در این مطلب قصد داریم تا با ارائه یک راهنمای کامل آزمون gre، تمام جزئیات به روز رسانی شده و مهم جی آر ای از جمله نحوه ثبت نام gre، هزینه آزمون GRE، تاریخ آزمون، مراکز برگزاری آزمون gre و سایر موارد کاربردی دیگر را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم.

پیش از این با شما درباره انواع آزمون های بین المللی و مهم مهاجرت تحصیلی در خارج از کشور از جمله آزمون tomer و celpip صحبت کردیم، اما این بار نوبت به معرفی کامل یکی از امتحان های مهم و تاثیرگذار در نامه پذیرش تحصیلی یعنی آزمون معروف GRE می رسد. پس در ادامه با راهنمای آزمون جی آر ای همراه ما باشید.

جزئیات آزمون gre

آزمون GRE

بنابر مقصد تحصیلی که برای ادامه تحصیل در خارج از کشور انتخاب کرده اید، ممکن است برحسب قوانین پذیرش دانشگاهی، نیاز به قبولی در آزمون GRE داشته باشید. gre که مخفف عبارت Graduate Record Exam است، یک امتحان طراحی شده برای انعکاس نوع تفکر انتقادی شما در مقطع تحصیلات تکمیلی است.

اما از همین ابتدای راهنمای آزمون جی آر ای باید به این موضوع اشاره کنیم که این تست بیشتر برای پذیرش تحصیلی دانشگاه ها و موسسات آموزشی آمریکا است و تعداد زیادی از موسسات، به طور تدریجی انجام این تست را از حالت الزامی به اختیاری در آورده‌اند.

یعنی قبلاً اگر قصد تحصیل در کانادا، آمریکا و یا استرالیا را داشتید، به احتمال زیاد ملزم به پاس کردن این آزمون بین‌المللی بودید، اما در حال حاضر، این الزام در بسیاری از موسسات آموزشی خارجی وجود نداشته و تاکید بیشتر بر روی ارائه مدرک زبان معتبر و بین المللی در کنار سایر مدارک مالی، تحصیلی و هویتی دانشجو است.

در مبحث راهنمای آزمون gre باید بگوییم که این تست بین المللی توسط سازمان خدمات آزمون آموزشی ETS برگزار می شود و با نام GRE General Test نیز شناخته می شود. نوع معمول و متداول آن، آزمون gre عمومی و جنرال است، اما برای برخی از رشته ها نظیر زیست شناسی، شیمی، ادبیات انگلیسی، ریاضیات، روانشناسی و یا فیزیک، آزمون موضوعی GRE نیز در کنار تست جنرال طراحی شده است.

بدین خاطر، اگر قصد دریافت نامه پذیرش مقطع دکترا در هر یک از رشته های نامبرده را دارید، باید در شرایط پذیرش دانشگاه، از وجود الزام برای قبولی در ازمون عمومی و یا موضوعی GRE مطمئن شوید.

بنابر جدیدترین اطلاعات راهنمای آزمون جی آر ای ، این تست مهارت‌های دانشجو را در سه بخش اصلی زیر مورد ارزیابی قرار می‌دهد:

  • نوشتن تحلیلی
  • استدلال کلامی
  • استدلال کمی quantitative

در نهایت، به شما در هر بخش امتیاز و نمره داده می‌شود.

نوشتن تحلیلی: در این بخش از آزمون GRE، تفکر انتقادی و مهارت های نوشتاری شما مورد ارزیابی و بررسی قرار می گیرد. این بخش از دو وظیفه نوشتاری مختلف تشکیل شده است و شما برای تکمیل هر یک، حداکثر 30 دقیقه زمان دارید. امتیاز بخش نوشتن تحلیلی تست از بین 0 تا 6 است.

استدلال کلامی: در این بخش از آزمون gre، مهارت های تحلیلی و خوانش انتقادی شما در کنار توانایی نتیجه گیری، خلاصه نویسی و درک لغات انگلیسی مورد بررسی و ارزیابی قرار می‌گیرد.

عموماً این تست از دو بخش 30 دقیقه ای برای مرحله استدلال کلامی تشکیل شده و هر یک از آنها شامل 20 سوال می شود. امتیاز بندی این بخش بین 130 تا 170 است.

استدلال کمی: سوالات این بخش از تست به ارزیابی مهارت های شما در حل مسئله، تفسیر اطلاعات، جبر، هندسه و حساب می‌پردازد. امتحان gre دارای دو بخش 35 دقیقه ای استدلال کمی است که هر یک از 20 سوال تشکیل شده است. امتیاز این مرحله نیز عددی بین 130 تا 170 است.

برخی اوقات، این تست دارای بخش مضاعفی در استدلال کلامی و یا استدلال کمی است که برای امتحان سوالات جدید به کار گرفته می شود. نتایج این بخش در نمره نهایی شما تاثیری ندارد، اما در عین حال، این بخش بدون امتیاز نبوده و می‌تواند در هر نقطه ای از آزمون پدیدار شود.

بنابر آخرین آمار و اطلاعات راهنمای آزمون جی آر ای ، برای تکمیل آزمون Gre به 3 ساعت و 45 دقیقه زمان نیاز خواهد بود. به طور معمول بین هر بخش یک تنفس یک دقیقه ای وجود دارد و بعد از تکمیل بخش سوم، شما امکان استفاده از گزینه اختیاری استراحت 10 دقیقه ای را دارید.

در مجموع می توان این طور گفت که زمان کلی آزمون gre چیزی در حدود 4 ساعت و نیم بوده و شما به این مقدار زمان آزاد برای تکمیل تست نیاز خواهید داشت.

در اغلب اوقات، متقاضیان از گزینه کامپیوتری تست جی آر ای استفاده می‌کنند، اما کماکان در برخی از مراکز در سراسر دنیا، امکان انجام حضوری این آزمون نیز وجود دارد.

برنامه طراحی شده برای تست به شما اجازه رد کردن سوالات یک بخش و برگشت به عقب و تغییر جواب ها را می دهد. این برنامه دارای یک تایمر و همچنین ماشین حساب روی صفحه برای قسمت استدلال کمی است.

یکی از مزایای شرکت در نوع آنلاین و کامپیوتری جی آر ای این است که در انتهای آزمون، نتایج غیررسمی بخش های استدلال کمی و استدلال کلامی به شما ارائه می شود. البته نتایج رسمی آزمون Gre که شامل نوشتار تحلیلی است، 10 تا 15 روز پس از برگزاری تست در دسترس بوده و به شما اطلاع رسانی می‌شود.

لازم به ذکر است که نتایج آزمون جی آر ای از زمان تاریخ برگزاری امتحان تا 5 سال در دسترس است.

به طور معمول، سختی سوالات بخش دوم استدلال کلامی براساس نحوه عملکرد متقاضی در بخش اول تعیین می‌شود و این موضوع برای بخش استدلال کمی نیز صدق کرده و به تناسب عملکرد فرد در بخش اول آزمون تعیین می‌گردد.

در مبحث راهنمای آزمون gre باید به این موضوع اشاره کنیم که بخش نوشتن تحلیلی همیشه در اول آزمون بوده و الباقی بخش‌ها دارای ترتیب خاصی نیستند.

بخش های آزمون gre

نحوه ثبت نام gre

بدون شک، نحوه ثبت نام gre یکی از مهمترین بخش های راهنمای آزمون gre است. شما می‌توانید برای ثبت نام در آزمون gre به وب سایت رسمی ETS مراجعه کرده، یک حساب کاربری بسازید و از آن برای ثبت نام در آزمون، مشاهده نمرات، استفاده از سوالات آماده سازی رایگان و پولی و سایر موارد موجود استفاده کنید.

به محض ساختن حساب کاربری، نوبت به انتخاب نوع امتحان (آزمون GRE جنرال) و محل و تاریخ برگزاری تست می رسد، سپس وب سایت ETS فهرستی از نزدیک ترین محل های مورد تائید برگزاری آزمون gre را با اطلاعات تاریخ و زمان برگزاری امتحان به شما نشان می‌دهد.

با انتخاب محل و تاریخ امتحان، نوبت به پرداخت هزینه آزمون و نهایی سازی درخواست می‌رسد.

با رجوع به صفحه اصلی وب سایت Ets، با چندین بخش test content (توضیحات بخش های مختلف تست)، test locations and dates (انتخاب محل و زمان برگزاری آزمون)، registration (اطلاعات ثبت نام، گزینه های آزمون، پیش نیازهای برگزاری آزمون در خانه، چگونگی تنظیم و استفاده از حساب کاربری ETS و غیره)، test prep (محتوای آماده سازی امتحان که به دو صورت رایگان و پولی است) و در نهایت بخش scores (چگونگی جستجوی امتیاز نهایی، چگونگی ارسال و نحوه درک آن) مواجه می‌شوید. اما بخش مهم دیگری در راهنمای آزمون gre به نام هزینه های ارزی این تست مهم باقی مانده است.

هزینه آزمون gre

شما می توانید در مراکز مشخص شده آزمون gre که در بیش از 160 کشور دنیا نمایندگی دارد، در این امتحان به صورت کامپیوتری و اینترنتی شرکت کنید. به طور معمول، این تست در تمام طول سال در کشورهای مختلف دنیا برگزار می شود، البته کشورهای چین، هنگ کنگ، تایوان و کره از این موضوع مستثنی بوده و تنها سه بار در سال این تست بین المللی را برگزار می‌کنند. 

همچنین در کشورهایی که امکان دسترسی به حالت تست کامپیوتری gre وجود ندارد، نوع سنتی (کاغذی) در ماه های فوریه و نوامبر از متقاضیان گرفته می‌شود. هزینه آزمون GRE جنرال در 2024 برای اکثر کشورها 220 دلار آمریکا، برای چین 231.30 دلار آمریکا و برای هند 22550 روپیه هند یا حدود 298 دلار آمریکا است. 

این در حالی است که هزینه تغییر زمان و تاریخ برگزاری امتحان نیز 50 دلار تعیین شده است. البته این هزینه با هزینه تغییر مرکز برگزاری آزمون متفاوت بوده و هزینه تغییر ذکر شده به طور مجزا معادل 50 دلار است.  این هزینه برای هر دو نوع آزمون GRE General و GRE Subject یکسان است.

هزینه آزمون gre

هزینه ریپورت gre

یکی از سوالات متداول متقاضیان راهنمای آزمون gre مربوط به هزینه ریپورت است. در بخش Scoring Services وب سایت ets، این طور عنوان شده که هزینه مشاهده آنلاین امتیاز نهایی، پرینت آنلاین و رسمی ریپورت امتحان و خدمات تشخیص تست جنرال gre، همگی رایگان و بدون هزینه هستند.

این در حالی است که استفاده از خدمات زیر شامل پرداخت هزینه می‌شود:

  • گزارش های مضاعف نتیجه و امتیاز ASR برای هر گیرنده: 27 دلار
  • بررسی امتیاز برای اندازه گیری نوشتن تحلیلی: 60 دلار
  • هزینه تثبیت و بازگرداندن مجدد امتیاز: 50 دلار

همچنین فهرستی از تست های آماده سازی آزمون gre نیز در وب سایت رسمی ets قرار داده شده که به استثنای نمونه اولی که رایگان است، الباقی تست‌ها پولی بوده و نیازمند پرداخت هزینه‌ای بین 20 تا 72 دلار هستند.

تاریخ آزمون gre

برای اطلاع دقیق از تاریخ های در دسترس و محل های برگزاری آزمون gre، باید به بخش Find Test Centers and Dates وب سایت ets رفته، در بخش اول نوع تست خود اعم از تست جنرال، زیست شناسی، شیمی، ادبیات انگلیسی، ریاضی، فیزیک و روان شناسی را انتخاب کنید.

سپس در بخش دوم، شهر محل سکونت خود مثل تهران، تبریز، شیراز را به انگلیسی وارد کنید. در بخش بعدی باید بازه زمانی دو ماهه برگزاری امتحان را معین کنید که برای مثال از ماه آگوست تا سپتامبر، از سپتامبر تا اکتبر و الی آخر است.

زمان‌ها و صندلی‌های در دسترس برگزاری امتحان در هر لحظه تغییر کرده و ممکن است پر شود، از این رو باید بازه زمانی خود را امتحان کنید و با زدن گزینه find available test centers and dates، منتظر نمایش نتیجه باشید.

در تاریخ آماده سازی و ویرایش این مطلب، بازه زمانی سپتامبر تا اکتبر 2024 و ماه های بعدی برای رزرو زمان و تاریخ آزمون gre در دسترس متقاضیان ایرانی قرار دارد. در صفحه بعدی، مراکز و زمان های در دسترس را بر حسب فاصله و یا تاریخ به شما نمایش می‌دهد.

تاریخ آزمون gre

مراکز برگزاری آزمون gre در ایران

با زدن بر روی هر یک از روزهای تعیین شده، محل برگزاری آزمون به همراه جزئیات آدرس دقیق، مقدار مسافت، نوع امتحان (اغلب کامپیوتری)، مسیرهای پیشنهادی و زمان های در دسترس برای شرکت در امتحان به شما نمایش داده می‌شود.

برای مثال، در شهر تهران و بازه زمان ماه سپتامبر، مراکز برگزاری تست gre جنرال شامل موسسه آموزشی امیربهادر در میدان ولیعصر، سازمان ملی آموزش NOET در کریمخان، دانشگاه خاتم در ملاصدرا می‌شود. 

البته با انتخاب شهر تهران، اطلاعات مراکز برگزاری و تاریخ آزمون gre در شهرهایی نظیر شیراز و آمل نیز نمایش داده می‌شود.

در نهایت با انتخاب محل و تاریخ برگزاری، باید زمان تست را نیز از بخش show test times تعیین کنید و در نهایت با زدن گزینه رجیستر، پرداخت هزینه امتحان را انجام دهید.

در صورتی که از نمره کسب شده در امتحان gre خود راضی نباشید، می‌توانید پس از گذشت 21 روز دوباره امتحان دهید. لازم به ذکر است که امکان شرکت در این تست بین‌المللی برای حداکثر 5 بار در 365 روز سال وجود دارد.