اگر علاقمند به آشنایی هر چه بیشتر با تحصیل پزشکی در آمریکا و شرایط و دانشگاه‌های پزشکی آمریکا هستید این پست از مجله لتسگویونی را از دست ندهید. مطمئناً تحصیل پزشکی در کشور آمریکا رویای بسیار شیرینی برای متقاضیانی است که قصد ادامه تحصیل در خارج از کشور را دارند. به دلیل کمبود اطلاع رسانی‌های صورت گرفته، متقاضیان با شرایط، هزینه ها و سایر موارد دیگر آشنایی چندانی ندارند توصیه می‌کنیم جهت کسب اطلاعات بیشتر با ما در طول این مقاله همراه باشید.

تحصیل پزشکی در آمریکا

تحصیل پزشکی در ایالات متحده از نظر زمان، هزینه و تلاش بسیار چالش برانگیز است. با این حال، عوامل زیادی باعث شده اند تا تحصیل در آمریکا به هدف بسیاری از دانشجویان بین المللی تبدیل شود. برخی از دلایل مهم برای انتخاب این کشور به عنوان مقصد تحصیلی به شرح زیر می‌باشد:

•    مدرک معتبر جهانی

برنامه پزشکی در ایالات متحده یکی از سخت‌ترین رشته ها بوده و در نتیجه مدرک اخذ شده از این کشور در تمام دنیا به رسمیت شناخته می‌شود. پزشک شدن در ایالات متحده بین 11 تا 15 سال (بسته به تخصص انتخاب شده) زمان می‌برد.

•    برترین موسسات آموزشی جهان

ایالات متحده دارای برخی از دانشگاه های پزشکی با رتبه برتر در جهان است. دانشگاه های پزشکی این کشور دارای بهترین زیرساخت ها و اساتید هستند. 

•    تحقیقات پیشرفته

بسیاری از دانشکده های پزشکی برتر در آمریکا بر تحقیقات پیشرفته در زمینه های مختلف پزشکی تمرکز دارند. دانشجویانی که دارای استعداد پژوهشی هستند، تشویق میشوند که به عنوان محقق مشغول به فعالیت شوند.

•    کیفیت بالای زندگی

 کشور آمریکا به دلیل کیفیت بالای زندگی که برای شهروندان خود ارائه میدهد شناخته شده است. همه شهروندان از مزایایی مانند آموزش با کیفیت، مراقبت‌های بهداشتی، حقوق دریافتی خوب و تأمین اجتماعی برخوردار هستند.

شرایط تحصیل پزشکی در آمریکا

شرایط تحصیل پزشکی در آمریکا

شرایط اخذ پذیرش در این رشته نسبت به ایران و سایر کشورهای اروپایی تفاوت‌هایی دارد. متقاضیانی که قصد تحصیل در این برنامه آموزشی و کمک به مردم جامعه را دارند باید خود را برای چالش‌های جدی در حین آموزش آماده کنند. پیش از درخواست پذیرش برای هر دانشکده پزشکی، دانشجویان بین ‌المللی باید مطمئن شوند که مدرک لیسانس چهار ساله خود را در رشته های مرتبط به پایان رسانده اند و تمام درس‌های پیش ‌نیاز برای این رشته را پشت سر گذاشته اند.

همچنین متقاضیان باید آزمون MCAT را که مخفف آزمون پذیرش کالج پزشکی است را با موفقیت پشت سر گذاشته باشند. این آزمون توانایی آن‌ها را در تفکر انتقادی، حل مسئله و همچنین دانش آن‌ها از مفاهیم مختلف علمی را تعیین می‌کند. نمره MCAT خوب یک شرط بسیار مهم برای تحصیل پزشکی در آمریکا است؛ زیرا پذیرش متقاضیان را در یک دانشگاه خوب تعیین می‌کند. 

آزمون MCAT چیست؟

آزمون پذیرش کالج پزشکی (MCAT) یک آزمون چند گزین‌های است که توسط انجمن کالج‌های پزشکی آمریکا (AAMC)  طراحی شده است. تقریباً همه دانشکده‌های پزشکی ایالات متحده از متقاضیان می‌خواهند که نمرات آزمون MCAT  را در زمان درخواست پذیرش ارائه دهند. آزمون MCAT تقریباً 7 ساعت و نیم طول میکشد و از 4 بخش اصلی تشکیل شده است:
•    مبانی بیولوژیکی و بیوشیمیایی اندام‌های زنده
•    مبانی شیمیایی و فیزیکی سیستم‌های بیولوژیکی
•    مبانی روانی، اجتماعی و بیولوژیکی رفتار
•    تحلیل انتقادی و مهارت‌های استدلالی

مدارک لازم برای درخواست پذیرش

جهت اخذ پذیرش از دانشگاه های این کشور نیاز به ارائه مدارک خاصی است که می‌تواند از دانشگاهی به دانشگاه دیگر متفاوت باشید. به طور کلی، مدارک زیر میان تمام دانشگاه ها مشترک بوده و نقص در ارسال مدارک میتواند شانس متقاضیان را برای پذیرش در این رشته مهم و پر طرفدار کاهش دهد:
•    دیپلم دبیرستان
•    مدرک کارشناسی در رشته علوم (3 الی 4 سال)
•    حداقل معدل کارشناسی 3.0
•    نمرات خوب در آزمون زبان تافل
•    توصیه نامه
•    نتیجه آزمون MCAT
•    انگیزه نامه
•    سابقه حضور در فعالیت های مرتبط

بهترین دانشگاه های پزشکی آمریکا

دانشگاه های پزشکی آمریکا

پذیرش از دانشگاه های پزشکی این کشور بسیار رقابتی است. طبق آمار، 10 دانشگاه برتر در ایالات متحده وجود دارند و بسیاری از کارشناسان آن را بهترین دانشکده‌های پزشکی می‌دانند. این دانشگاه‌ها شامل موارد زیر می‌شوند:

•    دانشگاه هاروارد (Harvard University)

دانشگاه هاروارد در سال 1636 تأسیس شد و قدیمی ترین مؤسسه آموزش عالی در ایالات متحده است. این دانشگاه به عنوان یک دانشگاه پیشرو نه تنها در ایالات متحده بلکه در جهان شناخته می‌شود. در حال حاضر، 21،000 دانشجو در این دانشگاه مهم مشغول به تحصیل می باشند. طبق گزارشات صورت گرفته توسط QS رتبه این دانشگاه در دنیا 5 است.

•    دانشگاه جان هاپکینز (Johns Hopkins University)

دانشگاه جان هاپکینز یک دانشگاه تحقیقاتی خصوصی در بالتیمور، مریلند است. این دانشگاه در سال 1876 تأسیس شد و به نام اولین کارآفرین آمریکایی، جانز هاپکینز، نامگذاری شد. این دانشگاه  مرتباً در میان 10 دانشگاه برتر ایالات متحده رتبه بندی می‌شود و رتبه آن نیز در سطح جهانی 25 است. ورود به این دانشگاه می‌تواند راه را برای ورود به بازارهای کار جهانی هموار کند.

•    دانشگاه نیویورک (New York University)

دانشگاه نیویورک (NYU) یکی از برترین دانشگاه های شهر نیویورک است که در رتبه‌بندی بهترین‌های جهان قرار گرفته است. دانشگاه چندین پردیس در نیویورک دارد؛ اما پردیس اصلی آن در روستای گرینویچ است. این دانشگاه نیز مانند دیگر دانشگاه‌های مهم در آمریکا فرصت تحصیل در رشته‌های پزشکی را برای علاقمندان فراهم کرده است.

•    دانشگاه استنفورد (Stanford University)

دانشگاه استنفورد در سال 1885 تأسیس شد. در حال حاضر، این دانشگاه دارای 16،424 دانشجو است که در هفت دانشکده آن مشغول به تحصیل هستند. دانشگاه استنفورد در میان سه دانشگاه برتر جهان جای گرفته است که همین موضوع باعث رقابتی شدن پذیرش از آن شده است. 

•    دانشگاه کالیفرنیا، سانفرانسیسکو (University of California- San Francisco)

دانشگاه کالیفرنیا، سان فرانسیسکو (UCSF) یک دانشگاه تحقیقاتی دولتی است. این دانشگاه مرکز اصلی تحقیقات و آموزش پزشکی و بیولوژیکی است. UCSF یکی از دانشگاه‌های برجسته پزشکی و علوم زیستی در جهان به حساب می‌آید. بر اساس گزارشات ارائه شده رتبه این دانشگاه در میان برترین دانشگاه‌ها دنیا 6 است.

•    دانشگاه مایو (Mayo Medical School)

این دانشگاه 150 سال پیش تأسیس شد و هدف آن ارائه مراقبت‌های عالی به بیماران و ارائه برنامه‌های آموزشی برتر بوده است. این دانشگاه تحقیقاتی در روچستر، مینه‌سوتا، آریزونا و فلوریدا مستقر است. طبق گزارشات ارائه شده رتبه این دانشگاه در میان دانشگاه‌های پزشکی 11 است.

•    دانشگاه پنسیلوانیا (University of Pennsylvania)

دانشگاه پنسیلوانیا یک دانشگاه تحقیقاتی خصوصی در شهر فیلادلفیا است. این دانشگاه در سال 1740 توسط بنجامین فرانکلین تأسیس شد. این دانشگاه دارای 12 دانشکده مختلف است که پنج دانشکده در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد و هفت دانشکده فقط تحصیلات تکمیلی را ارائه می‌دهند. بیش از 2500 دانشجو از 50 کشور جهان هر ساله در برنامه‌های آموزشی ارائه شده در این دانشگاه شرکت می‌کنند. 

•    دانشگاه کالیفرنیا، لس آنجلس (University of California- Los Angeles)

دانشگاه کالیفرنیا، لس آنجلس (UCLA) یک دانشگاه تحقیقاتی دولتی در لس آنجلس، کالیفرنیا است. این دانشگاه 337 برنامه مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد را در طیف گستردهای از رشته‌ها ارائه می دهد که حدود 31،500 دانشجوی کارشناسی و 12،800 دانشجوی کارشناسی ارشد به آموزش مشغول هستند.

•    دانشگاه واشنگتن (Washington University)

این دانشگاه یک دانشگاه تحقیقاتی خصوصی بوده و از قدیمی‌ترین و معتبرترین موسسات در غرب میانه است. دانشگاه واشنگتن هر ساله دانشجویان بیش از 100 کشور را به خود جذب می‌کند. دانشگاه واشنگتن در سنت لوئیس که به عنوان WashU یا WUSTL نیز شناخته می شود، در رتبه بندی دانشگاه‌های جهانی QS در بین 100 دانشگاه برتر جهان قرار گرفته است. 

•    دانشگاه دوک (Duke University)

دانشگاه دوک در سال 1838 تأسیس شد و یک دانشگاه تحقیقاتی خصوصی واقع در دورهام، کارولینای شمالی است. دوک هفتمین دانشگاه خصوصی ثروتمند آمریکا است. در مجموع حدود 15،000 دانشجو در دانشگاه دوک تحصیل میکنند. این دانشگاه پنجاه و دومین دانشگاه برتر در دنیا است.

تمام این دانشگاه های ذکر شده مورد تأیید وزارت بهداشت و درمان ایران هستند و فارغ التحصیلان می‌توانند به راحتی در کشور ایران مشغول به کار شوند.

هزینه تحصیل پزشکی در آمریکا

هزینه تحصیل پزشکی در آمریکا

تحصیل رشته پزشکی در کشور آمریکا جزو گران ترین رشته های است. متقاضیان باید ثابت کنند که دارای تمکن مالی در حدود 25،000 دلار در سال هستند. همچنین اکثر دانشکد های دانشگاه علوم پزشکی که دانشجوی بین المللی می‌پذیرند خصوصی هستند و شهریه سالانه حدود 40،000 دلار می‌باشد. دانشجویانی که می‌توانند هزینه های بالای برنامه های دانشکده پزشکی و هزینه های زندگی را بپردازند، شانس بیشتری برای ورود به دانشکده پزشکی ایالات متحده خواهند داشت.

نام دانشگاه    کل شهریه
دانشگاه هاروارد    324،920 دلار
دانشگاه استنفورد    481،872 دلار
دانشگاه جان هاپکینز    213،600 دلار
دانشگاه کالیفرنیا، لس آنجلس    105،288 دلار
دانشگاه کالیفرنیا، سانفرانسیسکو    187،064 دلار
دانشگاه پنسیلوانیا    239،640 دلار 
دانشگاه دوک    247،600 دلار

بورسیه تحصیل پزشکی در کشور آمریکا

دانشکده پزشکی دانشگاه‌های مختلف آمریکا و بسیاری از آژانس‌های خارجی بورسیه‌های تحصیلی متنوعی را ارائه می‌دهند تا دانشجویان بتوانند بدون هیچ مشکل مالی تحصیلات خود را به پایان برسانند. برخی از بورسیه های تحصیلی آمریکا برای دانشجویان بین المللی در جدول زیر آمده است:

بورسیه    موسسه    میزان بورس
بورسیه دانشکده پزشکی هاروارد    دانشگاه هاروارد    معافیت از پرداخت شهریه
بورسیه بنیادی استنفورد    دانشگاه استنفورد    متغیر
کمک مالی برای دانشجویان پزشکی غیر آمریکایی    دانشگاه جان هاپکینز    متغیر
بورسیه تحصیلی واگلوس    دانشگاه کلمبیا    هزینه شهریه + هزینه زندگی
بورسیه شایستگی بنیاد  AHIMA     بنیاد AHIMA    متغیر
بورسیه دانشجویی  AMTIE    بنیاد AMT    تا 500 دلار

تحصیل تخصص پزشکی در آمریکا

شرایط تحصیل تخصص در آمریکا به صورتی است که دانشجویان بین المللی باید در ابتدا دوره ای چهار ساله را برای اخذ مدرک عمومی خود پشت سر بگذارند و پس از پایان دوره و قبولی در آزمون امکان ورود به دوره‌های تخصص وجود خواهد داشت. آزمون USMLE از دو بخش تشکیل شده و شامل اطلاعات پایه پزشکی و بخش عملی است.

شرایط کار و درآمد پزشکان در آمریکا

دانشجویان بین المللی می‌توانند پس از اتمام تحصیلات خود و قبولی در آزمون این امکان را خواهند داشت تا در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی این کشور مشغول به کار شوند. میزان درآمد پزشکان در این کشور بسته به جنسیت و تجربه کاری آن ها متغیر خواهد بود. حداقل میزان دریافتی سالانه پزشکان در ایالات متحده 81.800 دلار و حداکثر میزان دریافتی آن ها 376.000 دلار در سال است.

مزایای تحصیل پزشکی در کشور آمریکا

تحصیل در دانشگاه های پزشکی کشور آمریکا رویای بسیاری از دانشجویان بین المللی است و اخذ پذیرش از دانشگاه‌های این کشور نیز بسیار سخت و رقابتی می‌باشد. اما تحصیل در این کشور با مزایای بی شماری همراه است که در این بخش از مقاله قصد داریم تا برخی از آن‌ها را بررسی کنیم.

•    تحصیل به زبان انگلیسی

انگلیسی زبانی بین المللی و نیز زبان رسمی این کشور است. با تحصیل در دانشگاه‌های این کشور که دارای معتبرترین سیستم آموزشی دنیا نیز هستند، می‌توان به راحتی دانش زبان انگلیسی را به سطح پیشرفته رساند.

•    تحصیل در دانشگاه‌هایی با به‌روزترین تکنولوژی ها

یکی از مهم‌ترین مزایای تحصیل پزشکی در این کشور برای متقاضیان امکان دسترسی به امکانات پژوهشی پیشرفته و فناوری‌های نوین است.

•    اعتبار مدرک دانشگاهی

یکی دیگر از مزایای تحصیل در این کشور می‌توان به امکان اشتغال فارغ التحصیلان در تمام کشورها بدون نیاز به شرکت در آزمون‌های تعیین صلاحیت اشاره کرد.

•    تقاضای بالا

جهان به پزشکان بیشتری نیاز دارد. طبق گزارش سازمان بهداشت جهانی تا سال 2030، کشورهای کم درآمد و متوسط کسری 14.5 میلیون پزشک را خواهند داشت.

•    یافتن دوست از اقصی نقاط دنیا

ایالات متحده بهترین انتخاب برای اکثر دانشجویان بین المللی است؛ چرا که در حین تحصیل میتوان با افراد مختلفی از کشورهای مختلف آشنا شد. 

سخن آخر

تحصیل پزشکی در آمریکا بسیار سخت و رقابتی است اما وجود دانشگاه‌های مطرح و مدرک معتبر جهانی باعث شده تا هر ساله افراد زیادی قصد مهاجرت تحصیلی به این کشور را داشته باشند. از جمله مهم ترین دانشگاه های این کشور می‌توان به دانشگاه هاروارد، دانشگاه استنفورد، دانشگاه جان هاپکینز و غیره اشاره کرد که در میان 100 دانشگاه برتر دنیا جای گرفته اند.

اگر چه هزینه‌های تحصیل در این کشور بالا است اما دانشجویان واجد شرایط امکان استفاده از بورسیه و کمک هزینه های تحصیلی را خواهند داشت. اگر شما متقاضیان عزیز نیازمند کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص هستید با کارشناسان مجرب موسسه مهاجرت تحصیلی لتسگویونی در ارتباط باشید تا از جدیدترین اخبار مطلع شوید.