اطلاع از شرایط خوابگاه دانشجویی در ایتالیا یکی از اصلی‌ترین مواردی است که دانشجویان خارجی باید از آن آگاهی داشته باشند. با ما در این پست از لتسگویونی همراه باشید. هزینه های اقامت در خوابگاه‌های دانشجویی به مراتب کمتر از هزینه‌های اجاره خانه است. چندین گزینه برای اقامت دانشجویان بین المللی در این کشور وجود دارد. 

کشور ایتالیا قلب گردشگری اروپا و هشتمین اقتصاد دنیا از نظر میزان تولید ناخالص داخلی است. از جمله صنایع مهم این کشور می‌توان به صنایع فلزکاری، حمل و نقل، مواد غذایی و سایر موارد دیگر اشاره کرد. در حال حاضر، این کشور یک مقصد تحصیلی پرطرفدار برای دانشجویان ایرانی است. سیستم آموزشی ارائه شده در کشور ایتالیا مطابق با استانداردهای جهانی است و همین امر باعث افزایش رقابت میان متقاضیان جهت تحصیل در ایتالیا شده است.

بسیاری از دانشگاه‌های این کشور در میان برترین دانشگاه‌های دنیا قرار گرفته اند. اگر چه که اکثر رشته‌های تحصیلی در مقطع کارشناسی به زبان ایتالیایی هستند؛ اما دانشجویان بین المللی مقطع کارشناسی ارشد و دکترا فرصت تحصیل به زبان انگلیسی را خواهند داشت. مطمئناً تحصیل در هر کدام از شهرهای این کشور مجموعه ای از مهارت‌های کاربردی را در اختیار دانشجویان قرار می‌دهد.

هزینه های پایین زندگی و تحصیل نسبت به سایر کشورهای اروپایی، شانس بالای دریافت ویزا، امکان کار و اقامت پس از فارغ التحصیلی و همچنین فرصت دریافت انواع بورسیه تحصیلی ایتالیا از جمله مهم‌ترین مزایای تحصیل در این کشور هستند. باید دانست که بهترین دانشگاه های ایتالیا فرصت تحصیل در رشته های پرتقاضا مانند معماری، هنر، پزشکی، دندانپزشکی، مهندسی، مدیریت و غیره را برای علاقمندان فراهم کرده اند. همان طور که گفته شد، در مقطع کارشناسی ارشد فرصت تحصیل به زبان انگلیسی وجود دارد و 148 برنامه آموزشی به این زبان ارائه می‌شوند.

حال که به طور خلاصه با تحصیل در این کشور و برخی از مزایای آن آشنا شدیم وقت آن است تا به بررسی جزئیات خوابگاه‌های دانشجویی در آن بپردازیم. با ما در طول این مقاله همراه باشید تا به بررسی مهم‌ترین نکات بپردازیم.

شرایط خوابگاه دانشجویی در ایتالیا

خوابگاه دانشجویی در ایتالیا

تحصیل در ایتالیا یک نوع ماجراجویی است که هر ثانیه از آن برای دانشجویان لذت بخش خواهد بود. در این کشور خوابگاه‌های دانشجویی مختلفی توسط دانشگاه‌ها به دانشجویان متقاضی ارائه می‌شود. معمولاً این خوابگاه های دانشجویی توسط دفتر دانشگاه مدیریت و اداره می‌شوند و وظیفه این دفتر تهیه اطلاعاتی در خصوص اجاره اتاق ها خواهد بود. اجاره اتاق در خوابگاه دانشجویی ایتالیا توسط دانشجویان بسیار به صرفه‌تر از یافتن منزل شخصی است.

معمولاً در این کشور دانشجویان به جای کل آپارتمان فقط یک اتاق را اجاره می‌کنند و باید به دو نکته مهم توجه داشته باشند. اولاً آن‌ها باید به شرایط اقامتگاه دانشجویی در ایتالیا توجه کنند و در نظر داشته باشند که امکانات آن در چه سطحی است (آیا تمام امکانات و وسایل آسایشی و رفاهی مهیا است یا نه). ثانیاً آن‌ها باید قبل از عقد قرارداد اطلاعات حقوقی لازم را از کارشناسان جویا شوند تا با مشکل مواجه نشوند.

انواع خوابگاه دانشجویی در ایتالیا

دانشگاه‌های ایتالیا محل های اقامتی بلند مدت و کوتاه مدت را به طور مستقیم یا از طریق هماهنگی با سازمان های دولتی یا خصوصی به دانشجویان ارائه می دهند. آن‌ها اغلب یک دفتر دارند که به دانشجویان در مورد جایگزین های اسکان، مشاوره می دهد. اگر دانشجویان بخواهند در آپارتمان های خصوصی زندگی کنند و در مذاکره و عقد قراردادهای اجاره به کمک نیاز داشته باشند، آن‌ها به دانشجویان خدمات مشاوره حقوقی را ارائه می دهند. به طور کلی، خوابگاه هایی که دانشجویان بین المللی می‌توانند در زمان تحصیل در ایتالیا در آن‌ها اقامت داشته باشند به شرح زیر خواهد بود:

•    خوابگاه های دانشگاهی

تمام دانشگاه ‌ها خوابگاه را ارائه نمی‌دهند؛ اما اگر دانشگاهی دارای اقامتگاه دانشجویی باشد، تمایل دارد به محوطه دانشگاه نزدیک باشد و همه امکانات اجتماعی و دانشگاهی مورد نیاز دانشجویان را فراهم کند. به طور کلی، برای این نوع اقامت، آن‌ها باید معیارهای خاصی از شایستگی تحصیلی و نشان دادن نیاز مالی را داشته باشند. قیمت خوابگاه های متعلق به دانشگاه بسته به اندازه و موقعیت مکانی از 300 تا 600 یورو در ماه متغیر است و هزینه آن معمولاً در شهرهای بزرگ بالاتر خواهد بود. 

•    اقامتگاه دانشجویی مشترک

بسیاری از دانشجویان تصمیم می گیرند آپارتمان یا خانه خود را با دانشجویان دیگر به اشتراک بگذارند. این اقامتگاه‌ها قیمت کمتری داشته و بسته به موقعیت مسکن، امکانات و منطقه از 250 تا 700 یورو در ماه متغیر است. دانشجویان اغلب آگهی ‌های اتاق اجاره را به صورت آنلاین ارسال می‌کنند. این آگهی ها می‌تواند به آن‌ها در یافتن محلی برای زندگی کمک کند. بسیاری از دانشگاه ها خدماتی را برای کمک به دانشجویان بین المللی در این زمینه ارائه می دهند؛ اما ممکن است برای این کمک هزینه‌ای دریافت کنند.

•    آپارتمان شخصی

پیدا کردن خانه شخصی همیشه یک گزینه است، اما اغلب گران‌تر می‌باشد. هزینه مسکن خصوصی در ایتالیا می‌تواند از 300 یورو تا بیش از 1000 یورو در ماه متغیر باشد. این مبلغ بسته به مکان انتخابی برای زندگی و امکانات ارائه شده متفاوت خواهد بود.

تحصیل به همراه خوابگاه‌های دانشجویی در کشور ایتالیا

در ابتدا لازم به ذکر است که ایتالیا جزو کشورهای امضا کننده معاهده بولونیا جهت هماهنگ سازی آموزش عالی در اروپا می‌باشد. آموزش دانشگاهی در این کشور به 3 دوره تقسیم می‌شود. برنامه های دوره اول (کارشناسی) شامل ECTS 180، برنامه های دوره دوم (کارشناسی ارشد) شامل ECTS 120 و برنامه های دوره سوم (دکترا) نیز شامل ECTS 120 می‌شود. 

به همین خاطر، شیوه درخواست پذیرش از دانشگاه به ملیت و دوره تحصیلی متقاضیان بستگی خواهد داشت. به طور کلی، اولین قدم برای تحصیل در این کشور، برقراری ارتباط با دانشگاه است. هنگامی که صلاحیت متقاضیان توسط دانشگاه به تأیید رسید، می‌بایست فرم درخواست خود را به همراه دیگر مدارک ترجمه شده برای دریافت ویزای تحصیلی به سفارت تحویل دهند. مدارک لازم برای اخذ پذیرش و تحصیل رایگان در ایتالیا به شرح زیر است:
•    آخرین مدرک تحصیلی به همراه ریز نمرات
•    مدرک زبان معتبر
•    گذرنامه معتبر
•    فرم درخواست پذیرش از دانشگاه
•    توصیه نامه
•    انگیزه نامه
•    تمکن مالی

هزینه خوابگاه دانشجویی در ایتالیا

هزینه خوابگاه‌های دانشجویی در ایتالیا

همان طور که در طول مقاله به آن اشاره شد، هزینه اقامتگاه دانشجویی در کشور ایتالیا بین 300 تا 600 یورو در ماه خواهد بود. بسته به شهر محل زندگی و نوع اقامت هزینه ها تغییر خواهند کرد. اشتراک گذاری محل زندگی با سایر دانشجویان می‌تواند راه بسیار خوبی جهت کاهش هزینه‌های ماهانه باشد. همچنین، دانشجویان می‌توانند با یک خانواده محلی زندگی کرده و مهارت‌های زبان ایتالیایی خود را افزایش دهند. باید توجه داشت که خدمات آب و برق می‌تواند بین 90 تا 260 یورو به هزینه‌های ماهانه دانشجویان اضافه کند.

اجاره هاستل در هنگام ورود به ایتالیا

اجاره هتل یا هاستل در بدو ورود به خاک این کشور بسیار اهمیت دارد. متقاضیان باید تا زمان پیدا کردن خوابگاه‌های دانشجویی یا یک محل مناسب برای سکونت بلند مدت در هتل یا هاستل اقامت داشته باشند. هزینه اجاره این نوع اقامتگاه به صورت روزانه محاسبه شده و بین 30 تا 80 یورو می‌باشد.
وضعیت کلی خوابگاه های دانشجویی در ایتالیا

تعداد اتاق‌های سینگل محدود بوده و برای افراد زبده و کسانی است که درجه علمی بالایی را در طول تحصیل کسب کرده‌اند. اکثر اتاق‌های خوابگاه های دانشجویی در کشور ایتالیا سه، چهار و پنج نفره می‌باشند. به طور کلی، خوابگاه ها شامل یک یا دو آشپزخانه و همچنین یک یا دو سرویس بهداشتی مشترک هستند و امکانات موجود در اتاق ها شامل تخت خواب، تلویزیون، یخچال، کمد و میز مطالعه به ازای هر نفر می‌شود. ورود مهمان به خوابگاه آزاد است. دانشجویان باید قبل از ورود مهمان با مسئول خوابگاه هماهنگ کنند و بعد از هماهنگی برای ورود مهمان، به او تخت و سایر امکانات لازم تعلق می‌گیرد.

سیستم سرمایشی و گرمایشی

ممکن است تمام خوابگاه ها دارای ایرکاندیشن (سیستم تهویه) نباشند و دانشجویان در تابستان با مشکل مواجه شوند. در زمستان اتاق ها دارای سیستم گرمایشی و هیتر هستند.

نحوه یافتن خوابگاه دانشجویی در کشور ایتالیا

توصیه اصلی به متقاضیان این است که ماه‌ها قبل از شروع تحصیل، اتاق یا آپارتمان را رزرو کنند. اینترنت فرصت‌‌های زیادی را در اختیار متقاضیانی قرار می‌دهد که به دنبال مسکن برای اجاره هستند. برخی از سایت ها برای یافتن خوابگاه در این کشور به شرح زیر است:
•    Subito.it
•    Portapotese.it
•    Immobiliare.it
•    Casa.it
•    Kijiji.it

مزایای زندگی در خوابگاه دانشجویی در اکشو ایتالیا

متقاضیانی که قصد تحصیل در دانشگاه های این کشور را دارند با اقامت در خوابگاه‌های دانشجویی از مزایای فراوانی برخوردار می‌شوند. از مهم‌ترین مزیت های اقامت در خوابگاه‌های دانشجویی ایتالیا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
•    برخورداری رایگان از اینترنت
•    تقویت زبان در هنگام ارتباط با دیگر دانشجویان
•    آشنایی با فرهنگ و آداب و رسوم دیگر کشورها
•    امکان استفاده از وعده های غذایی رایگان
•    هزینه مناسب نسبت به اجاره خانه
•    امنیت بالای خوابگاه

سخن آخر

کشور ایتالیا هدف تحصیلی بسیاری از دانشجویان بین المللی علی الخصوص دانشجویان ایرانی است. تحصیل در این کشور امکان تحصیل رایگان را برای دانشجویان فراهم می‌کند. دانشجویان دیگر کشورها امکان اقامت در خوابگاه‌های دانشجویی را خواهند داشت که می‌تواند هزینه های زندگی آن ها را تا حد بسیار زیادی کاهش دهد. چنان چه شما عزیزان نیز تصمیم به تحصیل در این کشور پیشرفته را دارید، می‌توانید از مشاوره های تحصیلی موسسه اعزام دانشجو لتسگویونی برخوردار شوید.