امروزه، علاقمندان تحصیل پزشکی در آلمان رو به افزایش هستند با ما در این پست از لتسگویونی همراه باشید تا با دانشگاه ها و شرایط آن ها آشنا شوید. از دلایل مهم ورود به این رشته در کشور آلمان می توان به شهرت رتبه علمی دانشگاه های این اشاره کرد. رتبه دانشگاه های این کشور نیز در دنیا بسیار خوب می باشد. شما متقاضیان عزیز می توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر مقاله ای که در این خصوص تهیه شده است را مطالعه نمایید.

تحصیل پزشکی در آلمان

سالانه هزاران دانشجوی بین المللی برای تحصیل در رشته پزشکی به کشور آلمان می آیند و دانشگاه ها از این واقعیت آگاه هستند که همه آن ها علایق یکسانی ندارند. ورود به این رشته پرطرفدار در دانشگاه های دولتی این کشور رایگان است و دانشکده های پزشکی طیف گسترده ای از رشته های تحصیلی را ارائه می دهند تا دانشجویان بتوانند در رشته مورد علاقه خود به تحصیل مشغول شوند. بالا بودن سطح علمی دانشگاه ها، کیفیت آموزشی، اعتبار مدارک دانشگاهی، ثبات و امنیت اجتماعی و اقتصادی از عوامل مهم برای تحصیل این رشته مهم در آلمان محسوب می شود. 

ساختار این رشته 

دوره های آموزش پزشکی در این کشور حداقل شش سال و سه ماه طول می کشد و با یک امتحان دولتی به نام (Ärztliche Prüfung) خاتمه می یابند. قبولی در این آزمون منجر به دریافت مجوز رسمی برای فارغ التحصیلی دانشجویان می شود. برنامه پزشکی در آلمان شامل موارد زیر می شود:

مرحله 1: پیش بالینی

این مرحله چهار ترم تحصیلی (دو سال) زمان خواهد برد و دو طول دوره دانشجویان با اصول اصلی علوم طبیعی و پزشکی آشنا می شوند. 

مرحله 2: بالینی 

در این مرحله آموزش اصلی در طول شش ترم تحصیلی (سه سال) صورت می گیرد و شامل آموزش موضوعات اصلی در سخنرانی ها، دوره های عملی، کارآموزی و سمینارها می شود.

مرحله 3: سال عملی

این مرحله با یک سال آموزش به صورت عملی همراه است که در آن دانشجویان با جنبه های عملی جراحی، پزشکی داخلی و یک موضوع انتخابی آشنا می شوند. 

مرحله 4: آزمون دولتی

این مرحله، آخرین مرحله از تحصیل این رشته در آلمان است. دانشجویان در صورت قبولی در این آزمون مجوز لازم را اخذ کرده و می توانند به عنوان یک پزشک شروع به فعالیت کنند.

شرایط تحصیل پزشکی در آلمان

شرایط تحصیل پزشکی در آلمان

همواره آموزش در دانشگاه های آلمان با کیفیت بالا و استانداردهای روز دنیا همراه است. ورود به دانشگاه های این کشور در رشته پزشکی به دو روش امکان پذیر است. در روش اول دانشجویانی که در ایران در کنکور سراسری شرکت کرده و در آن پذیرفته شده و دارای مدرک B2 زبان آلمانی هستند، می توانند در آزمون ورودی شرکت کنند. در روش دوم دانشجویانی که در کنکور سراسری پذیرفته نشده باشند، می توانند در دوره های کالج شرکت کرده و دروس پایه و زبان آلمانی را یاد بگیرند.

شرط معدل 

رقابت برای ورود به رشته پزشکی در دانشگاه های دولتی این کشور بسیار زیاد است. از جمله شرایط اپلای دانشگاه های پزشکی داشتن معدل خوب است. دانشجویانی که می خواهند به صورت رایگان به تحصیل در این کشور مشغول شوند، باید دارای معدل 20 باشند.

شرایط سنی 

همان طور که گفته شد، طول مدت تحصیل در این کشور شش سال و سه ماه است. شرایط سنی برای ورود به این رشته بدین صورت است که متقاضیان باید زیر 21 سال سن داشته و وقفه تحصیلی آن ها نباید بیش از سه الی چهار سال باشد.

آخرین مهلت ارسال درخواست پذیرش

آخرین مهلت درخواست برای تحصیل در این رشته از دانشگاهی به دانشگاه دیگر متفاوت خواهد بود. به طور کلی، بیشتر دانشگاه های آلمان تاریخ های زیر را به عنوان آخرین مهلت ارسال درخواست پذیرش خود تعیین کرده اند:
•    15 ژوئیه برای ترم زمستانی آینده
•    15 ژانویه برای ترم تابستانی آینده

مدارک لازم برای پذیرش از دانشگاه 

متقاضیانی که قصد ورود به این رشته در دانشگاه های کشور آلمان را دارند، باید در ابتدا برای پذیرش تحصیلی از دانشگاه های این کشور اقدام کنند. از جمله مدارک مهم در اخذ پذیرش دانشگاه ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:
•    گذرنامه معتبر
•    تکمیل فرم درخواست آنلاین
•    آخرین مدرک تحصیلی
•    ریز نمرات
•    مدرک زبان معتبر
•    بیمه نامه
•    تمکن مالی

تحصیل پزشکی در آلمان با مدرک دیپلم

از جمله شرایط تحصیل پزشکی در این کشور با مدرک دیپلم شرکت در کالج های M-Kurs است. تمرکز اصلی آموزش در این کالج ها بر روی زبان انگلیسی، زیست شناسی، فیزیک و شیمی خواهد بود. کالج های M-kurs دارای آزمون ورودی می باشند. پس از تحصیل در کالج های M-kurs دانشجویانی که قصد تحصیل MBBS با مدرک دیپلم را دارند، می توانند برای پذیرش از دانشگاه های این کشور اقدام کنند.

دانشگاه های پزشکی آلمان

بهترین دانشگاه های پزشکی آلمان

دانشگاه های کشور آلمان جزو شناخته شده ترین دانشگاه های دنیا می باشند و مدرک پزشکی از شده از آن ها در تمام دنیا به رسمیت شناخته می شود. مدرک پزشکی اخذ شده از برخی دانشگاه های پزشکی آلمان مورد تأیید وزارت بهداشت و درمان ایران می باشد. پذیرش در این رشته از دانشگاه های زیر امکان پذیر است:

•    دانشگاه لایپزیگ (Leipzig University)

دانشگاه لایپزیگ یکی از قدیمی ترین دانشگاه های MBBS در جهان به شمار می آید. افراد مشهوری از این دانشگاه فارغ التحصیل شده اند که برخی از آن ها عبارتند از: آنجلا مرکل (صدر اعظم آلمان)، گوته، واگنر، لایبنیتز. دانشکده پزشکی این دانشگاه دارای بیش از 3000 دانشجو می باشد. رتبه این دانشگاه447 است.

•    دانشگاه آلبرت لودویگ فرایبورگ (Freiburg University)

دانشگاه فرایبورگ دارای متنوع ترین رشته های تحصیلی در سراسر این کشور پهناور است که درصد زیادی از دانشجویان آن از دانشجویان بین المللی می باشند. این دانشگاه یکی از بزرگ ترین دانشگاه های کشور آلمان نیز محسوب می شود. بیش از 24،000 دانشجو از بیش از 100 کشور جهان در در 11 دانشکده این دانشگاه برجسته تحصیل می کنند. این دانشگاه در سال 2022 رتبه 172 را کسب کرده است.

•    دانشگاه هایدلبرگ (Heidelberg University)

دانشگاه هایدلبرگ از قدیمی ترین و برجسته ترین دانشگاه های دنیا و این کشور به حساب می آید. این دانشگاه در سال 1386 میلادی به دستور کنت روپرت اول تأسیس شد. دانشگاه هایدلبرگ یک دانشگاه دولتی است که طیف وسیعی از رشته ها از جمله رشته پزشکی را در بر گرفته است. رتبه این دانشگاه در دنیا 63 است.

•    دانشگاه فنی آخن (Rwth Aachen University)

دانشگاه  فنی آخن در سال 1966 تأسیس شد و دارای 9 دانشکده مختلف است. تقریباً 2700 دانشجوی بومی و بین المللی در دانشکده پزشکی این دانشگاه مشغول به تحصیل می باشند. دانشگاه فنی آخن از موسسات علمی و پژوهشی برجسته در اروپا به حساب می آید و دانشکده پزشکی این دانشگاه در جهان بسیار معتبر و شناخته شده است. رتبه دانشگاه 167 می باشد.

•    دانشگاه توبینگن (Tübingen University)

این دانشگاه یکی دیگر از قدیمی ترین دانشگاه های کشور آلمان محسوب می شود. دانشگاه توبینگن به عنوان یک دانشگاه برتر برای تحصیل در رشته های پزشکی و علوم انسانی شناخته شده است و تاکنون حداقل سه بار موفق به کسب جایزه نوبل در زمینه پزشکی و علوم شده است. دانشکده پزشکی دانشگاه توبینگن در منطقه بادن-وورتمبرگ آلمان واقع شده است و آن را به یکی از بهترین مکان برای تحصیل MBBS در کل کشور آلمان تبدیل کرده است. بر اساس گزارشات QS این دانشگاه در سال 2022 رتبه 177 را به دست آورده است.

•    دانشگاه مونستر (Münster University)

این دانشگاه در سال 1780 تأسیس شد. دانشکده پزشکی دانشگاه مونستر یکی از بهترین دانشکده ها در کشور محسوب می شود. دانشگاه مونستر دارای بیش از 45،700 دانشجوی بومی و بین المللی و بیش از 5000 نیروی کار متخصص است. کیفیت تدریس در دانشگاه مونستر در سطح استاندارد بین المللی است و آن را به گزینه ای عالی برای تحصیل در رشته پزشکی در کل کشور آلمان تبدیل کرده است. رتبه این دانشگاه 411 می باشد.

•    دانشگاه وورزبورگ (Würzburg University)

دانشگاه وورزبورگ به عنوان یکی از موسسات برتر آموزش عالی در این کشور شناخته می شود. این دانشگاه در بسیاری از رشته های علمی از جمله زیست شناسی، پزشکی، فیزیک و روانشناسی شناخته شده است. دانشگاه وورزبورگ، یک دانشگاه با اعتبار بین المللی در زمینه تحقیقات می باشد.

•    دانشگاه اتو فون گریک ماگدبورگ (Magdeburg University)

دانشگاه ماگدبورگ جزو دانشگاه های تازه تأسیس در کشور آلمان محسوب می شود. این دانشگاه در سال 1993 و به دنبال ادغام دانشگاه فنی سابق، دانشکده پزشکی و کالج تربیت معلم ایجاد شد. دانشکده پزشکی دانشگاه ماگدبورگ با تأکید جدی بر یادگیری عملی، آموزش عالی پزشکی را در اختیار تمام دانشجویان بومی و بین المللی خود قرار می دهد. 

•    دانشگاه ویتن/هردکه (Witten/Herdecke University)

این دانشگاه یکی از قدیمی ترین دانشگاه های خصوصی در کشور می باشد. دانشگاه ویتن/هردکه هر ساله تعداد قابل توجهی از دانشجویان را در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا پذیرش می کند. دانشجویان پزشکی این دانشگاه ملزم به پرداخت هزینه تحصیل هستند. با این وجود دانشگاه ویتن/هردکه طیف گسترده ای از بورسیه ها و کمک های مالی را برای دانشجویان بین المللی خود فراهم می کند. 

•    دانشگاه لوبک (Lübeck University)

این دانشگاه یک دانشگاه تحقیقاتی است که در سال های 2006، 2009 و 2016 رتبه اول را در بین دانشگاه های پزشکی کشورهای آلمان، اتریش و سوئیس کسب کرده است. دانشگاه لوبک دارای دانشکده پزشکی و دانشکده فناوری و علوم طبیعی است. دانشگاه لوبک دارای در حدود 4،945 دانشجوی بومی و بین المللی، 160 پروفسور و 100 استاد می باشد.

هزینه تحصیل پزشکی در آلمان

دانشجویانی که در دانشگاه های دولتی به تحصیل در این رشته مشغول هستند، می توانند به صورت رایگان به تحصیل بپردازند. آن ها در هر ترم مبلغی در حدود 250 یورو را جهت حمل و نقل، خدمات دانشجویی و انجام کارهای اداری پرداخت خواهند کرد. در ایالت بادن-وورتمبرگ دانشجویان پزشکی غیر اتحادیه اروپا باید سالانه 3000 یورو را به دانشگاه های دولتی این ایالت پرداخت کنند. 

تحصیل تخصص پزشکی در کشور آلمان

ادامه تحصیل در تخصص پزشکی پنج الی شش سال زمان خواهد برد. ادامه تحصیل در این کشور در دانشگاه ها و مراکز درمانی مانند بیمارستان ها تحت نظارت اساتید صورت می گیرد. قوانین و شرایط تحصیل تخصص پزشکی در آلمان در هر ایالت متفاوت است. دانش زبان آلمانی در سطح B2 یا C1 از الزامات تحصیل تخصص در این کشور می باشد. در طول آموزش در این دوره تحصیلی، حقوق یک دستیار پزشک به دانشجویان پرداخت می شود. 

تحصیل تخصص در آلمان یکی از بهترین گزینه ها برای دانشجویان بین المللی است. داشتن سطح خوب زبان آلمانی حداقل شرایط لازم برای تحصیل در این مقطع است. در کشور آلمان، امکان تحصیل تخصص های پزشکی در زمینه های مختلف دسترس است. مدت زمان تحصیل تخصص های پزشکی متفاوت خواهد بود. 

بورسیه برای تحصیل پزشکی در کشور آلمان

دانشجویانی که به تحصیل این رشته در کشور مشغول هستند امکان استفاده از بورسیه تحصیلی DAAD در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا را خواهند داشت. بورسیه تحصیلی آلمان از بیش از 100،000 دانشجوی بومی و بین المللی حمایت می کند. علاوه بر این، برخی از دانشگاه های پزشکی کشور نیز بورسیه ها و کمک هزینه های تحصیلی را در اختیار دانشجویان خود قرار می دهند.

مزایای تحصیل رشته پزشکی در آلمان

تحصیل در دانشگاه های آلمان با مزیت های فراوانی همراه است. برخی از مزایای تحصیل در دانشگاه های این کشور به شرح زیر است:
1.    زندگی و تحصیل در برترین کشور اروپایی 
2.    دارا بودن دانشگاه هایی با رتبه های جهانی
3.    بالا بودن کیفیت سیستم آموزشی
4.    ثبات اقتصادی و مدیریت مناسب
5.    پایین بودن نرخ تورم
6.    پایین بودن نرخ بیکاری 
7.    وجود فرصت های شغلی فراوان
8.     بالا بودن اعتبار و ارزش مدرک تحصیلی اخذ شده
9.     اخذ ویزای همراه دانشجو برای همسر و فرزندان زیر 18 سال
10.     امکان اخذ اقامت دائم آلمان پس از فارغ التحصیلی

شرایط کار پزشکی در آلمان

موقعیت کاری پزشکان در آلمان

فارغ التحصیلان پس از گذراندن آزمون دولتی می توانند به عنوان پزشک مشغول به کار شوند. فارغ التحصیلان خارج از اتحادیه اروپا می توانند برای یافتن کار مرتبط با تحصیل خود درخواست تمدید اجازه اقامت خود را تا 18 ماه داشته باشند. در حال حاضر، تقاضای زیادی برای پزشکان در بازار کار این کشور، به ویژه در مناطق روستایی وجود دارد. در حقیقت، متوسط حقوق فارغ التحصیلان این رشته بسیار خوب است و حدود 49،000 یورو در سال می باشد. این مقدار در واقع بیشتر از متوسط درآمد فارغ التحصیلان رشته های دیگر است. 

سخن آخر

پزشکی در آلمان علاوه بر امکان تحصیل در معتبرترین دانشگاه های دنیا، فرصت اخذ اقامت پس از فارغ التحصیلی را نیز برای متقاضیان فراهم کرده است. دانشجویان بین المللی می توانند به صورت رایگان در دانشگاه های دولتی این کشور به تحصیل بپردازند. شرط سنی برای ورود به دانشگاه های این کشور زیر 21 سال سن است. 

از مهم ترین مزایای تحصیل در آلمان می توان به بالا بودن کیفیت آموزشی، وجود فرصت های کاری متعدد، نرخ پایین بیکاری و سایر موارد دیگر اشاره کرد. چنان چه شما متقاضیان عزیز به دنبال کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره مهاجرت با کارشناسان مجرب مجموعه لتسگویونی هستید، با ما در ارتباط باشید.