تحصیل در ایتالیا به زبان انگلیسی یکی از دغدغه‌های افرادی‌ست که مهاجرت تحصیلی به ایتالیا را برگزیده‌اند. سیستم آموزشی این کشور جهت جذب بیشتر دانشجویان خارجی در سال‌های اخیر اقدام به صدور پذیرش تحصیلی برای دوره‌های آکادمیک به زبان انگلیسی کرده است.

به دلیل تکرار مکرر این سوال، در این بخش از مجله لتسگویونی به شرح شرایط تحصیل در ایتالیا و دریافت پذیرش از دوره‌های انگلیسی‌زبان، هزینه تحصیل در ایتالیا به زبان انگلیسی و لیست دانشگاه های انگلیسی زبان ایتالیا پرداخته‌ایم.

تحصیل در ایتالیا به زبان انگلیسی

کشور ایتالیا مقصد محبوب دانشجویان بین‌المللی به خصوص در رشته‌های طراحی صنعتی، هنرهای بصری، علوم ارتباطات اقتصاد، موسیقی و علوم پزشکی بوده است. کیفیت آموزش و شهریه‌های مقرون به صرفه دانشگاه های ایتالیا به نسبت سایر کشورهای اروپای غربی سالانه بیش از 23 هزار دانشجو را به موسسات آموزشی این سرزمین باستانی جذب می‌کند. 

در قدم اول جذب بیشتر دانشجوی بین‌المللیِ مشتاق مهاجرت تحصیلی، برای اقتصاد این کشور مزایای بسیاری دارد؛ به همین دلیل ایتالیا که زبان ملی مستقلی دارد، در سال‌های اخیر اقدام به برگزاری دوره‌های متنوع انگلیسی‌زبان کرده تا علاقمندان مهاجرت تحصیلی برای اپلای ملزم به گذراندن دوره زبان ایتالیایی نباشند.

این معامله دو سر سود مزایای بسیاری نیز برای متقاضیان مهاجرت تحصیلی دارد؛ پیش از این، علاقه‌مندان به تحصیل در ایتالیا باید تسلط کافی به زبان ایتالیایی کسب می‌کردند تا مجاز به ثبت درخواست پذیرش تحصیلی و پس از آن ویزای تحصیلی این کشور شوند. شاید به همین علت باشد که پس از تصمیم و اجرای این قانون با برگزاری دوره‌های آکادمیک انگلیسی‌زبان، در سال‌های اخیر بر تعداد متقاضیان مهاجرت تحصیلی افزوده شده است.

در سالهای اخیر تحصیل در ایتالیا به زبان انگلیسی هم امکان پذیر شده است.

تاریخ غنی و پیشینه ژرف این سرزمین در امر آموزش عالی نیز یکی دیگر از دلایل محبوبیت مهاجرت تحصیلی به ایتالیا در میان علاقه‌مندان به تحصیل در خارج از کشور شده است. از طرف دیگر هر ساله بسیاری از دانشگاه های ایتالیا در لیست 200 دانشگاه برتر جهان قرار می‌گیرند.

برخی از اولین دانشگاه‌های اروپا در قرون وسطی و رنسانس در کشور ایتالیا تاسیس شدند. از دانشگاه بولونیا که در سال 1088 تاسیس شده است، به عنوان قدیمی‌ترین دانشگاه شناخته شده جهان یاد می‌شود.

ایتالیای امروز مقر بسیاری از موسسات معتبر آموزش عالی‌ست که در رتبه‌بندی جهانی مراکز آموزشی توسط QS جایگاه ثابتی را برای خود کسب کرده‌اند و همواره عملکرد خوبی داشته‌اند.

شرایط تحصیل در ایتالیا به زبان انگلیسی

علاقمندان به مهاجرت تحصیلی می‌توانند در تمام مقاطع آکادمیک دانشگاه های ایتالیا به زبان بین‌المللی تحصیل کنند. بیشتر دوره‌هایی که در دانشگاه های ایتالیا به انگلیسی برگزار می‌شود، مربوط به مقطع کارشناسی است؛ اما هر ساله به تعداد برنامه‌های تحصیلی انگلیسی افزوده می‌شود.

زبان تدریس و آموزش در این دوره‌ها انگلیسی است و بسته به قوانین محل آموزش شرایط مشخصی برای پذیرش تحصیلی دانشجویان خارجی در نظر گرفته می‌شود. بنابراین پیش از بررسی شرایط اپلای باید رشته و دانشگاه مورد نظر انتخاب شود.

با توجه به رقابتی بودن اپلای برخی رشته‌ها داشتن شرایط سنی مناسب، نمره معدل بالا در آخرین مدرک تحصیلی و مدرک زبان انگلیسی با نمره متوسط به بالا می‌تواند مسیر مهاجرت تحصیلی به ایتالیا و تحصیل در دوره‌های انگلیسی‌زبان را هموار کند. جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره شرط معدل دانشگاه های ایتالیا کلیک کنید.

پذیرش تحصیلی دانشگاه های ایتالیا

پس از بررسی هزینه‌های زندگی و تحصیل در ایتالیا، باید شرایط اپلای رشته و دانشگاه مورد نظر را مطالعه کرد. در این مرحله می‌توان با مسئولان پذیرش تحصیلی دانشگاه مربوطه مکاتبه کرد تا پیش از اقدام برای تحصیل در ایتالیا، صلاحیت متقاضی مهاجرت تحصیلی ارزیابی شود.

با توجه به بازخورد مسئولان، اگر متقاضی شرایط پذیرش را داشته باشد، باید پیش‌درخواست خود را به سفارت یا کنسولگری این کشور در منطقه خود ارائه دهد. سفارت با توجه به ددلاین دانشگاه های ایتالیا درخواست و مدارک متقاضی را به موسسه آموزش عالی مورد نظر به طور رسمی ارسال می‌کند و پاسخ نهایی را (معمولاً تا پایان ماه آگوست) منتشر می‌کند.

بر اساس نظام آموزشی این کشور، درخواست پذیرش تحصیلی دانشگاه های ایتالیا در مقطع کارشناسی باید پس از دریافت مدرک پایان دوره 12 ساله دیپلم ثبت شود.

اپلای برخی از رشته‌ها پس از شرکت در آزمون ورودی صورت می‌گیرد؛ علاقمندان به رشته‌های زیرمجموعه پزشکی، مهندسی و معماری باید در آزمون ورودی دانشگاه های ایتالیا شرکت کنند و با کسب امتیاز لازم، مدارک مورد نیاز پذیرش تحصیلی را مهیا کنند.

از جمله مدارک مورد نیاز اپلای دانشگاه های ایتالیا شامل مدارک شناسایی و هویتی، عکس (نوع گذرنامه‌ای)، مدارک تحصیلی، فرم تکمیل‌شده درخواست پذیرش تحصیلی، رزومه تحصیلی، توصیه نامه، انگیزه‌نامه، مدرک زبان و در برخی رشته‌ها نمونه کار و نمره آزمون‌های SAT یا ACT می‌شود.

مدرک زبان انگلیسی

یکی از مهم‌ترین مدارک مورد نیاز جهت تحصیل در ایتالیا به زبان انگلیسی مدرک زبان با نمره مناسب است. نمره مدرک زبان به برنامه تحصیلی و دانشگاه مورد نظر بستگی دارد، اما با توجه به قوانین مهاجرت تحصیلی این کشور، ارائه مدرک زبان با نمره پایین (برای مثال نمره آیلتس کمتر از 5.5) دریافت ویزای تحصیلی را با مشکلات جدی روبه‌رو می‌کند. 

علاوه‌بر انگلیسی، آشنایی با زبان این کشور می‌تواند شرایط مهاجرت تحصیلی به ایتالیا را آسان‌تر کند؛ بسیاری از برنامه‌های کمک‌هزینه تحصیلی دانشگاه های ایتالیا تنها به دانشجویانی ارائه می‌شود که مسلط به زبان ایتالیایی باشند.

در بسیاری از دوره‌های تحصیلی مقطع کارشناسی، برنامه‌های درسی سال اول به انگلیسی برگزار می‌شوند تا فرصت یادگیری زبان ملی این کشور را به دانشجویان بین‌المللی بدهند.

مهاجرت تحصیلی به ایتالیا نیاز به مدرک زبان ایتالیایی ندارد.

تحصیل دندانپزشکی در ایتالیا به زبان انگلیسی

برخلاف تصور، علاقمندان رشته‌های پزشکی و دندانپزشکی می‌توانند تحصیل در ایتالیا به انگلیسی را تجربه کنند! برای مهاجرت تحصیلی تنها کافی‌ست در آزمون ورودی این رشته یعنی IMAT شرکت کنند و با کسب امتیاز لازم برای تحصیل دندانپزشکی در ایتالیا به انگلیسی مهیا شوند.

در بسیاری از موسسات آموزشی معتبر و مشهور این کشور دوره‌های آمادگی آزمون آیمت برگزار می‌شود که روی مهارت‌های مورد نیاز آزمون و در نهایت رشته تحصیلی (پزشکی و دندانپزشکی) متمرکز شده‌اند. برای بالا بردن قدرت انتخاب برنامه‌های تحصیلی و دانشگاه‌ها، دانشجویان می‌توانند همزمان با این دوره، در دوره‌های آموزش زبان این کشور نیز شرکت کنند.

آزمون آیمت (آزمون بین‌المللی پذیرش رشته پزشکی و دندانپزشکی) در واقع آزمونی به زبان انگلیسی‌است و در کشورهای دیگر مانند فرانسه، یونان، انگلیس، آلمان، لهستان، آمریکا و هند نیز برگزار می‌شود.

مهم نیست که دانشجو کجا در آزمون شرکت کرده است؛ این آزمون هر سال برگزار می‌شود و مدرکی که در همان سال دریافت شده، در همه دانشگاه‌های دولتی انگلیسی‌زبان کشور ایتالیا معتبر است. 

با وجود این، راهکارهایی نیز برای تحصیل بدون شرکت در آزمون وجود دارد. جهت بررسی هزینه ها و شرایط تحصیل در رشته پزشکی در ایتالیا کلیک کنید.

هزینه تحصیل در ایتالیا به زبان انگلیسی

تحصیل در ایتالیا به نسبت بسیاری از کشورهای میزبان مهاجرت تحصیلی ارزان‌تر است؛ شرایط پرداخت هزینه تحصیل اعم از شهریه، بیمه دانشجویی، هزینه ثبت‌نام و ... برای دانشجویان بین‌المللی آسان‌تر شده است. افزون بر این، برنامه‌های کمک‌هزینه تحصیلی متنوعی از سوی دانشگاه محل تحصیلی و دولت طراحی شده‌اند. برای این هدف می‌توانید راهنمای دریافت بورسیه تحصیلی ایتالیا را در لتسگو یونی مطالعه کنید.

دانشجویان خارجی برای مهاجرت تحصیلی و تحصیل به این زبان در دانشگاه های ایتالیا سالانه به طور میانگین 3 هزار یورو تا 5 هزار یورو شهریه دارند. علاوه‌بر این، حدود ماهانه حدود پانصد یورو نیز برای هزینه زندگی باید درنظر گرفت. 

عکس

لیست دانشگاه های انگلیسی زبان ایتالیا

هر ساله بر تعداد دانشگاه‌هایی که برنامه تحصیلی به انگلیسی برگزار می‌کنند، افزوده می‌شود؛ بسیاری از دانشگاه‌های معتبر و صاحب‌نام این کشور رشته‌های متعددی را به هر دو زبان انگلیسی و ایتالیایی ارائه می‌کنند تا تحصیل در ایتالیا رویای مهاجرت تحصیلی باقی نماند.

دانشگاه پادووا

دانشگاه پادووا University of Padua یکی از قدیمی‌ترین و مشهورترین دانشگاه های ایتالیاست که در رتبه 114 جهانی قرار گرفته است. جهت سهولت مهاجرت تحصیلی در دانشکده‌های علوم کشاورزی و دامپزشکی، اقتصاد و علوم سیاسی، حقوق، مهندسی، پزشکی، روانشناسی، علوم پایه و دانشکده علوم انسانی، اجتماعی و میراث فرهنگی برنامه‌های تحصیلی متعددی به انگلیسی ارائه می‌شود.

دانشگاه تورین

دانشگاه تورین University of Turin نقش بسیار مهمی در پژوهش و آموزش این کشور ایفا کرده است و همواره یکی از ۵ دانشگاه برتر کشور معرفی شده است. دانشگاه تورین در فعالیت‌های پژوهشی رتبه سوم را کسب کرده و میزبان متقاضیان تحصیل در ایتالیا بوده است. 

تحصیل در ایتالیا به انگلیسی در دانشگاه تورین با برنامه‌های متعدد در دانشکده‌های مدیریت کسب و کارحقوق جهانی و مطالعات حقوقی، مطالعات منطقه‌ای و جهانی برای همکاری بین‌المللی، مدیریت کسب و کار، زیست شناسی سلولی و مولکولی، اقتصاد، مطالعات حقوقی اروپا، علم مواد، بیوتکنولوژی مولکولی، بیمه، استوکاستیک و علوم داده، کشاورزی هوشمند، مطالعات انگلیسی و آمریکایی، علوم کشاورزی، فلسفه، و پزشکی و جراحی امکان‌پذیر شده است.

دانشگاه طراحی و مد

دانشگاه طراحی و مد Milano Fashion Institute یکی از دانشگاه‌های خصوصی این کشور در شهر میلان است که در آمریکا، آسیا و اروپا شعبه‌های مختفی دایر کرده است.

این مجموعه آموزش عالی در سه دانشکده مد، طراحی و هنر در 8 پردیس مختلف دوره‌های متنوع انگلیسی‌زبان برگزار می‌کند. تقریبا تمامی دوره‌های مقاطع عالی به هر دو زبان ملی و انگلیسی ارائه می‌شوند.

دانشگاه پلی تکنیک میلان

موسسه طراحی میلان POLI. design – Milan یکی از زیرمجموعه‌های دانشگاه پلی‌تکنیک میلان است که کار مهاجرت تحصیلی را آسان کرده و دوره‌های تحصیلی خود را به انگلیسی هم برگزار می‌کند؛ از جمله مبانی حمل‌ونقل هوایی، علوم اعصاب در معماری و طراحی، طراحی مبلمان و طراحی قایق بادبانی.

علاوه‌بر این، در دانشگاه پلی تکنیک میلان هر ساله بیش از 20 برنامه تحصیلی در مقاطع مختلف آکادمیک کاملا انگلیسی تدریس می‌شود. مهم‌ترین و محبوب‌ترین دوره‌ها در حوزه رشته‌های اقتصاد، انفورماتیک و علوم پزشکی طراحی شده‌اند.

دانشگاه چیچستر

دانشکده اقتصاد دانشگاه چیچستر که شعبه‌هایی در شهرهای لندن، رم، میلان، فلورانس و مادرید دایر کرده است، میزبان گرمی برای متقاضیان مهاجرت تحصیلی بوده است. این مجموعه برنامه‌های مختلفی را در حوزه بازاریابی، امور مالی، مدیریت، رسانه و ارتباطات، مدیریت بازاریابی یا MBA در مدیریت بازرگانی به انگلیسی برگزار می‌کند.

دانشگاه پاویا

دانشگاه پاویا از سال 2012  اقدام به برگزاری دوره‌هایی به انگلیسی کرد که هر ساله به تعداد آن‌ها می‌افزاید. متقاضیان مهاجرت تحصیلی می‌توانند در دوره های انگلیسی زبان 6 ساله پزشکی و جراحی، دوره کارشناسی ارشد رشته زیست شناسی مولکولی و ژنتیک، دوره کارشناسی ارشد در رشته اقتصاد و بازرگانی بین المللی، اقتصاد و امور مالی، مهندسی کامپیوتر، مهندسی الکترونیک و ... تحصیل کنند.

تحصیل در ایتالیا در رشته پزشکی به زبان انگلیسی نیز امکان پذیر است.

از جمله مهم‌ترین مجموعه‌های آموزش عالی این کشور که تحصیل به انگلیسی را برای علاقمندان به مهاجرت تحصیلی مهیا کرده‌اند، دانشگاه بولونیا، دانشگاه آکادمی، دانشگاه فلورانس، دانشگاه رم و دانشگاه جان کابوت هستند. در این دانشگاه‌ها دوره‌ها به زبان کاملا انگلیسی یا تلفیقی (انگلیسی - ایتالیایی) برگزار می‌شود. 

با همه اینها، تسلط به زبان ایتالیایی یکی از نیازهای غیرقابل اغماض تحصیل و زندگی در ایتالیا محسوب می‌شود؛ ارتباط با شهروندان این کشور، یافتن شغل و در نهایت دریافت اقامت دائم ایتالیا پس از دوران تحصیل ارتباط تنگاتنگی به مهارت کامل زبان ایتالیایی دارند.

با اینکه تنوع دوره‌های آموزشی دانشگاه های ایتالیا رفته رفته بیشتر می‌شود، اگر با هدف زندگی در ایتالیا اقدام به مهاجرت تحصیلی می‌کنید، یادگیری زبان ایتالیایی را در اولویت کار خود قرار دهید. جهت بررسی وضعیت تحصیلی خود می‌توانید فرم ارزیابی آنلاین پذیرش تحصیلی را در لتسگویونی تکمیل کنید تا در اسرع وقت جهت بهبود شرایط اقدام کنید.