تحصیل دکتری در ایتالیا گزینه‌ای جذاب برای علاقمندان تحصیل در خارج است، با ما در این پست از لتسگویونی همراه باشید تا از شرایط آن مطلع شوید. ایتالیا سرزمین غذاهای عالی، میراث فرهنگی، مد و سرگرمی است و تنها عده کمی از مردم از ارائه آموزش با کیفیت در دانشگاه‌های آن آگاه هستند. ایتالیا همچنین نقش حیاتی در شکل گیری آموزش عالی اروپا ایفا کرده است. 

اکثر دانشگاه‌های این کشور دولتی است و امکانات بسیاری که در ایتالیا ارائه می‌شود باعث شده تا متقاضیان ادامه تحصیل در مقطع دکتری این کشور را به عنوان مقصد خود انتخاب کنند. قدیمی‌ترین دانشگاه این کشور دانشگاه بولونیا است که هر ساله پذیرای دانشجویان بین المللی از سراسر دنیا می‌باشد که تحصیل در ایتالیا را برای ادامه تحصیل انتخاب کرده‌اند. با ما در طول مقاله همراه باشید تا به بررسی دقیق این مقطع تحصیلی بپردازیم.

تحصیل دکتری در ایتالیا

ایتالیا خانه چندین مؤسسه آموزش عالی تاریخی و معتبر از جمله دانشگاه بولونیا، قدیمی‌‌ترین دانشگاه در اروپا است. این دانشگاه‌‌ها در ارائه برنامه ‌های آموزشی متنوع و تحقیقاتی بین ‌المللی و همچنین مشارکت ‌های منطقه‌ای بسیار فعال هستند. دانشگاه‌های ایتالیا بسیار معتبر هستند و ارتباط قوی با دانشگاه‌های دیگر در سراسر اروپا و سایر نقاط جهان دارند. نفوذ این کشور در طول قرن‌ها در زمینه های معماری، هنر، موسیقی و علم مشهود بوده است.

دانشجویان می‌توانند از مد گرفته تا آموزش در طیف گسترده‌ای از برنامه های آموزشی به تحصیل مشغول شوند. برخی از تخصص های محبوب دکتری در ایتالیا به شرح زیر است:
•    علم و تکنولوژی
•    هنر و طراحی
•    مطالعات اجتماعی
•    آموزش
•    علوم انسانی
•    بهداشت و سلامت
•    هتلداری
•    مدیریت
•    مد و فشن

شرایط تحصیل دکتری در ایتالیا

شرایط تحصیل دکتری در ایتالیا

همان طور که قبلا ذکر شد، سیستم آموزشی ایتالیا مطابق با فرآیند بولونیا است که سطوح مختلف آموزشی را سازماندهی می‌کند. مطابق با این فرآیند، سیکل سوم معادل مدرک دکتری بریتانیا است. برخی از دانشگاه‌‌ها نیز دکترای مشترکی را با ماژول ‌ها و برنامه ‌هایی که با مشارکت دانشگاه ‌های خارجی (دکترای بین ‌المللی) یا صنایع (دکترای صنعتی) سازماندهی شده ‌اند، ارائه می‌دهند. دو نوع مدرک دکتری در ایتالیا موجود است:

1.    The Dottorato (PhD): این دوره توسط دانشگاه ها ارائه می‌شود.
2.    Diploma Accademico di Formazione Alla Ricerca (Research Academic Diploma): این مدرک را می‌توان در یکی از موسسات آموزش عالی هنر و موسیقی به دست آورد.

تحصیل دکتری در ایتالیا، هر سال به دو ترم با یک دوره آموزشی و یک دوره امتحانی تقسیم می‌شود. طول معمول آموزش در دوره دکتری در کشور ایتالیا 3 تا 4 سال است که بر اساس موسسه و ساختار دوره متفاوت خواهد بود. اکثر متقاضیان این دوره از طریق مصاحبه (آنلاین یا حضوری) انتخاب می‌شوند. با توجه به ظرفیت محدود اعلام شده در این دوره، رزومه آن‌ها در اخذ پذیرش بسیار تأثیرگذار خواهد بود. 

به طور معمول، تحقیقات در این کشور به زبان ایتالیایی است؛ اما دانشجویان بین المللی می‌توانند به زبان انگلیسی نیز به تحقیق و تحصیل مشغول شوند. شروع سال تحصیلی در این کشور پایان ماه سپتامبر و یا اوایل ماه اکتبر است. علاقمندان باید پیش از این زمان درخواست پذیرش خود را ارسال کنند.

ساختار دوره دکتری در ایتالیا

برنامه دکتری در ایتالیا می‌تواند از دانشگاهی به دانشگاه دیگر و از دوره‌ای به دوره دیگر متفاوت باشد. به طور معمول، تحصیل در مقطع دکتری در ایتالیا شامل انجام کارهای تحقیقاتی است. همچنین ممکن است از دانشجویان انتظار رود یا حتی از آن‌ها دعوت شود که در طول دوره در جلسات آموزشی و تدریس شرکت کنند، با این فعالیت ها محدود به 40 ساعت در هفته است. در پایان دوره، از دانشجویان انتظار می‌رود که یک پایان نامه را مطابق با الزامات دپارتمان خود ارائه دهند. 

مدارک لازم برای پذیرش

مدارک درخواست شده می‌تواند از دانشگاهی به دانشگاه دیگر متفاوت باشد. به طور کلی، مدارک مهمی که برای درخواست پذیرش از دانشگاه به آن‌ها نیاز است به شرح زیر می‌باشد:
•    گذرنامه معتبر
•    رزومه تحصیلی
•    مدرک زبان
•    پروپوزال یا مقاله تحقیقاتی
•    مقالات بین المللی (ISI)
•    دو عدد معرفی نامه
•    انگیزه نامه
•    گواهی بیمه
•    اصل مدارک تحصیلی شامل دیپلم، کارشناسی و کارشناسی ارشد (یا معادل آن) به همراه ریز نمرات

مدرک زبان برای تحصیل مقطع دکترا در کشور ایتالیا

 تحصیل در مقطع دکترا در ایتالیا، به دو زبان ایتالیایی و انگلیسی امکان پذیر خواهد بود. دانشگاه‌های برتر این کشور بیش از 500 برنامه آموزش به زبان انگلیسی را در هر سطحی ارائه می‌دهند. اگر متقاضیان تحصیل به زبان ایتالیایی را انتخاب می‌کنند، باید در آزمون‌های شناخته شده CILS و CELI شرکت کنند. متقاضیان باید برای تحصیل در ایتالیا به زبان انگلیسی در آزمون آیلتس شرکت کنند. 

یافتن سوپروایزر برای تحصیل دکترا در کشور ایتالیا

به متقاضیان توصیه می‌شود تا قبل از درخواست تحصیل در این کشور یک استاد راهنما پیدا کرده و با وی در مورد چگونگی تحصیل و علایق پژوهشی خود صحبت کنند (از طریق ایمیل زدن). آن‌ها باید سوپروایزر (استاد راهنما) را متقاعد کنند که کاندیدای مناسبی هستند. یکی از مهم‌ترین قسمت های درخواست پذیرش، یافتن سرپرستی است که در زمینه تحقیقاتی مورد علاقه متقاضیان تخصص‌های لازم را داشته و به آن‌ها در طول دوره کمک کند.

تحصیل دکتری در دانشگاه های ایتالیا

دانشگاه‌ های دکتری ایتالیا

این کشور دارای دانشگاه‌های مطرحی در سطح جهانی است و مدرک اخذ شده از هر کدام از آن‌ها در تمام دنیا به رسمیت شناخته می‌شود. همین موضوع باعث افزایش رقابت میان متقاضیان برای اخذ پذیرش شده است. برخی از بهترین دانشگاه‌های ایتالیا برای تحصیل در این مقطع به شرح زیر است:

•    دانشگاه بولونیا (University of Bologna)

دانشگاه بولونیا در سال 1088 تأسیس شد و قدیمی‌ترین دانشگاه جهان محسوب می‌شود. این دانشگاه دارای بیش از 65،000 دانشجو بوده و یکی از بزرگ ترین و شناخته شده‌ترین دانشگاه های کشور ایتالیا است. این دانشگاه در حدود 47 دوره دکتری را ارائه می‌دهد و دانشجویان فرصت تحصیل به زبان انگلیسی را خواهند داشت.

•    دانشگاه سنت آنا (Sant’Anna School of Advanced Studies – Pisa)

این دانشگاه، یک دانشگاه دولتی متخصص در علوم کاربردی است. دانشگاه سنت آنا در سال 1987 تأسیس شد و به طور مداوم در رتبه ‌بندی دانشگاه‌‌های جوان آموزش عالی تایمز قرار می‌گیرد. رشته های تحصیلی این دانشگاه عبارتند از: علوم بازرگانی، علوم اقتصادی، علوم حقوقی، علوم سیاسی، علوم کشاورزی، علوم پزشکی، مهندسی صنایع و مهندسی اطلاعات.

•    دانشگاه ساپینزا رم (Sapienza University of Rome)

دانشگاه ساپینزا رم در ابتدا Studium Urbis نام داشت و در سال 1303 توسط پاپ بونیفاس هشتم تأسیس شد و قدیمی ‌ترین دانشگاه رم است. این دانشگاه بزرگ‌ترین دانشگاه در اروپا است که بیش از 115،000 دانشجو شامل 5500 دانشجوی بین المللی را در خود جای داده است. از طریق برنامه تبادل اراسموس، دانشگاه ساپینزا با حداقل 400 دانشگاه دیگر شریک است و حضور بین المللی قوی دارد.

•    دانشگاه پادوا (University of Padua)

دانشگاه پادوا در سال 1222 تأسیس شد و دومین دانشگاه قدیمی ایتالیا و یکی از اولین دانشگاه‌‌های جهان است. امروزه، پادوا یکی از برجسته‌ترین دانشگاه‌های ایتالیا و اروپا است. این دانشگاه با داشتن 8 دانشکده و 32 دپارتمان طیف گسترده‌ای از برنامه های آموزشی را ارائه می‌دهد. 

•    دانشگاه ویتا سالوت سن رافائل (Vita Salute San Raffaele University)

دانشگاه ویتا سالوت سن رافائل یک دانشگاه خصوصی در میلان است که در سال 1996 شروع به کار کرد. امکان تحصیل در دوره‌های دکترا در فلسفه و پزشکی مولکولی و دکترای روانشناسی شناختی در ارتباطات سلامت به زبان انگلیسی وجود دارد. 

•    دانشگاه ترنتو (University of Trento)

دانشگاه ترنتو یک دانشگاه جوان است که به طور مداوم در تلاش است تا مشارکت هایی را ایجاد و توسعه دهد که فرصت همکاری در زمینه آموزش، تحقیق و ارتباط با صنعت را تضمین می کنند. دانشگاه ترنتو طیف گسترده‌ای از برنامه های عالی در مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا را ارائه می‌دهد و اکثر برنامه‌های تحصیلات تکمیلی و دکترا به طور کامل به زبان انگلیسی برگزار می شوند.

•    دانشگاه میلان (University of Milan)

دانشگاه میلان در سال 1924 تأسیس شد و یک دانشگاه آموزشی و تحقیقاتی دولتی است که حدود 64،000 دانشجو دارد. تا سال 1928، دانشگاه میلان از نظر تعداد دانشجو در بین دانشگاه‌های ایتالیا، رتبه چهارم را داشت. دانشگاه میلان در حال حاضر، دارای هشت دانشکده و دو مدرسه است که 138 برنامه تحصیلی را ارائه می‌دهند. این موسسه یکی از اعضای بنیانگذار اتحادیه دانشگاه‌های تحقیقاتی اروپا بود و تنها عضو ایتالیایی آن باقی مانده است.

•    دانشگاه میلان – بیکوکا (University of Milan – Bicocca)

دانشگاه میلان بیکوکا در سال 1998 تأسیس شد و از آن زمان تاکنون راه طولانی را پیموده است: محوطه دانشگاه رشد کرده است، دوره های ارائه شده گسترده تر شده است. دانشگاه میلان بیکوکا یکی از پویاترین و پژوهشی‌ترین و نوآورترین دانشگاه های ایتالیا است. 

هزینه تحصیل دکتری در ایتالیا

شهریه تحصیل در مقطع دکترا در ایتالیا بسته به دانشگاه و رشته انتخابی متقاضیان متفاوت خواهد بود. هزینه تحصیل در دانشگاه های خصوصی این کشور به مراتب بالاتر است. ممکن است برخی از رشته‌های تحصیلی نیاز به منابع و آزمایشات مختلفی داشته باشند که می‌تواند میزان شهریه را افزایش دهد. 

هزینه تحصیل در مقطع دکترا در ایتالیا در مقایسه با سایر کشورهای اروپایی پایین است و به طور کلی، تفاوتی بین دانشجویان ملیت‌های مختلف از نظر هزینه ها وجود ندارد. هزینه تحصیل در دانشگاه‌های دولتی می‌تواند از 900 تا 4000 یورو متغیر باشد؛ اگرچه ثبت نام سالانه در برخی موسسات می‌تواند تا 150 یورو باشد. در مورد دانشگاه های خصوصی، متوسط شهریه می‌تواند از 6000 تا 20،000 یورو متغیر باشد.

بورسیه تحصیلی دکتری در ایتالیا

بورسیه تحصیلی مقطع دکترا در کشور ایتالیا

بورسیه‌های تحصیلی توسط وزارت امور خارجه و شرکت بین المللی به دانشجویان اعطا می‌شود. بورسیه استانی ایتالیا از جمله بورسیه‌هایی است که دانشجویان دوره دکتری می‌توانند درخواست آن را داشته باشند. بورس تحصیلی دولت ایتالیا مزایای زیر را به دانشجویان ارائه می‌دهد:
•    بیمه سلامت و درمان
•    هزینه های تحصیل
•    کمک مالی

انواع بورسیه ها و کمک هزینه های تحصیلی

1.    بورسیه‌های دولتی ایتالیا برای دانشجویان خارجی: این نوع بورسیه‌های تحصیلی به دانشجویان ایتالیایی و بین المللی که در مقطع کارشناسی ارشد، آموزش عالی در هنر، موسیقی، و رقص، تحقیقات، دکترا و زبان و دوره‌های فرهنگی ایتالیایی هستند، ارائه می‌شود. مبلغ این بورسیه ماهیانه 900 یورو برای مدت زمان مطالعه می‌باشد.

2.    بورسیه‌های تحصیلی از دانشگاه ها: بسیاری از موسسات بر اساس شایستگی علمی، با مبالغی بین 12،000 تا 20،000 یورو در سال به دانشجویان بین المللی دوره دکتری بورسیه می‌دهند.

خوابگاه دانشجویی برای تحصیل دکتری در کشور ایتالیا

دانشگاه‌های ایتالیا محل‌های اقامتی بلند مدت و کوتاه مدت را به طور مستقیم یا از طریق هماهنگی با سازمان‌های دولتی یا خصوصی به دانشجویان مقطع دکتری ارائه می‌دهند. آن ها اغلب یک دفتر دارند که به دانشجویان در مورد جایگزین های اسکان، مشاوره می‌دهد. اگر دانشجویان بخواهند در آپارتمان های خصوصی زندگی کنند و در مذاکره و عقد قراردادهای اجاره به کمک نیاز داشته باشند، آن‌ها به دانشجویان خدمات مشاوره حقوقی را ارائه می‌دهند. دانشجویان دوره دکترا که قصد اقامت در خوابگاه دانشجویی ایتالیا را دارند، می‌توانند مقاله‌ای که در این رابطه تهیه شده است را مطالعه کنند.

کار دانشجویی در ایتالیا حین تحصیل دوره دکترا

پیدا کردن کار دانشجویی در کشور ایتالیا به عنوان یک دانشجوی خارجی یک روش عالی برای کسب درآمد در زمان تحصیل است. قسمت خوب قضیه آن است که محدودیتی در زمینه مشاغل موجود برای دانشجویان خارجی در کشور ایتالیا وجود ندارد. دانشجویان کشورهای غیراروپایی تنها در صورتی می‌توانند در این کشور مشغول به کار شوند که در ویزای آن‌ها (نوع D) قید شده باشد. دانشجویان خارجی می‌توانند فقط 20 ساعت در هفته به صورت نیمه وقت و در تابستان و تعطیلات تا 40 ساعت را به کار مشغول شوند. 

شرایط کار برای دانشجویان بین المللی در شمال این کشور به مراتب مناسب تر است. بنابراین به دانشجویانی که قصد تحصیل دکتری در کشور ایتالیا را دارند، توصیه می‌شود دانشگاه‌هایی را مد نظر قرار دهند که در شمال این کشور واقع شده اند (به خصوص برای رشته های مهندسی و صنعتی). دانشجویان می‌توانند تا سقف 500 یورو در ماه درآمد داشته باشند که این میزان بخش قابل توجهی و یا حتی تمام هزینه های زندگی آنان را پوشش خواهد داد. زیر برخی از موسسات کاریابی شناخته شده در کشور ایتالیا:
•    New Horizons Global Partners
•    Adecco
•    NGA Human Resources Italy
•    ALI S.P.A
•    Arethusa
•    Generazione Vincente
•    Experis Italia
•    HRC International Group
•    Mauva Group
•    Carter & Benson

بازار کار فارغ التحصیلان دکتری در ایتالیا

فارغ التحصیلان دانشگاه‌های ایتالیا از امکان کار هم در اروپا و هم در سراسر جهان برخوردار هستند. فارغ التحصیلان رشته‌های پزشکی بالاترین میزان استخدام را دارند و پس از آن رشته های مهندسی مانند فناوری اطلاعات بیشترین بازار کار را دارد. اقتصاد، زیست شناسی و شیمی دارویی نیز در بازار کار ایتالیا جذاب به نظر می‌رسند. دانشجویان بین المللی می‌توانند پس از اتمام دوره دکتری خود در ایتالیا برای مجوز اقامت موقت (معتبر برای مدت 6 تا 12 ماه) درخواست دهند و از این دوره زمانی برای یافتن شغل استفاده کنند. 

هنگامی که آن‌ها یک پیشنهاد شغلی داشتند، می‌توانند برای کارت آبی اتحادیه اروپا درخواست دهند. این کار به آن‌ها این امکان را می‌دهد که در مدت طولانی در ایتالیا زندگی و کار کنند. از این رو، ادامه تحصیل در مقطع دکترا در ایتالیا نه تنها یک تجربه هیجان انگیز و غنی خواهد بود؛ بلکه راه برای فرصت های فوق العاده ای را هموار می‌کند.

مزایای تحصیل در دوره دکترا در ایتالیا

امکان دریافت اقامت شینگن برای سفر به سایر کشورهای اروپایی، اخذ اقامت دائم و تابعیت و همچنین فرصت دریافت بورسیه تحصیلی باعث شده تا کشور ایتالیا یکی از مقاصد مهم تحصیلی در چند سال اخیر باشد. پس از اتمام دانشگاه، به فارغ التحصیلان فرصت کاریابی داده می‌شود و در صورت یافتن کار مناسب ویزای آن ها به ویزای کاری تغییر پیدا خواهد کرد. در صورتی که خواستار آشنایی بیشتر با مزایا و معایب تحصیل در ایتالیا هستید، پیشنهاد می‌کنیم تا مقاله ای که در این رابطه تهیه شده است را مطالعه کنید.

سخن آخر

آن دسته از داوطلبانی که قصد تحصیل دکتری در ایتالیا را دارند، باید پیش از هر کاری اقدام به یافتن استاد راهنما داشته باشند. تحصیل دکترا در این کشور فرصت کار در سایر کشورهای اروپایی را فراهم می‌کند. دولت و دانشگاه های ایتالیا بورسیه و کمک هزینه های متنوعی را برای دانشجویان خارجی در نظر گرفته اند و آن‌ها می‌توانند علاوه بر دریافت این کمک ها به انجام کارهای دانشجویی مشغول شوند.

چنان چه شما عزیزان قصد ادامه تحصیل در این کشور زیبا را دارید، می‌توانید با کارشناسان مجرب مجموعه lets go uni در ارتباط بوده و از خدمات مشاوره ما برخوردار شوید.