اگر قصد دارید تا به عنوان یک پزشک در امریکا کار کنید و یا وارد دوره تخصص شوید، باید در آزمون USMLE و یا امتحان پزشکی امریکا شرکت کنید. این آزمون توانایی و مهارت شما را به عنوان یک پزشک اثبات کرده و صلاحیت لازم برای فعالیت در رشته پزشکی در کشور امریکا را به شما می‌دهد. آزمون USMLE دارای 3 مرحله است و پس از سپری کردن این 3 مرحله با موفقیت می‌توانید مجوز طبابت در امریکا را دریافت کنید.

در این پُست از مجله مهاجرت تحصیلی لتسگو یونی تصمیم داریم به طور مفصل به بررسی آزمون USMLE بپردازیم و اطلاعات لازم در مورد این آزمون را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. پس با ما همراه باشید و به خاطر داشته باشید که در صورت هرگونه سوال در مورد مهاجرت تحصیلی، می‌توانید با کارشناسان ما تماس بگیرید.

آزمون USMLE چیست؟

امتحان پزشکی امریکا (The United States Medical Licensing Examination) که به عنوان USMLE هم شناخته می‌شود، یک آزمون 3 مرحله‌ای است که هر فردی که تمایل دارد در امریکا به عنوان یک پزشک فعالیت کند و یا در دوره تخصص ادامه تحصیل بدهد، باید در این آزمون شرکت کند. آزمون USMLE تحت نظر بورد پزشکی کشور امریکا (FSMB) یا همان (Federation of State Medical Board) و انجمن ملی آزمون‌دهندگان پزشکی آمریکا (NBM) یا (The NationalBoard of Medical Examiners) و بسیاری نهادهای دیگر در امریکا قرار دارد.

این آزمون در تمام طول سال به جز دو هفته ابتدایی ژانویه و تعطیلات رسمی برگزار می‌شود و شما می‌توانید در طول دوره تحصیل پزشکی عمومی و یا بعد از دریافت مدرکتان در آزمون پزشکی امریکا شرکت کنید. اما معمولا متقاضیان اولین مرحله آزمون را در طول 2 سال اول تحصیل و دو مرحله دیگر را بعد از فارغ‌التحصیلی سپری می‌کنند. هر 3 مرحله آزمون مکمل یکدیگر هستند و برای ارزیابی مهارت‌های پزشکی شما تهیه شده‌اند و برای پذیرش نهایی باید در تمام مراحل نمره قبولی را کسب کنید.

آزمون USMLE

لازم است بدانید که برای شرکت در آزمون USMLE هیچ محدودیت سنی وجود نداشته و تمام افرادی که در این آزمون نمره قبولی به دست بیاورند مجاز به طبابت در امریکا خواهند بود. همچنین این آزمون فقط در کشور امریکا اعتبار دارد و از مدرک آن نمی‌توانید برای طبابت در سایر کشورها استفاده کنید. معمولا هر کشور آزمون ورودی و مختص به خود را دارد. در ادامه به بررسی مراحل آزمون می‌پردازیم و توضیحات هر مرحله را ارائه می‌کنیم.

مراحل آزمون USMLE

همانطور که گفتیم آزمون USMLE شامل 3 مرحله است که همه روزه به جز روزهای یکشنبه و تعطیلات رسمی و همینطور دو هفته اول ژانویه برگزار می‌شوند. دقت کنید که این آزمون در ایران برگزار نمی‌شود. برای شرکت در مرحله اول و مرحله CK آزمون پزشکی امریکا می‌توانید به کشورهای نزدیک ایران مانند امارات متحده عربی و ترکیه سفر کنید و در این کشورها آزمون بدهید. اما آزمون سوم و مرحله CS فقط در امریکا برگزار می‌شود و باید با دریافت ویزا در این کشور حضور پیدا کنید. در ادامه مراحل آزمون را توضیح خواهیم داد.

مرحله اول (STEP 1)

این مرحله به صورت کامپیوتری برگزار می‌شود و به مدت 8 ساعت طول می‌کشد. مرحله اول شامل 7 قسمت 1 ساعته برای پاسخ دادن به سوالات و 6 قسمت 10 دقیقه‌ای برای استراحت است. در ابتدای آزمون هم 15 دقیقه برای آشنایی شما با فضا و روند آزمون در نظر گرفته شده است که توصیه می‌کنیم قبل از آزمون از طریق سایت usmle.org نرم افزار آزمایشی آزمون را تهیه و تمرین کنید تا بتوانید از این 15 دقیقه هم برای استراحت استفاده کنید.

در این مرحله هر قسمت آزمون شامل 40 سوال تستی است که در مجموع 280 سوال خواهد شد و هدف اصلی آن بررسی دانش و علوم پایه پزشکی است و روی توانایی و مهارت شما در تشخیص بیماری، روش‌های درمان و مکانیسم بیماری متمرکز است. سوالات شامل شکل، نمودار و جداولی است که داوطلبان باید به تفسیر آنها پرداخته و موارد بیماری‌زا را از نمونه‌های نرمال تشخیص دهند. از آنجایی که این بخش به دانش پایه پزشکی نیاز دارد، معمولا دانشجویان برای نتیجه بهتر، در سال دوم تحصیل و در دوران علوم پایه در این مرحله از آزمون شرکت می‌کنند.

مرحله دوم (STEP 2)

این بخش از آزمون USMLE یک امتحان بالینی است که دارای دو قسمت CK (Clinical Knowledge) و CS (Clinical Skills) است. در این مرحله مهارت‌های بالینی شما در برخورد با بیمار سنجیده می‌شود. امتحان CK مانند امتحان پره اَنترنی و یا امتحان رزیدنتی داخل ایران است. سوالات آن چندگزینه ای است و برای ارزیابی دانش بالینی متقاضیان طراحی شده است. زمان آزمون CK حدود 9 ساعت است و شامل 8 بخش 60 دقیقه‌ای است که هر بخش شامل 40 سوال است.

تعداد کل سوالات در بخش CK حدود 318 عدد است. همچنین 45 دقیقه استراحت و 15 دقیقه برای آشنایی با این مرحله در نظر گرفته شده است. امتحان CK در یک روز برگزار می‌شود و مرحله بعد از آن، آزمون CS است که به صورت کامپیوتری و فقط در امریکا برگزار می‌شود. CS یک آزمون شفاهی است و از مراحل سخت آزمون پزشکی امریکا در نظر گرفته می‌شود. در این مرحله 12 فرد نقش بیمار را بازی می‌کنند و متقاضیان باید از این بیماران شرح حال بگیرد.

بنابراین علاوه بر دانش پزشکی مسلط بودن به زبان انگلیسی هم بسیار مهم است و به همین خاطر برای پذیرش در رشته‌های تخصص پزشکی در امریکا از داوطلبان نمره زبان تافل و آیلتس درخواست نمی‌شود. آزمون CS ترکیبی از سنجش دانش و مهارت‌های پزشکی، مهارت در زبان انگلیسی و اخلاق پزشکی است. به این دلیل که بیمارانی که در این قسمت معاینه می‌کنید سعی می‌کنند تا شما را از نظر صبر و بردباری و مهارت آزمایش کنند.

مثلاً ممکن است بیماران شما را عصبانی یا گیج کنند. همچنین اخلاق و ادب شما هنگام برخورد با بیمار بسیار زیر ذره‌بین است و شما باید برای تمام مراحل معاینه بیمار حتما از او اجازه بگیرید. در این بخش 8 ساعت زمان دارید که شامل 50 دقیقه وقت استراحت است. مدت زمان معاینه هر بیمار 15 دقیقه است و 10 دقیقه هم برای نوشتن تجویزهای لازم فرصت دارید.

مراحل آزمون USMLE

مرحله سوم (STEP 3)

این مرحله بخش نهایی آزمون USMLE است که خود شامل دو بخش است و در دو روز مجزا برگزار می‌شود. بخش اول آزمون FIP یا اصول شیوه‌های درمانی مستقل و بخش دوم ACM یا پزشکی بالینی است. آزمون FIP شبیه به STEP 1 آزمون USMLE کامپیوتری است و دانش پایه پزشکی شما را می‌سنجد. در این بخش 232 سوال تستی وجود دارد که در 6 قسمت 1 ساعته برگزار می‌شود.

در این بخش هم مانند مراحل قبل 45 دقیقه استراحت به اضافه 15 دقیقه ابتدای آزمون برای آشنایی در نظر گرفته شده است و در مجموع 7 ساعت طول خواهد کشید. روز بعد، آزمون ACM برگزار می‌شود که در این بخش 180 سوال تستی در 6 ساعت به شرکت‌کنندگان داده خواهد شد. این بخش هم شامل 6 قسمت 1 ساعته است که هر قسمت 30 سوال دارد و 45 دقیقه برای استراحت و 15 دقیقه برای آشنایی با فضای آزمون و سوالات در نظر گرفته شده است.

هزینه شرکت در آزمون USMLE

هزینه آزمون پزشکی امریکا به صورت مرحله به مرحله پرداخت می‌شود و هر مرحله هزینه‌ای متفاوت دارد. این مبلغ برای دانشجویان و پزشکان بین‌المللی و کسانی که به تحصیل پزشکی در آمریکا و یا کانادا پرداخته‌اند، متفاوت است. ابتدا شما باید در وبسایت ECFMG برای شرکت در آزمون ثبت‌نام کنید، که هزینه ثبت‌نام در این سایت برای دریافت مدرک 150 دلار است. سپس باید برای STEP 1  و STEP2 CK  هر کدام 975 دلار پرداخت شود.

هزینه جا به جایی زمان آزمون 70 دلار و جا به جایی کشوری که در آن آزمون می‌دهید هم 85 دلار است. هزینه STEP 2 CS حدود 1600 دلار است و بعد از قبولی در مرحله اول و دوم آزمون می‌توانید برای STEP 3 ثبت‌نام کنید. هزینه ثبت‌نام این مرحله 895 دلار است. همچنین اگر در خواست تجدید نظر در نتیجه آزمون در هر مرحله به جز مرحله 3 را داشته باشید، باید مبلغ 80 دلار پرداخت کنید.

آزمون USMLE تا چه مدت معتبر است؟

این آزمون کمی متفاوت از سایر آزمون‌هاست. در آزمون‌های دیگر مانند آزمون‌های زبان شما باید در تاریخ و روز مشخص شده از طرف مرکز آزمون‌گیرنده در جلسه حضور پیدا کنید و تمامی مراحل آزمون پشت سر هم در یک یا دو روز برگزار می‌شوند و امکان جا به جایی آنها وجود ندارد. نتایج این آزمون‌ها هم تا مدت مشخصی معتبر است. اما در آزمون USMLE شما می‌توانید در هر روز که آمادگی دارید آزمون را انجام دهید و مراحل این آزمون به صورت اجباری پشت سر هم نیست.

به عنوان مثال شما می‌توانید مرحله اول را امسال و مرحله دوم را سال بعد و یا دو سال بعد شرکت کنید. اما نکته‌ای که باید حتما به آن دقت کنید این است که تمامی مراحل را باید در طول 7 سال بگذرانید در غیر این صورت اعتبار نتایج مراحل قبل از بین رفته و شما باید مجدداً از اول در آزمون USMLE شرکت کرده و از STEP 1 شروع کنید. به این معنی که اگر شما امروز در مرحله اول و STEP 1 شرکت کرده‌اید حداکثر 7 سال دیگر فرصت دارید تا STEP 3 و مرحله آخر را بگذرانید.

نمره قبولی آزمون USMLE

نمره قبولی آزمون USMLE

همانطور که اشاره کردیم این آزمون از 3 بخش تشکیل شده است و نمره قبولی برای هر بخش متفاوت و به شرح زیر است:

  • بخش اول یا STEP 1 که دارای نمره از 1 تا 300 است و برای قبولی در این مرحله باید حداقل نمره 194 را کسب کنید.
  • بخش دوم یا STEP 2 که خود شامل دو بخش CK و CS است. برای بخش CK از حداکثر نمره 300 باید حداقل نمره 209 را کسب کنید و در بخش CS که شفاهی و شرح حال‌گیری از بیماران است نتیجه آزمون به صورت قبول یا رد به شما اعلام خواهد شد.
  • بخش سوم یا STEP 3 هم نمره‌ای بین 1 تا 300 دارد که بر اساس آخرین تصمیم‌گیری‌ها باید حداقل نمره 196 را برای قبولی در این قسمت به دست بیاورید.

سخن آخر

آزمون USMLE یا امتحان پزشکی در امریکا برای ارزیابی مهارت و دانش پزشکی شما و صدور مجوز فعالیت پزشکی در کشور امریکا برگزار می‌شود. نکته‌ای که باید به آن توجه کنید این است که قبولی در این آزمون به معنی قبولی شما در آزمون تخصص در کشور امریکا و ضمانت ویزای ورود به امریکا نیست و صرفا برای اثبات توانایی شما برای طبابت در خاک ایالات متحده است.

پس از گذراندن این آزمون باید برای دریافت پذیرش در دوره تخصص و یا پیدا کردن کار با دانشکده‌های پزشکی و بیمارستان‌های امریکا شروع به مکاتبه کنید و کارنامه آزمون خود را به همراه سایر مدارک درخواستی برایشان ارسال کنید. اما قبولی در آزمون USMLE قطعاً لازمه ورود به دوره تخصص و فعالیت پزشکی در امریکاست. در این پُست از مجله مهاجرت تحصیلی لتسگو یونی به بررسی آزمون USMLE پرداختیم که امیدواریم برایتان مفید بوده باشد. فراموش نکنید در صورت هرگونه سوال می‌توانید با کارشناسان ما در ارتباط باشید.