اگر شما علاقمند به اقامت در آلمان هستید، در این پست از لتسگویونی با ما همراه باشید. این کشور جزو قدرتمندترین کشورهای دنیا محسوب می شود. روش های متنوعی برای مهاجرت و دریافت شهروندی وجود دارند که در طول این مقاله به بررسی هر کدام از آن ها خواهیم پرداخت. 

اقامت آلمان

آلمان یکی از ثروتمندترین و صنعتی ترین کشورهای دنیا به حساب می آید. قطعاً روش های گوناگونی برای مهاجرت و اخذ اقامت در این کشور وجود دارد. از جمله دلایلی که باعث شده تا هر ساله افراد زیادی در پی مهاجرت به این کشور باشند، می توان به ثبات اقتصادی، فرصت های شغلی مناسب، میزان حقوق دریافتی و غیره اشاره کرد. مهم ترین شرایطی که در هنگام درخواست اقامت آلمان باید مدنظر قرار بگیرد شامل اثبات تمکن مالی، بیمه درمانی و آشنایی حداقلی با زبان رسمی این کشور می شود.

انواع ویزاهای کشور آلمان

متقاضیانی که قصد مهاجرت و سفر به این کشور را دارند، می توانند ویزاهای مختلفی را دریافت کنند. از جمله مهم ترین این ویزاها می توان به موارد زیر اشاره کرد:
•    ویزای تجاری
•    ویزای تحصیلی
•    ویزای جاب سیکر
•    ویزای کاری
•    ویزای پیوست خانواده
•    ویزای آموزشی

روش های اخذ اقامت آلمان

همان طور که گفته شد، این کشور بسیار ثروتمند و صنعتی بوده که همین موضوع باعث جذب ایرانیان شده است. مسیرهای متعددی برای دریافت اقامت این کشور  وجود دارد که متقاضیان می توانند با توجه به شرایط خود بهترین گزینه موجود را انتخاب کنند. به طور کلی، می توان گفت که شش روش برای دریافت اقامت وجود دارد که شامل موارد زیر می شوند:
•    تحصیل
•    کار
•    سرمایه گذاری
•    ازدواج
•    تولد
•    پناهندگی

برخی از این روش ها مستقیماً منجر به اخذ اقامت شده و برخی دیگر نیازمند برآورده کردن شرایط خاصی بوده که در طول مقاله به آن ها اشاره خواهیم کرد.

اقامت آلمان از طریق تحصیل

اقامت آلمان از طریق تحصیل

دانشگاه های این کشور از رتبه های علمی خوبی برخوردارند و مدرک اخذ شده از آن ها در تمام دنیا به رسمیت شناخته می شود. امکان تحصیل رایگان از جمله مزایایی است که باعث شده تا این کشور مقصد تحصیلی بسیاری از متقاضیان قرار بگیرد. تحصیل در آلمان در رشته های مهندسی، پزشکی، حقوق، مدیریت و اقتصاد بسیار پرطرفدار است. برخی از رشته ها به زبان انگلیسی ارائه شده و نیازی به ارائه مدرک زبان آلمانی نخواهد بود. شرایط لازم برای اخذ پذیرش و تحصیل در دانشگاه به شرح زیر می باشد:
•    قبولی در آزمون ورودی
•    ارائه مدرک زبان (انگلیسی یا آلمانی)
•    ویزای تحصیلی
•    اثبات تمکن مالی
•    بیمه نامه
•    انگیزه نامه
•    توصیه نامه

توجه به این نکته حائز اهمیت است که تحصیل در این کشور منجر به اخذ اقامت دائم نمی شود. فارغ التحصیلان تا 18 ماه فرصت جستجوی کار دارند و چنان چه موفق به یافتن کار شوند، باید ویزای خود را به ویزای کار تغییر داده و از این طریق اقدام به دریافت اقامت دائم کنند. اگر شما متقاضی عزیز به دنبال تحصیل در این کشور هستید با موسسه لتسگویونی در ارتباط باشید.

اقامت آلمان از طریق کار

این کشور صنعتی نیازمند جذب نیروی کار متخصص است. بازار کار و اقتصاد کشور آلمان از ثبات خوبی برخوردار بوده و در نتیجه نرخ بیکاری نیز پایین می باشد. علاقمندان اخذ اقامت می توانند از روش های مختلفی مانند ویزای جستجوی کار، ویزای جاب آفر و ویزای اوسبیلدونگ اقدام کنند.

•    ویزای جستجوی کار

مدت اعتبار این نوع ویزا شش ماهه بوده و متقاضیان اجازه ورود به خاک کشور و یافتن شغل را دارند. در صورتی که آن ها موفق شوند در طی این مدت کاری را پیدا کرده و استخدام شوند، می توانند اقامت کاری دریافت کنند و در غیر این صورت مجبور به ترک کشور خواهند بود.

افرادی که قصد دریافت این ویزا را دارند باید دارای مدرک B1 زبان آلمانی و حداقل سه سال سابقه کار باشند. آن ها باید بتوانند اثبات کنند که قادر به تأمین هزینه های زندگی خود در طول این شش ماه می باشند. از دیگر شرایط اخذ این ویزا داشتن مدرک کارشناسی و یا کارشناسی ارشد از یکی از دانشگاه های آلمان یا مدرک معادل از سایر کشورها است.

•    ویزای جاب آفر (پیشنهاد کار)

دریافت این نوع ویزا نیازمند داشتن پیشنهاد کار از سوی یک کارفرمای آلمانی است. متقاضیان باید دارای رزومه کاری خوبی بوده تا بتوانند کارفرمایان را مجاب به استخدام کنند. طبق قوانین موجود در سال 2021، استخدام شهروند آلمانی یا اتحادیه اروپا برای یک جایگاه شغلی در اولویت نیست و تمامی متقاضیان فرصتی برابر خواهند داشت. در این روش نیز داشتن آشنایی با زبان آلمانی الزامی است.

•    ویزای دوره اوسبیلدونگ

متقاضیان کار و اقامت در آلمان می توانند با شرکت در دوره های اوسبیلدونگ برای ورود به بازار کار آماده شوند. مدت زمان شرکت در این دوره ها 18 تا 24 ماه است. از جمله شرایط مهم برای اخذ ویزا از این طریق داشتن حداکثر 25 سال سن می باشد. با توجه به کالجی که پذیرش از آن اخذ شده است؛ ارائه مدرک زبان آلمانی در سطح B1 یا B2 الزامی خواهد بود. چنان چه متقاضیان قصد مهاجرت کاری را داشته و سن آن ها زیر 25 سال است، اوسبیلدونگ آلمان می تواند گزینه مناسبی باشد.

اقامت آلمان از طریق ازدواج

اقامت آلمان از طریق ازدواج

ازدواج با شهروندان این کشور نیز یکی از روش های دریافت اقامت می باشد. دولت برای جلوگیری از هر گونه سوء استفاده و ممانعت از ازدواج های صوری قوانین سخت گیرانه ای را وضع کرده است. زوجین باید مدارکی را دال بر واقعی بودن ازدواج شامل عکس های خانوادگی، ایمیل و پیام های شخصی، اسناد مربوط به سفرهای مشترک و سند ازدواج را ارائه دهند. علاوه بر این، گواهی تجرد (طلاق یا فوت همسر پیشین) و عدم سابقه کیفری نیز الزامی است.

فرد آلمانی باید اثبات کند که قادر به تأمین هزینه های زندگی خود و همسر بوده و نیازمند دریافت کمک های دولتی نیست. هر دو طرف باید بالای 18 سال سن داشته باشند. دانش زبان آلمانی در حداقل سطح A1 برای شخصی که قصد ازدواج با شهروند این کشور را دارد الزامی است. پس از گذشت سه سال از زندگی مشترک امکان دریافت اقامت دائم وجود دارد.

اقامت آلمان از طریق سرمایه گذاری

این کشور در میان ثروتمندترین کشورهای دنیا جای گرفته و شرکت های بزرگی مانند پورشه، بی ام دبلیو، نستل و غیره حضور فعالی در آن دارند. موفقیت های اقتصادی آلمان باعث شده تا سرمایه گذاران خارجی جذب آن شوند. همان طور که گفته شد، طبق قوانین موجود سرمایه گذاری برای اتباع خارجی آزاد بوده و منجر به اخذ اقامت می شود. 

اقامت در این کشور از طریق ثبت شرکت یکی از روش های پرتقاضا است. برای ثبت شرکت، متقاضیان نیازمند ارائه طرح تجاری هستند. ثبت شرکت در حدود سه تا چهار هزار یورو هزینه خواهد داشت. باید به خاطر داشت تنها کسب و کارهایی منجر به اخذ اقامت می شوند که به نفع اقتصاد این کشور باشند. به صورت کلی، سرمایه گذاری در این کشور به روش های زیر امکان پذیر است:

1.    ثبت شرکت با مسئولیت محدود

چنان چه متقاضیان صاحب یک شرکت فعال و معتبر باشند و خواستار فعالیت در آلمان هستند، می توانند شرکتی مشابه را با 25 هزار یورو افتتاح کنند.

2.    ثبت شرکت تضامنی

شرایط تأسیس این نوع شرکت نیز با مسئولیت های محدود همراه است. تنها تفاوت آن با شرکت با مسئولیت محدو در نوع ثبت، میزان اعتبار و مسئولیت سهامداران می باشد.

3.    افتتاح شعبه

اگر متقاضیان مالک یک مجموعه بزرگ و معتبر تولیدی و یا دارای شرکت بازرگانی (مانند شرکت های صادرات و واردات) باشند، می توانند اقدام به تأسیس شعبه در این کشور کنند. تأسیس شعبه به دو صورت شعبه مستقل و شعبه وابسته امکان پذیر خواهد بود.

خرید ملک در کشور آلمان

قطعاً خرید ملک در این کشور می تواند یکی از گزینه های مناسب برای سرمایه گذاری باشد؛ زیرا که ریسک کمی خواهد داشت. نکته ای ککه در هنگام سرمایه گذاری باید مدنظر قرار داد آن است که خرید ملک منجر به دریافت اقامت و یا پاسپورت نمی شود. تنها در صورتی می توان اقامت را دریافت کرد که متقاضیان در قالب یک طرح تجاری مورد تأیید کشور آلمان اقدام به خرید و فروش یا ساخت و ساز کنند. دلایل اصلی برای خرید ملک به عنوان بهترین گزینه برای سرمایه گذاری شامل موارد زیر می شود:
•    قیمت پایین ملک نسبت به سایر کشورهای اروپایی
•    رشد جمعیت باعث افزایش تقاضا برای اجاره ملک شده است
•    دریافت مالیات کم از صاحبان ملک

اقامت آلمان از طریق تولد

قانون اقامت از طریق تولد در تمام کشورها پیرو قانون خاک و یا خون است. در قانون خاک کودکی که در کشوری متولد می شود، صرف نظر از تابعیت والدین خود می تواند تابعیت آن کشور را به دست بیاورد. در تابعیت بر اساس خون تابعیت والدین کودک نقش مهمی را ایفا می کند. آلمان از جمله کشورهایی است که از قانون خون تبعیت می کند. این بدان معنا است که کودک تنها در صورتی می تواند تابعیت این کشور را به دست بیاورد که یکی از والدین وی شهروند این کشور باشند.

اگر چه ممکن است در شرایطی خاص دریافت تابعیت از طریق خاک میسر باشد. به طور مثال، اگر والدین کودک نامعلوم بوده و یا دارای هیچ تابعیتی نباشند این کشور بر اساس قانون خاک عمل می کند. فرزندان اتباع خارجی تنها در صورتی شهروندی این کشور را به دست می آورند که والدین آن ها به مدت هشت سال در این کشور زندگی کرده باشند و یا وی به مدت شش سال در مدارس آلمان تحصیل کرده باشد.

اقامت آلمان از طریق پناهندگی

دولت آلمان در چندین سال اخیر پناهندگان زیادی را در کشور خود پذیرفته است. این کشور عضو کنواسیون ژنو است و بر اساس قانون هر فردی را که دارای شرایط پناهندگی است در کشور خود پناه می دهد. این روش یکی از نامناسب ترین روش ها برای دریافت اقامت محسوب می شود. افرادی که به نیت پناهندگی وارد این کشور می شوند به کمپ فرستاده شده و باید تا زمان اعلام نتیجه پرونده در آن جا اقامت داشته باشند.

هزینه های اولیه زندگی مانند خوراک و پوشاک در اختیار پناهجویان قرار داده می شود؛ اما متأسفانه این کمپ ها از نظر بهداشت و امنیت از شرایط مطلوبی برخوردار نبوده و می توانند سبب بروز آسیب های جسمی و روانی به پناهجویان شوند. بررسی پرونده ممکن است ماه ها زمان برده و اگر افراد موفق به مجاب دولت نشوند باید خاک این کشور را ترک کنند.

هزینه اقامت آلمان

یکی از مهم ترین بخش های مهاجرت و اخذ اقامت در هر کشوری آگاهی از هزینه های زندگی است. کشور آلمان یکی از مناسب ترین کشورها برای مهاجرت است؛ چرا که هزینه های زندگی در آن پایین تر از سایر کشورهای اروپایی است. به طور میانگین، هزینه های زندگی یک خانواده چهار نفره بدون در نظر گرفتن اجاره مسکن 2،639.25 یورو در ماه است. میزان تقریبی درآمد نیز پس از کسر از مالیات 2،570.45 یورو در ماه خواهد بود.

روش های اقامت در آلمان

بهترین شهرهای آلمان برای اقامت

یکی از موضوعاتی را که باید در هنگام مهاجرت و اقامت در آلمان مدنظر قرار داد، انتخاب مناسب شهر است. در برخی از شهرهای این کشور شرایط کاری مناسب نبوده و برخی دیگر دارای هزینه های زندگی بالایی هستند. هفت شهر این کشور از نظر کیفیت در میان برترین شهرهای جهان قرار گرفته اند. بهترین شهرها برای اقامت در کشور آلمان به شرح زیر می باشند:

•    برلین

برلین پایتخت این کشور بوده و جزو شلوغ ترین شهرهای کشور نیز می باشد. برخلاف تصور بسیاری از افراد، این شهر به نسبت ارزان است. وجود کمپانی هایی مانند A&O و نیز Ableton باعث شده که این شهر یکی از گزینه های مناسب برای مهاجرت کاری باشد.

•    هامبورگ

هامبورگ دومین شهر پرجمعیت است و حدود 30 درصد از جمعیت این شهر را اتباع خارجی تشکیل داده اند. هامبورگ یکی از مهاجرپذیرترین شهرها می باشد. نزدیک به 114 شرکت در این شهر وجود دارند و در نتیجه فرصت های کاری خوبی پیش روی متقاضیان خواهد بود.

•    دوسلدورف

این شهر از نظر کیفیت زندگی و وجود زیر ساخت های مناسب در جایگاه ششم بهترین شهرهای دنیا قرار گرفته اشت. هزینه های زندگی در دوسلدورف نسبت به سایر شهرهای آلمان نسبتاً گران است. در این شهر در حدود 43 شرکت و کمپانی وجود دارد که باعث شده اند یافتن کار زیاد سخت نباشد.

•    فرانکفورت

فرانکفورت را می توان یکی از بزرگ ترین شهرهای ایالت هسن دانست. این شهر مهم ترین شهر در زمینه اقتصاد و کسب و کار است. به دلیل تجاری بودن شهر به عنوان " نیویورک اروپا " شناخته می شود و میزان مهاجر پذیری آن بسیار بالا می باشد. فرانکفورت از نظر کیفیت زندگی در جایکاه هفتم قرار دارد.

•    مونیخ

مونیخ یکی دیگر از مناسب ترین شهرها برای اقامت در آلمان است. وجود شرکت هایی مانند آلیانز و زیمنس باعث شده تا همیشه فرصت های کاری خوبی برای نیروی کار متخصص وجود داشته باشد. هزینه زندگی در این شهر ماهیانه بین 900 تا 1200 یورو خواهد بود.

مزایای اقامت در کشور آلمان

همان طور که در طول مقاله به آن اشاره شد، راه های متعددی برای اخذ ویزا و اقامت در این کشور وجود دارد که افراد می توانند بر اساس شرایط خود بهترین گزینه موجود را انتخاب کنند. اقامت در کشور آلمان با مزایای بی شماری همراه است. برخی از مهم ترین آن ها به شرح زیر می باشد:
•    امکان تحصیل رایگان
•    امکان کار و سفر در سراسر اروپا
•    هزینه های پایین زندگی نسبت به سایر کشورهای اروپایی
•    امکان سفر به بیش از 180 کشور بدون نیاز به ویزا

سخن اخر

اقامت آلمان می تواند گزینه ای جذاب برای آن دسته از افرادی باشد که قصد ورود به کشورهای اروپایی را دارند. روش های متفاوتی برای مهاجرت و اقامت وجود دارد که متقاضیان می توانند با توجه به شرایط خود بهترین راه را انتخاب کنند. مهاجرت کاری یکی از سریع ترین راه ها است. دولت از سرمایه گذاران خارجی حمایت کرده و شرایط مطلوبی را پیش روی آن ها قرار می دهد.

شاید بتوان گفت که مهاجرت از طریق ازدواج یکی از سخت ترین روش های پیش روی متقاضیان خواهد بود؛ زیرا دولت در خصوص این موضوع سخت گیرانه عمل می کند. چنان چه شما هم وطنان عزیز برای مهاجرت به این کشور پرطرفدار نیازمند اطلاعات بیشتری می‌باشید، می‌توانید از خدمات مشاوره ای این مجموعه برخوردار شوید.