تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در آمریکا به عنوان نخستین اقتصاد و سومین کشور پهناور جهان و برترین از حیث کسب و کار و صنعت و فناوری و آموزش و رسانه و ... بدون تردید گزینهٔ جذابی برای دانشجویان خارجی است. سرزمینی که در میزبانی دانشجویان بین‌المللی رکورد دارد و دانشگاه‌هایش با اختلاف جزو برترین‌های جهان هستند. یعنی اگر بخواهیم دقیق‌تر اشاره کنیم، هفتاد درصد دانشگاه‌های آمریکا در لیست پنجاه دانشگاه برتر جهان قرار دارند و همین امر جذابیت این سرزمین را برای ادامهٔ تحصیل دوچندان می‌کند. 

فوق‌لیسانس در آمریکا بیشتر حول رشته‌های زیرمجموعهٔ STEM یعنی چهار حوزهٔ Sicence - Technology - Engineering و Management می‌چرخد و طبق داده‌های بدست آمده در طی چند سال اخیر، بیشتر دانشجویان خارجی به رشته‌های مهندسی و بیزنس و مدیریت و IT‌ متمایل بوده‌اند. در این مطلب به طور جامع به زیر و بم تحصیل کارشناسی ارشد و انواع آن در آمریکا می‌پردازیم، شرایط و مدارک لازم برای پذیرش را شرح می‌دهیم و به هزینه‌های تحصیل و زندگی و تعدادی از معتبرترین دانشگاه‌های این کشور اشاره خواهیم کرد. 

تحصیل کارشناسی ارشد در آمریکا ۲۰۲۲

انواع مدرک کارشناسی ارشد در آمریکا

به طور کلی دو نوع مدرک ارشد در آمریکا وجود دارد که یکی course-based یا آموزش‌محور و دیگری research-based یا پژوهش‌محور است. گونه‌ٔ اول همان شیوهٔ مرسوم تحصیلی در قالب کلاس‌های آموزشی و شرکت‌ در سخنرانی‌ و سمینار و کارهای آزمایشگاهی یا آموزش از راه دور است. مورد دوم نیازمند یک پروژهٔ پژوهشی در یک حوزهٔ تخصصی بوده و فارغ التحصیلی از آن کمی بیش از دوره‌های آموزش‌محور زمان می‌برد. دوره‌های فوق لیسانس در آمریکا را می‌توان از زاویهٔ رشته و حوزهٔ تحصیلی، پیش‌نیازهای ورودی و سطح تخصص هم دسته‌بندی کرد که در ادامه به این موارد اشاره می‌کنیم. 

دوره‌های فوق لیسانس بر اساس رشته 

اسامی و اصطلاحاتی که در ادامه ملاحظه خواهید کرد، رایج‌ترین عناوین به کار رفته در ادبیات آکادمیک آمریکا هستند. اما از آنجاییکه این اصطلاحات از یک سیستم کاملا واحد و استاندارد تبعیت نمی‌کنند، ممکن است بین برخی کالج‌ها و دانشگاه‌ها، تفاوت‌های ظریفی از حیث نامگذاری یا محتوای دوره‌ها وجود داشته باشند. 

 Master of Arts - کارشناسی ارشد هنر (MA)

معمولا رشته‌هایی که با هنر یا علوم اجتماعی و انسانی سر و کار دارند در این شاخه قرار می‌گیرند که از آن جمله می‌توان به ارتباطات، آموزش، زبان و زبان‌شناسی، ادبیات، تاریخ، جغرافی و موسیقی اشاره کرد. آموزش در این دوره‌ها به صورت شرکت در کلاس و سخنرانی بوده و ارزیابی دانشجویان با یک آزمون و یک پروژهٔ پایانی اجرا می‌شود. 

Master of Science - کارشناسی ارشد علوم (MSc و MS)

همانطور که از عنوان این شاخه مشخص است، انواع و اقسام علوم مثل زیست‌ شناسی، شیمی، فیزیک، مهندسی، بهداشت و آمار زیر چتر آن قرار می‌گیرند. توجه شود که در برخی موارد، رشته‌هایی مثل اقتصاد و علوم اجتماعی، علاوه بر MA زیر شاخهٔ MS هم محسوب می‌شوند و این نامگذاری، به خود موسسهٔ آموزشی و دوره‌هایش بستگی دارد. در این موارد تفاوت ظریفی که وجود دارد، سنگینی بیشتر جنبهٔ تحقیقاتی MS نسبت به MA‌ بوده که مدرک آن را برای برخی از صنایع در اولویت قرار می‌دهد. 

Master of Research - کارشناسی ارشد پژوهش (MRes)

هدف این شاخه از دوره‌های فوق لیسانس، تربیت پژوهشگر و نیروی تحقیقاتی است و طبیعتا تحصیل در آنها، جنبهٔ پژوهشی به مراتب پررنگتری نسبت به دو همتای قبلی‌ یعنی MA و MS دارد. نکته اینجاست که دانشجویان دوره‌های MRes، شانس بالاتری برای پذیرفته شدن در مقطع دکترا داشته و همچنین می‌توانند در آینده، حرفهٔ پژوهشگری را به عنوان شغل تخصصی‌ خود انتخاب کنند. باید دقت کنید که برخی از دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی در آمریکا، دوره‌هایی که سبک و سیاق MRes‌ دارند را با عنوان MSc‌ معرفی می‌کنند و بهتر است پیش از هرگونه اقدام برای پذیرش، محتویات دوره‌ با دقت بررسی شود. 

Master by Research - کارشناسی ارشد پژوهش (MPhil)

این مدرک هیچ دست کمی از دوره PhD ندارد و از لحاظ بار پژوهشی و ابعاد پروژهٔ تحت مطالعه، نسبت به مورد قبلی یعنی MRes تخصصی‌تر و عمیق‌تر است. دوره‌های اینچنینی در بسیاری از موسسات آموزشی و دانشگاه‌ها پیش‌‌درآمدی برای دکترا هستند و نسبت به دیگر انواع کارشناسی ارشد، اتمامشان به زمان بیشتری نیاز دارد. البته تمام اینها کاملا به سیاست‌های دانشگاه مورد نظر وابسته است. 

Master of Studies - کارشناسی ارشد مطالعات (MSt)

یکی از انواع نادر دوره‌های کارشناسی ارشد در آمریکا و سایر کشورهاست و در دانشگاه‌هایی مثل Oxford و Cambridge‌ ارائه می‌شود. این گونه شباهت زیادی به MSc و MA دارد و جدا از کلاس‌های آموزشی، نیازمند تحویل یک پایان‌نامه و شرکت در آزمون‌های نهایی است و تمایز به خصوصی که حائز اهمیت باشد ندارد. 

تحصیل کارشناسی ارشد در آمریکا ۲۰۲۲

دوره‌های کارشناسی ارشد بر اساس تخصص و حرفه

این قبیل از رشته‌های فوق‌ لیسانس خیلی خاص‌منظوره‌تر از سایرین هستند و روی یک حوزهٔ کاری به خصوص تمرکز دارند. به همین دلیل است که از این مدارک با عنوان کارشناسی ارشد حرفه‌ای یا professional master's degree هم یاد می‌شود. برخی دیگر هم با پیشوند PSM که مخفف Professional Science Master است عنوان می‌شوند. بهرحال این موارد هم بین دانشگاه‌های مختلف تفاوت‌هایی دارند و برخی بسیار رایج و برخی به ندرت استفاده می‌شوند و در نهایت آشنایی با آنها خالی از لطف نیست. 

کارشناسی ارشد مدیریت کسب و کار (MBA)

مدیریت  کسب و کار یا همان MBA یکی از همین فوق‌ لیسانس‌های حرفه‌ای و خاص‌منظوره است. دوره‌ها و سیلاب‌های درسی MBA برای پیشرفت دانشجویان در وادی کسب و کار و مشاغل مدیریتی طراحی شده است. پس عجیب نیست که بسیاری از متقاضیان MBA را شاغلان و صاحبان کسب و کار تشکیل می‌دهند. پیش‌نیاز اکثر دوره‌های مدیریت کسب و کار، داشتن سابقهٔ حرفه‌ای به مدت دست کم ۳ سال است.

MBA این خاصیت را دارد که با کورس‌های دیگری هم تلفیق شود و دامنهٔ تخصص فرد را به شکلی عمیق‌تر به سمت نیازهای کسب و کارش ببرد. از جمله مسیرهای جانبی برای یک دانشجوی ام‌بی‌ای، کارشناسی ارشد حرفه‌ای حسابداری Master of Professional Accountancy یا به طور مخفف MPAcc و یا کارشناسی ارشد علمی در سیستم‌های اطلاعاتی Master of Science in Information Systems یا MSIS است. 

کارشناسی ارشد کتابداری 

این دوره‌ها که با عناوینی چون MLS - MLIS - MSLS شناخته می‌شوند، برای آمادگی آکادمیک و حرفه‌ای دانشجو جهت کار در کتاب‌خانه‌ها طراحی شده‌اند. شاید تنها دلیل وجود چنین زیرشاخه‌هایی، جدی بودن شغل کتابداری حرفه‌ای در کانادا و آمریکا باشد. 

کارشناسی ارشد مدیریت دولتی 

این گرایش تا حدود زیادی با مدیریت کسب و کار همپوشانی دارد. با این تفاوت که فوق لیسانس مدیریت دولتی یا عمومی Master of Public Administration یا به طور مخفف MPA تمرکزش را روی مدیریت در بخش دولتی قرار می‌دهد و MBA‌ با سازمان‌ها و کسب و کارهای بخش خصوصی سر و کار بیشتری دارد. دانشجویان این دوره می‌توانند در حوزه‌هایی مثل محیط زیست، روابط بین‌الملل و علم و فناوری دروس خود را سپری کنند و برای مدیریت و استخدام در بدنهٔ دولت آماده شوند.

البته محدودیتی هم در کار نیست و دانش‌آموختگان این دوره می‌توانند با علم و تجربیاتی که بدست می‌آورند در انواع و اقسام نهادها و سازمان‌ها مشغول به کار شوند. شاخه‌هایی مثل مدیریت برنامه‌ریزی شهری، مدیریت امور دولتی و مدیریت روابط بین‌الملل یا MIA‌ هم از جمله گرایشات این شاخه محسوب می‌شوند.

کارشناسی ارشد بهداشت عمومی 

در این شاخهٔ بسیار مهم مدیریتی که با عنوان Master of Public Health یا به طور مخفف MPH نامگذاری شده، دانشجویان تمامی مهارت‌ها و ابزار لازم را برای نظارت و سر و سامان دادن به دغدغه‌های بهداشت و سلامت جامعه و شیوهٔ سیاست‌گذاری در این حوزه می‌آموزند. از جمله گرایشات و زیرمجموعه‌های این حوزه اپیدمیولوژی یا همه‌گیرشناسی، بهداشت جهانی، بهداشت محیط کار و علوم تغذیه هستند و در برخی از کشورها، کسانی که لیسانس MPH‌ دارند می‌توانند در مقطع فوق ادامهٔ تحصیل دهند. اما تعدادی از کشورها هستند که متقاضیان کارشناسی ارشد بهداشت عمومی را فقط از میان دانشجویان پزشکی می‌پذیرند. 

کارشناسی ارشد امور اجتماعی

شاخهٔ Master of Social Work‌ یا MSW‌ روی رفاه اجتماعی و بهبود زندگی افراد و جوامع تمرکز دارد. مدرک این حوزه به دو صورت کلینکی و کلان یا به قولی Macro عرضه می‌شود که اولی به صورت مستقیم با افراد سر و کار داشته و دومی در قالب مشاور در روند سیاست‌گذاری‌های کلان و ساماندهی اجتماعی نقش ایفا می‌کند. 

تحصیل کارشناسی ارشد در آمریکا ۲۰۲۲

کارشناسی ارشد حقوق

کسانی که فارغ التحصیل رشتهٔ حقوق هستند می‌توانند در مقطع Master of Laws یا به اصطلاح LLM (مخفف معادل لاتین) به ادامهٔ تحصیل مشغول شده، دانش و تجربهٔ اولیه خود را به سطحی تازه ارتقا دهند و در یکی از حوزه‌های تخصصی قانون به کنکاش و مطالعه بپردازند. 

کارشناسی ارشد هنرهای زیبا 

تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد هنرهای زیبا یا Master of Fine Arts یا MFA شاخه‌های هنری و خلاقه‌ای مانند تصویرگری و نمایش و نویسندگی و طراحی گرافیک و عکاسی و فیلم‌سازی و تئاتر و … را در بر می‌گیرد. 

کارشناسی ارشد موسیقی

این شاخه که با عنوان Master of Music یا به طور مخفف MM یا MMus‌ شناخته می‌شود هم در دانشگاه‌ها و هم در کنسرواتوارهای موسیقی ارائه شده و زیرمجموعه‌های تخصصی مختلفی مانند نوازندگی، آهنگسازی و رهبری ارکستر را همراه با مطالعهٔ تئوری موسیقی پیشرفته شامل می‌شود. 

کارشناسی ارشد آموزش

مدرک فوق لیسانس آموزش یا Master of Education با اسامی مختلفی چون MEd و MSEd و MIT و MAT شناخته شده و دانشجویان را برای تبدیل به آموزگاران حرفه‌ای یا فعالان متخصص در وادی آموزش تربیت می‌کند. 

کارشناسی ارشد مهندسی

فوق لیسانس رشته‌ٔ مهندسی Master of Engineering یا MEng در دانشگاه های آمریکا می‌تواند به دو صورت آکادمیک و حرفه‌ای باشد که تمرکز اولی روی تئوری و مبانی علمی و دیگری روی آماده‌سازی دانشجویان برای بازار کار تمرکز دارند. برخی دانشگاه‌ها برای اعطای مدرک، یک مقالهٔ فنی در نشریات معتبر حوزهٔ خودشان می‌خواهند و برخی دیگر دانشجو را به گذراندن یک دورهٔ آموزشی در لابراتوارها یا مراکز صنعتی ملزم می‌کنند. 

کارشناسی ارشد معماری

دانشجویان Master of Architecture یا M.Arch برای اتمام دورهٔ خود و بسته به مرکز آموزشی مورد نظر، نیاز به ترکیبی از گذراندن دوره کارآموزی و آزمون پایانی و ارائه پایان‌نامه دارند. مقطع M.Arch می‌تواند به اسامی و شکل‌های مختلف در دانشگاه‌ها ارائه شود و سیلاب‌های درسی متنوعی مثل دیزاین، علم ساخت و ساز، مهندسی سازه، تاریخ معماری و تلفیقی از فعالیت‌های عملی و نظری را شامل شود. 

با توجه به موارد بالا، می‌توانیم در خصوص مدارک کارشناسی ارشد و پیش‌نیازهای آنها جهت پذیرش یک جمع‌بندی حدودی داشته باشیم:

  • دوره‌های MSW, MLA, MSc, MA و غیره دوره‌هایی هستند که تنها با داشتن مدرک لیسانس شما را پذیرش می‌کنند. 
  • دوره‌های مرتبط با کسب و کار و مدیریت مثل MBA, MSc, MIM, MSM, MA و MEM علاوه بر داشتن مدرک لیسانس به چند سال تجربهٔ عملی و حرفه‌ای نیاز دارند.
  • دوره‌های مدیریت اجرایی مثل EMBA و EMS پا را فراتر گذاشته و سابقهٔ فعالیت حرفه‌ای مفصل‌تری طلب می‌کنند. 
  • دوره‌های Master by Research‌ علاوه بر مدرک لیسانس به مقادیری کار تحقیقاتی و مقاله چاپ شده نیاز دارند. 

تحصیل کارشناسی ارشد در آمریکا ۲۰۲۲

شرایط پذیرش کارشناسی ارشد در آمریکا

آیا ادامهٔ تحصیل در کشوری که حدود یک میلیون دانشجوی خارجی را میزبانی می‌کند کار آسانی است؟ قطعا که چنین نیست و تحصیل فوق‌لیسانس در آمریکا چه از لحاظ پیش‌نیازهای علمی و چه مالی، پروسهٔ نسبتا دشواری است. با این وجود دورنمای فارغ التحصیلی در یکی از آن دانشگاه‌های پراسم و رسم، جایی برای شک و شبهه باقی نمی‌گذارد. درخواست پذیرش در مقطع فوق لیسانس در آمریکا نیازمند به موارد زیر است:

  • مدرک لیسانس
  • مدارک تحصیلی قبلی و ریز نمرات با مهر و امضای رسمی
  • معدل بالای ۱۴ یا معادل آن ۳ یا ٪۸۰ در مقیاس GPA 
  • مدرک زبان مثل TOEFL‌ و IELTS
  • نمرات کافی در آزمون‌های استاندارد مثل GMAT و GRE 
  • دو یا چند توصیه نامه از اساتید قبلی 
  • مدارک بورسیه در صورت وجود
  • سوابق تحقیقاتی در صورت وجود
  • مقالات چاپ شده در صورت وجود
  • سابقهٔ فعالیت‌های حرفه‌ای، اجتماعی یا مدیریتی
  • انگیزه نامه یا هدف نامه 

اگر مشکلی با فراهم آوردن پیش‌نیازهای بالا ندارید، روند پذیرش آسان و روانی را تجربه خواهید کرد. دقت شود که به خاطر مشکلات ناشی از همه گیری Covid-19 در این چند صباح اخیر، لزوم داشتن مدارک آزمون‌های استاندارد مثل جی مت و جی آر ای توسط بسیاری از دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی برداشته شده و کار برای متقاضیان آسانتر شده است. 

آزمون‌ های استاندارد برای پذیرش کارشناسی ارشد در آمریکا

بسته به رشتهٔ انتخابی و دانشگاه مورد نظر، آزمون‌های استاندارد و بین‌المللی مثل GMAT, GRE, MCAT و LSAT از جمله مواردی هستند که برای بسیاری از متقاضیان تحصیل در مقطع فوق‌لیسانس در آمریکا ضروری‌ هستند:

  • GRE مخصوص دانشجویان مهندسی، مدیریت، علوم اجتماعی، کامپیوتر و فناوری اطلاعات
  • GMAT مخصوص رشته‌ها و گرایش‌های مدیریتی
  • MCAT مخصوص دانشجویان رشته پزشکی
  • LSAT آزمون مختص به دانشجویان رشته حقوق

برخی از دانشگاه‌های آمریکا مثل دانشگاه فینیکس، دانشگاه کانزاس، دانشگاه ویرجینیا و دانشگاه بوستون اعتقاد چندانی به ضرورت این مدارک نداشته و بر این باورند که نمی‌توان عملکرد تحصیلی دانشجو را بر اساس نمرهٔ یک آزمون پیش‌بینی کرد.  با این حال برخی دیگر از دانشگاه‌ها هم هستند که سخت‌گیری بیشتری در این باره دارند که در ادامه به تعدادی از آنها اشاره می‌کنیم. اعداد بیانگر حداقل نمرهٔ مورد نیاز در آزمون GRE‌ هستند:

  • استنفورد - ۳۲۸
  • کارنگی مِلون - ۳۱۶
  • بِرکلی - ۳۲۴
  • واشنگتون - ۳۰۰ 
  • نیویورک - ۳۱۰
  • آستین - ۳۰۰ 
  • یِیل - ۳۲۲
  • شیکاگو - در بخش محاسباتی حداقل ۱۵۴ و در بخش زبانی حداقل ۱۵۵
  • یو سی ال ای - در بخش محاسباتی حداقل ۱۶۹ و در بخش زبانی حداقل ۱۵۸
  • مینه‌سوتا - در بخش محاسباتی حداقل ۱۷۰ و در بخش زبانی حداقل ۱۵۳

برای مطالعه و مقایسه این آزمون‌ها می‌توانید به دو مطلب راهنمای آزمون جی مت و راهنمای آزمون جی‌ آر ای مراجعه کنید. 

معافیت از GMAT و GRE برای دوره ارشد در آمریکا 

در بخش قبلی به معافیت متقاضیان ادامه تحصیل در آمریکا از ارائه مدرک GRE/GMAT اشاره داشتیم. اما باید در نظر بگیریم که این معافیت ماهیتی مشروط دارد و دانشجویان متقاضی پذیرش در مقطع فوق لیسانس در آمریکا، کماکان باید توانایی‌های خود را در تحلیل و استدلال و تسلط به زبان انگلیسی و دانش کافی از ریاضیات ثابت کنند. بنابراین در روند مطالعه و جستجو به دنبال دانشگاه و رشتهٔ دلخواه موارد زیر را هم مد نظر داشته باشید:

  • طبق آمار پذیرش مقطع ارشد در سال های اخیر تنها پنج مورد از دوازده بیزنس اسکول‌ مطرح آمریکا، مدرک GRE یا GMAT را پیش نیاز می‌دانستند و باقی آنها طرح معافیت را پیاده کرده بودند. 
  • معافیت آزمون GMAT بیشتر برای کورس‌های آنلاین مدیریت رخ داده و مخصوص دوره‌های حضوری نبوده است. 
  • در مجموع کل پذیرش‌های انجام گرفته در سال تحصیلی 2023 تا 2024 تنها ۱۴ درصد دانشجویان برای GMAT‌ و ۲۳ درصد آنها برای GRE مدارکی را ارائه کردند. 
  • آزمون GRE توسط ۷۰ درصد از دانشگاه‌های آمریکا مشمول معافیت شده با این شرط که فرد دانشجو، تجربهٔ تحقیقاتی و حرفه‌ای قابل توجهی داشته باشد. 

معافیت از GRE/GMAT برای دانشگاه‌های آمریکا به شکل درخواست مستقیم از دانشگاه هم امکانپذیر است و عوامل زیر می‌توانند در موفقیت این درخواست تاثیرگذار باشند: 

  • عملکرد ممتاز در دوره‌های آکادمیک قبلی 
  • معدل بالا 
  • سابقهٔ کار حرفه‌ای 
  • به پایان رسیدن زمان اعتبار مدرک GRE/GMAT (برای کسانی که قبلا آزمون را داده‌اند)
  • دریافت مشاوره از کادر آموزشی دانشگاه مورد نظر برای بررسی امکان معافیت 

تحصیل کارشناسی ارشد در آمریکا ۲۰۲۲

ددلاین‌ها و بهترین زمان‌‌ها برای اپلای و درخواست پذیرش

مهلت‌ها یا ددلاین‌های تعیین شده برای پذیرش فوق‌لیسانس در آمریکا، معمولا در فصل پاییز قرار گرفته‌اند. به طور دقیقتر این زمان‌ها برای ترم پاییز در دسامبر و برای ترم بهار در اکتبر هستند و ممکن است بین دانشگاه‌های مختلف تفاوت کنند. بنابراین علاوه بر توجه به نکات زیر، مراجعه به وبسایت دانشگاه‌ها و بررسی دقیق ددلاین‌های اعلام شده ضروری است. 

  • برای بیشتر دانشگاه های آمریکا درخواست‌های پذیرش بین دسامبر و ژانویه پذیرفته می‌شوند. 
  • بعد از قبولی درخواست، دانشجویان بین ۲ تا ۴ هفته مهلت دارند که پذیرش خود را نهایی کنند. 
  • برخی از کالج‌ها، دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی، درخواست‌ پذیرش را در کل طول سال قبول می‌کنند. 

موارد زیر نمونه‌‌ای از ددلاین‌ها و بهترین زمان‌های اپلای در دانشگاه‌های مطرح آمریکا هستند: 

  • دانشگاه MIT - ژانویه و دسامبر
  • دانشگاه استنفورد - ۱۱ ژانویه و ۱ دسامبر
  • دانشگاه پرینستون - اول، ۱۵ام و ۳۱‌ام دسامبر همراه با اول و چهارم ژانویه
  • دانشگاه میشیگان - ۱۵ دسامبر و ۱۵ ژانویه 

پرتال‌های اصلی برای اپلای و ثبت درخواست پذیرش

اکثر دانشگاه‌های آمریکا درخواست‌ متقاضیان را از درگاه یا پرتال اختصاصی خود دریافت می‌کنند. اما تعدادی از موسسات آموزشی هم از یک سری پرتال‌های معروف و متصل به هم استفاده می‌کنند که هرساله در حدود ۳۱۰۰۰ درخواست ثبت شده از طریق آنها در بیش از ۱۰۰۰ دانشگاه آمریکا پذیرفته می‌شود. تعدادی از پرتال‌های مخصوص اپلای عبارتند از:  

  • PSYCAS که برای دوره‌های روانشانسی - ۵۷ دلار 
  • LSAC مختص به پذیرش در دوره‌های حقوق - ۱۸۵ دلار 
  • AMCAS فوق لیسانس پزشکی - ۱۷۵ دلار به ازای یک دانشگاه  و ۴۰ دلار به ازای دانشگاه‌های بیشتر
  • Engineering CAS برای رشته‌های مهندسی - ۵۸ دلار
  • PharmCAS برای داروسازی -  ۱۷۵ دلار 

مهمترین دلایل رد شدن درخواست پذیرش 

از عدم رعایت ددلاین‌های زمانی و اقدام دیرهنگام گرفته تا مطالعهٔ ناکافی دربارهٔ دانشگاه‌ها و دوره‌های مورد نظر، دلایل بسیاری برای رد شدن یا به قولی ریجکت شدن درخواست‌های پذیرش وجود دارد که تعدادی از شایع‌ترین آنها عبارتند از:

  • اپلای به تعداد کمی از دانشگاه‌ها 
  • تحقیق و مطالعهٔ‌ ناکافی درباره دانشگاه یا کورس مورد نظر 
  • وجود اشکال در ریز نمرات و عدم تایید و مهر و امضا توسط مراجع معتبر 
  • عدم رعایت ددلاین‌های تعیین شده 
  • نوشتن CV ضعیف و انگیزه نامهٔ کم‌اثر  
  • نداشتن توصیه‌نامه از منابع معتبر 
  • مشاوره با افراد نا آگاه 
  • اپلای دیرهنگام و اقدام در لحظات آخر 

تحصیل کارشناسی ارشد در آمریکا ۲۰۲۲

مدارک لازم برای گرفتن ویزای تحصیلی آمریکا 

بعد از به جریان انداختن فرایند پذیرش و آمدن نامهٔ قبولی، قدم بعدی دریافت ویزای تحصیلی است. این مرحله برای بسیاری از افراد دشوار و دلهر‌ه‌آور بوده، اما شکی نیست که می‌تواند با مطالعهٔ کافی و دریافت راهنمایی از مشاورین مجرب به مراتب آسانتر شده و شانس موفقیت در آن بالاتر رود. (مدارک زیر برای دریافت ویزای F-1‌ نوشته شده‌اند.) 

  • پاسپورت با داشتن شش ماه مهلت اضافه بعد از اتمام تحصیل 
  • سایر مدارک شناسایی (برای افرادی که پاسپورت ندارند ترجمه رسمی از صفحات شناسنامه)
  • فرم تکمیل شدهٔ DS-160 
  • دو قطعه عکس استاندارد  
  • ترجمه مدارک و سوابق تحصیلی 
  • رسید پرداخت هزینه ویزا 
  • گردش حساب ۳ ماه گذشته و سایر مدارک تمکن مالی
  • رسید پرداخت هزینه بیمه سلامت 
  • مدارک لازم برای نشان دادن قصد و انگیزهٔ دانشجو برای ترک خاک آمریکا 

انواع ویزای تحصیلی در آمریکا

ویزای F-1‌ شاید مرسوم‌ترین نوع ویزای تحصیلی آمریکا باشد و دانشجو بعد از گذراندن سال اول تحصیل، می‌تواند با مجوز دانشگاه به کار بیرون هم مشغول شود. ویزای M-1 هم نوع کمیاب‌تری نسبت به ویزای F-1‌ بوده و فقط برای برخی دوره‌های خاص صادر می‌شود. دارندگان ویزای J-1 هم موظفند پس از دو سال خاک آمریکا را ترک کرده و در صورت نیاز به بازگشت، دوباره اقدام کنند. در ادامه با انواع ویزاهای تحصیلی در آمریکا آشنا می‌شویم:

  • F-1 Visa مختص به دانشجویان خارجی غیرمهاجر است. دارندگان این ویزا اجازهٔ کار فول تایم در آمریکا را نداشته و می‌تواند تا سقف ۲۰ ساعت در هفته و در خود دانشگاه مشغول به کار شود. 
  • F-2 Visa مخصوص خانواده و بستگان دارندگان ویزای F-1‌ است. 
  • F-3 Visa برای شهروندان مکزیکی و کانادایی بوده و دارندگانش برخلاف F-1 اجازه کار ندارند. 
  • J-1 Visa مخصوص دانشجویان تبادلی و کسانی است که برای تحقیق و فرصت مطالعاتی به آمریکا می‌روند. 
  • J-2 Visa مخصوص خانواده دارندگان ویزای J-1 صادر می‌شود که با داشتن مدرک EAD اجازه کار هم دارند. 
  • M-1 Visa برای غیرمهاجرانی است که قصد گذراندن یک دورهٔ فنی حرفه‌ای و غیرآکادمیک را در آمریکا دارند. 
  • M-2 Visa برای وابستگان و خانواده دارندگان M-1 صادر می‌شود. 

مهمترین دلایل ریجکت شدن ویزای تحصیلی 

در بخش قبلی به تعدادی از شایع‌ترین دلایل ریجکت شدن درخواست پذیرش اشاره کردیم و در این قسمت برخی از دلایل ریجکت ویزای تحصیلی را مرور می‌کنیم. 

  • تاخیر در ثبت درخواست 
  • مدارک ناکافی جهت اثبات تمکن مالی 
  • عدم اثبات دلایل کافی برای ترک خاک آمریکا 
  • سابقهٔ کیفری، اعتیاد به مخدر یا سابقهٔ جرایم تروریستی
  • عدم موفقیت در فرایند بازرسی امنیتی 

تحصیل کارشناسی ارشد در آمریکا ۲۰۲۲

معتبرترین دانشگاه ها برای کارشناسی ارشد در آمریکا 

نام دانشگاه رتبهٔ جهانی در سال 2024 شهریه به دلار آمریکا
Massachusetts Institute of Technology (MIT) 1 ۵۱۰۰۰
Harvard University 4 ۲۴۰۰۰ به بالا
Stanford University 5 ۵۴۰۰۰
UC Berkeley 10 ۲۶۰۰۰ تا ۷۲۰۰۰
University of Chicago 11 ۶۵۰۰۰
University of Pennsylvania 12 ۵۹۰۰۰
Cornell University 13 ۵۴۰۰۰
California Institute of Technology 15 ۵۸۰۰۰
Yale University 16 ۵۳۰۰۰ تا ۷۲۰۰۰
Princeton University 17 ۴۳۰۰۰ تا ۷۲۵۰۰
Columbia University 23 ۴۹۰۰۰

محبوب‌ ترین رشته های کارشناسی ارشد در آمریکا

در جدول زیر به تعدادی از رشته‌های محبوب و پرطرفدار میان دانشجویان بین‌المللی اشاره کرده‌ایم اما برای مطالعهٔ دقیق‌تر مطلب بهترین رشته ها برای مهاجرت به آمریکا را مطالعه بفرمایید. 

نام رشته تحصیلی دانشگاه‌های ارائه‌دهنده هزینه کل دوره

MS in Finance

کارشناسی ارشد مدیریت مالی 

MIT 
UC Berkeley
UCLA 
Columbia University
Southern California
۶۰۰۰۰ تا ۱۲۰۰۰۰

MS in Data Science

کارشناسی ارشد علوم پایه

Stanford University
Harvard University
Yale University
University of Pennsylvania
John Hopkins University
۱۵۰۰۰ تا ۴۳۰۰۰

MS in Computer Science

کارشناسی ارشد کامپیوتر

MIT
Stanford University
Carnegie Mellon University
California Berkeley
Harvard University
۱۳۵۰۰ تا ۱۴۱۰۰۰

MS in Marketing

کارشناسی ارشد بازاریابی

Columbia University 
University of Southern California 
University of Texas at Austin
Michigan State University
Florida International University
۲۸۰۰۰ تا ۶۴۰۰۰

MS in Business Analytics

کارشناسی ارشد تحلیل کسب و کار

MIT
UCLA 
University of Texas at Austin 
University of Minnesota 
Michigan State University
۲۰۰۰۰ تا ۸۰۰۰۰

تحصیل کارشناسی ارشد در آمریکا ۲۰۲۲

مزایای تحصیل کارشناسی ارشد در آمریکا

گذراندن دوره مستر در آمریکا مزایای بسیاری برای دانشجویان خارجی دارد. از انتخاب میان ۲ میلیون کورس مختلف گرفته تا امکان کار و درآمدزایی در هنگام تحصیل تا انواع و اقسام بورسیه‌ها تا بی‌شمار فرصت‌ تحقیق و پژوهش تنها مشتی نمونهٔ خروار هستند. شاید بتوان مهمترین مزایای تحصیل فوق لیسانس در آمریکا را در موارد زیر خلاصه کرد:

  • محبوبیت بالای دوره‌های STEM در میان دانشجویان یکی به دلیل تقاضای بسیار بالا در بازار کار آمریکا و دیگری به خاطر دریافت ویزای کار ۱۷ ماهه یا به اصطلاح post-MS 
  • سرمایه‌گذاری سالانهٔ پانصد میلیون دلاری از طرف دولت آمریکا روی تحقیق و توسعه و شانس بسیار زیاد برای دریافت بورسیه‌های تحقیقاتی و پژوهشی توسط دانشجویان 
  •  امکان اشتغال دانشجویان به عنوان استادیار (TA) و درآمد ۵۰۰ تا ۱۲۰۰ دلاری در ماه 
  • امکان اشتغال دانشجویان به عنوان دستیار پژوهش (RA) و رسیدن به درآمد ۱۵۰۰ دلار در ماه  
  • بورسیه‌های یک ساله با میانگینی در حدود ۱۰۰۰۰ دلار برای دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد 
  • اعتبار جهانی مدرک و شانس بسیار بالا برای استخدام در کمپانی‌های معتبر 
  • ارائه‌ تمامی کورس‌ها و برنامه‌ها به زبان انگلیسی 
  • شمار بالای دانشجویان بین‌المللی و قرار گرفتن در معرض فرهنگ‌های مختلف 
  • تحصیل با بالاترین استانداردهای آموزشی 
  • کیفیت بالای زندگی برای دانشجویان 

هزینه تحصیل کارشناسی ارشد در آمریکا 

غیر از برخی هزینه‌های اولیه که تنها یکبار رخ می‌دهند و مواردی مثل هزینهٔ پذیرش و ویزا و بلیت هواپیما و غیر را شامل می‌شوند، به طور سرانگشتی می‌توان هزینه تحصیل ارشد در دانشگاه‌های دولتی آمریکا را در حدود ۳۵۰۰۰ دلار و در دانشگاه‌های خصوصی این کشور در حوالی ۴۵۰۰۰ دلار برآورد کرد. در همین رابطه بد نیست که تعدادی از مقرون‌ به صرفه‌ترین دانشگاه‌های آمریکا را نام ببریم:

  • دانشگاه کامرون در اوکلاهما - ۱۵۵۰۰ $ 
  • دانشگاه دولتی آلاباما در آلاباما - ۱۹۴۰۰ $
  • دانشگاه مینه‌سوتا در تویین‌ سی‌تیز - ۲۸۹۰۰ $
  • دانشگاه کارولینای شمالی - ۲۰۵۰۰ $
  • دانشگاه دولتی پلی‌تکنیک کالیفرنیا - ۲۳۴۰۰ $
  • دانشگاه دولتی فلوریدا - ۲۱۷۰۰ $
  • دانشگاه دولتی آنجلو - ۲۰۷۰۰ $
  • دانشگاه دولتی ترومن - ۱۴۸۰۰ $
  • دانشگاه پوردو در ایندیانا - ۱۴۸۰۰ $
  • دانشگاه شپرد - ۱۸۰۰۰ $

تحصیل کارشناسی ارشد در آمریکا ۲۰۲۲

هزینه زندگی دانشجویی در آمریکا

بسته به اینکه کجای این سرزمین پهناور را برای ادامهٔ تحصیل انتخاب می‌کنید، هزینه‌های کاملا متفاوتی خواهید داشت. اما به طور میانگین می‌توان روی عددی بین ۱۰۰۰۰ تا ۲۵۰۰۰ در سال دلار حساب باز کرد. احیانا هزینهٔ بالای زندگی در آمریکا یکی از مواردیست که بارها به گوشتان خورده. اما در آمریکا گزینه‌های بسیاری برای داشتن یک زندگی مقرون به صرفه و کنترل‌ منطقی هزینه‌ها وجود دارد.

مثلا اگر خیلی مشکل‌پسند نباشید و به جای زندگی در مراکز شهرها، در یکی از مناطق حومه یا روستایی اقامت کنید، ممکن است خرجتان از برخی کشورهای محبوب اروپایی هم به مراتب کمتر شود. اما اگر در شهری مثل نیویورک زندگی کنید، ماجرا به کلی فرق خواهد کرد! بد نیست که در این رابطه به مقاله مزایا و معایب زندگی در آمریکا مراجعه کنید. لیستی از مخارج ماهانه زندگی دانشجویی در آمریکا عبارتند از: 

  • مسکن ۱۵۰ تا ۴۵۰ $
  • خورد و خوراک ۴۰ $ 
  • رفت و آمد ۱۰۰ تا ۳۰۰ $
  • هزینه‌های شخصی ۳۰۰ تا ۶۰۰ $
  • هزینه بیمه درمان و سلامت ۴۵۰ تا ۷۰۰ $
  • قبض برق و گاز ۵۰ تا ۱۰۰ $

تحصیل رایگان و بورسیه تحصیلی در آمریکا

خوشبختانه در آمریکا گزینه‌های متعددی برای اعطای کمک‌های مالی به دانشجویان وجود دارد. مثلا تعدادی از مشهورترین دانشگاه‌های این کشور مثل هاروارد، یِیل، پرینستون و ام‌آی‌تی، سیاستی موسوم به need blind‌ دارند. به این معنی که وضعیت مالی دانشجوی فوق لیسانس، چه بومی و چه خارجی، هیچ اهمیتی برایشان نداشته و خود را موظف می‌دانند که در هر شرایطی با کمک‌های مالی دانشجویان را حمایت کنند.

از آنجا که اکثر بورسیه‌ها و فاندها و طرح‌های حمایتی دولت آمریکا، دانشجویان خارجی را در بر نمی‌گیرند، بهترین شانس آنها بورسیه‌ها و کمک‌های خود دانشگاه‌ها و حمایت‌های مالی تعدادی از نهادها و سازمان‌هاست.

این کمک‌های متنوع، می‌توانند بر اساس وضعیت مالی، رزومهٔ علمی و تحقیقاتی، برخورداری از یک مهارت یا استعداد به خصوص، زندگی گذشتهٔ فرد و یا رشته‌ای که در آن تحصیل می‌کند تعیین شوند. مثلا یکی از این بورسیه‌ها که توسط بسیاری از دانشگاه‌های دولتی ارائه می‌شود طرحی موسوم به Curricular Practical Training یا CPT‌ است که به دارندگان ویزای F-1 اجازه می‌دهد خارج از محیط دانشگاه هم به کار مشغول شده و درآمد داشته باشند. در ادامه به طور مختصر به موارد دیگری از این بورسیه‌ها اشاره خواهیم کرد. 

بورسیه دانشجویان ممتاز (merit-based): مخصوص دانشجویانی با عملکرد تحصیلی عالی است و توسط تعداد محدودی از دانشگاه‌ها ارائه می‌شود. مقدار این کمک‌‌هزینهٔ مالی بین ۲۵۰۰۰ تا ۴۷۰۰۰ دلار متغیر است. 

بورسیه‌ دانشگاهی: توسط دانشگاه‌های مختلف به دانشجویان بین‌المللی داده می‌شود که نمونه‌هایی از آن عبارتند از:

  • دانشگاه کلارک بین ۲۰۰۰۰ تا ۲۵۰۰۰ دلار کمک مالی به دانشجویان خارجی مقطع فوق‌ لیسانس می‌دهد.
  • دانشگاه اِموری هم از دانشجویان نیازمند و هم دانشجویان ممتاز حمایت مالی می‌کند.
  • دانشگاه دولتی آیووا بر اساس اطلاعات آمده در پروندهٔ پذیرش دانشجویان خارجی، مبلغ ۱۰۰۰۰ دلار می‌پردازد.
  • دانشگاه اُرِگن سالانه بین ۷۵۰۰ تا ۴۰۰۰۰ دلار از شهریهٔ چهل دانشجوی خارجی و منتخب کم می‌کند. 

بورسیه‌ کشور محور: برای دانشجویانی که از کشورهای محروم و در حال توسعه برای تحصیل به آمریکا می‌آیند. 

بورسیه دولتی: این نوع از کمک‌هزینه‌های تحصیلی توسط تعدادی سازمان‌ها و نهادها و تحت نظارت دولت آمریکا اعطا می‌شوند که برخی از آنها عبارتند از: 

  • Aga Khan Foundation International Scholarship - پنجاه درصد کمک‌هزینه و پنجاه درصد وام برای دانشجویان کشورهای در حال توسعه
  • American Association of University Women - کمک‌هزینه‌ای از ۱۸۰۰۰ تا ۳۰۰۰۰ دلار برای زنان غیرآمریکایی
  • PEO International Peace Scholarship - کمک‌ هزینهٔ ۱۲۵۰۰ دلار برای دانشجویان خارجی 

بورسیه خصوصی: این نوع بورسیه‌ها توسط افراد نیکوکار و یا برخی از کسب و کارهای خصوصی به دانشجویان خارجی تعلق می‌گیرد:

  • Fulbright Commission - کمک ۸۰۰۰ دلاری که هر ساله به ۴۰۰۰ دانشجوی بین‌المللی تعلق می‌گیرد. 
  • The Next Gen Scholarship - مبلغ ۱۰۰۰ دلار برای دانشجویانی که در مریلند، واشنگتن یا ویرجینیا تحصیل کنند و معدل GPA آنها بالای ۳ باشد. 
  • Civil Leadership Awards - معافیت کامل از پرداخت هزینه‌های تحصیلی برای دانشجویان ممتاز.

اسامی زیر هم تعدادی از معروف‌ترین بورسیه‌های تحصیلی در آمریکا برای دانشجویان بین‌المللی هستند:

  • Fulbright Foreign Student Program
  • Hubert Humphrey Fellowship Program
  • Next-Gen Scholarship
  • United States South Pacific Scholarship Program (USSP)
  • Community College Initiative Program 2018 (Fully Funded)

تحصیل کارشناسی ارشد در آمریکا ۲۰۲۲

چشم‌انداز کاری برای فارغ التحصیلان کارشناسی ارشد 

دارندگان ویزای F-1 بعد از اتمام دورهٔ فوق‌ لیسانس می‌توانند به مدت یک سال در بازار کار به آموزش حرفه‌ای بپرازند. استفاده از این گزینه مستلزم تغییر وضعیت ویزا بوده، مهلت آن تا ۶۰ روز بعد از فارغ‌التحصیلی است و اگر این مهلت تمام شود و فرد اقدامی برای ویزایش نکند، باید خطر دیپورت شدن را به جان بخرد.

در آمریکا دو نوع کارآموزی حرفه‌ای وجود دارد که یکی با عنوان optional یا OPT و دیگری با نام curricular یا CPT شناخته می‌شوند و هر دوی‌ آنها هم در زمان تحصیل و هم پس از اتمام دوره قابل انجام هستند. با این قید که مدت آنها نباید از یک سال بیشتر شود و باید مستقیما با حوزهٔ تحصیلی دانشجو مرتبط باشند. البته برای برخی از رشته‌های STEM یا همان حوزه‌های علم، فناوری، مهندسی و ریاضیات، امکان تمدید این دوره تا بیست و چهار ماه اضافه وجود دارد. یعنی آنها می‌توانند پس از فارغ‌التحصیلی عملا سه سال در آمریکا مشغول به کار باشند. 

سوالات متداول درباره تحصیل فوق لیسانس در آمریکا 

در این مطلب سعی کردیم، به صورت جامع به زیر و بم ادامهٔ تحصیل در کشور آمریکا بپردازیم و با این حال باز هم نکاتی هستند که ممکن از تیررس دید ما پنهان مانده باشند. اما ملالی نیست چرا که مشاورین مجرب موسسه مهاجرت تحصیلی لتسگو یونی تنها به اندازهٔ یک تماس تلفنی با شما فاصله دارند.    

هزینه تحصیل فوق لیسانس در آمریکا چقدر است؟

این هزینه بسته به دوره و رشتهٔ انتخابی می‌تواند از ۱۴۰۰۰ تا ۱۲۰۰۰۰ دلار تفاوت کند. این بازه تنها شامل شهریه بوده و انتظار می‌رود که فرد دانشجو سالانه ۱۰۰۰۰ دلار هم برای هزینه‌های زندگی کنار بگذارد. 

چه آزمون‌هایی برای تحصیل فوق لیسانس در آمریکا لازم است؟ 

دانشجویان خارجی باید نتایج آزمون‌هایی مثل GRE سیصد به بالا، آیلتس ۷ به بالا، تافل ۹۶ تا ۱۰۰ و مواردی نظیر LSAT - MCAT - GMAT را بسته به رشته‌ٔ انتخابی خود ارائه دهند. 

برای تحصیل فوق لیسانس در آمریکا چه شرایطی باید داشت؟ 

دارا بودن مدرک لیسانس (شانزده سال سابقهٔ تحصیل) و مدرک زبان انگلیسی مثل آیلتس و تافل یا سایر مدارک استاندارد بین‌المللی در صورت الزام دانشگاه. 

دورهٔ فوق لیسانس در آمریکا چقدر طول می‌کشد؟

اکثر دوره‌های فول تایم در طی ۱ سال به پایان می‌رسند. اما برخی دوره‌های خاص هستند که ۲ تا ۳ سال زمان می‌برند. 

میانگین درآمد در آمریکا برای دارندگان مدرک کارشناسی ارشد چقدر است؟

این عدد بسته به رشتهٔ تحصیلی تفاوت‌های قابل توجهی می‌کند اما به طور میانگین درآمد یک دانش‌آموختهٔ فوق لیسانس در آمریکا بین ۵۲۰۰۰ تا ۶۵۰۰۰ است. 

بهترین دانشگاه‌های آمریکا کدامند؟ 

تعدادی از مشهورترین دانشگاه‌های آمریکا که همگی دارای رتبه‌های بالایی هستند عبارتند از دانشگاه هاروارد، ییل، ام آی تی، کلمبیا، یو‌ سی‌ ال ای، کورنل، استنفورد، یو سی برکلی، کارنگی ملون، پنسیلوانیا، پِن استیت و دانشگاه کلتک. 

آیا امکان دریافت بورسیه تحصیلی در آمریکا وجود دارد؟ 

بله. برنامه‌های متعددی برای دریافت بورسیه تحصیلی آمریکا وجود دارد که تعداد زیادی از دانشجویان خارجی را پوشش می‌دهند و شرایط دریافت آنها چندان دشوار و دور از دسترس نیست.