اگر به دنبال تحصیل کارشناسی ارشد در آلمان هستید، با راهنمای جامع شرایط، مدارک و هزینه‌های تحصیل در این مقطع با مجله لتسگو یونی همراه باشید. هنگامی که برای ورود به دانشگاه‌های خارج از کشور در مقطع فوق لیسانس تصمیمی گرفته می‌شود، پیش از هر چیز باید برنامه‌ای دقیق داشته و شرایط کار پس از فارغ التحصیلی را بررسی کرد. آلمان یکی از بهترین انتخاب‌ها برای کار و تحصیل خواهد بود.

سالانه بیش از 20 هزار دانشجوی بین المللی آلمان را به عنوان مقصد تحصیلی خود انتخاب می‌کنند. با ما در طول این مقاله همراه باشید تا دلایل انتخاب این کشور را برای آموزش با هم بررسی کنیم.

تحصیل کارشناسی ارشد در آلمان

تحصیل کارشناسی ارشد در آلمان بخاطر کیفیت بالای آموزشی باعث شده تا ادامه تحصیل در این مقطع به حجم زیادی از تقاضا مواجه شود.تنوع رشته‌های تحصیلی، هزینه‌های تحصیل مقرون به صرفه، امکان تحصیل به زبان انگلیسی، تأکید دانشگاه‌ها بر کسب تجربه‌های علمی دانشجویان، اخذ اقامت پس از تحصیل و غیره بهترین توصیف از دلایل تحصیل فوق لیسانس در این کشور صنعتی و پیشرفته می‌باشد. ورود به این مقطع می‌تواند زمینه تحصیل دکتری در آلمان باشد.

از مهم‌ترین شرایط تحصیل فوق لیسانس در آلمان به صورت رایگان، داشتن مدرک کارشناسی است که این مدرک باید مورد تأیید دانشگاه‌های این کشور باشد. تحصیل در مقطع فوق لیسانس دو سال زمان خواهد برد و داشتن سوابق تحصیلی خوب، شانس اخذ پذیرش را بالا خواهد برد. از دیگر شرایط اخذ پذیرش از دانشگاه‌های این کشور می‌توان به داشتن مدرک زبان (آلمانی یا انگلیسی) اشاره کرد.

باید گفت که متقاضیان تحصیل در آلمان برای ورود به مقطع فوق لیسانس، تا سن 34 الی 35 سال امکان ارسال درخواست پذیرش را خواهند داشت؛ اما متقاضیانی که زیر 30 سال سن دارند، دارای شانس بیشتری جهت اخذ پذیرش هستند. ترم تحصیلی در این کشور  تابستان و زمستان است. زمان اخذ پذیرش از دانشگاه‌های کشور بسته به دانشگاه و رشته انتخابی متفاوت خواهد بود.

به طور کلی، ترم تابستان از ماه مارس شروع شده و آخرین مهلت ارسال درخواست پذیرش از سپتامبر تا اواسط ژانویه است. ترم زمستان از ماه سپتامبر شروع شده و اخرین مهلت ارسال درخواست پذیرش از ماه مارس تا اواسط ژوئیه می‌باشد.

مدارک لازم برای درخواست پذیرش

شرایط دریافت پذیرش در مقطع فوق لیسانس از دانشگاهی به دانشگاه دیگر متفاوت است. به طور کلی، مدارک اولیه مورد نیاز برای اخذ پذیرش در مقطع فوق لیسانس در کشور آلمان شامل موارد زیر می‌شود:

•    مدرک کارشناسی در رشته مرتبط
•    نمره GRE یا GMAT (در صورت نیاز)
•    مدرک زبان معتبر
•    رزومه تحصیلی
•    انگیزه نامه
•    توصیه نامه
•    کپی گذرنامه

اثبات مهارت زبان

سطح مهارت زبان مورد نیاز برای درخواست ورود به مقطع کارشناسی ارشد در این کشور متفاوت است و بستگی به دانشگاه و دوره انتخابی دانشجویان دارد. دانشجویان بین المللی فرصت تحصیل به زبان انگلیسی و آلمانی را خواهند داشت و می‌توانند زبان آموزش را انتخاب کنند. نمرات قابل قبول زبان به منظور تحصیل کارشناسی ارشد در آلمان به شرح زیر است:

•    زبان آلمانی: سطح Ⅰ یا Ⅱ در آزمون DSH، سطح C1 یا C2 در آزمون گوته، سطح 4-2 در آزمون TestDaF

•    زبان انگلیسی: نمره 90 در آزمون تافل و نمره 6.5 در آزمون آیلتس

تحصیل کارشناسی ارشد در کشور آلمان

رشته‌های کارشناسی ارشد در کشور المان

همان طور که گفته شد، دانشجویان این مقطع امکان تحصیلی به زبان آلمانی و یا انگلیسی را به انتخاب خود خواهند داشت. دانشجویان می‌توانند در طیف وسیعی از رشته‌های تحصیلی به ادامه تحصیل در این کشور در مقطع فوق لیسانس بپردازند. برخی از برنامه‌های آموزشی ارائه شده در این مقطع به شرح زیر می‌باشند:

مدیریت بازرگانی بین المللی، هوش مصنوعی، گردشگری، هتلداری و مدیریت رویدادها، تجزیه و تحلیل داده ها و مدیریت سیستم‌های اطلاعاتی، مدیریت بازرگانی، مدیریت تجارت دیجیتال، هوش تجاری و تجزیه و تحلیل، مدیریت زنجیره تأمین، بازاریابی دیجیتال، سرمایه گذاری مالی، مدیریت پروژه، حسابداری جهانی، نوآوری، استراتژی و کارآفرینی، روانشناسی، طراحی داخلی، فلسفه، سیاست و اقتصاد، مدیریت کسب و کار، مدیریت رسانه و ارتباطات، حقوق، کشاورزی، مامایی، پرستاری، پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی، مهندسی طراحی خودرو و غیره. 

دانشگاه‌ های آلمان برای تحصیل کارشناسی ارشد

دانشگاه‌ های آلمان برای تحصیل کارشناسی ارشد امکان تحصیل رایگان را فراهم می‌کنند. بیش از 300 دانشگاه عمومی همراه با 1000 برنامه آموزشی موجود است که گزینه های بسیاری را در اختیار دانشجویان بین المللی قرار می‌دهند. تحصیل رایگان در کشور آلمان می‌تواند فرصت خوبی برای دانشجویان بین المللی باشد. لیست برخی از دانشگاه‌های این کشور به شرح زیر است:

•    دانشگاه کلن (University of Cologne)

دانشگاه کلن در سال 1388 تأسیس شد. امروزه، این دانشگاه یکی از دانشگاه‌های برجسته تحقیقاتی کشور است. این دانشگاه طیف وسیعی از رشته های تحصیلی را ارائه داده و به تمامی دانشجویان خود فرصت پیشرفت می‌دهد. 

•    دانشگاه لودویگ ماکسیمیلیانس مونیخ (Ludwig Maximilians University Munich)

دانشگاه لودویگ ماکسیمیلیانس به عنوان یکی از موسسات علمی و پژوهشی برتر اروپا شناخته می‌شود. هر ساله این دانشگاه دانشمندان و دانشجویان با استعدادی را از سراسر جهان به خود جذب می‌کند. 

•    دانشگاه گوته فرانکفورت (Goethe University Frankfurt)

دانشگاه گوته فرانکفورت در میان برترین دانشگاه های تحقیقاتی در دنیا قرار دارد. این دانشگاه به نام یوهان ولفگانگ فون گوته نامگذاری شده است و طیف وسیعی از برنامه های آموزشی را به دانشجویان خود ارائه می‌دهد. 

•    دانشگاه RWTH آخن (RWTH Aachen University)

دانشگاه RWTH آخن یک دانشگاه عالی است و در حدود 45،000 دانشجو دارد. این دانشگاه دارای شهرت جهانی در تحقیقات و صنعت می‌باشد. این دانشگاه در میان برترین دانشگاه های دنیا قرار دارد

•    دانشگاه مونستر (University of Münster)

دانشگاه مونستر با بیش از 45،700 دانشجو یکی از بزرگ‌ترین دانشگاه های موجود در کشور آلمان است. این دانشگاه هر ساله دانشجویان و محققان زیادی را از آلمان و سراسر جهان به خود جذب می‌کند.

•    دانشگاه روهر بوخوم (Ruhr University Bochum)

دانشگاه روهر بوخوم دارای بیش از 43،000 دانشجو از بیش از 130 کشور جهان است. این دانشگاه از دیگر دانشگاه‌هایی که امکان تحصیل رایگان در مقطع فوق لیسانس را فراهم کرده است.

•    دانشگاه دویسبورگ اسن (University of Duisburg-Essen)

دانشگاه دویسبورگ اسن یکی از بزرگ‌ترین دانشگاه های کشور است. این دانشگاه دارای استانداردهای ملی و بین المللی در زمینه های تحقیق، آموزش و مدیریت است که همین موضوع باعث تمایل متقاضیان به تحصیل در این دانشگاه شده است. 

•    دانشگاه هامبورگ (Universität Hamburg)

دانشگاه هامبورگ بزرگ‌ترین موسسه تحقیق و آموزش در شمال کشور است. این دانشگاه طیف متنوعی از دوره‌های آموزشی و فرصت های تحقیقاتی عالی را به دانشجویان خود ارائه می‌دهد. 

•    دانشگاه آلکساندر ارلانگن-نورنبرگ (FAU Erlangen-Nürnberg)

این دانشگاه در سال 1743 تأسیس شد. این دانشگاه، یک دانشگاه تحقیقاتی قدرتمند در کشور آلمان محسوب می‌شود که دارای 39.868 دانشجو، 263 دوره تحصیلی و 4000 کارمند علمی است.

•    دانشگاه فنی مونیخ (Technical University of Munich)

دانشگاه فنی مونیخ یکی از برترین دانشگاه های اروپا محسوب می‌شود. این دانشگاه پیوندهای محکمی با شرکت ها و موسسات علمی در سراسر جهان ایجاد می‌کند.

•    دانشگاه وورتسبورگ (University of Würzburg)

دانشگاه وورتسبورگ با بیش از 28،000 دانشجو یکی دیگر از بزرگ‌ترین دانشگاه های کشور آلمان می‌باشد. این دانشگاه طیف وسیعی از رشته ها و دوره های آموزشی را ارائه می‌دهد.

هزینه تحصیل کارشناسی ارشد در آلمان

هزینه تحصیل کارشناسی ارشد در آلمان طی قانونی در دانشگاه های دولتی رایگان می‌باشند. در گذشته نه چندان دور قانونی وضع شده بود که به دانشگاه‌های دولتی موجود در کشور آلمان اجازه می‌داد سالانه شهریه ای در حدود 1000 یورو دریافت کنند؛ اما پس از سال‌ها اعتراض عمومی شهریه‌ها در سال 2014 مجدداً لغو شد. هزینه تحصیل مقطع ارشد در آلمان با مبلغ کمی به عنوان هزینه های اداری، دانشجویی و حمل و نقل عمومی همراه است که به عنوان "سهم ترم" شناخته می‌شود و از 500 یورو در سال بیشتر نمی‌شود. باید به خاطر داشت که تحصیل در دانشگاه‌های خصوصی این کشور با هزینه همراه است.

چنان چه مشتاق هستید تا درباره هزینه زندگی در آلمان اطلاعات کسب کنید، مقاله‌ای که در این رابطه تهیه شده است را مطالعه کنید.

بورسیه تحصیلی مقطع کارشناسی ارشد در کشور المان

دانشجویانی که در کشور آلمان به ادامه تحصیل در مقطع فوق لیسانس مشغول هستند، امکان دریافت انواع بورسیه و کمک هزینه‌های تحصیلی را خواهند داشت. DAAD بزرگ‌ترین سازمان کمک مالی در جهان است که این سازمان از بیش از 100،000 دانشجو پشتیبانی می‌کند.

•    بورسیه تحصیلی آلمان (The Deutschlandstipendium Program)

دولت فدرال این کشور به دانشجویان با استعداد این کمک هزینه تحصیلی را اعطا خواهد کرد. بیش از 22،500 دانشجو از این بورسیه تحصیلی بهره مند خواهند شد. دولت آلمان این بورسیه و کمک هزینه را با مشارکت بین موسسات دولتی و خصوصی اعطا می‌کند.

•    بنیاد فردریش ابرت (The Friedrich Ebert Stiftung)

بنیاد فردریش ابرت یک بنیاد سیاسی است که به دانشجویان بین المللی و بومی کمک مالی می‌کند. دانشجویان می‌توانند در هر ماه حداکثر 1000 یورو یا مبلغی را برای هزینه های ثبت نام، بیمه درمانی و نیازهای ماهانه کتاب و لوازم التحریر دریافت کنند.  

•    بنیاد هاینریش بل (Heinrich Böll Foundation)

بنیاد هاینریش بل بنیاد چندین بورسیه تحصیلی را به دانشجویان آلمانی و بین المللی ارائه می‌دهد. بورسیه تحصیلی هاینریش بل به دانشجویانی اعطا می‌شود که قصد تحصیل در رشته‌های STEM (علوم، فناوری، مهندسی و ریاضیات) را دارند. 

بهترین شهرهای المان برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد

بیش از 200،000 دانشجوی خارجی کشور آلمان را خانه دوم خود احساس می‌کند. این کشور بیش از 19،000 برنامه آموزشی فوق لیسانس به زبان انگلیسی دارد. تحصیل در هر کدام از شهرهای این کشور مطمئناً مجموعه مهارت‌های لازم برای موفقیت را در اختیار دانشجویان قرار می‌دهد. دلیل این امر این است که المان به دانشگاه‌های عالی و اقتصادی بسیار پیشرفته شهرت دارد. در این بخش به بررسی این موضوع که کدام شهرهای آلمان برای تحصیل مناسب هستند، خواهیم پرداخت.

1.    مونیخ

مونیخ پس از برلین و هامبورگ، سومین شهر بزرگ این کشور است و یک مرکز دانشجویی خارق العاده می‌باشد. این شهر همچنین یکی از مراکز مهم فناوری، هنر، نوآوری، تجارت و گردشگری در میان سایر شهرها است. شهر مونیخ علاوه بر داشتن دانشگاه‌های معتبر، یک مرکز اقتصادی قدرتمند با شرکت های مشهور از صنایع در زمینه فناوری پیشرفته، الکترونیک، ارتباطات و همچنین اتومبیل است. 

2.    برلین

برلین بهترین شهر آلمان برای تحصیل در رشته‌های پزشکی است. دانشجویان این شهر می‌توانند از بسیاری از رویدادهای فرهنگی لذت برده و از طریق طیف گسترده‌ای از موزه های جنگ و خانه های سینما با فرهنگ و تاریخ برلین آشنا شوند. علاوه بر این، هزینه‌های زندگی در برلین در مقایسه با سایر شهرهای اروپا، بسیار مقرون به صرفه است. دانشجویانی که منابع درآمد کمتری دارند نیز می‌توانند در این شهر به تحصیل مشغول شوند. 

3.    اشتوتگارت

شهر اشتوتگارت به عنوان یکی از شهرهای مناسب برای تحصیل دانشجویان رشته مهندسی در مقطع کارشناسی ارشد است. هزینه‌های زندگی در این شهر نیز بسیار مناسب است و ورود به دانشگاه های شهر را می‌توان یک انتخاب عالی دانست. ویژگی بارز دیگر این شهر جنوب غربی آلمان، سرسبزی آن است. اشتوتگارت به دلیل داشتن باغ وحش و باغ گیاه شناسی تا حد زیادی شناخته شده است و همین امر آن را به مکانی مناسب برای دانشجویان بین المللی که علاقه خاصی به طبیعت دارند تبدیل کرده است.

4.    فرانکفورت

فرانکفورت نیز جزو بهترین شهرهای المان برای ادامه تحصیل افرادی است که علاقه مند به تحصیل در رشته های مالی یا بازرگانی هستند. این شهر تمرکز زیادی در مراکز تجاری و گردشگری دارد که به اقتصاد ملی کمک می‌کنند و همچنین دانشجویان را قادر می‌سازد تا تجربه و دانش لازم را برای موفقیت در دنیای تجارت کسب کنند. 

5.    درسدن

اقامت در درسدن نسبتاً مقرون به صرفه است و دانشجویان از طریق سازمان‌های دانشجویی مانند Studentenwerk فرصت های مختلفی برای یافتن مسکن دانشجویی دارند. دانشجویان بین المللی در درسدن با شهری متنوع و پر از فرهنگ و تاریخ روبرو خواهند شد. آن ها از طریق پروژه های مشترک و فعالیت های فوق برنامه با تعداد زیادی از دانشجویان دیگر مانند خودشان معاشرت می‌کنند. 

ویزای همراه برای ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد المان

یکی از دغدغه‌های اصلی متقاضیان بین المللی برای ورود به مقطع کارشناسی ارشد، امکان بردن همراه (والدین، همسر و فرزندان) با خود به این کشور است. متقاضیان تحصیل کارشناسی ارشد در کشور آلمان باید بدانند در صورتی که خواستار ویزای همراه دانشجویی برای اعضای خانواده خود هستند، باید در ابتدا وارد کشور شده و پس از گذشت مدتی زمانی که معمولاً بین 90 تا 365 روز است درخواست ویزای همراه دانشجویی را داشته باشند.

کار پس از تحصیل کارشناسی ارشد در آلمان

وضعیت کار فارغ التحصیلان کارشناسی ارشد در کشور آلمان 

آلمان کشوری صنعتی است و فرصت های کاری زیادی برای فارغ التحصیلان مقطع کارشناسی ارشد را ایجاد کرده است. نرخ بیکاری این کشور 2.4 درصد بوده و بازار کار خوبی برای فارغ التحصیلان دارد. دانشجویان می‌توانند نه تنها در آلمان بلکه در سراسر جهان با مدرک کارشناسی ارشد این کشور کار پیدا کنند. کار در آلمان می‌تواند مقدمه‌ای برای اخذ اقامت و تابعیت این کشور باشد. 

دانشجویان از کشورهای خارج از اتحادیه اروپا که مایل به کار در این کشور صنعتی پس از فارغ التحصیلی هستند، می‌توانند اجازه اقامت خود را برای یافتن کار تا 18 ماه تمدید کنند. متقاضیان می‌توانند به محض یافتن کار برای اجازه اقامت یا کارت آبی EU درخواست کنند. آن‌ها پس از پنج سال کار در کشور فرصت درخواست اقامت را خواهند داشت. برای درخواست مجوز اقامت طولانی مدت به مدارک زیر نیاز است:

•    گذرنامه
•    گواهی مدرک دانشگاهی یا سند رسمی از دانشگاه مبنی بر موفقیت در تحصیل 
•    بیمه درمانی
•    تمکن مالی

مزایای تحصیل مقطع کارشناسی ارشد در المان

ورود به مقطع کارشناسی ارشد در این کشور با مزایای بی شماری برای دانشجویان بین المللی همراه است. برخی از مزایای تحصیل کارشناسی ارشد در این کشور بدین صورت است:
•    امنیت بالای کشور
•    اعتبار زیاد مدرک تحصیلی
•    ورود آسان به بازار کار
•    هزینه های تحصیل مقرون به صرفه
•    کیفیت بالای آموزشی
•    امکان کار در زمان تحصیل
•    امکان تحصیل به زبان انگلیسی
•    اخذ اقامت و تابعیت پس از تحصیل

سخن آخر

در این مقاله جنبه های مختلف آموزش در مقطع کارشناسی ارشد در آلمان مورد بررسی قرار گرفت. فارغ التحصیلان می‌توانند به راحتی جذب بازار کار این کشور و یا سایر کشورهای اروپایی شوند. مهم ترین مزیت ورود به دانشگاه های این کشور را می‌توان امکان تحصیل رایگان و آموزش به زبان انگلیسی دانست. اکثر دانشگاه های این کشور جزو 100 دانشگاه برتر دنیا هستند که همین موضوع باعث افزایش رقابت برای اخذ پذیرش خواهد شد.

بورسیه های مختلفی در اختیار دانشجویان خارجی این کشور قرار می‌گیرد. چنان چه شما متقاضیان عزیز به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با اقامت آلمان هستید با کارشناسان مجرب مجموعه لتسگو یونی هستید، با ما در ارتباط باشید.