اگر قصد مهاجرت به ایتالیا و تجربه تحصیل در ایتالیا را داشته باشید، مطمئنا داشتن اطلاعات جامع در مورد مزایا و معایب تحصیل در ایتالیا کمک زیادی به شما در این زمینه خواهد کرد.

شما می توانید پیش از اقدام برای پذیرش تحصیلی و ویزای تحصیلی ایتالیا، با اشراف بر معایب و مزایای تحصیل در ایتالیا به راحتی در مورد مناسب بودن این مقصد توریستی و تحصیلی محبوب اروپایی تصمیم گرفته و آنرا با سایر مقاصد تحصیلی از جمله کانادا، آلمان، فرانسه و ترکیه مقایسه کنید.

مزایای تحصیل در ایتالیا

با در نظر گرفتن حجم بالای استقبال دانشجویان بین المللی در روند ثبت نام در بهترین دانشگاه های ایتالیا می‌توان به آسانی این موضوع را درک کرد که مزایای تحصیل در ایتالیا بسیار بیشتر از معایب تحصیل در این کشور است. اما بد نیست تا نگاهی دقیق تر به این موضوع داشته و به بررسی جزئیات آن بپردازیم.

امکان تحصیل در بهترین دانشگاه‌ها

ایتالیا یک مقصد بین المللی و محبوب مهاجرت تحصیلی در دنیاست که بخاطر فضای چند فرهنگی و حضور برترین دانشگاه دولتی و خصوصی اروپا، از شهرتی جهانی برخوردار است.

برای مثال دانشگاه معتبر بولونیا به عنوان قدیمی‌ترین دانشگاه قاره اروپا منشاً نظام آموزش عالی کنونی غرب دنیاست. در عین حال دانشگاه بولونیا به عنوان یکی از بهترین دانشگاه های اروپایی میزبان تعداد زیادی از دانشجویان برنامه بین المللی اراسموس است.

بنابر رنکینگ جهانی برترین دانشگاه‌های دنیا، موسسات آموزشی و دولتی زیر جزو برترین انتخاب‌ها برای دانشجویان بین‌المللی محسوب می‌شوند:

•  دانشگاه پلی تکنیک میلان

•  دانشکده اقتصاد اروپا

•  دانشگاه ساپینزای روم

•  موسسه آموزش عالی ماچراتا

•  دانشگاه فوسکاری ونیز

•  دانشگاه کاتولیک دل ساکرو کوره

دانشگاه های ایتالیا

هزینه تحصیل مقرون به صرفه

ایتالیا یکی از اقتصادی ترین کشورهای اروپا برای ادامه تحصیل در مقاطع دانشگاهی و زندگی دانشجویی محسوب می‌شود. این در حالی است که ویزای تحصیلی ایتالیا همان ویزای شنگن بوده و به دارنده آن این امکان را می‌دهد تا در زمان تعطیلی دانشگاه‌ها به 25 کشور این حوزه از جمله پرتغال، اسپانیا، آلمان، فرانسه و غیره آزادانه سفر کند.

از این رو بد نیست تا اطلاعاتی کلی در مورد هزینه های تحصیل و زندگی در کشور محبوب ایتالیا داشته باشید:

•  میانگین شهریه دانشگاهی چیزی بین 850 تا 1000 یورو در سال است.

•  میانگین هزینه های زندگی در ایتالیا بین 700 تا 1000 یورو در ماه است که مواردی نظیر اجاره خانه، غذا، حمل و نقل و سرگرمی را پوشش می دهد.

•  شهرهای گران ایتالیا شامل رم، میلان و بولونیا می شوند.

•  شهرهای ارزان ایتالیا نیز پیزا، پادوا و یا تورین هستند.

بی شک، با در نظر گرفتن امکان دریافت  ایتالیا یکی از برترین مقاصد تحصیلی در دنیا است، فقط بهتر است پیش از اقدام برای اخذ پذیرش تحصیلی از شرط معدل دانشگاه های ایتالیا باخبر شوید.

امکان کار دانشجویی در کشور ایتالیا

یکی دیگر از مزایای تحصیل در ایتالیا امکان انجام کار دانشجویی در خلال تحصیل است که طی آن دانشجوی بین المللی و تمام وقت دانشگاه های این کشور می تواند برای حداکثر 20 ساعت در هفته به کار دانشجویی بپردازد. 

البته دانشجوی بین المللی این امکان را دارد تا در زمان تعطیلات تابستانی و زمستانی به کار تمام وقت در ایتالیا مشغول شود. انجام کار پاره وقت حین تحصیل در ایتالیا به پوشش هزینه های تحصیل و زندگی دانشجو کمک کرده و تجربه کاری ارزشمند بازار کار بین المللی را به وی ارائه می‌دهد.

امکان دریافت بورسیه تحصیلی

شما می‌توانید با در نظر گرفتن شرایط سنی برای تحصیل در ایتالیا و رزومه و سوابق تحصیلی خود برای فاند و یا همان بورسیه تحصیلی اقدام کرده و در صورت موفقیت در دریافت آن، یک بخش و یا کل شهریه برای شما به صورت رایگان خواهد بود. در کنار آن امکان دریافت خدمات خوابگاه دانشجویی، بیمه سلامت، هزینه حمل و نقل و موارد دیگر نیز توسط کمک هزینه تحصیلی پوشش داده خواهد شد.

اگر قصد استفاده از این مزیت تحصیلی در ایتالیا را دارید، باید به خوبی در مورد زمان شروع برنامه، ددلاین ارسال مدارک، مقاطع تحصیلی تحت پوشش، پورتال ثبت نام، شرایط پذیرش تحصیلی در این حالت و موارد مرتبط دیگر تحقیق کنید. 

شما می توانید در صورت تمایل انجام تمامی خدمات دریافت پذیرش تحصیلی و ویزای تحصیلی ایتالیا و سایر امور تخصصی دیگر را به کارشناسان لتس گو یونی بسپارید.

سفرهای آسان درون شهری و برون شهری

با حضور در ایتالیا و تحصیل در این کشور، شما این امکان را دارید تا با استفاده از اتوبوس و یا قطار و پرداخت چندین یورو ناقابل از هوای نسبتاً سرد و مه آلود میلان و یا هرج و مرج بولونیا به بهترین و زیباترین سواحل شنی دنیا سفر کنید.

تقریباً تمام شهرهای بزرگ ایتالیا با استفاده از 87 فرودگاه به کشورهای اروپایی حوزه شنگن و غیر اروپایی متصل هستند. همچنین شهرهای بزرگ ایتالیا از قریب به 77 ایستگاه قطار اصلی به هم پیوسته برخوردار هستند که سفر و عبور و مرور را برای شهروندان بومی و دانشجویان بین‌المللی بسیار ساده می‌کند.

امکان بازید از جاذبه‌های گردشگری مشهور دنیا

نمی توان دانشجوی بین المللی یکی از دانشگاه های ایتالیا بود و از خیر جاذبه های تاریخی و توریستی این کشور گذشت. ایتالیا با داشتن 51 اثر و اماکن تاریخی ثبت شده در سازمان جهانی یونسکو دارای رکوردی بی نظیر در میان سایر کشورهای دنیا است و برای روزهای متمادی شما را جذب تاریخ و فرهنگ غنی خود خواهد کرد.

شما می توانید در اوقات فراغت و تعطیلی های خود در نزدیکی کلوسیوم دیدنی به راحتی جنگ بین گلادیاتورها را تصور کنید، در کنار برج کج پیزا به عکاسی پرداخته و به پیاده روی و وقت گذرانی در خیابان ها و کانال های ونیز بپردازید و در مرکز مذهب کاتولیک و شهر واتیکان به گشت و گذار بپردازید.

بهتر است پیش از بازدید از جاذبه های دیدنی ایتالیا اطلاعاتی در مورد تاریخ و جغرافیای این کشور کسب کنید و در نهایت از پمپئی و کوه وزوو دیدن کنید.

جذابیت های ایتالیا

امکان تحصیل به زبان غیر ایتالیایی در برخی رشته‌ها

با تحصیل در ایتالیا شما می توانید رشته تحصیلی متناسب خود را به زبان انگلیسی انتخاب کنید، هیچ محدودیتی از لحاظ انتخاب رشته برای شما وجود ندارد، از هنر گرفته تا علوم کامپیوتری، تمامی رشته های محبوب تحصیلی به زبان انگلیسی در ایتالیا در دسترس هستند. برخی از محبوب‌ترین رشته‌های انگلیسی زبان ایتالیا شامل موارد زیر می‌شوند:

•  روابط بین الملل

•  رشته های مدیریت MBA

•  مهندس برق

•  علوم کامپیوتری

•  معماری

•  طراحی فشن و لباس

شما باید در حدود 20 امتحان را با پاس کنید تا موفق به دریافت مدرک تحصیلی دانشگاه شوید (این مقدار در حدود 8 امتحان در هر سال تحصیلی است) که بیشتر آنها امتحانات شفاهی هستند. در برخی از رشته‌های تخصصی نظیر پزشکی و مهندسی در ایتالیا، شما ملزم به قبولی در 40 تا 50 امتحان خواهید بود.

امتحانات شفاهی روند کار و تحصیل را برای اغلب دانشجویان راحت می کند، اما اگر فردی خجالتی باشید، ممکن است کمی با این نوع از امتحانات احساس ناراحتی کنید. اما در حالت کلی، برگزاری امتحانات دانشگاهی به صورت شفاهی، تمرین خوبی برای توسعه توانایی های ارتباطی شما در محیطی بین‌المللی خواهد بود.

ایتالیا مهد هنر، معماری و مد

اگر جزو دانشجویانی باشید که برای رشته هایی نظیر هنر، معماری و یا مد و طراحی لباس تحصیل در ایتالیا را انتخاب کرده‌اید، هیچوقت از تصمیم خود پشیمان نخواهید شد. حتی اگر برای تحصیل در سایر رشته ها، دانشگاه‌های ایتالیا را انتخاب کرده باشید، باز هم ویژگی های نمادین فرهنگ ایتالیایی را با تمام وجود تحسین خواهید کرد.

ایتالیا زادگاه هنر دوره رنسانس است و در هر جایی که از ایتالیا قدم بگذارید، چیزی بجز عجایب و زیبایی‌های معماری و مدهای چشم نواز لباس به چشمتان نمی‌خورد. ایتالیا از چندین برند مشهور لباس و خانه مد برخوردار است و معمولاً ایتالیایی‌ها افراد خوش لباس و مد روزی به شمار می‌آیند. 

امکان اقامت بعد از تحصیل در ایتالیا

شما این امکان را دارید تا پس از فارغ التحصیلی از دوره 3 تا 4 ساله کارشناسی و یا 2 ساله کارشناسی ارشد در ایتالیا برای ویزای یک ساله جستجوی کار در این کشور اقدام کنید و با پیدا کردن کار تمام وقت در بازار کار این کشور زمان بیشتری را در ایتالیا سپری کنید. در صورتی که از کار تمام وقت و معتبر و تمکن مالی کافی در ایتالیا برخوردار شوید، امکان دریافت کارت اقامت شینگن ایتالیا را خواهید داشت. 

در صورتی که موفق به دریافت کارت اقامت موقت شنگن شوید، می توانید بدون نیاز به ویزا به اغلب کشورهای دنیا خصوصاً کشورهای حوزه شنگن سفر کنید. 

معایب تحصیل در ایتالیا

واقعیت امر اینست که نمی توان به طور دقیق در مورد معایب تحصیل در ایتالیا صحبت کرد، چون این موضوع مسئله‌ای کاملاً سلیقه‌ای است و بنابر تجربه تک تک دانشجویان شکل می گیرد. اما برای اینکه تنها به فضیلت‌ها و جذابیت‌های تحصیل در ایتالیا نپرداخته باشیم، برخی از معایب تحصیل در ایتالیا را از نقطه نظرات یک دانشجوی آمریکایی در ایتالیا از وبسایت quora دنبال می‌کنیم.

زبان انگلیسی به سبک ایتالیایی

با اینکه کلاس های دانشگاه های ایتالیا به زبان انگلیسی برگزار می شود، ممکن است در برخی مواقع مهارت زبان انگلیسی اساتید دانشگاه در سطحی که توقع دارید نباشد، یعنی به هنگام توضیح درس و یا موضوعی از واژه های اشتباه و نامناسب در جمله استفاده کرده و در رساندن مطلب به دانشجو دچار مشکل می‌شوند.

البته این موضوع در مورد تمام دانشگاه ها و کلاس ها صدق نمی‌کند و در برخی موارد، اساتید دانشگاه به صورت native و روان به زبان انگلیسی صحبت می‌کنند. بروز این مشکل ممکن است برای افراد با سطح زبان قوی انگلیسی آزار دهنده باشد، اما درک و فهم توضیحات اساتید ایتالیایی انگلیسی زبان، برای خیلی از دانشجویان بین‌المللی سهل و مناسب است.

امتحانات شفاهی دانشگاه‌های ایتالیا

به طور معمول امتحانات دانشگاه به صورت شفاهی از دانشجو گرفته می‌شود. این موضوع برای افرادی که نوع دیگری از سیستم آموزشی (حالت امتحانات کتبی) را امتحان کرده‌اند، جدید بوده و ممکن است در ابتدا حس متفاوتی به دانشجو دست دهد.

برخی از دانشجویان اینطور فکر می‌کنند که اتکای زیاد به امتحانات شفاهی در ایتالیا روش خوبی برای سنجش دانش واقعی دانشجویان بومی و بین‌المللی نیست.

عموماً 5 سوال از دانشجو توسط استاد درباره هر موضوعی که ممکن است در ارائه پوشش داده شود، پرسیده می‌شود و بدین ترتیب امتحان شما به پایان رسیده است.برگزاری امتحانات به صورت شفاهی زمان بر بوده و ممکن است روش خوبی برای محک دانش و مهارت دانشجو در زمینه تحصیلی نباشد. 

بنابر نظر برخی از افراد، به دلیل ارائه دروس به زبان انگلیسی، روش برگزاری امتحانات آسان تر است. یعنی اگر قصد داشته باشید تا رشته‌ای را به زبان ایتالیایی پاس کنید، احتمال جدی و سخت بودن روند تحصیلی شما در کشور ایتالیا وجود خواهد داشت.

کلاس های دانشگاه های ایتالیا

زمان بندی عجیب امتحانات در ایتالیا

اگر ترم تحصیلی شما در ایتالیا در ماه دسامبر (آذر) تمام شود، امتحانات شما تا ماه ژانویه (دی) و یا فوریه (بهمن) شروع نمی‌شود و یا اینکه شما می‌توانید برگزاری امتحانات خود را به تابستان موکول کنید که می‌تواند موجب فراموشی کامل درس شود. سبک زمان بندی امتحانات در برخی از دانشگاه‌های ایتالیا به مذاق برخی از دانشجویان خوش آمده و برای برخی دیگر سخت و آزار دهنده است.

زمان برگزاری کلاس‌های دانشگاه در ایتالیا

شما باید برای تحصیل در ایتالیا دارای انعطاف باشید. در برخی از مواقع کلاس‌ها در دقیقه و لحظه آخر کنسل می‌شوند و کلاس‌های جبرانی در زمانی تنظیم می شوند که ممکن است موجب ایجاد تداخل در برنامه های تحصیلی شما شوند.

در واقع شما باید تا یک ساعت قبل از شروع کلاس از این موضوع مطمئن شوید که کلاس برگزار شده و یا کنسل می‌شود. باز هم فیکس نبودن زمان برگزاری کلاس‌ها ممکن است برای برخی از دانشجویان عادی بوده و دشواری چندانی نداشته باشد.

استفاده فراوان از زبان ایتالیایی

یکی از بزرگ‌ترین معایب تحصیل در ایتالیا، استفاده فراوان زبان ایتالیایی در زندگی روزمره است، یعنی به غیر از محیط دانشگاه، زمانی که به سطح شهر می‌روید، مردم با زبان ایتالیایی با شما صحبت می‌کنند و این موضوع در ابتدا شما را اذیت خواهد کرد.

به طور کلی ایتالیایی‌ها نظیر روس‌ها به زبان و فرهنگ خود افتخار می‌کنند و سعی دارند تا به گونه‌ای گردشگران خارجی و دانشجویان بین‌المللی را به سمت یادگیری زبان ایتالیایی سوق دهند. از این رو در سالن‌های غذاخوری و رستوران‌ها، ایستگاه‌های اتوبوس، مراکز خرید بلیط، فروشگاه و بسیاری از نقاط شهر استفاده از زبان انگلیسی به کار شما نیامده و شما را سردرگم خواهد کرد.

شما می‌توانید در صورت تمایل از خدمات ارزیابی و مشاوره تحصیلی لتس گو یونی برای تحصیل در ایتالیا استفاده کرده و انجام امور تخصصی دریافت پذیرش تحصیلی و ویزای تحصیلی ایتالیا را به ما بسپارید.