یکی از فاکتورهای مهم موفقیت در دریافت پذیرش و ویزای تحصیلی این است که بدانید گپ تحصیلی چیست و توجیه گپ تحصیلی به چه صورت است. تصور کنید که چند سالی از آخرین مدرک دانشگاه و یا دیپلم شما گذشته و به یکباره تصمیم می‌گیرید تا به منظور ادامه تحصیل در دانشگاهی خارج از کشور، برای دریافت پذیرش و ویزای تحصیلی اقدام کنید؛ اگر برای اطلاع از شرایط پذیرش شخصاً به وب سایت دانشگاه مربوطه مراجعه کنید و یا اینکه از طریق یک موسسه معتبر اعزام دانشجو برای این کار اقدام نمایید، به طور حتم با موضوعی به نام گپ تحصیلی، وقفه تحصیلی و یا study gap روبرو خواهید شد.

شرط سنی، شرط معدل و گپ تحصیلی جزو شروطی هستند که معمولاً از جانب دپارتمان پذیرش دانشگاه خارجی در کنار مواردی از جمله مدارک تحصیلی، هویتی و مالی دانشجو برای موافقت با پذیرش متقاضی ادامه تحصیل در این کشور گذاشته می‌شود. بنابر این اگر برای مثال قصد تحصیل در دانشگاه های کانادا را داشته باشید، باید علاوه بر ارائه مدارک مورد نیاز دانشگاه و سفارت برای دریافت پذیرش و ویزای تحصیلی کانادا، از شرایط لازم تحصیل در این کشور از جمله نداشتن گپ تحصیلی برخوردار باشید.  

بنابر این اگر قصد دارید تا به زودی برای ادامه تحصیل در دانشگاه‌های خارجی اقدام کرده و از طریق مهاجرت تحصیلی رویه زندگی و کاری خود را متحول کنید، بهتر است در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا به طور مفصل به جوانب مختلف study gap پرداخته و به سوالات متداولی نظیر گپ تحصیلی چیست؟ توجیه گپ تحصیلی به چه صورت است؟ و سایر زوایای پنهان گپ آموزشی را به شما شرح دهیم. 

گپ تحصیلی چیست

در اصطلاح، هنگامی که از آخرین مدرک آموزشی دریافتی شما تا زمان اقدام برای دریافت پذیرش و ویزای تحصیلی و ثبت نام دوباره در دانشگاه، وقفه زمانی زیادی ایجاد شده باشد به آن فاصله و یا گپ تحصیلی گفته می‌شود. 

زمانی که فرد دارای گپ تحصیلی زیادی باشد، مطمئناً از حالت آمادگی ذهنی و قرارگیری دوباره در محیط آموزشی دانشگاه فرسنگ‌ها فاصله گرفته و به دلیل فراموشی دروس و یا قدیمی بودن اطلاعات دانشگاهی، به سختی می‌تواند خود را با شرایط تحصیل در دانشگاهی خارجی و یک سیستم آموزشی جدید وفق دهد.

بر همین اساس، چنانچه متقاضی ادامه تحصیل در دانشگاه‌های خارجی از شرط سنی و گپ تحصیلی بالایی برخوردار باشد، حتی با وجود تکمیل بودن مدارک تحصیلی و مالی دانشجو، در اغلب موارد با درخواست پذیرش وی موافقت نمی‌شود.

از جانبی دیگر اگر قصد ادامه تحصیل در کانادا و یا دانشگاه های اروپایی حوزه شنگن را داشته باشید، علاوه بر نامه پذیرش دانشگاه نیازمند دریافت ویزای تحصیلی و یا همان استادی پرمیت خواهید بود؛ بر همین اساس، حتی اگر با وجود گپ تحصیلی زیاد موفق به دریافت پذیرش تحصیلی از دانشگاه شوید، احتمال ریجکت درخواست ویزای شما از سوی افسر سفارت بسیار زیاد خواهد بود.

تاثیر وقفه تحصیلی بر فرآیند اپلای

اغلب دانشگاه های خارج از کشور علاوه بر تکمیل بودن مدارک تحصیلی، مالی و هویتی دانشجو، حساسیت ویژه‌ای به شرط سنی، وقفه تحصیلی، معدل، نمره زبان و موارد این چنینی دارند. از این رو زمانی که برای فرآیند اپلای و یا همان پذیرش دانشگاه اقدام می‌کنید، باید پیش از ارسال مدارک و پرداخت هزینه ارزی رسیدگی به درخواست پذیرش به خوبی از جزئیات و شرایط دانشگاه مورد نظر خود مطلع شوید.

این بدین خاطر است که وجود گپ تحصیلی زیاد از دریافت آخرین مدرک تحصیلی دانشگاهی و یا دیپلم موجب ایجاد وقفه در رسیدگی به پرونده دانشجو شده و در نهایت علیرغم تمام پیگیری‌ها و زحمت‌های دانشجو با درخواست پذیرش وی موافقت نشود.

از این رو جهت جلوگیری از وقوع چنین مشکلاتی پیشنهاد می‌کنیم تا از خدمات ارزیابی آنلاین و مشاوره تحصیلی lets go uni استفاده کنید و با آگاهی کامل در این راه قدم بگذارید.

وقفه اپلای با گپ تحصیلی

حد نرمال گپ تحصیلی 

این موضوع کاملاً بستگی به مقصد تحصیلی و دانشگاه مورد نظر شما دارد، اما در حالت کلی چنانچه قصد ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی دانشگاه های خارج از کشور را داشته باشید، گپ تحصیلی 2 تا 3 ساله از آخرین مدرک دریافتی نظیر دیپلم و پیش دانشگاهی، یک وقفه تحصیلی قابل قبول و نرمال محسوب می‌شود.

اگر مقطع مورد نظر شما برای ادامه تحصیل در خارج از کشور کارشناسی ارشد باشد، گپ تحصیلی تا 5 سال از آخرین مدرک دانشگاهی یعنی کارشناسی نیز قابل قبول و موجه حساب می‌شود. 

بنابر تجربه مجله تحصیلی lets go uni و اطلاعات بدست آمده، اگر متقاضی تحصیل در مقطع دکترا در دانشگاه‌های خارج از کشور باشید، چندان حساسیتی به موضوع  گپ تحصیلی شما نشان داده نمی‌شود و وقفه تحصیلی تا 10 سال نیز برای این مقطع تحصیلی قابل قبول خواهد بود.

البته بهتر است حتی برای تحصیل در مقطع دکترا نیز دلیل و توجیه قانع کننده‌ای برای وجود گپ تحصیلی وجود داشته باشد.

توجیه گپ تحصیلی 

اولین بخش توجیه گپ تحصیلی مربوط به دپارتمان پذیرش دانشگاه می‌شود که معمولاً باید از طریق شرکت در دوره‌های کارآموزی و یا فعالیت کاری تمام وقت و مرتبط با رشته تحصیلی، زمان مورد نیاز برای دریافت مدرک زبان، زمان صرف شده برای گذراندن خدمت سربازی و مواردی از این دست قابل توجیه باشد.

اگر قصد دریافت نامه پذیرش و ویزای تحصیلی مقاصد تحصیلی پرمخاطب و برتر دنیا از جمله کانادا، انگلیس، آمریکا و کشورهای حوزه شنگن را داشته باشید، به دلیل اعتبار بالای ویزای دریافتی و بالا بودن تقاضای دانشجویان بین المللی برای تحصیل در این کشورها، سخت‌گیری زیادی بر سر موافقت با پذیرش دانشجو وجود داشته و در صورت نبود دلایل قانع کننده و موجه امکان رد شدن درخواست پذیرش از سوی دپارتمان دانشگاه و یا ویزای تحصیلی از سوی کنسولگری وجود دارد.

شاید این سوال برای شما پیش بیاید که چرا داشتن گپ تحصیلی و یا سن بیشتر از حد نرمال برای سفارت یک کشور قابل قبول نبوده و موجب ریجکت ویزای تحصیلی متقاضی می‌گردد؟

چون ممکن است افسر پرونده اینطور به موضوع نگاه کند که پس از گذشت چندین سال از دریافت آخرین مدرک تحصیلی، چرا باید بدون انجام هیچ تحقیق، پروژه، مقاله و یا کار مرتبط و هیچگونه آمادگی خاصی برای ورود دوباره به محیط رقابتی آکادمیک، قصد ادامه تحصیل در قاره‌ای دیگر و یا کشوری دور نظیر اروپا و یا کانادا را داشته باشید؟

از نقطه نظر افسر سفارت صادر کننده ویزای تحصیلی، پرونده این دسته از افراد که در بیان قصد ادامه تحصیل در یک مقطع دانشگاهی در خارج از کشور را دارند، اما درعمل می‌خواهند با ورود به آن کشور خود را برای کار تمام وقت و اقامت غیرقانونی و طولانی مدت آماده کنند، در صورت نبود دلایل قانع کننده درخواست ویزای تحصیلی آنها در اغلب اوقات رد خواهد شد.

؛مواردی از جمله انجام کار وجمع کردن بودجه مورد نیاز برای ادامه تحصیل در خارج از کشور، داشتن بیماری طولانی مدت، صرف زمان برای دریافت مدارک آموزشی مرتبط در داخل کشور و یا اخذ مدرک زبان و یا خدمت سربازی، ازدواج و یا تولد فرزند جزو دلایل قابل توجیه گپ تحصیلی و شرط سنی محسوب می‌شوند. 

گپ تحصیلی برای کارشناسی

به طور معمول گپ تحصیلی 2 تا 3 سال برای ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی در دانشگاه های خارج از کشور مسئله‌ای قابل قبول و توجیه پذیر است.

از این رو اگر برای مثال در 18 سالگی مدرک دیپلم خود را در ایران دریافت کرده و قصد داشته باشید تا بدون ورود به محیط دانشگاه های داخلی و یا حتی گذراندن چند ترم دانشگاهی در سن 21 یا 22 سالگی برای ادامه تحصیل در دانشگاه های خارج از کشور اقدام کنید، مانعی از لحاظ گپ تحصیلی برای دریافت پذیرش و ویزای تحصیلی آن کشور نخواهید داشت.

اما اگر برای مثال 25 یا 30 ساله باشید و بخواهید برای ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی دانشگاه‌های خارج از کشور اقدام کنید، مطمئناً نیاز خواهید داشت تا با ارائه سوابق کاری مرتبط، تحقیق، پژوهش، مدرک زبان، شرکت در دوره‌های آموزشی و موارد این چنینی گپ تحصیلی و شرایط سنی خود را برای اخذ پذیرش و ویزای تحصیلی توجیه کنید.

به طور معمول کالج‌ها و دانشگاه‌های خصوصی خارج از کشور به دلیل دریافت شهریه بیشتر از دانشجو سخت گیری چندانی با پذیرش دانشجویان بین‌المللی دارای گپ تحصیلی و شرط سنی زیاد نیستند، اما اگر برای ادامه تحصیل در این موسسات آموزشی نیازمند دریافت ویزای تحصیلی باشید، احتمال عدم موفقیت شما زیاد خواهد بود.

البته برای ادامه تحصیلی با مدرک دیپلم در خارج از کشور تنها نباید به شرط سنی و گپ تحصیلی توجه کرد بلکه بنابر دانشگاه و مقصد انتخابی دانشجو، داشتن شرایط بیشتری از جمله نمره زبان و معدل قابل قبول، داشتن برنامه تحصیلی، تمکن مالی کافی، سوابق و رزومه تحصیل و سایر موارد در موفقیت دانشجو در دریافت نامه پذیرش و ویزای تحصیلی تاثیر بسزایی خواهد داشت.

در همین زمینه خواندن مطلب شرایط تحصیل در کانادا را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

توجیه گپ تحصیلی کارشناسی

گپ تحصیلی برای کارشناسی ارشد 

همانطور که پیش از این به حد نرمال گپ تحصیلی ارشد اشاره کردیم، وقفه تحصیلی تا حداکثر 5 سال در این مقطع تحصیلی دانشگاهی قابل توجیه است، یعنی اگر به فرض در سن 18 و 19 سالگی دیپلم و پیش دانشگاهی خود را گرفته و بعد از یک وقفه یک و یا دوساله کنکور در سن 21 سالگی به دانشگاه رفته و دوره کارشناسی خود را به جای 4 سال در عرض 5 سال تمام کرده باشید، این امکان را دارید تا با میانگین سنی 30 تا 32 سال برای مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه های خارجی اقدام کنید.

چنانچه دارای گپ تحصیلی 5ساله و یا بیشتر و رزومه و نمرات تحصیلی و زبان پایین باشید و نتوانید دلایل قابل استنادی برای فاکتورهای منفی پرونده تحصیلی خود ارائه دهید، شانس موفقیت شما در دریافت پذیرش دانشگاه و ویزای تحصیلی مقاصد برتر دنیا بسیار کم خواهد بود.

از این رو بهتر است پیش از هر اقدامی برای ارسال درخواست پذیرش و شروع پروسه ویزای تحصیلی، از ارزیابی آنلاین تحصیلی و مشاوره تخصصی lets go uni استفاده کنید و با آگاهی کامل و دیدی باز نسبت به شرایط تحصیلی خود، برای مهاجرت تحصیلی اقدام نمایید.

برای اطلاع از مقاصد تحصیلی پرمخاطب دنیا خواندن مطلب بهترین کشور برای تحصیل رایگان سال 2022 را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

گپ تحصیلی برای دکترا 

اگر تصمیم به ادامه تحصیل در مقطع دکترا در دانشگاه های خارج از کشور گرفته باشید، موضوع شرط سنی و گپ تحصیلی مسئله مهمی تلقی نشده و آنچنان در دریافت پذیرش و ویزای تحصیلی شما تاثیرگذار نخواهد بود.

البته این بدین معنی نیست که با گذشت 15 تا 20 سال از زمان دریافت مدرک کارشناسی ارشد، می‌توانید بدون نیاز به ارائه دلایل قابل توجیه گپ تحصیلی برای ادامه تحصیل در مقطع دکترا اقدام کنید. بنابر تجربه lets go uni، گپ تحصیلی تا 10 سال برای مقطع دکترا نرمال و قابل توجیه بوده و مشکل چندانی برای دریافت نامه پذیرش و ویزای تحصیلی نخواهد بود.

اما بهتر است برای مهم کاری و بالا بردن شانس پذیرش دانشگاه و ویزای تحصیلی، مدارک و دلایلی از جمله سابقه کاری و پژوهشی مرتبط، مقالات علمی منتشر شده، ارتقاء سطح زبان و مواردی از این قبیل را برای توجیه وقفه زمانی به وجود آمده به دپارتمان پذیرش و سفارت مربوطه ارائه دهیم.

گپ تحصیلی کانادا

برای تحصیل در کانادا علاوه بر نامه پذیرش دانشگاه و مواردی چون مدارک تحصیلی، انگیزه نامه، توصیه نامه، برنامه تحصیلی و مدرک زبان، نیاز به ویزای تحصیلی این کشور نیز دارید. از این رو اگر در هر یک از مقاطع دانشگاه‌های کانادا دارای شرط سنی و گپ تحصیلی غیرقابل توجیه باشید، شانس موفقیت شما برای دریافت پذیرش و ویزای تحصیلی بسیار کم خواهد بود.

برای درک بهتر تفاوت شرط سنی و گپ تحصیلی مثالی برای شما می زنیم: اگر یک فرد 32 ساله باشید که مدرک کارشناسی خود را در سن 24 سالگی گرفته، سن شما بالاتر از 30 سال است پس دارای فاکتور منفی شرط سنی هستید، در عین حال از آخرین مدرک تحصیلی شما 8 سال می‌گذرد که گپ تحصیلی زیادی محسوب می‌شود.

اما اگر برای مثال در 26 سالگی مدرک کارشناسی گرفته‌اید و به دلیل گذراندن خدمت سربازی، فراهم نمودن بودجه تحصیلی و دریافت مدرک زبان، در سن 32 سالگی قصد تحصیل در مقطع ارشد دانشگاه‌های خارجی را داشته باشید، با وجود گپ تحصیلی و شرط سنی، دلایل شما قابل قبول بوده و امکان اقدام برای پذیرش و ویزای تحصیلی کارشناسی ارشد دانشگاه های کانادا را خواهید داشت.  

دانشجویان بین المللی کانادا

گپ تحصیلی قبرس و ترکیه

نکات و شرایط ذکر شده در بالا برای مقاصد تحصیلی دارای ویزای تحصیلی نظیر کانادا، انگلیس و یا آلمان صدق می کند. اما زمانی که قصد ادامه تحصیل در قبرس و یا ترکیه را داشته باشید، به دلیل نبود نیاز به دریافت ویزای تحصیلی، شرط سنی و گپ تحصیلی در پروسه دریافت پذیرش دانشگاه آنچنان تاثیری ندارد.

در عوض باید به این موضوع توجه کنید که برای تحصیل در دانشگاه‌های دولتی و کم هزینه ترکیه نیاز به قبولی در آزمون ورودی و داشتن مدرک زبان ترکی تومر دارید و برای تحصیل در دانشگاه های قبرس باید به سراغ موسسات آموزشی معتبر قبرس شمالی بروید.
این بدین خاطر است که برخلاف قبرس جنوبی نیاز به ویزای تحصیلی نداشته، الزامی برای ارائه مدرک زبان وجود ندارد و هزینه‌های تحصیلی آن برای دانشجویان ایرانی با هر سبک و سلیقه‌ای بسیار مناسب است.

کافیست برای دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه مقاصد تحصیلی و ادامه تحصیل در خارج از کشور با کارشناسان ما تماس گرفته و یا به وب سایت lets go uni مراجعه کنید.