امروزه افراد زیادی به دنبال ادامه تحصیل در خارج از کشور هستند و سعی دارند تا با دریافت بورسیه و کمک هزینه تحصیلی و انجام کار دانشجویی، یک بخش و یا تمام هزینه های تحصیلی خارج از کشور را پوشش دهند. از این رو ممکن است موضوعاتی نظیر اینکه چگونه فول فاند بگیریم و یا گرفتن فاند در مقطع ارشد دانشگاه های خارجی ذهن شما را در کنار پروسه اخذ پذیرش تحصیلی و ویزای تحصیلی به خود معطوف کند.

کمک هزینه، فاند تحصیلی و با بورسیه تحصیلی همگی دارای معنای مشابهی هستند و از طرف دانشگاه‌ها، ارگان‌ها و سازمان های دولتی، به دانشجویان بومی و بین المللی واجد شرایط اختصاص داده می‌شوند.

بر همین اساس، اگر قصد دارید تا به ادامه تحصیل در دانشگاه های خارجی پرداخته و از مزایای فاند تحصیلی در رشته و مقطع دانشگاهی مورد نظر خود استفاده کنید، با ما در ادامه مطلب همراه باشید.

فاند تحصیلی چیست

به طور معمول دانشجویان بین‌المللی می‌توانند در صورت داشتن شرایط لازم پیش از دریافت پذیرش تحصیلی دانشگاه و ویزای تحصیلی کشور مقصد، برای بورسیه تحصیلی، کمک هزینه مالی و یا فاند ارائه شده توسط دولت، دانشگاه و موسسه آموزشی کشور مقصد اقدام کنند.

اغلب فاندهای تحصیلی برای مقاطع تکمیلی کارشناسی ارشد، دکترا و فوق دکترا بوده و تعداد آنها محدود است. این بدین معنی است که به دلیل اولویت دانشجویان بومی و محدود بودن تعداد این نوع از بورسیه ها و فاندهای تحصیلی، رقابت بر سر دریافت آن بسیار زیاد است.

البته باید به این موضوع توجه داشته باشید که بنابر مقصد و دانشگاه مورد نظر، این امکان وجود دارد که برای تحصیل در مقطع کارشناسی نیز فرصت های فاند تحصیلی وجود داشته باشد.

از این رو با توجه به زمان بر بودن ارزیابی پرونده‌های درخواست فاند تحصیلی، شما باید در سریع‌ترین شکل ممکن، پیش از اقدام برای ویزای تحصیلی، برای دریافت این کمک هزینه اقدام نمایید.

دریافت فاند تحصیلی

انواع فاند تحصیلی

در حالت کلی، متداول ترین نوع فاند تحصیلی بورسیه و یا همان اسکالرشیپ است که شامل انواع مختلف زیر می‌شود:

•  بورسیه تحصیلی مبتنی بر لیاقت (Merit-based)

•  بورسیه ورزشی

•  بورسیه تحصیلی هدفمند

•  بورسیه سازمان های بین المللی و مستقل (که به نام fellowships نیز شناخته می شوند)

در همین رابطه خواندن مطلب بورسیه تحصیلی ترکیه و نحوه ثبت نام بورسیه ترکیه را به شما پیشنهاد میکنیم.

وام دانشجویی نوع دیگری از فاند تحصیلی است که توسط دانشجویان بومی و بین‌المللی از بانک‌ها و موسسات مالی دریافت می‌شود، این بدین معنی است که شما باید همانند وام قرض الحسنه پس از مدت زمان معینی آنرا پس دهید.

این نوع از وام های دانشجویی دارای سود و بهره بانکی هستند، از این رو تاخیر در بازپرداخت آنها کار دست دانشجو می‌دهد. بهترین نوع وام دانشجویی در هر کشوری، وام های دانشجویی دولتی است که بهره بانکی کمی به آن تعلق می‌گیرد و شرایط بازپرداخت راحت تری دارد.

نوع دیگری از فاند تحصیلی کمک های مالی دانشجویی یا به اصطلاح Students Grants است که در واقع یکی از انواع بورسیه محسوب می‌شود، با این تفاوت که یک بورسیه تحصیلی مبتنی بر نیاز دانشجو است و نیازی به بازپرداخت آن وجود ندارد. از این رو برای اینکه واجد شرایط فاند تحصیلی Grant شوید، باید دارای منابع و شرایط مالی بسیار ضعیف و قابل توجیه باشید.

مقدار این نوع از کمک هزینه های تحصیلی بنابر سازمان و دانشگاه مربوطه و شرایط دانشجو متغیر بوده و برای مثال در اتحادیه اروپا بین 150 یورو تا 1000 یورو در ماه خواهد بود.

یکی دیگر از انواع فاند تحصیلی سلف فاند است. به بیانی دیگر، زمانی که گزینه‌ای برای پوشش هزینه های تحصیل در خارج از کشور برای شما وجود نداشته و یا واجد شرایط برای دریافت آنها نیستید، می‌توانید به فکر انجام کار دانشجویی پاره وقت در حین تحصیل باشید.

حقوق کار دانشجویی به تنهایی کفاف شهریه دانشگاه و یا هزینه های زندگی را نمی‌دهد، اما در کنار یک کمک هزینه تحصیلی کارساز خواهد بود.

یکی از منابع در دسترس و به اصطلاح حاضر و آماده فاند تحصیلی، ساپورت مالی خانواده دانشجو است که می‌تواند تا پایان دوره آموزشی همراه دانشجو باشد.

چگونه فاند تحصیلی بگیریم

چگونگی دریافت فاند تحصیلی رابطه مستقیمی با قوانین دانشگاه و یا سازمان ارائه دهنده کمک هزینه دارد.
اگر قصد دریافت فاند تحصیلی و یا همان بورسیه از یک دانشگاه خارجی را دارید، باید از طریق وب سایت دانشگاه از شرایط فاند تحصیلی، مقاطع دانشگاهی و رشته های تحت پوشش، ددلاین ارسال مدارک و مواردی از این قبیل مطلع شوید.

در حالت کلی شرایط مورد نیاز دانشگاه ها برای ارائه کمک هزینه دانشگاهی و فاند تحصیلی، ارائه ریزنمرات ، معدل کل و سوابق تحصیلی قابل قبول دانشجو، نداشتن شرط سنی و گپ تحصیلی (برای مثال سن زیر 35 سال برای مقطع کارشناسی ارشد)، داشتن برنامه تحصیلی، توصیه نامه اساتید، انگیزه نامه، مقالات و پژوهش های علمی، نمره زبان بالا و مواردی از این قبیل است.

در این بین برخی از فاندهای تحصیلی تنها به مقاطع ارشد و یا دکترا اختصاص دارد، از این رو شما باید به این موضوع نیز توجه داشته باشید که فاند می تواند تنها مختص دانشجویان برخی از کشورها باشد، به چندین رشته تحصیلی و یا مقطع دانشگاهی اختصاص داشته باشد و یا بدون هیچ پیش شرطی، تنها نیازمند سوابق تحصیلی درخشان دانشجو و تمکن مالی نسبی فرد باشد.

بر همین اساس، شما باید مقصد و دانشگاه مورد نظر خود را انتخاب کرده و با مراجعه به وبسایت دانشگاه مربوطه از شرایط فاند تحصیلی و بورسیه‌های در دسترس باخبر شوید. سپس باید در صورت داشتن شرایط لازم، پیش از موعد ددلاین ترجمه مدارک، سوابق و رزومه تحصیلی خود را به همراه فرم درخواست بورسیه تحصیلی برای وب سایت دانشگاه ارسال کنید.

در عین حال این امکان را دارید تا از ارزیابی آنلاین و مشاوره تحصیلی lets go uni برای انجام این کار استفاده کنید. 

فاند تحصیلی وام دانشجویی

گرفتن فاند در مقطع ارشد

به طور معمول تعداد فرصت های بورسیه و فاند تحصیلی در مقطع ارشد برای دانشجویان بین‌المللی بسیار بیشتر از کمک هزینه مقطع کارشناسی است. از این رو شما می توانید به صورت همزمان برای فاند تحصیلی چند دانشگاه مختلف درخواست دهید تا از این طریق شانس موفقیت خود را بالا ببرید.

فقط باید به این موضوع توجه کنید که شرایط تعیین شده برای تمام بورسیه‌های تحصیلی یکسان نبوده و نمی‌توان بدون در نظر گرفتن اولیه شرایط مورد نیاز، همه درخواست ها را با مدارک یکسان ارسال کرد.

این بدین معنی است که برخی از فاندهای تحصیلی نیازمند ارائه مدارک آزمون‌های بین‌المللی نظیر SAT، GRE و یا GMAT هستند و نیازمند تهیه انگیزه نامه، برنامه تحصیلی و یا توصیه نامه مختص به خود هستند.

از این رو بهتر است با صبر و حوصله برای ارسال مدارک تک تک فرصت‌های فاند تحصیلی زمان گذاشته و به نسبت شرایط مورد نیاز هر یک، مدارک و سوابق تحصیلی را آماده و ارسال نمایید.

فارغ از مقطع تحصیلی مورد نظر شما که می تواند کارشناسی، ارشد و یا دکترا باشد، باید این موضوع را مدنظر خود قرار دهید که قوانین ارائه کمک هزینه تحصیلی در هر کشور، دانشگاه و یا سازمان مربوطه متفاوت است.

برای مثال، اگر بخواهید برای فاند تحصیلی ارشد کانادا اقدام کنید، باید به هنگام ارسال مدارک و درخواست پذیرش تحصیلی از دانشگاه مورد نظر خود، به طور همزمان درخواست بورسیه تحصیلی را ارسال نمایید.

اما از جانبی دیگر، اگر خواهان دریافت فاند تحصیلی ترکیه در مقطع کارشناسی ارشد باشید، باید از طریق یک سامانه جامع دولتی برای این کار اقدام کنید. با این تفاوت که با درخواست فاند تحصیلی دیگر نیازی به درخواست مجزا برای پذیرش تحصیلی دانشگاه نیست و در صورت موفقیت در اخذ بورسیه، نام دانشگاه منتخب، پذیرش تحصیلی و ثبت نام دانشگاه به صورت خودکار برای فرد انجام خواهد شد.

گرفتن فاند در مقطع ارشد دانشگاه های خارجی نیز مستلزم داشتن شرایط و سوابق قابل قبول تحصیلی دانشجو است که در داشتن معدل GPA بالا، ریز نمرات موجه تحصیلی، سطح خوب زبان و داشتن مدرک زبان بین المللی، داشتن نمونه کار مرتبط با رشته تحصیلی، برنامه تحصیلی دقیق، انگیزه نامه متناسب با رشته و مقطع انتخابی، توصیه نامه اساتید قبلی، مقالات تحقیقی و پژوهشی، انجام موفق مصاحبه حضوری و مواردی از این دست خلاصه می‌شود.

نکته قابل توجه در زمینه فاند تحصیلی اینست که در برخی مواقع موعد ددلاین شرکت در برنامه بورسیه تحصیلی و ارسال مدارک مورد نیاز، با درخواست پذیرش تحصیلی دانشگاه فرق داشته و به همین دلیل متقاضیان دچار اشتباه شده و نمی توانند در صورت موفقیت در درخواست بورسیه دانشگاهی، در همان سال تحصیلی برای پذیرش و ثبت نام دانشگاه اقدام نمایند. 

اگر بخاطر وجود رقابت زیاد، محدود بودن فرصت های فاند و سخت گیری دپارتمان پذیرش موفق به دریافت بورسیه تحصیلی دانشگاهی نشدید، می توانید به فکر انتخاب یک کشور برای تحصیل رایگان سال 2022 باشید و مقطع ارشد خود را در کشور مورد نظر بگذرانید.

فقط باید یادتان باشد که برای تجربه تحصیل کم هزینه و رایگان مقاصدی نظیر آلمان یا فرانسه، شما باید علاوه بر دریافت پذیرش تحصیلی به فکر اقدام برای ویزای تحصیلی باشید و مدرک زبان فرانسوی و یا آلمانی را نیز دریافت نمایید.

در عین حال این امکان را دارید تا با استفاده از خدمات lets go uni برای پذیرش تحصیلی بهترین دانشگاه های قبرس اقدام کرده و بدون نیاز به داشتن سوابق تحصیلی خاص از تخفیف بورسیه تحصیلی 25 و 50 درصدی برخوردار گردید.

چگونه از استاد فاند بگیریم

یکی از انواع فاند تحصیلی بورسیه تحقیق محور RA و یا آموزش محور TA است که در مقاطع تحصیلی کارشناسی ارشد و دکترا کاربرد دارد. این نوع از فاند نیازمند ارتباط پویا و موثری با یک استاد راهنما در دانشگاه مورد نظر است که به عنوان Supervisor شناخته می شود.

زمینه فعالیت بورسیه تحصیلی TA اداره گروه های تحصیلی، کمک به برگزاری امتحانات، اداره آزمایشگاه، آماده سازی سخنرانی و موارد این چنینی است و فرد به عنوان دستیار استاد شناخته می‌شود.

اما کمک هزینه تحقیقاتی RA برای همکاری در پروژه های تحقیقاتی با استاد راهنما است و دانشجو باید در حین گذراندن واحدهای درسی، به تحقیق و همکاری در زمینه‌های درخواستی استاد خود بپردازد. 

از این رو چنانچه بتوانید از طریق مکاتبه مستمر و تعامل با استاد راهنما نظر وی را در مورد داشتن پتانسیل و صلاحیت علمی لازم جلب کنید و با ارائه مقالات علمی و پروژه های تحقیقاتی، این مهم را برای استاد به اثبات برسانید، می توانید با دریافت تائیدیه از استاد راهنما برای این نوع فاند تحصیلی دانشگاهی اقدام کرده و به تحصیل در دانشگاه مورد نظر خود بپردازید.

پیش از اقدام برای فاند استاد، درباره رشته های در دسترس دانشگاه، بورسیه های قابل ارائه، اطلاعات و جزئیات اساتید و موضوعات تحقیقاتی مورد علاقه آنها تحقیق کرده و اطلاعات کاملی کسب کنید.

در واقع شما باید با صرف وقت و امتحان روش های مختلف ارتباطی با استاد خود در این دانشگاه تعامل داشته و از طریق ارائه رزومه تحصیلی، پرپوزال، مقالات علمی، معدل و یا سایر کارهای مرتبط با رشته تحصیلی نظر وی را به خود جلب نمایید.

باید این موضوع را بخاطر داشته باشید که وجود مواردی نظیر سن بالا، نمره زبان پایین، مدارک تحصیلی ناقص و ضعیف، ارائه نکرده مدارک تکمیلی قابل قبول نظیر انگیزش نامه، نداشتن تمکن مالی کافی و مواردی از این قبیل، احتمال ریجکت درخواست فاند تحصیلی دانشجو را بالا خواهد برد.

فول فاند تحصیلی

چگونه فول فاند بگیریم

اول از همه باید بدانید که فول فاند به معنی برخورداری از بورسیه تحصیلی کامل است که شهریه، هزینه های اقامت، زندگی، سفر و سایر موارد دانشجو را در طول دوره تحصیلی پوشش می دهد. برای مثال اگر دانشجو با داشتن رزومه تحصیلی درخشان موفق به دریافت فول فاند یک دانشگاه خارجی در مقطع کارشناسی بشود، می تواند برای مدت زمان 4 سال تحصیلی از مزایای این فاند بهره ببرد.

برای دریافت فول فاند تحصیلی باید با برنامه ریزی چند ساله نمرات و معدل خوبی در دوران پیش از دانشگاه دریافت کنید و یا اینکه در دانشگاه با شرکت در پروژه های تحقیقاتی و فعالیت های متنوع دانشگاهی، رزومه تحصیلی چشمگیری برای خود ایجاد کنید.

باید این حقیقت را بپذیرید که فرصت دریافت فول فاند برای یک دانشجوی بین المللی بسیار محدود و رقابتی بوده و به استثنای مدارک و سوابق تحصیلی موجه دانشجو، نیازمند شرکت در چندین مصاحبه حضوری خواهد بود.

از این رو شما باید با انگیزه کافی در مصاحبه حضوری فاند تحصیلی شرکت کرده و مطابق با اطلاعات برنامه تحصیلی و انگیزه نامه خود، به سوالات پاسخ دهید. در اغلب موارد، تشخیص ارائه بورسیه تحصیلی فول فاند کاملا وابسته به دپارتمان پذیرش دانشگاه بوده و بنابر شرایط مالی و تحصیلی دانشجو، این فرصت را ارائه می‌دهد.

از جانبی دیگر، ممکن است پر بار بودن سوابق تحصیلی، مقالات علمی و پژوهشی، سوابق کاری مرتبط ، توصیه نامه اساتید قبلی و یا سخنوری و آمادگی ذهنی دانشجو در زمان مصاحبه موجب شود تا مسئولان بورسیه دانشگاهی برای ارائه فول فاند به دانشجو ترغیب شوند.

در نهایت شما می توانید در صورت تمایل از خدمات lets go uni برای درخواست پذیرش تحصیلی و بورسیه تحصیلی استفاده کرده و با بهره‌مندی از راهنمایی تخصصی در این زمینه، درصد موفقیت خود را افزایش دهید.