تحصیل در کانادا بدون مدرک زبان در سال 2023 چگونه امکان دارد؟ در این پُست از مجله لتسگویونی درباره تحصیل در کانادا بدون مدرک زبان توضیح داده‌ایم. اگر به فکر اخذ پذیرش و ویزای تحصیلی کانادا هستید، اما هنوز مدرک زبان دریافت نکرده‌اید، با مطلب تحصیل در کانادا بدون مدرک زبان همراه ما در لتس گو یونی باشید.

مدرک زبان مورد نیاز برای تحصیل در کانادا

زمانی که حرف از مدرک زبان بین‌المللی می شود، خواه ناخواه نام دو مدرک مشهور تافل و یا آیلتس در ذهن‌مان نقش می‌بندد که به عنوان مدارک مهم تحصیل در دانشگاه‌های خارجی خصوصا ادامه تحصیل در کانادا محسوب می‌شوند.

شاید این سوال برای شما پیش بیاید که چه تفاوتی بین این دو مدرک جهانی زبان وجود دارد؟ در جواب باید بگوییم که مدرک زبان تافل اغلب برای دریافت پذیرش تحصیلی و ورود به دانشگاه‌های آمریکایی زبان کاربرد داشته و به طور معمول مدرک زبان آیلتس مورد تائید دانشگاه‌های کشور انگلیس،کانادا و سایر کشورهای مهم انگلیسی زبان است.

البته این موضوع همیشه صدق نکرده و در بسیاری از موارد، شرایط پذیرش دانشگاه های معروف و معتبر دنیا نظیر دانشگاه های برتر کانادا اینطور ایجاب می‌کند که هر دو مدرک را از دانشجویان بین‌المللی متقاضی ادامه تحصیل در کانادا پذیرا باشند.

با تمام این اوصاف و لزوم وجود مدرک زبان معتبر برای تحصیل در کانادا، کماکان متقاضیان ایرانی زیادی به دنبال پاسخ این سوال هستند که تحصیل در کانادا بدون مدرک زبان چه شرایطی دارد؟ آیا اصلاً این امکان وجود دارد بدون مدرک زبان برای کانادا اپلای کنیم؟

اگر اطلاعات زیادی در زمینه دریافت پذیرش و ویزای تحصیلی و شرایط تحصیل در کانادا نداشته باشید، به طور پیش‌فرض، تحصیل در کانادا بدون مدرک زبان آیلتس و تافل را امری محال می‌دانید، اما باید به شما بگوییم که اینطور نیست و در برخی مواقع این امکان برای دانشجویان بین المللی وجود دارد!

با مجله مهاجرت تحصیلی lets go uni همراه باشید تا در ادامه به توضیح شرایط تحصیل در کانادا بدون مدرک زبان آیلتس و تافل بپردازیم.

دانشجویان فارغ التحصیل دانشگاه های کانادا

تحصیل در کانادا بدون مدرک زبان

پیش از پرداختن به گزینه جذاب تحصیل در کانادا بدون مدرک زبان، بد نیست بدانید که دانشجویان دارای شرایط زیر از داشتن مدرک زبان و نمره آزمون آیلتس برای حضور در دانشگاه‌های برتر کانادا معاف هستند:

• فرد دارای مدرک و نمره زبان سایر آزمون‌های معتبر زبان نظیر دولینگو (بیشتر در زمان کرونا و تحصیل آنلاین) و یا آزمون PTE

• فردی که یک دوره تحصیلی 4 ساله را در یک مدرسه و موسسه آموزشی انگلیسی زبان معتبر گذرانده باشد.

•  زبان مادری کشور مبدا دانشجو، انگلیسی باشد. (که قاعدتا شامل افراد مقیم ایران نمی‌شود.)

• فردی که در یک دوره آمادگی زبان انگلیسی در کانادا برای یک ترم و یا یک سال شرکت کرده باشد.

چنانچه دارای یکی از شرایط ذکر شده در بالا باشید، می‌توانید بدون مدرک زبان تافل یا آیلتس برای پذیرش تحصیلی و ویزای دانشجویی کانادا اقدام کرده و به ادامه تحصیل در یکی از دانشگاه‌های این کشور بپردازید.

به طور معمول دانشگاه‌های کشور کانادا علاوه بر مدارک زبان آیلتس و تافل، مدارک بین المللی دیگری نظیر CAEL (زبان انگلیسی آکادمیک کانادایی) و CanTEST (آزمون زبان انگلیسی کانادایی برای دانشجویان، پژوهشگران و کارآموزان) را نیز مورد پذیرش قرار می‌دهند.

بهتر است جهت اطلاع از شرایط پذیرش و مدارک مورد نیاز ادامه تحصیل در کانادا به وبسایت دانشگاه مورد نظر خود مراجعه کنید و یا اینکه با رجوع به صفحه دانشگاه‌ها در همین سایت lets go uni از اطلاعات دانشگاه‌های کانادا و سایر کشورها اطلاعات لازم را کسب نمایید.

پذیرش از کالج های کانادا بدون مدرک زبان

در حالت کلی شرایط پذیرش هر یک از کالج‌ها و دانشگاه‌های کانادایی با یکدیگر متفاوت است و استاندارد جامعی برای این موضوع وجود ندارد، اما در ادامه قصد داریم تا به معرفی چند دانشگاه کانادایی که بدون مدرک زبان آیلتس (در زمان نگارش این مطلب) امکان ادامه تحصیل در آنها وجود دارد بپردازیم:

دانشگاه وینیپگ

بنابر آخرین اطلاعات بدست آمده، با اینکه اثبات داشتن مهارت زبان جزو شرایط این دانشگاه است، برای تحصیل در دانشگاه وینیپگ کانادا ارائه گواهی زبان آیلتس الزامی نیست. بر همین اساس، وینیپگ دوره آموزشی اختصاصی ELP خود را به متقاضیان ارائه می‌دهد.

شما می‌توانید پیش از شروع ترم و دوره تحصیلی در دانشگاه، در این دوره‌های آموزشی زبان شرکت کرده و خود را آماده سازید. در صورتی که بخواهید تنها با در دست داشتن مدارک مختلف تحصیلی نظیر رزومه، برنامه تحصیلی و انگیزه نامه دانشگاهی و بدون مدرک زبان معتبر برای پذیرش و ویزای تحصیلی کانادا درخواست دهید، احتمال موافقت با شرایط شما و ارسال نامه پذیرش دانشگاه وجود دارد.

اما از جانب سفارت کانادا شما یک متقاضی مشروط به یادگیری زبان محسوب می‌شوید و به دلیل منطقی و اقتصادی نبودن این تصمیم به جای یادگیری و شرکت در آزمون زبان در کشور مبدا، در اغلب اوقات با درخواست ویزای تحصیلی کانادا موافقت نخواهد شد.

دانشگاه بروک 

وجود مدرک زبان معتبر انگلیسی پروسه درخواست پذیرش تحصیلی و دریافت آن از دانشگاه بروک را برای شما آسان تر می‌سازد، اما ارائه آن جزو شروط الزامی پذیرش این دانشگاه نیست. این موسسه آموزشی نمرات زبان 88 تافل iBT با حداقل نمره 21 در بخش مکالمه و نوشتن، نمره 237 آزمون CBT یا همان 4.5 TSE، نمره 580 آزمون PBT یا 4.5 TWE را مورد پذیرش قرار می‌دهد.

همچنین دانشگاه بروک دارای یک برنامه فشرده زبان انگلیسی است که به طور اختصاصی برای دانشجویان بین المللی طراحی شده تا از این طریق مهارت زبان آنها را ارتقا دهد. اگر چه در صورتی که دیپلم سطح متوسطه خود را از یک مدرسه انگلیسی زبان دریافت کرده باشید، امکان دریافت پذیرش و حضور در مقاطع کارشناسی و ارشد این دانشگاه را بدون نیاز به ارائه مدرک زبان و یا حضور در دوره های آماده سازی زبان دانشگاه خواهید داشت.

به بیانی دیگر، اگر از پیش از مقطع دانشگاه یعنی سنین قبل از 18 سالگی برای ویزای دانش آموزی کانادا اقدام کنید، نیازی به ارائه مدرک زبان نخواهید داشت و می‌توانید پس از پایان دوره متوسطه در کانادا به راحتی پذیرش دانشگاه مورد نظر خود را دریافت کنید.

دانشگاه ساسکاچوان 

این دانشگاه خانه تعداد زیادی از دانشجویان بین‌المللی است. در حال حاضر دانشگاه ساسکاچوان مجموع نمره 86 تافل با حداقل نمره 19 در هر یک از مهارت‌های زبان را به جای مدرک آیلتس مورد پذیرش قرار می‌دهد.

همچنین این دانشگاه مسئول برگزاری آزمون CanTEST برای پژوهشگران و کارآموزان نیز بوده و از دوره آموزشی مخصوص زبان دانشگاهی برای دانشجویان بین المللی برخوردار است. لازم به ذکر است که آزمون CanTEST مشابه آیلتس بوده و 4 مهارت شنیداری، خواندن، نوشتن و مکالمه را مورد ارزیابی قرار می‌دهد، با این تفاوت که این آزمون حالت کامپیوتری و آنلاین نداشته و به صورت حضوری گرفته می‌شود.

در عین حال، آزمون CanTEST از لحاظ ساختاری بسیار با تافل، آیلتس و یا CELPIP تفاوت داشته و بخش مکالمه آن طولانی‌تر و بخش نوشتاری آن کوتاه‌تر است.

دانشگاه مموریال نیوفاندلند و لابرادور

این دانشگاه از شهرت زیادی در ارائه دوره‌های مهندسی، تجارت و پزشکی برخوردار است و به همین خاطر به مقصد جذابی برای دانشجویان بین‌المللی بدل شده است. دانشگاه مموریال به جای نمرات و مدرک آزمون آیلتس، مدارک زیر را نیز برای پذیرش تحصیلی قبول می کند:

• آزمون تافل: با حداقل نمره 90 و حداقل نمره 20 در مهارت‌های خواندن و گوش دادن و حداقل نمره 25 در مهارت‌های مکالمه و نوشتن.

• آزمون CanTEST: حداقل نمره 4.5 در مهارت‌های خواندن و شنیدن و نمره 4 در مهارت نوشتن مورد نیاز است.

•  آزمون CAEL (زبان انگلیسی آکادمیک کانادایی): حداقل مجموع نمره 70 و نمره 60 در هر مهارت، به استثنای مهارت نوشتن و مکالمه که حداقل نمره 70 مورد نیاز است. 

چنانچه توانایی اثبات مهارت کافی زبان از طریق نمرات 4 ساله تحصیلی خود را داشته باشید، ممکن است بنابر صلاحدید دانشگاه معاف از ارائه مدرک زبان شوید. البته این مورد بسیار کم اتفاق می‌افتد و شما برای اثبات این موضوع باید مستقیماً با دپارتمان پذیرش دانشگاه در ارتباط باشید.

کالج کمبریج 

این موسسه آموزشی بر روی زمینه‌های تحقیقاتی و پژوهشی تمرکز داشته و برای ارائه فرصت‌های کاری به فارغ التحصیلان مقاطع تکمیلی به خود افتخار می‌کند. بنابر اطلاعات ارائه شده توسط وبسایت این کالج کانادایی، مهارت زبان انگلیسی دانشجویان بین‌المللی که شامل خواندن، نوشتن و مکالمه می‌شود به هنگام ورود فرد به موسسه آموزشی مورد آزمایش قرار می‌گیرد.

این بدین معنی است که فرد می تواند بدون نیاز به ارائه مدرک زبان نسبت به دریافت پذیرش و ویزای تحصیلی کانادا اقدام کرده و در صورت داشتن ضعف در زبان انگلیسی، مهارت خود را با دوره‌های آماده سازی ارائه شده توسط کالج و یا دانشگاه مربوطه ارتقاء دهد.

در این بین دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی دیگری نیز در کانادا نظیر کالج اوکاناگان، دانشگاه کنکوردیا، کالج سنیکا و دانشگاه کارلتون وجود دارند که برای موافقت با پذیرش تحصیلی دانشجوی بین‌المللی الزامی برای ارائه مدرک زبان آیلتس و یا تافل قائل نیستند.

نکته مهم اینجاست که حتی اگر بدون مدرک زبان آیلتس موفق به دریافت پذیرش تحصیلی شوید، ممکن است در هنگام دریافت ویزای تحصیلی به مشکل برخورد کنید! راه حل چیست؟ در اینجاست که دریافت مشاوره از متخصصان سایت لتسگو یونی قبل از اقدام برای اپلای، میتواند شما را جهت دریافت کم‌ریسک‌تر ویزای تحصیلی راهنمایی کند و یا شما را از این تصمیم منصرف کنند و روش‌های بهتری را به شما معرفی کنند.

کلاس های آمادگی زبان انگلیسی کانادا

هزینه دوره‌های زبان در کانادا

به طور معمول هر یک از دانشگاه‌های کشور پرتقاضا کانادا، دارای طرح آموزشی زبان انگلیسی مخصوص به خود هستند، برای مثال دانشگاه وست کانادا از یک برنامه آموزش زبان به نام UAP برخوردار است که تمامی نیازهای آموزشی و آکادمیک زبان انگلیسی برای تحصیل در مقطع دانشگاهی را پوشش می دهد.

به بیانی دیگر، با تکمیل این دوره‌ها می توانید از این موضوع مطمئن شوید که امکان تحصیل، انجام تکالیف و گذراندن موفق امتحانات دانشگاهی را به زبان انگلیسی خواهید داشت و در عین حال از مهارت‌های نوشتن مقاله، روش‌های تحقیق، یادداشت برداری، تفکر منتقدانه، برگزاری سمینار و دوره‌های آموزشی برخوردار خواهید شد.

مدت زمان کلاس های زبان این دانشگاه 20 ساعت در هفته بوده و هزینه دوره کامل آن 4950 دلار کاناداست. در عین حال، هزینه اعلام شده دوره‌های زبان در وبسایت Canada-english کالج کانادایی در هر هفته معادل 360 دلار است که شرکت در یک دوره 10 هفته ای معادل 3850 دلار کانادا برای شما هزینه در بر خواهد داشت.

شما باید هزینه‌های پرواز، مسکن، خورد و خوراک و زندگی در کانادا را نیز به این هزینه اضافه کنید.

اما در واقعیت باید این موضوع را به شما عرض کنیم که دریافت پذیرش تحصیلی کالج و یا دانشگاه کانادایی حتی بدون مدرک زبان تنها بخشی از پروسه ادامه تحصیل در کانادا است، این بدین خاطر است که برای ورود به این کشور نیاز به دریافت مجوز تحصیل یا همان استادی پرمیت دارید و برای دریافت آن باید با در دست داشتن نامه پذیرش تحصیلی و سایر مدارک مالی و تحصیلی از طریق سفارت کانادا اقدام کنید.

شما این امکان را دارید تا با پرداخت هزینه‌ای مضاعف برای دوره‌های آماده سازی زبان دانشگاه‌ها در داخل کانادا اقدام کنید، اما از نگاه افسر سفارت کانادا، این تصمیم به دلیل هزینه بردار و وقت گیر بودن خصوصا برای متقاضیان ایرانی شک برانگیز بوده و در اغلب اوقات احتمال ریجکت ویزای کانادا از سوی کنسولگری وجود دارد.

بر همین اساس، پیشنهاد lets go uni به شما این است که پیش از اقدام برای اپلای و ویزای تحصیلی کانادا، خود را به خوبی برای مهارت زبان انگلیسی و یا فرانسوی آماده کرده و مدرک زبان تافل و یا آیلتس را در داخل کشور و پیش از عزیمت به کانادا دریافت کنید.

باید خاطر نشان کنیم که امکان شرکت در دوره‌های زبان کمتر از 6 ماه و کوتاه مدت در کانادا با استفاده از ویزای توریستی این کشور وجود دارد، اما در صورتی که قصد درخواست ویزای تحصیلی کانادا با استفاده از نامه پذیرش مشروط (بدون مدرک زبان) را داشته باشید، امکان رد درخواست ویزای شما زیاد خواهد بود.

در عین حال این امکان را دارید تا مقصد تحصیلی خود را تغییر داده و بدون نیاز به مدرک زبان انگلیسی و ویزای دانشجویی به تحصیل در ترکیه و یا دانشگاه های قبرس شمالی بپردازید.

در صورت تمایل میتوانید از خدمات ارزیابی هوشمند تحصیلی و مشاوره تخصصی lets go uni بهره برده و انجام تمامی امور اخذ پذیرش، ویزای تحصیلی، آماده سازی مدارک و ثبت نام دانشگاه را به کارشناسان باتجربه ما بسپارید.