سطح بالای کیفیت زندگی در کانادا یکی از جذابیت این کشور برای مهاجرت است؛ بر اساس مطالعات سازمان همکاری‌های اقتصادی و توسعه (OECD) کشور کانادا هر ساله در شمار برترین کشورهای جهان برای زندگی قرار گرفته است. در شاخص «زندگی بهتر» در مقایسه با معیارهای زندگی مطلوب سایر کشورها، کشور کانادا هر ساله امتیاز و جایگاه چشمگیری را کسب می‌کند.

کیفیت زندگی در کانادا

سال‌هاست نام کشور کانادا در صدر لیست برترین کشورها برای زندگی قرار گرفته است. فراتر از دسترسی گسترده به نیازهای اولیه زندگی (خوراک، پوشاک و مسکن) کیفیت آموزش و مراقبت‌های بهداشتی، امنیت شغلی، ثبات اقتصادی و سیاسی، آزادی فردی و طبیعت خیره‌کننده از جمله معیارهای این دسته‌بندی محسوب می‌شوند.

بر اساس داده‌های آماری معیارهای زندگی مطلوب در کانادا از جمله مسکن، رفاه خصوصی، امنیت شخصی، وضعیت سلامتی، ارتباطات اجتماعی، کیفیت محیط زندگی، شغل و درآمد، تعادل کار و زندگی، تحصیلات و کسب مهارت‌ها، مشارکت مدنی و ثروت بالاتر از متوسط قرار گرفته است. جهت یافتن پاسخی قانع‌کننده برای این پرسش (کیفیت زندگی در کانادا چگونه است؟) در این بخش از مجله لتس گو یونی به بررسی این معیارها پرداخته‌ایم.

کیفیت بالای زندگی در کانادا موجب شده این کشور مقصد اول مهاجرت قرار بگیرد.

مسکن 

مسکنِ مطلوب یکی از مهم‌ترین نیازهای زندگی و یکی از اساسی‌ترین معیارهای کیفیت زندگی محسوب می‌شود. مسکن یکی از چهار نیاز اساسی انسان است، اما مسئله فقط چهار دیوار و یک سقف نیست؛ پناهی امن برای اعضا خانواده، تامین نیاز به امنیت و حفظ حریم خصوصی ... همه این عناصر دست به دست هم می‌دهد تا یک اقامتگاه به خانه تبدیل شود. حالا این سوال پیش می‌آید که آیا همه مردم توانایی تهیه مسکن مناسب را دارند؟

نرخ مالکیت مسکن در این کشور به طور میانگین حدود 66 درصد است. با اینکه قیمت مسکن در برخی کلان‌شهرهای کانادا بالاتر از میانگین جهانی برآورد می‌شود، اما به طور متوسط شهروندان این کشور حدود 22 درصد درآمد خالص سالانه خود را صرف سقف بالای سر خود می‌کنند. با نگاهی به آمار OECD درمی‌یابیم که این میزان تنها 2 درصد بالاتر از میانگین جهانی است.

درآمد

اگرچه پول نمی‌تواند خوشبختی را از به صورت سحرآمیزی از آستینش بیرون آورد، اما وسیله مهمی برای دستیابی به سطح زندگی بالاتر و در نتیجه رفاه بیشتر محسوب می‌شود. ثروت و موقعیت اقتصادی بالاتر می‌تواند دسترسی به منابع آموزشی با کیفیت، مراقبت‌های بهداشتی و سلامت و کیفیت مسکن را بهبود بخشد. 

طبق آخرین آمار میانگین درآمد مشاغل تمام‌وقت کشور کانادا 54,630 دلار اعلام شده است؛ بالاترین میزان درآمد در استان نیوفاندلند و لابرادور ثبت شده و پایین درآمدها متعلق به حوزه نورت‌ورست و نوناوات است. خدمات اسکان و مواد غذایی از جمله پردرآمدترین مشاغل این کشور محسوب می‌شوند.

طبق آخرین برنامه‌ریزی‌های استان‌های کانادا کاهش آمار بی‌کفایتی و ناکارآمدی در بخش خصوصی و از بین رفتن موانع پیشرفت، افزایش میزان رضایتمندی شهروندان را در پی داشته است. جهت بهبود چشم‌انداز کیفیت زندگی در اقشارِ با درآمد متوسط برنامه‌های کمکی اجباری با مداخله جدی‌تری طراحی شده؛ ثبت‌نام خودکار در حقوق بازنشستگی خصوصی با مشوق‌های مالی هدفمند یکی از این برنامه‌هاست که از سال 2003 به مرحله اجرا رسیده است.

امنیت شغلی

امنیت شغل نتایج اثربخش بسیاری را منتج می‌شود از جمله تامین منبع درآمد، بهبود همه‌پذیری اجتماعی، تحقق آمال و آرزوهای فردی، ایجاد عزت نفس و در نهایت رشد مهارت‌ها و شایستگی‌ها را در پی دارد. در بازار کار کانادا حدود 73 درصد از جمعیت با میانگین سنی 15 تا 64 سال شاغل هستند. این رقم از متوسط اشتغال OECD (یعنی 68٪) بالاتر است.

در حال حاضر 0.8٪ درصد نیروی کار کانادا در سال گذشته (و پیش‌تر) بیکار بوده‌اند؛ این آمار کمتر از متوسط OECD (یعنی 1.8٪) است. ناامنی شغلی و ترس از دست دادن درآمد در میان شاغلین کانادایی 6 درصد اعلام شده و کمتر از متوسط OECD (یعنی 77 درصد) بوده است.

برنامه‌های هدفمند استانی متنوعی برای به کارگیری نیروی ماهر طراحی شده و به اجرا درآمده است. برنامه کارگران قدیمی (TIOW) در سال 2007 برای کمک به کارگران مسن‌تر راه‌اندازی شد؛ این طرح که شامل حال افراد بیکار بین 55 تا 64 سال می‌شود و سنین بالا را هدف قرار می‌دهد؛ تا به امروز با آموزش مهارت‌های گروهی به این دسته از افراد جویای کار، برنامه TIOW در بیش از 800 پروژه اشتغال ایجاد کرده است. 

تحصیلات

پرورش قشر تحصیل‌کرده و آموزش‌دیده در سیر ایجاد رفاه اجتماعی و بهبود شرایط اقتصادیِ یک کشور ضروری است. آموزش و پرورش همواره نقشی اساسی در ایجاد بستر انتقال دانش، مهارت و شایستگی ایفا می‌کند تا مسیر جامعه و اقتصاد کشور به سوی موفقیت شتاب گیرد. 

بر اساس سیستم آموزشی این کشور کانادایی‌ها در سنین 5 تا 39 سالگی به طور متوسط 17.3 سال تحصیل می‌کنند ( تقریباً مشابه متوسط 17.2 سال OECD) و حدود 91٪ بزرگسالان 64- 25 ساله تحصیلات عالی را به پایان می‌رسانند (بسیار بالاتر از میانگین 78٪ OECD). در واقع کانادا کشوری با عملکرد عالی OECD در زمینه خواندن سواد، ریاضیات و علوم شناخته شده است که میانگین امتیاز آموزش 523 (بالاتر از میانگین 486 OECD) را کسب کرده است.

میزان کیفیت سیستم آموزشی این کشور به اینجا ختم نمی‌شود؛ هر ساله بیش از هفت هزار متقاضی مهاجرت تحصیلی از کالج‌ها و دانشگاه های کانادا پذیرش تحصیلی دریافت می‌کنند و از کیفیت آموزش در شبکه موسسات آموزشی این کشور بهره‌مند می‌شوند.

سلامت و بهداشت

بیشتر کشورهای صدرنشین لیست OECD طی دهه‌های گذشته به لطف بهبود شرایط زندگی، مداخلات بهداشتی عمومی و پیشرفت در مراقبت‌های پزشکی، از دستاوردهای زیادی در امید به زندگی برخوردار بوده‌اند. متوسط امید به زندگی در کانادا برای مردان 80 سال و برای زنان 84 سال است.

معمولا امید به زندگی با هزینه بیشتر برای مراقبت و پیش‌گیری‌های مراقبتی - بهداشتیِ فرد در ارتباط است؛ اگرچه عوامل بسیاری در امید به زندگی تأثیر دارند (مانند استاندارد زندگی، سبک زندگی، تحصیلات و عوامل محیطی).

به طور کلی مردم این کشور به لحاظ فیزیولوژی سالم هستند و این کشور از نظر بیماری‌های خطرناک یا عفونی مشکل عمده‌ای ندارد. سرطان و بیماری‌های قلبی نیمی از آمار علل مرگ‌ومیر طبیعی را به خود اختصاص داده‌اند. 

در انتاریو، پرجمعیت‌ترین استان کانادا، دولت کیفیت مراقبت طولانی مدت (LTC) را کنترل می‌کند. در این برنامه دسترس بودن نیازهای مراقبتی و بهداشتی، اثربخشی، ایمنی و مناسب بودن منابع و همچنین علائم افسردگی بررسی می‌شود. 

محیط زیست

کیفیت محیط زیست محل زندگی تاثیر مستقیم بر سلامتی کیفیت زندگی می‌گذارد. علیرغم مداخلات ملی و بین‌المللی جهت کاهش انتشار عمده آلاینده‌ها در اغلب کشورها، اثرات آلودگی هوای شهری همچنان رو به وخامت گذاشته است؛ پیش‌بینی می‌شود تا سال 2050 آلودگی هوا به مهم‌ترین دلیل زیست‌محیطی مرگ‌ومیر زودرس در جهان تبدیل شود.

سطح ریزگردهای آلاینده‌های PM2.5 در کشور کانادا 7.3 میکروگرم بر مترمکعب گزارش شده است که کمتر از متوسطOECD  (13.9 میکروگرم بر متر مکعب) و کمتر از حد دستورالعمل سالانه سازمان بهداشت جهانی (10 میکروگرم بر متر مکعب) است. 

دسترسی به آب پاکیزه یکی از اساسی‌ترین نیازهای انسان است که با وجود پیشرفت قابل توجه در کشورهای صدرنشین لیست OECD هم تشخیص کیفیت آب شیرین همیشه آسان نیست. مردم کانادا رضایتمندی 91٪ درصدی خود را در OECD (بالاتر از میانگین 81٪.) از آب آشامیدنی مصرفی و همچنین منابع آبی جاری در طبیعت به ثبت رسانده‌اند. 

اکوسیستم متنوع طبیعی کشور کانادا زبان‌زد طبیعت‌گردان و توریست‌های این کشور است. این سرزمین پهناور از 25٪ پهنه‌های آبی، 16٪ قطبی و 15٪ جنگلزارهای سبز و زنده تشکیل شده است. حدود 90 درصد از خاک این کشور ساکنی ندارد و طبیعتی بکر و خارق‌العاده در آن حکمرانی می‌کند.

زیبایی طبیعت و هوای پاک در اغلب شهرها، یکی از عناصر کیفیت زندگی در کانادا محسوب می‌شود.

امنیت فردی 

امنیت شخصی یکی از مهم‌ترین عناصر اصلی رفاه و کیفیت زندگی محسوب می‌شود. آیا هنگام پیاده‌روی تنها در شب احساس امنیت می‌کنید؟ حدود 82٪ از مردم این کشور پاسخ مثبت به این سوال داده‌اند؛ در واقع بیش از میانگین OECD که 68٪ اعلام شده است. 

بر اساس شاخص صلح جهانی GPI نام کانادا جایگاه ثابتی در لیست کشورهایی با کم‌ترین آمار جرم و جنایت یافته است. در حال حاضر این کشور در رده ششم امن‌ترین کشور جهان قرار گرفته است که شامل امنیت در اقتصاد، سرمایه‌گذاری، شغل، مسکن، تولید و صنعت، و امنیت فردی می‌شود.

تعداد کل زندانی‌های سراسر کشور کانادا حدود 40 هزار نفر اعلام شده است؛ یعنی کمتر از 0.05 درصد جمعیت این کشور! نزدیک به 99 درصد زندانیان مرد هستند و جمعیت اندکی از زندانیان زن به زندان‌های ویژه زنان اعزام می‌شوند؛ جایگاه هر دو گروه از سازمان جهانی حقوق بشر امتیازهای بالایی به دست آورده‌ است.

نام بسیاری از شهرهای کانادا در میان بهترین شهرهای جهان برای زندگی دیده می‌شود؛ با در نظر گرفتن امنیت فردی و دیگر معیارهای کیفیت زندگی، شهر ونکوور در رده 5 جهان، تورنتو 16 و مونترال در رتبه 21 جهانی قرار دارد.

کیفیت زندگی در شهرهای کانادا

شاخص‌های زندگی مطلوب دست‌به‌دست هم داده تا کانادا به بهترین کشور برای زندگی و همزمان به میزبان گرمی برای مهاجران تبدیل شود. بسیاری از متقاضیان مهاجرت تحصیلی پیش از اقدام برای اخذ پذیرش تحصیلی درباره بهترین شهرهای کانادا برای زندگی مطالعه می‌کنند. بر اساس شاخص کیفیت زندگی شهرهای ویکتوریا، کبک، کلگری، ونکوور و اتاوا به عنوان 5 شهر برتر کانادا برای زندگی انتخاب شده‌اند. 

در ادامه لیستِ بهترین شهرهای کانادا برای زندگی، شهرهای کلونا، هلیفکس، ادمونتون، میسیساگا، مونترال، رجینا، تورنتو، وینیپگ و همیلتون پشت سر هم قرار گرفته‌اند؛ جالب است که بدانید، برخی از بهترین دانشگاه های کانادا در این شهرها واقع شده‌اند. 

شاخص کیفیت زندگی در شهر ویکتوریا کانادا

در سایت آماری نومبئو شهر ویکتوریا با شاخص 186.24 بالاترین کیفیت زندگی را در بین شهرهای کانادا از آن خود کرده و در صدر بهترین شهرهای کانادا برای زندگی قرار گرفته است. به نقل از این منبع، شاخص امنیت در این شهر 64.72، شاخص آب‌وهوا 92.52، شاخص آلودگی محیط‌زیست 14.96، و شاخص هزینه‌های زندگی 71.78 اعلام شده است. 

شاخص کیفیت زندگی در شهر کبک کانادا

دومین شهر برتر این سرزمین پهناور با معیارهای کیفیت زندگی در کانادا شهر کبک معرفی شده است. این شهر با شاخص کلی کیفیت زندگی 179.70، مرکز استان کبک شناخته می‌شود. به نقل از آخرین گزارش‌های سایت نومبئو این شهر شاخص امنیت 85.48، شاخص آب‌وهوا 47.98، شاخص آلودگی محیط‌زیست 29.29، و شاخص هزینه‌های زندگی 65.75     را دارد.

شاخص کیفیت زندگی در شهر کلگری کانادا

کلگری یکی از کلان‌شهرهای استان آلبرتاست که شاخص کیفیت زندگی 178.21 را در مجموع به دست آورده است. امنیت شهر کلگری شاخص 65.51 را دارد، شاخص آب‌وهوا 33.09، شاخص آلودگی محیط‌زیست 23.97، و شاخص هزینه‌های زندگی 72.61 است.

شاخص کیفیت زندگی در شهر ونکوور کانادا

ونکوور یکی از کلان‌شهرهای استان بریتیش کلمبیاست که در میان متراکم‌ترین و متنوع‌ترین شهرهای کانادا قرار دارد. این شهر مهاجرپذیر شاخص کیفیت زندگی 176.00 را کسب کرده است؛ امنیت در این شهر شاخص 63.48، آب‌وهوا شاخص 91.15، آلودگی محیط‌زیست شاخص 24.17، و هزینه‌های زندگی شاخص 73.92 را دارد.

شاخص کیفیت زندگی در شهر اتاوا ایرانیان

پایتخت کشور کانادا در جوار رود پرآب اتاوا شاخص کیفیت زندگی 173.58 را به دست آورده است. شاخص امنیت این شهر بالاتر از شهرهای بالا و عدد 74.21 است. شاخص آب‌وهوای اتاوا 44.46، شاخص آلودگی محیط‌زیست 21.68 و شاخص هزینه‌های زندگی در این شهر 72.16 است.

بهترین شهر کانادا برای ایرانیان

معمولا پیش از مهاجرت تحصیلی به کانادا، دانشجویان اغلب به دنبال بهترین دانشگاه های کانادا و شرایط پذیرش تحصیلی آن‌ها هستند؛ اما پیش از این موارد، کیفیت زندگی و تناسب آن با فرهنگ از جمله مهم‌ترین مواردی‌ست که پیش از مهاجرت باید درباره آن اندیشید.

بر اساس آخرین آماری که از ایرانی‌های مقیم این کشور در سال 2016 منتشر شد، بیش از 97 هزار ایرانی در منطقه تورنتو بزرگ، بیش از 46 هزار ایرانی در منطقه ونکوور بزرگ و حدود 25 هزار نفر در منطقه مونترال زندگی می‌کنند. 

بر این اساس می‌توان گفت که شهرهای مهاجرپذیر تورنتو، ونکوور، مونترال، کلگری از جمله شهرهای مناسبی برای زندگی در کانادا برشمرده می‌شوند؛ چراکه جمعیت هم‌وطنانی که زندگی در کانادا را برگزیده‌اند، در این شهرها قابل توجه است و شاخص کیفیت زندگی در این شهرهای ارقام قابل توجهی را نمایش می‌دهد.

با توجه به اقلیم گرم‌وخشک ایران، زندگی در کشوری که در نواحی جنوبی قطب شمال واقع شده، شاید در ابتدا کمی دشوار باشد. با در نظر گرفتن شرایط آب‌وهوایی این کشور در قیاس با ایران می‌توان گفت که شهرهای ونکوور، ویکتوریا، وینزور، تورنتو، اوشاوا و همیلتون نیز گزینه‌های مناسبی برای زندگی در کانادا محسوب می‌شوند. 

با وجود شاخص های کیفیت زندگی در کانادا، زمستان های سرد این کشور به یکی از معضلات مهاجران تبدیل شده است.

مهاجرت به کانادا

کیفیت زندگی در کانادا و مزایای آن مورد توجه بسیاری از متقاضیان مهاجرت قرار گرفته و همواره به عنوان اولین مقصد مهاجرت در نظر گرفته می‌شود. دریافت مجوز اقامت (موقت و دائم) در این کشور از طریق کار، تحصیل، سرمایه‌گذاری، ازدواج و تولد امکان‌پذیر است؛ ناگفته نماند که این کشور برنامه‌های مهاجرتی متنوعی را در سطح فدرال و استانی نیز ارائه می‌کند. 

بیشینه متقاضیان مهاجرت به کانادا از طریق «مهاجرت تحصیلی» اقدام می‌کنند. همان‌طور که می‌دانید، قوانین پذیرش تحصیلی دانشگاه های کانادا چندان هم دشوار نیست؛ برای این منظور نیازی به شرکت در آزمون ورودی دانشگاه‌ها یا ارائه مدرک فارغ‌التحصیلی از دانشگاه‌های خارجی نیست. 

دانش‌آموزان و دانشجویان ایرانی با ارائه مدرک فارغ‌التحصیلی از موسسات آموزشی معتبر داخلی نیز می‌توانند برای مهاجرت تحصیلی اقدام کنند. با رزرو وقت مشاوره مهاجرت تحصیلی می‌توانید از تجربه و دانش همکاران ما در بخش اعزام دانشجوی لتس‌گویونی بهره‌مند شوید.