دریافت بورسیه استانی ایتالیا دومین گام پس از اخذ پذیرش تحصیلی از دانشگاه های ایتالیا محسوب می‌شود که علاقمندان به تحصیل در ایتالیا برای کاهش هزینه‌ها از آن استفاده می‌کنند. یکی از دلایل محبوبیت مهاجرت تحصیلی ایتالیا ارائه انواع مختلفی از بورسیه تحصیلی به دانشجویان بین‌المللی است. برای اطلاع از شرایط و مدارک مورد نیاز بورسیه استانی ایتالیا تا پایان این بخش از سایت موسسه اعزام دانشجو لتسگو یونی با ما همگام شوید.

بورسیه استانی ایتالیا

از دیرباز تا به امروز کشور ایتالیا داعیه‌دار علم و فرهنگ است و میزبان قدیمی‌ترین دانشگاه‌های جهان بوده است. با نگاهی ژرف‌تر به پیشینه آکادمیک و علمی این کشور می‌توان دریافت که این ادعا چندان هم بی‌جا نیست. با اینکه کشور ایتالیا 0.25 درصد کل خشکی‌های جهان را دارد، بیش از نیمی از میراث فرهنگی جهانی دارد و به واسطه تنوع فوق‌العاده جاذبه‌های طبیعی این شبه جزیره، یکی از توریستی‌ترین کشورهای جهان به حساب می‌آید.

سال‌هاست تحصیل در ایتالیا برای علاقمندان به مهاجرت تحصیلی امکان‌پذیر شده و درهای تقریبا تمامی دانشگاه‌های مستقر در این سرزمین چکمه‌ای به روی متقاضیان آن گشوده بوده است. علاقمندان می‌توانند با دریافت پذیرش تحصیلی موسسات آموزش عالی آن بدون محدودیت در این سرزمین به تحصیل بپردازند.

از فلسفه، سینما و ادبیات این کشور که بگذریم، از قدمت وجود آموزش عالی در پیشینه آن نمی‌توان گذشت. برخی دانشگاه های ایتالیا عمری هزارساله دارند؛ دانشگاه بولونیا، دانشگاه سیه‌نا و پادوآ همزمان از قدیمی‌ترین و بهترین دانشگاه های ایتالیا محسوب می‌شوند. سیستم کنونی آموزشی این سرزمین در نیمه قرن نوزدهم میلادی شکل گرفت و تحصیل کودکان و نوجوانان در مدرسه اجباری شد.

حال قدم را فراتر گذاشته و علاوه بر جوانان ایتالیایی، علاقمندان به مهاجرت تحصیلی از سراسر جهان می‌توانند در دانشگاه های ایتالیا به تحصیل بپردازند. دانشجویان خارجی از مزایای بی‌شماری بهره‌مند می‌شوند که یکی از آن‌ها اجازه تردد در منطقه یورو و همچنین محدوده شنگن است. تحصیل در ایتالیا به عنوان یکی از روش های مهاجرت به ایتالیا بهترین گزینه برای مهاجرت جوانان به منطقه اروپاست.

بورسیه تحصیلی ایتالیا نیاز به دریافت پذیرش تحصیلی و ویزای تحصیلی شنگن دارد.

دولت این کشور برای جذب دانشجویان خارجی اقدام به ارائه برنامه‌های کمک‌هزینه تحصیلی با مبلغ‌هایی چشم‌گیر به همه مقاطع آکادمیک کرده است. بورسیه‌‌های تحصیلی ایتالیا تنوع بسیار بالایی دارند و هر کدام درصد مشخصی از شهریه سالانه و حتی هزینه زندگی دانشجویی را پوشش می‌دهند. برخی از این برنامه‌ها توسط موسسه آموزش عالی محل تحصیل و برخی دیگر توسط دولت یا موسسات خیریه وابسته به آن ارائه می‌شوند.

یکی از پرتقاضاترین برنامه‌های تحصیلی این کشور که برای دانشجویان ایرانی نیز صادر می‌شود، بورسیه استانی ایتالیاست که به اصطلاح DSU نامیده می‌شود. این برنامه کمک‌هزینه تحصیلی معمولا یک‌بار در سال ارائه می‌شود و شرایط آن بسته به موسسه آموزش عالی مورد نظر متفاوت است.

با نگاهی عمیق‌تر به معنای عبارت DIRITTO ALLO STUDIO که با فرم اختصار آن بیشتر شناخته شده است (DSU)، این برنامه کمک‌هزینه تحصیلی برای ایجاد فرصت مطالعه و تحصیل برای همه، فارغ از ملیت، جنسیت و شرایط مالی طراحی شده و برای همه علاقمندان مهاجرت تحصیلی در دسترس است. 

متقاضیان مهاجرت تحصیلی که توان مالی مناسبی برای پرداخت هزینه‌های زندگی و تحصیل ندارند، می‌توانند با ارائه مدارک مالی خود یا شرایط مالی و موقعیت خانواده، وضعیت خود را اثبات کنند و از این نوعِ بورسیه ایتالیا بهره‌مند شوند.

هر استان بسته به دانشگاه محل تحصیل امتیازات خاصی به شرکت‌کنندگان در این برنامه کمک هزینه تحصیلی ارائه می‌کند و زمان درخواست آن متفاوت است. معمولا در نیمه پایانی ماه ژوئن شرایط و مدارک مورد نیاز و همچنین زمان ثبت درخواست اعلام می‌شود.

باید توجه داشت که این نوع از بورسیه ایتالیا به دانشجویانی اعطا می‌شود که از دانشگاه‌های دولتی این کشور پذیرش تحصیلی دریافت کرده باشند. پس از دریافت نامه پذیرش تحصیلی اصلیِ برنامه‌های آکادمیک یکی از  سه مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد یا دکتری (تمامی رشته‌ها، اعم از پزشکی و غیرپزشکی) باید مدارک مشخصی که از سوی موسسه آموزشی تعیین شده، دوباره برای درخواست بورسیه ارسال شود.

نحوه ی گرفتن بورسیه استانی ایتالیا

باید توجه داشت که این نوع بورسیه ایتالیا به دارندگان پذیرش تحصیلی از موسسات آموزش عالی دولتی اعطا می‌شود که شرایط مالی خوبی ندارند یا موقعیت خانواده آن‌ها شرایط ادامه تحصیل در این کشور را به خطر می‌اندازد. علاقمندان به تحصیل در ایتالیا می‌توانند از برنامه‌های کمک‌هزینه متنوعی بهره‌مند شوند؛ برای کسب اطلاعات بیشتر راهنمای دریافت بورسیه تحصیلی ایتالیا را مطالعه کنید.

همان‌طور که پیش‌تر هم اشاره کردیم، برای دریافت بورسیه ایتالیا باید پذیرش تحصیلی موسسات آموزش عالی دولتی را دریافت کرد؛ نکته مهم در این مرحله دریافت پذیرش تحصیلی به صورت سلف فاند است. در واقع در زمان درخواست و دریافت نامه باید پرداخت شهریه «بر عهده دانشجو» ذکر شود.

با گردآوری مدارک و شرایط دانشگاه های ایتالیا که بسته به رشته تحصیلی و نوع موسسه آموزشی متفاوت است، نامه پذیرش تحصیلی اصلی به صورت سلف فاند صادر می‎شود. این نامه مهم‌ترین مدرک برای ثبت درخواست ویزای تحصیلی ایتالیا به حساب می‌آید. پس از مراجعه حضوری یا آنلاین به سفارت ایتالیا و دریافت آن نوبت به درخواست بورسیه ایتالیا می‌رسد.

شرایط و مدارک مورد نیاز شرکت و ثبت درخواست در این برنامه کمک‌هزینه مالی بسته به استان و دانشگاه متفاوت است؛ اما به طور کلی نمره مدرک زبان متقاضی و شرایط سنی آن اهمیت بسیاری در نتیجه درخواست دارد. در صورت انگلیسی بودن برنامه تحصیلی نمره مدرک آیلتس باید 6.5 به بالا (یا معادل آن از آزمون‌های بین‌المللی و معتبر دیگر) باشد و در صورت ایتالیایی بودن زبان تدریس باید سطح مهارت متقاضی B2 به بالا باشد.

جهت ثبت درخواست بورسیه استانی ایتالیا می‌توان از طریق موسسه آموزشی محل تحصیل یا سایت رسمی بورسیه ایتالیا اقدام کرد. اغلب دانشگاه های ایتالیا شرایط و روند دریافت بورسیه را مدیریت می‌کنند؛ در غیر این صورت می‌توان با ایجاد حساب کاربری و ارسال فرم درخواست آنلاین از طریق وب سایت اسکالرشیپ دولتی ایتالیا با آدرس (studyinitaly.esteri.it) اقدام کرد.

در سیستم ارزیابی وضعیت متقاضی معیارهایی در نظر گرفته شده که به ISEE معروف شده است. این کلمه فرم اختصار عبارت “Indicatore della Situazione Economia Equivalente” به معنای «معادل شاخص وضعیت اقتصادی» است. برای سنجش شرایط متقاضی معیارها در مقیاسی به نام “Scala di Equivalenza” قرار می‌گیرند و عدد حاصل از این فرمول عدد ایزه ISEE را محاسبه می‌کند.

در فرمولِ عدد ایزه مجموع حقوق یک‌ساله سرپرست خانواده به یورو و ارزش ملک (500 یورو به ازای هر متر مربع) ضرب در 0.2 (20 درصد) محاسبه می‌شود. برای بورسیه شدن شاخص وضعیت مالی معادل (ISEE) نباید از 23 هزار یورو و شاخص وضعیت دارایی (ISPE) نباید از 50 هزار یورو تجاوز نکند.

در سیستمِ محاسبه ارزش ملک، 20 درصد از متراژ کلی بنا در 500 ضرب می‌شود. اگر بنای کلی ملک 100 متر مربع باشد، 20 درصد آن می‌شود 20 متر مربع که با 500 ضرب می‎شود و عدد 10 هزار حاصل می‌شود. برای خانواده‌هایی که ملکی به نام سرپرست وجود ندارد، این عدد 0 تلقی می‌شود.

در محاسبه حقوق سالانه سرپرست خانوار باید معادل ارز آن مشخص شود و مجموع آن با ارزش ملک به تعداد اعضای خانواده تقسیم شود. بنابراین این معیار بر اساس تعداد اعضای خانواده تغییر می‌کند. در واقع، ISPE یا شاخص وضعیت معادل دارایی با تقسیم مقدار ISP یا شاخص وضعیت دارایی دانشجو محاسبه می شود.

اگر پارامتر X را بر اساس تعداد اعضای خانواده محاسبه کنیم، در این سیستم اعضا خانواده یک نفر X=1، دو نفر X=1/57، سه نفر X=2/04 چهار نفر X=2/46 و پنج نفر X=2/85 می‌شود. در صورتی که تعداد اعضای خانواده بیش از 5 نفر باشد، به ازای هر نفر 0.35 اضافه می‌شود.

اگر حقوق ماهانه را 5 میلیون تومان و ارز یورو را 30 هزار تومان در نظر بگیریم، مجموعه حقوق سالانه می‌شود (5 میلیون تقسیم بر 30 هزار تومان ضربدر 12 ماه سال) حدود 2 هزار یورو. برای محاسبه عدد ایزه باید مجموع ارزش ملک و حقوق بر پارامتر تعداد اعزای خانواده تقسیم شود. اگر رقم نهایی کمتر از 23 هزار یورو باشد، متقاضی واجد شرایط بورسیه ایتالیا خواهد بود.

دانشگاه بولونیا یکی از بهترین دانشگاه های ایتالیاست.

شرایط بورسیه استانی ایتالیا

جهت مطالعه دقیق شرایط و مدارک مورد نیاز این برنامه تحصیلی در دو بخش مدارک مورد نیاز بر اساس شایستگی و مالی قوانین را بررسی می‌کنیم. در اساس شایستگی ویژگی‌های فردی و تحصیلی متقاضی بر اساس معیارهایی نظیر سن، مدرک زبان، سابقه تحصیلی (نمره معدل مدرک فارغ‌التحصیلی و ریز نمرات)، سوء پیشینه و ... ارزیابی می‌شود. باید توجه داشت که نمرات باید 70 درصد را نشان دهند.

معیارهای اساس مالی همان مدارک مالی و ملکی متقاضی یا سرپرست خانواده است که اطلاعات آن در سیستم ایزه محاسبه می‌شود. این مدارک باید به صورت ترجمه‌شده و تاییدشده برای مسئولان برنامه‌های کمک‌هزینه تحصیلی دانشجویان بین‌المللی ارسال شود.

دانشجویان باید اسکن اصل و ترجمه مدارکی مانند اقرارنامه، فیش حقوقی سرپرست، دارایی‌های ملکی خانواده، مدارک هویتی و شناسنامه سرپرست خانواده، گواهی بانکی اموال از بانک مرکزی یا اسکن اصل و ترجمه اجاره نامه سرپرست خانواده و برخی موارد مانده حساب سرپرست را گردآوری و ارسال کنند. 

باید توجه داشت که سرپرست قانونی دانشجو «پدر» او است؛ در صورتی که مادر به عنوان سرپرست معرفی شود باید مدارکی مانند سند طلاق، اسنادی که موید زندگی جداگانه پدر و مادر باشد، بیکار یا از کار افتاده بودن پدر و ... باید تهیه شود.

پس از ارسال مدارک و تکمیل فرم‌های مربوطه شرایط متقاضی بررسی می‌شود و مبلغ کمک هزینه تحصیلی به حساب متقاضی واریز می‌شود. به طور کلی بورسیه استانی ایتالیا حدود 5 هزار یورو اعطا می‌شود و مبلغ دقیق آن بسته به استان و موسسه آموزشی محل تحصیل متفاوت است. با توجه به هزینه‌های تحصیل در دانشگاه‌های دولتی این کشور و همچنین هزینه زندگی، این مبلغ بخش عظیمی از هزینه‌ها را پوشش می‌دهد.

علاوه‌بر موارد فوق، ارائه توصیه‌نامه از استادان دانشگاه قبلی یا ارتباط با یک استادان دانشگاه های ایتالیا و دریافت توصیه‎نامه آن‌ها جهت تسریع روند مهاجرت تحصیلی و اخذ بورسیه ایتالیا موثر است. مدارک مالی مربوط به سرپرست خانواده و وضعیت معیشتی و سکونتی برای دریافت این نوع از بورسیه ایتالیا کافی‌ست اما ارائه مقالات و تالیفات علمی به خصوص در رشته مورد نظر کمک شایانی برای دریافت بورسیه کامل می‌کند.

برای مثال تحصیلات بودجه‌ای در دانشگاه پلی‌تکنیک میلان شامل حداقل 1.188.00 یورو برای دانشجویان محلی دهک بالای جامعه، حداکثر تا 5.139.00 یورو برای دانشجویان "دور از خانه" از دهک پایین با کمترین درآمد، صندوق ادغام بین المللی 550.00 یورو در هر ماه و کمک برای اعطای مدرک تحصیلی 1،000.00 یورو می‌شود.

علاوه‌بر مبلغ واریزی به حساب دانشجو، متقاضیان از تخفیف‌های مختلف دیگری مانند شهریه، مخارج مربوط به خوابگاه و بن‌کارت برنامه غذایی و ... بهره‌مند می‌شوند. معمولا مبلغ بورسیه در پایان ترم اول به حساب متقاضی واریز می‌شود؛ بنابراین، متقاضی باید مخارج اولیه مهاجرت تحصیلی را اعم از هزینه اقامتگاه و خوابگاه، شهریه ترم اول و ... پرداخت کند. 

باید توجه داشت که فعالیت‌های دانشجو در طول تحصیل توسط مسئولان بورسیه تحصیلی سنجیده می‌شود. نمرات پایان ترم در طول تحصیل در ایتالیا در استمرار این بورسیه اهمیت دارد. اگر متقاضی نمرات مناسبی در طول ترم دریافت نکند، این هزینه مسترد می‌شود و دانشجو موظف است هزینه‌ها را پرداخت کند. 

شرایط سنی

دانشجویان بین‌المللی در تمامی مقاطع تحصیلی فارغ از رشته و طول دوره می‌توانند برای دریافت بورسیه استانی ایتالیا اقدام کنند. دریافت این نوع از بورسیه ایتالیا شرایط سنی ندارد؛ در واقع سوابق تحصیلی دانشجو و همچین موقعیت مالی او و خانواده او تاثیر بیشتری در نتیجه درخواست دارند.

بسته به شرایط فردی متقاضی و وضعیت تحصیلی او هزینه‌ها و مخارج متفاوتی تحت پوشش این برنامه کمک‌هزینه تحصیلی قرار می‌گیرد. در صورتی که بورسیه ایتالیا به طور کامل ارائه شود، تقریبا سالی 5000 یورو به انضمام هزینه شهریه موسسه آموزشی پوشش داده می‌شود. دریافت کامل بورسیه نیاز به ارائه سوابق تحصیلی درخور و شرایط فردی مناسب است.

با اینکه شرایط و محدودیت‌های سنی مشخصی از سوی مسئولان اعلام نشده است، اما سنین مناسب تحصیل در مقطع مورد نظر شانس بیشتری در دریافت بورسیه کامل دارند. از طرفی دیگر، متقاضی پس از دریافت ویزای تحصیلی و اشتغال به تحصیل در ایتالیا باید برای دریافت بورسیه اقدام کند؛ بنابراین شرایط سنی غیر معقول شانس ویزا شدن متقاضی را به خطر می‌اندازد.

در صورتی که شرایط سنی متقاضی با استاندارهای مقاطع تحصیلی این کشور همخوانی نداشته باشد، با پوشش گپ تحصیلی می‌توان این خلا را پر کرد. ارائه سابقه کار در حرفه‌ای مرتبط با رشته تحصیلی بهترین راه برای پوشش گپ تحصیلی و سن بالاتر از استاندارد برای تحصیل در ایتالیا و اخذ بورسیه تحصیلی است.

ددلاین بورسیه استانی ایتالیا

ثبت درخواست و ارسال مدارک مورد نیاز بورسیه تحصیلی ایتالیا از طرف موسسه آموزش عالی محل تحصیلی تعیین می‌شود. استان محل تحصیل هم در بازه زمانی تعیین‌شده جهت ثبت درخواست و ارسال مدارک و همچنین دریافت بورسیه موثر است.

به طور کلی، زمان ثبت نام بورسیه از اواخر ماه جولای (ابتدای مرداد ماه) شروع می‌شود و تا اواخر ماه سپتامبر (انتهای شهریور ماه) مهلت دارد. باید توجه داشت که به درخواست‌هایی که پس از ددلاین بورسیه ایتالیا ثبت شوند، ترتیب اثر داده نمی‌شود.

از آنجایی که پذیرش درخواست بورسیه تحصیلی معمولا یک‌بار در سال است، باید به زمان و مهلت ثبت نام بورسیه ایتالیا توجه ویژه‌ای داشت. در غیر این صورت، یک‌سال دیگر باید منتظر ماند و بهای آن‌را پرداخت کرد!

سایت بورسیه استانی ایتالیا

همان‌طور که از نامش مشخص است، بورسیه ایتالیا از نوع استانی که به بورس جهان سوم هم مشهور شده است، توسط استان‌ها و موسسات آموزش عالی مستقر در آن‌ها مدیریت می‎شود. بنابراین هر یک از استان‌ها سایت‌های مختص به خود را برای ارائه خدمات طراحی کرده‌اند. باید دوباره تاکید کنیم که برخی دانشگاه‌ها از سایت رسمی خود روند اعطای بورسیه تحصیلی را مدیریت می‌کنند.

سایت استان پیمونت (پیه‌مونته)‏ Piemonte که میزبان دانشگاه تورین و دانشگاه پلی‌تکنیک‌تورین شده (edisu.piemonte.it) است. استان امیلیا روماگنا ‏Emilia Romagna که دانشگاه بولونیا در آن قرار دارد سایت er-go.itرا در اختیار متقاضیان مهاجرت تحصیلی قرار داده و استان لاتزیو Lazio که میزبان دانشگاه‌های شهر رم مانند ساپینزا و تورورگاتا شده است، ‏سایت سازمان بورس استانی ( laziodisu.it) را معرفی کرده است.

علاقه‌مندان به تحصیل در ایتالیا در دانشگاه‌های پیزا و فلورانس در استان توسکانی Toscany باید برای ثبت درخواست بورسیه ایتالیا به سایت سازمان بورس استانی dsu.toscana.it مراجعه کنند. 

دانشگاه‌های پادوا، ونیز و ورونا در استان ونتو Veneto قرار دارند، متقاضیان برای ثبت درخواست به سایت رسمی دانشگاه‌ها یعنی سایت سازمان بورس استانی دانشگاه پادوا esu.pd.it، سایت سازمان بورس استانی دانشگاه ونیز esuvenezia.it، و سایت سازمان بورس استانی دانشگاه ورونا esu.vr.it/en سری بزنند.

تحصیل در ایتالیا نیاز به ویزای تحصیلی شنگن دارد.

متقاضیان تحصیل در ایتالیا پس از مطالعه شرایط و مزایای مدارک فارغ‌التحصیلی و اقامت در این کشور می‌توانند برای اقدام روی دانش و تجربه کارشناسان اعزام دانشجو لتسگو یونی حساب کنند. برای رزرو آنلاین وقت مشاوره مهاجرت تحصیلی و بررسی دقیق شرایط خود کلیک کنید.