ثبت نام بورسیه تحصیلی ترکیه 2024 چگونه است؟ انواع بورسیه ترکیه و شرایط ثبت نام بورسیه ترکیه 2024 را در مجله لتس گو یونی بخوانید. اگر با توجه به نمرات و سوابق تحصیلی قبلی خود شانس قبولی در بورسیه ترکیه را در خود می‌بینید و می‌خواهید برای ثبت نام بورسیه تحصیلی ترکیه 2024 اقدام کنید، بهتر است پیش از هر اقدامی، از جزئیات مختلف کمک هزینه‌های تحصیلی کشور ترکیه به طور کامل در این مطلب مطلع شوید.

پیشنهاد می‌کنیم قبل از هر اقدامی برای استفاده از بورسیه ترکیه، هزینه تحصیل در ترکیه را چک کرده و از شهریه‌های نرمال دانشگاه‌های دولتی و خصوصی این کشور مطلع شوید. همچنین می توانید با رزرو وقت مشاوره مهاجرتی از شانس خود برای گرفتن این بورسیه ها باخبر شوید.

دانشجویان بین المللی در ترکیه

بورسیه تحصیلی ترکیه 

بورسیه تحصیلی ترکیه دارای انواع مختلف تمام وقت و پاره وقت، دوره‌های تخصصی و رشته‌های متناسب و مشارکتی گروه‌های هدف خاص است که برای هر یک از مقاطع تحصیلی طراحی شده و اشکال متنوعی از پوشش تحصیلی را ارائه می‌دهد. متقاضیان بورسیه ترکیه می‌توانند در خلال پیگیری پروسه درخواست بورسیه، از طریق سیستم اطلاعات TBBS راهنمایی‌های لازم را برای دوره های آکادمیک دانشگاه دریافت کنند. 

در عین حال این امکان را دارند تا با استفاده از منوی جستجوی وب سایت turkiyeburslari.gov از رشته‌ها و دانشگاه‌های برتر ترکیه و سایر جزئیات مورد نیاز پذیرش تحصیلی مطلع گردند. انواع بورسیه ترکیه شامل مواردی که در ادامه عنوان می‌کنیم می‌شود:

دوره آموزشی تمام وقت 

شامل جوایز و کمک هزینه تحصیلی دوره‌های تمام وقت مقطع کارشناسی، ارشد و دکتری می‌شود. کمک هزینه تحصیلی دوره کارشناسی ترکیه برای این مقطع دانشگاهی و دوره های آموزشی گسترده‌ای از جمله مهندسی، علوم سلامت، علوم انسانی و علوم اجتماعی طراحی شده است. 

بنابر اطلاعات وبسایت turkiye burslari تقریبا تمام دوره‌های آموزشی به استثنای دوره‌های 2 ساله کاردانی مشمول دریافت بورسیه ترکیه هستند. شما باید پیش از ارسال درخواست بورسیه ترکیه و پذیرش تحصیلی از اعتبار و معادل بودن رشته‌ها، دانشگاه ها و رشته هایی که در کشور خود انتخاب کرده‌اید، مطمئن شوید.

بورسیه تحصیلات تکمیلی

دامنه گسترده‌ای از دوره های آموزشی دانشگاهی از جمله علوم اجتماعی، انسانی، علوم طبیعی و رشته های مهندسی را در مقاطع ارشد و دکتری پوشش می‌دهد. تقریباً تمام رشته‌های آموزشی به استثنای دوره‌های تخصصی پزشکی و بهداشت شامل این بورسیه تحصیلی ترکیه می‌شوند.

بنابر طراحی سیستم بورسیه تحصیلی ترکیه و براساس سوابق تحصیلی ارائه شده توسط دانشجو، متقاضی بورسیه ترکیه تنها می تواند دانشگاه و دپارتمانی که در سیستم برای وی در دسترس قرار گرفته را انتخاب کند و مجاز به درخواست پذیرش تحصیلی و انتخاب دانشگاه دیگری خارج از این محدوده نیست. از این رو بهتر است پیش از اقدام برای بورسیه ترکیه از ارزیابی آنلاین و مشاوره تخصصی سایت مهاجرت تحصیلی lets go uni استفاده کنید.

بورسیه هنر ترکیه 

این نوع بورسیه تحصیلی ترکیه، فرصت‌های بورسیه را در مقاطع کارشناسی، ارشد و دکتری برای دانشجویان بین‌المللی در زمینه های علوم موسیقی، هنرهای نمایشی و زیبا در دانشگاه و دانشکده زبان آنکارا فراهم می‌نماید.

دپارتمان‌های در دسترس بورسیه تحصیلی هنر ترکیه شامل موارد زیر می‌شود:

هنرهای نمایشی: مقطع کارشناسی آموزش ابزار - آموزش صدا

علوم و فنون موسیقی: مقطع کارشناسی رشته‌های فناوری موسیقی - تئوری موسیقی - موسیقی شناسی

موسیقی و هنرهای زیبا: مقطع ارشد رشته‌های آموزش ابزار- علوم موسیقی - فناوری‌های موسیقی - تئوری موسیقی - موسیقی شناسی - آموزش صدا و دکترای علوم موسیقی

بورسیه تحصیلی رشته های کوتاه مدت

این نوع از رشته‌های کوتاه مدت برای پشتیبانی از گروه‌های هدف و محدوده‌های آموزشی خاص است که شامل موارد زیر می‌شود:

بورسیه تحصیلی ترکیه - موفقیت (1 ساله): به طور اختصاصی برای دانشجویانی طراحی شده که در حال تحصیل در دانشگاه‌های ترکیه با بودجه شخصی خود بوده و از رزومه، نمرات و سوابق تحصیلی درخشانی برخوردار هستند. این نوع بورسیه ترکیه فقط کمک هزینه ماهیانه را پوشش می‌دهد.

بورسیه تحصیلی ترکیه - تحقیقاتی (3 تا 12 ماهه): این برنامه به منظور ترغیب محققان بین‌المللی و اعضای انجمن علمی و برای به ثمر رساندن و انجام تحقیقات دانشگاهی مشترک با اعضای دانشگاهی ترکیه در موسسات معتبر این کشور ارائه می‌شود.

این نوع بورسیه ترکیه تنها برای دارندگان مدرک دکتری و یا متقاضیان دکتری در مرحله پایان نامه در دسترس است و فقط کمک هزینه ماهیانه را پوشش می‌دهد. درخواست های این نوع از بورسیه ترکیه در طول 4 دوره زمانی مختلف در طی سال دریافت شده و ارزیابی میگردد.

در این بین یک برنامه بورسیه تحصیلی ترکیه - مشارکتی به نام تاریخ علم دکتر Fuat Sezgin توسط بنیاد فوات سزگین و دانشگاه Kırıkkale ارائه می‌شود که از 4 سال تحصیلی (8 ترم) مقطع کارشناسی، 5 سال یا 10 ترم برای دانشجویان کلاس‌های preparatory  و 2 سال برای دانشجویان ارشد هنر تشکیل می‌گردد.

دانشجویان 24 ساله و یا بالاتر، دارای نمره پایین تر از 350 دانشگاه، دانشجویان تحصیلات تکمیلی 30 ساله و دارای کار، حق استفاده از این بورسیه تحصیلی ترکیه را ندارند، در عین حال سطح زبان متقاضی کارشناسی این بورسیه ترکیه باید 55 در YDS و برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی نمره 65 و یا معادل آیلتس و تافل باشد. در عین حال نمره آزمون ALES دانشجو نیز باید حداقل 75 باشد.

بورسیه تحصیلی ترکیه دانشجویان بین المللی

شرایط بورسیه تحصیلی ترکیه

شرایط بورسیه تحصیلی ترکیه بنابر اطلاعات ارائه شده در وب سایت turkiye burslari شامل مواردی هست که در بخش زیر مشاهده می‌کنیم. بسیاری از دانشجویان تمایل دارند تا تحصیلات عالی خود را در کشورهای اروپایی ادامه دهند، بنابراین یکی از بهترین فرصت‌ها برای آنها برای تحصیل در ترکیه است. در این کشور، تقریباً 200 دانشگاه ترکی وجود دارد که اکثریت آنها توسط دولت اداره می‌شوند.

حداقل معیارهای تحصیلی برای بورسیه ترکیه:

• حداقل نمره معدل متقاضیان مقطع کارشناسی : 70 درصد 

• حداقل نمره معدل متقاضیان مقطع ارشد و دکتری: 75 درصد

• حداقل نمره معدل متقاضیان علوم (پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی): 90 درصد

معیارهای سنی دانشجو برای بورسیه ترکیه:

• برای مقطع کارشناسی ترکیه زیر 21 سال باشد

• برای مقطع ارشد ترکیه زیر 30 سال باشد

• برای مقطع دکتری در ترکیه زیر 35 سال باشد

گروه های واجد شرایط بورسیه ترکیه : 

• شهروندان تمام کشورهای دنیا

• فارغ التحصیلان و یا متقاضیانی که در پایان سال تحصیلی جاری می توانند فارغ التحصیل شوند.

• محققان، پژوهشگران و اعضای علمی دانشگاه

در این بین شهروندان ترکیه و آن دسته از افرادی که حق شهروندی این کشور را از دست داده‌اند واجد شرایط دریافت بورسیه ترکیه نیستند. همچنین دانشجویانی که قبل از درخواست بورسیه ترکیه، پذیرش تحصیلی از یک دانشگاه ترکیه‌ای گرفته‌اند، واجد شرایط دریافت بورسیه ترکیه نیستند.

پوشش بورسیه تحصیلی ترکیه

پوشش بورسیه ترکیه در مقطع کارشناسی شامل مواردی می‌شود که در ادامه بررسی می‌کنیم. بورس های تحصیلی ترکیه در سال 2024 یکی از معتبرترین و رقابتی ترین بورس های تحصیلی در سراسر جهان محسوب می‌شوند. هیچ هزینه ای برای درخواست بورس تحصیلی دولت ترکیه برای دانشجویان بین المللی وجود ندارد. پوشش این بورسیه در مقطع کارشناسی عبارتند از:

• ثبت نام در دانشگاه و قرارگیری در رشته تحصیلی

• پرداخت حدود 1000 لیر در ماه به دانشجو

• پرداخت شهریه دانشگاه

• بلیط پرواز برگشت هواپیما، یکبار مصرف

• بیمه سلامت

• خوابگاه دانشجویی

• دوره آمادگی زبان ترکی یکساله

مدت زمان این بورسیه ترکیه معادل 1 سال کلاس‌های زبان ترکی و 4 تا 6 سال تحصیل در دانشگاه‌های این کشور است (بستگی به رشته دانشجو دارد) و پوشش بورسیه ترکیه در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری شامل مواردی که در ادامه مشاهده می‌کنید می‌شود:

• ثبت نام در دانشگاه و قرارگیری در رشته تحصیلی

• پرداخت 1400 لیر در ماه به دانشجوی ارشد

• پرداخت 1800 لیر در ماه به دانشجوی دکتری

• پرداخت شهریه دانشگاه

• بلیط پرواز برگشت هواپیما، یکبار مصرف

• بیمه سلامت

• خوابگاه دانشجویی

• دوره آمادگی زبان ترکی یکساله

مدت زمان این بورسیه ترکیه برای دانشجویان ارشد معادل یک سال دوره زبان ترکی و 2 سال تحصیلی در دانشگاه است و برای دانشجویان دکتری معادل یک سال دوره زبان ترکی و 4 سال تحصیل در دانشگاه است. پوشش بورسیه ترکیه در دوره‌های آموزشی کوتاه مدت (یکساله Success) شامل مواردی می‌شود که در ادامه مشاهده می‌کنید:

• پرداخت 450 لیر در ماه به دانشجوی کارشناسی

• پرداخت 600 لیر در ماه به دانشجوی کارشناسی ارشد

• پرداخت 900 لیر در ماه به دانشجوی دکتری

بورسیه تحصیلی موفقیت ترکیه خوابگاه دانشجویی و سایر موارد را پوشش نمی‌دهد.

پوشش بورسیه تحصیلی ترکیه برای رشته‌های تحقیقاتی (3 تا 10 ماهه) شامل پرداخت هزینه 3000 لیری در هر ماه به دانشجو می شود و سایر موارد را پوشش نمی‌دهد.

ثبت نام بورسیه ترکیه 

ثبت نام بورسیه ترکیه 2024 باید از طریق وب سایت turkiyeburslari.gov.tr صورت بگیرد. البته این امکان را دارید تا برای اطلاع از داشتن شرایط مورد نیاز ثبت نام بورسیه ترکیه از خدمات ارزیابی آنلاین و مشاوره تحصیلی lets go uni در این زمینه بهره ببرید.

از این رو شما باید طبق تقویم بورسیه تحصیلی ترکیه هر ساله این موسسه و بنابر نوع بورسیه درخواستی (کارشناسی، تحصیلات تکمیلی، پژوهشی و موفقیت) مدارک خود را در سیستم آپلود و ارسال نمایید. هرگونه ارسال پستی و یا حضوری مدارک تحصیلی پذیرفته نخواهد بود. بورسیه ترکیه به طور همزمان شامل کمک هزینه، پذیرش تحصیلی و ثبت نام دانشگاه می‌شود، از این رو متقاضیان از میان 12 منبعی که در سیستم درخواستی خود تعیین کرده‌اند در یک دانشگاه و رشته تحصیلی قرار خواهند گرفت.

مدارک لازم برای بورسیه تحصیلی ترکیه

یکی از موارد مهم که از لتس گو یونی مورد سوال قرار میگیرد موضوع مدارک بورسیه ترکیه است. بهتر است بدانید تمام متقاضیان بورسیه ترکیه 2024 باید مدارک زیر را به صورت آنلاین ارسال کنند:

• پاسپورت معتبر و کارت ملی دانشجو

• عکس جدید و رنگی دانشجو (عکس واضح و با کیفیت پرتره در قطع پاسپورت)

• نمرات آزمون های بین المللی (برای متقاضیانی که دارای هیچ گونه مهارت و گواهی بین المللی نیستند)

• دیپلم و یا مدرک موقتی فارغ التحصیلی

• ترجمه ریزنمرات تحصیلی (ارسال آنلاین اسکرین شات از نمرات و ترجمه های غیر رسمی، تاثیر مخربی در ارزیابی پرونده می‌گذارد)

• نمرات آزمون های بین المللی GRE، GMAT، DELF، YDS، YOS و غیره در صورت درخواست دانشگاه

• پیشنهاد کار تحقیقاتی و نمونه ای از کارهای مکتوب برای متقاضیان مقطع دکتری

اغلب رشته های تحصیلی دانشگاه‌های ترکیه به زبان ترکی تدریس می شوند. این در حالی است که برخی از آنها به زبان انگلیسی به دانشجویان بین‌المللی ارائه می‌گردند. 

آن دسته از متقاضیان بورسیه ترکیه که مایل به تحصیل به زبان انگلیسی در دانشگاه‌های این کشور هستند، باید مدرک زبان تافل و یا آیلتس داشته باشند. همچنین اغلب رشته های ارائه شده به زبان انگلیسی نیازمند نمرات آزمون پذیرش بین‌المللی از جمله GRE، GMAT، SAT و غیره خواهند بود.

تمامی کاندیداهای موفق بورسیه ترکیه که از مدرک زبان سطح C1 ترکی استانبولی برخوردار نباشند (حتی آن دسته از دانشجویانی که قصد تحصیل به زبان انگلیسی دارند) باید پس از دریافت پذیرش تحصیلی در دوره‌های یکساله آماده سازی زبان ترکی شرکت کرده و مدرک زبان سطح C1 را دریافت کنند.

مصاحبه بورسیه تحصیلی کشور ترکیه چگونه است؟

هر ساله متقاضیان واجد شرایط بورسیه ترکیه به دقت مورد ارزیابی کارشناسان این امر قرار گرفته و بر مبنای فاکتورهایی نظیر جایگاه تحصیلی، سوابق تحصیلی قبلی، انگیزه ها و علایق تحصیلی، اهداف شغلی، ثبات در انتخاب‌های تحصیلی، شفافیت و قابل قبول بودن انگیزه نامه، شرکت در فعالیت‌های اجتماعی و مواردی از این قبیل انتخاب می‌شوند.

سپس مصاحبه‌ای از این افراد در بیش از 100 کشور دنیا توسط کمیته مسئول بورسیه ترکیه گرفته می‌شود که معمولاً بین 15 تا 30 دقیقه زمان برده و شامل موارد زیر می‌شود:

• خوش آمد گویی و معرفی

• چک کردن مدارک تحصیلی دانشجو

• سنجش میزان انگیزه متقاضی برای اپلای دانشگاه

• سنجش دانش علمی و اهداف شغلی

• پایان مصاحبه و اختصاص زمان به دانشجو برای پرسش سوال از کمیته

انجام مصاحبه با دانشجو به معنای موافقت نهایی با درخواست بورسیه ترکیه وی نبوده و متقاضیان ملزم به آوردن ترجمه ریز نمرات، تمام مدارک تحصیلی و گواهی‌های مرتبط برای هر سال (در صورتی که هنوز فارغ التحصیل نشده اند) هستند.

در نهایت نتایج مصاحبه بورسیه ترکیه مورد ارزیابی قرار گرفته و از میان متقاضیان برتر، لیست نهایی افراد واجد شرایط بورسیه ترکیه و قابل قبول برای پذیرش تحصیلی شکل می‌گیرد.

اعلام نتایج بورسیه ترکیه

اعلام نتایج بورسیه ترکیه در فصل تابستان صورت می‌گیرد. از این رو باید پیش از سفر به ترکیه هماهنگی های لازم را با مدرسه و یا دانشگاه داخل کشور جهت دریافت مدارک، ریز نمرات و دیپلم انجام دهند

پذیرش درخواست‌های بورسیه تحصیلی کارشناسی و تکمیلی از ۱۵ ژانویه آغاز می‌شود و در ۲۰ فوریه بسته می‌شود. مصاحبه‌ها از مارس تا ژوئن انجام می‌گیرد و نتایج در ماه ژوئیه اعلام می‌شود و سال تحصیلی بین ۱۰ تا ۲۰ سپتامبر آغاز می‌شود.

بورسیه تحصیلی پژوهشی ترکیه دارای دو دوره ثبت‌نام اصلی است. اولین دوره از ۱ ژانویه تا ۳۱ مارس ادامه دارد و نتایج آن در ماه آوریل اعلام می‌شود. دوره دوم از ۱ آوریل تا ۳۰ ژوئن است، که نتایج آن در ماه ژوئیه اعلام خواهد شد. علاوه بر این، دوره‌های سوم و چهارمی نیز وجود دارند که نتایج آن‌ها حدوداً در ماه اکتبر و ژانویه سال بعد اعلام می‌گردد.

بورسیه تحصیلی Success ترکیه نیز در ماه اکتبر پذیرش درخواست را آغاز می‌کند و تاریخ بسته شدن آن در ماه نوامبر است و نتایج در ماه دسامبر اعلام می‌شود. این تاریخ‌ها ممکن است هر ساله دستخوش تغییر سازمان بورسیه ترکیه قرار گیرد.

درباره تحصیل در ترکیه بیشتر بدانید

در حال حاضر از مجموع 206 موسسه آموزش عالی در کشور ترکیه، 129 دانشگاه دولتی بوده و الباقی 77 موسسه آموزشی از دانشگاه های خصوصی و بنیادی تشکیل شده است و بنابر آمار بدست آمده قریب به 7.5 میلیون دانشجو به طور رسمی و یا از راه دور در حال تحصیل در ترکیه هستند.

همانطور که می‌دانید دانشجویان ایرانی برای تحصیل در ترکیه نیازمند دریافت ویزای تحصیلی نیستند، اما از جانبی دیگر باید سایر مدارک مورد نیاز پذیرش تحصیلی از جمله دیپلم و یا مدارک دانشگاهی، توصیه نامه، انگیزه نامه، رشته تحصیلی، ریز نمرات و مواردی از این قبیل را برای دپارتمان پذیرش دانشگاه و دریافت نامه پذیرش تحصیلی ارسال کنند.

آن دسته از دانشجویانی که بیشتر در یک مقطع تحصیلی در ترکیه فارغ‌التحصیل شده‌اند باید نتایج کنکور فارغ‌التحصیلی ALES را نیز به مدارک خود اضافه کنند. به طور معمول دروس ارائه شده در دانشگاه‌های دولتی ترکیه به زبان ترکی استانبولی ارائه می‌شود و به همین خاطر به جای مدرک زبان آیلتس و یا تافل، مدرک زبان تومر مورد نیاز دانشجوی بین‌المللی خواهد بود.

در صورتی که قصد ادامه تحصیل به زبان انگلیسی در دانشگاه‌های ترکیه را داشته باشید، لازم است مدرک زبان تافل را ارائه دهید. همچنین برخی از دانشگاه‌ها ممکن است بنابر مقطع تحصیلی و رشته مورد نظر دانشجو، نتایج شرکت در آزمون‌هایی نظیر GRE و یا GMAT را نیز برای موافقت با پذیرش تحصیلی مطالبه کنند.

بنابر اطلاعات ارائه شده در وبسایت رسمی turkiyeburslari، دو نوع کارشناسی ارشد با پایان نامه thesis و بدون پایان نامه non-thesis در دانشگاه های ترکیه ارائه می شود. دوره ارشد با پایان نامه دارای حداقل 7 دوره آموزشی، یک سمینار و یک مطالعه و ارائه پایان نامه است. دوره ارشد بدون پایان نامه نیز در کشور ترکیه از حداقل 10 دوره آموزشی و یک پروژه ترمیک تشکیل شده‌اند.

لازم به ذکر است که دوره تحصیلی ارشد در کشور ترکیه 2 سال است. دوره آموزشی مقطع دکتری دارای حداقل 7 دوره آموزشی، آزمون مهارت و یک پایان نامه است. بازه زمانی تعیین شده برای تکمیل دوره ها 4 ترم تحصیلی بوده و می توان در 8 ترم تحصیلی دوره دکتری را به اتمام رساند.

طبق مقررات، برای اینکه بتوانید برای پذیرش تحصیلی دوره مقطع دکتری در ترکیه اپلای کنید، باید از مدرک کارشناسی ارشد برخوردار باشید. البته دانشجویان این امکان را دارند تا با مدرک کارشناسی برای پذیرش تحصیلی دوره آموزشی دکترای مشترک یا همان joint doctorate (شامل آموزش های مقطع ارشد و دکتری می‌شود) اقدام کنند.

دوره تخصصی پزشکی در ترکیه نیز معادل دوره مقطع دکتری هستند و توسط دپارتمان پزشکی و بیمارستان های تحقیقاتی تابع وزارت بهداشت اجرا و مدیریت می شوند. دانشجویانی که قصد دریافت پذیرش تحصیلی و تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در ترکیه را دارند، باید در امتحانات DUS و یا TUS موفق شوند. به طور کلی، دانشگاه‌های دولتی و خصوصی ترکیه دارای دو ترم تحصیلی بهار و پاییز هستند و برخی از آنها از ترم فوق العاده تابستانی نیز بهره می‌برند.

موفقیت دانشجویان در دوره‌های آموزشی دانشگاه براساس امتحانات مختلفی نظیر دو آزمون میان ترم و یک آزمون نهایی سنجیده می شود و عموماً نمره قبولی دانشگاه 60 از 100 و یا 2 از 4 است به آن دسته از دانشجویانی که موفق به دریافت پذیرش تحصیلی دانشگاه می‌شوند، اما دارای مهارت کافی در زبان نیستند، دوره‌های آموزش زبان برای مدت یک سال ارائه می‌شود و در عین حال دروس زبان ترکی استانبولی نیز به دانشجویان بین‌المللی تدریس می‌شود.