اگر تصمیم به تحصیل در بهترین دانشگاه های سوئد بگیرید,، در کشوری خواهید بود که همیشه مرکز اتفاق های بزرگ بوده است از پایتخت یک امپراطوری بودن در قرن ۱۷ گرفته تا محل به وجود آمدن جایزه ی نوبل. این کشور با اینکه جمعیتی تنها به اندازه ی شهری بزرگ (حدودا ۱۰ میلیون)‌ دارد اما تاثیر به سزایی در عرصه ی بین المللی دارد، اقتصاد سوئد نیز با وجود شرکت هایی مانند ایکیا و ولو شهرت جهانی دارد.

سوئد در دنیای مدرن یکی از بهترین کشورها در زمینه برقراری عدالت اجتماعی و تقسیم مساوی ثروت در کشور است، در تمامی کشور ها حقوق مردان بیشتر از زنان برای انجام همان کار است اما در سوئد این اختلاف حقوق شغلی بین مردان و زنان در کمترین حد خود قرار دارد، از دیگر مزایای این کشور می توان به ارائه ی خدماتی درمانی برای تمامی افراد اشاره کرد.

تمامی این موارد را به مناظر زیبا از کوه ها و دریاچه گرفته تا ساخت های معماری بی نظیر و موزه و گالری های فوق العاده اش اضافه کنید و دیگر جای سوالی باقی نمی ماند که چرا زندگی در این کشور تا این اندازه ایده آل است.سوئد از نظر جغرافیایی بین نروژ و فنلاد قرار دارد و زبان اصلی مردمش سوئدی و فنلادی است، اگرچه زبان انگلیسی نیز به صورت گسترده توسط مردم استفاده می شود .

ما پیش از این در مطلب مزایا و معایب زندگی در سوئد به صورت تخصصی به این مباحث پرداختیم و حالا وقت آن رسیده تا به محیط آموزشی و دانشگاه های سوئد بپردازیم.

بهترین دانشگاه های سوئد

همانطور که انتظار می رود این کشوری چرخه ی اقتصادش را با علم و تکنولوژی پیش می برد و این یعنی سوئد از کیفیت دانشگاهی و آموزشی بالایی برخوردار است و در این مطلب بهترین دانشگاه های سوئد را بررسی میکنیم که بر اساس رتبه ی جهانی انتخاب شده اند.

موسسه ی کارولینسکا Karolinska Institute 

در صدر لیست بهترین دانشگاه های سوئد کارولینسکا است که در زمینه ی تحقیقات پزشکی شهره ی جهانی دارد و افتخار می آفریند و یکی از معتبرترین دانشگاه های علوم پزشکی دنیا به شمار می رود.

این دانشگاه در شهر سولنا است و سال ۱۸۱۰ به منظور آموزش جراحان ارتش ساخته شد، این دانشگاه پردیسی در جنوب استکهلم، فلمینگزبرگ، نیز دارد. گرایش های کارشناسی کارولینسکا شامل رشته های پرستاری، پزشکی، روانشناسی، روانپزشکی، رادیولوژی،‌ مامایی، دندان پزشکی، آسیب شناسی زبان، شنوایی سنجی، بینایی سنجی و کاردرمانی می شود.

karolinska institute sweden

بیمارستان کارولینسکا  نیز نزدیک خود دانشگاه است و دانشجویان در آنجا به تحقیق و یادگیری دوره های مختلف می پردازند. دانشگاه کارولینسکا دانشجوهای انتقالی و مهمان (دانشجویی که برای مدت کوتاهی، جهت ادامه تحصیل به خارج از کشور مسافرت می کند و دانشگاه مبدا نیز به ازای آن دانشجویی از دانشگاه مقصد می گیرد) نیز از کشورهای استرالیا، چین، دانمارک، فنلاند و هلند قبول می کند.

انجمن نوبل این دانشگاه می توانند کاندیدای دریافت جایزه ی نوبل در بخش فیزیولوژی/پزشکی را از میان دانشجویان معرفی کنند، از میان هشت برنده نوبل سوئدی که برنده ی این جایزه ی نوبل بوده اند، پنج نفرشان در موسسه کارولینسکا درس خوانده اند.

دانشگاه لوند Lund University

دانشگاه لوند یکی از معتبر ترین دانشگاه های تحقیقاتی و دولتی سوئد است و با بیش از ۳۵۰ سال تاریخچه یکی از قدیمی ترین دانشگاه های اروپای شمالی محسوب می شود و پردیس هایی در دو شهر دیگر به جز خود لوند نیز دارد که دانشگاه اصلی در ۶۵ کیلومتری کپنهاگ قرار گرفته است.

دانشجویان خارجی لوند از بیش از ۱۳۰ کشور مختلف به یکی از بهترین دانشگاه های سوئد سفر کرده اند و تحصیل برای دانشجویان اهل کشورهای عضو اتحادیه اروپا و منطقه ی اقتصادی اروپا و سوییس رایگان است.

Lund university in sweden

دانشگاه هشت دانشکده ی اصلی دارد که عبارتند از : مهندسی، حقوق،‌ علوم اجتماعی، پزشکی، الهیات و علوم انسانی، مدیریت و اقتصاد، هنر های بصری و مدرسه ی خلبانی و در کل تقریبا ۷۵ برنامه ی درسی کارشناسی و ۲۲۰ برنامه کارشناسی ارشد برای دانشجویان فراهم دیده شده است. تقویم دانشگاه بر اسام ترم بندی پیش می رود و هر دانشچو معمولا هر دوره یک ترم می گذارند به جز دانشجوهای مهندسی که دوترمه هستند که هر ترم می تواند بین دو تا بیست هفته طول بکشد.

زبان اصلی تدریس دانشگاه سوئدی است اما بعضی دروس کارشناسی و بسیاری از برنامه های درسی ارشد به زبان انگلیسی تدریس می شوند که از جمله ی آنها میتوان به اقتصاد، حقوق بشر و دارایی اشاره کرد.

دانشگاه اوپسالا Uppsala University

اوپسالا که سال ۱۴۷۷ میلادی بنا نهاده شد، کهن ترین دانشگاه سوئد است و تنها با ۵۰ دانشجو و با رشته ی الهیات آغاز به کار کرد و حالا یکی از بهترین دانشگاه های سوئد به شمار می رود.

افرادی که از کشورهای عضو اتحادیه یا از منطقه ی اقتصادی اروپا می آیند نیازی به پرداخت شهریه ندارند و دیگر دانشجویان طبق رشته ای در آن تحصیل می کنند باید شهریه بپردازند که درگرایش هایی که به پزشکی، علوم و تکنولوژی مرتبطند هزینه ی بالاتری در نظر گرفته شده است.

Uppsala university in sweden

این دانشگاه برای محصلان به جز دانشجویان انتقالی و ارشدی که شهریه پرداخت می کنند خوابگاه و محل اقامت فراهم نمی کند و تقویم دانشگاه ترمیک است و مطالعاتی درباره ی علوم و تکنولوژی، پزشکی و داروسازی، علوم انسانی و علوم اجتماعی را در برمیگیرد که برنامه های آموزشی و پژوهشی پزشکی در بیمارستان دانشگاه اوپسالا انجام می گیرد.

زبان اصلی تدریس مقطع کارشناسی سوئدی است و بعضی رشته های ارشد مثل علوم کامپیوتر به انگلیسی آموزش داده می شوند. بیش از ۷۰ برنامه ی آموزشی برای دانشجویان کارشناسی در نظر گرفته شده که حقوق ، پزشکی و روانشناسی از جمله محبوب ترین گزینه ها هستند.

از آنجا که همه روزه تعداد درخواست های ورودی بیشتر و بیشتر می شود دانشگاه معیارهای انتخاب از میان کاندید های ورودی را بالاتر می برد، اما برنامه دانشجوی انتقالی همچنان در اوپسالا پابرجاست و از بیش از ۴۰۰ دانشگاه در سراسر دنیا دانشجوی انتقالی می پذیرد. جالب است بدانید دانشگاه اوپسالا قدیمی ترین باغ گیاه شناسی سوئد را در خود جای داده که بیش از ۹۰۰۰ گونه از گیاهان در آن رشد می کنند، این باغ که بخشی از قصر سلطنتی محسوب می شد از طرف پادشاه گوستاو سوم به دانشگاه داده شد.

شاهزاده ویکتوریا سوئد در سال ۲۰۰۹ از همین مرکز با مدرک هنر کارشناسی فارغ التحصیل شد و آلفرد نوبل نیز از این دانشگاه دکترای افتخاری دریافت کرده است و هشت نفر از برندگان جایزه ی نوبل عضوی از خانواده اوپسالا بوده اند.

دانشگاه استکهلم Stockholm University 

این مجموعه در سال ۱۸۷۸ میلادی پایه گذاری شد  و یکی از بهترین دانشگاه های سوئد است که در منطقه ای بی نظیر یعنی اولین پارک ملی در جهان قرار گرفته است که جنگلی انبوه دارای بیش از ۸۰۰ گونه گیاهی و ۱۰۰۰ گونه از پرندگان دور آن را فرا گرفته و دریای بالتیک نیز در شمال دانشگاه است با همه ی اینها اگر دانشجویان بخواهند به مرکز شهر برسد میتوانند در مدت کوتاهی و با مترو به مقصد خود برسند.

Stockholm university in sweden

تحصیل برای دانشجویان اهل کشورهای عضو اتحادیه اروپا و منطقه ی اقتصادی اروپا و سوییس رایگان است اما این دانشگاه برای محصلان به جز دانشجویان بورسیه و انتقالی خوابگاه و محل اقامت فراهم نمی کند. به هر دو زبان انگلیسی و سوئدی در کلاس ها صحبت می شود و بسیاری از دروس کارشناسی و ۷۵ درس ارشد به زبان انگلیسی است که از آنها میتوان به بانکداری و دارایی،میدیرت و مطالعات خاورمیانه اشاره کرد.

دانشگاه گوتنبرگ University of Gothenburg

گوتنبرگ یک موسسه ی دولتی است که در سال ۱۹۵۴ تاسیس شد و اینجا نیز مانند موارد قبل از دانشجویان کشورهای عضو اتحادیه اروپا و منطقه اقتصادی آن هزینه ای برای تحصیل دریافت نمی کند اما دیگر افراد موظف به پرداخت شهریه هستند.

در سال اخیر گوتنبرگ از ۷۰ کشور مختلف دنیا دانشجو می پذیرد و تقویمی ترمیک دارد که در هشت بخش آموزشی و ۳۸ دپارتمان فعالیت می کند که عبارتند از: هنر، علوم پایه، اقتصاد و حقوق، آموزش، فناوری اطلاعات، هنر های تجسمی (بصری)، علوم اجتماعی و در آخر دانشکده ی سالگرنسکا که بیشتر در حوزه علوم سلامت مطالعات و تحقیقاتش را انجام می دهد، لازم به ذکر است که تنها بعضی دروس کارشناسی و  ارشد در دانشگاه به انگلیسی تدریس می شوند .

گوتنبرگ، یکی از بهترین دانشگاه های سوئد، کارنامه ی درخشانی دارد و افرادی مانند آروید کارلسون که برنده ی جایزه ی نوبل سال ۲۰۰۰ در رشته ی پزشکی شد و جن الیاسن دیپلمات و سیاستمدار و همچنین جوناز جوناسن نویسنده شناخته شده در عرصه ی بین المللی عضوی از گوتنبرگ بودند

موسسه سلطنتی تکنولوژی سوئد Royal Institute of Technology

موسسه ای دولتی که در سال ۱۸۲۷ ساخته شد و ساختمان اصلی آن در مرکز استکهلم قرار دارد که بیش از ۱۲۰۰۰ محصل در آنجا درس می خوانند و ۳۲ درصدشان را زنان تشکیل می دهند، دانشجویانی که شهریه پرداخت می کنند می توانند از خدمات خوابگاه و اقامتی بهره ببرند.

دانشگاه ۱۰ دانشکده دارد که شامل معماری و ساخت سازه، بیوتکنولوژی، مهندسی شیمی و مهندسی عمران، علوم کامپیوتر و ارتباطات، مهندسی برق، مهندسی صنایع و مدیریت، مهندسی علوم، فناوری و سلامت در آموزش و ارتباطات مهندسی علوم می شود.

زبان اول مقطع کارشناسی ارشد انگلیسی است و تقویم دانشگاهی از دو ترم تشکیل شده که هر کدام دو دوره می شوند و دانشجویان در پایان هر دوره سنجیده می شوند، برای کسانی که به حوزه ی تحقیقات و پژوهش علاقه مندند خوب است بدانند که حوزه های تحقیقاتی روی مباحث انرژی، فناوری اطلاعات و ارتباطات، مواد، علوم زیستی و حمل ونقل تمرکز دارند و پژوهش های دانشگاه بیشتر در بسیاری از بخش ها از جمله مرکز بانکداری و دارایی صورت می گیرد.

دانشگاه فناوری چالمرز Chalmers University of Technology 

دانشگاه چالمرز که نام خود را از ویلیام چالمرز موسس شرکت Swedish East India گرفته است مردی که از سرمایه شخصی برای کودکان فقیر مدرسه ای صنعتی تاسیس کرد تا در آنجا خواندن و نوشتن بیاموزند، در سال ۱۸۲۹ میلادی بنا نهاده شد و حالا خانه ی او بخشی از دانشگاه شده است و از آن برای برگزاری جلسات و کنفرانس ها استفاده می شود، دانشگاه بیش از ۸۶۰۰ دانشجو دارد که ۱۷۰۰ نفر آن ها دانشجویان بین المللی هستند.

حالا که با بهترین دانشگاه های سوئد و محیط این کشور آشنایی پیدا کردید بهتر است بدانید که میتوانید از مشاوره ی لتسگویونی در خصوص مهاجرت تحصیلی به سوئد بهره‌مند شوید و به این کشور سفر کنید.