تحصیل کارشناسی ارشد در استرالیا به عنوان یک دانشجوی بین المللی، فرصتی است تا از موقعیت‌های آموزشی منحصر به فردی که دانشگاه‌های این کشور ارائه می‌دهند بهره‌مند شوید و هرساله به بیش از ۳۷۰.۰۰۰ دانشجوی دیگر در استرالیا بپیوندید. 

در این مطلب از لتسگو یونی، هر آنچه را که در مورد تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در استرالیا نیاز دارید، برای شما گردآوری کرده ایم. تا پایان مطلب همراه ما باشید و اگر قصد گرفتن پذیرش تحصیلی در مقطع ارشد را داشتید، می‌توانید از طریق رزرو وقت مشاوره مهاجرت تحصیلی لتسگو یونی اقدام نمایید.

تحصیل کارشناسی ارشد در استرالیا

تحصیل کارشناسی ارشد در استرالیا یکی از انتخاب‌های پرطرفدار متقاضیان مهاجرت تحصیلی و تحصیل در استرالیا است. استرالیا دارای بیش از ۴۰ دانشگاه است که اکثر آن‌ها دولتی هستند و توسط دولت فدرال استرالیا اداره و تأمین مالی می‌شوند. برخی از این دانشگاه‌ها چندین پردیس دارند، اما بیشتر آن‌ها در شهرهای خاصی متمرکز شده‌اند؛ مخصوصا سواحل شرقی. 

بسیاری از موسسات آموزشی برای ثبت‌نام دوره کارشناسی ارشد، داشتن مدرک کارشناسی را الزامی می‌دانند. دلیل این امر آن است که کارشناسی ارشد یک مقطع تحصیلی بالاتر است، بنابراین به دانش زمینه‌ای بیشتری نسبت به دانش پایه در زمینه تحصیلی مورد نظر نیاز دارد. با این حال، برخی از موسسات معیارهای پذیرش تحصیلی انعطاف‌پذیری دارند که در آن سابقه کاری یا سایر مدارک تحصیلی مانند گواهینامه‌ها و دیپلم‌ها را نیز در نظر می‌گیرند. برخی رشته‌های محبوب این مقطع عبارتند از فناوری اطلاعات (IT)، پرستاری، بازرگانی، ارتباطات و غیره.

شما می‌توانید در این کشور به چند شیوه‌ی مختلف در مقطع ارشد تحصیل کنید و برخی از دوره‌ها مستقیماً بر روی رشته‌ی کارشناسی شما بنا نهاده شده‌اند. برخی دیگر برای تقویت حرفه‌ی فعلی شما یا تغییر به حرفه‌ای جدید، آموزش‌های پیشرفته‌ای ارائه می‌دهند. حال برویم باد انواع ارشدهایی که در این کشور ارائه می‌شوند آشنا شویم: 

کارشناسی ارشد سنتی: دوره‌های ارشد سنتی، دوره‌های دانشگاهی هستند که فرصت مطالعه‌ی تخصصی‌تر موضوعی خاص را به شما ارائه می‌دهند. آن‌ها مشابه با مدارکی مانند ارشد هنر (MA) یا ارشد علوم (MSc) در کشورهایی مانند انگلستان هستند. این دوره‌ها ترکیبی از تدریس و/یا پژوهش ارائه می‌دهند و اکثر آن‌ها شامل یک پایان‌نامه نهایی یا پروژه‌ای مشابه هستند. 

کارشناسی ارشد تغییر مسیر: دوره‌های کارشناسی ارشد «تغییر مسیر» برای دانشجویانی است که به دنبال تغییر مسیر تحصیلی یا کسب تخصص بیشتر در زمینه‌ای جدید هستند. این دوره‌ها اغلب با ارائه‌ی اصول اولیه‌ی موضوع جدید آغاز می‌شوند و سپس آموزش‌های پیشرفته‌ای را در تخصصی خاص ارائه می‌دهند. آن‌ها مشابه با دوره‌های ارشد تبدیل رشته در کشورهایی مانند انگلستان هستند. 

کارشناسی ارشد ورود به حرفه: مدارک «ورود به حرفه» ارشد برای دانشجویانی است که قبلاً یک مدرک کارشناسی گرفته‌اند و می‌خواهند به صورت حرفه‌ای در یک زمینه‌ی مرتبط با آن مدرک، واجد شرایط شوند. این دوره‌ها برای کسانی که قصد ورود به یک حرفه‌ی تحت نظارت را دارند، ایده‌آل هستند. برای مثال، اگر می‌خواهید معلم شوید، می‌توانید از یک دیپلم کارشناسی ارشد یا کارشناسی ارشد آموزش برای افزودن آموزش حرفه‌ای به دانش موجود خود در موضوعی تخصصی استفاده کنید. به عنوان یک دانشجوی بین‌المللی، قبل از انتخاب یکی از این دوره‌ها، باید مطمئن شوید که مدارک حرفه‌ای استرالیا در کشور شما به رسمیت شناخته می‌شوند. 

تحصیل کارشناسی ارشد در استرالیا

کارشناسی ارشد توسعه حرفه‌ای: دوره‌های ارشد «توسعه حرفه‌ای» برای دانشجویانی است که به دنبال ارتقاء شغل خود از طریق آموزش‌های تکمیلی هستند. به عنوان مثال، شما ممکن است یک معلم با تجربه باشید که می‌خواهید مهارت‌های مدیریتی خود را توسعه دهید، یا یک متخصص بازاریابی باشید که به دنبال بهبود تخصص خود در رسانه‌های دیجیتال هستید. بر خلاف دوره‌های ورود به حرفه کارشناسی ارشد، این دوره‌ها معمولاً نیازمند داشتن مدارک و تجربیات قبلی هستند. 

کارشناسی ارشد پژوهشی در استرالیا: بسیاری از دانشگاه‌های استرالیا دوره‌های کارشناسی ارشد پژوهشی یا تز بیس را ارائه می‌دهند. همچنین، اگر می‌خواهید به مطالعه دکتری بپردازید، ممکن است بتوانید راحت‌تر این کار را انجام دهید. دانشگاه شما فرآیند درخواست پذیرش تحصیلی مخصوص خود را برای دوره‌های پژوهشی ارشد تعیین می‌کند، اما به طور معمول از شما انتظار می‌رود که یک پروپوزال (پیشنهاد) پژوهشی ارائه دهید. این پروپوزال نیازی نیست نهایی باشد، اما باید پتانسیل کارتان و تناسب آن با دپارتمان و سرپرستی که برای همکاری با آن‌ها درخواست می‌دهید را نشان دهد. 

مدت زمان دوره‌های کارشناسی ارشد در استرالیا

مدت دقیق دوره کارشناسی ارشد شما به نوع دوره‌ای که می‌خوانید و محتوای آن بستگی دارد و در اکثر موارد، اخذ مدرک کارشناسی ارشد در استرالیا بین یک تا دو سال طول می‌کشد. دوره‌های دانشگاهی عادی که به طور کامل از طریق دوره‌ی آموزشی تدریس می‌شوند، معمولاً ۱۸ ماه طول می‌کشند. دوره‌هایی که شامل آموزش‌های پایه یا نیازمند کارآموزی حرفه‌ای هستند (مانند برخی از دوره‌های تغییر مسیر یا دوره‌های ارشد حرفه‌ای) ممکن است طولانی‌تر باشند. 

سال تحصیلی در استرالیا

سال تحصیلی در این کشور از فوریه شروع می‌شود. این دوره در دو ترم آموزشی از فوریه تا ژوئن و از جولای تا نوامبر اجرا می‌شود. دانشگاه‌های استرالیا اغلب دو مهلت پذیرش تحصیلی دارند؛ در فوریه و جولای. با این حال، برخی از دوره‌های حرفه‌ای فقط در ماه فوریه قابل شروع هستند، بنابراین قبل از درخواست با دانشگاه خود باید در ارتباط باشید. 

شروع دوره ارشد در ماه فوریه ممکن است برای شما عجیب به نظر برسد، به خصوص اگر به سال تحصیلی‌ای که در سپتامبر شروع می‌شود عادت داشته باشید (این احتمال به ویژه برای دانشجویان کارشناسی که انتظار دارند در تابستان فارغ‌التحصیل شوند، بیشتر است). داشتن کمی وقت بین پایان دوره کارشناسی و شروع دوره ارشد می‌تواند مفید باشد؛ زیرا فرصت خواهید داشت تا درخواست پذیرش تحصیلی خود را سازماندهی و حتی شاید قبل از شروع دوره‌تان (البته با توجه به شرایط ویزای دانشجویی استرالیا خود) با محیط استرالیا سازگار شوید. 

شرایط تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در استرالیا

بهترین دانشگاه‌های استرالیا در مقطع کارشناسی ارشد

استرالیا در مجموع دارای ۴۱ دانشگاه است که از میان آن‌ها، ۸ دانشگاه به دلیل برخورداری از استاندارد بالای آموزش عالی در سطح جهان، در رتبه‌ی برترین‌ها قرار دارند. در زیر لیستی از دانشگاه‌های پیشرو گروه ۸ استرالیا (Go8) آورده شده است: 

  • دانشگاه نیو ساوت ولز سیدنی (UNSW Sydney) 
  • دانشگاه موناش (Monash University) 
  • دانشگاه سیدنی (The University of Sydney) 
  • دانشگاه آدلاید (The University of Adelaide) 
  • دانشگاه ملبورن (The University of Melbourne) 
  • دانشگاه کوئینزلند (The University of Queensland) 
  • دانشگاه ملی استرالیا (The Australian National University) 
  • دانشگاه استرالیا غربی (The University of Western Australia) 

شرایط تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در استرالیا

شرایط تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در استرالیا و آگاهی از آن‌ها به شما کمک می‌کند تا پذیرش تحصیلی موفق‌تری داشته باشید. بسته به رشته‌ای که قصد تحصیل در آن را دارید، ممکن است نیاز به ارائه برخی پیش نیازها و مدارک تحصیلی داشته باشید. استرالیا به عنوان سومین مقصد مهاجرت تحصیلی محبوب برای تحصیل دانشجویان بین‌المللی، در بین بهترین مکان‌های جهان برای دنبال کردن مقاطع ارشد و دکتری قرار دارد. 

مثال: اگر در مقطع ارشد مهندسی سازه تحصیل می‌کنید، به احتمال زیاد نیاز به داشتن مدرک قبلی کارشناسی مهندسی یا تجربه بلندمدت و سطح بالا در بخش مهندسی خواهید داشت. 

با این حال، تعدادی از دوره‌ها وجود دارند که برای آن‌ها نیازی به رعایت این پیش نیازها نیست، بلکه فقط باید الزامات ورود به دوره‌ی ارشد را برآورده کنید. اولین نیاز مهم برای تحصیل در استرالیا، تسلط به زبان انگلیسی است. سطح زبان انگلیسی به طور کلی نمره ۶.۵ در آزمون آیلتس (آکادمیک) است و هیچ نمره باند (بخش) آزمون نباید زیر ۶ باشد. 

داشتن مدرک تحصیلی معادل مدرک کارشناسی در استرالیا. معمولا دوره‌های ارشد مدیریت بازرگانی یا MBA تنها دوره‌های ارشدی هستند که به شما اجازه می‌دهند بر اساس سابقه کاری خود ثبت‌نام کنید. سایر دوره‌ها نیاز به داشتن حداقل مدرک کارشناسی دارند. حتی اگر قبلاً در کشور خود مدرک کارشناسی را اخذ کرده‌اید، در صورتی که با معادل استرالیایی آن مطابقت نداشته باشد، برخی از دانشگاه‌ها ممکن است کل دوره کارشناسی شما را به رسمیت نشناسند. 

در این صورت، ممکن است نیاز به گذراندن دوره‌های پیش‌نیاز یا برخی دوره‌های دیگر برای ورود به ارشد داشته باشید. بجز شرایطی که باید رعایت شوند، مدارک خاصی نیز هستند که باید هنگام درخواست پذیرش تحصیلی، آن‌ها را آماده کنید. این مدارک مورد نیاز به صورت کلی می‌توانند شامل موارد زیر باشند: 

  • مدارک و ریز نمرات تحصیلی
  • توصیه نامه (در بهترین شرایط، ۲ توصیه نامه تحصیلی و ۱ توصیه نامه کاری) 
  • انگیزه نامه
  • مدرک زبان انگلیسی

همچنین، اگر دانشجوی بین‌المللی باشید که در دوره کارشناسی یا ارشد تمام‌وقت ثبت‌نام کرده‌اید، می‌توانید در این مقصد کار کنید. دانشجویان بدون نیاز به داشتن مجوز کار مجاز به کار هستند و می‌توانید در طول دوره تحصیلی خود تا ۲۰ ساعت در هفته کار کنید. علاوه بر این، در طول فصول و تعطیلات برنامه‌ریزی‌شده، دانشجویان می‌توانند بدون محدودیت زمانی به صورت تمام‌وقت کار کنند.

هزینه تحصیل کارشناسی ارشد در استرالیا

هزینه تحصیل کارشناسی ارشد در استرالیا

هزینه تحصیل کارشناسی ارشد در استرالیا تقریباً سالانه بین ۲۶.۰۰۰ تا ۵۰.۰۰۰ دلار استرالیا است، اما شهریه شما ممکن است در دانشگاه‌های مختلف متفاوت باشد. هزینه‌های تحصیل در استرالیا عمدتاً به دانشگاه، نوع مدرک و دوره‌ای که در آن ثبت‌نام کرده‌اید بستگی دارد. همچنین می‌توانید در حین تحصیل در استرالیا بورسیه تحصیلی دریافت کنید، که در ادامه به معرفی بهترین آن‌ها می‌پردازیم. 

همچنین، طبق اعلام سازمان تحصیل در استرالیا (Study Australia)، برای گذران زندگی در این کشور به مدت یک سال، باید بودجه‌ای تقریباً بین ۱۸.۰۰۰ تا ۲۵.۰۰۰ دلار استرالیا در نظر بگیرید. این مبلغ برای هزینه‌های اضافی زندگی است و شهریه شما را شامل نمی‌شود. این هزینه‌ها شامل اجاره بها، مواد غذایی، قبض‌های آب و برق و حمل و نقل می‌شود. با انتخاب زندگی نزدیک به پردیس دانشگاه خود یا انتخاب خوابگاه دانشجویی به جای آپارتمان جداگانه، می‌توانید این هزینه‌ها را کاهش دهید. با این حال، بهتر است مطلب هزینه تحصیل و زندگی در استرالیا لتسگو یونی را مطالعه کرده و دید جامع‌تری از این موضوع پیدا کنید.

ارشد مجدد در استرالیا

ارشد مجدد در استرالیا برای متقاضیان مهاجرت تحصیلی تحت شرایط خاصی امکان‌پذیر است. شما می‌توانید در صورتی که قبلاً مدرک ارشد را در کشور خود گذرانده باشید، برای اخذ مدرک دیگری در مقطع کارشناسی ارشد در استرالیا اقدام کنید. حتی گاها داشتن مدرک ارشد قبلی می‌تواند درخواست شما را تقویت کرده و باعث شود به‌عنوان یک دانشجوی ممتازتر شناخته شوید. در این بخش به نکاتی اشاره می‌کنیم که هنگام درخواست برای این مقطع، با داشتن مدرک قبلی ارشد از کشور خود، باید به آن‌ها توجه داشته باشید: 

دوره‌ای را انتخاب کنید که مرتبط با تحصیلات قبلی و اهداف شغلی شما باشد. این کار به کمیته‌ی پذیرش تحصیلی نشان می‌دهد که شما نسبت به تحصیل جدی هستید و برنامه‌ی روشنی برای آینده‌ی خود دارید. 

اطمینان حاصل کنید که شرایط تحصیلی دوره را برآورده می‌کنید. این موضوع شامل داشتن معدل بالا (GPA) و گذراندن واحدهای درسی مرتبط است. 

از استادان یا سرپرستان قبلی خود، توصیه‌نامه‌های قوی دریافت کنید. این کار به نمایش توانایی‌های علمی شما و پتانسیل موفقیت‌تان در دوره کمک می‌کند. 

یک انگیزه نامه قانع‌کننده بنویسید. باید در آن توضیح دهید چرا به این دوره علاقه‌مند هستید و چرا این برنامه برایتان مفید خواهد بود. 

گاها فرایند درخواست برای ویزای دانشجویی ارشد مجدد می‌تواند پیچیده باشد، بنابراین مهم است که برنامه‌ریزی را زود شروع کنید. همچنین بهتر است از یک مشاور تحصیلی خوب مشاوره بگیرید تا با تجربه خود بتواند بهتر کمیته را مجاب کند که چرا شما به این ارشد مجدد در این کشور نیاز دارید.

ارشد مجدد در استرالیا

فاند ارشد استرالیا

فاند ارشد استرالیا قطعا یکی از دلایل مهم مهاجرت تحصیلی برای بسیاری از متقاضیان است. در واقع، معایب و مزایای تحصیل در استرالیا بسیارند اما فاند یکی از مزایای اصلی آن است. به عنوان یک دانشجوی بین‌المللی، می‌توانید از دولت استرالیا و دانشگاهی که در آن ثبت‌نام کرده‌اید، بورسیه تحصیلی دریافت کنید. در اینجا لیستی از انواع فاندها و بورسیه‌هایی که می‌توانید برای آن‌ها درخواست دهید، آورده شده است: 

  • کمک‌هزینه‌های مبتنی بر نیاز مالی
  • بورسیه تحصیلی مبتنی بر شایستگی
  • بورسیه‌های دولتی استرالیا (Australia Awards) 
  • بورسیه‌های ورزشی
  • برنامه پژوهش و آموزش دولت استرالیا
  • برنامه مقصد استرالیا (Destination Australia) 
  • بورسیه تحصیلی جان آل‌رایت (John Allwright Fellowship) 

در ادامه، چند مورد از فاندها و بورسیه‌های تحصیلی عالی برای دانشجویان بین‌المللی که قصد تحصیل در استرالیا را دارند، به دقت انتخاب کرده‌ایم تا به شما کمک کنیم. 

بورسیه‌های تحصیلی استرالیا (Australia Awards Scholarships) 

بورسیه‌های تحصیلی استرالیا (Australia Awards Scholarships) که قبلاً با عنوان بورسیه‌های توسعه‌ی استرالیا (Australian Development Scholarships - ADS) شناخته می‌شدند، یکی از بورسیه‌های تحصیلی دولتی و کامل برای دانشجویان بین‌المللی است. دانشجویان کشورهای در حال توسعه، می‌توانند به صورت تمام‌وقت در مقطع کارشناسی یا ارشد در دانشگاه‌های شرکت‌کننده استرالیا و مؤسسات فنی و حرفه‌ای (TAFE) تحصیل کنند. این یکی از بورسیه‌های تحصیلی برای دانشجویان بین‌المللی در این کشور است که کل شهریه را برای کل مدت دوره پوشش می‌دهد. 

بورسیه‌های تحصیلی برنامه مقصد استرالیا (Destination Australia Scholarships) 

بورسیه‌های تحصیلی برنامه مقصد استرالیا (Destination Australia Scholarships) که توسط دولت استرالیا تأمین مالی می‌شود، یکی از بهترین بورسیه‌های تحصیلی در این کشور برای هر مقطع تحصیلی در نظر گرفته می‌شود. ارزش این بورسیه‌ها تا سقف ۱۵.۰۰۰ دلار استرالیا برای هر دانشجو در سال است. 

برنامه پژوهش و آموزش دولت استرالیا (Australian Government Research Training Program - RTP) 

برنامه پژوهش و آموزش دولت استرالیا (RTP) که جایگزین طرح آموزش پژوهشی (Research Training Scheme) و بورسیه‌های پژوهشی تحصیلات تکمیلی بین‌المللی (International Postgraduate Research Scholarship) شده است، یکی از بهترین بورسیه‌های تحصیلی استرالیا برای دانشجویان بین‌المللی است که به دنبال اخذ مدارک ارشد تز بیس هستند. از آنجایی که دانشگاه‌های مجاز آموزش عالی (HEPs) بورسیه‌های RTP را مدیریت می‌کنند، برای اطلاع از مهلت‌های خاص و فرآیند درخواست با دانشگاه خود مکاتبه کنید، زیرا این موارد ممکن است متفاوت باشند. 

فاند ارشد استرالیا

علاوه بر بورسیه‌های دولتی، دانشگاه‌های استرالیا نیز بورسیه‌های تحصیلی خوبی ارائه می‌دهند که در اینجا چند نمونه ذکر شده است: 

بورسیه‌های تحصیلی بین‌المللی دانشگاه سیدنی (University of Sydney International Scholarships) 

دانشگاه سیدنی از دانشجویان واجد شرایط برای اخذ مدرک ارشد تز بیس یا دکتری در این دانشگاه دعوت می‌کند تا برای بورسیه تحصیلی بین‌المللی دانشگاه سیدنی (USydIS) درخواست دهند. USydIS شهریه و کمک هزینه زندگی را تا سه سال با امکان تمدید پوشش می‌دهد. 

بورسیه‌های تحصیلی بین‌المللی معاون دانشگاه مک‌کواری (Macquarie University International Scholarships) 

بورسیه تحصیلی بین‌المللی معاون دانشگاه مک‌کواری، کمک هزینه تحصیلی شهریه برای دانشجویان ممتاز برای تحصیل در پردیس North Ryde دانشگاه مک‌کواری ارائه می‌دهد. مبلغ این بورسیه متفاوت است و تا سقف ۱۰.۰۰۰ دلار استرالیا می‌باشد. 

بورسیه‌های تحصیلی معاون دانشگاه گریفیت (Griffith Vice Chancellor's Scholarships) 

دانشگاه گریفیت بورسیه تحصیلی قابل توجه گریفیت را برای دانشجویان استثنایی که برای دوره‌های کارشناسی و ارشد، در نظر گرفته است. این بورسیه ۵۰ درصد از شهریه را پوشش می‌دهد که از کل شهریه برای کل مدت دوره کسر می‌شود. 

بورسیه‌های پژوهشی تحصیلات تکمیلی دانشگاه ملبورن (University of Melbourne Graduate Research Scholarships) 

بورسیه تحصیلی پژوهشی تحصیلات تکمیلی توسط دانشگاه ملبورن تأسیس شده است و به دانشجویان پژوهشی داخلی و بین‌المللی با دستاوردهای خوب اعطا می‌شود. مزایای این بورسیه شامل معافیت از شهریه، کمک هزینه زندگی، کمک هزینه نقل مکان و پوشش بیمه درمانی دانشجویان خارجی می‌شود. 

بورسیه‌های برتری جهانی آدلاید برای دانشجویان بین‌المللی (Adelaide Global Excellence Scholarships for International Students) 

بورسیه تحصیلی بین‌المللی برتری تحصیلی جهانی دانشگاه آدلاید یک جایزه بسیار رقابتی است که مناسب دانشجویان ورودی دوره‌های کارشناسی و کارشناسی ارشد است که در تحصیلات قبلی خود برتری تحصیلی از خود نشان داده‌اند. این بورسیه ۵۰ درصد از شهریه را پوشش می‌دهد. 

کلام آخر

اگر تصمیم گرفته‌اید که استرالیا مقصد مهاجرت تحصیلی مناسبی برای شماست و دوره مورد نظر خود را انتخاب کرده‌اید، وقت آن است که درخواست‌های خود را ارسال کنید. در این مطلب سعی شد تا نکات لازم برای گرفتن یک پذیرش تحصیلی موفق در مقطع ارشد در کشور استرالیا به شما گفته شود. با این حال اگر سوالی باقی مانده یا نیاز به راهنمایی جامع‌تری دارید، می‌توانید با مشاوران مجرب لتسگو یونی در ارتباط باشید.