بیایید برای آن دسته از متقاضیان که هنوز تصمیم نهایی خود را نگرفته‌اند نگاهی جند جانبه به مقایسه زندگی در اروپا و آمریکا بیندازیم. پاسخ به این پرسش که زندگی در اروپا بهتر است یا آمریکا، جواب چندان دقیق و مشخصی نخواهد داشت زیرا گزینه بهتر باید بر اساس شرایط و اهداف خاص هر متقاضی مهاجرت ارزیابی شود، اما می‌‌توان بخشی از این سنجش را بر مبنای مقایسه‌ی مزایا و معایب زندگی در هر یک از این گزینه‌ها پیش برد.

زمانی که صحبت از مقایسه زندگی در اروپا و آمریکا به میان می‌آید در حقیقت به دنبال رویارویی دو مورد از صنعتی‌ترین و پیشرفته‌ترین مکان‌های اقتصادی بر روی کره‌ی زمین هستیم. در حالی که اروپا از نظر میراث فرهنگی، هنر و معماری به راستی غنی‌ترین نقطه در جهان است، ایالات متحده آمریکا از نظر توسعه فناوری‌های نوین و تجارت همچنان در عرصه جهانی یکه‌تازی می‌کند.

مقایسه زندگی در اروپا و آمریکا از زوایای مختلفی از جمله کیفیت زندگی مهاجران، انواع روش‌های مهاجرتی و دریافت اقامت، تحصیل و کار، نظام حقوقی و مالیاتی، زبان و فرهنگ عامه‌ی مردم و ... قابل بررسی است که برآیند مجموعه‌ی این موارد می‌تواند متقاضی را به اطمینان یافتن از انتخاب نهایی خود نزدیک کند. در این محتوا از مجله مهاجرتی لتسگو یونی می‌خواهیم شما را یک گام به تصمیم نهایی نزدیک کنیم.

مقایسه زندگی در اروپا و آمریکا

اروپا بهتر است یا آمریکا؟

  • ایالات متحده یک دولت فدرال است در حالی که اتحادیه اروپا پارلمانی است.
  • استاندارد کیفیت زندگی در اروپا تا حدی پایین‌تر از آمریکا است.
  • غنای فرهنگی، هنر و تنوع غذایی در اروپا بسیار بیشتر از آمریکا است.
  • آداب و رسوم قدیمی و پایبندی به سنت‌ها (مانند رعایت فرهنگ رسمی در خوردن غذا و نوع پوشش) در اروپا قوی‌تر از آمریکا است.
  • انگلیسی تنها زبان رسمی آمریکا است اما چندین زبان رسمی در میان کشورهای اروپایی وجود دارد.
  • ایالات متحده آمریکا از سال 1700 میلادی واحد پول دلار را به عنوان تنها واحد رسمی پول خود اعلام نموده است در حالی که در اروپا همچنان ارز‌های رایج مختلفی وجود دارد و یورو از سال 2002 به عنوان پول رایج رسمی برای معاملات بین‌المللی در اروپا تعیین شده است.
  • می‌توانید در خیابان‌های اکثر شهرها بزرگ و کوچک اروپایی زندگی روزمره را ببینید که در مغازه‌های کوچک و محلات مسکونی جریان دارد اما نظام شهری آمریکا بر پایه‌ی اتوبان‌های عریض و مراکز خرید بزرگ طراحی شده است.

مقایسه انواع روش های مهاجرت به اروپا و آمریکا

به عنوان یک متقاضی مهاجرت، اهمیت زیادی دارد که بدانیم چه گزینه‌هایی برای مهاجرت ما به یک نقطه از اروپا یا آمریکا وجود دارد و کدام گزینه می‌تواند ما را از آسان‌ترین و سریع‌ترین مسیر به مقصد برساند. به طور کلی می‌توان گفت که انواع روش‌های ممکن برای مهاجرت و زندگی در اروپا و آمریکا تقریبا مشترک بوده و تنها تفاوت آن‌ها در برخی قوانین و مراحل است.

7 روش اصلی برای مهاجرت به یکی از این دو نقطه در جهان وجود دارد:
تحصیلی
کاری
سرمایه‌گذاری
کارآفرینی
ازدواج
تولد 
پناهندگی

قوانین کلی برای این 7 روش مهاجرتی در اروپا و آمریکا تقریبا مشترک است. در دو روش تحصیلی و کاری، فرد متقاضی باید ابتدا نامه پذیرش از یکی از دانشگاه‌های اروپایی و آمریکایی یا درخواست نیروی کار (Job offer) توسط یک کارفرمای اروپایی یا آمریکایی را در دست داشته باشد تا بتواند برای ویزای تحصیلی یا کاری اقدام کند.

در برخی روش‌ها تفاوت‌های جزئی قابل توجهی وجود دارد برای مثال زمانی که تصمیم می‌گیرید به عنوان یک سرمایه‌گذار، ویزا دریافت کنید مبلغی که باید سرمایه‌گذاری شود ممکن است در هر یک از کشورها تا حدودی متفاوت باشد. در خصوص امکان مهاجرت و اقامت از طریق کارآفرینی نیز شرایط معمولا در کشورهای مختلف متفاوت است برای مثال در آمریکا تنها ثبت یک شرکت و راه‌اندازی یک استارت آپ کافی نیست بلکه باید حداقل ده نیروی کار آمریکایی را نیز استخدام نمایید.

مهاجرت به اروپا و آمریکا از طریق ازدواج نیز تنها در صورتی امکان‌پذیر است که به طور رسمی با شهروندان آن‌ها ازدواج کنید اما فرآیند دریافت ویزا می‌تواند کمی متفاوت باشد برای مثال اکثر کشورهای اروپایی معمولا ویزا را پس از ثبت ازدواج دائم صادر می‌کنند اما برای آمریکا امکان دریافت یک ویزای 90 روزه با عنوان ویزای نامزدی، پیش از عقد دائم ازدواج نیز وجود دارد.

مهاجرت و زندگی در اروپا و آمریکا از روش تولد نیز نکات قابل توجهی دارد. اگر تصمیم دارید از طریق زایمان در یکی از این مناطق، تابعیت فرزند خود را دریافت کنید باید به قانون اعطای تابعیت بر اساس خاک یا خون توجه داشته باشید. اکثر کشورهای آمریکایی از قانون خاک تبعیت می‌کنند یعنی فرزندی که در خاک آمریکا متولد شود تابعیت آن را خواهد داشت اما در مقابل اکثر کشورهای اروپایی از قانون خون تابعیت نموده و فرزند متولد شده تابعیت پدر یا مادر خود را خواهد داشت.

به طور کلی می‌توان گفت که اگر بخواهیم مقایسه را با توجه به قوانین مهاجرتی انجام دهیم اخذ ویزای اروپا معمولا راحت‌تر و اطمینان‌بخش‌تر خواهد بود. علت اصلی این امر وجود افسر ویزا در فرآیند مهاجرت به آمریکا است. برای مهاجرت به هر یک از کشورهای اروپایی در صورتی که واجد شرایط روش مهاجرتی مورد نظر باشید شانس بالایی برای دریافت ویزا و زندگی در مقصد خود خواهید داشت اما در آمریکا همیشه اینطور نیست.

در بسیاری از موارد مشاهده شده که حتی با تیک خوردن تمام شرایط، ارائه کامل مدارک و پشت سر گذاشتن موفقیت آمیز مصاحبه سفارت آمریکا باز هم در نهایت افسر ویزا به دلایل غیر منطقی که معمولا قابل اعتراض هم نیست پرونده متقاضی را رجکت کرده و مانع از ورود وی به خاک آمریکا می‌شود. 

مقایسه تحصیل در اروپا و آمریکا

اگر بخواهیم از منظر دریافت اقامت دائم اروپا، این قاره را با آمریکا مقایسه کنیم، بدون در نظر گرفتن امتیاز تابعیت از خاک در آمریکا، نتایج حاکی از آن است که کفه ترازو به سمت کشورهای اروپایی سنگینی می‌کند. دریافت اقامت اروپا معمولا از روش اشتغال پس از فارغ‌التحصیلی، جاب آفر و یا سرمایه‌گذاری و ثبت شرکت بسیار راحت‌تر و نتیجه‌بخش‌تر از طی کردن همین مراحل برای رسیدن به اقامت آمریکا می‌باشد.

تنها در صورتی که برگ برنده اقامت آمریکا یعنی برنده شدن در بلیط بخت‌آزمایی لاتاری را در جیب خود داشته باشید، آمریکا بهترین و راحت‌ترین گزینه برای اقامت شما خواهد بود در غیر این صورت در حال حاضر برای ایرانیان و شهروندان بسیاری کشورهای دیگر، مهاجرت به آمریکا تقریبا تنها از طریق تحصیلی امکان‌پذیر است و ایرانیان احتمالا شانس بالایی برای دریافت سایر ویزای های مهاجرت به آمریکا نخواهند داشت.

مقایسه تحصیل در اروپا و آمریکا

علی رغم تمام روش‌های موجود همچنان مهاجرت و زندگی در اروپا و آمریکا از طریق ویزای تحصیلی، پرطرفدارترین روش می‌باشد که عرصه‌ی رقابتی آن هر سال در حال تنگ‌تر شدن است. اگر بخواهیم اروپا و آمریکا را از نظر مهاجرت تحصیلی مقایسه کنیم احتمالا باید دوباره به بحث قوانین مهاجرت و دریافت ویزا اشاره کنیم. زیرا کیفیت نظام آموزشی در این دو منطقه به راحتی قابل مقایسه نیست. کیست که بتواند مزایا و کیفیت تحصیل در بهترین دانشگاه های اروپا را انکار کند در حالی که تحصیل در آمریکا و نزدیکی به بزرگ‌ترین بازار کار حرفه‌ای جهان نیز رویایی غیر قابل انکار است.

اگر بخواهیم از زوایای دیگری این مقایسه را انجام دهیم پیش از هر چیز زبان تحصیلی اهمیت خود را نشان می‌دهد. تحصیل در تعداد زیادی از کشورهای اروپایی، به ویژه اگر به دنبال تحصیل رایگان باشید، به زبان رسمی همان کشور امکان‌پذیر است و در صورتی که بخواهید وارد فرآیند اقامت پس از تحصیل شوید باید تسلط خود به زبان رسمی کشور مورد نظر را به اثبات برسانید. 

برای مثال تحصیل رایگان در اکثر دانشگاه‌های آلمان، ایتالیا، فرانسه و یا سوئد به ویژه در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد به زبان آلمانی، ایتالیایی، سوئدی و ... ارائه می‌شود و دریافت اقامت آلمان یا فرانسه بدون تسلط به زبان رسمی آن امکان‌پذیر نیست اما امکان تحصیل در تقریبا تمام دانشگاه‌های آمریکا به زبان انگلیسی میسر بوده و برای دریافت اقامت نیز نیاز به یادگیری زبان دیگری نخواهید داشت.

مسئله بعدی شانس دریافت ویزای تحصیلی آمریکا است که از یک سو به دلیل اینکه بیشترین تعداد دانشگاه‌های جهان را در خود جای داده است در مقایسه با یک کشور اروپایی، متقاضیان با تنوع بسیار بیشتری از دانشگاه‌ها برای انتخاب روبه‌رو هستند و احتمالا شانس بالاتری برای دریافت کمک هزینه تحصیلی خواهند داشت اما نباید قوانین مهاجرت آمریکا و قدرت عمل افسر ویزا را فراموش کنید

مقایسه کار در اروپا و آمریکا

اگر به عنوان یک دانشجوی بین‌المللی می‌خواهید بدانید که شرایط کار دانشجویی در این دو منطقه چگونه است باید بگوییم که امکان کار دانشجویی همزمان با تحصیل تقریبا در تمام مناطق اروپا و آمریکا امکان پذیر بوده و میانگین کار قانونی حدود 20 ساعت در هفته در طول ترم تحصیلی می‌باشد اما نکته حائز اهمیت این است که دارندگان ویزای همراه تحصیلی اجازه کار در آمریکا را نداشته و تنها مجاز به تحصیل هستند.

حال اگر به دنبال زندگی در اروپا و آمریکا از طریق ویزای کاری هستید شاید باید توجه بیشتری به شرایط اقتصادی این دو منطقه در عرصه بین‌المللی داشته باشید. علی رغم پیشرفت اقتصادی چشمگیر کشورهایی مانند آلمان، چین، کانادا و ... همچنان می‌توان آمریکا را یکی از ابر قدرت‌های اقتصادی جهان دانست که در تولید و توزیع بخش عمده‌ای از محصولات تمام حوزه‌ها حرف اول را می‌زند.

آمریکا از جمله کشورهایی است که توانسته ارتباط قابل قبولی میان بخش دانشگاهی و بخش صنعتی خود برقرار نموده و علم را وارد بازار کار نماید. بنابراین اگر به عنوان یک دانشجوی خارجی از دانشگاه های آمریکا فارغ‌التحصیل شوید تقریبا غیر ممکن است که در یک بازه زمانی کوتاه شغل مناسب خود را پیدا نکنید.

البته این ویژگی تنها منحصر به آمریکا نبوده و بسیاری از کشورهای اروپایی نیز موقعیت‌های شغلی گسترده‌ای در اختیار متقاضیان بین‌المللی قرار می‌دهند. برای مثال می‌توان به کشورهایی مانند آلمان، اتریش و هلند اشاره کرد که نرخ بیکاری بسیار پایینی داشته و تا انتهای سال 2021 نرخ اشتغال در آن‌ها به حدود 80 درصد رسیده است.

مقایسه هزینه زندگی در اروپا و آمریکا

معیار دیگری که می‌توان برای مقایسه کار در اروپا و آمریکا در نظر داشت میانگین حقوق دریافتی نیروی کار در این دو منطقه می‌باشد. بر اساس آمار منتشر شده در سایت numbeo.com میانگین درآمد خالص ماهیانه (پس از کسر تمام مالیات‌ها) برای سال 2021 در ایالات متحده آمریکا حدود 3616,19 دلار است که این رقم به طور میانگین برای چند کشور پرطرفدار و مهاجرپذیر اروپایی بر اساس دلار آمریکا عبارت است از:

آلمان: 2940,31$
انگلستان: 2813,81$
سوئد: 2725,90$
ایتالیا: 1525,50$
سوئیس: 5726,80$
اسپانیا: 1722,61$
فرانسه: 2386,13$
هلند: 3275,56$

همانطور که مشاهده می‌کنید میانگین درآمد خالص ماهیانه در آمریکا به طور میانگین بیشتر از کشورهایی مانند آلمان، انگلیس، فرانسه، سوئد و حتی هلند است بنابراین می‌توان گفت که به طور کلی میزان حقوق دریافتی نیروی کار ماهر و نیمه ماهر در آمریکا بیشتر از اروپا می‌باشد اما این معیار نمی‌تواند به تنهایی کافی باشد. عوامل دیگری مانند هزینه زندگی، بهره وام مسکن، تورم سالیانه، هزینه تحصیل و .... در ارزشمندی این حقوق تاثیرگذارند.

مقایسه نرخ مالیات در اروپا و آمریکا

یکی از مهم‌ترین عواملی که می‌تواند بر روی کیفیت زندگی در اروپا و آمریکا اثر بگذارد نرخ مالیات و چگونگی پرداخت آن می‌باشد. اگر در یک کشور اروپایی یا ایالات متحده زندگی کنید احتمالا پرداخت مالیات که بخش قابل توجهی از درآمد سالانه را به خود اختصاص می‌دهد، یکی از دغدغه‌های اصلی شما خواهد بود.

مهم‌ترین مالیاتی که یک فرد مهاجر باید به عنوان بخشی از هزینه زندگی در اروپا و ایالات متحده در نظر داشته باشد مالیات بر درآمد است. در آمریکا این رقم بر مبنای نوع شغل، میزان درآمد و وضعیت تاهل محاسبه شده و تقریبا در هر یک از ایالت‌های آمریکا تا حدودی متفاوت می‌باشد. مالیات بر درآمد سالانه پرداخت می‌شود. 

در آمریکا بر اساس آخرین رتبه بندی نرخ مالیات بر درآمد از 10% آغاز شده و تا حداکثر 37% ادامه می‌یابد. اگر میانگین مالیات بر درآمد را در این منطقه حدود 24% در نظر بگیریم در یک نگاه کلی می‌توان گفت که نرخ مالیات در ایالات متحده در مقایسه با اکثر کشورهای اروپایی درصد کمتری است زیرا میانگین این نرخ در مجموع کشورهای اروپایی حدود 34% می‌باشد. کشورهایی مانند فرانسه، هلند و سوئد مالیاتی در حدود 50% را نیز دریافت می‌کنند.

مقایسه هزینه زندگی در اروپا و آمریکا

بدون شک هزینه زندگی می‌‌تواند یکی از پررنگ‌ترین نقش‌ها را در انتخاب مقصد مهاجرتی بازی کند. فرقی نمی‌کند که یک دانشجویی بین‌المللی با بورسیه تحصیلی باشید یا دارنده ویزای سرمایه‌گذاری، با هر روشی که مهاجرت کنید در نهایت هزینه زندگی در کشور مقصد تاثیر مستقیمی بر کیفیت زندگی شما خواهد داشت.

به طور کلی می‌توان گفت که هزینه زندگی در اروپا در مقایسه با ایالات متحده مقرون به صرفه‌تر است، به خصوص اگر به دنبال یک زندگی دانشجویی باشید. هزینه زندگی در اروپا به دلیل کاهش هزینه‌‌ی مراقبت‌های بهداشتی، کاهش ارزش یورو و تورم پایین در اغلب کشورهای این قاره نسبتا ارزان و قابل پرداخت می‌باشد.

اگرچه اکثر کشورهای اروپایی مراقبت‌های بهداشتی و خدمات درمانی را رایگان در اختیار شهروندان خود قرار می‌دهند اما از سویی دیگر همانطور که پیشتر اشاره کردیم نرخ درآمد بر مالیات در اروپا بسیار بالا بوده و میانگین دستمزد نیز در این منطقه کمتر از آمریکا است.

اجاره مسکن بخش اعظم هزینه زندگی در آمریکا و کشورهای اروپایی را به خود اختصاص می‌دهد اما این رقم کاملا به کشور، استان، شهر و حتی منطقه مسکونی محل سکونت شما بستگی دارد. برای مثال در ایالات متحده، سانفرانسیسکو، نیویورک سیتی و واشنگتن دی سی دارای بالاترین نرخ اجاره بها می‌باشند.

به طور مشابه در اروپا نیز شهرهای پاریس، هامبورگ و بارسلونا شهرهای گرانی برای اجاره مسکن هستند. به طور کلی آمارهای رسمی مانند شاخص هزینه زندگی (Expatistan) حاکی از آن است که هزینه زندگی در جنوب اروپا نسبت به شمال اروپا ارزان‌تر است.

در خصوص کالاهای مصرفی و سوخت اما می‌توان در بسیاری موارد اروپا را گران‌تر از آمریکا دانست چرا که حجم گسترده سوخت مصرفی در کشورهای اروپایی وارداتی بوده و گران است. احتمالا هزینه استفاده از خودرو شخصی در یک کشور اروپایی بسیار بیشتر از خدمات حمل و نقل عمومی خواهد بود. 

مقایسه مهاجرت به اروپا و آمریکا

بنابراین برای یک حساب و کتاب دقیق حتما باید بدانیم که هدف ما مهاجرت به کدام نقطه از اروپا است. برای مثال هزینه زندگی در کشورهایی مانند آلمان، هلند یا اتریش علی رغم کیفیت بالای شاخص های زندگی در مقایسه با ایالات متحده پایین‌تر می‌باشد در حالی که هزینه زندگی در کشورهای اسکاندیناوی و سوئیس می‌تواند گران‌تر از برخی ایالت‌های آمریکا باشد.

هزینه تخمینی زندگی یک دانشجوی بین‌المللی در ایالات متحده حدود 10000 تا 18000 دلار در سال است که ماهیانه به طور متوسط حدود 1000 تا 1500 دلار آمریکا می‌باشد. این رقم شامل هزینه‌های اقامت، غذا، کتاب و جزوات درسی، سرگرمی و کالاهای مصرفی می‌گردد.

مقایسه امنیت زندگی در اروپا و آمریکا

شاخص امنیت اجتماعی به ویژه زمانی که همراه با خانواده و فرزندان خود به اروپا یا آمریکا مهاجرت می‌کنید اهمیت بسیار زیادی دارد. همانطور که شاید خودتان حدس بزنید میزان جرم و جنایت در آمریکا به مراتب بیشتر از اروپا بوده و یکی از علل اصلی آن را می‌توان بقایای نظام نژاد پرستی و آزادی حمل سلاح گرم در جامعه‌ی آمریکایی دانست.

سخن پایانی

به یاد داشته باشید که با مرور کلیات مقایسه اروپا و آمریکا و جستجو در محتواهای این چنینی تنها می‌توان به اطلاعات کلی دست یافت و این اطلاعات کلی نمی‌تواند شما را به یک تصمیم نهایی با درصد اطمینان بالا برساند. تنها راه تصمیم گیری درست، آگاهی از جزئیات و انتخاب مقصد بر اساس سبک زندگی، اهداف و رزومه شخصی می‌باشد. ارزیابی رزومه خود را می‌توانید به مشاوران مجرب لتسگو یونی بسپارید.