدرن نیز به این رشته اضافه شده اند و تدریس می شوند و این یکی از دلایلی است که این رشته به یکی از پول ساز ترین رشته ها تبدیل شده است اگرچه به راحتی نیز قابل دسترسی نیست و مهارت و کاریابی در رشته های هنری به زمان و مهارت و پشتکار نیاز دارد.

مدارس هنر و دانشگاه ها تمرینات و آموزش هایی در زمینه ی تصویری به خصوص در بخش هنر های زیبا (به ویژه طراحی، نقاشی، عکاسی، مجسمه سازی و طراحی گرافیک) تمرکز دارد.

رشته هنر در  کانادا

تحصیل در رشته هنر در کانادا مانند بسیاری از رشته ها در سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا تدریس می شود اما تفاوتش این است که مدرک کارشناسی و ارشد رشته هنر به صورت کارشناسی هنر (BA) و کارشناسی هنر های زیبا (B.F.A) و ارشد نیز به دو نوع مدرک ارشد هنر (MA) و ارشد هنر های زیبا (M.F.A) تقسیم می شود.

تفاوت عمده ی میان این دو نوع مدرک در نوع درس هایی است که در طول دوره ی تحصیل می خوانید برای دریافت مدرک کارشناسی هنر مطالعات بیشتری در زمینه ی علوم مقدماتی شامل ادبیات و تاریخ و … خواهید داشت اما مطالعات شما در دوره ی هنرهای زیبا بیشتر به خود رشته ی هنر و کارهای عملی هنری خلاصه می شود به صورتی که فقط یک سوم مطالعات خارج از مبحث هنر است اما این مورد در کارشناسی هنر برعکس است یعنی دو سوم مطالعات عمومی و یک سوم کورس ها به هنر های تجسمی و بصری اختصاص دارد.

مسلماً شرایط دریافت مدرک هنر های زیبا از مدارس هنری با کارشناسی هنر از دانشگاه متفاوت است همان طور که قابل پیش بینی است دوره ی هنر های زیبا نیاز به ارائه ی پورتفولیو هنری است اما  تحصیل رشته هنر در دانشگاه بیشتر بر موفقیت های تحصیلی تاکید دارد.

تفاوت تحصیل در مدارس هنر و دانشگاه

واضح ترین تفاوت میان تحصیل در دوره ی چهارساله ی دانشگاه و مدرسه ی هنر این است بیشترین تاکید در مدارس هنری روی هنر به تنهایی است اما دانشگاه رنج بسیار گسترده تری را پوشش می دهد.

هنگامی که تحصیل در مدرسه هنر کانادا را انتخاب کنید دسترسی گسترده ای به زیرشاخه های رشته هنر و دروسی مانند تئوری رنگ، تصویرسازی، عکاسی، تاریخ هنر و طراحی گرافیک خواهید داشت و اگر تصمیم به تحصیل در رشته هنر در دانشگاه بگیرید دروسی مثل ریاضی، علوم، نویسندگی و سخنرانی تدریس می شود که باعث می شود تا درک بهتری نسبت به دیگر موضوعات نیز پیدا کنید و برای ادامه ی تحصیل در دیگر رشته ها در صورت علاقه مندی نیز آماده شوید اما از طرفی ممکن است به همین دلیل زمان زیادی برای اختصاص دادن به هنر نداشته باشید.

زنی در حال نقاشی

موضوع مهم دیگری که از تفاوت های تحصیل در رشته هنر کانادا در دانشگاه و مدارس به شمار می رود کمک های مالی و کمک هزینه ها است که دسترسی به آنها در دانشگاه ها بسیار آسان تر است و می توانید بهره ببرید.

شرایط تحصیل در رشته هنر در کانادا

برای شروع بهتر است بدانید تصمیم به این که کدام دانشگاه یا مدرسه هنر کانادا مناسب شماست نیازمند انجام تحقیقات گسترده ای از طرف شماست در ادامه به معرفی بعضی از بهترین دانشگاه ها در رشته هنر می پردازیم تا به شما در این راه کمک کند و انتخاب شما را ساده تر کند اما قبل از آن شرایط تحصیل در این رشته را توضیح می دهیم.

مهمترین نکته آماده کردن پورتفولیو قوی برای دانشگاه است کارهایی از خود را در پورتفولیو به نمایش بگذارید که بهتر از هر چیزی نمایانگر خود واقعی شما هستند که نه تنها از نظر تکنیکی قوی هستند بلکه مخاطبانش را تحت تاثیر قرار می دهد و الهام بخش هستند بنابراین شجاع باشید و متفاوت بودن نترسید ولی در نظر داشته باشید دانشگاه تا دانشگاه ممکن است نیازمندی های هر مکان متفاوت باشد این یعنی شما باید بتوانید رزومه و کارها و سابقه ی هنری خود را بر طبق شرایط دانشگاهی که برای آن اپلای می کنید اولویت بندی کنید و به جاهای مختلف بفرستید.

گالری نقاشی هنری

اگرچه تمامی دانشگاه های هنر نیاز به مصاحبه ی ورودی ندارند اما اگر دانشگاهی که شما برای ورود به آن در تلاشید مصاحبه ی ورودی دارد باید خود را برای آن آماده کنید به مصاحبه به عنوان شانسی نگاه کنید که در آن می توانید از اهداف و دستاورد های خود صحبت کنید حقیقت را بگویید و از حرف زدن در مورد موفقیت های خود نترسید.

مدارک لازم برای تحصیل در رشته هنر در کانادا

رزومه تحصیلی خود را که از تحقیق و فعالیت و تدریس شما در بخش هنر تشکیل می شود را با دقت و جزییات مناسب بنویسید، نوشتن رزومه ی تحصیلی برای اپلای نکاتی دارد که باید به آن ها نیز دقت کنید و در نظرشان بگیرید. علاوه بر آن انگیزه نامه که دلیل تمایلتان به تحصیل رشته هنر در کانادا در آن نوشته شده است را آماده کنید و توصیه نامه ها از استادان خود را نیز در لیست شرایط لازم برای تحصیل در رشته هنر قرار دهید، علاوه بر این موضوع شما مسلما به مدرک زبان نیز نیاز دارد پس به طور کلی مدارک مورد نیاز شما به کارنامه تحصیلی، رزومه ی تحصیلی و هنری و مدرک زبان تقسیم می شود.

هزینه های تحصیل در رشته هنر در کشور کانادا

چنانچه قصد تحصیل رشته هنر در کانادا را دارید در ذهن داشته باشید که این کار هزینه بر است و در کل دانشگاه های هنر و این رشته جزو گران ترین دانشگاه ها هستند و هزینه ی تحصیل رشته هنر بسته به دانشگاه انتخابی، مقطع تحصیلی و شاخه انتخابی از این رشته بسیار متغیر است برای مثال مقطع کارشناسی در دانشگاه تورنتو برای دانشجویان خارجی تا حدود 50 هزار دلار نیز می رسد اما بسیاری از دانشگاه ها بورسیه ها و کمک هزینه هایی برای افرادی که واجد شرایط هستند را در نظر می گیرند، راه هایی وجود دارد که مهاجرت تحصیلی رایگان به کانادا را آسانتر می کند که در لتسگویونی نیز پیش از این به آنها پرداخته ایم.

بهترین دانشگاه ها برای تحصیل در رشته هنر کانادا 

همانطور که پیش تر گفته شد انتخاب دانشگاهی که مناسب استعداد و نیاز های شما باشد کاری نیازمند تحقیق است اما دانستن اینکه بهترین دانشگاه ها در رشته هنر کانادا کدامند می تواند مسیر را برای شما آسان تر کند و دانشگاه های این لیست بر اساس رتبه ی جهانی و منطقه ی آن ها، امکانات، انتشارات، کتاب ها، کنفرانس ها و همکاری بین المللی آن ها انتخاب شده اند.

دانشگاه تورنتو University of Toronto 

دانشگاه تورنتو در سال ۱۸۲۷ تاسیس شد و هم اکنون از بیش از ۱۶۰ کشور دانشجو می پذیرد، در مجموع حدود ۷۴۵۰۰ دانشجو دارد که ۱۶۲۰۰ نفر از آن ها خارجی هستند. این دانشگاه رتبه ی ۱۷ جهانی را دارد و رتبه دانشگاه تورنتو در رشته ی هنر ۸ جهانی است که بسیار قابل توجه است.

دانشگاه مک گیل McGill University

دانشگاه مک گیل در سال ۱۸۲۱ میلادی پایه گذاری شد و در حال حاضر از ۱۵۰ کشور دنیا محصل می پذیرد. حدود یک چهارم از۳۱۵۰۰ دانشجوی دانشگاه مک گیل از دیگر کشور ها هستند و این دانشگاه در هنر رتبه ی ۴۲ جهانی را به خود اختصاص داده است.

دانشگاه بریتیش کلمبیا University of British Columbia

دانشگاه بریتیش کلمبیا در سال ۱۹۱۵ به صورت رسمی شروع به کار کرد و حالا به یکی از بهترین دانشگاه های کانادا تبدیل شده است و بیش از ۵۵۰۰۰ دانشجو در اینجا مشغول به تحصیل هستند که ۱۸۰۰۰ نفر از آن ها را دانشجویان خارجی از دیگر کشور ها تشکیل داده اند رتبه جهانی کلی دانشگاه ۳۱ و رتبه ی آن در شاخه ی هنر ۴۶ است.

دانشگاه آلبرتا University of Alberta

دانشگاه البرتا در استانی با همین نام در سال ۱۹۰۸ بنا نهاده شد، حدود ۸۰ درصد دانشجویان این دانشگاه در مقطع کارشناسی تحصیل می کنند و تقریبا ۲۰ درصد دانشجویان دانشگاه از دیگر کشور ها به کانادا مهاجرت کرده اند و در این مرکز علمی مشغول به تحصیل هستند. رتبه ی دانشگاه آلبرتا در جهان ۱۳۸ و در هنر به صورت تخصصی ۱۴۲ است.

دانشگاه یورک York University

دانشگاه یورک سومین دانشگاه بزرگ کاناداست که در تورنتو واقع شده است و بیش از ۴۹۰۰۰ دانشجو را در مقاطع گوناگون پذیرفته است که ۱۲هزار نفر آن ها در مقطع کارشناسی مشغول تحصیل هستند و ۱۲۴۰۰ نفر از آنان دانشجوی بین المللی هستند که به کانادا مهاجرت نموده اند. رتبه ی جهانی یورک ۴۳۲ و رتبه آن در شاخه ی هنر ۱۴۳ است.

ما در این مطلب به معرفی کلی رشته هنر، جزییات تحصیل در دانشگاه ها و مدارس هنر کانادا، شرایط و مدارک لازم برای تحصیل در این کشور پرداختیم. هم چنین توضیح کوتاهی از پنج دانشگاه برتر رشته هنر در کانادا داشتیم تا کار شما در انتخاب راه و دانشگاه درست و مناسب خودتان آسان تر شود اگر تمایل به مهاجرت تحصیلی به کانادا برای تحصیل در رشته هنر را دارید مشاوران سایت لتسگویونی شما را در این راه همراهی می کنند.