اطلاع از شرایط خوابگاه دانشجویی در آلمان یکی از اصلی‌ترین مواردی است که دانشجویان خارجی باید از آن آگاهی داشته باشند. با ما در این پست از لتسگویونی همراه باشید. هزینه‌های اقامت در خوابگاه‌های دانشجویی به مراتب کمتر از هزینه‌های اجاره خانه است. چندین گزینه برای اقامت دانشجویان بین المللی در این کشور وجود دارد. 

کشور آلمان در حال تبدیل شدن به یک مقصد تحصیلی محبوب برای دانشجویان خارجی می‌باشد. این کشور پس از ایالات متحده و انگلستان سومین جمعیت دانشجویی بین المللی را دارد. سیستم آموزش عالی ارائه شده در این کشور به عنوان یکی از بهترین سیستم‌های جهان شناخته می‌شود. بسیاری از دانشگاه‌های آلمان در ردیف 100 دانشگاه برتر جهان قرار دارند. 

بیش از 200،000 دانشجوی بین المللی این کشور را خانه دوم خود می‌دانند. این کشور بیش از 19،000 برنامه آموزشی را به زبان انگلیسی ارائه می‌دهد. تحصیل در هر کدام از شهرهای این کشور مطمئناً مجموعه مهارت‌های لازم برای موفقیت را در اختیار دانشجویان قرار می‌دهند. دلیل این امر این است که کشور آلمان به داشتن دانشگاه‌های عالی و اقتصادی بسیار پیشرفته شهرت دارد.

حال که به طور خلاصه با تحصیل در این کشور و برخی از مزایای آن آشنا شدیم وقت آن است تا به بررسی جزئیات خوابگاه‌های دانشجویی در آن بپردازیم. با ما در طول این مقاله همراه باشید تا به بررسی مهم‌ترین نکات بپردازیم.

خوابگاه دانشجویی در آلمان

در این کشور دو نوع اقامتگاه دانشجویی وجود دارد که دانشجویان بین المللی می‌توانند در آن‌ها ساکن شوند. اولین گزینه، به عنوان خوابگاه دانشجویی در این کشور (student union halls of residence) شناخته می‌شود و برای دانشجویان خارجی در دسترس است. گزینه دوم، دارای هزینه کمی بالاتر بوده و به عنوان اقامتگاه خصوصی شناخته می‌شود. طبق گزارشات اعلام شده از سوی انجمن دانشجویی آلمان (Deutsches Studentenwerk) تنها از 10 درصد از دانشجویان آلمانی و 40 درصد از دانشجویان خارجی از خوابگاه‌های موجود در دانشگاه استفاده می‌کنند. 

بر طبق گزارشات 60 درصد از دانشجویان علی الخصوص دانشجویان ایرانی زندگی در خانه‌های شخصی را ترجیح می‌دهند. واقعیت آن است که تعداد خوابگاه‌ها در این کشور نسبت به تعداد درخواستها بسیار محدود می‌باشد. به همین خاطر انجمن دانشجویی آلمان به دولت این کشور پیشنهاد ساخت اقامتگاه دانشجویی برای حداقل 45،000 دانشجو را ارائه داده است. 

نحوه یافتن خوابگاه

مسلماً یافتن محلی برای اقامت برای آن دسته از متقاضیانی که هنوز به این کشور سفر نکرده‌اند، کاری چالش برانگیز خواهد بود. به همین دلیل است که اکثر دانشجویان خارجی منتظر آن هستند تا بتوانند به المان سفر کرده و شخصاً گزینه‌های اقامتی را بررسی کنند. این کار شامل درخواست محل در خوابگاه‌های دانشجویی نمی‌شود؛ زیرا این کار (درخواست خوابگاه) کاملاً آنلاین انجام می‌شود و توصیه می‌شود بلافاصله پس از پذیرش در تحصیل انجام شود. 

چرا یافتن یک مکان خصوصی ایده آل برای اقامت سخت است؟

مکان‌های خصوصی زیادی وجود دارد که در انتظار اجاره می‌باشند؛ اما تنها تعداد کمی از آن‌ها کاملاً مبله هستند. بازدید حضوری از خوابگاه‌های موجود برای اجاره راه مطمئنی است تا بعدها دانشجویان دچار مشکل نشوند. قیمت اجاره در شهرهایی مانند مونیخ، فرانکفورت، کلن و هامبورگ خیلی بیشتر از سایر شهرهاست. چنان چه دانشجویان بین المللی قصد جستجوی خوابگاه‌های خصوصی را دارند، بهتر است تا آگهی‌های اجاره را در محلات، شهر، روزنامه و مجلات بررسی کنند. علاوه بر این، دانشگاه‌ها نیز چنین آگهی‌هایی را چاپ و در اختیار متقاضیان قرار می‌دهند.

اقامت دانشجویی خارج از محیط دانشگاه

به این نوع اقامت اصطلاحاً off-campus گفته می‌شود و در این حالت دانشجویان در ساختمانی خارج از محوطه دانشگاه که تحت پوشش آن نیست و به طور مستقل عمل می‌کند، سکونت خواهند داشت. انتخاب این نوع محل برای زندگی سختی و هزینه های بیشتری را به دنبال خواهد داشت.
 

خوابگاه های دانشجویی در آلمان

انواع خوابگاه‌های دانشجویی در آلمان

همان طور که می‌دانید، داشتن آگهی از وجود یا عدم وجود اقامتگاه دانشجویی می‌تواند در تصمیم برای تحصیل در بهترین دانشگاه‌های آلمان نقش اساسی داشته باشد. خوابگاه‌های دانشجویی در آلمان (student halls of residence) گزینه بسیار مناسب و در عین حال اقتصادی برای متقاضیان است؛ اما باید توجه داشت که تعداد این نوع اقامتگاه محدود می‌باشد. دانشجویان سال اول و دانشجویان دیگر کشورها بیشترین متقاضیان استفاده از خوابگاه‌های دانشجویی در کشور آلمان هستند.

معمولاً این اقامتگاه‌ها در نزدیکی پردیس دانشگاه وجود داشته و از این نظر دارای مزیت‌هایی هستند. خوابگاه‌ها در این کشور دارای انواع مختلفی بوده و امکانات متفاوتی نیز در اختیار متقاضیان قرار می‌دهند. برخی از گزینه‌های موجود اقامتی شامل موارد زیر می‌شوند:
1.    تک اتاق ها
2.    آپارتمان مشترک
3.    آپارتمان مستقل
4.    آپارتمان متأهلی

چنان چه شما عزیزان خواستار کسب اطلاعات بیشتر در خصوص این موضوع هستید که کدام شهرهای آلمان برای تحصیل مناسب هستند؟، می‌توانید مقاله ای که به کوشش کارشناسان موسسه لتسگویونی در این خصوص تهیه شده است را مطالعه کنید.

هزینه خوابگاه دانشجویی در آلمان

طبق گزارشات رسمی و آمارهای موثق از سمت دولت، دانشجویان بین المللی علاوه بر هزینه زندگی در آلمان موظف به پرداخت ماهیانه اجاره خوابگاه نیز هستند. هزینه‌های ماهیانه این اقامتگاه‌ها در حدود 298 یورو است. با این حال، متقاضیانی که ترجیح می‌دهند مانند بسیاری از دانشجویان بین المللی یک آپارتمان بگیرند، باید انتظار داشته باشند که اجاره بیشتری بپردازند. به عنوان مثال، می‌توان انتظار داشت که در برلین در حدود 400 تا 800 یورو برای یک آپارتمان مبله هزینه کرد.

نحوه درخواست خوابگاه در کشور آلمان

روند درخواست اقامت در خوابگاه‌های دانشجویی آلمان پس از اخذ پذیرش و گرفتن نامه تأیید از دانشگاه‌های این کشور آغاز می‌شود. متقاضیان می‌توانند به وب سایت انجمن دانشجویی (Duetsches studentenwerk) مراجعه کرده و با پرداخت هزینه مستقیم (direct debit) درخواست خود را ثبت کنند. به طور کلی، مراحل درخواست خوابگاه به شرح زیر می باشد:
•    مرحله اول: ثبت درخواست آنلاین در وب سایت انجمن دانشجویی شهر مدنظر
•    مرحله دوم: دریافت ایمیل نشان دهنده اطلاعات متقاضی و مهلت تحویل تأییدیه پذیرش از دانشگاه
•    مرحله سوم: تحویل تأییدیه پذیرش از دانشگاه در مهلت مقرر
•    مرحله چهارم: دریافت ایمیل همراه با گزارش اولیه در خصوص انتظار 4 الی 8 هفته ای جهت اخذ پیشنهاد خوابگاه
•    مرحله پنجم: دریافت ایمیل پیشنهاد خوابگاه (Festanschreiben) همراه با مهلت مقرر جهت پاسخ به مجوز پرداخت هزینه اجاره

قوانین خوابگاه های دانشجویی آلمان

قوانین موجود در خوابگاه‌های دانشجویی آلمان

برای آن که دانشجویان اقامت خوبی را در خوابگاه‌ها داشته باشند، باید با قوانین وضع شده در آن‌ها آشنایی داشته باشند. در خوابگاه‌ها کمیته‌هایی تشکیل می‌شود که توسط خود دانشجویان اداره می‌شود. به این کمیته، کمیته خودگردان گفته می‌شود. در حقیقت این کمیته راه ارتباطی میان دانشجویان و اتحادیه دانشجویی است.

اجاره آپارتمان شخصی در کشور آلمان

دانشجویانی که به هر ترتیبی موفق به رزرو اقامتگاه دانشجویی نشده باشند، باید در پی یافتن اقامتگاه خصوصی و یا آپارتمان شخصی باشند. آپارتمان‌های شخصی در این کشور دارای امکانات و وسایل رفاهی متفاوتی هستند. در حال حاضر، تهیه آپارتمان در آلمان روشی پر هزینه بوده؛ اما رفاه بیشتری را نیز به همراه دارد. نرخ اجاره مسکن در این کشور به شرح زیر می‌باشد:
•    آپارتمان یک خوابه: از 750 تا 970 یورو
•    آپارتمان سه خوابه: از 1200 تا 1840 یورو

امکانات خوابگاه‌های دانشجویی در کشور آلمان

خوابگاه‌های دانشجویی در این کشور امکانات فراوانی را در اختیار دانشجویان بین المللی قرار می‌دهند و این امکانات بر اساس هزینه اجاره بها، شهر محل اقامت و نوع دانشگاه متفاوت خواهند بود. البته خوابگاه‌های خصوصی دارای امکانات بیشتری در مقایسه با خوابگاه‌های دولتی هستند. 

تمام خوابگاه‌های این کشور دارای یخچال و فریزر، کمد، میز، آشپزخانه و شومینه می‌باشند. اینترنت و تلفن در تمام خوابگاه‌های این کشور در دسترس هستند. متقاضیان بین المللی می‌توانند به همراه خانواده اقامت داشته باشند.

خوابگاه‌های دانشجویی ویژه متأهلین در کشور آلمان

اکثر دانشگاه‌های آلمان خوابگاه‌های مخصوصی را ویژه دانشجویان متأهل در نظر گرفته‌اند که آن‌ها می‌توانند به همراه همسر خود در این خوابگاه‌ها اقامت داشته باشند. یکی از مزایای این نوع اقامتگاه‌ها آن است که افراد می‌توانند با دانشجویان دیگر ارتباط برقرار کرده و با دیگر فرهنگ‌ها آشنا شوند. آن‌ها می‌توانند برای کاهش هزینه‌های خود از وسایلی که در انبار خوابگاه موجود است استفاده کنند.

مزایای اقامت در خوابگاه‌های دانشجویی در کشور آلمان

متقاضیانی که قصد تحصیل در دانشگاه‌های این کشور را دارند با اقامت در خوابگاه‌های دانشجویی از مزایای فراوانی برخوردار می‌شوند. از مهم‌ترین مزیت‌های اقامت در خوابگاه‌های دانشجویی آلمان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
•    برخورداری رایگان از اینترنت
•    تقویت زبان در هنگام ارتباط با دیگر دانشجویان
•    آشنایی با فرهنگ و آداب و رسوم دیگر کشورها
•    امکان استفاده از وعده های غذایی رایگان
•    هزینه مناسب نسبت به اجاره خانه

سخن آخر

کشور آلمان هدف تحصیلی بسیاری از دانشجویان بین المللی علی الخصوص دانشجویان ایرانی است. این کشور امکان تحصیل رایگان را برای دانشجویان فراهم می‌کند. دانشجویان دیگر کشورها امکان اقامت در خوابگاه‌های دانشجویی را خواهند داشت که می‌تواند هزینه های زندگی آن‌ها را تا حد بسیار زیادی کاهش دهد. چنان چه شما نیز قصد تحصیل در آلمان را دارید، می‌توانید از مشاوره های تحصیلی موسسه اعزام دانشجو لتسگویونی برخوردار شوید.