اگر اقامت اروپا رویای شما نیز هست خوب است بدانید که از چه راه‌هایی می‌توانید اقامت اروپا را به دست بیاورید. با یک حساب سر انگشتی شاید بتوان گفت که اخذ اقامت کشورهای اروپایی پرطرفدارترین برنامه مهاجرتی در تمام قاره‌ها می‌باشد که فضای سنگین رقابتی بر آن سایه انداخته است. در نتیجه دنبال نمودن یک راهنمای دقیق اخذ اقامت، سوخت موتور موفقیت شما برای جلو افتادن از رقیبان است.

آیا کسی هست که بتواند منکر مزایای فراوان و زیبایی‌های زندگی در اروپا شود؟ اروپا سرزمین شگفتی‌هاست. اروپا را می‌توان مرکز فرصت‌های بی‌پایان برای تحصیل، کار، سرمایه‌گذاری و ... در جهان دانست که قرن‌هاست ملیت‌های مختلف از سراسر جهان را به سمت خود جذب نموده است.

اما درجه یک بودن قاره سبز نمی‌تواند ضامن موفقیت و رضایت ما از مهاجرت به این کشور باشد چرا که با توجه به قوانین اتحادیه اروپا و صف طولانی متقاضیان اقامت، بسیار مهم است که بدانیم شرایط، رزومه تحصیلی یا کاری، توان مالی و اهداف ما با کدام یک از انواع روش‌های اخد اقامت اروپا تناسب دارد. در حقیقت باید بدانیم بهترین مسیر برای رسیدن به مقصد کدام است تا ناگهان در بیراهه نیفتیم. 

در این محتوا از مجله مهاجرتی لتسگو یونی می‌خواهیم به انواع روش‌های ممکن برای اخذ اقامت اروپا اشاره کرده و با ارائه راهنمایی جامع برای اخذ اقامت کشورهای اروپایی، شانس شما برای رسیدن به رویایتان را افزایش دهیم. آیا می‌دانید کدام یک از روش‌های دریافت اقامت اروپا برای شما بهترین گزینه است؟

اخذ اقامت اروپا

روش های اخذ اقامت اروپا

روش های اخذ اقامت اروپا به طرق مختلفی قابل اجرا هستند. تمرکز تولید و صنعت، ثروت، تاریخ، فرهنگ و هنر علاوه بر امکان تحصیل در بهترین دانشگاه های اروپایی، قاره سبز را به یکی از برترین نقاط جهان برای مهاجرت تبدیل نموده است که برخی از کشورهای آن مانند آلمان، انگلیس، هلند، سوئد و ... به دلیل سطح مطلوب کیفیت زندگی مهاجران و قدمت طولانی در جذب مهاجر طرفداران بیشتری دارند.

پیش از بررسی انواع روش‌های اخذ اقامت اروپا در این بخش از مجله سایت لتسگو یونی، خوب است ابتدا اندکی در مورد کلیات این قاره دوست داشتنی بدانیم. قاره اروپا پس از اقیانوسیه، کوچکترین قاره جهان بوده که از 52 کشور تشکیل و شده بیش از 750 میلیون نفر جمعیت دارد. پرجمعیت‌ترین کشور اروپا، روسیه می‌باشد. رشد جمعیت این قاره در چند دهه اخیر کم و میانگین سنی آن بالا بوده است که این یکی از دلایل اصلی تمایل قاره سبز به جذب مهاجر جوان می‌باشد.

در حال حاضر 26 کشور اروپایی که انگلستان در میان آن‌ها نیست، با یکدیگر وارد شکل خاصی از اتحاد شده‌اند که تحت عنوان پیمان شینگن اعتبار یافته و از جمله مزایای آن امکان سفر، رفت و آمد و تجارت در میان این 26 کشور بدون نیاز به دریافت ویزا و مجوز جداگانه برای هر کشور می‌باشد. اتحادیه اروپا (EU) نیز متشکل از 27 کشور ممتاز اروپایی می‌باشد که در یک اتحاد اقتصادی و سیاسی از منافع خود دفاع می‌‌کنند.

تا به اینجا دریافتیم که وجود پیمان‌های قوی سیاسی، اقتصادی و اجتماعی در میان کشورهای اروپایی موجب یکپارچگی این منطقه شده و این مزیتی بزرگ برای یک مهاجر به حساب می‌آید زیرا زمانی که به عنوان یک مهاجر برای تحصیل، کار، ازدواج یا ... به یکی از کشورهای اروپایی عضو پیمان شینگن یا اتحادیه سفر می‌کنید می‌توانید از مزایای این پیمان‌ها بهره ببرید.

حال می‌خواهیم بدانیم به طور کلی و با در نظر گرفتن تمامی اشتراکات و تفاوت‌های موجود اگر به عنوان یک مهاجر غیر اروپایی تصیمیم به دریافت اقامت دائم داشته باشید چه گزینه‌هایی روی میز قرار خواهد داشت؟ کدام گزینه برای شرایط شما منافع بیشتری به همراه داشته و شما را زودتر به دریافت اقامت اروپا نزدیک می‌کند؟

اقامت اروپا از طریق تحصیل 

اقامت اروپا از طریق تحصیل را شاید بتوان رایج‌ترین شیوه‌ تلاش برای رسیدن به اقامت اروپا دانست که میان دانشجویان ایرانی نیز طرفداران بسیاری دارد. سطح بالای کیفیت زندگی و وجود امکانات رفاهی برای دانشجویان، نظام آموزشی مطابق با استانداردهای بین‌المللی و مقرون به صرفگی هزینه زندگی دانشجویی، دریافت اقامت دائم اروپا از طریق تحصیل را به روشی محبوب تبدیل نموده است.

اما باید به این نکته نیز توجه داشته باشید که این محبوبیت، رقابت را افزایش داده و احتمالا برای دریافت پذیرش از دانشگاه های برتر اروپایی باید مسیر تحصیلی نه چندان آسانی را طی کنید که سطح حرفه‌ای زبان و معدل بالا از جمله شرایط آن است. اگر متقاضی مهاجرت به بهترین کشورهای اروپایی برای تحصیل هستید باید بدانید که امکان اقامت اروپا به طور دائم از طریق ویزا و بورسیه تحصیلی وجود ندارد.

به طور معمول زمانی که با ویزای تحصیلی به یک کشور اروپایی سفر می‌کنید باید پس از اتمام دوره تحصیلی به کشور خود بازگردید مگر آنکه بتوانید از طریق پیدا کردن یک شغل با شرایط تعیین شده، خود را واجد اقامت دائم اروپا کنید. بنابراین تحصیل در کشورهای اروپایی راه مناسبی برای رسیدن به اقامت اروپا است اگر بتوانید پس از فارغ‌التحصیلی، کار معتبر همراه با پرداخت بیمه و مالیات پیدا کنید. 

دقت داشته باشید که شما ابتدا باید توسط یک کارفرمای اروپایی دعوت به کار شده و پس از آن برای تغییر نوع ویزای خود از تحصیلی به کاری اقدام کنید. شغلی که در آن کار می‌کنید باید کاملا قانونی بوده و مالیات درآمد خود را به طور منظم پرداخت نمایید. همچنین باید یک بیمه رسمی برای شما پرداخت شود. 

اکثر کشورهای اروپایی معمولا به دانشجویان بین‌المللی زمان می‌دهند (6 ماه تا دو سال) که بتوانند بعد از فارغ‌التحصیلی به دنبال کار باشند. در صورت اشتغال به کار معتبر، معمولا ابتدا یک ویزای کاری یک ساله صادر شده که پس از یک سال به طور مجدد قابل تمدید است. قوانین کشوری که در آن کار می‌کنید، نوع شغل و شخصیت اجتماعی شما در مدت زمان لازم برای رسیدن به اقامت اروپا به طور دائم موثر است.

برای مثال اگر متقاضی اقامت پس از تحصیل در آلمان هستید، پس از فراغت از دانشگاه، 18 ماه زمان دارید تا به طور رسمی در یک کار قانونی مشغول شده و ویزای کاری دریافت نمایید. در اکثر کشورهای عضو اتحادیه اروپا شما با این روش می‌توانید بلو کارت یا همان کارت آبی را دریافت کنید که ضامن اقامت شما در کشور محل کار است. در کشور آلمان در صورتی که بتوانید برای مدت 4 سال کارت آبی خود را تمدید کنید، پس از آن وارد فرآیند کسب اقامت دائم خواهید شد.

بنابراین می‌توان گفت که اگر به دنبال اقامت دائم اروپا از روش ویزای تحصیلی هستید لازم است که با توجه به اهداف بلند مدت و مقطع تحصیلی خود، رشته مناسبی را برای ادامه تحصیل انتخاب نموده و بررسی کنید که چه میزان برای اشتغال سریع و آسان پس از فارغ‌التحصیلی، شانس خواهید داشت.

اخذ اقامت اروپا از طریق تحصیل

اقامت اروپا از طریق کار

اقامت اروپا از طریق کار بدون رفتن به یک دانشگاه اروپایی نیز ممکن است و همیشه مجبور نیستید که برای کار کردن در یک کشور اروپایی و دریافت اقامت آن، در دانشگاه‌های اروپا تحصیل کنید. شما می‌توانید از ابتدا به عنوان یک نیروی کار ماهر و از طریق ویزای کاری وارد اروپا شوید اما این امر در اکثر موارد به دریافت پیشنهاد کار یعنی جاب آفر (Job offer) از یک کارفرمای اروپایی نیاز دارد.

در این حالت نیز همان مسیری که در بخش قبلی به آن اشاره کردیم طی خواهد شد یعنی فرد متقاضی با ویزای کار وارد یک کشور اروپایی شده و پس از مدت زمان مشخصی در صورت پرداخت مالیات و حق بیمه و رعایت قوانین کشور محل زندگی، می‌تواند وارد فرآیند دریافت اقامت اروپا شود. 

خوب است بدانید که برخی از کشورها مانند آلمان و اتریش این امکان را به شما می‌دهند که با دریافت ویزای جستجوی کار (Job Seeker) به مدت 6 ماه در این کشورها حضور داشته و به طور مستقیم به دنبال کار باشید. مدرک زبان، رزومه حرفه‌ای و مهارت قابل ارزیابی از جمله شرایطی است که برای دریافت ویزای جستجوی کار باید در اختیار داشته باشد.

علاوه بر این‌ها، کشور آلمان نوعی ویزای کار به عنوان ویزای اوسبیلدونگ آلمان را ارائه می‌دهد که به دوره‌های کارورزی 2 تا 4 ساله اختصاص دارد. در صورتی که واجد شرایط یکی از طرح‌های اوسبیدونگ باشید می‌توانید از این طریق وارد آلمان شده و پس از اتمام دوره کارورزی برای پیدا کردن یک کار ثابت و دریافت اقامت اروپا اقدام کنید. 

اقامت اروپا از طریق سرمایه‌گذاری

اقامت اروپا از طریق سرمایه‌گذاری، پس از گسترش بحران مالی اروپا در یک دهه گذشته، طرفداران بسیاری پیدا کرده و کشورهای اروپایی تمایل بالایی به جذب سرمایه‌گذار خارجی در بخش‌های مختلف پیدا کرده و تلاش نمودند تا با ایجاد شرایط اخذ اقامت اروپا از طریق سرمایه‌گذاری، مردم دیگر کشورها را برای تزریق سرمایه خود به کشورهای اروپایی تشویق کنند. سهم پایین مالیت شرکت‌های تازه تاسیس خارجی از جمله این مزایای تشویقی بوده است.

شاید بتوان این گزینه را یک معامله دو سر سود برای هر دو طرف دانست. بنابراین اقامت دائم اروپا با سرمایه‌گذاری نیز امکان پذیر است که معمولا به سه شکل ثبت یک شرکت، خرید بخشی از سهام یک شرکت و یا خرید یک ملک تجاری یا مسکونی اتفاق می‌افتد. شما از این طریق می‌توانید برای خود و خانواده‌تان ابتدا اقامت موقت و پس از آن اقامت دائم اروپا را دریافت کنید.

در صورتی که کشور مقصد طرح اقتصادی شما را بپذیرد یعنی به اصطلاح این سرمایه‌گذاری از نظر کارشناسان، توجیه تجاری داشته باشد می‌توانید برای ثبت کشور در آن اقدام کنید. اگر در لیست کارآفرینانی قرار بگیرید که می‌تواند به رشد اقتصادی و توسعه تجاری یک کشور اروپایی کمک کنند احتمال اینکه دولت آن کشور در این راستا از شما حمایت مالی نماید نیز وجود دارد.  

با این اوصاف شما همیشه اجبار به ثبت یک شرکت مجزا به شکل مستقل ندارید بلکه در برخی از کشورهای اروپایی این امکان وجود دارد که با خرید بخشی از سهام یک شرکت معتبر متقاضی دریافت اقامت دائم اروپا پس از یک بازه زمانی 4 تا 5 ساله شوید. 

خرید ملک یکی دیگر از گزینه‌های پیش رو برای اخذ اقامت اروپا است که در تمام کشورهای قاره سبز امکان‌پذیر نیست. تنها تعداد معدودی از کشورها مانند اسپانیا، یونان یا پرتقال به شما این امکان را می‌دهند که در صورت خرید ملک با حداقل ارزش مالی تعیین شده، ویزای طلایی و اقامت اروپا را دریافت کنید. 

اقامت اروپا از طریق خانواده یا ازدواج

اقامت اروپا از طریق خانواده یا ازدواج، ساده‌ترین راه برای اخذ اقامت اروپا است. در صورتی که همسر شما شهروند یک کشور اروپایی باشد احتمالا شما نیز واجد شرایط دریافت شهروندی این کشور خواهید شد. فرآیند اخذ اقامت اروپا از طریق ازدواج معمولا بین 2 تا 7 سال طول کشیده و نکته حائز اهمیت این است که مرد یا زنی که تابعیت یکی از کشورهای اروپایی را داشته باید برای حضور شما در این کشور با ثبت قانونی ازدواج اقدام نموده و به اثبات برساند که از طریق یک شغل و درآمد معتبر توانایی لازم برای حمایت مالی از شما در کشور مقصد را خواهد داشت.

همچنین اگر به دنبال اخد اقامت اروپا و تابعیت یک کشور اروپایی از طریق تولد در آن کشور هستید باید بدانید که اکثر کشورهای اروپایی به صرف تولد در آن کشور، اقامت و تابعیت را به نوزاد متولد شده و والدین اعطا نخواهند نمود زیرا بیشتر کشورهای اروپایی طبق قانون خون عمل نموده و تابع قانون خاک نیستند.

راه های اخذ اقامت اروپا

اقامت اروپا از طریق خودحمایتی

اقامت اروپا از طریق خودحمایتی نیز طرحی است که برای افراد ثروتمند ایجاد شده است. اگر انقدر ثروتمند هستید که بتوانید با حمایت مالی از خود و خانواده‌تان مهاجرت کنید احتمالا گزینه دریافت اقامت دائم اروپا از طریق خودحمایتی بهترین و آسان‌ترین روش برای شما خواهد بود. در این کشور متقاضی می‌تواند با قرار دادن حداقل مبلغ مشخصی پول در یکی از حساب‌های بانکی کشور اروپایی و اثبات تمکن مالی قابل توجه برای مهاجرت به این کشور و اخذ اقامت اقدام کند. 

این نوع اقامت در ابتدا موقت بوده و هر ساله قابل تمدید است تا جایی که در نهایت منجر به دریافت اقامت دائم شود. دقت داشته باشید که روش خود حمایتی شامل حال تمام کشورهای اروپایی نمی‌شود. در حال حاضر اسپانیا، فرانسه، ایتالیا، سوئیس، اتریش و یونان از مقاصد محبوب دریافت اقامت دائم خود حمایتی می‌باشند. 

شرایط دریافت اقامت اروپا

شرایط دریافت اقامت اروپا بستگی به روش انتخابی دارد. اگر متقاضی اخذ اقامت اروپا با هر یک از روش‌های فوق باشید در ابتدا باید به شکل موقت وارد خاک کشور مقصد شده و پس از گذشت مدت زمان معین به اقامت دائم دست یابید که رسیدن به این مرحله نیازمند برخورداری از شرایط خاصی است. اگرچه ممکن است این قوانین و شرایط در کشورهای مختلف تا حدودی تفاوت داشته باشد اما به طور کلی شرایط لازم برای اخذ اقامت اروپا عبارت است از:

  • حداقل 5 سال اقامت در کشور مورد نظر
  • وجود فضای کافی برای سکونت فرد متقاضی، اعضای خانواده و افراد تحت تکفل
  • اثبات توانایی مالی برای حمایت از خود و خانواده
  • درک اولیه و درست از سیستم اجتماعی و حقوقی، آداب و رسوم و فرهنگ کشور مورد نظر
  • تسلط خوب بر زبان رسمی کشور مورد نظر

اخذ اقامت دائم اروپا

مدارک مورد نیاز برای اخذ اقامت اروپا

حال اگر شرایط ذکر شده را دارا باشید می‌توانید برای دریافت اقامت اروپا درخواست دهید. مدارکی که برای ثبت درخواست خود نیاز دارید به شرح زیر می‌باشد:

  • پاسپورت معتبر
  • گواهی بیمه درمانی
  • عکس پاسپورتی
  • مدرک اقامتی مانند سند ملک یا اجاره‌نامه
  • اسناد مربوط به اثبات اقامت حداقل 5 ساله در کشور مورد نظر
  • مدارک مربوط به قرارداد کاری، فیش حقوقی و حساب بانکی 
  • اسناد مربوط به ورودی قانونی به کشور مورد نظر
  • مدارک دال بر زندگی در کشور مورد نظر مانند فیش آب و برق و ...

این‌ها تنها مدارک الزامی و مشترکی هستند که احتمالا تمام کشورها بر آن اتفاق نظر دارند اما ممکن است کشوری که شما به دنبال اخذ اقامت آن هستید مدارک دیگری نیز دریافت کند. برای اطلاع از لیست کامل مدارک باید وب سایت مربوط به اقامت در هر کشور را بررسی کنید.

سخن پایانی

به یاد داشته باشید که در مسیر مهاجرت همواره جزئیات و استثنائات بسیاری وجود دارد که اطلاع از آن‌ها می‌تواند برگ برنده شما برای رسیدن به هدف باشد. اگر به دنبال اخذ اقامت اروپا با هر یک از روش‌های تشریح شده هستید باید بدانید که همچنان ناگفته‌های بسیاری وجود دارد که در ارتباط با مشاوران مجرب تیم لتسگو یونی می‌توانید به تمام این جزئیات و مسیر اشراف پیدا نموده و اخذ اقامت دائم اروپا را در دستان خود ببنید.