مهاجرت به مجارستان در بین کشورهای اروپایی یکی از بهترین گزینه‌ها است. با ما در این پست از لتسگویونی همراه باشید تا راه‌های ممکن برای مهاجرت را بررسی کنیم. این کشور از لحاظ اقتصادی دارای ثبات بوده و نرخ پایین بیکاری و هزینه‌های کم زندگی باعث شده تا هر ساله افراد زیادی قصد مهاجرت به کشور مجارستان را داشته باشند.

مهاجرت به مجارستان

مجارستان در قلب اروپا واقع شده است و از تنوع فرهنگی خوبی برخوردار می‌باشد. کشور مجارستان با کشورهایی مانند اتریش، اوکراین، اسلوونی، رومانی، صربستان، کرواسی و اسلوواکی مرز مشترک دارد. پایتخت کشور زیبای مجارستان شهر بوداپست است و واحد پولی آن نیز فارینت مجاری است. طبق آمارهای رسمی جمعیت کشور مجارستان در حدود 10 میلیون نفر است. این کشـور موفق شد تا در سال 2007 به عضویت اتحادیه اروپا در بیاید.

موقعیت جغرافیایی کشور مجارستان باعث شده تا افرادی که قصد کار و تحصیل در کشورهای آلمان و اتریش را دارند از طریق پذیرش در دوره های زبان، اقامت این کشور را به دست آورده و سپس به کشور مدنظر خود مهاجرت کنند. بر اساس برآورد صندوق پول بین المللی از میان 191 کشور جهان، مجارستان پنجاه و هشتمین قدرت اقتصادی دنیا از نظر تولید ناخالص داخلی است. مهاجرت به این کشور از طریق راه‌های مختلفی همچون تحصیل، کار، سرمایه گذاری و غیره امکان پذیر می‌باشد.

مزایای مهاجرت به مجارستان بسیار زیاد بوده که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
•    امکان اخذ تابعیت (به رسمیت شناختن تابعیت دوگانه)
•    هزینه های پایین زندگی نسبت به دیگر کشورهای اروپایی
•    فرصت تحصیل در معتبرترین دانشگاه‌های دنیا
•    امکان تحصیل رایگان فرزندان در مدارس کشور

مهاجرت تحصیلی به مجارستان

مهاجرت به مجارستان از طریق تحصیل

تحصیل یکی از سریع‌ترین روش‌های مهاجرت به مجارستان محسوب می‌شود. متقاضیان می‌توانند با اخذ پذیرش از دانشگاه های مجارستان به این کشور اروپایی مهاجرت کنند. سیستم آموزشی ارائه شده در این کشور مانند سایر کشورهای عضو اتحادیه اروپا از پیمان معاهده بولونیا پیروی می‌کند. زبان آموزش در دانشگاه های این کشـور انگلیسی، آلمانی و مجاری است. جهت اخذ پذیرش در برخی از رشته های تحصیلی باید در آزمون ورودی شرکت کنید.

دانشگاه‌های کشور مجارستان از نظر اعتبار و رتبه از جایگاه خوبی در دنیا برخوردار بوده که همین موضوع باعث افزایش رقابت میان متقاضیان بین المللی شده است. هزینه تحصیل در دانشگاه‌های کشور مناسب است و بسته به رشته و مقطع انتخابی متقاضیان می‌تواند بین 6000 تا 17،000 یورو در سال باشد. افرادی که از طریق تحصیل به مجارستان مهاجرت می‌کنند، اجازه انجام 20 ساعت کار را در هفته جهت کاهش هزینه های زندگی خود خواهند داشت.

مهم‌ترین نکته در خصوص تحصیل در مجارستان این است که اکثر دانشگاه های موجود در مجارستان مورد تأیید وزارت علوم ایران هستند. دانشجویان بین المللی فرصت استفاده از بیمه، خوابگاه دانشجویی و افتتاح حساب را خواهند داشت. از معروف‌ترین دانشگاه های کشور مجارستان می‌توان به دانشگاه دبرسن، پچ، زگد و سولوایز اشاره کرد.

مدارک لازم برای اخذ ویزای تحصیلی

اخذ ویزای تحصیلی نیازمند فراهم نمودن برخی مدارک است. متقاضیان باید در فراهم نمودن مدارک مورد نیاز، دقت لازم را به خرج دهند. مدارک مورد نیاز جهت اخذ ویزای تحصیلی به شرح زیر می‌باشد:
•    نامه قبولی از دانشگاه مورد نظر
•    گذرنامه معتبر
•    رسید پرداخت هزینه تحصیل
•    عکس پاسپورتی
•    بیمه نامه
•    ارائه آدرس محل زندگی در کشور مقصد
•    تمکن مالی
•    عدم سابقه کیفری

مهاجرت به مجارستان از طریق کار

مهاجرت به مجارستان از طریق کار یکی دیگر از روش‌هایی است که می‌توان با آن اقامت کشور مجارستان را دریافت کرد. داشتن پیشنهاد کاری یا همان job offer از شرایط مهم برای مهاجرت از طریق کار است. نرخ پایین بیکاری پایین بیکاری (3.46 درصدی) باعث شده تا فرصت های کاری متعددی برای افراد جویای کار وجود داشته باشد. برای دریافت پیشنهاد کاری می‌توانید به سایت های کاریابی سر بزنید و یا از طریق موسسات کاریابی معتبر در این کشور اقدام کنید.

مدارک لازم برای درخواست ویزای کار کشور مجارستان شامل ارائه پاسپورت، قرارداد کاری، گواهی اثبات تمکن مالی، گواهی عدم سابقه کیفری، بیمه مسافرتی و مدرک تحصیلی به علاوه هزینه ویزا می‌شود. سطح متوسط درآمد سالیانه در این کشور معادل 16،200 یورو می‌باشد. پردرآمدترین مشاغل در مجارستان مهندسی، پرستاری، پزشکی، نمایندگی فروش، تخصص ICT، مدیر مالی و غیره می‌شود. متقاضیان می‌توانند با پنج سال کار مداوم در این کشور اقامت دائم را کسب کنند. 

کار در کشور مجارستان می‌تواند مزایای متعددی داشته باشد. متقاضیان کار در این کشور بایستی پس از عقد قرارداد جهت دریافت ویزا اقدام کنند. برخی از مزایای کار در کشور مجارستان شامل موارد زیر می‌شود:
•    درآمد مطلوب
•    اجازه اقامت 
•    بهره مندی از امکانات عمومی

مهاجرت به مجارستان از طریق ازدواج

ازدواج یکی دیگر از راه های مهاجرت به کشور مجارستان است. طبق قوانین، افرادی که با شهروندان این کشور ازدواج کرده اند امکان اخذ اقامت و تابعیت را خواهند داشت. از مهم‌ترین قوانین برای ازدواج در مجارستان داشتن حداقل 18 سال سن، اشتغال همسر و برخورداری از مهارت زبان مجاری در حداقل سطح A2 است. در این روش متقاضیان می‌توانند پس از گذشت 3 سال درخواست اقامت دائم را داشته باشند.

طرفین باید اثبات کنند که ازدواج آن‌ها واقعی است؛ در نتیجه ازدواج در دفاتر قانونی و رسمی صورت می‌گیرد. در صورتی که یکی از زوجین قبلاً ازدواج کرده باشد، باید مدارکی را دال بر طلاق یا فوت همسر ارائه دهد. ارائه مدارک مالی (مرد یا زن) تبعه این کشـور بسیار حائز اهمیت است. در حقیقت، شهروند مجارستانی باید بتواند اثبات کند که از شرایط مالی مطلوبی برای تأمین هزینه های زندگی خانواده برخوردار است.

مهاجرت به مجارستان از طریق تولد

سیستم تابعیت کشور مجارستان بر اساس اصل خون است. بر طبق این قانون اگر کودکی در این کشور به دنیا بیاید تابعیت را اخذ نمی‌کند؛ مگر این که پدر یا مادر وی جزو شهروندان کشور مجارستان باشند. این بدان معناست که صرفاً تولد در خاک این منطقه، نمی‌تواند منجر به اخذ تابعیت شود. از جمله شرایطی که از طریق آن کودک متولد شده امکان اخذ تابعیت را خواهد داشت به شرح زیر خواهد بود:
•    کودکی که توسط شهروندان مجارستانی به فرزندخواندگی پذیرفته شود.
•    تولد کودک از والدینی که تابعیت مجارستانی را داشته باشند.
•    کودکی که از والدینی نامعلوم در کشور مجارستان متولد شده باشد.

مهاجرت به مجارستان از طریق سرمایه گذاری

مهاجرت به مجارستان از طریق سرمایه گذاری

سرمایه گذاری یکی دیگر از روش‌های مطمئن برای اخذ اقامت کشور مجارستان است. کشور مجارستان با دارا بودن اقتصادی فعال و پویا یکی از بهترین کشورهای اروپایی برای سرمایه گذاری محسوب می‌شود. روش‌های مختلفی برای سرمایه گذاری در این کشور وجود دارد که متقاضیان می توانند علاوه بر کسب درآمد، تابعیت و شهروندی را کسب کنند. انواع روش‌های سرمایه گذاری عبارتند از:

•    خرید اوراق قرضه

خرید اوراق قرضه یکی از روش‌های سرمایه گذاری بدون ریسک است. با این روش متقاضیان باید اوراق قرضه بانکی به ارزش 300 هزار یورو را خریداری کنند. این مبلغ پس از گذشت پنج سال بدون هیچ گونه بهره بانکی به متقاضیان باز خواهد گشت. باید به خاطر داشت که اوراق قرضه قابل خرید و فروش نمی‌باشند. 

در این روش سرمایه گذاری به متقاضیان کارت اقامت موقت شش ماهه داده خواهد شد و آن‌ها می‌توانند برای همسر و فرزندان زیر 18 سال خود درخواست اقامت داشته باشند. در طول این مدت آن‌ها می‌توانند آزادانه در حوزه اتحادیه اروپا سفر کنند. متقاضیان این فرصت را خواهند داشت تا پس از هشت سال تابعیت مجارستان را به دست آورند.

•    ثبت شرکت

ثبت شرکت یکی دیگر از روش‌های سرمایه گذاری است و هزینه آن نسبت به گزینه قبل ارزان‌تر می‌باشد. پروسه ثبت شرکت در کشور مجارستان به حداقل سه الی چهار ماه زمان نیاز دارد و پس از ثبت شرکت، باید مجوز یک ساله از سوی دولت کسب شود. هزینه و سرمایه اولیه بین 5 تا 50 یورو خواهد بود. متقاضیان می‌بایست آدرسی را به عنوان دفتر محل کار به دولت ارائه دهند. می‌توان کسب و کاری را خریداری کرد که از جمله شرایط این کار آن است که متقاضیان بتوانند شرکت هایی که قبلاً ثبت شده و در مرحله واگذاری هستند را پیدا کنند.

•    کارآفرینی

در این روش آن چه که حائز اهمیت است توسعه اقتصاد کشور و همین طور افزایش اشتغال است. در روش کارآفرینی متقاضیان ایده ای را ارائه داده و ایده آن ها توسط دولت ارزیابی می‌شود. در سرمایه گذاری از طریق کارآفرینی اعلام میزان بودجه اولیه مهم است. هنگامی که توجیه اقتصادی ایده ای مشخص شد، صندوق هایی که در این کشور وجود دارند سرمایه گذاری های اولیه را برعهده می‌گیرند.

•    خرید ملک

این کشور توانسته تا بازار ملک خود را رشد دهد. خرید ملک در کشور مجارستان منجر به اخذ اقامت دائم خواهد شد. افرادی که قصد خرید ملک را دارند باید بالای 18 سال سن داشته باشند و باید مدارکی را ارائه دهند تا ثابت کنند مبلغی که قرار است برای این کار هزینه شود متعلق به خود آن ها است. نداشتن سابقه کیفری متقاضیان و اعضای خانواده آن‌ها از جمله شرایط مهم در این روش سرمایه گذاری است. حداقل مبلغ لازم برای خرید ملک 200 هزار یورو خواهد بود.

مزایای سرمایه گذاری 

همان طور که به آن اشاره شد، روش های مختلفی برای سرمایه گذاری در این منطقه وجود دارد. متقاضیان سرمایه گذاری اغلب خواهان دسترسی به بازار اروپا هستند. از مهم‌ترین مزایای سرمایه گذاری در کشور مجارستان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
•    بدون ریسک و یا کم خطر بودن
•    کسب سریع اقامت
•    عدم نیاز به حضور در خاک کشور
•    امکان همراهی خانواده
•    عدم وجود محدودیت در خصوص ملیت متقاضیان

مهاجرت به مجارستان از طریق پناهندگی

به قطعیت می‌توان گفت که این روش یکی از پرخطرترین روش‌های مهاجرتی است. موسسه لتسگویونی هیچ گونه خدماتی را در زمینه پناهندگی ارائه نمی‌دهد. در مهاجرت از طریق پناهندگی افراد باید ثابت کنند که در صورت بازگشت به کشور خود مورد آسیب های جسمی و روحی، شکنجه، تهدید و یا مرگ قرار خواهند گرفت. طبق کنوانسیون پناهندگی ژنو، اگر با درخواست پناهندگی افراد موافقت شود دولت این کشور باید حداقل امکانات لازم برای اقامت آن ها در کمپ های پناهندگی را فراهم کند.

مزایای داشتن اقامت کشور مجارستان

در طول این مقاله به بررسی انواع روش های مهاجرتی پرداختیم. متقاضیان می‌توانند با توجه به شرایط خود بهترین گزینه موجود را انتخاب کنند. اخذ اقامت و همچنین تابعیت این کشور با مزایای متعددی همراه است. برخی از مهم ترین مزایای اقامت در کشور مجارستان به شرح زیر خواهد بود:
•    تحصیل در دانشگاه‌های معتبر و شناخته شده دنیا
•    امکان مهاجرت بدون نیاز به مدرک زبان
•    تحصیل به زبان انگلیسی در دانشگاه های کشور
•    رفت و آمد آسان به سایر کشورهای اروپایی
•    فرصت های کاری متعدد
•    امنیت اجتماعی
•    هزینه های پایین زندگی
•    نرخ بیکاری پایین

چنان چه قصد دارید بیشتر با مزایا و معایب زندگی در مجارستان آشنا شوید، پیشنهاد می‌کنیم تا مقاله ای که در این خصوص تهیه شده است را مطالعه کنید.

بهترین روش مهاجرت به کشور مجارستان

اگر چه شرایط اقتصادی افراد تعیین کننده آن است که کدام روش، بهترین روش مهاجرتی برای آن‌ها است؛ با این حال، کشور مجارستان به دلیل داشتن دانشگاه های معتبر و مورد تأیید و همچنین داشتن سطح بالای آموزشی، یک کشور مطلوب در زمینه تحصیل محسوب می‌شود. هزینه تحصیل پایین باعث شده تا مهاجرت تحصیلی به مجارستان در لیست ارزان‌ترین روش‌های مهاجرتی قرار بگیرد و ورود به بازارهای کار را برای فارغ التحصیلان ساده تر کند.

شهرهای مهاجرپذیر در کشور مجارستان

شهر بوداپست به عنوان پایتخت و مهم ترین شهر این کشور محسوب می‌شود. این شهر دارای بیشترین میزان مهاجر است. بوداپست را می‌توان یک کارت پستال بسیار زیبا دانست. این شهر امکانات رفاهی زیادی را در اختیار دانشجویان بین المللی قرار می‌دهد.

شهر دبرسن Debrecen یکی دیگر از شهرهای مهم این کشور است و دانشگاه های مشهوری در این شهر وجود دارد. شهر سگد Szeged را می‌توان از اصلی ترین شهرهای مجارستان دانست. این شهر بسیار جوان بوده و به دلیل هزینه های بالای زندگی می‌تواند مناسب آن دسته از افرادی باشد که قصد سرمایه گذاری را دارند. 

سخن آخر

در این مقاله، مهاجرت به مجارستان و انواع روش های مهاجرت به آن مورد بررسی قرار گرفت. به طور کلی، می‌توان مهاجرت تحصیلی را یکی از سریع ترین روش ها و مهاجرت از طریق پناهندگی را یکی از پرخطرترین روش های مهاجرت به مجارستان دانست. سرمایه گذاری در کشور مجارستان به طرق مختلفی امکان پذیر خواهد بود.

اگر در مورد اخذ اقامت و همچنین تحصیل در مجارستان نیازمند کسب اطلاعات بیشتری هستید، پیشنهاد می‌کنیم تا با کارشناسان مجرب موسسه مهاجرتی لتسگویونی در ارتباط باشید و از جدیدترین اخبار در این خصوص مطلع شوید.