ارزانترین شهرهای آلمان برای تحصیل و زندگی در سال 2023 کدام اند؟ برای پاسخ به این سوال با توجه به معیارهای سنجش که معمولا متغیر هستند گاها جواب‌های متفاوتی به دست می‌آید. پس برای پیدا کردن جواب این سوال تا انتهای این پست مجله مهاجرتی لتس گو یونی با ما باشید.

کشور آلمان به عنوان یکی از مهمترین کشورهای قاره اروپا و جهان به حساب می‌آید و از بسیاری از جنبه‌ها همچون: اقتصاد قوی، سیستم آموزشی باکیفیت، آب و هوای مساعد و مقرون به صرفه بودن زندگی در جایگاه‌های نخست لیست مهاجرت علی الخصوص مهاجرت تحصیلی قرار می‌گیرد.

مهاجرت تحصیلی به آلمان همواره یکی از بهترین گزینه‌های علاقه مندان به تحصیل در اروپا بوده است که از لحاظ هزینه‌ای نیز بسیار قابل قبول است. پس اگر شما هم کشور آلمان را به عنوان مقصد مهاجرتی خود انتخاب کرده‌اید بهتر است هرچه سریع‌تر وقت مشاوره مهاجرتی خود را با موسسه مهاجرتی لتس گو یونی رزرو کنید.

مهاجرت برای بسیاری از افراد یک امر بسیار مهم، پیچیده و هزینه‌بر است. لذا افراد در ابتدای این مسیر در تلاش هستند تا مقصدی را انتخاب کنند که کمترین هزینه را در بر داشته باشد و همچنین کیفیت‌های ابتدایی زندگی را نیز داشته باشد. یکی از بهترین کشورهای دنیا برای مهاجرت از لحاظ مقرون به صرفه بودن کشور آلمان است. پس با ادامه این مطلب همراه ما باشید.

ارزان ترین شهرهای آلمان برای تحصیل

به طور کلی کشور آلمان در گروه کشورهای مقرون به صرفه برای تحصیل و زندگی قرار می‌گیرد و برخی از شهرهای آلمان در مقایسه با پایتخت این کشور از لحاظ هزینه‌های زندگی در رتبه‌های پایین‌تر قرار دارند. پس انتخاب شهر و دانشگاه برای یک دانشجوی بین المللی بسیار حایز اهمیت است.

برای افرادی که کشور آلمان را برای تحصیل انتخاب می‌کنند، تا حد زیادی شهر انتخابی برای اقامت در آلمان بخش بزرگی از هزینه‌های فرد را دربرمی‌گیرد. به طور مثال اگر شهر مونیخ را انتخاب کنید که یکی از گران‌ترین مناطق آلمان است، باید به سختی پول پس انداز کنید و هر چقدر هم که سعی کنید که هزینه‌ها را کاهش دهید باز هم هزینه زندگی بالا خواهد بود. 

پس برای انتخاب بهترین مقصد برای تحصیل در آلمان که هزینه‌های شما را کاهش دهد، در ادامه لیستی از ارزان‌ترین شهرهای آلمان برای تحصیل دانشجویان بین المللی آماده شده است که بهتر است آن‌ها را با دقت بررسی کنید: 

درسدن | Dresden

درسدن یکی از زیباترین شهرهای آلمان برای دانشجویان بین المللی است که جمعیتی بالغ بر 530 هزار نفر دارد. این شهر همچنین دارای تعدادی شرکت فناوری و کتابخانه است که برای تحصیل و پیدا کردن شغل برای دانشجویان بسیار مناسب است.

اجاره بهای خانه در درسدن به طور قابل توجهی کمتر از سایر شهرهایی است که خدمات مشابهی به دانشجویان بین المللی ارائه می‌دهند. در درسدن، متوسط اجاره ماهانه برای دانشجویان بین المللی از 180 تا 300 یورو متغیر است. 

فرانکفورت | Frankfurt

فرانکفورت یکی دیگر از گزینه‌های عالی برای دانشجویانی است که به دنبال یک مکان ارزان برای زندگی در آلمان هستند. فرانکفورت یک مرکز مالی و تجاری است و دفتر مرکزی برخی از بزرگترین بانک‌های آلمان در آنجا قرار دارد. 

ارزانترین شهرهای آلمان

بنابراین زندگی در فرانکفورت یک گزینه عالی برای دانشجویانی است که در رشته امور مالی و تجارت تحصیل می‌کنند، زیرا فرصت‌های شغلی بسیار زیادی و همچنین هزینه‌های زندگی پایین وجود خواهد داشت. در فرانکفورت متوسط اجاره ماهانه برای دانشجویان بین المللی از 250 تا 500 یورو متغیر است.

لایپزیگ | Leipzig

لایپزیگ دارای بیش از 15 دانشگاه و 540000 نفر جمعیت است. لایپزیگ شهری با قیمت مناسب برای دانشجویان است که به جنبه‌های هنری و فرهنگی در کشور آلمان مشهور است. در نتیجه، زندگی در لایپزیگ یک انتخاب عالی برای دانشجویانی خواهد بود که در رشته هنر و تاریخ تحصیل می‌کنند.

هزینه زندگی در شهر لایپزیگ بسیار مناسب است، به طور مثال: یک آپارتمان با یک اتاق خواب را می‌توان ماهیانه با 200 تا 580 یورو اجاره کرد. یا یک آپارتمان سه خوابه را می‌توان با هزینه تقریبی بین 700 تا 1600 یورو در ماه اجاره کرد.

آخن | Aachen

شهر آخن بیست و هشتمین شهر بزرگ آلمان است که بیش از 260000 نفر جمعیت دارد. این شهر در غرب کشور آلمان و در همسایگی کشور بلژیک واقع شده است. آخن به عنوان یک شهر دانشجویی و محل ثبت میراث جهانی یونسکو شناخته شده است. 

هزینه‌های زندگی در شهر آخن بسته به نوع آپارتمانی که اجاره می‌کنید متفاوت است که برای مثال اجاره بهای یک آپارتمان یک خوابه درحدود 580 یورو در هر ماه است که بسیار مقرون به صرفه است.

هامبورگ | Hamburg

شهر هامبورگ یکی از شمالی‌ترین شهرهای کشور آلمان است که به یکی از مهمترین شهرهای دانشگاهی این کشور و جهان تبدیل شده است. شهر هامبورگ با بیش از 1.9 میلیون نفر جمعیت، سومین شهر بزرگ آلمان است که مهاجران بسیاری را در دل خود جای داده است.

متوسط هزینه اجاره خانه ماهانه در هامبورگ برای دانشجویان بین المللی بین 300 تا 400 یورو برای یک آپارتمان با یک اتاق خواب است. البته گزینه‌های اتاق مشترک نیز وجود دارد که قیمت آنها از 200 یورو شروع می‌شود و به نسبت مقرون به صرفه‌تر است.

ارزان ترین شهرهای آلمان برای زندگی

کشور آلمان به عنوان یکی از بهترین کشورهای قاره سبز برای زندگی شناخته شده است که هزینه زندگی در هرکدام از شهرهای آن با  دیگری متفاوت است. برخی از شهرها همچون برلین و مونیخ به نسبت گران‌تر هستند و شهری مثل هاله با هزینه‌های زندگی پایین‌تر شناخته شده است.

اما برای محاسبه میانگین هزینه‌های زندگی در بهترین شهرهای آلمان باید موارد مختلفی مانند اجاره بهای خانه، هزینه آب و برق، غذا، حمل و نقل و بیمه درمانی را بررسی کنیم تا ارزان‌ترین شهرهای آلمان برای زندگی را مشخص کنیم.

ارزان ترین شهر آلمان برای زندگی

خوشبختانه باید گفت که ساکنان آلمان با توجه به استانداردهای زندگی که در این کشور وجود دارد، هزینه‌های زندگی نسبتاً پایین‌تری دارند که ما در ادامه به بررسی ارزان‌ترین شهرها برای زندگی در آلمان در سال 2023 می پردازیم.

هاله | Halle

هاله یکی از ارزان‌ترین شهرهای آلمان برای زندگی است. این شهر در شرق آلمان و در ایالت زاکسن-آنهالت واقع شده است. شهر هاله حدود 238000 نفر جمعیت دارد و به خاطر وجود دانشگاه‌ها، بناهای تاریخی و رویدادهای فرهنگی شهرت پیدا کرده است.

برای اجاره خانه در شهر هاله گزینه‌های بسیار مناسب و مقرون به صرفه‌ای وجود دارد و به طور میانگین هزینه ماهیانه اجاره یک آپارتمان با یک خواب در بهترین قسمت شهر حدود 450 یورو اعلام شده است. همچنین اجاره یک واحد آپارتمان سه خوابه نیز به طور متوسط 800 یورو در ماه هزینه دارد.

در هاله هزینه غذا در مقایسه با سایر شهرهای آلمان نسبتاً پایین‌تر است و مواد غذایی ضروری مانند: شیر، نان، برنج و تخم مرغ را می‌توان با قیمت پایین‌تری خریداری کرد. هزینه یک وعده غذایی استاندارد در یک رستوران ارزان قیمت حدود 10 یورو می‌باشد و یک وعده غذایی در یک رستوران متوسط حدود 25 یورو است. 

بیله فلد | Bielefeld

شهر بیله فلد در منطقه شمال شرقی ایالت نوردراین-وستفالن واقع شده است و جمعیتی در حدود 350000 شهروند دارد. زندگی در شهر بیله فلد بسیار مقرون به صرفه است و ساکنان آن به راحتی می‌توانند برای پیشرفت زندگی خود در هزینه‌های زندگی صرفه جویی کنند.

پرداخت اجاره بها در شهر بیله فلد به نسبت بسیاری از شهرها مقرون به صرفه‌تر است. به طور مثال برای یک ماه اجاره با هزینه متوسط 460 یورو می‌توان یک آپارتمان خوب یک خوابه در دل شهر تهیه کرد. 

همچنین یک وعده غذایی برای یک نفر در یک رستوران ارزان قیمت 10 یورو هزینه دارد، در حالی که برای دو نفر این صورتحساب می‌تواند تا 50 یورو افزایش یابد. 

فرانکفورت | Frankfurt

شهر فرانکفورت در قسمت شرقی آلمان و در نزدیکی مرز لهستان واقع شده است که در کنار رودخانه اودر قرار گرفته است که گاها نام این شهر با نام این رودخانه شناخته می‌شود. در شهر فرانکفورت حدود 60000 نفر ساکن هستند.

برای یک ماه اجاره یک آپارتمان یک خوابه در مرکز فرانکفورت حدود 460 یورو و 325 یورو در قسمت‌های حاشیه‌ای شهر باید در نظر گرفت. همچنین اجاره بهای یک آپارتمان سه خوابه در مرکز شهر مبلغی درحدود 1250 یورو به صورت ماهیانه هزینه دارد.

از دیگر هزینه‌های زندگی در شهر فرانکفورت آلمان باید به هزینه‌های آب و برق و سایر خدمات شهری اشاره کنیم که با مصرف بهینه می‌توان این هزینه‌ها را تا 225 یورو کاهش داد. هچنین هزینه‌های خورد و خوراک در این شهر بسیار مناسب است و با مبلغی در حدود 8 یورو برای یک نفر می‌توان در رستوران غذا خورد.

کرفلد | Krefeld

کرفلد شهری در ایالت نوردراین-وستفالن در نزدیکی شهر دوسلدورف در غرب آلمان و در همسایگی کشورهای هلند و بلژیک قرار گرفته است. شهر کرفلد در لیست ارزان‌ترین شهرهای آلمان برای زندگی قرار گرفته است و از این جهت بسیاری از مهاجران این شهر را برای زندگی انتخاب می‌کنند.

برای اجاره کردن یک آپارتمان یک خوابه در شهر کرفلد، مبلغی درحدود 450 یورو در ماه مورد نیاز است. اگر مناطق حاشیه شهر را برای زندگی انتخاب کنید، هزینه اجاره چنین آپارتمانی نسبتاً کمتر است که به طور متوسط، اجاره ماهانه یک آپارتمان یک خواب واقع در خارج از مرکز کرفلد 400 یورو است.

همچنین میانگین هزینه اجاره یک آپارتمان سه خوابه در مرکز کرفلد حدود 760 یورو است. علاوه بر این، هزینه آب و برق حدود 170 یورو در ماه است که در صورت مدیریت کردن مصرف می توان در هزینه‌های اینچنینی صرفه جویی کرد.

ارزانترین شهرهای آلمان برای تحصیل

پاسائو | Passau

پاسائو شهری کوچک در جنوب کشور آلمان و در نزدیکی مرز اتریش است که به علت مجاورت با سه رودخانه مهم اروپایی به "شهر سه رودخانه" نیز معروف شده است. زندگی در این شهر بسیار مقرون به صرفه است. اجاره، غذا، خدمات آب و برق همگی در مقایسه با اکثر شهرهای بزرگ آلمان قیمت نسبتاً کم‌تری دارند. 

اجاره آپارتمان با یک اتاق خوابه در مرکز شهر پاسائو با قیمت حدود 600 یورو ماهیانه کاملا منطقی است و در حالی که برای اجاره همین خانه در خارج از مرکز شهر مبلغی در حدود 340 یورو لازم است. همچنین میانگین اجاره ماهانه برای آپارتمان‌های سه خوابه 1050 یورو در مرکز شهر و 700 یورو در مناطق حاشیه‌ای تعیین شده است.

برای به دست آوردن عدد دقیق هزینه‌ها در شهر پاسائو باید هزینه مربوط به قبق آب و برق را نیز اضافه کنیم. طبق آمار هزینه آب و برق در شهر پاسائو بسیار پایین است. در پاساو به طور متوسط 75 یورو برای هزینه‌های آب و برق ماهانه محاسبه شده است.
هزینه یک وعده غذایی برای یک نفر در یک رستوران ارزان قیمت به طور متوسط 7 یورو می‌باشد که همین وعده غذایی در برلین 12 درصد بیشتر هزینه دارد. 

سخن پایانی

ما در این مطلب از مجله لتس گو یونی به معرفی ارزان‌ترین شهرهای آلمان هم برای زندگی و هم برای تحصیل پرداختیم. پس اگر آلمان را برای مهاجرت انتخاب کرده‌اید بهتر است برای مدیریت هزینه‌ها در ابتدای راه در یکی از شهرهای ارزان کشور آلمان ساکن شوید تا در آینده انتخاب‌های بهتری داشته باشید. پس اولین قدم خود را برای ورود به این مسیر با گروه مهاجرتی لتس گو یونی بردارید.