آزمون GMAT چیست؟ آزمون جی مت یکی از معتبرترین آزمونهای ورودی برای تحصیل در رشته‌های مدیریت است. اگر در چند سال گذشته در جستجوی فراهم آوردن مدارک لازم برای ویزای تحصیلی یا صرفاً به دنبال جمع آوری اطلاعات برای اپلای بوده‌اید، احتمالاً نام آزمون GMAT به چشمتان خورده باشد. در این مطلب سعی کرده‌ایم که راهنمای جامعی از این آزمون ارائه کنیم و به برخی از سوالات رایج در این زمینه پاسخ بدهیم.  

آزمون GMAT چیست  راهنمای آزمون جی مت

آزمون GMAT

عنوان آزمون بین‌المللی GMAT که از عبارت Graduate Management Admission Test گرفته شده به خودی خود گویای ماهیت آن است و نشان می‌دهد که لااقل دانشجویان مدیریت باید آن را به طور جدی در رادارشان داشته باشند. قدمت این آزمون به ۱۹۵۳ برمی‌گردد و طراحی آن، محصول همکاری گروهی از صاحبنظران وادی مدیریت موسوم به GMAC از ۹ بیزنس اسکول مختلف و کمپانی Educational Testing Service بوده است، یعنی همان کمپانی معتبری که مسئول طراحی GRE هم بوده و ید طولایی در طراحی این قبیل تست‌ها دارد.

جالب اینجاست که نخستین دوره مدیریت کسب و کار یا همان MBA در سال ۱۹۰۸ و در بیزنس اسکول هاروارد برگزار شده، اما پنجاه سال زمان برده تا این غول‌های آموزشی سرشناس، به فکر طراحی یک آزمون ورودی برای متقاضیان این دوره‌ها بیفتند و دست به خلق GMAT بزنند. 

آزمون جی‌ مت GMAT را می‌توان به عنوان یک کنکور سرنوشت‌ساز برای متقاضیان ورود به سطوح بالاتر مدیریت در نظر گرفت. یک آزمون تستی سه ساعت و نیمه که قرار است مهارت‌های زبانی، تحلیلی و محاسباتی فرد را ارزیابی کند و پتانسیل موفقیت او را در وادی مدیریت اندازه بگیرد. سوالات GMAT طوری طراحی شده‌اند که دقیقاً روی مهارت‌های کلیدی مدیریتی و توانایی‌های مورد نظر بیزنس اسکول‌ها تمرکز دارند. بد نیست به تعدادی از مهترین این مهارت‌ها اشاره کنیم:

  • توانایی نگارش تحلیلی - Analytical Writing 
  • قدرت تحلیل یکپارچه و جمع‌بندی از منابع مختلف - Integrated Reasoning
  • مهارت تحلیل اعداد و ارقام و محاسبات ریاضی - Quantitative Reasoning
  • مهارت تحلیل زبانی - Verbal Reasoning

فرمت برگزاری آزمون جی مت 

آزمون GMAT‌ پشت کامپیوتر برگزار می‌شود یعنی در گروه آزمون‌های Computer Adaptive Test یا به اصطلاح CAT قرار می‌گیرد. مواردی که در بالا اشاره کردیم بخش‌های چهارگانهٔ آزمون GMAT هستند و شرکت کننده می‌تواند به اختیار خودش ترتیب پاسخ به بخش‌ها را انتخاب کند و مثلا با قسمتی که در آن قوی‌تراست شروع کرده یا آن را برای آخر کار بگذارد. در این آزمون تستی یکی از ترتیب‌های زیر برای شرکت‌کننده‌ قابل انتخاب است (از چپ به راست):

  • Analytical Writing Assessment , Integrated Reasoning, Quantitative, Verbal
  • Verbal, Quantitative, Integrated Reasoning, Analytical Writing Assessment
  • Quantitative, Verbal, Integrated Reasoning, Analytical Writing Assessment

هدف بخش نگارش تحلیلی، ارزیابی قدرت تفکر انتقادی و مهارت ارتباطی فرد در قالب کلمات است. اینکه دانشجو تا چه می‌تواند در با نوشتن متن تحلیلی برداشت خود را توضیح دهد و قضیه را حل و فصل کند. در بخش تحلیل یکپارچه قدرت فرد در تفسیر و نتیجه‌گیری از نمودارها و چارت‌ها و داده‌های بصری و جمع‌بندی منابع مختلف سنجیده می‌شود.

بخش ارزیابی عددی روی سنجش مهارت‌های ریاضیاتی و محاسباتی فرد تمرکز دارد و قسمت سنجش تحلیل کلامی، توانایی دانشجو را در انجام یک گفتگوی تحلیلی محک می‌زند.

آزمون GMAT چیست  راهنمای آزمون جی مت

Analytical Writing Assessment - در بخش ارزیابی نوشتار تحلیلی یا essay یا به طور مخفف AWA نیم ساعت فرصت دارید تا مهارتتان را در نوشتن یک متن تحلیلی به نمایش بگذارید و از ۰ تا ۶ امتیاز بگیرید (با بارِم‌بندی نیم‌ نمره‌ای). دقت کنید که این بخش تشریحی بوده و در نمرهٔ نهایی آزمون GMAT که در مقیاس ۲۰۰ تا ۸۰۰ است لحاظ نمی‌شود و بررسی و نمره‌دهی به آن توسط یک شخص کارشناس و یک الگوریتم کامپیوتری انجام می‌گیرد.

نمره کارشناس و کامپیوتر با هم مقایسه شده و میانگین آنها امتیاز فرد را در بخش AWA تعیین می‌کنند. اگر نمرهٔ‌ کارشناس و کامپیوتر اختلاف فاحشی داشته باشد، متن شما توسط یک فرد دیگر هم بررسی و امتیازدهی خواهد شد. 

روال کار هم به این صورت است که یک متن تحلیلی در برابر فرد قرار می‌گیرد و از او خواسته می‌شود به نقد و بررسی آن بپردازد. مثلا کیفیت تحلیل‌هات و استدلالات به کار رفته را بسنجد و اعتبار دیدگاه نویسنده و شواهدی که در تحلیلش به کار برده را ارزیابی کند. شرکت‌کننده نقدش را می‌نویسد و فرد ارزیاب (و کامپیوتر) کیفیت آن را می‌سنجند.

اینکه دانشجو چطور قسمت‌های مختلف متن را دسته‌بندی کرده و محک می‌زند و چطور منطق و نظراتش را در قالب جملاتی واضح بیان می‌کند و از نکته‌ای به نکتهٔ دیگر حرکت می‌کند و به یک جمع‌بندی مناسب می‌رسد، مواردی هستند که در ارزیابی مهم بوده و نمرهٔ فرد را تعیین می‌کنند. 

  • نوشتن یک متن تحلیلی  
  • مهلت پاسخ ۳۰ دقیقه 
  • امتیازدهی از ۰ تا ۶

Integrated Reasoning - بخش تحلیل یکپارچه یا IR از دوازده سوال چند بخشی تشکیل شده و ۳۰ دقیقه زمان دارد. امتیاز آن از ۱ تا ۸ محاسبه و به صورت یک نمره‌ای بارم‌بندی‌ شده است. در این بخش سوالات استدلالی و تحلیلی همراه با سوالاتی از روی چارت و نمودار و جدول طرح می‌شوند که مهارت شرکت‌کننده را در استخراج اطلاعات از انواع و اقسام فرمت‌های امروزی ارزیابی کنند. 

  • سوالات تحلیلی از چند منبع مختلف
  • سوالات تحلیلی از روی انواع نمودار
  • سوالات تحلیلی دو قسمتی 
  • سوالات تحلیلی از روی جدول 
  • مجموع سوالات ۱۲ عدد
  • مهلت پاسخ ۳۰ دقیقه 
  • امتیازدهی از ۱ تا ۸ 

Quantitative Reasoning - در قسمت تحلیل عددی و محاسباتی یا به طور خلاصه Quantitative در مجموع ۳۱ سوال مطرح می‌شود که برای پاسخ به آنها ۶۲ دقیقه زمان تعیین شده و از ۰ تا ۶۰ امتیازدهی می‌شود. چهارده تا پانزده عدد از این سوالات مربوط به سنجش مهارت شما در تحلیل داده‌های عددی و جبر و حساب و هندسه بوده و شانزده تا نوزده عدد از سوالات مخصوص ارزیابی مهارت فرد در حل مسئله هستند.

بخش اول سوالات که با عبارت Data Sufficency‌ شناخته می‌شود، از دو گزارهٔ اطلاعاتی و یک سوال تشکیل شده و فرد شرکت‌کننده باید گزاره‌ها را ارزیابی کند و تشخیص دهد که اطلاعات داده شده برای پاسخ به سوال مذکور کافی هستند یا خیر و اگر نیستند چه داده‌ای در این میان لازم است.

در بخش حل مسئله یا Problem Solving‌ فرد باید به یک سری سوال پنج‌گزینه‌ای ریاضی پاسخ دهد. سطح این سوالات در حد ریاضی و جبر و هندسهٔ دبیرستان بوده و هدف از آنها ارزیابی مهارت فرد در تفکر و تحلیل به زبان ریاضیات است. 

  • ۱۴ تا ۱۵ عدد سوال برای تشخیص کافی بودن اطلاعات ارائه شده
  • ۱۶ تا ۱۹ عدد سوال ریاضی، جبر و هندسه 
  • مجموع سوالات ۳۱ عدد
  • زمان پاسخ ۶۲ دقیقه 
  • امتیازدهی از ۰ تا ۶۰

Verbal Reasoning - در این قسمت تسلط فرد به زبان انگلیسی در قالب ۳۶ سوال و در مهلت ۶۵ دقیقه مورد سنجش قرار می‌گیرد. اینکه وی تا چه میزان از گفتگوهای تحلیلی سر در می‌آورد و قدرت درک مطلبش از روی متون انگلیسی چگونه است. قسمت وِربال از سه نوع سوال تشکیل شده که نوع اول سوالات درک مطلب یا Reading Comprehension هستند که در حدود دوازد موردند. آیا فرد می‌تواند از درون متن ارائه شده به جمع بندی درستی رسیده و جان کلام را استخراج کند؟ آیا می‌تواند با توجه به اطلاعات موجود در متن، به ساختار منطقی مطلب پی برده و در مورد لحن و موضع‌گیری نویسنده دید درستی داشته باشد؟ در این قسمت یک متن مرتبط با کسب و کار، علوم اجتماعی یا علوم طبیعی به شما داده می‌شود و سوالاتی مطرح می‌گردد. 

ده سوال بعدی با عنوان Critical Reasoning روی قدرت تحلیل و تفکر انتقادی فرد تمرکز داشته و توانایی فرد را در ایجاد یک نقشهٔ عملی یا به قولی اکشن پلن ارزیابی می‌کنند. در این قسمت چند داده و گزارهٔ تحلیلی و استدلالی به همراه تعدادی سوال در اختیار فرد قرار می‌گیرد و موفقیت شرکت کننده به توانایی‌اش در تشخیص ساختار این استدلال‌ها و ایجاد یک پیوند منطقی قرص و محکم بین داده‌ها و نتیجه‌گیری انجام شده وابسته است.

چهارده سوال پایانی یعنی بخش Sentence Correction مهارت فرد را در تشخیص و ویرایش اشتباهات نوشتاری محک می‌زند. به این ترتیب که چند جملهٔ طول و دراز به فرد داده شده و زیر تمام یا بخشی از آنها خط کشی شده و از شرکت کننده خواسته می‌شود که در بین گزینه‌های موجود بهترین جایگزین ممکن را برای آن قسمت پیدا کند. جملهٔ مورد نظر ممکن است هیچ ایرادی نداشته باشد و یا یک، دو یا چند اشکال در آن وجود داشته باشد. 

  • ۱۲ سوال درک مطلب 
  • ۱۰ سوال برای تحلیل انتقادی
  • ۱۴ سوال برای اصلاح جمله 
  • در مجمع ۳۶ سوال
  • زمان پاسخگویی ۶۵ دقیقه
  • امتیازدهی ۰ تا ۶۰

آزمون GMAT چیست  راهنمای آزمون جی مت

سیستم امتیازدهی در آزمون جی مت

همانطور که پیش از این اشاره کردیم GMAT در دستهٔ آزمون‌های CAT قرار می‌گیرد و در حین امتحان دادن، کامپیوتر به صورت همزمان در حال ارزیابی عملکرد شما و ایجاد تغییراتی در روند سوالات است و این اصطلاحا همان بخش Adaptive ماجراست. قبل از شروع امتحان، پیشفرض کامپیوتر این است که شما یک فرد متوسط هستید و سوالی هم که برای شما طرح می‌کند درجهٔ سختی متوسطی دارد.

وقتی به سوالات ارائه شده پاسخ درست می‌دهید، کامپیوتر به تدریج درجهٔ سختی سوالات را بالا می‌برد و شما را به عنوان یک شرکت‌کنندهٔ قوی‌تر در نظر می‌گیرد. عکس همین قضیه هم صادق است و با پاسخ‌های اشتباه، سوالات بعدی آسان‌تر می‌شوند و تخمین کامپیوتر از توانایی شما پایین‌تر می‌آید. به این ترتیب تعداد پاسخ‌های درست و غلط تنها پارامتر موجود برای سنجیدن نمرهٔ شما نیستند. بلکه میزان سختی و آسانی سوالاتی که جواب داده‌اید هم یک عامل تعیین کننده است.

این الگوریتم کامپیوتری که توسط گروه GMAC بوجود آمده و امتیاز شما را در بازه‌ای بین ۲۰۰ تا ۸۰۰ اندازه‌گیری می‌کند، معمولا مورد سوتفاهم‌ بوده و برداشت‌های اشتباهی از آن می‌شود و عده‌ای بر این باورند که به راز آن پی‌ برده‌اند. اما جدا از این حرف و حدیث‌ها، بهترین راه برای غلبه بر این الگوریتم، داشتن آمادگی مناسب است.

از آنجایی که امکان رد کردن و جا انداختن یا به قولی skip سوالات وجود ندارد، فرد شرکت‌کننده باید سعی کند زمانش را به درستی مدیریت کرده و به هوای پاسخ صحیح دادن به سوالات سخت، تمام وقتش را از دست ندهد چون نیمه‌تمام گذاشتن سوالات آزمون، به هیچ عنوان نتیجه‌ٔ خوبی در ارزیابی نهایی شما نخواهد داشت.

بخش نگارش تحلیلی یا همان essay علاوه بر یک برنامهٔ کامپیوتری، توسط یک تصحیح‌گر انسانی بررسی می‌شود و ربطی به الگوریتم مذکور ندارد و نمرهٔ آن هم از صفر تا ۶ است. بخش تحلیل یکپارچه یا IR هم با الگوریتم بالا سر و کار ندارد اما مثل بخش‌های Quantitative و Verbal امکان رد کردن و جا انداختن سوال وجود نخواهد داشت. امتیاز این بخش از ۱ تا ۸ محاسبه می‌شود. بلافاصله بعد از پایان آزمون GMAT، نمرهٔ غیررسمی شرکت‌کننده آماده است و اگر از نتیجه راضی باشد، می‌تواند آن را بپذیرد و ثبت یا امتحانش را کنسل کند. 

نمره بالا برای آموزن جی مت چقدر است؟

تشخیص نمرهٔ مطلوب برای آزمون GMAT به شدت به دانشگاه و دوره‌ای که در آن قصد تحصیل دارید بستگی دارد. برای دو بخش‌ مهارت‌های ریاضیاتی و زبانی یعنی Quantitative و Verbal نمرهٔ شما از ۰ تا ۶۰ محاسبه می‌شود و میانگین مناسب برای آنها به ترتیب امیتازات ۳۹ و ۲۷ است. اما نمره‌ای که بیزنس‌ اسکول‌ها بیشترین اهمیت را به آن می‌دهند همان نمرهٔ کلی ۲۰۰ تا ۸۰۰ است و عددی درحوالی ۵۵۲ را می‌توان به عنوان نمرهٔ میانگین در نظر گرفت.

مواردی که در در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم با استفاده از داده‌هایی که در سال‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۵ از شرکت‌کنندگان GMAT جمع‌آوری شده‌اند بدست آمد و مرور آنها خالی از لطف نیست. اما باز هم تاکید می‌کنیم که حداقل نمره لازم، داده‌ایست که باید از خود دانشگاه مورد نظر جویا شد. 

  • ۱۰ درصد از شرکت‌کنندگان برتر امتیازی بالای ۷۱۰ داشته‌اند
  • ۲۵ درصد از شرکت‌کنندگان برتر امتیازشان بیش از ۶۵۰ بوده است
  • ۵۰ درصد بالایی شرکت کنندگان امتیازی بیش از ۵۸۰ بدست آورده‌اند
  • امتیاز باقی شرکت‌کنندگان  در حوالی ۵۷۰ بوده است

یک نتیجه‌گیری کلی از موارد اینست که اگر قصد تحصیل در یکی از دوره‌های سطح بالا و معتبر MBA را داشته باشید، بهتر است که نمره‌ٔ‌ آزمونتان بالای ۷۱۰ باشد. اما بهرحال این برای موارد بخصوصی مصداق داشته و هر دانشگاهی سیاست خاص خود را در این باره دارد. 

آزمون GMAT چیست  راهنمای آزمون جی مت

مقایسه GMAT و GRE 

آزمون GMAT به طور خاص برای متقاضیان تحصیل در بیزنس اسکول‌ها و رشته‌های مدیریت طراحی شده و در آن طرف جی آر ای GRE طیف گسترده‌تری از رشته‌ها را پوشش می‌دهد. در واقع اینطور بگیم که جی آر ای برای اغلب رشته های تحصیلی فوق لیسانس که شامل MBA هم می‌شوند جوابگو بوده و آزمون GMAT خاص‌منظوره‌تر است.

با وجودی که در طی سال‌های گذشته GMAT‌ اولویت بیشتری نسبت به همتای خود داشته، به تدریج شاهد روندی هستیم که نشان می‌دهد، بیزنس اسکول‌های بین‌المللی بسیاری (بیش از ۱۲۰۰ مورد) جی آر ای را هم به عنوان مدرک می‌پذیرند. با این حال بهترین کار برای فرد متقاضی بررسی مدارک مورد قبول در وبسایت دانشگاه یا اطلاعات دورهٔ مورد نظر است.

در توصیف تفاوت‌های موجود بین GMAT و GRE گفته‌ می‌شود که جی‌ مت برای کسانی که در ریاضیات توانایی بیشتری دارند مناسب‌تر بوده و سوالات ریاضی جی آر ای ساده‌تر است. از آن طرف سوالات تحلیلی جی‌ مت، تمرکز ویژه‌ای روی مهارت‌های مدیریتی دارند و به گونه‌ای طراحی شده‌اند که یک مدیر کسب و کار بالقوه را محک بزنند.

در خصوص بخش Verbal که مهارت‌فرد را در زبان انگلیسی به چالش می‌کشد، GRE آزمون سخت‌تری است و تمرکز بیشتری روی دایرهٔ واژگان یا vocabulary فرد دارد در حالی که GMAT دانش گرامر شرکت‌کننده را بیشتر محک می‌زند.

شاید مهمترین تفاوت این دو آزمون، فرمت برگزاری آنهاست و اینکه در مورد GRE‌ آن حالت Adaptive‌ کامپیوتری وجود ندارد و فرد می‌تواند همیشه به سوالات قبلی برگردد و جواب‌هایش را مرور کند. هزینهٔ جی‌‌آر‌ای ارزانتر و ۲۰۵ دلار است و مدت زمان آن سه ساعت و چهل و پنج دقیقه یعنی یک ربع بیش از جی مت طول می‌کشد.

مقیاس امتیازات جی مت از ۲۰۰ تا ۸۰۰ بوده و جی آر ای از ۱۳۰ تا ۱۷۰ است و مدرک هر دو آزمون به مدت پنج سال اعتبار دارد. آزمون‌هایی مثل دولینگو، تومر و سلپیپ هم تعدادی از آزمون‌های معتبر و عمومی هستند که می‌توانید در وبلاگ لتسگو یونی دربارهٔ آنها مطالعه کنید. 

ثبت نام برای آزمون جی مت

برای ثبت نام و دریافت نوبت برای آزمون GMAT‌ باید به سایت www.mba.com مراجعه و در آن یک پروفایل کاربری ایجاد کنید. در این سایت می‌توانید نزدیک‌ترین مراکز اطراف ایران را مشاهده و وقت و مکان آزمون و ساعت برگزاری آنرا از بین ۸ صبح یا ۲:۳۰ بعد از ظهر به دلخواه انتخاب کنید. دقت شود که اطلاعات وارده باید با اطلاعات پاسپورت شما کاملا همخوانی داشته باشند و در صورت اشتباه، امکان اصلاح آنها با مقادیری دردسر همراه است.

بعد از ورود اطلاعات و انتخاب تاریخ و زمان آزمون، دکمه select exam appointment را می‌زنید و به قسمت دریافت GMATprep می‌روید. گزینه دانلود مستقیم را انتخاب کرده و قبل از پرداخت هزینه ۲۵۰ دلاری، مجددا اطلاعات خود را بررسی کنید.

در این قسمت نوبت به ورود اطلاعات کارت اعتباری است که اگر از کارت یکی از آشنایان و اقوام خود استفاده می‌کنید، باید دو مورد مهم را رعایت کنید. یک اینکه حتما با آنها هماهنگ باشید. چون اگر کارت اعتباری مورد نظر به نام شخص خودتان نباشد، GMAC با صاحب کارت تماس می‌گیرد و صحت ماجرا را جویا می‌شود و مورد دوم اینست که آدرسی که در بخش پرداخت وارد می‌کنید، همان آدرسی است که رسید این پرداخت به آن ارسال می‌شود و باید با آدرس پروفایلتان یکی باشد.

در انتها گزینهٔ‌ پرداخت را انتخاب می‌کنید و ثبت نام شما انجام می‌شود. هر گونه سوال یا ابهامی در فرایند ثبت نام داشتید با مشاورین سایت لتسگو یونی تماس بگیرید. 

آزمون جی مت در ایران برگزار می‌شود؟

متاسفانه هیچ یک از مراکز برگزاری آزمون جی‌ مت در ایران وجود ندارند و متقاضیان باید در یکی از کشورهای همسایه مثل امارات، بحرین، ترکیه، آذربایجان، ارمنستان یا گرجستان در این آزمون شرکت کنند و طبیعتاً مراحل دریافت ویزا و هزینه‌های آن کاملا به عهدهٔ خودشان است. 

آزمون GMAT چیست  راهنمای آزمون جی مت

هزینه آزمون GMAT 

هزینه ثبت نام آزمون جی مت ۲۵۰ دلار است و امکان ارسال نتیجه برای پنج دانشگاه مختلف وجود دارد. برای لغو آزمون اگر زودتر از یک هفته مانده به تاریخ برگزاری اقدام کنید ۸۰ دلار از پول ثبت نام زنده می‌شود و اگر دیر بجنبید و کمتر از یک هفته به زمان آزمون باقی مانده باشد، هیچ مبلغی به شما بازگردانده نخواهد شد. همچنین تغییر تاریخ یا محل آزمون هم امکانپذیر است و هزینهٔ آن ۵۰ دلار می‌شود. اگر هم بخواهید نتیجهٔ آزمون را به بیش از پنج دانشگاه ارسال کنید، باید به ازای هر دانشگاه اضافه ۲۸ دلار بپردازید. 

آیا نمره بالا در آزمون جی مت پذیرش را تضمین می‌کند؟ 

یکی از اشتباهات رایج در مورد آموزن GMAT این است که نمرهٔ بالا پذیرش فرد را در دانشگاه مورد نظر تضمین می‌کند. با وجودیکه نمرات حول و حوش ۷۰۰ و بالاتر، عامل تاثیرگذار و مهمی در پروسهٔ پذیرش هستند، اما نمی‌توانند جور یک رزومهٔ ضعیف و اپلیکیشن نه چندان قرص و محکم را بگیرند. تجربیات و سابقهٔ کاری فرد، رزومهٔ تحصیلی یا توصیه‌نامه‌های او و آزمون یا مصاحبه ورودی (در صورت وجود) در این میان به شدت اهمیت دارند و در موفقیت پذیرش سرنوشت ساز هستند.

از طرف دیگر نمرهٔ فرد بهتر است از میانگین نمرهٔ سایر متقاضیان بیزنس اسکول مورد نظر بیشتر باشد و گفته می‌شود که امتیاز بالای ۶۰۰ روی هم رفته عددی رقابتی و قابل قبول است. اما باز هم به امتیاز سایر شرکت‌کنندگان و حداقل‌های لازم برای دانشگاه یا دوره موردنظر بستگی دارد. 

آمادگی برای آزمون GMAT چقدر زمان می‌برد؟

با وجودی که هیچ عدد مشخصی برای این مورد وجود ندارد، نظرسنجی انجام شده توسط GMAC نشان می‌دهد که شرکت‌کنندگانی که موفق به دریافت نمرهٔ ۶۰۰ تا ۶۹۰ شده‌اند، به طور میانگین ۸۰ ساعت زمان را صرف آمادگی برای جی مت کرده‌ و برای آنها که نمره‌ای بالای ۷۰۰ داشتتند، این زمان ۹۰ ساعت بوده است.

این نکته را فراموش نکنیم که GMAT ماهیتی استدلالی و تحلیلی دارد و امتحانی نیست که اطلاعات و حفظیات فرد از یک موضوع خاص چندان به کارش بیاید. در این آزمون تسلط به زبان انگلیسی، مهارت آنالیز بالا و اشراف مناسب به مباحث پایهٔ ریاضی، مواردی هستند که احتمال موفقیت را بالا می‌برند. 

بهترین منابع برای آزمون GMAT

تعدادی از کتاب‌های مناسب جهت آمادگی در آزمون جی مت عبارتند از:

  • GMAT Official Guide 2021
  • Manhattan Prep GMAT Strategy Guide Set
  • Kaplan GMAT Complete 2020
  • PowerScore verbal trilogy Bible
  • Veritas Prep Complete GMAT Course
  • GMAT for dummies 2020

 و تعدادی از کورس‌های آنلاین برای جی مت:

  • e-GMAT
  • Veritas Prep
  • Manhattan Prep
  • Economist GMAT Tutor
  • Magoosh
  • EMPOWERgmat

دقت شود که تمامی این کورس‌ها پولی بوده و هزینه‌ٔ آنها از حدود ۲۰۰ تا ۷۰۰ دلار متغیر است. بنابراین بد نیست که تعدادی از منابع آنلاین و رایگان هم مد نظر داشته باشید که حجم عظیمی از محتوای آموزشی را در بر می‌گیرند و به خاطر بروز شدن دائم و انعطاف بالا (به خاطر ماهیت آنلاین) ممکن است گزینه‌های بهتری نسبت به کتاب‌های ذکر شده باشند:

  • ExamPAL
  • Kaplan GMAT Test Prep
  • The Economist GMAT Tutor
  • Veritas Prep's Mobile App
  • Prep4GMAT
  • GMAT Prep Now

آزمون GMAT چیست  راهنمای آزمون جی مت

اشتباهات رایج در آزمون جی مت

به گفتهٔ تعدادی صاحبنظران، مدیریت زمان در موفقیت دانشجو بسیار اهمیت دارد. وقت بیش از حد گذاشتن روی سوالات یکی از رایج‌ترین اشتباهات در این آزمون بوده و می‌تواند تاثیر بدی روی عملکرد شرکت کننده داشته باشد. چیزی که جی مت را به امتحانی چالش‌بر‌انگیز تبدیل کرده الگوریتم تطبیقی آنست که در حین آزمون سختی و آسانی سوالات را دستکاری می‌کند و بهترین روش برای رویارویی با آن، مدیریت زمان و تلاش برای بالا بردن سرعت عمل است.

مورد دیگر روند آمادگی برای جی‌ مت است که می‌تواند در ابتدا خیلی سخت و دشوار به نظر برسد و دلسردی عده‌ای از متقاضیان را به همراه داشته باشد. باید توجه کرد که تسلط به این آزمون نیاز به صبوری و ذهنیتی رو به جلو دارد و هیچ چیزی جای پیشرفت تدریجی را نمی‌گیرد. شرکت‌کننده به مرور زمان قلق جی مت را بدست می‌آورد و همه چیز در ادامه آسان‌تر می‌شود. بنابراین اعتماد به نفس و ذهنیت مثبت دو مورد کلیدی هستند که در موفقیت فرد نقش مهمی ایفا خواهند کرد. 

جمع بندی 

تردیدی نیست که موفقیت در آزمون GMAT شما را برای بسیاری از بیزنس اسکول‌ها و دوره‌های فوق لیسانس MBA واجد شرایط می‌کند. اما این را مد نظر داشته باشید که تمامی دانشگاه‌ها، دوره‌ها و کورس‌های موجود، لزوماً چنین قیدی ندارند و بدون مدرک GMAT هم شما را پذیرش می‌کنند. اما اگر جاه‌طلبی‌های تحصیلی شما، تعدادی از دانشگاه‌های مدیریت سخت‌گیر و سطح بالا را هدف قرار داده، در سریعترین زمان ممکن دست به کار شوید و منابع آموزشی جی مت را زیر و رو کنید.