درباره مدارک لازم برای پاسپورت در سال ۱۴۰۲, هزینه پاسپورت و اینکه تمدید پاسپورت چقدر طول میکشد، در راهنمای دریافت گذرنامه که در لتسگو یونی تهیه شده است به طور کامل راهنمایی دریافت خواهید کرد.

احتمالاً در فکر یک سفر خارجی هستید و یا تصمیم دارید برای مهاجرت اقدام کنید که نیاز به گذرنامه را احساس کرده‌اید و یا حتی ممکن است گذرنامه داشته باشید و به علت منقضی شدن، تصمیم داشته باشید از مدارک تمدید پاسپورت مطلع شوید، در هر صورت مطالعه مقاله کشورهای بدون ویزا با پاسپورت ایران را هم به شما پیشنهاد می‌کنیم.

مدارک لازم برای پاسپورت 1401

مدارک لازم برای پاسپورت ۱۴۰۲

شناسنامه و کارت ملی، گواهی پایان خدمت یا معافی، پرداخت هزینه‌های شهرداری، نیروی انتظامی و پُست از مهمترین موارد در مدارک لازم برای پاسپورت است که باید به یکی از مراکز پلیس +10 در شهر خود ارائه نمایید.

اما سوال اصلی اینجاست که آیا مدارک لازم برای گذرنامه تنها شامل موارد بالا می‌شود؟ در ادامه این پُست از لتسگو یونی با بررسی کامل مدارک گذرنامه در خدمت شما هستیم.

در نظر داشته باشید، شما می‌توانید با مراجعه به وب سایت epolice.ir و انتخاب شهر و استان، نزدیک‌ترین شعبه‌های پلیس+10 در محله خود را بشناسید و آدرس را دریافت نمایید.

بنابر آخرین آمار و اطلاعات وزارت خارجه و اداره گذرنامه ایران، مدارک کامل برای گذرنامه در سال ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ شامل موارد زیر می‌شوند:

  • اصل و کپی مدارک هویتی (شناسنامه و کارت ملی)
  • اصل و کپی گواهی پایان خدمت و یا معافی معتبر از سازمان وظیفه عمومی
  • پرداخت هزینه پاسپورت اعم از هزینه های شهرداری، نیروی انتظامی و پست
  • ارائه گواهی اشتغال به تحصیل و سپرده مالی و وثیقه (10 تا 30 میلیونی) برای متقاضیان مشمول به انجام خدمت سربازی اجباری
  • گواهی فوت همسر و یا طلاق برای متقاضیانی که همسرشان فوت کرده و یا طلاق گرفته است.
  • مجوز محضری رضایت والدین و یا سرپرست قانونی برای افراد زیر 18 سال
  • گواهی کتبی حفاظت یگان برای متقاضیانی که نظامی و مشغول به کار هستند و یا بازنشستگانی که در کمتر از 5 سال گذشته بازنشست شده‌اند.
  • ارائه اصل پاسپورت قبلی منقضی شده (در صورت درخواست تمدید پاسپورت)

چنانچه تا به حال برای هوشمند سازی شناسنامه و کارت ملی اقدام نکرده باشید، باید پیش از درخواست گذرنامه جدید و ارائه مدارک پاسپورت ۱۴۰۲ ، به یکی از دفاتر پیشخوان دولت رفته و برای دریافت مدارک هویتی جدید اقدام کنید.

این بدین خاطر است که مدارک هویتی جدید و هوشمند دارای کد یکتایی هستند که برای ثبت اینترنتی و درخواست گذرنامه از مراکز هوشمند پلیس +10 مورد نیاز خواهد بود.

مدارک لازم برای پاسپورت خانم متاهل

اگر خانم متاهل هستید، علاوه بر مدارک لازم که در بالا به آنها اشاره داشتیم، یک مدرک مهم دیگر را نیز در هنگام ورود به پلیس +10 باید همراه خود داشته باشید و آن چیزی نیست جز، رضایت نامه محضری همسر که برای بانوان متاهل که قصد خروج از کشور را دارند، لازم است.

برای دریافت رضایت نامه محضری باید خانم به همراه همسر، به یک دفتر اسناد رسمی مراجعه کنند و با پر کردن فرم و پرداخت هزینه رضایت نامه محضری برای پاسپورت، که چیزی در حدود 100 هزار تومان است، برگه را دریافت و همراه آن به پلیس +10 مراجعه کنند. بنابراین تنها تفاوت در مدارک لازم برای پاسپورت خانم متاهل ، همان برگه رضایت نامه محضری است.

حالا که درباره خروج از کشور و هزینه‌ها صحبت کردیم، بد نیست نگاهی به مقاله هزینه عوارض خروج از کشور داشته باشید.

هزینه پاسپورت ۱۴۰۲

یکی از موارد مهم در مدارک دریافت گذرنامه که باید از آن اطلاع داشته باشید، هزینه پاسپورت ۱۴۰۲ می‌باشد که طبق آخرین تغییرات و به‌روز رسانی‌ها در زمان نگارش و به‌روز رسانی این مطلب، شامل جزئیات زیر می‌شود:

  • هزینه فرم کاغذی که باید توسط مشتری تکمیل و به مامور پلیس +10 ارائه شود، 5 هزار تومان است.
  • متقاضیان دریافت پاسپورت، دیگر نیازی به انجام عکاسی مجزا پیش از حضور در مراکز پلیس 10+ نداشته و می‌توانند با پرداخت 21,600 هزار تومان در داخل این مراکز عکس بیومتریک بیندازند.
  • هزینه محضری دفتر اسناد رسمی برای اجازه شوهر به بانوان متاهل برای خروج از ایران، 60 هزار تومان است.
  • هزینه پاسپورت ۱۴۰۲ که در واقع هزینه نهایی گرفتن گذرنامه جدید و یا تمدید پاسپورت است، 300 هزار تومان است که باید از طریق کارت بانکی در دستگاه های پُز داخل پلیس +10 پرداخت شود. (پرداخت نقدی امکان پذیر نیست)
  • شما می توانید سایر هزینه های جانبی مربوط به هزینه پاسپورت ۱۴۰۲ را به صورت نقدی و یا با کارت بانکی پرداخت کنید.

لازم به ذکر است که معمولاً پروسه تکمیل فرم دریافت یا تمدید پاسپورت، عکس بیومتریک و ثبت سیستمی توسط کارشناسان پلیس +10 چیزی در حدود 30 دقیقه تا یک ساعت زمان می‌برد که در صورت شلوغی مراکز پلیس +10 این زمان بیشتر از این مقدار خواهد بود.

عکس برای پاسپورت

تعداد عکس برای پاسپورت سوال بسیاری از کاربران است. بهتر است در خصوص عکس در مدارک پاسپورت به این نکته توجه داشته باشید که نیازی به عکاسی جدا در آتلیه عکاسی نبوده و داخل هر یک از مراکز پلیس+10 بخش مجزایی برای ثبت عکس پاسپورت بصورت دیجیتال که مورد پذیرش است و در مدارک لازم برای پاسپورت قرار می‌گیرد وجود دارد.

استفاده از کروات برای آقایان ممنوع است و همچنین بانوان نیز بجای استفاده از شال و روسری، میبایست از مقنعه استفاده نمایند.

سن دریافت پاسپورت

در خصوص سن بهتر است بدانید، دیگر فرقی نمی‌کند که متقاضی گرفتن پاسپورت دارای چه سنی باشد، چون در هر صورت زیرمجموعه والدین خود نبوده و بنابر قوانین بین‌المللی، ملزم به گرفتن پاسپورت جدید از وزارت امور خارجه و اداره گذرنامه ایران و یا تمدید پاسپورت خواهد بود. یعنی حتی اگر دارای نوزاد باشید و بخواهید تا به همراه فرزند خود به یک سفر خارجی بروید نیز ملزم به دریافت گذرنامه مجزا برای فرزند نوزاد خود خواهید بود.

پاسپورت برای زیر ۱۸ سال

در گذشته اطلاعات و جزئیات فرزندان زیر ۱۸ سال در پاسپورت والدین ذکر میشد و متقاضیان زیر سن قانونی می‌توانستند به صورت زیرمجموعه و با پاسپورت والدین و یا قیم قانونی به خارج از کشور سفر کنند، اما اکنون به دلایل امنیتی انجام این کار ممکن نبوده و پاسپورت برای زیر ۱۸ سال روند عادی دارد و در واقع هر فرد با هر سنی نیاز به گرفتن پاسپورت مجزا خواهد داشت.

مدت زمان صدور پاسپورت

مدت زمان صدور پاسپورت زمان کمی بین 1 تا 3 هفته کاری خواهد بود و سپس پاسپورت جدید برای شما صادر شده و از طریق پُست به شما تحویل داده خواهد شد.

در نظر داشته باشید، تاییدیه پلیس +10 که پس از تمام شدن مراحل در این مرکز، به شما تحویل داده خواهد شد را، تا زمان دریافت پاسپورت درب منزل، نگهداری کنید.

سریع ترین راه گرفتن پاسپورت

اگر با کار اورژانسی روبرو شده‌اید و یا به هر دلیلی نیاز به گرفتن پاسپورت خود در مدت زمان کمی مثل یک هفته هستید، بهتر است بدانید سریع ترین راه گرفتن پاسپورت این است که به اداره کل گذرنامه مراجعه کرده و با ارائه مدارک موجه مثل بلیط پرواز، درخواست پیگیری سریع تر را برای گرفتن پاسپورت داشته باشید.

تمدید پاسپورت 1401

مدارک لازم برای تمدید پاسپورت

موضوعی که سوال خیلی از متقاضیان دریافت گذرنامه ایرانی است، این است که آیا مدارک تمدید پاسپورت با مدارک پاسپورت برای اولین بار متفاوت است؟ در جواب باید بگوییم که به هنگام درخواست تمدید پاسپورت ، حتی اگر گذرنامه شما سفید و استفاده نشده باشد، تاریخ جدید در آن درج نشده و کلاً یک گذرنامه جدید با اعتبار 5 ساله برای شما صادر می‌شود.

از این رو، می‌توان این طور گفت که اسناد و مدارک لازم برای تمدید پاسپورت با درخواست یک نسخه جدید تفاوتی نداشته و تمامی مراحل جمع آوری مدارک پاسپورت و هزینه پاسپورت مشابه است، با این تفاوت که ملزم به ارائه پاسپورت قبلی بوده و نباید آن را پیش خود نگه دارید.

بنابر قوانین دولتی، چنانچه دارای یکی از شرایط زیر باشید، با درخواست تمدید پاسپورت و اخذ گذرنامه جدید شما مخالفت خواهد شد:

  • در صورتی که خروج شما از کشور مسبب آسیب رسانی به حکومت، کشور و دولت باشد.
  • اینکه به خاطر دستور کتبی و رسمی قوه قضایی، اجازه خروج از مرز و کشور از شما سلب شده باشد.
  • به دلایل مختلف، مانند جمله خلاف و جرایم قانونی، دارای سوءپیشینه باشید که در این صورت تا 2 سال مجاز به خروج از ایران و اخذ گذرنامه جدید نخواهید بود.
  • به علت داشتن انواع بدهی مالیاتی و یا شخصی و شکایات قضایی و دادگستری، ممنوع‌الخروج باشید.

متقاضی این امکان را دارد تا در صورت مواجه با موارد بالا و نداستن علت دقیق ممنوع‌الخروجی و یا نداشتن اجازه برای دریافت گذرنامه جدید، به اداره مرکزی گذرنامه در غرب تهران مراجعه کرده و دلایل آن را جویا شود.

اگر به دنبال اقامت بلند مدت و یا دائمی هستید و تنها یک سال و یا کمتر از 6 ماه از اعتبار گذرنامه شما باقی مانده می‌توانید با مراجعه به شعبات اصلی صدور پاسپورت مثل اداره گذرنامه پاتریس لومومبا، درخواست کتبی خود را برای باطل کردن گذرنامه دارای اعتبار یکساله ارائه داده و برای گرفتن پاسپورت جدید اقدام نمایید.

باید به این نکته توجه کنید که در هنگام ارائه مدارک پاسپورت ، حضور متقاضی اصلی در مرکز پلیس +10 الزامی بوده و داشتن نشانه کامل پستی برای ارائه به این مراکز ارائه دهنده خدمات پاسپورت جزو موارد مهم و الزامی است.

تمدید پاسپورت چقدر طول میکشد؟

همانند دریافت پاسپورت برای بار اول که حدود یک هفته زمان خواهد برد، تمدید پاسپورت نیز حدود یک هفته طول میکشد و در واقع پروسه تحویل آن با پروسه تحویل اولین بار، تفاوتی ندارد. بنابراین اگر گذرنامه شما نیاز به تمدید دارد، زودتر از زمانی که به آن نیاز دارید، برای تمدید پاسپورت اقدام نمایید.

هزینه پاسپورت ایران

پاسپورت یا گذرنامه چیست

پاسپورت یا گذرنامه مدرکی است که برای هر فردی که قصد خروج از مرزهای زمینی، دریایی و یا هوایی را دارد، الزامی است و مانند سایر مدارک فردی مثل شناسنامه و کارت‌ملی، یک مدرک مهم است. با این تفاوت که داشتن مدارکی مثل شناسنامه و کارت ملی برای هر شخص الزامی است، اما پاسپورت چیزی است که تنها برای خروج از کشور کاربرد دارد.

اگر علاقه به سفرهای داخل کشور و ایران‌گردی داشته باشید و هیچگاه تمایل نداشته باشید پای خود را یک قدم از مرز ایران خارج کنید، در این صورت، دانستن این که پاسپورت چیست ، مدارک پاسپورت ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ شامل چه مواردی می‌شود و یا هزینه پاسپورت در سال ۱۴۰۲ چقدر است که در این پُست از لتسگو یونی به آنها پرداختیم، هیچکدام به کار شما نمی‌آید!

پاسپورت را بعد از چند سال باید تمدید کرد؟

بهتر است بدانید اعتبار پاسپورت ایران 5 ساله بوده که البته برای پروازهای خارجی، حداقل 6 ماه باید از تاریخ انقضا آن باقی باشد، بنابراین، تا 4 سال و نیم می‌توانید با خیال راحت، از گذرنامه خودتان استفاده کنید و به گردشگری و سفرهای خارجی بپردازید و پس از آن برای تمدید پاسپورت اقدام نمایید.

گذرنامه دارای چند صفحه است؟

پس از گرفتن پاسپورت خواهید دید که این مدرک، دارای 32 صفحه است. عموماً دو صفحه اول آن صفحات اصلی گذرنامه را تشکیل می‌دهند که به دو زبان فارسی و انگلیسی اطلاعات مختلفی از جمله موارد زیر را ارائه می‌دهند:

  • کشور زادگاه و محل اقامت
  • امضا صاحب گذرنامه
  • محل صدور گذرنامه
  • نام و نام خانوادگی
  • نام پدر
  • تاریخ و محل تولد
  • شماره ملی
  • کد کشور
  • شماره شناسنامه
  • شماره پاسپورت
  • نوع پاسپورت
  • عکس صاحب گذرنامه
  • جنسیت
  • تاریخ صدور و انقضای پاسپورت

اکنون که با ماهیت گذرنامه، جزئیات مدارک گذرنامه و هزینه پاسپورت ۱۴۰۲ آشنا شدید، متوجه این موضوع شده‌اید که برای هر یک از اهداف اخذ ویزا، رزرو بلیط هواپیما خارجی و سفرهای خارج از کشور، نیاز به دریافت پاسپورت دارید.

اگر به تحصیل در خارج از کشور علاقه دارید، ما در لتسگو یونی در کنار شما خواهیم بود تا بتوانید بهترین انتخاب‌ها را داشته باشید و مسیر مهاجرت تحصیلی را برای شما آسان خواهیم کرد.