در این پست از لتسگو یونی قصد داریم به بررسی مهاجرت از طریق کالج زبان بپردازیم. با ما همراه باشید تا شرایط کالج زبان کشورهای مختلف را بررسی کنیم. همان طور که می‌دانید، مهاجرت از طریق تحصیل یکی از آسان‌ترین روش‌های مهاجرتی است. شرکت در کورس‌های زبان نیز جزو روش‌های مهاجرت تحصیلی شناخته می‌شود. هر ساله کشورهای مهاجرپذیر اقدام به برگزاری دوره‌های آموزش زبانی می‌کنند. با ما در طول این مقاله همراه باشید تا به بررسی کالج‌های زبان در کانادا، فرانسه، آلمان، سوئد و مجارستان بپردازیم.

مهاجرت از طریق کالج زبان

یکی از مهم‌ترین الزامات برای تحصیل در دانشگاه‌های یک کشور را می‌توان آشنایی با زبان رسمی آن کشور دانست. یکی از موثرترین در عین حال کوتاه‌ترین روش‌های یادگیری را می‌توان شرکت در دوره‌های آموزشی کالج در خارج از کشور عنوان کرد. شرکت در دوره‌های زبان در کالج باعث قرارگیری متقاضیان در محیط آموزشی و تمرین به صورت ناخودآگاه می‌شود. 

انواع کالج ها

واژه کالج در کشورهای مختلف دارای معانی متفاوتی است. به طور کلی، انواع کالج‌های آموزشی در خارج از کشور به شرح زیر است:
1.    در برخی از کشورها این واژه دارای معنی دانشگاه است. استرالیا و ایالات متحده آمریکا از جمله این کشورها هستند. به کالج‌های زبان در این کشورها، کالج‌های دانشگاهی گفته می‌شود.
2.    نوعی دیگر از college به موسساتی گفته می‌شود که مهارت‌های لازم برای ورود به بازار کار را در اختیار افراد قرار می‌دهند. عموماً مخاطبان این نوع کورس‌ها افرادی هستند که قصد ورود به بازارهای کار را دارند نه دانشگاه. مدرک این کالج معادل مدرک فنی و حرفه ای است.
3.    نوع سوم کالج‌های زبان هستند که به صورت مستقل و خصوصی عمل کرده و برگزاری دوره‌های آموزش زبانی را بر عهده دارند. کورس‌های زبان جهت ارتقا سطح دانش زبانی متقاضیان بسیار مناسب هستند و ویزای مربوط به تحصیل در آن‌ها به راحتی صادر می‌شوند.

دوره‌های زبان در کالج ها

کالج‌های آموزشی بر روی چهار مهارت اصلی یعنی صحبت کردن، گوش کردن، خواندن و نوشتن تمرکز دارند. دوره‌های ارائه شده در آن‌ها برای افراد در سطوح مبتدی تا پیشرفته برگزار می‌شود. مدت زمان شرکت در این دوره‌ها اغلب بین 10 ماه تا یک سال است. 

مهاجرت از طریق کالج زبان به خارج از کشور

مهاجرت از طریق کالج زبان به کانادا

کانادا از جمله کشورهای مهاجرپذیر و انگلیسی زبان است و هر روزه بر تعداد افرادی که قصد تحصیل در کانادا بدون مدرک زبان را دارند، افزوده می‌شود. بسیاری از متقاضیان علاقمند به ورود در کورس‌های آموزشی این کشور هستند. برای گذراندن دوره‌های آموزشی نیاز به اخذ ویزا است؛ چنان چه مدت زمان شرکت در این دوره‌ها کمتر از 6 ماه باشد، باید برای ویزای کوتاه مدت یا TRV اقدام کرد و برای دوره‌های طولانی تر از 6 ماه باید مجوز تحصیل یا همان study permit داشت.

شرایط اخذ پذیرش

دوره‌های آموزش انگلیسی (ELI) در این کشور برای تقویت زبان انگلیسی متقاضیان بین المللی است. این دوره‌ها در هشت سطح ارائه می‌شوند:
•    سطح 1 تا 7: هر کدام 7 هفته زمان می برند.
•    سطح 8 کوتاه مدت: 7 هفته زمان می برد.
•    سطح 8 بلند مدت: 14 هفته زمان خواهد برد.

دوره‌های آموزشی در ماه‌های ژانویه، مارس، می، ژوئیه، سپتامبر و نوامبر شروع می‌شوند. مدارک مورد نیاز برای دریافت پذیرش شامل تکمیل فرم درخواست و پرداخت هزینه‌های تحصیل، گذرنامه و انجام معاینات پزشکی می‌شود.

بهترین کالج‌های زبان در کانادا برای مهاجرت

بسیاری از دوره‌های آموزشی قبل از پذیرش در دانشگاه‌ها برگزار می‌شوند. بهترین کالج‌هایی که این فرصت را برای یادگیری انگلیسی یا فرانسوی در کشور کانادا فراهم کرده‌اند شامل موارد زیر می‌شوند:

سنت جورج، بنیاد بین المللی کانادا، بنیاد بین المللی تابستانی، مسیر سبز و اسکاربورو.

مهاجرت از طریق کالج زبان به فرانسه

از دلایل برگزاری دوره‌های آموزش فرانسه تأکید بر جنبه های مختلف زبان فرانسوی است و به افراد امکان یادگیری مهارت‌های ارتباطی موثر را می‌دهد. برنامه‌های آموزشی در چارچوب برنامه ریزی‌های دقیق به دانشجویان بین المللی ارائه می‌شود. به طور کلی، شرکت در کورس‌های آموزشی یکی از راه های اخذ اقامت و مهاجرت به فرانسه از طریق تحصیل است. روند اخذ پذیرش برای شرکت در این دوره‌ها بسیار سریع و ساده است.

یادگیری زبان افراد را قادر می‌سازد که راحت‌تر با مردم جامعه ارتباط برقرار کنند. مدرک ارائه شده در پایان این دوره ها DELF و DALF هستند که توسط وزارت آموزش کشور ارائه می‌شود. از مهم‌ترین مزایای شرکت در کورس‌های کلاس فرانسه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
•    امکان پذیرش آسان
•    اجازه کار حین تحصیل
•    ورود به کشورهای حوزه شینگن بدون نیاز به ویزا
•    هزینه های مقرون به صرفه
•    امکان ورود به دانشگاه‌های کشور

هزینه تحصیل سالیانه بین 4700 تا 6000 یورو است. باید این نکته را ذکر کرد که در صورت آماده بودن تمامی مدارک زمان دریافت ویزا کمتر از 3 ماه خواهد بود. در سال های اخیر برای تحصیل در دانشگاه‌های فرانسه بهترین راه، ورود به دوره‌های آموزش زبان است. مدارک لازم برای اخذ پذیرش شامل موارد زیر می‌شود:
•    مدارک هویتی معتبر مانند شناسنامه و پاسپورت
•    مدارک تحصیلی پیشین به همراه ریز نمرات
•    تمکن مالی
•    گواهی سلامت
•    انگیزه نامه
•    دو قطعه پاسپورتی

مهاجرت از طریق کالج زبان به مجارستان

در طی چندین سال گذشته، کشور مجارستان نزد متقاضیان ایرانی جایگاه ویژه‌ای پیدا کرده است. اکثر متقاضیان عدم دانش زبانی را سدی برای مهاجرت به مجارستان می‌دانند؛ اما ورود به دوره‌های آموزش زبان می‌تواند یک راه سریع و منطقی برای ورود به این کشور باشد. این کشور بهترین و کم هزینه‌ترین گزینه در میان کشورهای اروپایی است. متقاضیان می‌توانند در طول یک سال تحصیلی دو بار درخواست ورود به این دوره را داشته باشند و پس از آن وارد دانشگاه‌های مجارستان شوند.

دوره‌ها معمولاً در ماه سپتامبر یا ژانویه آغاز می‌شوند. افراد بالای 17 سال می‌توانند برای ورود به این دوره‌های درخواست دهند و آن‌ها باید مدرک دیپلم 12 ساله خود را نیز ارائه دهند. برای اخذ ویزا نیاز به ارائه اثبات تمکن مالی است. هزینه تحصیل معمولاً بر اساس طول دوره و نوع زبان انتخابی (آلمانی یا انگلیسی) متفاوت خواهد بود. هزینه دوره‌های آموزش انگلیسی 5000 تا 6000 یورو در سال و دوره‌های آلمانی 4500 تا 7000 یورو در سال می‌باشد.

مزایای ورود به کالج زبان در کشور مجارستان

بدون شک گذراندن کورس‌های آموزشی در مجارستان یکی از بهترین گزینه‌های پیش روی داوطلبان کار و تحصیل در کشورهای اروپایی می‌باشد. تحصیل دوره‌های آموزش در این کشور با مزیت‌های بی شماری همراه است. از جمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
•    امکان دریافت آسان ویزا
•    پذیرش ساده 
•    دریافت ویزای نوع D و تمدید مجدد آن
•    سفر آزادانه به کشورهای حوزه شینگن

مهاجرت به سوئد از طریق کالج زبان

مهاجرت از طریق کالج زبان به سوئد

سوئد از کشورهای عضو اتحادیه اروپا بوده و دارای محیطی مناسب برای افرادی است که به دنبال زندگی بهتر هستند. یکی از راه‌هایی که برای ورود به دانشگاه‌های این کشور و همچنین اقامت پس از فارغ التحصیلی انتخاب می‌شود، تحصیل در کورس‌های سوئدی است. دوره های آموزش در این کشور به صورت زیر برگزار می‌شوند:

•    دوره تابستانی

این کلاس‌ها در تابستان تشکیل می‌شوند و مدت زمان شرکت در آن‌ها چهار ماه است. برای ورود به این کلاس ها نیاز به ارائه مدرک پیش دانشگاهی و بعضاً نمره آیلتس 5.5 است.

•    دوره ترمی

برگزاری این دوره به صورت دو ترم در سال تحصیلی است (ترم های ژانویه و سپتامبر). مدارک مورد نیاز برای شرکت در این کلاس‌ها مدرک پیش دانشگاهی و مدرک آیلتس 5.5 می باشد. این دوره به صورت آکادمیک تشکیل شده و مناسب افرادی است که قصد ورود به دانشگاه‌های سوئد را دارند.

هر چند که برای تحصیل زبان در این کشور شرایط خاصی وجود ندارد؛ اما برای اخذ ویزا باید به حداکثر شرط سنی توجه کرد. در صورت اتمام کلاس‌ها و تمایل به اقامت در کشور باید نسبت به دریافت پذیرش از دانشگاه و یا پیدا کردن کار اقدام کرد. برای پذیرش در این دوره‌ها نیاز به ارائه مدارک خاصی است که به شرح زیر می‌باشند:
•    آخرین مدرک تحصیلی به همراه ریز نمرات
•    گذرنامه معتبر
•    مدرک آیلتس

مزایای تحصیل در کالج زبان در کشور سوئد

برگزاری کورس‌های زبان سوئدی در این کشور سابقه طولانی نداشته و به دلیل نیاز دانشجویان و نیروی کار خارجی نخستین بار در سال 2011 کلاس‌های آموزش سوئدی تشکیل شدند. رفته رفته دامنه آموزش گسترش یافت و اکنون دانشگاه‌ها مجریان اصلی آن هستند. دلایل و امتیازات شرکت در این کورس‌ها شامل موارد زیر می‌شود:
•    هزینه تحصیل پایین
•    اخذ پذیرش آسان با حداقل مدرک
•    دریافت آسان ویزای همراه
•    امکان اخذ پذیرش از دانشگاه
•    امکان تبدیل اقامت تحصیلی به اقامت کاری
•    سفر آزادانه به 26 کشور حوزه شینگن

مهاجرت از طریق کالج زبان به آلمان

آلمان دومین کشور صادرکننده و از قدرتمندترین اقتصادهای جهان است. آلمانی علی رغم دشواری‌های فراگیری آن از زبان‌های برتر اروپایی محسوب می‌شود که در بیشتر کشورهای اروپایی به آن صحبت می‌شود. با گذراندن دوره آلمانی در این کشور متقاضیان نه تنها مهارت لازم برای تحصیل در دانشگاه‌های این کشور را کسب می‌کنند، بلکه با تسلط به آن فرصت‌های شغلی فراوانی را در کشورهای اروپایی پیدا خواهند کرد. ویزای دوره آموزش آلمانی نوعی ویزای آموزشی است که برای افراد خارجی که قصد دارند یک دوره فشرده یادگیری را به مدت 3 الی 12 ماه را در کشور آلمان بگذرانند، صادر می‌شود. 

متقاضیان این نوع ویزا باید حداقل 18 ساعت آموزش در هفته داشته باشند. ویزای آموزش زبان آلمانی اجازه کار در آلمان را به متقاضیان نمی‌دهد. ویزای دوره آموزش زبان آلمانی برای متقاضیانی است که قصد فراگیری آلمانی در این کشور را دارند. این نوع ویزا معمولا برای یک سال صادر می‌شود؛ اما قابل تمدید می‌باشد. هزینه درخواست این نوع ویزا معادل 75 یورو است. مدارکی که برای درخواست ویزای آموزش زبان آلمانی مورد نیاز است به شرح زیر می‌باشد:
•    تکمیل فرم درخواست ویزا 
•    گذرنامه معتبر 
•    ثبت نام تأیید شده در دوره زبان (دوره باید حداقل 18 ساعت در هفته باشد)
•    اثبات تمکن مالی (10،332 یورو در سال)
•    ارائه رسید پرداخت هزینه ویزای دوره زبان آلمانی
•    ارائه آدرس محل اقامت متقاضی در آلمان
•    ارائه حساب بانکی از سه ماه گذشته
•    ارائه بیمه نامه مسافرتی
•    ارائه انگیزه نامه تحصیلی
•    دو قطعه عکس که اخیرا گرفته شده باشد
•    کپی ویزاهای قبلی شینگن (در صورت وجود)

تحصیل دوره زبان در کالج برلین آلمان

کالج زبان برلین از برترین موسسه‌های آموزش زبان آلمانی است. این college علاوه بر ارائه دوره‌های آلمانی برای متقاضیان، ویزای دوره زبان و ویزای اقامت را نیز صادر می‌کند. این کالج سالانه بیش از 500 متقاضی را برای تحصیل در دوره‌های زبان این موسسه پذیرش می‌کند. متقاضیانی که دارای تابعیت کشورهای اتحادیه اروپا، استرالیا، کانادا، آمریکا، کره، نیوزلند و ژاپن می‌باشند، می‌توانند بدون اخذ ویزای زبان وارد کشور آلمان شوند و به طور مستقیم در دوره‌های آلمانی این کالج ها شرکت کنند.

کالج زبان در انگلستان

این کلاس‌ها برای متقاضیان بالای 18 سال تشکیل شده و عموماً برای ارتقای سطح دانش زبانی جهت ادامه تحصیل در دانشگاه‌های این کشور است. باید به خاطر داشت که محدودیت سنی، طول دوره و تمکن مالی از عواملی هستند که به صورت سخت‌گیرانه در هنگام اخذ ویزا از سوی سفارت به آن توجه می‌شود. هزینه تحصیل در کورس‌های انگلیسی در کشور انگلستان با توجه به تنوع زیاد دوره‌های ارائه شده متفاوت است؛ اما می‌توان گفت که هزینه گذراندن یک دوره 6 ماهه در این کشور چیزی بین 2500 تا 3500 پوند خواهد بود. متقاضیان باید توجه داشته باشند که اکثر کشورهای اروپایی مانند انگلستان به دانشجویانی که در کلاس‌های آموزش زبان شرکت کرده اند اجازه کار نخواهند داد.

سخن آخر

امروزه، کالج‌های آموزشی زیادی در سراسر دنیا وجود دارند که امکان تحصیل برای متقاضیان بین المللی را فراهم کرده‌اند. چندین نوع کالج زبان در خارج از کشور وجود دارد که متقاضیان می‌توانند طبق علاقه و هدف خود وارد یکی از این کالج‌ها شوند. آموزش در این کالج‌ها در سه سطح مبتدی، متوسط و پیشرفته به دانشجویان ارائه می‌شود. پس از اتمام دوره‌ها فارغ التحصیلان می‌توانند وارد دانشگاه‌ها شده و یا در پی یافتن شغلی مناسب باشند.

چنان چه شما هم وطنان عزیز قصد مهاجرت از طریق شرکت در کلاس‌های آموزش زبان را در خارج از کشور دارید و به دنبال کسب اطلاعات دقیق در رابطه با شرایط آن‌ها هستید، می‌توانید با کارشناسان مجرب مجموعه اعزام دانشجوی lets go uin در ارتباط باشید و از مشاوره تخصصی برخوردار شوید.