اگر در سال جدید قصد مهاجرت به کانادا را دارید، قطعاً شغل های مورد نیاز کانادا 2024 از مواردی است که باید در مورد آن اطلاعات کسب کنید. چرا که داشتن درآمد و آینده شغلی در مهاجرت موفق نقش مهمی دارد. لیست مشاغل مورد نیاز کانادا هر سال توسط دولت کانادا به‌روزرسانی می‌شود تا متقاضیان مهاجرت به این کشور در زمینه تخصص مطرح شده شانس خود را امتحان کنند. شغل های پرتقاضا در کانادا در سطح فدرال و استانی اعلام می‌شود تا دولت این کشور با جذب نیروی کار متخصص نیاز خود را برطرف کند.

بنابراین در این پُست از مجله مهاجرت تحصیلی لتسگو یونی لیست مشاغل مورد نیاز کانادا در سال جدید میلادی را در اختیار شما قرار می‌دهیم. اگر قصد مهاجرت به کانادا در سال 2024 را دارید، برای مطالعه شغل های مورد نیاز کانادا 2024 با ما در این مطلب همراه شوید.

شغل های مورد نیاز کانادا

شغل های مورد نیاز کانادا در سال 2024 فرصت های شغلی متنوعی را در زمینه های مختلف برای مهاجران واجد شرایط ارائه می دهد. هر ساله دولت کانادا اقدام به ارائه لیستی از مشاغل می‌کند که از آن طریق نیروی متخصص خارجی جذب کند و شغل‌ های مورد نیاز کانادا را پوشش دهد. در این طرح که به اکسپرس اینتری مشهور است، به متقاضیان واجد شرایط و خانواده‌‎شان مجوز اقامت دائم کانادا اعطا می‌شود.

یکی دیگر از روش‌های مهاجرت به کشور کانادا داشتن پیشنهاد شغلی یا به اصطلاح جاب‌ آفر کانادا است. با داشتن پیشنهاد شغلی از کارفرمایان کانادایی می‌توان با ویزای کاری کانادا وارد خاک این کشور شد. درصورتی که شرایط ادامه همکاری با کارفرما وجود داشته باشد، پس از 2 سال می‌توان اعتبار ویزای کاری را تمدید کرد و پس از 5 سال اقامت موقت در این کشور، به اقامت دائم کانادا دست یافت.

از آنجا که کیفیت زندگی در کانادا و فرصت‌های شغلی در این کشور موجب افزایش تقاضای شغل از سوی متقاضیان مهاجرت به این کشور شده است، برنامه‌های جذب نیروی کار ماهر یا اسکیلد ورکر Skilled Workers طرفدار بیشتری دارد. به همین دلیل ابتدا نگاهی به سیستم جذب نیروی کار متخصص می‌اندازیم و سپس به لیست شغل های مورد نیاز کانادا می‌پردازیم.

لیست شغل های مورد نیاز کانادا 2023

برنامه اکسپرس اینتری کانادا چیست؟

ورود سریع به کانادا یا به اصلاح اکسپرس اینتری، یک برنامه مهاجرتی جذب نیروی کار متخصص به کانادا توسط یک سیستم امتیازدهی است؛ متقاضی واجد شرایط با شرکت در این برنامه و با کسب امتیاز لازم، اقامت دائم کانادا دریافت می‌کند و می‌تواند بدون هیچ محدودیتی در کشور کانادا مشغول به کار و تحصیل شود.

این برنامه که از سال 2015 در سطح استانی (Provincial Nominee Programs (PNP و فدرال Federal Skilled Worker Class فعالیت می‌کند، توسط دولت کانادا و اداره مهاجرت این کشور مدیریت می‌شود.

مدرک تحصیلی آکادمیک، توانایی و مهارت در زبان انگلیسی و فرانسوی و مهارت و تجربه کاری مرتبط با مدرک تحصیلی از معیارهای صلاحیت متقاصی برای دریافت امتیاز لازم در اکسپرس اینتری و سایر برنامه‌های جذب نیروی کار ماهر به حساب می‌آیند و عواملی مانند شرایط سنی، میزان تحصیلات، تجربه تحصیل و اقامت در کانادا و انعطاف‌پذیری (سازش و خوگیری با محیط جدید) در نتیجه نهایی گزینش نیروی کار ماهر تأثیرگذار هستند.

اما پیش از هر چیز بهتر است در ادامه روش طبقه بندی مشاغل کانادا را بررسی کنیم.

سیستم طبقه‌بندی ملی مشاغل کانادا

دولت کانادا جهت طبقه‌بندی مشاغل مورد نیاز کانادا و کسب‌ و‌ کارها اقدام به طراحی سیستمی نظام‌مند کرده تا با کدگذاری مشاغل، آن‌ها را بر حسب نیاز خود طبقه‌بندی کند. ناک یا (NOC (National Occupational Classification یک کد 4 رقمی‌ است که به این مشاغل تعلق می‌گیرد و هر کدام مفهوم خاصی دارد. به این صورت که:

  • رقم اول در کد ناک نمایان‌گر گروه شغلی و نوع مهارت است. برای مثال کدی که با عدد 0 (صفر) شروع شود، مشاغل گروه صفر یعنی شغل‌‌های مدیریتی را شامل می‌شود.
  • رقم دوم سطح مهارت مورد نیاز است؛ مهارت فردی بر اساس تجربه و مدرک تحصیلی مرتبط با شغل تعیین می‌شود.
  • رقم سوم گروه‌های اصلی را نشان می‌دهد که شامل 40 گروه است.
  • رقم چهارم گروه‌های فرعی شغلی را نشان می‌دهد که در اصل زیرمجموعه گروه‌های اصلی قرار می‌گیرد و شامل 140 گروه می‌شوند.

برای مثال شغل نانوایی با کد ناک 6332 را مورد بررسی قرار می‌دهیم. عدد 6 مهارت فروش و خدمات را نشان می‌دهد، رقم دوم 3 سطح مهارت را بیان می‌کند که کارآموزی و تحصیلات کالج است. دو رقم اول 63 گروه اصلی (سرپرستی خدمات و مشاغل خدماتی) را اعلام می‌کند.

همان‌طور که گفتیم در سیستم طبقه‌بندی ناک رقم اول نشان‌دهنده گروه مهارتی‌ است. اگر عدد 0 در جایگاه رقم اول قرار بگیرد، نمایان‌گر مشاغل مدیریتی است؛ عدد 1 مشاغل تجاری، مالی و اداری، عدد 2 بیان‌گر مشاغل مربوط به علوم طبیعی و کاربردی و مشاغل مرتبط است. در این سیستم عدد 3 نمایشگر مشاغل مربوط به سلامتی و عدد 4 مشاغل حوزه آموزش، قانون و مدرسه، و خدمات اجتماعی و دولتی را نشان می‌دهد.

در کد ناک عدد 5 مشاغل هنری، فرهنگی، تفریحی و ورزشی را نشان می‌دهد و عدد 6 نشانی از مشاغل مربوط به فروش و خدمات است. عدد 7 نماینده‌ای از مشاغل مربوط به تجارت، حمل و نقل و تجهیزات مشاغل عملیاتی و مرتبط با آن است. عدد 8 مشاغل حوزه منابع طبیعی، کشاورزی و مشاغل تولیدی مرتبط را نشان می‌دهد و عدد 9 نماینده مشاغل تولیدی و خدمات است.

کد ناک در بسیاری از سازمان‌ها و صنایع مختلف کشور کانادا کاربرد دارد و مهم‌ترین آن‌ها سیستم اکسپرس اینتری کاناداست. تمام مشاغل در کانادا در پنج گروه اصلی قرار می‌گیرند:

  • گروه 0 صفر: تمام مشاغل مدیریتی از مدیریت رستوران گرفته تا کاپیتان‌های کشتی در امور مربوط به ماهیگیری
  • گروه A: مشاغلی که نیاز به تخصص آکادمیک و مدارک فارغ‌التحصیلی از مقاطع دانشگاهی دارند؛ مانند پزشک‌ها، معمارها و ...
  • گروه B: مشاغل فنی که نیاز به مدرک حرفه‌ای دارند. شاغلین در این قبیل مشاغل باید گواهی و مدرک مرتبط با حرفه خود داشته باشند؛ مانند تکنسین برق، سرآشپز و ...
  • گروه C: مشاغلی که فقط به مدرک دیپلم و یک دوره آموزشی نیاز دارند؛ مانند رانندگان خودروهای سنگین، قصاب صنعتی، گارسون و ...
  • گروه D: مشاغلی که نیازی به مدرک و دوره آموزشی ندارند و تنها به آموزش حین کار بسنده می‌کنند؛ مانند کارگران برداشت میوه از زمین‌های زراعی، کارگران امور نظافت و ... 

 همانطور که اشاره کردیم دولت کانادا با این طبقه‌بندی مشاغل مورد تقاضا در کانادا را اعلام می‌کند. در حال حاضر مهاجرت به کشور کانادا از طریق سیستم اکسپرس اینتری و نیروی کار ماهر به مشاغل دسته 0، A یا B نیاز دارد. مشاغل گروه C و D می‌توانند در برنامه‌ مهاجرتی نامزدهای استانی یا آتلانتیک پایلوت شرکت کنند. 

برنامه مهاجرتی نامزدهای استانی، مربوط به مشاغل مورد نیاز هر یک از استان‌های کانادا می‌شود. هر یک از 10 استان کانادا برنامه‌ها و طرح‌های جذب نیروی کار ماهر یا همان ایکیلد ورکر دارند که شرایط و مزایای مشخصی دارند. این طرح شامل تمام گروه‌های مشاغل طبقه‌بندی ناک می‌شود.

طرح آتلانتیک پایلوت مختص منطقه آتلانتیک کاناداست که استان‌های نیوبرانزویک، نوا اسکوشیا، پرینس ادوارد و نیوفاندلند و لابرادور را در بر می‌گیرد. مهاجرت به کشور کانادا با شرکت در برنامه آتلانتیک پایلوت در گروه‌های شغلی 0 ، A ، B و C صورت می‌گیرد.

شغل های مورد نیاز کانادا 2023

لیست شغل های مورد نیاز کانادا

لیست شغل های مورد نیاز کانادا هر ساله توسط این کشور اعلام می‌شود. با توجه به بحران کووید 19 در سال 2021 لیست مشاغل مورد نیاز کانادا با تغییراتی مواجه شد؛ بسیاری از کارفرماها برای پیشبرد اهداف اقتصادی خود در سایه پاندمی کرونا اقدام به دورکاری کردند و مشاغلی مانند پشیتبان مرکز تماس، دستیار اجرایی، خدمات پشتیبانی کامپیوتری، مدیر منابع انسانی، مشاور فناوری اطلاعات، تحلیل‌گر داده، بازاریاب دیجیتال، حسابدار، مدیر شبکه‌های اجتماعی و مدیر پروژه رونق یافت.

دولت کانادا در آخرین به‌ روز رسانی لیست مشاغل در انتهای سال 2023 تصمیم گرفته است تا همچنان از لیست مشاغل با کدهای ناک در سال 2023 استفاده کند. بنابراین در کنار شغل های پرتقاضا که در بالا نام برده شد، شغل های دیگری نیز در میان برنامه‌های مهاجرت به کانادا به چشم می‌خورند که این مشاغل در بیشتر استان‌های کانادا تقاضا دارند و هر سال در لیست شغل های مورد نیاز کانادا قرار می‌گیرند. این شغل‌ها عبارتند از:

پرستاری

همچنان یکی از مشاغل پرتقاضا کانادا در سال 2024 مشاغل حوزه بهداشت و درمان است. پس از شیوع بیماری کرونا ویروس، نیاز شدیدی به پرستاران در کشورهای مختلف ایجاد شد و پرستاران واجد شرایط یا فارغ‌التحصیلان علوم پزشکی از دانشگاه‌های کانادا می‌توانند در این کشور مشغول به کار شوند. به دلیل نیاز بالا به شغل پرستاری و کادر درمان، دولت کانادا برنامه‌های زیادی برای جذب گروه شغلی پرستار با کد ناک 3012 و گروه مهارتی A ایجاد کرده است.

میانگین حقوق پرستاران در کانادا 70,975 دلار در سال است و حداقل مدرک تحصیلی لازم برای استخدام در کانادا، مدرک کارشناسی است. همچنین در حال حاضر در استان‌های شمالی کانادا از جمله در قلمرو نووناوت (Nunavut) و یوکان (Yukon) نیاز بالایی برای این شغل وجود دارد.

توسعه‌دهنده وب

کشور کانادا همواره در حوزه IT خوش درخشیده است و با توجه به سرعت رو به رشد صنعت تکنولوژی در این کشور، امسال هم از تقاضای بالایی برای مشاغل این حوزه در کشور کانادا دیده می‌شود. توسعه‌دهنده وب با کد ناک 2175 و گروه مهارتی A، از زیر مجموعه گروه شغلی فناوری اطلاعات و از جمله مشاغل دارای تقاضای بالا در کانادا محسوب می‌شود.

با توجه به برنامه جذب نیروی کار ماهر در کانادا امکان دریافت ویزای کاری برای این شغل وجود دارد. همچنین توسعه‌دهندگان وب می‌توانند از طریق برنامه‌های استانی برای دریافت اقامت دائم اقدام کنند. داشتن مهارت‌های نظیر جاوا  Java، جاوا اسکریپت Javascript، لینوکس Linux ،SQL، پایتون Python، سی‌شارپ #C و سی C / سی‌ پلاس پلاس ++C می‌تواند در یافتن شغل متقاضی را در اولویت کارفرما قرار دهد.

میزان درآمد توسعه‌دهنده وب به طور میانگین 72,627 دلار در سال است و در استان های مانیتوبا، آلبرتا و اونتاریو تقاضا برای این شغل بیشتر است. همچنین حداقل مدرک تحصیلی لازم برای استخدام مدرک کارشناسی مهندسی کامپیوتر و یا IT است.

مهندسی برق

یکی از حوزه‌هایی که در دوران پاندمی کرونا آسیب قابل توجهی دید، مشاغل مربوط به مهندسی است که همواره در شمار شغل های پر تقاضا در کانادا قرار دارد. به خصوص مهندس برق با کد ناک 2133 و گروه A، از این دسته محسوب می‌شود. در این رشته داشتن تسلط کافی و دانش مهارت در زبان فرانسوی می‌تواند نقش مهمی در موفقیت متقاضیان مهاجرت به کشور کانادا ایفا کند.

میانگین حقوق مهندس برق در کشور کانادا سالانه 91,832 دلار است و بیشترین میزان درآمد برای این رشته در استان‌های نیوفانلند، ساسکچوان، آلبرتا و لابرادور ثبت شده است. حداقل مدرک مورد نیاز برای استخدام در این رشته بستگی به نوع شغل دارد اما معمولا مدرک کارشناسی کافی است.

رانندگی کامیون

این شغل با کد ناک 7511 و گروه C، همیشه در بالای لیست شغل های پر تقاضای کانادا قرار دارد و تقاضای بسیار زیادی برای آن در تمام استان‌های این کشور برای حمل بار و کالا از بندرها به سایر نقاط کشور کانادا وجود دارد. طبق اطلاعات آماری دولت کانادا، میزان کمبود نیروی ماهر در این حرفه 8 درصد است و بنابراین متقاضیان واجد شرایط مهاجرت به این کشور که در رانندگی کامیون مهارت و گواهینامه دارند، از طریق برنامه استانی یا جاب آفر می‌توانند به راحتی اقامت دائم کانادا را دریافت کنند.

میزان درآمد سالانه این حرفه، 46,828 دلار است. در استان‌های بریتیش کلمبیا، نوا اسکوشیا، نیوبرانزویک و جزیره پرنس ادوارد بیشترین درآمد برای این شغل ثبت شده است.

شغل های پرتقاضا کانادا 2023

جوشکاری

پیش‌بینی می‌شود تا سال 2028 کانادا حدود 8 هزار موقعیت شغلی برای شغل جوشکاری ایجاد کند. این شغل در استان‌های بریتیش کلمبیا و جزیره پرنس ادوارد در بالاترین میزان تقاضا قرار دارد. بنابراین علاقمندان مهاجرت به کانادا با اشتغال در شغل‌هایی نظیر جوشکار و اپراتور تجهیزات مربوطه با کد ناک 7237 و گروه مهارت B، می‌توانند موفق به دریافت اخذ اقامت دائم کانادا شوند.

میزان درآمد این شغل 18 تا 41 دلار در ساعت است و شاغلین جوشکار بیشترین درآمد را در استان‌های بریتیش کلمبیا، ساسکچوان و آلبرتا دارند.

دامپزشکی

مردم کانادا علاقه بسیار زیادی به پِت و حیوانات خانگی دارند، اما متاسفانه یا خوشبختانه! تعداد دامپزشکان برای ارائه خدمات درمانی حیوانات خانگی در کانادا بسیار کم است و همین مسأله باعث شده تا برای چندین سال دامپزشکی با کد ناک 3114 و گروه مهارت A، از مشاغل پرتقاضا کانادا باشد. بسیاری از استان‌های کانادا برای جذب دامپزشکان برنامه اقامت دائم استانی PNP در نظر گرفته‌اند. دامپزشکان در کانادا نیاز به دریافت مدرک معتبر از یکی از دانشگاه های کانادا دارند.

درآمد یک دامپزشک در کشور کانادا 95,804 دلار در سال است و در شهرهای کلگری، ادمونتون و استان ساسکچوان بیشترین درآمد را دارد.

داروسازی

مانند سایر مشاغل حوزه درمان، شغل داروسازی با کد 3131 و گروه مهارت A از مشاغل لازم و دارای تقاضای زیاد در کانادا است. برای اینکه بتوانید با مدرک داروسازی در این کشور مشغول به کار شوید باید در امتحان برد داروسازی کانادا Pharmacy Examining Board of Canada (PEBC) شرکت کرده و نمره لازم را کسب کنید و به یکی از استان‌های کانادا درخواست کار خود را برای تأیید ارائه کنید.

متوسط درآمد داروسازی در کشور کانادا 89,314 دلار در سال است و در استان‌های بریتیش کلمبیا، کبک و نیوبرانزویک (New Brunswick) بیشترین درآمد برای داروسازان ثبت شده است.

مشاغل مورد نیاز دیگری نیز وجود دارد که در حیطه برنامه‌های اکسپرس اینتری نمی‌گنجد و با استفاده از دیگر طرح‌های مهاجرتی مانند ثبت شرکت در کانادا دست‌یافتنی است؛ همچنین راه‌اندازی مشاغلی مانند عکاسی، خیاطی، آرایشگری، دفتر وکالت و ... می‌تواند مورد توجه اداره مهاجرت کانادا قرار بگیرد. 

جستجو در لیست مشاغل مورد نیاز کانادا

جستجو در لیست مشاغل مورد نیاز کانادا به متقاضی کمک می‌کند برای آینده خود تصمیم بهتری بگیرد. بد نیست بدانید که سیستم ناک امکان جستجوی مشاغل را در اختیار متقاضیان مهاجرت به کانادا قرار داده است؛ برای این منظور باید وارد وب‌سایت رسمی دولت کانادا شوید و از ابزار جستجوی مشاغل استفاده کنید. در قسمت عنوان شغل مورد نظر خود را وارد کنید. در موتور جست‌وجو کد ناک و گروه شغلی مهارت وارد شده نمایش داده می‌شود.

علاوه بر این، هر یک از مشاغل در سیستم ناک شرح وظایف مشخصی دارد. به این ترتیب یافتن معادل شغل شما با مقایسه شرح آن آسان می‌شود. لازم به ذکر است که یکی از مهم‌ترین مدارک در برنامه مهاجرتی اکسپرس اینتری نامه سابقه شغلی از کارفرماهای پیشین است. بنابراین شرح وظایف شما در سابقه شغلی باید با مواردی که در سیستم ناک درج شده، مطابقت داشته باشد تا سابقه شما تایید شود.

سخن پایانی

در این پُست از مجله مهاجرت تحصیلی لتسگو یونی، توضیح دادیم که شغل های مورد نیاز کانادا 2024 کدامند. امیدواریم از این مطلب استفاده لازم را کرده باشید. دقت کنید که با توجه به سابقه کار و رشته تحصیلی مرتبط با آن باید شرایط متقاضی مهاجرت به کانادا با معیارهای برنامه‌ها و طرح‌های مهاجرتی این کشور مطابقت داده شود تا بتوان با گزینه مناسبی برای اخذ اقامت دائم کانادا اقدام کرد. بنابراین می‌توانید در این زمینه از تجربه و مشاوره تخصصی کارشناسان ما در لتسگو یونی بهره‌مند شوید.