شرایط سنی تحصیل در آلمان مانند بسیاری از کشورهای دیگر است و تفاوت چندانی با دیگر کشورها ندارد. اما باید بدانید که برای ورود به هر مقطع تحصیلی شرایط سنی خاص خود وجود دارد و باید حداقل سن و یا حداکثر سن را برای ورود به آن مقطع داشته باشید تا موفق به گرفتن پذیرش تحصیلی از دانشگاه ها و مدارس کشور آلمان شوید.

از آنجایی که تحصیل در آلمان یکی از محبوب ترین گزینه های مهاجرت تحصیلی در ایران و جهان است و متقاضیان بسیاری از سراسر جهان برای تحصیل در آلمان درخواست ثبت می کنند، دانستن اطلاعات در خصوص شرایط سنی تحصیل در این کشور پرطرفدار کمک به سزایی در روند پذیرش افراد می کند پس برای کسب اطلاع از شرایط سنی تحصیل در آلمان تا انتهای این پست همراه مجله مهاجرتی لتس گو یونی باشید.

شرط سنی برای تحصیل در آلمان

شرط سنی برای تحصیل در آلمان بسته به نوع مقطع تحصیلی متفاوت است. به طور کلی شرط سنی برای تحصیل در آلمان به دو رده سنی مختلف تقسیم می شود. رده سنی کودک و نوجوان که مربوط به مقطع تحصیلی ابتدایی تا دبیرستان می شود و رده سنی بزرگسال که مربوط به مقاطع کارشناسی تا دکتری می شود.

بهترین میانگین سنی برای تحصیل در کشور آلمان، از ۱۸ تا ۲۱ سالگی است و افراد کمتر از ۱۸ سال، نمی‌توانند وارد دانشگاه‌های آلمان شوند و ورود افراد بالای ۲۱ سال نیز باتوجه‌به شرایط متقاضی، تعیین می‌شود. میانگین سنی فارغ‌التحصیلان در آلمان، ۲۸ سال است که همین موضوع  این کشور را به داشتن قدیمی‌ترین فارغ‌التحصیلان در اروپا مشهور کرده است.

شرط سنی برای تحصیل در آلمان

برای متقاضیان تحصیل در مدارس آلمان محدودیت سنی وجود دارد و فقط افراد با در سنین 6 تا 18 سال امکان تحصیل در مدارس کشور آلمان را دارند و واجد شرایط تحصیل در دبستان ها و دبیرستان های آلمان هستند. اما برای تحصیل در مقاطع تحصیلی بالاتر شرط سنی خاصی مطرح نیست و فقط نکته مهم در گرفتن پذیرش تحصیلی از دانشگاه های این کشور نداشتن گپ تحصیلی است. 

البته این به معنای نبود محدودیت سنی نیست، بلکه باید گفت سن مناسب برای موفقیت در گرفتن پذیرش تحصیلی در آلمان بین 18 تا 21 سال می باشد و بعد از 21 سالگی برای ورود به مقطع کارشناسی سختگیری بیشتری در انتظار افراد متقاضی است.

به طور کلی بهتر است برای ورود به دانشگاه های آلمان در مقطع کارشناسی در سن 18 سالگی و پس از اتمام دوره دبیرستان و دریافت مدرک دیپلم اقدام کرد تا شانس موفقیت افراد در گرفتن پذیرش افزایش پیدا کند.

محدودیت سنی تحصیل در آلمان در کالج های این کشور از 18 تا 21 سالگی است. در واقع متقاضی زیر 18 سال دارای شرط سنی تحصیل در آلمان نمی باشد. شرایط تحصیل متقاضی با سن بالاتر از 21 سال در کالج های دولتی آلمان با دارا بودن رزومه علمی تحصیلی قوی امکان پذیر می شود.

همچنین برای ورود به مقطع کارشناسی ارشد نیز محدودیت سنی خاصی مطرح نشده است، اما به طور معمول برای برخی از سنین سختگیری بیشتری در نظر گرفته شده است. به طور کلی برای موفقیت در اخذ پذیرش تحصیلی از دانشگاه های آلمان در مقطع تحصیلی ارشد بهتر است نهایتا تا سن 30 سالگی اقدام شود. 

مقطع دکتری نیز همانند مقاطع دیگر محدودیت سنی ندارد اما برای بالا بردن شانس پذیرش و همچنین موفقیت در این امر بهتر است نهایتا تا سن 40 سالگی برای اخذ پذیرش تحصیلی از دانشگاه های آلمان اقدام کرد.

شرایط تحصیل در آلمان زیر 18 سال

افراد زیر 18 سال به علت اینکه به سن قانونی نرسیده اند،؛ نمی توانند وارد مقطع تحصیلات تکمیلی شوند و باید برای تحصیل در کشور آلمان در مقطع تحصیلی پیش از دانشگاه یعنی در مدارس این کشور تحصیل کنند. محدودیت سنی تحصیل در آلمان از 6 سالگی الی 18 سالگی می باشد و متقاضیانی که دارای شرایط سنی مناسب و آشنا به زبان آلمانی هستند، می توانند برای تحصیل در مدارس آلمان اقدام نمایند. 

یکی از مهمترین نکات برای تحصیل در سن زیر 18 سال، حضور سرپرست قانونی متقاضی برای اقدامات اولیه برای تحصیل در کشور آلمان است. در صورتی که متقاضی کمتر از 18 سال سن داشته باشد باید با حضور سرپرست خود برای اخذ ویزای تحصیلی آلمان اقدام کند.

همچنین برای افراد زیر 18 سال در زمان ثبت درخواست ویزای تحصیلی، ارائه گواهی نامه تمکن مالی از سوی والدین متقاضی الزامی است و خود شخص متقاضی از طرف خود نمی تواند گواهی تمکن مالی را به سفارت ارائه دهد.

شرایط سنی تحصیل در آلمان

شرایط سنی تحصیل پزشکی در آلمان

تحصیل در رشته پزشکی در آلمان شرط سنی خاص خود را دارد و افراد در هر سنی نمی توانند برای ورود به دانشگاه های پزشکی آلمان اقدام کنند. 
به صورت کلی بهترین زمان برای ورود به رشته پزشکی پس از اتمام مقطع دبیرستان و گرفتن مدرک دیپلم است، اما ویزای تحصیلی آلمان برای تحصیل در رشته پزشکی به متقاضیان تا سن 30 سالگی ارائه می شود و افراد تا 30 سالگی شانس گرفتن پذیرش و ویزای تحصیلی آلمان را دارند.

بهتر است بدانید برای تحصیل در رشته پزشکی در آلمان علاوه بر محدودیت سنی، شرط معدل نیز وجود دارد و هر فرد متقاضی باید حداقل معدل لازم برای ورود به این رشته تحصیلی را کسب کرده باشد. برای کسب اطلاع از شرط معدل مورد نیاز برای ورود به رشته پزشکی در آلمان قبل از اقدام به سایت دانشگاه مورد نظر مراجعه کنید.

شرایط سنی تحصیل دندانپزشکی در آلمان

شرایط سنی برای ورود به رشته دندانپزشکی در آلمان همانند رشته پزشکی  حداقل  ۱۸ سال است و بهترین زمان برای گرفتن پذیرش تحصیلی در این رشته تحصیلی پس از اتمام مقطع دبیرستان است. اگر افراد با سن بالاتر برای تحصیل در دندانپزشکی در دانشگاه های آلمان اقدام کنند و بین دوره‌های تحصیلی آن‌ها یک فاصله زمانی بلند مدت باشد، گرفتن ویزا سخت تر می شود.

به صورت کلی اخذ ویزای تحصیلی آلمان برای رشته دندانپزشکی برای افراد بالای 26 سال اندکی مشکل است و بهتر است قبل از ورود به سن 26 سالگی اقدامات اولیه را انجام داد تا سفارت به محدودیت سنی متقاضی ایراد نگیرد. برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص تحصیل در رشته دندانپزشکی در آلمان در این پست مجله مهاجرتی لتس گو یونی بخوانید.

سخن پایانی

تحصیل در آلمان یکی از مهمترین و بهترین گزینه های پیش روی متقاضیان تحصیل در خارج از کشور است که بسیار جذاب است و افراد بسیاری از سراسر جهان این کشور را برای مهاجرت تحصیلی خود انتخاب می کنند. خوشبختانه باید گفت برای موفقیت در اخذ پذیرش تحصیلی از دانشگاه های آلمان محدودیت سنی وجود ندارد و افراد باید در یک بازه زمانی امن اقدام کنند تا برای گرفتن ویزای تحصیلی خود به مشکل برخورد نکنند.