تحصیل در آلمان یا ایتالیا امروزه سوال بسیاری از متقاضیان تحصیل در اروپا شده است. ایرانیان بسیاری به علت خدمات خوبی که این دو کشور به متقاضیان مهاجرت تحصیلی ارائه می‌دهند، جذب این مقاصد شده اند. با توجه به خوب بودن هر دو کشور، شاید انتخاب کار سختی باشد. تحصیل در کشوری دیگر قطعا تجربه‌ای پربار خواهد بود. اگر تصمیم گرفته‌اید تحصیلات تکمیلی خود را در یک دانشگاه اروپایی دنبال کنید، تصمیم درستی گرفته اید. 

با این حال، اروپا قاره پهناوری است و دانشجویان اغلب برای انتخاب بین تحصیل در ایتالیا و آلمان دچار مشکل می‌شوند. این مطلب از لتس گو یونی، به برخی از عوامل کلیدی که باید قبل از تصمیم نهایی در نظر بگیرید، می‌پردازد. در آخر اگر به جمع‌بندی نهایی نرسیدید، می‌توانید با رزرو وقت مشاوره مهاجرت تحصیلی، از راهنمایی مشاورین ما استفاده نمایید.

تحصیل در آلمان یا ایتالیا

تحصیل در آلمان یا ایتالیا؟ دلایل متعددی برای انتخاب ایتالیا یا آلمان برای تحصیل وجود دارد. اولا، هر دو کشور دارای دانشگاه‌هایی با شهرت جهانی هستند که کیفیت آموزشی بالایی را ارائه می‌دهند. علاوه بر این، تحصیل در هر یک از این کشورها می‌تواند به شما امکان یادگیری زبان جدیدی را بدهد. بیایید به تمام عوامل مختلفی که می‌توانند بر تصمیم شما برای تحصیل در آلمان یا ایتالیا تأثیر بگذارند، بپردازیم. 

هزینه‌های تحصیل

یکی از مهم‌ترین عوامل در انتخاب کشور برای تحصیل، هزینه‌های آن است. هنگام تحصیل در ایتالیا، شهریه دانشگاه بسته به دانشگاه و رشته انتخابی شما متغیر است. میانگین شهریه برای دوره‌های کارشناسی در دانشگاه‌های دولتی، هنگام تحصیل در ایتالیا بین ۹۰۰ تا ۴۰۰۰ یورو است. در آلمان، تحصیل در اکثر دانشگاه‌های دولتی، حتی برای دانشجویان بین‌المللی، کاملاً رایگان است. با این حال، دانشجویان همچنان ملزم به پرداخت هزینه ترم بین ۲۰۰ تا ۵۰۰ یورو هستند. این هزینه شامل مواردی مانند هزینه‌های اداری، عضویت در اتحادیه دانشجویی و حمل و نقل عمومی محلی می‌شود. 

هزینه‌های زندگی 

هزینه‌های زندگی، عامل مهم دیگری است که باید در نظر بگیرید. در ایتالیا، هزینه‌های زندگی بسته به شهری که برای زندگی انتخاب می‌کنید، متفاوت است. شما می‌توانید انتظار داشته باشید که ماهانه به‌طور میانگین بین ۶۰۰ تا ۹۰۰ یورو برای اجاره بها، غذا، حمل و نقل و سایر هزینه‌ها خرج کنید. در آلمان، هزینه‌های زندگی کمی بالاتر است و به طور متوسط ​​یک دانشجو ماهانه بین ۸۰۰ تا ۱۰۰۰ یورو هزینه می‌کند. 

نرخ پذیرش دانشگاه 

از نظر نرخ پذیرش دانشگاه، ایتالیا و آلمان کاملاً متفاوت هستند. در ایتالیا، میانگین نرخ پذیرش دانشگاه‌ها بین ۳۴ تا ۴۵ درصد است که به این معنی است که حتی اگر معدل درخشانی نداشته باشید، شانس خوبی برای ورود به یک دانشگاه ایتالیایی دارید. آلمان به دلیل تحصیل رایگان، بسیار رقابتی است. اگر نمرات بالاتر از حد متوسط ​​دارید، شانس شما برای ورود به دانشگاه آلمان نسبتاً خوب است. اما اگر واجد شرایط پذیرش در یک دانشگاه آلمان نیستید، راه‌های دیگری برای افزایش شانس خود وجود دارد، مانند گذراندن یک دوره مقدماتی به مدت یک سال. 

امکان کار دانشجویی 

هنگام تحصیل در ایتالیا، دانشجویان بین‌المللی می‌توانند تا ۲۰ ساعت در هفته بدون هیچ محدودیتی کار کنند. دانشجویان بین‌المللی که می‌خواهند بیشتر از زمان مجاز کار کنند، باید مجوز تحصیل خود را به مجوز کار تبدیل کنند. در آلمان، قوانین کمی ساده‌تر هستند. همه دانشجویان بین‌المللی می‌توانند به صورت پاره وقت (۲۰ ساعت در هفته) به مدت ۲۴۰ روز در سال یا به صورت تمام وقت (۴۰ ساعت در هفته) به مدت ۱۲۰ روز در سال بدون نیاز به مجوز کار اضافی کار کنند. 

تحصیل در آلمان یا ایتالیا

مالیات 

هم در آلمان و هم در ایتالیا، میزان مالیاتی که باید بپردازید به درآمد شما بستگی دارد. در آلمان، اگر درآمد شما کمتر از ۹۷۴۴ یورو در سال باشد، از مالیات معاف هستید. هنگامی که درآمد شما از این مقدار بیشتر شود، مالیات بر درآمد شما بین ۱۴ تا ۴۵ درصد خواهد بود. هنگامی که در ایتالیا شروع به کسب درآمد می‌کنید، بین ۲۳ تا ۴۳ درصد مالیات خواهید پرداخت. با این حال، به خاطر داشته باشید که اینها فقط نرخ‌های کلی هستند و وضعیت مالیاتی خاص شما ممکن است متفاوت باشد. 

مراحل اخذ ویزا 

از نظر الزامات ویزا، ایتالیا و آلمان تفاوت چندانی ندارند. برای تحصیل در هر دو کشور، به مدارک استاندارد مانند نامه پذیرش از دانشگاه، تسلط به زبان انگلیسی یا زبان محلی (بسته به دوره تحصیلی)، پوشش بیمه درمانی کافی و اثبات تمکن مالی کافی نیاز خواهید داشت. اثبات تمکن مالی جایی است که آلمان و ایتالیا با هم تفاوت دارند. ایتالیا از دانشجویان بین‌المللی می‌خواهد که ثابت کنند حداقل ۵۸۰۰ یورو در سال در یک حساب بانکی ایتالیایی دارند، در حالی که برای تحصیل در آلمان به مبلغی تقریباً دو برابر، یعنی ۱۱۰۰۰ یورو در سال به صورت یک حساب بلوکه شده نیاز دارد.

اقامت و کار پس از فارغ‌التحصیلی 

چشم‌انداز برای دانشجویان بین‌المللی که می‌خواهند پس از فارغ‌التحصیلی از دانشگاه‌های آلمان مشغول به کار شوند، بسیار مثبت است. دانشجویان می‌توانند تا ۱۸ ماه پس از فارغ‌التحصیلی در آلمان بمانند، بنابراین زمان کافی برای یافتن موقعیتی تمام وقت و اخذ مجوز اقامت مرتبط با کار وجود دارد. 

وضعیت برای دانشجویان بین‌المللی در ایتالیا، به خصوص اگر فقط مدرک کارشناسی دریافت می‌کنید، چندان امیدوار کننده نیست. متاسفانه، ایتالیا فقط به دانشجویان دارای مدرک کارشناسی ارشد یا دکتری اجازه می‌دهد تا به مدت ۱۲ ماه در کشور اقامت داشته و کار کنند. بنابراین، اگر فقط مدرک کارشناسی خود را در ایتالیا دریافت می‌کنید، در صورتی که بخواهید در این کشور بمانید، باید قبل از دنبال کردن کار تمام وقت، تحصیل خود را در مقطع کارشناسی ارشد ادامه دهید. 

تعداد دانشجویان بین‌المللی 

آلمان با بیش از ۳۵۰ هزار دانشجوی بین‌المللی ثبت‌نام شده در دانشگاه‌های خود، یکی از محبوب‌ترین مقاصد برای دانشجویان بین‌المللی در اروپا است. این رقم بیش از ۹۰ درصد از تعداد دانشجویان بین‌المللی در ایتالیا است که در حال حاضر حدود ۳۲ هزار نفر است. اگر به دنبال محیطی با تنوع فرهنگی بیشتر هستید، آلمان قطعاً بهترین گزینه برای شماست. 

کلاس درس 

تجربه کلاس درس در دانشگاه‌های آلمان و ایتالیا می‌تواند کاملاً متفاوت باشد. در آلمان، کلاس‌های درس معمولاً بزرگ‌تر و رسمی‌تر هستند و از دانشجویان انتظار می‌رود در حین سخنرانی‌ها ساکت و مودب باشند و فرصت کمتری برای تعامل بین دانشجویان و استادان وجود دارد. در ایتالیا، کلاس‌های درس معمولاً کوچک‌تر و غیررسمی‌تر هستند و دانشجویان تشویق می‌شوند در بحث‌ها شرکت کنند و سؤال بپرسند و از این رو فرصت بیشتری برای تعامل بین دانشجویان و استادان وجود دارد. 

مقایسه زبان آلمانی و ایتالیایی

موقعیت جغرافیایی 

آلمان کشوری بزرگ در اروپای مرکزی با بیش از ۸۳ میلیون نفر جمعیت است. در حالی که ایتالیا در جنوب اروپا واقع شده و بیش از ۶۰ میلیون نفر جمعیت دارد. از آنجایی که هر دو کشور در اروپا واقع شده‌اند، فرصت خوبی برای سفر به شهرهای مختلف و کشورهای دیگر برای تعطیلات آخر هفته دارید. 

امنیت 

ایتالیا و آلمان محیطی امن و دوستانه برای دانشجویان ارائه می‌دهند. بدیهی است که در شهرهای بزرگتر مانند برلین یا رم، میزان جرم و جنایت بالاتر است. از نظر بلایای طبیعی، ایتالیا بیشتر در معرض بلایای طبیعی مانند آتشفشان‌های فعال و زلزله قرار دارد. با این حال، ایتالیا دارای خدمات اضطراری مناسب برای رسیدگی به هرگونه بلایای بالقوه است. 

سیستم درمان و مراقبت‌های بهداشتی 

سیستم‌های مراقبت‌های بهداشتی در آلمان و ایتالیا کاملاً متفاوت هستند. در آلمان، همه افراد باید از بیمه‌های سلامت دولتی یا خصوصی برخوردار باشند و شما می‌توانید بدون پرداخت هزینه اضافی هر پزشک یا متخصصی را در این کشور ببینید. در ایتالیا، سیستم مراقبت‌های بهداشتی توسط خدمات ملی بهداشت این کشور تأمین می‌شود که برای دانشجویان با قیمت یارانه‌ای ۱۴۹ یورو در سال در دسترس است. 

درصد اشتغال پس از فارغ‌التحصیلی 

در آلمان، به دلیل اقتصاد عالی این کشور، دانشجویان بین‌المللی از سوی کارفرمایان بسیار مورد تقاضا هستند. طبق مطالعه‌ای از یورواستات، بیش از ۸۰ درصد از شاغلین، فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های آلمان هستند. برای اینکه پس از فارغ‌التحصیلی به عنوان یک فرد بین‌المللی مقیم ایتالیا، مشغول به کار شوید، به حداقل مدرک کارشناسی ارشد یا دکتری نیاز دارید. کسانی که فقط مدرک کارشناسی دارند باید به تحصیلات تکمیلی خود ادامه دهند که این امر مستلزم زمان و هزینه بیشتری است. 

موانع زبانی

اگر به دنبال تحصیل در کشوری هستید که زبان انگلیسی زبان اصلی آن نباشد، آلمان نسبت به ایتالیا گزینه بهتری است. ما می‌دانیم که شما به‌عنوان یک دانشجوی بین‌المللی بیشتر به دوره‌های تحصیلی به زبان انگلیسی علاقه دارید. طبق آمار، در ایتالیا موارد زیر به زبان انگلیسی ارائه می‌شود: 

  • ۱۸۵+ رشته کارشناسی به زبان انگلیسی
  • ۷۰۰+ رشته کارشناسی ارشد به زبان انگلیسی
  • ۷۰+ رشته دکتری به زبان انگلیسی

حالا بیایید به داده‌های آماری آلمان نگاه کنیم: 

  • ۳۵۰+ رشته کارشناسی به زبان انگلیسی
  • ۱۵۰۰+ رشته کارشناسی ارشد به زبان انگلیسی
  • ۸۵+ رشته دکتری به زبان انگلیسی

رتبه برترین دانشگاه‌های ایتالیا و آلمان

آب و هوا

آب و هوای آلمان و ایتالیا بسته به منطقه می‌تواند به طور قابل توجهی متفاوت باشد. با این حال، هر دو کشور به طور کلی دارای زمستان‌های سرد و تابستان‌های گرم هستند. به طور متوسط بارندگی در آلمان بیشتر از ایتالیا است و به طور کلی تابستان‌ها در ایتالیا گرم‌تر از آلمان است. 

پزشکی آلمان یا ایتالیا

پزشکی آلمان یا ایتالیا؟ پزشکی رشته ایست که متقاضیان مهاجرت تحصیلی همیشه به دنبال آن هستند. هرساله صدها هزار دانشجو به دنبال پذیرش در دانشگاه‌های معتبر پزشکی کشور خود هستند، اما رقابت شدید و تعداد محدود صندلی در دانشگاه‌های دولتی باعث می‌شود تنها چند هزار نفر خوش شانس بتوانند وارد این رشته شوند. در این بخش، برخی از ویژگی‌های مشترک و مزایای تحصیل پزشکی در دانشگاه‌های دولتی آلمان و ایتالیا را بررسی می‌کنیم: 

۱. شهرت جهانی به خاطر کیفیت بالای آموزش

۲. شهریه پایین (فقط در دانشگاه‌های دولتی) 

۳. طول دوره ۶ساله

۴. امکان تبادل دانشجو

۵. فرصت کار دانشجویی

۶. ویزای شنگن

البته تفاوت‌های اندکی نیز وجود دارد: 

۱. زبان تحصیل: اکثر دانشگاه‌های پزشکی آلمان دوره‌های پزشکی را به زبان آلمانی ارائه می‌دهند، در حالی که ۱۲ دانشگاه در ایتالیا دوره‌های پزشکی را به طور کامل به زبان انگلیسی برگزار می‌کنند و سخنرانی‌ها و برگزاری امتحانات می‌شود. 

۲. شرایط پذیرش: برای پذیرش در دانشگاه‌های ایتالیا، باید در آزمون IMAT شرکت کنید. در مقابل، در آلمان انتظار می‌رود ابتدا زبان آلمانی را یاد بگیرید و آزمون M Kurs را قبول شوید. 

۳. بورسیه تحصیلی: دانشگاه‌های دولتی پزشکی ایتالیا بر اساس درآمد خانواده بورسیه تحصیلی ارائه می‌دهند، در حالی که دانشگاه‌های آلمان چنین بورسیه‌ای ارائه نمی‌دهند. 

۴. امکانات خوابگاه: دانشجویان پزشکی خارجی فقط در محوطه دانشگاه‌های ایتالیا از امکانات خوابگاه برخوردار می‌شوند، در حالی که در آلمان باید خودتان به دنبال محل اقامت خصوصی باشید. 

۵. طول دوره پزشکی: در ایتالیا طول دوره پزشکی (که به عنوان دکترای پزشکی شناخته می‌شود) ۶ سال است. در آلمان هم همینطور است، اما در عمل دو سال دیگر طول می‌کشد. بنابراین، طول دوره واقعی ۸ سال می‌شود. 

با انتخاب ارزان ترین دانشگاه های ایتالیا، می‌توانید در هزینه‌های خود صرفه‌جویی کنید. هنگام انتخاب کشوری برای تحصیل پزشکی، موانع زبانی نیز عاملی مهم است که باید در نظر بگیرید. گرچه ممکن است بتوانید به زبان انگلیسی در ایتالیا یا آلمان تحصیل کنید، اما تسلط به زبان آن کشور برای یافتن شغل و زندگی ضروری است. از همین رو بهتر است مقایسه‌ای در رابطه با زبان‌های این ۲ مقصد مهاجرت تحصیلی نیز انجام دهیم. 

مهاجرت تحصیلی به آلمان یا ایتالیا

مقایسه زبان آلمانی و ایتالیایی

مقایسه زبان آلمانی و ایتالیایی هم می‌تواند به شما کمک کند تا بهتر برای آینده خود تصمیم بگیرید، زیرا انتخاب مقصد مهاجرت تحصیلی یعنی زندگی در آن کشور و زندگی در کشوری یعنی صحبت به زبان آن کشور. در نگاه اول، به نظر نمی‌رسد که زبان‌های آلمانی و ایتالیایی شباهت زیادی داشته باشند، اما در واقع این دو زبان ویژگی‌های مشترکی نیز دارند. 

اولین شباهت این است که هر دو زبان از حروف الفبای هندواروپایی استفاده می‌کنند. بنابراین درک صداهای اولیه‌ی کلمات در هر دو زبان نسبتاً آسان است. همچنین هر دو زبان مذکر و مؤنث دارند. به عنوان مثال، برخی از کلمات با شناسه‌ی مؤنث «the» و برخی دیگر با شناسه‌ی مذکر آن به کار می‌روند، در حالی که در زبان انگلیسی فقط یک شناسه برای «the» وجود دارد. 

با وجود این شباهت‌ها، آلمانی و ایتالیایی اشتراکات زیادی ندارند. آلمانی، همانطور که از اسمش پیداست، یک زبان ژرمنی است و صداها و ترکیب حروف زیادی را با انگلیسی به اشتراک می‌گذارد. از طرف دیگر، ایتالیایی یک زبان رومانس با ریشه‌های لاتین است. اگرچه برخی از واژگان و افعال انگلیسی شبیه ایتالیایی هستند (زیرا انگلیسی ترکیبی از زبان‌های دیگر است)، اما صداها و لهجه‌ی ایتالیایی کاملاً متفاوت از انگلیسی است. 

یادتان هست گفتیم هم آلمانی و هم ایتالیایی دارای جنسیت دستوری هستند؟ خوب، آلمانی یک جنس دیگر هم دارد: خنثی (neuter). همچنین آلمانی دارای چهار حالت اسمی مختلف است. همچنین، برخلاف انگلیسی یا ایتالیایی که اسم‌های خاص را با حرف بزرگ می‌نویسند، در آلمانی همه اسم‌ها با حرف بزرگ نوشته می‌شوند. این ممکن است دشوار به نظر برسد، اما در ایتالیایی نیز باید تعداد زیادی از اشکال نامنظم فعل را حفظ کنید. 

از دیدگاه یک فرد انگلیسی زبان، یادگیری ایتالیایی نسبتاً آسان است و این زبان به طور مداوم به عنوان یکی از ده زبان برتر برای یادگیری توسط انگلیسی‌زبانان شناخته می‌شود. اگرچه آلمانی در این رتبه‌بندی رتبه بالایی ندارد، اما از سخت‌ترین زبان‌ها هم به شمار نمی‌رود. 

پزشکی آلمان یا ایتالیا

هر دو زبان آلمانی و ایتالیایی کلمات زیادی دارند که از نظر صدا و شکل شبیه کلمات انگلیسی هستند (این کلمات هم‌ریشه نامیده می‌شوند). گرامر و تلفظ ایتالیایی در مقایسه با آلمانی بسیار آسان‌تر است، اما در مورد صرف افعال و قوانین مختلف، آلمانی ساده‌تر است. آلمانی از نظر منطقی منظم‌تر از ایتالیایی (و حتی انگلیسی) است. با این حال، منطقی بودن همیشه به معنای آسان بودن نیست. 

آلمانی بسیاری از کلمات رایج و روزمره خود را با انگلیسی به اشتراک می‌گذارد. ایتالیایی هم کلمات زیادی با انگلیسی مشترک دارد، اما این کلمات معمولاً علمی یا تخصصی هستند، در حالی که کلمات آلمانی با انگلیسی بیشتر اسم‌ها و فعل‌های رایج را شامل می‌شوند. بنابراین، یادگیری مراحل ابتدایی آلمانی ممکن است آسان‌تر باشد، در حالی که یادگیری ایتالیایی ممکن است در ابتدا کندتر پیش برود، اما با شروع استفاده از متون علمی، پیشرفت در آن سریع‌تر شود. 

رتبه برترین دانشگاه‌های ایتالیا و آلمان

در این بخش برترین دانشگاه‌های آلمان و ایتالیا را بر اساس رتبه‌بندی جهانی دانشگاه‌های QS در سال ۲۰۲۴ مقایسه می‌کنیم. آلمان با داشتن چندین دانشگاه در بین ۱۰۰ دانشگاه برتر جهان، پیشرو است. در این میان، دانشگاه فنی مونیخ با رتبه ۳۷ در جایگاه نخست قرار دارد. سایر مؤسسات برجسته آلمان شامل دانشگاه لودویگ ماکسیمیلیان مونیخ (۵۴)، دانشگاه هایدلبرگ (۸۷)، دانشگاه صنعتی آخن (۱۰۶) و دانشگاه آزاد برلین (۹۸) می‌شوند. 

دانشگاه‌های ایتالیا در این رتبه‌بندی کمی عقب‌تر هستند. برترین دانشگاه ایتالیا، پلی‌تکنیک میلان، در رتبه ۱۲۳ قرار دارد. دانشگاه ساپینزا رم (۱۳۴)، دانشگاه بولونیا (۱۵۴)، دانشگاه پادووا (۲۱۹) و پلی‌تکنیک تورین (۲۵۲) در رتبه‌های بعدی قرار دارند. 

سخن پایانی

در این مطلب از لتس گو یونی سعی شد تا از تمام زوایای مختلف دو مقصد پرطرفدار مهاجرت تحصیلی، یعنی ایتالیا و آلمان را باهم مقایسه کنیم. در آخر، بهترین کشور برای تحصیل به نیازها و اولویت‌های شما بستگی دارد. اگر به دنبال کشوری با هزینه زندگی پایین‌تر و فرهنگی غنی هستید، ایتالیا گزینه بهتری است. ایتالیا با داشتن غذاهای فوق‌العاده، معماری زیبا و تاریخی غنی، تجربه‌ای فرهنگی منحصربه‌فرد را ارائه می‌دهد. 

اما اگر به دنبال تحصیل رایگان، محیطی پویاتر و فرصت‌های شغلی بهتر بعد از فارغ‌التحصیلی هستید، آلمان را انتخاب کنید. آلمان با داشتن اقتصاد قدرتمند، نرخ بالای اشتغال فارغ‌التحصیلان و دانشگاه‌های باکیفیت، انتخابی عالی برای کسانی است که می‌خواهند حرفه‌ای بین‌المللی را دنبال کنند. 

همچنین صحبت با دانشجویان فعلی و فارغ‌التحصیلان هر کشور نیز مفید است تا بتوانید از تجربیات آن‌ها در مورد مزایا و معایب تحصیل در آنجا مطلع شوید. آن‌ها می‌توانند در مورد جزئیات مهم مانند فرهنگ دانشگاه، سبک زندگی دانشجویی و بازار کار محلی به شما راهنمایی کنند. مشاوران لتس گو یونی نیز می‌توانند اهداف و نگرانی‌های شما را شنیده و به شما بهترین مقصد مهاجرت تحصیلی را پیشنهاد دهند.