تحصیل رشته معماری در انگلیس با توجه به تاریخ غنی این کشور در این حوزه از انتخاب‌های محبوب متقاضیان مهاجرت تحصیلی شده است. معماران با استفاده از خلاقیت و دانش فنی خود، سازه‌هایی را طراحی می‌کنند که نیازهای افراد یا اماکن را برطرف می‌کنند. آن‌ها عواملی مانند ایمنی، زیبایی‌شناسی، پایداری و نحوه‌ی استفاده از فضا را در نظر می‌گیرند. معماری، ترکیبی از بیان هنری و حل خلاقانه‌ی مسائل است که دنیای اطراف ما را از خانه‌ها و دفاتر گرفته تا موزه‌ها و آسمان‌خراش‌ها شکل می‌دهد. 

این رشته‌ی تحصیلی، به خصوص در انگلستان، حوزه‌ای مهیج است که فرصت‌های بی‌پایانی برای نوآوری و ایجاد تأثیر مثبت بر شیوه‌ی زندگی ما به ارمغان می‌آورد. در این مقاله، به بررسی شرایط، هزینه‌ها و برترین دانشگاه‌های انگلستان که دوره‌های برجسته‌ی این رشته ارائه می‌دهند، می‌پردازیم. اگر شما هم یکی از متقاضیان تحصیل در انگلیس و رشته معماری هستید، می‌توانید با رزرو وقت مشاوره مهاجرت تحصیلی لتسگو یونی، رزومه خود را بررسی و راهنمایی‌های لازم را دریافت نمایید.

تحصیل رشته معماری در انگلیس

تحصیل رشته معماری در انگلیس مزایایی بسیاری برای متقاضیان مهاجرت تحصیلی دارد. دانشگاه‌های انگلستان از شهرت و اعتبار بالایی در این زمینه برخوردارند و موسساتی مانند دانشگاه کمبریج، کالج دانشگاهی لندن (UCL) و دانشگاه ادینبرو همواره در رده‌بندی‌های جهانی دانشگاه‌ها در این رشته، جایگاه‌های برتر را به خود اختصاص می‌دهند. تحصیل در انگلیس و این مؤسسات مشهور، می‌تواند اعتبار تحصیلی شما را ارتقا دهد و دسترسی به بهترین اساتید و منابع آموزشی را برایتان فراهم سازد. 

دوره‌های این رشته در دانشگاه‌های انگلستان اغلب بر طراحی و خلاقیت تأکید دارند و دانشجویان را تشویق می‌کنند تا تفکری نقادانه داشته، خارج از دایره فکری معمول فکر کرده و طراحی‌های مبتکرانه‌ای را ارائه دهند. شما فرصت خواهید داشت تا مهارت‌های طراحی خود را توسعه و پروژه‌های این رشته جذابی را تحت راهنمایی اساتید با تجربه خلق کنید. 

دانشگاه‌های انگلستان هرساله در امکانات پیشرفته، کتابخانه‌های تخصصی و منابع دیجیتال سرمایه‌گذاری می‌کنند و شما به آرشیوهای گسترده معماری، نرم‌افزارهای تخصصی، کارگاه‌های ساخت مدل و فضاهای اختصاصی استودیو دسترسی خواهید داشت. این منابع، قطعا تاثیر مثبت‌تری بر یادگیری‌تان گذاشته و به شما امکان می‌دهند تا تکنیک‌ها و فناوری‌های پیشرفته را در پروژه‌های معماری خود بگنجانید. 

همچنین، دانشگاه‌های انگلستان، جامعه‌ی دانشجویی بین‌المللی، متنوع و پویا را به خود جلب می‌کنند و تحصیل در انگلیس در کنار دانشجویانی از کشورهای مختلف و فرهنگ‌های گوناگون، می‌تواند تجربه‌ای متفاوت باشد و باعث شود خارج از تفکر و سنت همیشگی خود و کشورتان به طراحی‌ها نگاه کنید. 

طبق رتبه‌بندی جهانی دانشگاه‌های تایمز در سال ۲۰۲۴، چندین دانشگاه در انگلستان به عنوان موسسات برتر برای تحصیل در رشته معماری شناخته شده‌اند. این دانشگاه‌ها عبارتند از دانشگاه کمبریج، کالج دانشگاهی لندن (UCL)، دانشگاه ادینبرو، دانشگاه دورهام، دانشگاه لنکستر، دانشگاه منچستر، دانشگاه گلاسگو، دانشگاه لیدز، دانشگاه شفیلد و دانشگاه اکستر.

تحصیل رشته معماری در انگلیس

شرایط تحصیل رشته معماری در انگلیس

شرایط تحصیل رشته معماری در انگلیس برای متقاضیان مهاجرت تحصیلی در مقاطع مختلف متفاوت است. برای ورود به بهترین دانشگاه‌های معماری انگلستان، به طور معمول به پیشینه تحصیلی قوی در دروسی مانند ریاضی، فیزیک و هنر یا طراحی نیاز دارید. همچنین، ترکیبی از دروسی که استعداد شما را در تفکر تحلیلی، خلاقیت و علاقه به معماری نشان دهد، مفید است. 

علاوه بر این، دانشگاه‌ها ممکن است نیاز به یک نمونه کار (پورتفولیو) داشته باشند که توانایی‌های هنری و طراحی شما را به نمایش بگذارد. رعایت الزامات خاص پذیرش و کسب نمرات خوب در دروس مرتبط، شانس‌تان را برای پذیرش در دانشگاه‌های برتر انگلستان برای رشته معماری افزایش می‌دهد. 

دوره‌های این رشته شامل مطالعه فناوری، طراحی، فرهنگ و عناصر تاریخی این رشته است و در انگلستان، به گونه‌ای انجام می‌شود که تاریخ و تئوری در کنار هنر و طراحی سه‌بعدی قرار می‌گیرد. این امر به دانشجویان امکان می‌دهد تا هنگام تحصیل در انگلیس، بهترین رویکرد را برای یادگیری هر موضوع به دست آورند. 

دانشگاه‌ها و کالج‌های انگلستان دوره‌های معماری را ارائه می‌دهند که تا هفت سال به طول می‌انجامد. پنج سال اول برای تحصیل است، در حالی که دو سال آخر به آموزش و کار عملی اختصاص دارد و پس از اتمام دوره، دانشجویان به عضویت رسمی RIBA، یعنی مؤسسه سلطنتی معماران بریتانیا در می‌آیند. هر دانشگاه در انگلستان شرایط پذیرش خاص خود را دارد که در اینجا توضیحاتی در مورد الزامات رایج برای شما متقاضیان عزیز مهاجرت تحصیلی آماده شده است: 

  • دیپلم با معدل حداقل ۶۵ درصد به بالا. دانشگاه‌ها معمولاً به عملکرد تحصیلی کلی دانشجو در طول تحصیل و همچنین در دروس مرتبط با رشته‌ی مورد نظر (مانند ریاضی، فیزیک، هنر، و طراحی) توجه می‌کنند. 
  • آزمون‌های GMAT و GRE ممکن است برای بعضی دوره‌ها مورد نیاز باشند. 
  • ریز نمرات دبیرستان
  • مدرک تمکن مالی
  • توصیه نامه
  • انگیزه‌نامه
  • رزومه و افتخارات (رزومه در این رشته بسیار حائز اهمیت است.) 
  • مدرک زبان انگلیسی (مانند آیلتس ۶.۵ یا گاها ۷ به بالا و تافل ۱۱۰ به بالا) 

همچنین، داشتن مدرک کارشناسی برای اپلای در مقطع فوق و دکتری الزامی است. همانطور که گفتیم، ارائه یک پورتفولیو شامل نمونه کارهای عملی شما از تحصیلات یا تجربیات کاری قبلی، برای پذیرش در مقاطع بالاتر شانس پذیرش تحصیلی شما را بالاتر می‌برد. این پورتفولیو می‌تواند شامل دیاگرام‌ها، اسکچ‌ها، نقشه‌ها و موارد دیگر باشد. 

شرایط تحصیل رشته معماری در انگلیس

تحصیل معماری در انگلیس در مقاطع مختلف

کارشناسی معماری (BA/BSc in Architecture) بر مطالعه ساختمان‌ها و طراحی آن‌ها تمرکز دارد، دانشجویان در این دوره با نحوه شکل‌گیری ساختمان‌ها، عملکرد و ظاهر آن‌ها آشنا می‌شوند و در مورد موضوعاتی مانند هنر، محیط زیست، ریاضی و زیبایی‌شناسی آموزش می‌بینند. هدف این دوره، آموزش تمامی جنبه‌های مختلف معماری به دانشجویان است تا بتوانند ساختمان‌های منحصر به فرد و پایدار را طراحی کنند که نیازهای مردم را برآورده سازد. طول این دوره ۳ تا ۴ سال است. 

کارشناسی ارشد معماری (MA/MArch) یک دوره تحصیلات تکمیلی است که به اصول و شیوه‌های طراحی سازه‌های زیبا می‌پردازد و بر جنبه‌های مختلفی مانند تئوری معماری، برنامه‌ریزی پروژه و طراحی متمرکز است. دانشجویان معمولاً در دروسی مانند تاریخ معماری، ترسیم فنی با نرم‌افزار CAD و طراحی مهندسی سازه شرکت می‌کنند. طول این دوره نیز عموما ۱ تا ۲ سال است. 

دکتری (PhD) معماری برای آموزش در حوزه‌های تخصصی‌تر مانند معماری مناظر (محوطه‌سازی) و حفاظت از بناهای تاریخی طراحی شده است. این دوره عموما در دانشکده طراحی دانشگاه برگزار می‌شود و بر رویکرد بین‌رشته‌ای تأکید دارد. طول این دوره گاها می‌تواند ۳ تا ۴ سال نیز طول بکشد. 

برای متقاضیان مهاجرت تحصیلی که ترجیح می‌دهند همزمان با تحصیل، تجربه عملی نیز حتما کسب کنند، در حال حاضر تعدادی از موسسات آموزشی انگلستان، دوره‌های کارآموزی ارائه می‌دهند. دو نوع کارآموزی در رشته معماری وجود دارد: 

دستیار معماری سطح ۶: پس از اتمام این دوره کارآموزی، مدرکی مشابه کارشناسی و صلاحیت بخش اول (Part ۱) را دریافت خواهید کرد. در حال حاضر می‌توانید برای کارآموزی با مدرک کارشناسی دستیار معماری سطح ۶، تایید شده توسط RIBA، در دانشگاه لندن ساوث‌بانک (LSBU) و دانشگاه پورتسموث تحصیل کنید. 

معمار سطح ۷: این دوره کارآموزی منجر به دریافت مدرکی مشابه کارشناسی ارشد معماری (MArch) و همچنین صلاحیت‌های بخش دوم و سوم (Part ۲ & ۳) این حوزه می‌شود. 

کارآموزی معمار سطح ۷ در موسسات دانشگاه بیرمنگام سیتی، دانشگاه کنت، دانشگاه متروپولیتن لندن، دانشگاه ناتینگهام، دانشگاه پورتسموث، دانشگاه شفیلد هالام و چند مورد دیگر ارائه می‌شود. شرایط پذیرش برای کارآموزی معمولاً مشابه شرایط پذیرش برای دوره‌های تحصیلی تمام‌وقت است. شایان به ذکر است که قبولی در این دوره‌ها برای ایرانیان سخت بوده و اکثرا منجر به اخذ ویزای تحصیلی انگلیس نمی‌شوند.

گرایش های مختلف معماری در انگلیس

فارغ‌التحصیلان لیسانس معماری می‌توانند در گرایش های دانشگاهی و پژوهشی این حوزه، در زمینه‌های مختلفی مانند مدیریت پروژه‌های ساختمانی، طراحی پایدار، شهرسازی، ساخت دیجیتالی، نوآوری در مصالح ساختمانی یا حفاظت از میراث فرهنگی تخصص پیدا کنند. آن‌ها با انجام پژوهش‌های علمی، انتشار مقالات و ارائه یافته‌های خود در کنفرانس‌ها، به پیشبرد دانش و حل مسائل کلیدی در حوزه‌های تخصصی خود کمک می‌کنند. انگلیس از بهترین کشورها برای تحصیل معماری برای متقاضیان مهاجرت تحصیلی محسوب می‌شود.

بازار کار معماری در انگلستان

هزینه تحصیل معماری در انگلیس

شهریه سالانه این رشته برای متقاضیان مهاجرت تحصیلی از ۲۰.۰۰۰ تا ۶۰.۰۰۰ پوند متغیر است و موسسات معتبر مانند دانشگاه کمبریج، دانشکده معماری منچستر، دانشگاه نیوکاسل و دانشگاه باث عموما جزو موسسات گران‌تر محسوب می‌شوند. علاوه بر شهریه، دانشجویان باید برای سایر هزینه‌ها نیز بودجه‌ای در نظر بگیرند. هزینه‌های زندگی، از جمله محل اقامت، غذا و حمل و نقل، بسته به شهر می‌تواند به طور قابل توجهی متفاوت باشد. 

علاوه بر این، دانشجویان باید هزینه‌های اضافی مانند کتاب، مواد و بازدیدهای میدانی را در نظر بگیرند که اغلب بخش جدایی‌ناپذیر دوره‌های این رشته هستند. هزینه‌های بیمه درمانی، ویزا و هزینه‌های شخصی نیز بر کل هزینه تحصیل در خارج از کشور می‌افزاید.

بازار کار معماری در انگلستان

بازار کار معماری در انگلستان از موقعیت خوبی برخوردار است و پتانسیل‌های بالایی دارد. هرساله هزاران دانشجوی بین‌المللی از کشورهای مختلفی نظیر ایران، بنگلادش، کانادا، اسپانیا، آلمان، مالزی، اسکاتلند و… برای تحصیل در این رشته درخواست می‌دهند. شهرت جهانی این رشته بریتانیا، الهام‌بخش هزاران دانشجو برای انتخاب این رشته به عنوان مسیر شغلی آن‌هاست. 

فارغ‌التحصیلان این حوزه پس از گذراندن هفت سال دوره تحصیلی که لازمه‌ی ثبت‌نام به عنوان معمار رسمی است، می‌توانند در زمینه‌های طراحی معماری، مهندسی و ساخت‌وساز، حفاظت از بناها و شهرسازی مشغول به کار شوند. متوسط حقوق سالانه‌ی یک معمار در انگلستان حدود ۴۰.۰۰۰ پوند است. با این حال، حقوق دریافتی با توجه به عواملی مانند تجربه و موقعیت جغرافیایی می‌تواند به طور قابل توجهی متفاوت باشد. در اینجا جزئیاتی از حقوق و دستمزد معماران در انگلستان آورده شده است: 

  • معماران تازه‌کار: ۳۱.۵۰۰ تا ۳۷.۲۵۰ پوند
  • معماران با سابقه ۵ سال به بالا: ۳۶.۰۰۰ تا ۴۵.۰۰۰ پوند
  • معماران دستیار: حدود ۴۰.۰۰۰ پوند
  • پردرآمدترین معماران: تا سقف ۱۲۰.۰۰۰ پوند
  • میانگین حقوق: ۶۵.۰۰۰ پوند

معمارانی که به مدت پنج سال یا بیشتر در شورای معماران بریتانیا (ARB) ثبت‌نام شده‌اند، به طور متوسط ۴۱.۴۸۹ پوند درآمد دارند. میانگین حقوق معماران در لندن نیز ۶۷.۵۰۰ پوند است و همچنین، معماران ممکن است بر اساس حجم کاری مورد نیاز برای یک پروژه، دستمزد دریافت کنند. بالاترین حقوق‌های پرداختی به معماران، که بیش از ۱۲۰.۰۰۰ پوند است، معمولاً در شرکت‌های بین‌المللی شناخته‌شده در لندن یافت می‌شود. اما استخدام در این مشاغل بسیار رقابتی هستند.

بورسیه معماری انگلستان

بورسیه معماری انگلستان توسط دانشگاه‌ها و مراکز مختلفی به دانشجویان بین المللی اهدا می‌شود. ممکن است دنیای معماری با فرصت‌های بی‌شمار برای خلاقیت و نوآوری شما را مجذوب کرده باشد، اما هزینه‌های تحصیل مانع بزرگی به نظر برسد. اینجاست که بورسیه‌های تحصیلی نقش مهمی ایفا می‌کنند. در این بخش معروف‌ترین بورسیه‌های معماری انگلستان را برای شما گردآوری کرده ایم. 

بورسیه معماری انگلستان

بورسیه تحصیلی شهروند جهانی دانشگاه داندی

مبلغ این بورسیه ۵۰۰۰ پوند در سال است که به مدت ۲ سال اهدا می‌شود. دانشگاه داندی بورسیه تحصیلی شهروند جهانی را ارائه می‌دهد که فرصتی عالی برای دانشجویان مقاطع مختلف این حوزه و شهرسازی است. این بورسیه نشان‌دهنده‌ی تعهد دانشگاه به ارزش‌هایی مانند «احترام به افراد»، «همکاری»، «صداقت» و «ایجاد تغییر» است. دانشجویان موفق علاوه بر دریافت کمک مالی ۵۰۰۰ پوندی، از کمک‌های دیگری برای پرداخت شهریه نیز بهره‌مند می‌شوند. 

مدرسه معماری آکسفورد

هرساله تعداد محدودی بورسیه تحصیلی برای مقطع کارشناسی ارشد رشته‌ی معماری در انگلستان برای دانشجویان کارشناسی ارشد انگلستانی، اروپایی و بین‌المللی ارائه می‌شود. دانشکده‌های فناوری، طراحی و محیط زیست در مدرسه‌ی معماری آکسفورد با بورسیه‌های RIBA Part ۱ و ۲ همکاری می‌کنند تا به تامین مالی کامل دانشجویان معماری کمک کنند. 

بورسیه‌های RIBA به دانشجویان این رشته که استعداد و تعهد به تحصیل خود را نشان می‌دهند، اما با مشکلات مالی روبرو هستند، اعطا می‌شود. برای متقاضیان بورسیه‌های RIBA Part ۱ و Part ۲، مبلغ ۶۰۰۰ پوند به صورت اقساط ترمی در طول دوره تحصیلی پرداخت می‌شود. دانشجویان پاره وقت نیز متناسب با طول دوره تحصیل خود، همین مبلغ را به صورت اقساطی دریافت می‌کنند. برای ورود به دانشگاه آکسفورد، بورسیه‌های تحصیلی دیگری مانند بورسیه‌ی Reach Oxford وجود دارد که به تأمین مالی شما در طول تحصیل در انگلیس کمک می‌کند. 

بورسیه تحصیلی برای دانشجویان کارشناسی معماری در دانشگاه برادفورد

این دانشگاه در سال‌های اخیر، دوره‌های جدیدی برای معماری ارائه داده و برای آن‌ها بورسیه‌های مختلفی در نظر گرفته است. دانشجویان بین‌المللی از یک بورسیه تحصیلی سخاوتمندانه به صورت تخفیف ۷۵۰۰ پوندی روی شهریه سالانه خود بهره‌مند می‌شوند. متقاضیان باید برای استفاده از این بورسیه، پذیرش مشروط یا بدون قید و شرط در رشته‌ی BSc (Hons) تکنولوژی معماری یا BEng (Hons) مهندسی معماری داشته باشند. 

علاوه بر بورسیه‌های بالا، بسیاری بورسیه دیگر نیز وجود دارد که می‌توان برای آن‌ها اقدام کرد. به طور مثال، بورسیه‌هایی مانند چونینگ از طرف دولت انگلستان به دانشجویان اهدا می‌شوند و برای بیشتر رشته‌های مانند معماری در دسترس هستند. 

سخن پایانی

انگلستان با داشتن قدمتی غنی در تاریخ و نوآوری، مکان ایده‌آلی برای معماران جوان برای شروع حرفه‌ی خود است. هنگام تحصیل در رشته‌ی معماری در انگلستان، گزینه‌های زیادی برای انتخاب وجود دارد، پس مهم است که تحقیقات خود را انجام دهید، در مورد امکانات و واحدهای درسی که دانشگاه‌ها ارائه می‌دهند، بیاموزید و ببینید آیا می‌توانید خود را برای مدت دوره تحصیلی در آنجا تصور کنید یا خیر. هر دانشگاهی ویژگی منحصر به فردی ارائه می‌دهد و مهم است که دانشگاهی را پیدا کنید که مطابق با آرزوهای شما باشد. همچنین می‌توانید، از تیم مشاوره لتسگو یونی کمک گرفته و دوره مناسب را برای خود انتخاب کنید.