تحصیل کارشناسی در آلمان نیازمند به داشتن چه شرایط و مدارکی است؟ با این راهنمای جامع در مورد تحصیل در این مقطع با مجله لتسگو یونی همراه باشید. تحصیل در این مقطع یکی از بهترین گزینه های موجود برای مهاجرت است. کشور آلمان از نظر آموزش و کار و همچنین اقتصاد یکی از بهترین کشورهای اتحادیه اروپا می‌باشد. متقاضیان می‌توانند با داشتن مدرک دیپلم و پیش دانشگاهی برای ورود به مقطع کارشناسی اقدام کنند.

اگر کنجکاو هستید تا بدانید که چرا برنامه های کارشناسی در این کشور بسیار پرطرفدار است، با ما در طول این مقاله همراه باشید.

تحصیل کارشناسی در آلمان

تحصیل کارشناسی در آلمان فرصت بی نظیری را در اختیار دانشجویان قرار می‌دهد و با مزایای بی شماری همراه خواهد بود. از جمله دلایل ورود به دانشگاه‌های این کشور شامل موارد زیر است:

•    این کشور دارای بیش از 409 موسسه آموزش عالی در سراسر کشور است و امکان انتخاب بیش از 14،500 دوره کارشناسی را برای هر متقاضیان فراهم می‌کنند.
•    امکان آموزش رایگان در مقطع کارشناسی در 11 ایالت این کشور وجود دارد و برخی از ایالت‌ها حداکثر فقط به 500 یورو در سال نیاز دارند.
•    دانشگاه‌های این کشور آموزش با کیفیت و به روزی را در رشته های پر طرفداری مانند مهندسی، پزشکی، علوم و اقتصاد ارائه می‌دهند.
•    هزینه زندگی دانشجویان این مقطع تحصیلی به طور متوسط در حدود 700 - 800 یورو است که شامل اجاره مسکن، غذا، حمل و نقل، بیمه درمانی، تلفن و اینترنت و فعالیت‌های اوقات فراغت می‌شود. 
•    امکان دریافت بورسیه و کمک هزینه برای دانشجویان بین المللی جهت تأمین هزینه‌های تحصیلی توسط DAAD و همچنین بسیاری از بنیادهای سیاسی و تجاری ارائه شده است.
•    دانشجویان بین المللی این مقطع می‌توانند برای تأمین هزینه‌های زندگی خود 120 روز به صورت تمام وقت یا 240 روز به صورت نیمه وقت مشغول به کار شوند. دستمزد معمول دانشجویان از 10 تا 15 یورو در ساعت متغیر است.

شرایط تحصیل کارشناسی در آلمان

شرایط تحصیل کارشناسی در آلمان

شرایط تحصیل کارشناسی در آلمان را در این بخش بررسی می‌کنیم. دانشجویانی که قصد پذیرش از دانشگاه‌های آلمان و تحصیل در آلمان در مقطع کارشناسی را دارند به مدرک دیپلم دبیرستان و پیش دانشگاهی نیاز خواهند داشت. در صورتی که مدرک متقاضیان مورد تأیید دانشگاه‌های آلمان نباشد، باید در دوره های کالج شرکت کنند. جهت اپلای در این مقطع به مدرک زبان آلمانی، ریز نمرات تحصیلی، تمکن مالی و سایر موارد دیگر نیاز خواهند داشت. طول مدت تحصیل در این مقطع چهار ساله است. این مقطع دارای محدودیت سنی است و برای آموزش رایگان نیازمند داشتن معدل بالا است.

آخرین مهلت درخواست پذیرش

بسیاری از دانشگاه‌های این کشور دارای رتبه برتر جهانی بوده و دو مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد را ارائه می‌دهند. اکثر موسسات هر سال دو بار پذیرش دانشجو دارند، یعنی ترم تابستان و زمستان. آخرین مهلت اپلای برای دانشگاه ها برای ترم زمستان در 15 ژوئیه بوده و آخرین مهلت اپلای دانشگاه های آلمان برای ترم تابستان در 15 ژانویه می‌باشد. 

مدارک لازم برای پذیرش

مدارک لازم برای اخذ پذیرش از دانشگاه‌های آلمان به شرح زیر می باشد:
•    گذرنامه معتبر
•    تکمیل فرم درخواست آنلاین
•    آخرین مدرک تحصیلی
•    ریز نمرات
•    مدرک زبان معتبر
•    بیمه نامه
•    تمکن مالی

تحصیل مقطع کارشناسی در کشور  آلمان با مدرک دیپلم

ادامه تحصیل در آلمان با مدرک دیپلم در تمام دانشگاه‌های دولتی و خصوصی این کشور میسر است. متقاضیان می‌توانند در دوره های کالج این کشور شرکت کنند. دانشجویانی که قصد ورود به دانشگاه‌های کشور آلمان را دارند به مدرک زبان معتبر (انگلیسی و آلمانی) نیاز خواهند داشت. کیفیت بالای آموزشی و پیروی از استانداردهای جهانی باعث شده تا آموزش رایگان در آلمان با مدرک دیپلم یک گزینه جذاب برای دانشجویان بین المللی باشد.

دوره امادگی برای ورود به دانشگاه تحت عنوان "Studienkolleg" ارائه می‌شوند. همه موسسات آموزش عالی این دوره ها را ارائه نمی‌دهند. این دوره ها موضوعات متنوعی را برای آماده سازی دانشجویان در زمینه های خاص ارائه می‌دهند. دانشجویان می‌توانند دوره های آمادگی را جهت تحصیل در آلمان با دیپلم، در کالج های این کشور بگذرانند.

انواع کالج های آلمان

دانشجویانی که قصد ورود به مقطع کارشناسی در آلمان با مدرک دیپلم را دارند باید در دوره‌های آمادگی که در کالج‌ها و دانشگاه‌های این کشور برگزار می‌شود، شرکت کنند. در این کشور پیشرفته چهار نوع کالج وجود دارد که به بررسی آن‌ها خواهیم پرداخت.

•    M-Kurs (کالج گروه پزشکی)

این کالج‌ها برای متقاضانی است که قصد تحصیل پزشکی در آلمان با مدرک دیپلم را دارند. تمرکز اصلی آموزش در این کالج‌ها بر روی زبان انگلیسی، زیست شناسی، فیزیک و شیمی است. این کالج‌ها دارای آزمون ورودی هستند و پس از آموزش در کالج های M-kurs دانشجویانی که قصد تحصیل در آلمان با دیپلم را دارند، می‌توانند در رشته هایی مانند پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی، روانشناسی، تغذیه و غیره به ادامه تحصیل بپردازند.

•    T-Kurs (کالج گروه مهندسی)

کالج‌های t kurs مخصوص افرادی است که دارای مدرک دیپلم در شاخه ریاضی و فیزیک بوده و می‌خواهند در کشور آلمان در رشته‌های مهندسی، شیمی و علوم مرتبط به ادامه تحصیل بپردازند. تمامی دانشجویان خارجی که متقاضی تحصیل رایگان کارشناسی در آلمان با مدرک دیپلم هستند باید در این دوره ها شرکت کرده و در امتحانات نهایی پذیرفته شوند. زبان آموزش در این کالج ها آلمانی است.

•    W-Kurs (کالج گروه مدیریت)

متقاضیانی که قصد ورود به مقطع کارشناسی در آلمان با مدرک دیپلم در رشته های مدیریت و اقتصاد را دارند باید پیش از ورود به دانشگاه در این کالج ها تحصیل کنند. تمرکز اصلی آموزش بیشتر بر روی موضوعاتی مانند اقتصاد، ریاضی، تجارت، جامعه و زبان آلمانی است.

•    G-Kurs (کالج گروه علوم انسانی)

این کالج‌ها یکی دیگر از دوره های آمادگی برای دانشجویانی که قصد تحصیل کارشناسی در آلمان با دیپلم فنی و حرفه ای را دارند، فراهم می‌کنند. آزمون ورودی این کالج ها بیشتر بر روی زبان آلمانی متمرکز است و دانشجویانی که دوره‌های آمادگی را در این کالج‌ها گذرانده باشند، می‌توانند در رشته هایی مانند الهیات، نقد ادبی، هنر، باستان شناسی، طراحی، تاریخ، روزنامه نگاری و غیره به ادامه تحصیل بپردازند.

دانشگاه‌ های آلمان برای تحصیل کارشناسی

دانشگاه‌ های آلمان برای تحصیل کارشناسی به دلیل داشتن سیستم آموزشی کارآمد و هزینه تحصیل رایگان به یک گزینه جذاب برای دانشجویان بین المللی تبدیل شده است. علاوه بر این، مدارک اخذ شده از دانشگاه‌های این کشور بسیار معتبر است و در تمام دنیا به رسمیت شناخته می‌شود. برخی از بهترین دانشگاه های آلمان برای ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی در سال 2024 به شرح زیر می باشد:

•    دانشگاه فنی مونیخ (Technical University of Munich)

دانشگاه فنی مونیخ را می‌توان یکی از بهترین دانشگاه های اروپا دانست. این دانشگاه با 15 دانشکده مختلف در حدود 42،705 دانشجو دارد که 32 درصد از آن ها از دانشجویان بین المللی هستند. رشته‌های ارائه شده در این دانشگاه شامل معماری، پزشکی، شیمی، مهندسی و غیره می‌شود. رتبه این دانشگاه مهم در سال 2024 در دنیا 50 است.

•    دانشگاه لودویگ ماکسیمیلیان مونیخ (Ludwig Maximilian University of Munich)

این دانشگاه در قلب اروپا واقع شده و یکی از دانشگاه‌های تحقیقاتی پیشرو در کل اروپا است. این دانشگاه بیش از 500 سال قدمت داشته و برخی از بالاترین استانداردها را در زمینه آموزش و تحقیق ارائه می‌دهد. دانشجویان بین المللی دانشگاه ماکسیمیلیان 15 درصد از کل دانشجویان را تشکیل می‌دهند و تعداد آن‌ها در حدود 7000 نفر است. رتبه این دانشگاه تحقیقاتی در دنیا 64 است. 

•    دانشگاه روپراخت کارل هایدلبرگ (Ruprecht Karl University of Heidelberg)

این دانشگاه به عنوان یک موسسه آموزشی و پژوهشی بین المللی شناخته شده و به ارائه رشته‌های مختلف می‌پردازد. دانشگاه هایدلبرگ با هدف گسترش دانش و مهارت دانشجویان خود و آماده سازی آن‌ها برای آینده، آموزش های مناسب و با کیفیتی را ارائه خواهد کرد. طبق گزارشات QS در سال 2024 رتبه این دانشگاه در دنیا 63 است.

•    دانشگاه هومبولت برلین (Humboldt University of Berlin)

دانشگاه هومبولت برلین یک دانشگاه بسیار معتبر با حدود 35،475 دانشجو است که از این تعداد 5،610 نفر از آن ها دانشجوی بین المللی هستند. این دانشگاه دارای 420 استاد و بیش از 1900 دستیار است که در دانشگاه هومبولت برلین تدریس و تحقیق می‌کنند. رتبه جهانی این دانشگاه 128 است.

•    موسسه فناوری کارلسروهه (Karlsruhe Institute of Technology)

موسسه فناوری کارلسروهه قصد دارد تا در حل برخی از بزرگ‌ترین چالش‌های جامعه، صنعت و همچنین محیط زیست کمک کند. رشته‌های ارائه شده در این دانشگاه شامل معماری، شیمی و علوم زیستی، مهندسی مکانیک، اقتصاد و مدیریت، انفورماتیک و غیره است.

•    دانشگاه آزاد برلین (Free University of Berlin)

این دانشگاه حدود 33،000 دانشجو دارد که از این تعداد 13 درصد از دانشجویان مقطع کارشناسی و  27 درصد از دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد از دانشجویان بین المللی هستند. دانشگاه آزاد برلین برنامه های تحصیلی را در 11 دانشکده از جمله پزشکی ارائه می‌دهد .

•    دانشگاه فنی آخن (RWTH Aachen University)

دانشگاه فنی آخن به دلیل ارائه آموزش و تحقیقات با کیفیت خود در سطح بین المللی شناخته شده است. این دانشگاه که در میان 10 دانشگاه برتر آلمان قرار دارد، مکانی است که راه حل‌های نوآورانه برای حل چالش های جهانی را ارائه می‌دهد. این دانشگاه حدود 45،628 دانشجو دارد که 11،280 نفر از آن ها دانشجویان بین المللی هستند. 

•    دانشگاه فنی برلین (Technische Universität Berlin)

دانشگاه فنی برلین در مرکز اروپا واقع شده است و طیف گسترده‌ای از دوره های آموزشی با کیفیت را ارائه می‌دهد. این دانشگاه رشته‌های متنوعی از جمله علوم انسانی، علوم ریاضی و علوم طبیعی، مهندسی برق و علوم کامپیوتر، اقتصاد و مدیریت و غیره را ارائه می‌دهد.

•    دانشگاه آلبرت لودویگ فرایبورگ (Albert Ludwig University of Freiburg)

این دانشگاه در سال 1457 تأسیس شده و مجموعه متنوعی از برنامه‌های تحصیلی را ارائه می‌دهد. دانشجویان می‌توانند مدرک خود را در این دانشگاه در تمام رشته‌های مهم تحصیلی که امروزه توسط متخصصان شناخته شده تدریس می‌شوند، دریافت کنند. در سال 2024 این دانشگاه موفق به اخذ جایگاه 172 در میان بهترین دانشگاه های دنیا شد.

هزینه تحصیل کارشناسی در آلمان

هزینه تحصیل کارشناسی در آلمان

هزینه تحصیل کارشناسی در آلمان در دانشگاه‌های دولتی این کشور رایگان است. دانشجویانی که در مقطع کارشناسی در دانشگاه‌های دولتی کشور آلمان به تحصیل مشغول هستند در ماه مبلغی در حدود 250 یورو را به عنوان سهم ترم جهت انجام کارهای اداری، حمل و نقل و انجمن‌های دانشجویی هزینه می‌کنند. در مجموع هزینه یک سال تحصیل در یک دانشگاه خصوصی آلمانی برای دانشجویان چیزی در حدود 2000 تا 3000 یورو می‌شود.

بورسیه تحصیلی مقطع کارشناسی در آلمان

یکی از مزایای ورود به مقطع کارشناسی در این کشور را می‌توان امکان دریافت بورسیه تحصیلی آلمان دانست. بورسیه و کمک هزینه در آلمان به دو صورت دولتی و غیردولتی در اختیار دانشجویان قرار خواهد گرفت. بورسیه‌های دولتی شامل اراسموس و DAAD بوده و بورسیه های غیردولتی نیز شامل کمک هزینه Deutschland Stipendium، بورس IIF برای کشورهای در حال توسعه، کمک هزینه پژوهشی Humboldt، بورسیه بنیاد هانریش بل و سایر موارد دیگر می‌شود. این بورسیه‌های تحصیلی از بیش از 100،000 دانشجوی بومی و بین المللی حمایت می‌کنند.

شرایط دریافت بورسیه

برای دریافت بورسیه و کمک هزینه تحصیلی شرایطی در نظر گرفته شده است که متقاضیان باید آن‌ها را برآورده کنند. در ابتدا آن‌ها باید دارای نمرات بالایی بوده و همچنین دارای حداقل سطح B1 در زبان آلمانی باشند. چنان چه متقاضیان قصد تحصیل به زبان انگلیسی را داشته باشند نیز امکان دریافت بورسیه تحصیلی برای آن ها وجود خواهد داشت.

خوابگاه دانشجویی برای تحصیل مقطع کارشناسی در آلمان

در این کشور دو نوع اقامتگاه دانشجویی وجود دارد که دانشجویان بین المللی می‌توانند در آن ها ساکن شوند. اولین گزینه، به عنوان خوابگاه دانشجویی در این کشور (student union halls of residence) شناخته می‌شود و برای دانشجویان خارجی در دسترس است. گزینه دوم، دارای هزینه کمی بالاتر بوده و به عنوان اقامتگاه خصوصی شناخته می‌شود. 

چنان چه شما عزیزان خواستار کسب اطلاعات بیشتری در خصوص خوابگاه دانشجویی در آلمان هستید، پیشنهاد می‌کنیم مقاله ای که در این رابطه تهیه شده است را مطالعه کنید.

کار دانشجویی در زمان تحصیل کارشناسی در آلمان

دانشجویان بین المللی دوره کارشناسی می‌توانند در هنگام تحصیل در این کشور به مدت 120 روز به صورت تمام وقت تا 240 روز به صورت نیمه وقت به کار دانشجویی مشغول شوند. باید توجه داشت که دانشجویان خارج از اتحادیه اروپا مجاز به کار کردن به صورت خود اشتغالی یا آزاد نخواهند بود و این کار خلاف محسوب می‌شود. دانشجویان بین المللی می‌توانند حداکثر 450 یورو به صورت ماهانه درآمد داشته باشند. اگر درآمد آن ها بیش از این مقدار باشد، شماره مالیات بر درآمد دریافت خواهند کرد و مالیات از حقوق آن ها کسر خواهد شد. 

ویزای همراه برای تحصیل مقطع کارشناسی در آلمان

ویزای همراه برای اعضای خانواده دانشجویانی که دارای Aufenthaltserlaubnis (اجازه اقامت) یا Niederlassungserlaubnis  (اجازه اسکان) دارند، می‌باشد. بر اساس این نوع ویزا دانشجویان می‌توانند اقوام خود در زمان تحصیل را به آلمان بیاورند. این ویزا به عنوان "پیوست مجدد خانواده" نیز شناخته می‌شود. برای ورود همراه دانشجو به آلمان آن‌ها نیاز به ویزا دارند و برای ادامه اقامت به اجازه اقامت نیاز خواهند داشت. 

شخصی که در کشور آلمان و در دوره کارشناسی آموزش می‌بیند در ابتدا باید در سه ماه اول ورود خود به کشور، شرایط اقامت خود را تأیید کند. دانشجویی که در کشور آلمان به ادامه تحصیل مشغول است، برای اخذ ویزای همراه باید به اداره مهاجرت و اداره اقامت مراجعه کند. فرد باید درخواست ملاقات خود را از طریق وب سایت رسمی رزرو کند. در این جلسه از دانشجو سوالاتی در ارتباط با دلیل اخذ ویزای همراه پرسیده شده و مدارک کافی از او گرفته خواهد شد. 

ویزای دانشجویی برای تحصیل در مقطع کارشناسی در آلمان

ویزای دانشجویی آلمان و چگونگی گرفتن آن از موارد مهم در مهاجرت تحصیلی به این کشور است. متقاضیانی که قصد اخذ ویزای دانشجویی را دارند، باید در وهله اول از دانشگاه مورد نظر و در رشته مورد علاقه خود پذیرش دریافت کنند. در واقع اولین کار برای گرفتن ویزای دانشجویی کشور آلمان اخذ پذیرش تحصیلی از دانشگاه‌های این کشور است. متقاضیان به منظور ادامه تحصیل دوره کارشناسی در آلمان حتماً باید ویزای دانشجویی این کشور را اخذ کنند.

مدارک لازم

مدارک لازم برای اخذ ویزای دانشجویی آلمان در سال 2024 به شرح زیر خواهد بود:
•    نامه اخذ پذیرش تحصیلی از دانشگاه مورد نظر
•    گواهی مهارت در زبان آلمانی یا انگلیسی
•    گواهی تمکن مالی جهت هزینه ماهانه 750 یورو در مدت زمان اقامت 
•    رسید پرداخت هزینه بررسی پرونده اخذ ویزای دانشجویی در حدود 75 یورو
•    گذرنامه معتبر
•    بیمه دانشجویی معتبر با اعتبار سه ماه
•    آدرس محل اقامت و زندگی در مدت زمان تحصیل در این کشور
•    پرینت حساب بانکی متقاضی
•    آخرین مدرک تحصیلی و ریز نمرات متقاضی به همراه ترجمه به زبان آلمانی
•    انگیزه نامه تحصیلی و هدف از تحصیل در کشور آلمان
•    دو  قطعه عکس پاسپورتی

اقامت پس از پایان دوره کارشناسی در کشور آلمان

فارغ التحصیلان دوره کارشناسی که خارج از اتحادیه اروپا هستند، می‌توانند برای یافتن کار مرتبط با تحصیل خود درخواست تمدید اجازه اقامت خود را تا 18 ماه داشته باشند. چنان چه آن‌ها موفق به یافتن کار شوند، می‌توانند ویزای خود را به ویزای کار تغییر داده و در این کشور اقامت داشته باشند.

مزایای تحصیل در مقطع کارشناسی در المان

مزایای تحصیل دوره کارشناسی در کشور آلمان

کشور آلمان به عنوان یک مقصد ایده آل برای ادامه تحصیل در دوره کارشناسی برای دانشجویان بین المللی شناخته می‌شود. آموزش در این کشور با مزایایی همراه است که به بررسی برخی از آن ها خواهیم پرداخت.

1.    هزینه شهریه پایین

دانشگاه‌های دولتی این کشور برای دوره های کارشناسی هیچ شهریه ای را از دانشجویان بومی یا بین المللی خود دریافت نمی‌کنند. به همین دلیل دانشجویان فقط باید هزینه‌های مدیریت و هزینه‌های ترم را پرداخت کنند. 

2.    امکان تحصیل به زبان انگلیسی

علی رغم این که آلمان یکی از کشورهای غیر انگلیسی زبان است؛ اما دوره هایی در دوره کارشناسی را به زبان انگلیسی ارائه می‌دهد. از پرطرفدارترین این دوره ها می‌توان به دوره‌های پزشکی اشاره کرد.

3.    در دسترس بودن بورسیه تحصیلی

سازمان DAAD گزینه‌های متنوعی از بورسیه و کمک هزینه ها را به دانشجویان بین المللی ارائه می‌دهد. سایر بورسیه‌های تحصیلی موجود برای دانشجویان شامل بنیاد هانریش بل، بنیاد فردریش ابرت و غیره است.

4.    امنیت بالا

این کشور در مقایسه با سایر کشورها دارای امنیت بالایی است. دانشجویان می‌توانند به راحتی در شهر رفت و آمد کنند. این کشور دارای ثبات اقتصادی و همچنین سیاسی است که آن را به یک مقصد ایده آل برای دانشجویان بین المللی تبدیل کرده است.

سخن آخر

در این مقاله جنبه های مختلف آموزش در مقطع کارشناسی در آلمان مورد بررسی قرار گرفت. فارغ التحصیلان می‌توانند به راحتی جذب بازار کار شوند. مهم ترین مزیت ورود به دانشگاه های این کشور را می‌توان امکان تحصیل رایگان دانست. اکثر دانشگاه‌های این کشور جزو 100 دانشگاه برتر دنیا هستند که همین موضوع باعث افزایش رقابت برای اخذ پذیرش خواهد شد. متقاضیان باید قبل از ورود به دانشگاه‌های این کشور در کالج شرکت کرده و آمادگی لازم را کسب کنند.

چنانچه شما متقاضیان عزیز به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با اقامت آلمان هستید با کارشناسان مجرب مجموعه لتسگو یونی هستید، با ما در ارتباط باشید.