شینگن کجاست؟ آیا از تعداد کشورهای حوزه شینگن مطلع هستید؟ در این محتوا از لتسگو یونی به دنبال شناسایی کشورهای شینگن و کشورهای غیر شینگن در اروپا هستیم. کشورهایی که همگی در قاره سبز واقع شده و در اتحادی مشترک، منطقه‌ای ارزشمند و قدرتمند در تمام حوزه‌های توریستی، اقتصادی، سیاسی و حتی دانشگاهی را تشکیل داده‌اند. 

احتمالا بسیاری از ما حداقل یکبار شنیده‌ایم که کسی با غرور و سرمستی بگوید: "من ویزای شینگن دارم تا اعتبار آن تمام نشده باید استفاده کنم!" مگر ویزاهای مهاجرتی به انواع تحصیلی، توریستی، کاری، سرمایه‌گذاری و امثال این‌ها تقسیم نمی‌شوند؟ چرا در دست داشتن ویزای کشور های شینگن یک امتیاز مهم به حساب می‌آید؟

خب باید بگوییم که ویزای شِنگن (شینگن) را می‌توان گل سر سبد انواع ویزاهایی دانست که یک فرد می‌تواند برای سفر و آغاز مهاجرت به اروپا در اختیار داشته باشد، اما مزیت اصلی این ویزا در فراگیر بودن آن است. زمانی که این ویزا به نام شما مهر بخورد، این امکان را خواهید داشت که به 26 کشور اروپایی سفر کنید. حال می‌خواهیم بدانیم این کشور های شینگن کدامند!

شینگن کجاست

شینگن کجاست؟ پیمان شینگن (شِنگن) به دنبال تلاش مجموعه‌ای از کشورهای اروپایی برای از بین بردن موانع موجود بر سر راه جابه‌جایی کالا، منابع انسانی و تبادلات مالی در دهه 1980 ایجاد شد. این پیمان به کشورهای شینگن قدرتی چند برابر در عرصه اقتصاد و سیاست جهانی بخشید تا بتوانند با پشتیبانی از یکدیگر، حافظ منافع هم باشند.

کشورهای شینگن از 26 کشور همسایه تشکیل شده است که الزام به صدور ویزای جداگانه برای سفر به هر کشور و انواع کنترل‌های مرزی و بازرسی را در مرز‌های مشترک یکدیگر لغو نموده‌اند. در حقیقت اینطور می‌توان گفت که هیچ مرز حصاربندی‌ شده‌ای میان کشورهای شینگن وجود ندارد و آنچه که هست تنها خطی برای تعیین حدود جغرافیایی و قانونی هر کشور است.

شاید برای شما هم جالب باشد که بدانید نام این منطقه از کجا گرفته شده و واژه شینگن به چه معناست؟ خب اگر تا به حال فکر می‌کردید که این یک واژه‌ی پر معنا در علوم سیاسی یا شکل مخفف یک صفت مشترک میان 26 کشور است در اشتباه بودید. نام این پیمان از شهر شینگن در کشور لوکزامبورگ گرفته شده است. شهری که نخستین بار پیمان در آن به ثبت رسید. 

قدمت این اتحاد به دهه‌های خیلی دور باز نمی‌گردد. توافقنامه شینگن نخستین بار در ماه ژوئن سال 1985 ابتدا میان ده کشور اروپایی بسته شد و از آن زمان تا کنون 16 کشور دیگر خود را به عضویت کشورهای شنگن (شینگن) درآورده‌اند. در حال حاضر می‌توان گفت که مجموعه کشور های شینگن بالغ بر 400 میلیون نفر جمعیت دارد و مساحت تمام مرزهای تحت پوشش آن به بیش از چهار میلیون متر مکعب می‌رسد. 

کشورهای عضو شینگن

با توجه به اینکه مرزهای میانی این کشورها از قوانین ورود و خروج مشترکی پشتیبانی می‌کنند در نتیجه منطقی به نظر می‌رسد که مرزهای خارجی این منطقه سختگیری قابل توجهی برای هر گونه ورود و خروج به حوزه کشورهای شینگن داشته باشند. یکی از این قوانین سختگیرانه دریافت مجوز ETIAS است.

دقت داشته باشید که منظور از مجوز ETIAS همان ویزای شینگن نیست. برای ورود به این منطقه از یک کشور ثالث، وابسته به ملیت فرد مسافر، ممکن است که نیاز به دریافت ویزای شینگن یا صدور مجوز سفر اتیاس (ETIAS) باشد. وقتی می‌گوییم مجوز سفر یعنی با ویزا تفاوت داشته و از مراحل دشوار دریافت ویزا پیروی نمی‌کند.

شهروندان عضو کشورهای شینگن، اتحادیه اروپا و شهروندان کشورهایی مانند ایران که برای ورود به این منطقه الزام به دریافت ویزای آن دارند نیازی به صدور مجوز سفر ETIAS ندارند. این مجوز برای شهروندان کشورهایی است که برای ورود به این منطقه اجبار به دریافت ویزا ندارند. در هر دو حالت یعنی چه با ویزای شینگن و چه با مجوز سفر اتیاس، فرد مجاز است که تا 90 روز در میان کشورهای این منطقه با اهداف توریستی و تجاری رفت و آمد کند.

برای پیوستن به حوزه شینگن، کشورهای درخواست کننده باید از تمام شرایط تعیین شده برخوردار باشند. عضویت در این پیمان مستلزم این است که کشورها قوانین مشترک را اعمال نموده و به سیستم یکپارچه این منطقه یعنی SIS متصل شوند. کشورهای شینگن پس از عضویت به طور منظم مورد ارزیابی قرار می‌گیرند تا اطمینان حاصل شود که تمام معیارها را رعایت می‌کنند.

تفاوت اتحادیه اروپا با اتحادیه شینگن

برای کسانی که اطلاعات زیادی در این حوزه ندارند ممکن است این پرسش ایجاد شود که چه تفاوتی میان اتحادیه اروپا و اتحادیه حوزه شینگن وجود دارد؟ چرا این دو از یکدیگر حمایت همه‌جانبه نمی‌کنند؟ اگرچه بسیاری از کشورهای اروپا در هر دو نهاد عضویت دارند اما در نهایت شینگن و اتحادیه اروپا (EU) دو نهاد مستقل از یکدیگر هستند.

اتحادیه اروپا از یک اتحاد سیاسی و اقتصادی بر پایه‌ی منافع مشترک در عرصه بین‌المللی حمایت می‌کند در حالی که تمرکز اصلی اتحاد کشورهای حوزه شینگن بر ایجاد سهولت در جابه‌جایی انسان و کالا بین کشورهای منطقه است. اتحادیه اروپا از 27 کشور تشکیل شده و نخستین بار در سال 1951 با برقراری اتحاد میان 6 کشور بلژیک، فرانسه، ایتالیا، لوکزامبورگ، هلند و آلمان غربی شکل گرفته است.

کشورهای اتحادیه اروپا در بسیاری از جنبه‌های سیاست‌گذاری خارجی اتفاق نظر و اشتراک دارند و از نهادهای قانونگذاری اتحادیه اروپا پیروی می‌کنند. اگرچه این کشورها در طیف وسیعی از زمینه‌های اقتصادی مانند تجارت بین‌الملل، صنعت و کشاورزی و توسعه منطقه‌ای قوانین مشترکی دارند اما هر کشور تمامیت ارضی خود را به طور قانونی کاملا حفظ نموده و یک کشور کاملا مستقل است. 

در کشورهای شینگن اما اهداف سیاسی و ایفای نقش جمعی در صحنه سیاست بین‌المللی مطرح نیست بلکه کشورهای این پیمان تنها با هدف تسهیل روابط تجاری، تسریع فرآیند جابه‌جایی مسافر و کالا بین مرزهای مشترک و جذب حداکثر توریست و بازرگان در یک منطقه گرد هم آمده‌اند. بنابراین دریافت ویزای این منطقه به معنای مجوز سفر به تمام کشورهای عضو اتحادیه اروپا نیست.

کشورهای شینگن کدامند

کشورهای شینگن

کشورهای شینگن در حال حاضر شامل 26 کشور اروپایی می شوند که از این میان بیست و دو کشور عضو اتحادیه اروپا نیز هستند. کشورهای ایسلند، لیختن اشتاین، نروژ و سوئیس از جمله کشورهای شینگن هستند که در اتحادیه اروپا عضویت ندارند. 26 کشور عضو منطقه عبارتند از:

اتریش
بلژیک
جمهوری چک
دانمارک
استونی
فنلاند
فرانسه
آلمان
یونان
مجارستان
ایتالیا
لتونی
لیتوانی
لوکزامبورگ
مالت
هلند
اسپانیا
اسلواکی
اسلوونی
سوئد
لهستان
پرتغال

علاوه بر کشورهای فوق، 4 کشور بلغارستان، کرواسی، قبرس و رومانی در لیست انتظار پیوستن به حوزه شینگن هستند که در صورت اثبات صلاحیت آن‌ها تعداد کشورهای شینگن به 30 کشور اروپایی می‌رسد.

در آخرین خبرهایی که در 18 آذر 1401 به دست ما رسید، با پیوستن کرواسی به حوزه شنگن موافقت شده است.

قبرس از جمله کشورهایی است که پیوستن آن به این حوزه می‌تواند مزایای قابل توجهی برای مهاجران ایرانی و به ویژه دانشجویانی که به دنبال تحصیل در حوزه شینگن هستند، داشته باشد.

کشورهای غیر شینگن در اروپا

کشورهای غیر شینگن در اروپا عبارتند از: آلبانی، آندورا، ارمنستان، آذربایجان، بلاروس، بوسنی و هرزگوین، کرواسی، قبرس، گرجستان، ایرلند، کوزوو، مقدونیه شمالی، مولداوی، موناکو، مونته نگرو، رومانی، روسیه، سان. مارینو، صربستان، ترکیه، اوکراین، بریتانیا و واتیکان.

ویژگی های مشترک در منطقه شینگن

لغو ضرورت صدور ویزای جداگانه و بازرسی میان مرزهای 26 کشور حوزه شینگن منجر به شکل‌گیری ویژگی‌های مشترک زیر در تمام این منطقه‌ی چهارصد میلیون نفری شده است:

  • شهروند هر کشوری در جهان در صورت برخورداری از ویزای شینگن یا مجوز سفر ETIAS می‌تواند به طور آزادانه از مرزهای داخلی بین این 26 کشور عبور نموده و ملزم به پشت سر گذاشتن کنترل مرزی در هر سفر به طور جداگانه نخواهد بود.
  • عبور از مرزهای خارجی از هر کدام از کشورهای شینگن قوانین و شرایط مشترکی دارد.
  • امکان صدور ویزای شینگن برای هر کدام از 26 کشور عضو وجود دارد.
  • بین نیروی پلیس تمام کشورهای این منطقه رابطه همکاری وجود دارد.
  • بین کشورهای منطقه همکاری قضایی از جمله استرداد مجرمین در کوتاه‌ترین زمان ممکن و همکاری برای اجرای احکام جنایی صادر شده، برقرار است.
  • همگی باید در سیستم اطلاعات مشترک SIS اطلاعات خود را ثبت نمایند. این سیستم اطلاعاتی یکپارچه به کشورهای عضو کمک می‌کند تا در کوتاه‌ترین زمان ممکن اطلاعات مربوط به افراد و کالاهای جابه‌جا شده را کنترل کنند.
  • ایست‌های بازرسی در تمام مرزهای داخلی منطقه مجاز هستند که از مسافران در خصوص اعتبار ویزای آن‌ها و سایر مسائل مرتبط پرس و جو نمایند.
  • در صورت برقراری شرایط خاص و احتمال وجود یک تهدید داخلی یا خارجی، کشورهای شینگن می‌توانند برای مدت حداکثر 30 روز مرزهای داخلی خود را بسته و به مسافران دارای ویزا اجازه‌ی ورود ندهند.

عضویت در کشورهای شینگن

عضویت در پیمان شینگن طرفداران بسیاری دارد. تعداد زیادی از کشورهای اروپایی مصمم به عضویت در این منطقه هستند اما رسیدن به این هدف به راحتی برای همه‌ی آن‌ها میسر نیست. علت این دشواری وجود معیارها و پیش شرط‌هایی است که برخی کشورها قادر به تامین تمام آن‌ها نیستند. معیارهایی مانند:

- امکان کنترل بسیار دقیق مرزهای خارجی 
- امکان صدور ویزای شینگن یکپارچه از سوی تمام کشورهای عضو برای کشور مقصد
- برخورداری از صلاحیت و توانایی نظامی لازم برای همکاری با تمام کشورهای عضو جهت حفظ امنیت مرزهای داخلی منطقه
- آمادگی زیرساختی لازم برای پیوستن به سیستم SIS و استفاده از آن
- امکان صدور ویزاهای کوتاه مدت 
کنترل مرزهای زمینی، هوایی و دریایی تحت قوانین کشورهای شینگن

کشورهای عضو منطقه شینگن

سیستم اطلاعات یکپارچه کشورهای شینگن

سیستم اطلاعات منطقه شینگن که به اختصار SIS نامیده می‌شود برای کمک به مدیریت یکپارچه مرزها و سفرها در میان کشورهای عضو و حکمرانی قانون یکپارچه کاربرد دارد. این سیستم به مقامات ذی‌صلاح این امکان را می‌دهد تا از هشدارها آگاه شده و برای ممانعت از ورود افراد فاقد مجوز یا دستگیری افراد تحت تعقیب همکاری نمایند.

عضویت در سیستم SIS برای کشورهای شینگن اجباری بوده و اهداف اصلی آن عبارتند از:

  • همکاری در کنترل مرزها
  • همکاری در اجرای قوانین پیمان
  • همکاری برای ثبت خودروهای ورودی و خروجی از مرزها

انواع و مدت اعتبار ویزای شینگن 

بسته به هدف خود از سفر به کشورهای شینگن می‌توانید یکی از انواع این ویزا را دریافت کنید:

ویزای توریستی
ویزا برای دیدار دوستان / اعضای خانواده
ویزای تجاری
ویزای پزشکی
ویزای تحصیلی
ویزای آموزشی / کارآموزی

همچنین بسته به مدت زمانی که فرد برای ورود به این حوزه اروپایی نیاز دارد می‌تواند برای دریافت یکی از انواع ویزاهای یکبار ورود، دو بار ورود یا چند بار ورود اقدام کند. ویزای یکبار ورود به دارنده خود اجازه می‌دهد که تنها یکبار در مدت زمان معتبر وارد کشورهای شینگن شود. ویزای دوبار ورود به دارنده خود اجازه می‌دهد تا پس از یکبار خروج از شینگن بار دیگر وارد آن شود. ویزای چند بار ورود مجوز هر تعداد ورود را که بخواهید در یک دوره 3 تا 5 ماهه صادر می‌کند.

یکی از موضوعاتی که در ارتباط با ویزای شِنگن بسیار مورد اشتباه قرار می‌گیرد، مدت اعتبار این ویزا است. مدت اعتبار ویزای شِنگن بنا بر نوع آن و تشخیص افسر صادر کننده از 3 تا 6 ماه متغیر است اما نکته قابل توجه این است که اگر ویزای شما دارای اعتبار 180 روزه است این بدین معناست که شما می‌تواند در طول مدت 180 روز حداکثر تا 90 روز یعنی برای مدت 3 ماه در کشورهای شنگن اقامت داشته باشید. 

نوع دیگری از ویزای مولتی شینگن نیز وجود دارد که شامل حال افرادی با شرایط خاص بوده و مدت اعتبار آن تا 5 سال قابل محاسبه است. همچنین به یاد داشته باشید که برای دریافت ویزای شینگن می‌توانید از 6 ماه قبل از آغاز سفر خود درخواست دهید.

آیا بریتانیا بخشی از منطقه شینگن است؟

خیر. کشور انگلستان دیگر عضو اتحادیه اروپا و همچنین عضو کشور های شینگن نیست. بنابراین شما اجازه ندارید که با ویزای شنگن وارد این کشور شوید. علاوه بر این ساکنان بریتانیا ممکن است در برخی موارد برای سفر به کشورهای شنگن نیاز به دریافت ویزای آن داشته باشند.

آیا می‌توان با همان ویزای شینگن به بیش از یک کشور عضو سفر کرد؟

بله زمانی که این نوع ویزا برای شما صادر شده باشد تا زمانی که اعتبار آن به پایان نرسد می‌توانید بدون هیچ مشکلی در تمام منطقه شینگن سفر کنید. اگر متقاضی دریافت ویزای حوزه شینگن هستید جهت کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص با مشاوران تیم مهاجرت تحصیلی لتسگو یونی در تماس باشید.