مهاجرت به آمریکا از هر روش و طریقی سال‌هاست که دغدغه متقاضیان مهاجرت بوده است. کشور برتر اقتصاد جهان که خود بر مبنای «مهاجرت» شکل گرفته، روش‌های متنوعی برای جذب مهاجر و نیروی کار برنامه‌ریزی کرده است. اما در نیمه پایانی دهه اخیر مهاجرت ایرانیان به آمریکا با موانع بزرگی مواجه شد و شرایط و روش های مهاجرت به آمریکا را برای اتباع برخی از کشورها از جمله ایران با محدودیت‌هایی رو‌به‌رو کرده است.

در این صفحه از سایت موسسه مهاجرتی لتس گو یونی به معرفی روش های مهاجرت به آمریکا می‌پردازیم.

مهاجرت به آمریکا 2022

در طول تاریخِ ایالات متحده «مهاجرت» منبع اصلی رشد جمعیت و تغییرات فرهنگی این سرزمین رنگارنگ بوده است. از آنجا که ایالات متحده یک جامعه مستعمراتی است، همه آمریکایی‌های امروز، به استثنای درصد کمی از بومیان آمریکایی، اصل و نسبی از دیگر ملل دارند.

به عبارت دقیق‌تر، تنها یک درصد از جمعیت این کشور پهناور را بومیان سرخپوست آمریکایی تشکیل داده‌اند و باقی، بازمانده مهاجرانی هستند که در طول تاریخ نه چندان دور آن، به این سرزمین مهاجرت کرده‌اند.

از نخستین مهاجران اروپایی قرن هفدهم گرفته تا به امروز، سرزمین پهناور آمریکا یکی از اولین مقصدهای مهاجرت بوده است. تاکنون نزدیک به 250 میلیون مهاجر از سراسر گیتی به آمریکا مهاجرت کرده‌اند (سالانه حدود 50 میلیون نفر) که 14 درصد از جمعیت ایالات متحده را تشکیل داده‌اند. 

به لحاظ وسعت جغرافیایی ایالات متحده آمریکا سومین کشور جهان پس از روسیه و کانادا محسوب می‌شود و از 50 ایالت و چندین جزیره بزرگ و کوچک تشکیل شده است. توانایی‌های نظامی و اقتصادی این کشور آمریکا را به یکی از قدرت‌های برتر جهان تبدیل کرده است.

روش های مهاجرت به آمریکا بسیار متنوع است.

این کشور فوق پیشرفته تقریباً یک‌چهارم تولید ناخالص داخلی کل کشورهای جهان را دارد و در زمینه اقتصاد دانش‌بنیان در صدر برترین‌های جهان جای گرفته است. با اینکه جمعیت این کشور تنها ۴٫۳٪ از جمعیت جهان را شامل می‌شود، ۲۹٫۴٪ ثروت جهان را از آن خود کرده است و در شاخص‌های اجتماعی ـ اقتصادی رتبه‌های نخست جهانی را کسب کرده است. پس بی‌دلیل نیست که اخذ اقامت دائم آمریکا به رویای بسیاری از متقاضیان مهاجرت تبدیل شده است.

با توجه به آمار اخیر تقاضای اقامت دائم آمریکا و حضور 20 درصد مهاجران در این کشور، مشکلات عدیده‌ای در زمینه‌های اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و اقتصادی این کشور ظهور پیدا کرد؛ برای جلوگیری از افزایش نرخ بیکاری، جرم و جنایت، مشکلات مسکن مهاجران، تغییر الگوی رای‌دهندگان و کمرنگ شدن انسجام ملی، دولت آمریکا سیاست‌های جدید و سخت‌تری برای پذیرش مهاجران در نظر گرفته است.

از سویی دیگر، فرصت‌های اقتصادی و کیفیت زندگی در این کشور موجب شده تا اخذ اقامت دائم آمریکا و گرین کارت محبوبیت بسیاری در میان متقاضیان مهاجرت پیدا کند. با وجود تمام سختگیری‌ها و شرایط دشوار، هنوز هم راه‌هایی برای مهاجرت ایرانیان به آمریکا وجود دارد.

راه های مهاجرت به آمریکا

قوانین مهاجرتی و شهروندی ایالات متحده به نسبت بسیاری از کشورهای مهاجرپذیر کمی پیچیده است؛ با توجه به سخت‌گیری‌های اخیر در قوانین مهاجرتی مطالعه شرایط و روش‌های مهاجرت به ایالات متحده پیش از اقدام ضروری است. به همین دلیل پیش از هر چیز ابتدا روش‌های ممکن پیش روی ایرانیان را برای اخذ اقامت دائم آمریکا بررسی می‌کنیم. برای آشنایی با راه‌های اخذ گرین کارت، ابتدا باید انواع ویزای آمریکا را بشناسیم.

ویزاهای آمریکا

به‌طور کلی دو نوع ویزا برای سفر به آمریکا وجود دارد؛ ویزاهای مهاجرتی IV و ویزاهای غیر مهاجرتی NIV. بر اساس قوانین مهاجرتی این کشور، دریافت اقامت دائم آمریکا و گرین کارت برای ایرانیان ابتدا با دریافت ویزاهای غیرمهاجرتی امکان‌پذیر می‌شود. 

ویزاهای مهاجرتی Immigrant Visa اجازه اقامت و حضور بدون محدودیت را به مهاجران می‌دهد. بیشتر متقاضیان این گروه ویزاها سرمایه‌گذاران و برندگان لاتاری هستند، یا افرادی که از طریق ازدواج با فردی مقیم (یا شهروند) زندگی در آمریکا را برگزیده‌اند. 

ویزاهای غیر مهاجرتی Non-Immigrant Visa برای ورود و اقامت موقت مانند گردشگری، تجارت، اشتغال، ملاقات خانوادگی و تحصیل (F,M,J) صادر می‌شوند. این گروه ویزاها اجازه اقامت موقت به متقاضی می‌دهند و در مدت زمان مشخصی اعتبار دارند. 

دریافت اقامت دائم آمریکا و گرین کارت راه های متنوعی دارد.

از آنجا که ایرانی‌ها معمولا با ویزای های غیرمهاجرتی موفق به دریافت اقامت دائم آمریکا و حتی گرین کارت می‌شوند، در ادامه به معرفی و شرح مختصر روش‌های مهاجرت به ایالات متحده از طریق ویزاهای غیرمهاجرتی می‌پردازیم.

مهاجرت به آمریکا از طریق کار

ایالات متحده سهم بزرگی در تولید و صنعت جهانی دارد؛ شاید به همین دلیل باشد که این کشور بازار جهانی وسیع و نیروی کار گسترده‌ای دارد. برای پوشش این فعالیت‌های متنوع، کشور آمریکا اقدام به پذیرش نیروی کار خارجی کرده است.

هر یک از ویزاهایی که برای نیروی کار خارجی در نظر گرفته شده، شرایط و مدارک مورد نیاز معینی دارد. ویزای H1 برای افرادی صادر می‌شود که در حرفه‌ای خاص تخصص و مهارتی به دست آورده‌اند. این ویزا اقامت یک‌ساله در کشور آمریکا را مقدر می‌کند. 

باید توجه داشت که ویزای H1 برای افرادی که مدرک لیسانس و نمرات بالا در آزمون‌های مهارت تخصصی دارند، با مجوز اقامت سه‌ساله (H1B) صادر و در صورت واجد شرایط بودن تا 6 سال نیز تمدید می‌شود. 

نوع دیگری از ویزای کار آمریکا H2 نام دارد و برای افرادی صادر می‌شود که مهارت‌هایی خاص دارند. ویزای H2 برای مهارت‌هایی اختصاص یافته که در میان شهروندان آمریکایی کمتر دیده می‌شود. ویزای H2 هم دو نوع متفاوت دارد؛ H-2A برای کارگران کشاورزی موقت صادر می‌شود و کارگران دیگر مشاغل (غیر از کشاورزی) با ویزای موقت H-2B وارد خاک این کشور می‌شوند.

ویزای O-1 مختص افرادی‌ست که با توانایی‌ها و دست‌آوردهای فوق‌العاده، تقاضای کار در آمریکا را دارند. افرادی که در زمینه‌های علمی، هنری، تجارت یا ورزشی برآیندی چشمگیر داشته باشند، می‌توانند از طریق ویزای O1 وارد خاک این کشور شوند.

قوانین فدرال آمریکا شرایط مشخصی را برای جذب هنرمندان و ورزشکاران، استادان دانشگاه، مخترعان و نوابغ رشته‌های مختلف تعیین کرده که پیش از اقدام با این روش باید شرایط و قوانین ویزاهای آن به دقت مورد مطالعه قرار بگیرد.

کشور آمریکا جهت پوشش نیازهای خود مبتنی بر نیروی کار ماهر و متخصص یا عادی (با دوره آموزشی)، با برخی کشورها تفاهم‌نامه‌های تبادل نیروی کار امضا کرده است. افراد واجد شرایط از مبدا این کشورها می‌توانند با دریافت ویزای J1 وارد این کشور شوند و پس از دوره آموزشی (در صورت نیاز) وارد بازار کار آمریکا شوند.

متقاضی ویزای کار باید از کارفرماهای این کشور پیشنهاد شغلی داشته باشند تا بتوانند درخواست ویزای کار غیرمهاجرتی خود را ثبت کنند. با تمدید ویزای کار و اقامت در خاک این کشور به مدت 8 تا 7 سال، شرایط برای دریافت اقامت دائم آمریکا مهیا می‌شود. ایرانی‌ها هم پس از 10 سال اقامت در آمریکا می‌توانند برای دریافت گرین کارت نیز اقدام کنند.

با توجه به نکاتی که در توضیحات انواع ویزای کار آمریکا ارائه شد، می‌توان دریافت که ویزای H1B گزینه مناسبی برای ایرانیان است؛ البته درصورت واجد شرایط بودن می‌توان برای دیگر انواع ویزای کار آمریکا نیز درخواست داد.

مهاجرت به آمریکا از طریق تحصیل

با نگاهی گذرا به لیست سالانه بهترین دانشگاه‌های جهان، می‌توان دریافت که مشهورترین و برترین دانشگاه‌های جهان در کشور آمریکا قرار گرفته‌اند. قوانین مهاجرتی این کشور امکان تحصیل دانشجویان خارجیِ واجد شرایط را در تمامی دانشگاه‌ها امکان‌پذیر کرده است. با دریافت مدرک فارغ‌التحصیلی از دانشگاه‌های آمریکا، شرایط یافتن شغل و اقامت دائم آمریکا پس از دوران تحصیل ساده‌تر می‌شود.

تحصیل در آمریکا نیاز به دریافت پذیرش تحصیلی از دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی آکادمیک این کشور دارد؛ داشتن مدرک زبان انگلیسی با نمره متوسط به بالا، پرداخت بخشی از شهریه سالانه دانشگاه، سابقه سفر کافی به دیگر کشورهای خوشنام، و شرایط سنی مناسبِ مقطع تحصیلی از جمله شرایط مهاجرت تحصیلی به ایالات متحده است.

ویزای تحصیلی آمریکا یکی دیگر از انواع ویزاهای غیرمهاجرتی این کشور است که در سه نوع کلیF ، M و J برای متقاضیان مهاجرت تحصیلی ارائه می‌شوند. تمامی متقاضیان گرین کارت از طریق تحصیل، پس از دریافت پذیرش تحصیلی از دانشگاه مورد نظر باید برای ویزای تحصیلی F تقاضا دهند. این ویزا برای دوره‌های آکادمیک دانشگاهی (بیش از 6 ماه) مناسب است. 

متقاضی مهاجرت تحصیلی به آمریکا با ویزای F1 اجازه دارد تا محدوده زمانی 20 ساعت در هفته در نزدیکی فضای دانشگاه به کار دانشجویی نیمه وقت بپردازد. با دریافت ویزای تحصیلی، دانشجو می‌تواند به همراه همسر و فرزندان زیر 21 سال در این کشور به تحصیل بپردازد. همراهان دانشجو با ویزای F2 تحصیلی وارد خاک آمریکا می‌شوند و اجازه دارند در این کشور به تحصیل نیز بپردازند.

باید توجه داشت که ویزای تحصیلی F2 تا زمانی اعتبار دارد که ویزای F1 معتبر باشد. ویزای تحصیلی دانشجو نیز تا پایان دوره تحصیل معتبر است. دارندگان ویزای تحصیلی F2 (همسر و فرزندان دانشجو) تنها اجازه تحصیل در آمریکا را دارند و طبق قوانین فدرال اجازه اشتغال در کار نیمه‌وقت یا تمام‌وقت را ندارند.

مهاجرت تحصیلی یکی از روش های رسیدن به اقامت دائم آمریکاست.

ویزای تحصیلی M آمریکا مختص دوره‌های تحصیلی فنی و حرفه‌ای است؛ در واقع متقاضیان مهاجرت تحصیلی برای دوره‌های آموزشی حرفه‌ای مانند کلاس‌های آشپزی، دوره‌های فنی، مدرسه پرواز، آرایش زنانه و ... به عنوان شغل حرفه‌ای یا فنی باید ویزای تحصیلی M را دریافت کنند. 

دانشجویان این دوره‌ها با ویزای M1 و همراهان آن‌ها (همسر و فرزندان مجرد زیر 21) با ویزای M2 می‌توانند به ایالات متحده سفر کنند. باید توجه داشت که همراهان دانشجو با ویزای M2 مجاز به کار یا تحصیل در مقاطع دانشگاهی نیستند! همراهان می‌توانند در دوره‌های آموزشی کوتاه‌مدت، دبستان یا متوسطه (تا کلاس 12) ثبت‌نام کنند.

ویزای تحصیلی J مختص شرکت در دوره‌ها و فرصت‌های مطالعاتی است. مدت زمان اعتبار ویزای تحصیلی J بر اساس طول دوره و نوع فعالیت در ایالات متحده متغیر است. متقاضیان تحقیق یا تدریس در دانشگاه‌های آمریکا می‌توانند با ویزای تحصیلی J1 وارد کشور شوند و در پایان اعتبار ویزا (نهایت پس از 2 سال اقامت موقت) موظف هستند که خاک آمریکا را ترک کند و در صورت تمایل مجدد برای سفر به آمریکا اقدام کند.

معمولا ویزای تحصیلی J برای استادان، پژوهشگران، کارآموزان واجد شرایط، معلمان، دانش‌آموزان دوره متوسطه، متخصصین غیرآکادمیک، پزشک خارجی، بازدیدکنندگان بین‌المللی و دولتی، دانشجویان دوره‌های تابستانی در برنامه کاری یا سفر و دانشمندانی‌ست که در بازه زمانی کوتاهی در ایالات متحده حضور خواهند داشت. همراهان متقاضی ویزای تحصیلی J1 (همسر و فرزندان مجرد زیر 21 سال) می‌توانند با دریافت ویزای تحصیلی J2 تا پایان دوره فرصت مطالعاتی در ایالات متحده اقامت داشته باشند.

راحت ترین راه مهاجرت به آمریکا

سریع‌ترین، ارزان‌ترین و راحت‌ترین راه دست‌یابی به گرین کارت آمریکا، شرکت در برنامه مهاجرتی قرعه‌کشی سالانه ایالات متحده است که هر سال صورت می‌گیرد. شرکت در این برنامه قرعه‌کشی محدودیتی برای ایرانی‌ها ندارد؛ با وجود سختگیری‌های دولت پرزیدنت ترامپ در سال‌ها گذشته نیز ویزای لاتاری برای ایرانی‌ها صادر شد. برای اطلاع از شرایط و نحوه درخواست این ویزا همراه ما در سایت موسسه مهاجرتی لتس گو یونی باشید.

مهاجرت به آمریکا از طریق لاتاری

از تاریخ 29 نوامبر 1990 تا به امروز هر ساله برنامه «قرعه کشی گرین کارت آمریکا» صورت می‌گیرد که به لاتاری آمریکا شهرت یافته است. طی این برنامه مهاجرتی، تنوع نژادی در آمریکا حفظ می‌شود. برندگان این قرعه‌کشی 55 هزار نفر هستند که با هدف جذب نژادها، قومیت‌ها و ملیت‌های مختلف جهان، مجوز اقامت دائم و حتی حق شهروندی آمریکا را دریافت می‌کنند.

هر سال حدود 4500 ایرانی برای مصاحبه به سفارت ایالات متحده دعوت می‌شوند و از این میان، بیش از 3هزار ایرانی برنده قرعه‌کشی گرین کارت آمریکا و ویزای DV یا همان Diversity Visa می‌شوند. برای ثبت‌نام در قرعه‌کشی گرین کارت آمریکا باید در بازه زمانی مشخصی اقدام کرد.

ثبت نام لاتاری آمریکا معمولا در ماه اکتبر هر سال صورت می‌گیرد. تاریخ دقیق زمان ثبت‌نام از پیش در سایت‌های رسمی فدرال اعلام می‌شود. توجه داشته باشید که در مهلت مشخص شده (معمولا یک‌هفته) باید تمام مراحل ثبت‌نام تکمیل شوند. برای این منظور نیازی به مدرک زبان یا مدرک فارغ‌التحصیلی از رشته خاصی نیست!

از جمله مدارک مورد نیاز ثبت‌نام لاتاری، مدارک شناسایی و هویتی، پاسپورت معتبر، عکس، حداقل مدرک تحصیلی دیپلم 12 ساله یا داشتن حداقل 2 سال سابقه کار در 5 سال گذشته است. در حال حاضر اتباع کشورهای بنگلادش، برزیل، کانادا، چین، کلمبیا، جمهوری دومنیکن، السالوادور، هاییتی، هند، جاماییکا، مکزیک، نیجریه، پاکستان، پرو، فیلیپین، کره جنوبی، انگلیس، اسکاتلند، ایرلند جنوبی و ولز اجازه شرکت در قرعه کشی گرین کارت آمریکا را ندارند.

برای ثبت‌نام در لاتاری آمریکا محدودیت سنی اعلام نشده، اما از آنجایی که داشتن دیپلم یا سابقه کار از شرایط الزامی آن است، می‌توان دریافت که افراد 18 سال به بالا می‌توانند در لاتاری گرین کارت آمریکا شرکت کنند و شانس خود را برای دریافت حق شهروندی امتحان کنند.

شرکت در قرعه کشی سالانه ویزای DV ایالات متحده رایگان است اما تا زمان دریافت ویزا حدود 600 دلار هزینه دارد. برندگان لاتاری آمریکا با مجوز اقامت دائم آمریکا وارد این کشور می‌شوند و پس از 5 سال اقامت در این کشور، حق شهروندی آن‌ها صادر می‌شود.

شاید به گوش شما هم خورده باشد که به برندگان ویزای DV خانه، فرصت شغلی مناسب و دیگر امکانات زندگی در آمریکا اعطا می‌شود؛ باید بدانید که DV تنها مجوز خرید خانه، مجوز کار و تحصیل، خرید و فروش و اقامت آمریکا به فرد برنده لاتاری و تمام اعضای خانواده‌اش ( همسر و فرزندان مجرد زیر 21 سال) ارائه می‌کند و نه بیشتر.

مهاجرت به آمریکا از طریق سرمایه گذاری

برنامه مهاجرت به ایالات متحده از طریق سرمایه‌گذاری برای جذب سرمایه و ایجاد شغل در سال 1990 توسط کنگره آمریکا ایجاد شد. واجدین شرایط با دریافت ویزای EB5 می‌توانند به مدت دو سال در ایالات متحده اقامتِ مشروط داشته باشند. پس از پایان این دوره فرد سرمایه‌گذار می‌تواند به همراه خانواده (همسر و فرزندان مجرد زیر 21 سال) مجوز اقامت موقت خود را به اقامت دائم آمریکا و حتی گرین کارت تبدیل کند.

سرمایه‌گذاران با ایجاد شرکت تجاری در این کشور، باید حداقل 10 کارگر آمریکایی را به صورت تمام‌وقت به استخدام شرکت دربیاورند. حداقل سرمایه مورد نیاز برای دریافت ویزای EB5 بسته به منطقه مورد نظر 500 هزار دلار تا یک میلیون دلار است. ایجاد ده شغل جدید و تمام‌وقت در کشوری که به بزرگترین قدرت اقتصادی جهان مشهور شده، کار چندان آسانی نیست!

مهاجرت به ایالات متحده از طریق سرمایه‌گذاری علاوه‌بر حداقل سرمایه، شرایط و قوانین مشخصی دارد. سرمایه‌گذار باید علاوه‌بر ارائه مدرک عدم سوء پیشینه، منبع اصلیِ درآمد خود را به فدرال نشان دهد؛ دولت آمریکا به قانونی بودن سرمایه اولیه اهمیت بسیاری می‌هد.

در قوانین مهاجرتی این کشور هیچ تضمینی برای بازگشت سرمایه اولیه وجود ندارد؛ به همین دلیل اخذ اقامت آمریکا و گرین کارت از طریق سرمایه‌گذاری با ریسک بالایی همراه است و امکان شکست پروژه وجود دارد. 

مهاجرت به آمریکا از طریق ازدواج

یکی از روش‌های رسیدن به اقامت دائم آمریکا، ازدواج با فردی‌ست که شهروند ایالات متحده باشد یا گرین کارت دریافت کرده باشد. در این صورت برای متقاضی ویزای K1 یا فیانسه (نامزد) با اعتبار 3 ماهه (90 روز) صادر می‌شود. 

متقاضی موظف است در بازه زمانی مشخص شده (هم‌سو با اعتبار ویزا) مراسم ازدواج رسمی برگزار و مراحل قانونی ثبت ازدواج را سپری کند. اگر در مهلت 90 روزه مراحل قانونی ازدواج طی نشود، متقاضی مجبور به ترک خاک کشور می‌شود و ممکن است اجازه ورود مجدد (ویزای K1) برای او صادر نشود.

برای درخواست ویزای K1 مراحل طولانی پیش روی متقاضی است؛ تکمیل فرم‌های درخواست مشخص در هر مرحله و پرداخت هزینه‌ها، ارائه پاسپورت با حداقل 6 ماه اعتبار، گواهی عدم سوء‌پیشینه و سلامت پزشکی، مدارک مبتنی بر طلاق یا فوت همسر سابق در صورت وجود، و ارائه مدارکی که اثبات کند در طول دو سال گذشته همسران با هم در ارتباط بوده‌اند، از جمله مواردی‌ست که برای ویزای K1 باید گردآوری شود.

مهاجرت به آمریکا از طریق تولد فرزند

برخلاف بسیاری از کشورهای اروپایی، اخذ گرین کارت آمریکا از طریق متولد شدن فرزند در ایالات متحده نیز امکان‌پذیر است. اگر پدرومادری فرزند خود را در خاک این کشور (داخل مرزهای جغرافیایی؛ هوایی، دریایی و ...) به دنیا بیاورند، بدون در نظر گرفتن تابعیت پدر و مادر و کشور مبدا، فرزند شهروند آمریکا محسوب می‌شود.

نکته مورد توجه در این روش مهاجرتی این است که والدین نمی‌توانند بلافاصله پس از تولد فرزند در خاک این کشور برای دریافت گرین کارت اقدام کنند. با اینکه فرزند آن‌ها تبعه آمریکا محسوب می‌شود، اما پدر و مادر باید تا 21 سالگی فرزندشان صبر پیشه کنند و پس از آن برای رسیدن به اقامت دائم آمریکا اقدامی کنند.

البته باید هزینه‌های مربوط به تولد فرزند و درخواست ویزا را در نظر گرفت. هزینه‌های درمانی و زایمان برای افرادی که تحت پوشش بیمه قرار نمی‌گیرند به اضافه مخارج مربوط به صدور ویزا حدود 14 هزار دلار آمریکا آب می‌خورد!

مهاجرت به آمریکا از طریق نسبت خانوادگی

برخلاف روش‌های بالا برای اخذ گرین کارت آمریکا، ویزاهای موسوم به خانوادگی از ویزاهای مهاجرتی ایالات متحده محسوب می‌شوند. اگر یکی از اعضا خانواده متقاضی شهروند ایالات متحده باشند، به محض ورود به خاک آمریکا برای او نیز گرین کارت صادر می‌شود.

به افراد مجردی که هنوز 21 سال را به پایان نرسانده باشند و پدر و مادرشان شهروند آمریکا باشند، گرین کارت اعطا می‌شود. برای این منظور متقاضی باید تقاضای ویزای IR2 دهد. پس از رسیدن به خاک این کشور اقامت دائم آمریکا و گرین کارت برای متقاضی صادر می‌شود.

اگر متقاضی مجرد و بالای 21 سال سن داشته باشد و والدین او شهروند آمریکا شده باشند، می‌تواند با دریافت ویزای F1 وارد خاک ایالات متحده شود و اگر متقاضی متاهل باشد، فارغ از محدودیت سنی می‌تواند با ویزای F3 به اقامت دائم آمریکا دست یابد. در صورتی برادر یا خواهر متقاضی شهروند ایالات متحده باشد، می‌تواند با ویزای F4 زندگی در آمریکا را تجربه کند. 

پیش‌تر درباره مهاجرت به ایالات متحده از طریق ازدواج توضیحاتی دادیم؛ در روش مهاجرتی بالا که زمان طولانی تا گرین کارت آمریکا وجود داشت، متقاضی باید در خاک ایالات متحده ازدواج را به ثبت می‌رساند. اما در صورتی که یکی از همسران قانونی (پس از ثبت ازدواج) شهروند این کشور باشند، دیگری با ویزاهای IR1 یا CR1 (بسته به تاریخ ثبت ازدواج) می‌تواند به اقامت دائم آمریکا دست یابد.

والدینی که فرزندانشان شهروند آمریکا هستند، می‌توانند با ویزای IR5 وارد خاک این کشور شوند. البته در این روش نیز فرزند یا فرزندان باید به سن قانونی رسیده باشند. 

مهاجرت به آمریکا از طریق پناهندگی

ایالات متحده یکی از کشورهایی‌ست که با ارائه «ویزای پناهندگی» مهاجر می‌پذیرد. اما باید توجه داشت که این روش بسیار خطرناک است و به دلیل غیرقانونی بودنِ آن به هیچ‌وجه توصیه نمی‌شود. بر اساس اصل کنوانسیون ژنو افرادی که از ترس تعقیب یا پیگرد سیاسی، اعتقاد، جنس، نژاد، زبان، ملیت، و قوم مورد پیگرد و تعقیب قرار بگیرند، یا عملاً در خطر شکنجه، زندان و مرگ قرار داشته باشد، می‌توانند به کشورهای عضو پناهنده شوند.

کار در آمریکا یکی از روش های دریافت گرین کارت است.

پناهندگی فارغ از قوانین و شرایط کشور میزبان، خطرات جبران‌ناپذیری دارد. بارها در اخبار از آسیب مالی و جانی افراد پناه‌جو و خانواده‌شان شنیده‌ایم؛ از سویی دیگر، ایالات متحده نیز به تازگی رویکرد خود را در برابر پناهجویان تغییر داده و قوانین سختگیرانه‌تری را اعمال کرده است.

مهاجرت ایرانیان به آمریکا

پیش از انتخاب روش مهاجرتی باید مدارک و شرایط مورد نیاز هر یک از راه‌های بالا بررسی شود. اما در کل کسب دانش و مهارت همواره گره‌گشای مشکلات بوده است؛ از آنجا که آمریکا کشوری انگلیسی‌زبان است، مهارت درک این زبان در پروسه تحصیل، کار و زندگی این کشور اهمیت بسیاری دارد. ارائه مدرک زبان انگلیسی معتبر مانند تافل از شروط برخی ویزاهای آمریکاست.

جهت یافت شغل، چه کار تمام‌وقت و چه کار پاره‌وقت هم‌زمان با دوره تحصیل، بررسی نیازهای بازار کار این کشور شرایط را آسان‌تر می‌کند. با مطالعه حرفه‌های مورد نیاز در ایالت‌های مورد نظر برای زندگی، می‌توان پیش از اقدام ابتدا وضعیت مهارتی را ارتقاع بخشید.

بر اساس سرشماری‌ که در سال 2010 صورت گرفت، نزدیک به سی‌صد هزار ایرانی در کشور آمریکا زندگی می‌کنند. دفتر حافظ منافع ایران در آمریکا در واشینگتن اعلام کرده که بیش از نه‌صد پرونده گذرنامه ایرانی از ایرانیان آمریکا در اختیار دارد. با این حساب می‌توان گفت که در هیچ‌یک از ایالت‌های این کشور، تنها نخواهید ماند.

با نگاهی به پیشینه سیاسی نه چندان دور این کشور نام‌های ایرانی بسیاری را می‌بینیم که در کابینه سمت‌های قابل توجهی داشته‌اند؛ استفانی بایس، زهرا کارینشاک، آنا کاپلان، آدرین نازاریان، سیروس حبیب، گلی عامری، سیروس امیرمکری، جمشید دلشاد، باب یوسفیان، راس میرکریمی، ناتاشا کامرانی، و ... از چهره‌های محبوب سیاسی ایالات متحده هستند که تباری ایرانی دارند.

نام‌های شناخته‌شده دیگری همچون پیر امیدیار، بیژن پاکزاد، فیروز نادری، لطفی زاده، شهره آغداشلو، آندره آغاسی، علی جوان، کامشاد کوشان، سینا تمدن، امید کردستانی، رودابه بختیار، کریستین امان‌پور، کاترین بل، رامین جوادی، مریم میرزاخانی، هوشنگ و شهلا انصاری، گیتی و علی صابریون، کیوان مشایخ و انوشه انصاری نام ایران را در این سرزمین دور نیز زنده نگه داشته‌اند.