چگونگیِ اقامت پس از تحصیل در کانادا از مهم‌ترین سوالاتی‌ست که در ذهن متقاضیان مهاجرت تحصیلی نقش می‌بندد؛ همان‌طور که اخذ پذیرش تحصیلی دانشگاه های کانادا و پس از آن ویزای تحصیلی کانادا دو مرحله بسیار مهم و سرنوشت‌ساز در پروسه مهاجرت تحصیلی است، اطلاع از قوانین و شرایط اقامت دائم کانادا پس از تحصیل نیز از اقدامات مهم برای اقامت در این سرزمین است. برای یافتن پاسخی درست برای سوال خود، تا پایان این بخش از سایت موسسه اعزام دانشجو لتسگو یونی با ما همراه باشید.

اقامت پس از تحصیل در کانادا

کشور کانادا یکی از پیشرفته‌ترین کشورهای مهاجرپذیر جهان است که شاخص‌های کیفیت زندگی بسیار بالایی دارد؛ از آمار جرم‌وجنایت و امنیت گرفته تا آب‌وهوای پاک و آمار بیکاری به نسبت پایین، این سرزمین یکی از بهترین کشورهای جهان برای زندگی بوده است. برای مطالعه دقیق شاخص‌های کیفیت زندگی در کانادا کلیک کنید.

افزون بر رفاه اجتماعی، بسیاری از دانشگاه های کانادا در رتبه‌بندی‌های بهترین دانشگاه های جهان دیده می‌شوند. دانشگاه تورنتو، دانشگاه مک‌گیل در مونترال و دانشگاه بریتیش کلمبیا در لیست سالانه 50 دانشگاه برتر جهان جایگاه ثابت و ویژه‌ای دارند.

کار در کانادا یکی از روش های دریافت قامت دائم کاناداست.

با نگاهی به گزارش‌ها و آمار سالانه رتبه‌بندی‌های شاخصِ کیفیت زندگی در کشورهای مختلف جهان، نام کشور کانادا را همواره در رده‌های نخست این لیست می‌توان یافت. از این رو، بسیاری از دانشجویان بعد از مهاجرت تحصیلی در این سرزمین، به دنبال استمرار و تمدید مجوز زندگی در این کشور هستند.

از سویی دیگر، به دلیل افزایش تقاضای نیروی کار متخصص و ماهر، دولت کانادا نیز برنامه‌های مهاجرتی متنوعی را برای جذب مهاجران در حیطه نیاز بازار کار کشور طراحی کرده است. یکی از این برنامه‌ها اشتغال‌زایی برای فارغ‌التحصیلانی‌ست که از موسسات آموزش عالی این سرزمین مدرک خود را دریافت کرده‌اند.

باید توجه داشت که دریافت مجوز اقامت دائم کانادا تنها با ویزای تحصیلی امکان‌پذیر نیست؛ ویزای تحصیلی کانادا مجوز اقامت کوتاه‌مدت را برای متقاضی صادر می‌کند؛ به عبارتی دیگر، دانشجو با ویزای تحصیلی کانادا فقط تا پایان دوره تحصیلیِ خود می‌تواند در این کشور به تحصیل بپردازد و در مدت کوتاهی اشتغال به کار پاره‌وقت دانشجویی داشته باشد.

اما مهاجرت تحصیلی می‌تواند مسیر دریافت مجوز اقامت دائم را برای جوانان آسان‌تر کند، دانشجو می‌تواند بعد از پایان دوره تحصیلی و دریافت مدرک فارغ‌التحصیلی شغل مورد نظر خود را پیدا و در پیِ آن مدت زمان اقامت خود را با دریافت ویزای کاری تمدید کند. اما چگونه؟

تبدیل ویزای تحصیلی به اقامت دائم کانادا

بر اساس قوانین مهاجرتی آن دانشجویانی که مدرک فارغ‌التحصیلی خود را از کالج‌ها یا دانشگاه های کانادا دریافت کرده‌اند، می‌توانند با «مجوز PGWP» به مدت محدودتی در خاک آن کشور اقامت داشته باشند. مجوز Post-Graduation Work Permit یا به طور اختصار PGWP به متقاضیانی اعطا می‌شود که قصد دارند ویزای تحصیلی خود را به اقامت دائم تبدیل کنند.

مجوز PGWP اجازه می‌دهد فارغ‌التحصیل با دریافت مدرک فارغ‌التحصیلی شغل مورد نظر را پیدا کند و قرارداد کاری بندد. بعد از یک سال اشتغال به کار، فارغ التحصیلان بین‌المللی می‌توانند واجد شرایط درخواست ویزای کاری یا حتی مجوز اقامت دائم باشند. از این رو، مهاجرت تحصیلی به عنوان یکی از روش های مهاجرت به کانادا منجر به دریافت اقامت می‌شود اما به تنهایی مجوز اقامتی محدودی برشمرده می‌شود.

مجوز کار بعد از تحصیل به دانشجویان اجازه کار تمام وقت در کانادا را میدهد.

یک شهروند خارجی زمانی می‌تواند مجوز کار پس از فارغ التحصیلی (PGWP) درخواست دهد که حداقل 18 سال سن داشته باشد و در برنامه‌ای حداقل 8 ماهه به صورت تمام وقت در کالج‌ها یا دانشگاه های کانادا تحصیل کرده باشد.

برنامه تحصیلی باید در یک موسسه آموزشی معتبر و تایید شده (DLI) ارائه شود. در پایان دوره تحصیل دانشجویان بین‌المللی باید ظرف 180 روز بعد از اتمام برنامه تحصیلی خود درخواست مجوز کار پس از فارغ‌التحصیلی را به ثبت برساند.

بعد از اتمام دوره تحصیل دانشجوی جویای کار نیازی به ترک خاک کشور ندارند؛ اما در زمان ثبت درخواست «مجوز کار پس از فارغ‌التحصیلی» باید ویزای معتبری داشته باشد. به عبارتی دیگر، دانشجو پیش از اتمام اعتبار ویزای تحصیلی کانادا باید برای مجوز PGWP درخواست دهد.

اگر ویزای تحصیلی دانشجو به پایان رسیده یا منقضی شود، می‌تواند با اخذ ویزای توریستی مجوز اقامت خود را تمدید کند، سپس برای مجوز کار اقدام کند. با این حال متقاضیانی که قبل از انقضای مجوز تحصیل خود برای PGWP درخواست می‌کنند، درخواست آن‌ها بلافاصله پردازش می‌شود و بدون وقفه می‌توانند بعد از اتمام دوره تحصیلی به کار تمام‌وقت اشتغال داشته باشند. 

قوانین مهاجرتی این سرزمین به متقاضیان این اجازه را می‌دهد که درخواست مجوز PGWP را از خارج از کشور به ثبت برسانند. برای درخواست این مجوز کافی‌ست از موسسات آموزشی دولتی دوره بعد از دبیرستان مانند کالج، استیتو یا دانشگاه های کانادا، CEGEP در کبک؛ یا موسسات آموزشی خصوصی که تحت قوانین مشابه موسسات دولتی عمل می‌کند (فقط در مورد موسسات خاصی در کبک صدق می‌کند) فارغ‌التحصیل شد.

بنابراین، پیش از اقدام برای پذیرش تحصیلی دانشگاه های کانادا باید به نوع موسسه کانادایی توجه کرد. تمامی موسساتی که می‌توانند به طور قانونی مدارک فارغ‌التحصیلی آکادمیک را برای هر سه مقطع طبق قوانین استانی اعطا کنند، از نظر سازمان مهاجرت معتبر شمرده می‌شوند.

از زمان ثبت درخواست مجوز کار پس از تحصیل تا دریافت آن حداقل سه‌ماه زمان نیاز است. پردازش PGWP می‌تواند بین 80 تا 180 روز طول بکشد؛ در این فاصله زمانی که منتظر PGWP خود هستید، می‌توانید آزادانه در این کشور کار کنید، البته به شرط اینکه قبل از تاریخ انقضای مجوز دانشجویی خود درخواست داده باشید.

با اتمام تحصیلات خود و ثبت درخواست مجوز کار می‌توانید موقتا خاک را ترک کنید. قوانین اداره مهاجرت با سفارتِ مستقر در برخی کشورها متفاوت است؛ اگر یک درخواست PGWP خارج از مرزهای کانادا ارسال شود، بسته به دفتر کارگزاری که به درخواست رسیدگی می‌کند، ممکن است مستندات بیشتری درخواست شود.

با دریافت مجوز PGWP متقاضی محدودیتی برای درخواست مجوزهای اقامتیِ دیگری ندارد. بنابراین با اشتغال به کار و پرداخت مالیات به آسانی می‌توان برای دریافت ویزای کاری اقدام کرد. علاوه‌بر این، در دیگر برنامه‌های مهاجرتی نیز می‌توان شرکت کرد.

برنامه کار پس از تحصیل در کانادا به گونه‌ای طراحی شده است که راهی کارآمد را برای به دست آوردن مجوز اقامت فراهم کند. با ادامه تحصیل در موسسات آموزشی و کسب تجربه کاری تمام وقت می‌توان با رتبه جامع (CRS) بهتری در برنامه مهاجرتی Express Entry اقدام کرد.

جهت سهولت یافتن پیشنهاد کاری بعد از دوران مهاجرت تحصیلی می‌توان حوزه مشاغل مورد تقاضا انتخاب رشته کرد. کسب تجربه کار دانشجویی همراه با مدرک فارغ‌التحصیلی از دانشگاه های کانادا در حوزه نیاز بازار کار آن، مسیر را برای رسیدن به مجوز اقامت دائم کانادا هموار می‌کند.

مشاغل مورد تقاضای کانادا

دولت کانادا هر ساله لیستی از مشاغل مورد نیاز بازار کار خود را در سطح فدرال و به تفکیک استان‌ها منتشر می‌کند. در سیستم طبقه‌بندی مشاغل، هر شغل بر اساس معیارهای مشخصی کدگذاری می‌شود و از این طریق نیاز به آن در بازار کار فدرال یا استانی سیستم برنامه‌های مهاجرتی مختلف قابل پیگیری است. جهت مطالعه شغل های مورد نیاز کانادا در آخرین گزارش‌های منتشرشده کلیک کنید.

انتخاب رشته هوشمندانه برای تحصیل در کانادا و دریافت تخصص از دانشگاه های کانادا دانشجو را به بازار کار سوق می‌دهد. بنابراین اگر قصد دریافت اقامت دائم کانادا را دارید، باید از همان ابتدا انتخابی دقیق و حساب‌شده داشته باشید.

ویزای کار بعد از تحصیل در کانادا

مجوز کار بعد از تحصیل PGWP اجازه کار در مدت‌زمان مشخصی را به دانشجوی فارغ‌التحصیل می‌دهد؛ اگر دوره تحصیلی کمتر از 8 ماه باشد، مجوز کار پس از تحصیل صادر نمی‌شود، اگر دوره تحصیلی 8 ماه تا دو سال باشد (مانند دوره کارشناسی‌ارشد)، مجوز کارِ دو ساله ارائه می‎شود و اگر طول دوره تحصیل بیش از دو سال باشد (مانند دوره دکتری و کارشناسی)، مجوز کار سه ساله خواهد بود.

در طول این مدت متقاضی می‌تواند در برنامه‌های مهاجرتی شرکت کند و با کسب امتیاز لازم ویزای کار یا حتی اقامت دائم را به دست آورد. اگر متقاضی 5 سال مستمر در خاک این کشور حضور داشته باشد، می‌تواند ویزای تحصیلی یا مجوز کار پس از تحصیل خود را مستقیم به اقامت دائم کانادا تبدیل کند.

باید توجه داشت که برخی از فارغ‌التحصیلانی که اشتغال به تحصیل در کانادا داشتند، نمی‌توانند مجوز کار پس از فارغ‌التحصیلی را به‌دست آورند؛

•    افرادی که صرفا در دوره‌های آموزش زبان (انگلیسی یا فرانسه) شرکت کرده باشند،
•    افرادی که در دوره‌های غیر آکادمیک و عمومی برای افزایش مهارت شرکت کرده باشند،
•    افرادی که از برخی برنامه‌های کمک‌هزینه تحصیلی مانند GAC شرکت کرده باشند، 
•    افرادی که دوره تحصیلی آن‌ها از راه دور باشد و در طول دوره حضور فیزیکی نداشته باشند، و...

علاوه‌بر یافتن پیشنهاد شغلی و عقد قرارداد با کارفرما، راه‌های دیگری نیز وجود دارد که به طور مستقیم متقاضی را به مجوز اقامت دائم کانادا رهنمون می‌کنند. برنامه اکسپرس اینتری یا تجربه کانادایی از جمله برنامه‌های مهاجرتی هستند که از همان ابتدا به متقاضی واجد شرایط و حتی خانواده او مجوز اقامت اعطا می‎شود.

برنامه اکسپرس اینتری کانادا

یکی از برنامه‌های مهاجرتی کانادا که جامعه هدف آن نیروی کار ماهر و متخصص است، برنامه اکسپرس اینتری یا اکسپرس انتری نام دارد که به واجدین شرایط از همان ابتدا مجوز اقامت دائم اعطا می‌شود. وضعیت تحصیلی و سابقه شغلی مرتبط با رشته تحصیلی متقاضی از جمله موارد مهم در سیستم ارزیابی این برنامه مهاجرتی برشمرده می‌شود.

این برنامه که از سال 2015 اجرایی شده، سالانه به طور متوسط 25 هزار مهاجر می‌پذیرد. سنین 22 تا 35 سال، دارندگان مدرک زبان انگلیسی با نمره 6 به بالا و مدرک فارغ‌التحصیلی از مقاطع عالی و دارندگان سابقه کار مرتبط با رشته تحصیلی شرایط مناسبی برای شرکت در این برنامه مهاجرتی دارند.

برنامه تجربه کانادایی

دانشجویان فارغ‌التحصیلی که با دریافت مجوز کار بعد از دریافت مدرک تحصیلی، یک سال تجربه کار در این کشور را داشته باشند، می‌توانند در برنامه تجربه کانادایی شرکت کنند. در واقع جامعه هدف این برنامه کارگرانی‌ست که به مدت حداقل یک‌سال تمام‌وقت به کار اشتغال داشته‌اند.

داشتن مدرک فارغ‌التحصیلی از دانشگاه های کانادا در برنامه تجربه کانادایی امتیاز محسوب می‌شود؛ اما شرایط سنی، مدرک تحصیلی، مهارت زبان‌های انگلیسی یا فرانسوی، میزان درآمد در طول تجربه کار در این کشور از الزامات شرکت در این برنامه به حساب می‌آیند.

اقامت بعد از تحصیل در کبک کانادا

همان‌طور که می‌دانید برخی از قوانین مهاجرتی در استان کبک با قوانین فدرال کمی متفاوت است. برای مثال متقاضیان تحصیل در کانادا در این استان باید ابتدا در دوره پیش‌نیاز سِژپ CEGEP شرکت کنند. قوانین اقامت دائم بعد از تحصیل در کبک نیز کمی متفاوت و آسان‌تر است.

اگر متقاضی تحصیل در کانادا به مدت 1800 ساعت یا بیشتر (معادل دو سال دوره تمام‌وقت) تحصیل کند و مدرک حرفه‌ای (DEP) یا گواهینامه تخصصی (ASP) دریافت کند، واجد شرایط اقامت دائم کانادا می‌شود!

با شرکت در برنامه تجربه کبکی (PEQ)، دانشجویانی که قصد زندگی و کار در استان کبک دارند، می‌توانند با ارائه مدرک فارغ‌التحصیلی و همچنین مدرک زبان فرانسوی با مهارت پیشرفته در این استان آزادانه مشغول به کار شوند. این برنامه اجازه ارتقا مهارت زبان فرانسوی را به متقاضی می‌دهد. باید توجه داشت که ادامه تحصیل دوباره این مجوز را باطل می‌کند.

کار بعد از تحصیل در کانادا منجر به دریافت اقامت دائم کانادا می‌شود.

برای کسب اطلاعات دقیق‌تر، بررسی رشته تحصیلی خود بر اساس معیارهای بازار کار و اعتبار موسسه آموزش عالی مورد نظر خود می‌توانید از مشاوره کارشناسان مجرب و کارآزموده ما در بخش اعزام دانشجو لتسگو یونی استفاده کنید. جهت رزرو آنلاین وقت مشاوره مهاجرت کلیک کنید.