بدون تردید تحصیل کارشناسی در آمریکا به عنوان نخستین اقتصاد دنیا گزینه جذابی برای دانشجویان است. با ما در این پست از لتسگویونی همراه باشید. کشور آمریکا در میزبانی دانشجویان بین المللی رکورد‌دار است و دانشگاه‌های آن با اختلاف جزو بهترین دانشگاه‌های دنیا شناخته می‌شوند. بیش از 2000 کالج و دانشگاه برنامه های چهار ساله ارائه می‌دهند که متقاضیان می‌توانند در آن‌ها تحصیل کنند. سال گذشته بیش از 1.3 میلیون نفر در ایالات متحده موفق به اخذ مدرک کارشناسی شدند. 

تحصیل کارشناسی در آمریکا

اولین قدم برای تحصیل در مقطع کارشناسی در ایالات متحده، تحقیق در مورد گزینه‌های موجود است که به بهترین وجه متناسب با نیازهای متقاضیان باشد. متقاضیان می‌توانند پس از اتمام تحصیلات 12 ساله خود در مدرسه، اقدامات لازم را برای دریافت پذیرش در مقطع کارشناسی آمریکا انجام دهند. معمولاً مدت زمان تحصیل در آمریکا در این دوره، چهار سال خواهد بود. 

از آن جایی که زبان آموزش در دانشگاه‌های کشور آمریکا انگلیسی است؛ متقاضیان ملزم به دریافت حداقل نمره 6 الی 6.5 در آزمون آیلتس و حداقل نمره 80 در آزمون تافل هستند. افرادی که بین 20 تا 23 سال هستند شانس بیشتری را برای اخذ پذیرش از دانشگاه خواهند داشت. در کشور آمریکا سال تحصیلی معمولاً از اواسط آگوست تا اوایل سپتامبر است. 

تحصیل کارشناسی در آمریکا به متقاضیان این امکان را می‌دهد که پس از فارغ التحصیلی به راحتی وارد بازار کار شوند و فرصت های تحقیقاتی و آموزشی منحصر به فرد و جذابی را نیز به دست آورند. برای ورود به این مقطع نیاز به شرکت در آزمون‌های ورودی مانند LSAT، MCAT، GRE، ACT و SAT است. بسیاری از رشته‌ها این فرصت را در اختیار دانشجویان قرار می‌دهند تا به دستیاری در تدریس و یا تحقیق در پروژه‌ها مشغول شوند.

مدارک لازم برای پذیرش از دانشگاه

هر دانشگاه به مدارک متفاوتی برای درخواست پذیرش نیاز دارد. با این حال، مدارکی که به طور مشترک در تمام دانشگاه‌های این کشور به آن‌ها نیاز است به شرح زیر خواهد بود:
•    آخرین مدرک به همراه ریز نمرات تحصیلی
•    قبولی در آزمون ورودی
•    مدرک زبان
•    تمکن مالی
•    انگیزه نامه
•    رسید پرداخت هزینه درخواست
•    عکس پاسپورتی

تحصیل کارشناسی در آمرکیا

تحصیل کارشناسی رشته‌های پزشکی در آمریکا

بسیاری از متقاضیان رویای تحصیل پزشکی در دانشگاه‌های آمریکا را در سر دارند. جهت تحصیل پزشکی در آمریکا نیاز است که متقاضیان در ابتدا در یکی از رشته های علوم پایه در مقطع کارشناسی اقدام کنند. آن‌ها باید در رشته هایی مانند زیست شناسی، شیمی و فیزیک به تحصیل بپردازند. پس از آن برای رقابت با یک دیگر در آزمون MCAT شرکت کنند. سپس وارد دانشگاه‌های پزشکی شده بین چهار تا شش سال به تحصیل در این رشته مشغول شوند. شرایط سنی برای ورود به دانشگاه ها می‌توان گفت محدودیت سنی وجود ندارد؛ اما گپ تحصیلی در پروسه اخذ ویزا تأثیر به سزایی دارد.

تحصیل کارشناسی در رشته‌های مهندسی در آمریکا

بسیاری از متقاضیان در سراسر دنیا تمایل دارند تا در رشته‌های مهندسی کشور آمریکا پذیرش بگیرند. مدت زمان تحصیل در آمریکا رشته‌های مهندسی برای مقطع لیسانس 3 الی 4 سال می‌باشد. از جمله رشته‌هایی که می‌توان در دانشگاه های آمریکا به تحصیل مشغول شد شامل مهندسی هوافضا، مهندسی صنایع و سیستم ها، مهندسی محیط زیست، مهندسی برق، مهندسی مکانیک و مهندسی رباتیک می‌شود.

معمولاً برای ورود به دانشگاه های مهندسی به قبولی در آزمو‌ن‌های SAT و GRE نیاز است. هر چند حداقل معدل اعلام نشده؛ اما دانشگاه‌ها می‌توانند جهت پذیرش دانشجو حداقل معدل را اعلام کنند.

دانشگاه های آمریکا برای مقطع کارشناسی

بهترین دانشگاه‌ ها برای تحصیلی کارشناسی در آمریکا

در سراسر ایالات متحده آمریکا، دانشگاه‌ها موضوعات و برنامه های تحصیلی زیادی را ارائه می‌دهند که متقاضیان می‌توانند از بین آن‌ها انتخاب کنند. دانشگاه‌های معتبری در ایالت‌های مختلف وجود دارد که امکان تحصیل در آمریکا مقطع لیسانس را برای متقاضیان فراهم می‌کنند. اکثر دانشگاه‌های کشور آمریکا در میان برترین دانشگاه های دنیا قرار دارند. برخی از بهترین دانشگاه‌های آمریکا برای اخذ مدرک لیسانس در آمریکا سال 2022 به شرح زیر است:

•    دانشگاه پرینستون (Princeton University)

دانشگاه پرینستون یکی از قدیمی‌ترین و معتبرترین دانشگاه های ایالات متحده آمریکا است که در سال 1746 تأسیس شد. دانشجویان کارشناسی 12 درصد از دانشجویان بین‌المللی این دانشگاه را تشکیل می‌دهند. این دانشگاه برنامه های کارشناسی و کارشناسی ارشد را در رشته‌های علوم انسانی، علوم اجتماعی، علوم طبیعی و مهندسی ارائه می‌دهد. رتبه دانشگاه در دنیا 20 است.

•    دانشگاه کلمبیا (Columbia University)

دانشگاه کلمبیا آمریکا در سال 1754 تأسیس شد و یک دانشگاه خصوصی تحقیقاتی در شهر نیویورک است. تعداد کل دانشجویان دانشگاه در حدود 28،000 نفر است. دانشگاه کلمبیا با 250 سال قدمت، قدیمی‌ترین دانشگاه در نیویورک است. از افتخارات دانشگاه می‌توان به کسب 82 جایزه نوبل اشاره کرد. هزینه تحصیل در این دانشگاه بر اساس رشته، گرایش و مقطع تحصیلی متغیر خواهد بود.

•    دانشگاه هاروارد (Harvard University)

دانشگاه هاروارد آمریکا در سال 1636 تأسیس شد و قدیمی ‌ترین مؤسسه آموزش عالی در ایالات متحده است. دانشگاه هاروارد به عنوان یک دانشگاه پیشرو نه تنها در ایالات متحده بلکه در جهان شناخته می‌شود. در حال حاضر، 21،000 دانشجو در این دانشگاه مهم مشغول به تحصیل می باشند. طبق گزارشات صورت گرفته توسط QS رتبه این دانشگاه در دنیا 5 است.

•    موسسه تکنولوژی ماساچوست (Massachusetts Institute of Technology)

موسسه فناوری ماساچوست یا دانشگاه MIT یکی دیگر از دانشگاه‌های برتر در این کشور است که امکان تحصیل در مقاطع مختلف را مهیا کرده است. این دانشگاه در سال 1861 تأسیس شد و یکی از مراکز مهم علمی و تحقیقاتی در زمینه علوم پایه و مهندسی است. رتبه این دانشگاه در دنیا 1 است.

•    دانشگاه ییل (Yale University)

دانشگاه ییل یک دانشگاه تحقیقاتی خصوصی است. دانشگاه ییل در سال 1701 تأسیس شد و به سومین موسسه آموزش عالی قدیمی در ایالات متحده آمریکا تبدیل شد. طبق گزارشات QS رتبه این دانشگاه در میان برترین دانشگاه‌های دنیا 14 است.

•    دانشگاه استنفورد (Stanford University)

دانشگاه استنفورد در سال 1885 تأسیس شد. در حال حاضر، این دانشگاه دارای 16،424 دانشجو است که در هفت دانشکده آن مشغول به تحصیل هستند. دانشگاه استنفورد در میان سه دانشگاه برتر جهان جای گرفته است که همین موضوع باعث رقابتی شدن پذیرش از آن شده است. 

•    دانشگاه شیکاگو (University of Chicago)

دانشگاه شیکاگو در سال 1856 تأسیس شد و یک دانشگاه تحقیقاتی خصوصی در مرکز شهر شیکاگو است. امروزه، دانشگاه شیکاگو تقریباً 16،000 دانشجو دارد که نشانه ای از اعتبار بالای دانشگاه است. رتبه دانشگاه شیکاگو در دنیا 10 می‌باشد.

•    دانشگاه پنسیلوانیا (University of Pennsylvania)

دانشگاه پنسیلوانیا یک دانشگاه تحقیقاتی خصوصی در شهر فیلادلفیا است. دانشگاه پنسیلوانیا در سال 1740 توسط بنجامین فرانکلین تأسیس شد. این دانشگاه دارای 12 دانشکده مختلف است که پنج دانشکده در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد و هفت دانشکده فقط تحصیلات تکمیلی را ارائه می‌دهند. بیش از 2500 دانشجو از 50 کشور جهان هر ساله در برنامه‌های آموزشی ارائه شده در این دانشگاه شرکت می‌کنند. 

•    دانشگاه دوک (Duke University)

دانشگاه دوک در سال 1838 تأسیس شد و یک دانشگاه تحقیقاتی خصوصی واقع در دورهام، کارولینای شمالی است. دوک هفتمین دانشگاه خصوصی ثروتمند آمریکا است. در مجموع حدود 15،000 دانشجو در دانشگاه دوک تحصیل می کنند. دانشگاه دوک پنجاه و دومین دانشگاه برتر در دنیا است.

•    دانشگاه جان هاپکینز (Johns Hopkins University)

دانشگاه جان هاپکینز یک دانشگاه تحقیقاتی خصوصی در بالتیمور، مریلند است. دانشگاه جان هاپکینز در سال 1876 تأسیس شد و به نام اولین کارآفرین آمریکایی، جانز هاپکینز، نامگذاری شد. این دانشگاه  مرتباً در میان 10 دانشگاه برتر ایالات متحده رتبه بندی می شود و رتبه آن نیز در سطح جهانی 25 است. ورود به دانشگاه جان هاپکینز می‌تواند راه را برای ورود به بازارهای کار جهانی هموار کند.

•    دانشگاه کرنل (Cornell University)

این دانشگاه یکی از هشت دانشگاه در ایالات متحده آمریکا است که به دانشگاه‌های آیویلیگ (Ivy League) معروف هستند. این دانشگاه‌ها از اعتبار بسیار بالایی در دنیا برخوردار هستند و فارغ التحصیلی از آن ها می‌تواند ضامن آینده کاری افراد باشد. در حال حاضر، هفت دانشکده در سطح کارشناسی فعالیت دارند.

•    دانشگاه نیویورک (New York University)

دانشگاه نیویورک (NYU) یکی از برترین دانشگاه ‌های شهر نیویورک است که در رتبه ‌بندی بهترین‌‌های جهان قرار گرفته است. دانشگاه چندین پردیس در نیویورک دارد؛ اما پردیس اصلی آن در روستای گرینویچ است. این دانشگاه نیز مانند دیگر دانشگاه‌های مهم در آمریکا فرصت تحصیل در رشته های پزشکی را برای علاقمندان فراهم کرده است.

بهترین رشته‌های کارشناسی در آمریکا

همان طور که گفته شد، بیش از 2000 کالج و دانشگاه برنامه‌های چهار ساله ارائه می‌دهند که متقاضیان می‌توانند در آن ها تحصیل کنند. به طور معمول، دو نوع مدرک کارشناسی در آمریکا وجود دارد: BA (لیسانس هنر) و BS (لیسانس علوم). برنامه‌های آموزشی این مقطع بر مبنای رشته‌های علوم انسانی و تجربی بنا شده‌اند. دانشجویان پس از گذراندن تعداد معینی واحد درسی در دانشگاه موفق به اخذ مدرک خواهند شد. برخی از بهترین رشته ها برای مهاجرت به آمریکا به شرح زیر است:

کشاورزی، باغداری، معماری، طراحی داخلی، شیمی، جامعه شناسی، فلسفه، اقتصاد، مالی، حسابداری، پرستاری، تغذیه، آمار، انسان شناسی، عمران، مدیریت بازرگانی، دامپزشکی، علوم کامپیوتر، مهندسی، هنرهای نمایشی، حقوق، گردشگری، پزشکی، امنیت شبکه، کلاسیک، علوم ورزشی، تاریخ و طراحی گرافیک.

هزینه تحصیل کارشناسی در آمریکا

هزینه تحصیل کارشناسی در آمریکا

هزینه‌های تحصیلی یکی از مهم‌ترین نکاتی است که باید هنگام مهاجرت تحصیلی به یک کشور مدنظر قرار بگیرد. عوامل مختلفی می‌توانند بر میزان هزینه تحصیل دانشجویان اثر بگذارند که اصلی ترین آن‌ها نوع دانشگاه، رشته و مقطع تحصیلی خواهد بود. هزینه تحصیل در مقطع کارشناسی در سال 2022 در برخی از دانشگاه‌های کشور آمریکا سالانه به شرح زیر است: 

•  دانشگاه هاروارد: 54.000 دلار
•  دانشگاه پرینستون: 53.890 دلار
•  دانشگاه کلمبیا: 64.380 دلار
•  دانشگاه فناوری ماساچوست: 53.818 دلار
•  دانشگاه ییل: 57.700 دلار
•  دانشگاه استنفورد: 56.169 دلار
•  دانشگاه شیکاگو: 59.298 دلار
•  دانشگاه پنسیلوانیا: 60.042 دلار
•  دانشگاه کالیفرنیا: 56.862 دلار

بورسیه تحصیلی مقطع کارشناسی در کشور آمریکا

بورسیه تحصیلی می‌تواند بخشی از هزینه های دانشجویان را پوشش دهد. نکته‌ای که باید در نظر داشت این است که میزان بورسیه در مقاطع مختلف و از دانشگاهی به دانشگاهی دیگر متفاوت است. ارائه مدرک زبان و نمرات آزمون SAT و یا GRE از جمله مدارک مهمی است که شانس دریافت بورسیه تحصیلی آمریکا را افزایش دهد. سایت internationalscholarships یکی از مواردی است که امکان جستجوی بورسیه و کمک هزینه‌های تحصیلی رایگان را فراهم کرده است.

کار دانشجویی حین تحصیل کارشناسی در کشور آمریکا

متقاضیان تحصیل در دانشگاه‌های این منطقه از جهان می‌توانند با دریافت اجازه از دفتر دانشجویان بین المللی 20 ساعت در طول هفته را به انجام کارهای دانشجویی مشغول شوند. دانشجویان در سال اول تحصیل مجاز به کار کردن در خارج از محیط دانشگاه نیستند. نرخ پایین بیکاری در این کشور شانس کاریابی در زمان تحصیل را افزایش می‌دهد.

شرایط دریافت ویزای همراه برای تحصیل کارشناسی در آمریکا

تحصیل در کشوری که امکان دریافت ویزای همراه را برای دانشجویان متأهل فراهم می‌کند بسیار حائز اهمیت است. متقاضیانی که قصد ورود به دانشگاه های ایالات متحده آمریکا برای دریافت مدرک لیسانس را دارند، می‌توانند برای همسر و فرزندان مجرد زیر 21 سال خود درخواست ویزای همراه را داشته باشند. البته بهتر است که همزمان برای اخذ ویزای تحصیلی و ویزای همراه اقدام نکرد؛ زیرا ریسک دریافت ویزا را افزایش می‌دهد.

در صورتی که دانشجویان خواستار دریافت ویزای همراه باشند، باید تمکن مالی را برای تأمین هزینه‌های زندگی خود و خانواده در طول زمان تحصیل به اثبات برسانند. یکی دیگر از شرایط دریافت این نوع ویزا آن است که همراهان متقاضی آزمایشات پزشکی خاصی را انجام داده و بیماری لاعلاجی نداشته باشند.

شرایط کار و اقامت پس از تحصیل کارشناسی در آمریکا

بیشتر افرادی که به منظور تحصیل لیسانس در آمریکا به این کشور می‌روند، به دنبال اقامت پس از فارغ التحصیلی و در نهایت دریافت تابعیت و شهروندی هستند. دریافت اقامت و تابعیت از طریق تحصیل را می‌توان یکی از بهترین روش‌های مهاجرت به آمریکا دانست. با توجه به پایین بودن نرخ بیکاری، شانس افراد برای یافتن کار پس از فارغ التحصیلی و دریافت اقامت بسیار زیاد است. برای دریافت اقامت دائم افراد باید 4 سال به صورت مداوم در این کشور کار کرده و مالیات خود را به طور مرتب پرداخت کرده باشند. 5 سال پس از دریافت اقامت دائم می‌توان برای شهروندی اقدام و پاسپورت این کشور را دریافت کرد.

خوابگاه دانشجویی در زمان تحصیل کارشناسی در آمریکا

دانشگاه‌های کشور آمریکا شرایطی را مهیا کرده‌اند که دانشجویان بین المللی این مقطع تحصیلی امکان اقامت در خوابگاه‌های دانشجویی در محوطه دانشگاه و خارج از آن را داشته باشند. معمولاً اتاق‌ها به صورت اشتراکی در اختیار دانشجویان قرار می‌گیرد. امکانات ارائه شده در ساختمان هر خوابگاه شامل کافه، سلف با تنوع غذایی زیاد، مراکز درمانی، امکانات تفریحی و باشگاهی است. هر اتاق نیز مجموعه ای از امکانات را در اختیار دانشجویان قرار می‌دهد که شامل تخت خواب، تلویزیون، کمد، میز مطالعه، یخچال و غیره می‌شود.

ویزای دانشجویی برای تحصیل کارشناسی در کشور امریکا

متقاضیانی که قصد ورود به دانشگاه‌های کشور آمریکا را دارند، باید بدانند که از سال 2011 قوانین سختی برای صدور ویزای تحصیلی و غیرتحصیلی در نظر گرفته شده تا بتوانند امنیت مرزها را افزایش دهند. اولین شرط برای صدور ویزا اثبات تمکن مالی است و داوطلبان باید بتوانند ثابت کنند که قادر به تأمین هزینه های خود هستند. ویزاهای متفاوتی برای ورود به دانشگاه های این کشور وجود دارد که در این بخش به بررسی هر کدام از آن‌ها خواهیم پرداخت.

•    ویزای F1

این نوع ویزا، معروف‌ترین و مشهورترین ویزا برای متقاضیان ورود به کالج ها و دانشگاه‌های کشور آمریکا است. F1 برای افرادی صادر می‌شود که قصد اقامت بیش از 6 ماه در خاک این کشور را دارند. ویزای F2 نیز به عنوان ویزای همراه شناخته می‌شود و طبق آن امکان همراهی همسر و فرزندان مجرد زیر 21 سال وجود خواهد داشت. 

•    ویزای M1

شرایط دریافت این نوع ویزا مانند مورد قبل است و تنها تفاوت آن در این است که M1 برای ورود به رشته های خاص فنی و حرفه ای صادر می‌شود. ویزای M2 نیز برای همسر و فرزندان مجرد زیر 21 سال صادر خواهد شد.

•    ویزای J1

این نوع ویزا امکان فرصت مطالعاتی در این کشور را در اختیار متقاضیان قرار می‌دهد و مختص داوطلبانی است که با قصد تدریس و تحقیق در دانشگاه‌ها وارد کشور می‌شوند. هر چند که مدت اعتبار آن به طول مدت دوره متقاضی بستگی دارد؛ اما در حالت عادی متقاضی باید پس از گذشت دو سال خاک کشور را ترک کند. مانند دو مورد قبل، امکان همراهی خانواده نیز وجود خواهد داشت.

مدارک لازم برای سفارت

از جمله مدارکی که در زمان مهاجرت تحصیلی به ایالات متحده آمریکا در سال 2022 به آن‌ها نیاز است به شرح زیر می‌باشد:
•    تصویری از اولین صفحه گذرنامه
•    رزومه شخصی
•    ارائه مدرک دیپلم و پیش دانشگاهی به همراه ریز نمرات
•    مدرک زبان معتبر
•    گواهی اثبات تمکن مالی
•    بیمه نامه
•    انگیزه نامه (در صورت نیاز)

مزایای تحصیل در مقطع کارشناسی در کشور آمریکا

وجود سیستم آموزشی عالی و ارائه مدرک معتبر به فارغ التحصیلان را می‌توان از اصلی‌ترین دلایل تحصیل کارشناسی در این کشور دانست. مسلماً دلایل دیگری نیز برای انتخاب این کشور وجود دارد که به بررسی آن خواهیم پرداخت.

•    وجود دانشگاه‌های معتبر

هنگامی که صحبت از دانشگاه‌های ایالات متحده می‌شود، ممکن است هاروارد، استنفورد، ییل یا MIT به ذهن افراد خطور کند. بیش از 150 دانشگاه و کالج آمریکایی وجود دارد که جایگاه خود را در رتبه بندی‌های بین المللی ایجاد شده توسط THE  و QS به دست آورده‌اند. 

•    هزینه‌های مناسب تحصیلی

با یک جستجوی ساده می‌توان هزاران دوره آموزشی مقرون به صرفه با شهریه سالانه 5000 دلار آمریکا یا کمتر را یافت. در نقطه مقابل، می‌توان برنامه ‌های تحصیلی در دانشگاه ‌های آیوی لیگ را یافت که به راحتی بیش از 50،000 دلار در سال هزینه خواهند داشت. 

•    انعطاف پذیری تحصیلی

انعطاف پذیری در دانشگاه‌های آمریکا در بسیاری از کشورهای دیگر رایج نیست. در بیشتر موارد، تا سال دوم تحصیلی نیازی به اعلام رشته نیست. این بدان معناست که متقاضیان می‌توانند موضوعات و کلاس‌های مختلف را امتحان کرده و علاقه خود را پیدا کنند.

سخن آخر

در این مقاله جنبه‌های مختلف تحصیل کارشناسی در آمریکا مورد بررسی قرار گرفت. فارغ التحصیلان می‌توانند به راحتی جذب بازار کار شوند. مهم‌ترین مزیت تحصیل در این کشور را می‌توان آموزش به زبان انگلیسی دانست. اکثر دانشگاه‌های این کشور جزو 100 دانشگاه برتر دنیا هستند که همین موضوع باعث افزایش رقابت برای اخذ پذیرش خواهد شد.

چنان چه شما متقاضیان عزیز به دنبال کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره با کارشناسان مجرب مجموعه لتسگو یونی هستید، با ما در ارتباط باشید.