ویزا چیست؟ در این پُست لتسگو یونی علاوه بر پاسخ به این پرسش، با انواع ویزا و تفاوت ویزا با پاسپورت نیز آشنا خواهید شد. همچنین در این پُست متوجه خواهید شد که برای چه سفرهایی باید ویزا دریافت کنید، بنابراین توصیه می‌کنیم تا پایان این مطلب را با دقت مطالعه نمایید.

ویزا چیست

در جواب سوال ویزا چیست باید به این موضوع اشاره کنیم که پاسپورت هر کشوری دارای یک اعتبار است و این اعتبار هرچقدر بالاتر باشد، شما راحت‌تر می‌توانید به کشورهای مختلف، بدون نیاز به مجوز، سفر کنید و این خیلی عالیست. اما اگر پاسپورت شما اعتبار بالایی نداشته باشد که متاسفانه برای پاسپورت ایران اینگونه است، باید برای سفر به برخی کشورها، از قبل، مدارکی ارائه کنید تا در صورت تائید، به شما مجوز ورود به کشورشان را بدهند.

اگر قصد دریافت پاسپورت را دارید، بهتر است مطلب مدارک لازم برای پاسپورت را مشاهده نمایید.

بنابراین پاسخ کوتاه این پرسش که ویزا چیست این می‌شود:

" مجوز ورود به 1 کشور یا 1 قلمرو، با ارائه مدارک خواسته شده توسط همان کشور "

هر کشور بنابر سیاست‌های خود، مدارک مختلفی را برای ویزا ارائه می‌کند، برخی از کشورها آسان ویزا می‌دهند و برخی دیگر پروسه سخت و طولانی برای ارائه ویزا دارند.

به شما توصیه می‌کنیم اگر اهل سفر و جهانگردی هستید، حالا که جواب خود را در خصوص ویزا چیست گرفتید، پیش از هر اقدامی، مطلب کدام کشورها آسان ویزا می دهند را در مجله سایت لتسگو یونی مطالعه نمایید.

ویزا که در واقع مجوز ورود به 1 کشور است و یا یک قلمرو است، می‌تواند مُهر باشد، می‌تواند برگه و یا حتی برچسب باشد که به برگه پاسپورت می‌چسبد و حتی میتواند به صورت الکترونیکی باشد که برای برخی کشورها در فرودگاه‌شان صادر می‌شود.

تفاوت ویزا با پاسپورت

تفاوت ویزا با پاسپورت از دیگر مواردیست که باید از آن اطلاع داشته باشید. بهتر است بدانید، ویزا در کنار پاسپورت معنا پیدا می‌کند، یکی همیشه لازم است (پاسپورت برای مجوز خروج از مرز) و دیگری برخی مواقع برای برخی کشورها لازم است (ویزا). برای مثال، برای سفر به ترکیه فقط نیاز به پاسپورت دارید که از مرز خارج شوید، اما برای مثال برای سفر به کشور ایتالیا، علاوه بر پاسپورت، نیاز به ویزا هم دارید. بنابراین تفاوت ویزا با پاسپورت این است که پاسپورت همیشه برای سفرهای خارجی لازم است.

در پُست‌های قبلی مجله مهاجرت تحصیلی لتسگو یونی به رتبه پاسپورت ایران در سال 2023 اشاره کردیم، بنابراین می‌دانیم که ما ایرانی‌ها برای 43 کشور جهان نیاز به دریافت ویزا نداریم، که البته از این تعداد، سخت می‌شود کشورهای جذاب برای سفر و اقامت پیدا کرد. به همین خاطر است که ایرانیان بیشتر از افراد دیگر برایشان سوال می‌شود که ویزا چیست ؟

بنابراین ما ایرانی‌ها برای سفر به کشورهای مطرح جهان از جمله کشورهای شینگن و همچنین کشورهای پرطرفدار مهاجرتی مثل کانادا، باید برای دریافت ویزا درخواست دهیم که همین 2 مورد ویزای شینگن و ویزای کانادا از جمله سخت‌ترین آنها بشمار می‌روند که هم پروسه طولانی دارند و هم امکان ریجکتی ویزا در آن‌ها وجود دارد.

منظور از ریجکتی ویزا چیست؟

ریجکت شدن ویزا یا همان رد شدن ویزا زمانی اتفاق میفتد که شما مدارک خود را برای درخواست ویزا ارائه داده‌اید اما آنها به شما ویزا نداده‌اند، در این حالت که درخواست شما رد شده است به عنوان ریجکتی ویزا شناخته می‌شود.

آیا ویزا گرفتن هزینه دارد؟

بله، برای اخذ ویزا باید هزینه آنرا به نماینده که آژانس مسافرتی می‌شود پرداخت نمایید.

مدت مجاز اقامت در یک کشور بعد از دریافت ویزا چقدر است؟

در نظر داشته باشید مدت مجاز اقامت در هر کشوری متفاوت است و پیش از سفر باید از آن اطلاع پیدا کنید، ویزای تحصیلی که از انواع ویزا محسوب می‌شود، اجازه بیشتری به شما برای اقامت اعطا می‌کند.

در خط بالا از انواع ویزا صحبت کردیم، حالا که جواب پرسش ویزا چیست را پاسخ دادیم، به سراغ دانستن انواع ویزا می‌رویم.

انواع ویزا

درست است که به این نکته مهم پاسخ دادیم که ویزا چیست اما همچنان نکات مهمی باقی مانده است تا با خیال راحت چمدان خود را برای یک سفر دلچسب آماده کنید! انواع ویزا در واقع به نوع سفر ما اشاره دارد، اینکه هدف ما از ورودمان به آن کشور چیست و چرا درخواست ویزا داده‌ایم، مدارک درخواستی سفارت هر کشور، بر اساس نوع ویزا متفاوت است، بنابراین قبل از ارائه مدارک، بهتر است با انوع ویزا آشنا شوید.

1- ویزای توریستی

رایج ترین نوع ویزا گزینه توریستی است که برای گردشگری و بازدید از جاذبه‌های طبیعی و فرهنگی کشور مقصد مورد استفاده قرار میگیرد. برای مثال، ویزای توریستی دبی را می‌توان یک مورد از آسان‌ترین و ویزای توریستی کانادا را می‌توان یک مورد از سخت‌ترین ویزاها در این دسته‌بندی معرفی کرد.

ویزای توریستی

2- ویزای ترانزیت

برای وقتی که پرواز شما طولانی است و مجبور هستید در چندین فرودگاه بین مقصد توقف داشته باشید، در صورت لزوم آن کشور، باید از ویزای ترانزیت استفاده کنید تا مجوز ورود به فرودگاه کشور بین راهی را داشته باشید.

3- ویزای تجاری

ویژه افرادی است که برای مبادلات تجاری باید در سفر باشند. این ویزا با ویزای کار کاملاً متفاوت است.

4- ویزای فرودگاهی

یکی از ساده‌ترین و بهترین ویزاهایی که در بین انواع ویزا موجود است همین ویزای فرودگاهی می‌باشد. این نوع ویزا به محض ورود به فرودگاه مقصد برای مسافر صادر می‌شود و برای مدت اقامت چند روزه در کشور مقصد اجازه ورود خواهید داشت.

5- ویزای تحصیلی

یکی از دلچسب‌ترین و جذاب‌ترین ویزاهایی که در بین جوانان و افراد علاقه‌مند به تحصیل وجود دارد، ویزای تحصیلی می‌باشد. با ویزای تحصیلی می‌توان علاوه بر اقامت چندین ساله در کشور مقصد، در آنجا مدرک تحصیلی اخذ کرد که بسیار ارزشمند است.

قبل از هر چیز بهتر است بدانید دانش مناسب زبان خارجی و همچنین تمکن مالی مناسب جهت پوشش هزینه‌های تحصیل و زندگی، از جمله مهم‌ترین شرایط دریافت این ویزا در بسیاری از کشورها از جمله ویزای تحصیلی کانادا می‌باشد.

اگر فکر می‌کنید شرایط شما برای مهاجرت تحصیلی مناسب است، برای دریافت مشاوره تخصصی در زمینه اخذ ویزای تحصیلی، می‌توانید از طریق سایت نسبت به رزرو وقت مشاوره اقدام نمایید.

ویزای تحصیلی

یکی از مهمترین سوالاتی که در ذهن افراد در هنگام اقدام برای ویزای تحصیلی ایجاد می‌شود این است که به کدام کشور برای تحصیل، مهاجرت کنیم؟ در کدام دانشگاه درس بخوانیم؟

اگر شما هم به دنبال ویزای تحصیلی هستید نیازی نیست دغدغه انتخاب دانشگاه را داشته باشید! شما به راحتی می‌توانید در سایت Lets go uni شرایط خودتان را برای دریافت ویزای تحصیلی برای کشورهای مختلف به صورت آنلاین بررسی کنید و در صورت نیاز با کارشناسان حرفه‌ای ما در تماس باشید تا از خدمات اخذ پذیرش و ویزای تحصیلی لتسگو یونی استفاده نمایید.

7- ویزای کار

یکی از انواع ویزا که برای افراد به منظور کار در کشور مقصد ایجاد شده است ویزای کار می‌باشد. این نوع ویزا دارای شرایط خاصی است و باید شرایط کاری از جمله تأمین هزینه زندگی، تحصیلات و سابقه کار خوب در پرونده شخص متقاضی باشد.

8- ویزای مهاجرت

اگر به فکر اقامت دائم در کشور خاصی هستید باید به صورت قانونی برای مهاجرت اقدام کنید، پروسه ویزای مهاجرت معمولاً طولانی است و باید مدارک قانع کننده‌ای ارائه کنید، ضمن اینکه هزینه آن نسبت به سایر انواع ویزا بالاتر است.

مهاجرت به کانادا، مهاجرت به آمریکا و مهاجرت به کشورهای اروپایی از پرطرفدارترین درخواست‌ها برای مهاجرت میباشد. به شما توصیه می‌کنیم اگر به این مورد علاقمند هستید، پُست مهاجرت از ایران را در مجله سایت لتسگو یونی مطالعه نمایید.

ویزای مهاجرت

از دیگر انواع ویزا که نسبت به سایر ویزاها دارای متقاضیان کمتری عبارتند از: ویزای نامزدی، خبرنگاری و دیپلماتیک.

امیدواریم از این پُست لتسگو یونی که برای پاسخ به پرسش ویزا چیست بود نهایت استفاده را برده باشید، جهت کسب اطلاعات جذاب در خصوص کشورهای مختلف می‌توانید به بخش مجله مهاجرت تحصیلی در سایت لتسگو یونی مراجعه نمایید.