حتماً بارها به گوشتان خورده است که تحصیل رایگان در آلمان میتواند گزینه خوبی برای تحصیل در خارج از کشور باشد. پیشنهاد می‌کنیم تا در این پست از مجله لتسگویونی با ما همراه باشید. تحصیل کم هزینه و رایگان در آلمان از جمله فرصت‌های بی‌نظیری است که می‌تواند آینده شغلی متقاضیان را متحول کند. آلمان از جمله معدود کشورهایی است که امکان تحصیل رایگان برای دانشجویان خارجی را فراهم کرده است. همچنین آموزش‌های ارائه شده در دانشگاه‌های این کشور مطابق با استانداردهای روز دنیا است.

تحصیل رایگان در آلمان

به علت شرایطی که در حال حاضر در آلمان وجود دارد، هر ساله متقاضیان زیادی از سراسر دنیا قصد ورود به دانشگاه‌های این کشور را دارند. تقاضا جهت اخذ پذیرش از دانشگاه‌های این کشور بسیار بالا است و آموزش‌های قابل قبولی را در اختیار علاقمندان قرار می‌دهند. 

در گذشته قانونی وجود داشت که به مؤسسات دولتی اجازه می داد در هر سال شهریه 1000 یورو را دریافت کنند؛ اما این قانون در سال 2014 منسوخ اعلام گردید. امروزه، این کشور قصد دارد که بهترین دانشجویان برای ادامه تحصیل به آلمان بیایند و ترجیحاً بعد از فارغ التحصیلی در کشور مانده و کار کنند. در نتیجه برای دانشجویان خارجی که تحصیل در آلمان را انتخاب میکنند، هیچ شهریه‌ای وجود ندارد.

چه افرادی امکان تحصیل رایگان در کشور آلمان را دارند؟

تمام افراد اعم از شهروندان آلمانی، اروپایی‌ها و تمام افراد غیر اروپایی می‌توانند در آلمان به صورت رایگان تحصیل کنند. فرقی نمی کند اهل اتحادیه اروپا باشند یا نه. این مسئله شامل تمامی برنامه‌های تحصیلی در دانشگاه‌های دولتی می‌شود. تنها یک نکته حائز اهمیت وجود دارد و این موضوع است که چنان چه دانشجویان از کشورهای عضو اتحادیه اروپا نباشند، نیازمند اجازه اقامت در آلمان می‌باشند. مراحل تحصیل رایگان در این کشور به شرح زیر است:
1.    انتخاب رشته مناسب
2.    انتخاب بهترین دانشگاه
3.    بررسی شرایط ورود به دانشگاه
4.    اطلاع از هزینه‌های تحصیل (در صورت وجود)
5.    محاسبه هزینه‌های زندگی و اقامت در زمان آموزش
6.    پر کردن فرم های درخواست برای پذیرش در دانشگاه 
7.    درخواست ویزای دانشجویی

آیا امکان تحصیل به صورت رایگان در آلمان دلیل بر بی کیفیتی آموزش است؟

خیر، دانشگاه‌های این کشور از بهترین دانشگاه‌ها در سراسر جهان به شمار می‌آیند. بسیاری از موسسات آموزشی این کشور در میان 100 دانشگاه برتر دنیا جای دارند. مسئله رایگان بودن هزینه دانشگاه‌ها قانونی است که توسط دولت این کشور تصویب شده است. مدرک اخذ شده از دانشگاه‌های آلمانی راه فارغ التحصیلان برای ورود به بهترین جایگاه‌های شغلی در بهترین کشورها و بهترین مراکز را هموار خواهد کرد. 

فرصت تحصیل رایگان در آلمان

شرایط تحصیل رایگان در آلمان

دانشجویان بین المللی برای پذیرش در دانشگاه‌های آلمان باید نمرات آزمون ACT یا SAT را با حداقل امتیاز 28 و 1300 ارائه دهند. برخی از کالج یا دانشگاه ها بورسیه‌هایی به دانشجویان برای تأمین هزینه کتاب و هزینه های زندگی اعطا می‌کنند. باید گفت که طبق قانون، به دانشجویانی که وضعیت مالی خوبی ندارند هر ماه 650 یورو به مدت چهار الی پنج سال تا زمان اخذ مدرک دانشگاهی اعطا می‌شود.

به طور کلی، زبان آموزش مقطع کارشناسی در دانشگاه‌ها آلمانی است، بنابراین دانشجویانی که قصد ادامه تحصیل در این کشور را دارند باید دارای دانش کافی از زبان آلمانی باشند. 

مدارک لازم برای درخواست پذیرش

مدارک خاصی برای تحصیل رایگان در دانشگاه‌های این کشور نیاز است. باید به خاطر داشت که شرایط و مدارک لازم برای ورود به دوره‌های مختلف در دانشگاه‌های دولتی آلمان متفاوت است. به طور کلی، مدارکی که تمام دانشگاه‌ها در هنگام درخواست پذیرش به آن‌ها نیاز دارند به شرح زیر است:
•    نمرات آزمون  GREو GMAT
•    مدرک زبان معتبر
•    آخرین مدرک به همراه ریز نمرات تحصیلی
•    نامه انگیزه
•    توصیه نامه
•    تمکن مالی
•    بیمه نامه
•    رزومه تحصیلی

تحصیل رایگان در آلمان با مدرک دیپلم

تحصیل رایگان در آلمان با مدرک دیپلم

تمام متقاضیان از سراسر دنیا می‌توانند پس از اخذ مدرک دیپلم به این کشور مهاجرت کرده و به تحصیل کارشناسی در آلمان مشغول شوند. تحصیل رایگان در آلمان با مدرک دیپلم چهار سال زمان خواهد برد و منجر به اخذ مدرک کارشناسی می‌شود. این مقطع تحصیلی دارای طیف وسیعی از رشته‌های تحصیلی است و دانشجویان می‌توانند بدون محدودیت در هر کدام از آن‌ها به آموزش مشغول شوند.

انواع کالج‌ها 

دانشجویانی که قصد تحصیل در این کشور با مدرک دیپلم را دارند باید در دوره‌های آمادگی که در کالج‌ها و دانشگاه‌ها برگزار می‌شود، شرکت کنند. در کشور آلمان چهار نوع کالج وجود دارد که به شرح زیر هستند:

•    M-Kurs (کالج گروه پزشکی)

این کالج‌ها مناسب متقاضانی است که قصد تحصیل پزشکی در آلمان را دارند. تمرکز اصلی آموزش در کالج‌های گروه پزشکی بر روی زبان انگلیسی، زیست شناسی، فیزیک و شیمی است. این کالج ها دارای آزمون ورودی هستند. پس از تحصیل در کالج‌های M-kurs دانشجویانی که قصد تحصیل در آلمان با دیپلم را دارند، می‌توانند در رشته هایی مانند پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی، روانشناسی، تغذیه و غیره به ادامه تحصیل بپردازند.

•    T-Kurs (کالج گروه مهندسی)

کالج‌های t kurs مناسب افرادی است که دارای مدرک دیپلم در شاخه ریاضی و فیزیک بوده و می‌خواهند در این کشور در رشته‌های مهندسی، شیمی و علوم مرتبط به ادامه تحصیل مشغول شوند. تمامی دانشجویان خارجی که متقاضی تحصیل رایگان مهندسی در آلمان با مدرک دیپلم هستند باید در این دوره ها شرکت کرده و در امتحانات نهایی پذیرفته شوند. زبان آموزش در این کالج ها آلمانی است.

•    W-Kurs (کالج گروه مدیریت)

متقاضیانی که قصد تحصیل در آلمان با مدرک دیپلم در رشته‌های مدیریت و اقتصاد را دارند باید پیش از ورود به دانشگاه در کالج‌های W-Kurs تحصیل کنند. تمرکز اصلی این کالج‌ها بیشتر بر روی موضوعاتی مانند اقتصاد، ریاضی، تجارت، جامعه و زبان آلمانی است.

•    G-Kurs (کالج گروه علوم انسانی)

این کالج‌ها یکی دیگر از دوره های آمادگی برای دانشجویانی که قصد تحصیل در آلمان با دیپلم فنی حرفه‌ای را دارند، فراهم می‌کنند. آزمون ورودی این کالج ها بیشتر بر روی زبان آلمانی متمرکز است. دانشجویانی که دوره‌های آمادگی را در این کالج ها گذرانده باشند، می‌توانند در رشته‌هایی مانند الهیات، نقد ادبی، هنر، باستان شناسی، طراحی، تاریخ، روزنامه نگاری و غیره به ادامه تحصیل بپردازند.

تحصیل رایگان در آلمان مقطع کارشناسی ارشد

این کشور شرایطی را مهیا کرده است تا دانشجویان بین المللی امکان تحصیل به صورت رایگان را خواهند داشت. تحصیل کارشناسی ارشد در آلمان به صورت رایگان معمولاً دو سال زمان می‌برد. در این مقطع تحصیلی دانشجویان اجازه کار کردن در حین تحصیل را خواهند داشت. رزومه تحصیلی، سطح زبان و ریز نمرات تحصیلی مقطع کارشناسی دانشجویان برای پذیرش آن‌ها در این مقطع تحصیلی نقش مهمی دارد.

همان طور که گفته شد، اگر چه تحصیل در این مقطع رایگان است؛ اما دانشجویان موظف هستند بین 250 یورو تا 1000 یورو در سال را جهت ثبت نام و پذیرش به دانشگاه پرداخت کنند. در مقطع کارشناسی ارشد اکثر رشته‌ها هم به زبان آلمانی و هم به زبان انگلیسی به دانشجویان ارائه می‌شوند. مدرک زبان قابل قبول در این مقطع آیلتس 6.5، تافل 90 در زبان انگلیسی و سطح B1 در زبان آلمانی خواهد بود.

تحصیل رایگان در آلمان مقطع دکتری

مدت زمان تحصیل رایگان در مقطع دکترا در این کشور بین سه تا چهار سال خواهد بود. اخذ پذیرش در این مقطع تحصیلی چندان ساده نیست؛ علاوه بر رزومه تحصیلی و توانایی‌های فردی دانشجو، یافتن استاد راهنما نیز نقش مهمی در اخذ پذیرش در مقطع دکتری دارد. دانشجویان مقطع دکتری می‌توانند در زمان تحصیل خود بدون محدودیت در این کشور کار کنند. آموزش در مقطع دکترا در کشور المان مطابق با استانداردهای فرآیند بولونیا است.

تحصیل مقطع دکترا در تمام دانشگاه‌های دولتی کشور رایگان است. اگر چه دانشجویان در هنگام تحصیل در این مقطع در دانشگاه‌های دولتی هزینه‌ای پرداخت نخواهند کرد؛ اما آن‌ها باید به طور متوسط 250 یورو را بابت هزینه‌های انجام امور اداری و خدمات دانشجویی پرداخت کنند.

آیا امکان تحصیل رایگان در کشور المان به زبان انگلیسی وجود دارد؟

یکی از دلایلی که المان برای بیش از 370،000 دانشجوی بین المللی بهترین گزینه است، فرصت تحصیل به زبان انگلیسی در این کشور پیشرفته می‌باشد. فرصتی مهیا شده است تا دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد و دکتری فرصت تحصیل رایگان به زبان انگلیسی در کشور را داشته باشند.

رشته‌هایی مانند علوم ریاضی و طبیعی، اقتصاد، مهندسی، علوم اجتماعی و حقوق از جمله رشته‌های هستند که امکان تحصیل به زبان انگلیسی را دارند. از جمله دانشگاه‌های کشور آلمان که امکان تحصیل رایگان به زبان انگلیسی را برای دانشجویان بین المللی خود فراهم کرده‌اند، به شرح زیر است:
•    دانشگاه فنی مونیخ (Technical University of Munchen)
•    دانشگاه بن (University of Bonn)
•    دانشگاه هامبورگ (University of Hamburg)
•    دانشگاه مونستر (University of Munster)
•    دانشگاه ارلانگن-بورنبرگ (FAU Erlangen Nurnberg)
•    دانشگاه فنی دارمشتات (TU Darmstadt)
•    دانشگاه صنعتی هامبورگ (Hamburg University of Technology)
•    دانشگاه هایدلبرگ (University of Heidelberg)

دانشجویان می‌توانند در شهرهایی مانند برلین، مونیخ، هامبورگ، فرانکفورت، کلن، هایدلبرگ و فرایبورگ به ادامه تحصیل بپردازند. این شهرها هر ساله در میان بهترین شهرهای دانشجویی قرار می‌گیرند.

دانشگاه های رایگان در آلمان

بهترین دانشگاه ها برای تحصیل رایگان در آلمان

تقریباً بیش از 3000 دانشگاه و مؤسسه آموزشی در آلمان وجود دارد که برخی از آن‌ها یا به دانشجویان بین المللی آموزش رایگان ارائه می‌دهند (بدون شهریه) یا هزینه‌های بسیار پایینی را دریافت می‌کنند. لیست برخی از دانشگاه‌های رایگان آلمان به شرح زیر می‌باشد:

•    دانشگاه کلن (University of Cologne)

دانشگاه کلن در سال 1388 تأسیس شده است. امروزه، این دانشگاه یکی از دانشگاه‌های برجسته تحقیقاتی در کشور آلمان است. این دانشگاه طیف وسیعی از رشته‌های تحصیلی را ارائه داده و به دانشجویان خود فرصت پیشرفت می‌دهد. این دانشگاه امکان تحصیل در بیش از 200 رشته و برنامه آموزشی را فراهم کرده است.

•    دانشگاه لودویگ ماکسیمیلیان مونیخ (Ludwig Maximilians University Munich)

این دانشگاه به عنوان یکی از موسسات علمی و پژوهشی برتر در اروپا شناخته شده است. دانشگاه لودویگ ماکسیمیلیان دانشمندان و دانشجویان با استعدادی را از سراسر جهان به خود جذب کرده است. دانشگاه LMU بیش از 50،000 دانشجو دترد که 15 درصد از آن‌ها از دانشجویان بین المللی هستند. این دانشگاه تاکنون 36 بار برنده جایزه نوبل شده است.

•    دانشگاه گوته فرانکفورت (Goethe University Frankfurt)

دانشگاه گوته فرانکفورت در میان برترین دانشگاه‌های تحقیقاتی بین المللی قرار دارد. این دانشگاه به نام یوهان ولفگانگ فون گوته نامگذاری شده است و طیف وسیعی از رشته‌های تحصیلی را به دانشجویان خود ارائه می‌دهد. بهترین اساتید المان و دنیا در این دانشگاه تحقیقاتی مشغول به تدریس هستند.

•    دانشگاه RWTH آخن (RWTH Aachen University)

دانشگاه RWTH آخن یک دانشگاه عالی با حدود 45،000 دانشجو و شهرت برجسته در تحقیقات و صنعت می‌باشد. این دانشگاه در میان برترین دانشگاه های دنیا قرار دارد.

•    دانشگاه مونستر (University of Münster)

دانشگاه مونستر با بیش از 45،700 دانشجو یکی از بزرگ ترین دانشگاه‌های موجود در کشور آلمان است. این دانشگاه هر ساله دانشجویان و محققان زیادی را از آلمان و سراسر جهان به خود جذب می‌کند. دانشگاه WWU در سال 1780 تأسیس شد و در رشته‌های علوم اجتماعی و علوم انسانی فعالیت‌های گسترده‌ای دارد. 

•    دانشگاه رور بوخوم (Ruhr University Bochum)

این دانشگاه دارای بیش از 43،000 دانشجو از بیش از 130 کشور جهان است. دانشگاه رور بوخوم از دیگر دانشگاه‌هایی که امکان تحصیل رایگان را فراهم می کند. این دانشگاه دارای 20 دانشکده مختلف است که طیف گسترده‌ای از برنامه‌های آموزشی را ارائه می‌دهد. این موسسه بخشی از بنیاد تحقیقات المان (مهم‌ترین سازمان سرمایه گذاری تحقیقاتی کشور) است.

•    دانشگاه دویسبورگ اسن (University of Duisburg-Essen)

دانشگاه دویسبورگ اسن یکی از بزرگ‌ترین دانشگاه‌های کشور المان است. این دانشگاه دارای استانداردهای ملی و بین المللی در زمینه‌های تحقیق، آموزش و مدیریت می‌باشد. دانشگاه UDE در زمینه تحقیقات جایگاه دهم در کشور را دارد. حدود 100 میلیون یورو برای بودجه تحقیقاتی این دانشگاه در نظر گرفته شده است.

•    دانشگاه هامبورگ (Universität Hamburg)

دانشگاه هامبورگ بزرگ‌ترین موسسه تحقیق و آموزش در شمال آلمان است. این دانشگاه طیف متنوعی از دوره‌ها و فرصت‌های تحقیقاتی عالی را ارائه می دهد. دانشگاه هامبورگ برای بیش از 44،000 دانشجوی خود تقریباً 180 رشته تحصیلی را در 8 دانشکده ارائه می‌دهد:

•    دانشگاه آلکساندر ارلانگن-نورنبرگ (FAU Erlangen-Nürnberg)

این دانشگاه در سال 1743 تأسیس شد. دانشگاه ارلانگن-نورنبرگ، یک دانشگاه تحقیقاتی قدرتمند در کشور المان است که دارای 39.868 دانشجو، 263 دوره تحصیلی و 4000 کارمند علمی می‌باشد. دانشگاه FAU با بیش از 500 دانشگاه در سراسر دنیا همکاری دارد.

•    دانشگاه فنی مونیخ (Technical University of Munich)

دانشگاه فنی مونیخ یکی از برترین دانشگاه های اروپا است. این دانشگاه پیوندهای محکمی با شرکت ها و مسسات علمی در سراسر جهان ایجاد می‌کند. این دانشگاه در سال 1868 تأسیس شد و امروزه به یک مرکز فناوری تبدیل شده است. 

•    دانشگاه ورزبورگ (University of Würzburg)

دانشگاه ورزبورگ با بیش از 28،000 دانشجو یکی دیگر از بزرگ‌ترین دانشگاه‌های آلمان می‌باشد. این دانشگاه طیف وسیعی از رشته‌ها را ارائه می‌دهد. تاکنون این دانشگاه موفق به کسب 14 جایزه نوبل شده است.

کار دانشجویی در زمان تحصیل رایگان در کشور المان

دانشجویانی که در دانشگاه‌های این کشور به ادامه تحصیل مشغول هستند، می‌توانند جهت کاهش هزینه‌های زندگی خود به کار دانشجویی مشغول شوند. کشور آلمان دارای پایین‌ترین نرخ بیکاری در کل اروپا است. دانشجویان خارج از اتحادیه اروپا می‌توانند در هنگام تحصیل در این کشور به مدت 120 روز به صورت تمام وقت تا 240 روز به صورت نیمه وقت به کار دانشجویی مشغول شوند. 

باید توجه داشت که دانشجویان خارج از اتحادیه اروپا مجاز به کار به صورت خوداشتغالی یا آزاد نمی‌باشند. دانشجویانی که به کار در کشور آلمان مشغول هستند، می‌توانند حداکثر 450 یورو (491 دلار آمریکا) ماهانه درآمد داشته باشند. اگر آن‌ها بیش از این مقدار درآمد داشته باشند، شماره مالیات بر درآمد دریافت خواهند کرد و مالیات از حقوق آن‌ها کسر خواهد شد. 

مزایای تحصیل به صورت رایگان در آلمان

کشور آلمان به عنوان یک مقصد ایده آل برای دانشجویان بین المللی شناخته می‌شود. تحصیل در این کشور با مزایا و معایبی نیز همراه است. مزایای تحصیل در آلمان به شرح زیر می‌باشند:

1.    هزینه شهریه پایین

دانشگاه‌های دولتی این کشور برای دوره‌های کارشناسی یا کارشناسی ارشد خود هیچ شهریه‌ای را از دانشجویان بومی یا بین المللی خود دریافت نمی‌کنند. دانشجویان هزینه‌ای در حدود 250 یورو را بابت انجام کارهای اداری و هزینه‌های ترم پرداخت خواهند کرد.

2.    امکان تحصیل به زبان انگلیسی

علی رغم این که آلمان یکی از کشورهای غیر انگلیسی زبان است؛ اما دوره هایی را به زبان انگلیسی در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری ارائه می‌دهد. بسیاری از دانشگاه‌های آلمان برنامه های آموزشی را به زبان انگلیسی به ویژه در زمینه مهندسی ارائه می‌دهند. 

3.    در دسترس بودن بورسیه تحصیلی

دانشجویان بین المللی می‌توانند برای طیف وسیعی از بورسیه ها و کمک هزینه های تحصیلی در این کشور درخواست دهند. سازمان DAAD گزینه های بورسیه تحصیلی را به دانشجویان بین المللی ارائه می‌دهد. سایر بورسیه‌های تحصیلی موجود برای دانشجویان شامل بنیاد هانریش بل، بنیاد فردریش ابرت و غیره می‌شود.

4.    وجود دانشگاه‌های معتبر 

از جمله مزایای تحصیل رایگان در آلمان می توان به دانشگاه‌های دارای رتبه برتر اشاره کرد. رتبه بندی QS عنوان می‌کند که هفت موسسه برتر آموزشی آلمان در زمینه مهندسی و فناوری وجود دارد.

5.    امنیت بالا

این کشور در مقایسه با سایر کشورهای اروپایی دارای امنیت بالایی است. دانشجویان بین المللی می‌توانند به راحتی در شهر رفت و آمد کنند. این کشور ثبات اقتصادی و همچنین سیاسی را فراهم می‌کند که آن را به یک مقصد ایده آل برای دانشجویان بین المللی تبدیل می‌کند. 

سخن آخر

کشور آلمان به منظور جذب فارغ التحصیلان به بازارهای کار خود و تبدیل آن‌ها به نیروهای کار ماهر، به متقاضیان خارجی فرصت تحصیل رایگان در دانشگاه های این کشور را می‌دهد. فرصت تحصیل بدون پرداخت شهریه باعث نشده تا دانشگاه‌های این کشور کیفیت آموزشی خود را کاهش دهند و برعکس، مدرک اخذ شده از این کشور در تمام دنیا به رسمیت شناخته می‌شود. 

متقاضیان مقطع کارشناسی ارشد و دکتری این فرصت را خواهند داشت تا به زبان انگلیسی و به صورت رایگان به تحصیل مشغول شوند. چنان چه شما عزیزان به دنبال ورود به دانشگاه‌های این کشور صنعتی هستید و به مشاوره های تخصص نیازمندید، می‌توانید با کارشناسان مجرب موسسه مهاجرت تحصیلی لتسگو یونی در ارتباط باشید.