وقتی حرف از بهترین دانشگاه های اروپا باشد جای شک نیست که ابتدا نام کشور انگلستان به ذهن می رسد که در بین کشورهای اروپایی با ۸۴ دانشگاه منتخب در دنیا از رقیبانش پیشی می‌گیرد و در صدر جدول می درخشد اما کشورهای دیگر اروپا مانند آلمان و فرانسه نیز با به ترتیب ۴۶ و ۳۱ مورد  چشم به جایگاه نخست دارند، نباید فراموش کرد که سوییس نیز با داشتن دانشگاهی که در لیست بهترین دانشگاه های دنیاست در رقابت با دیگر کشورهای اروپایی حرفی برای گفتن دارد.

اگر قصد مهاجرت تحصیلی به اروپا دارید احتمالا حتی فکر کردن به انتخاب بهترین دانشگاه برای شما میان این‌همه گزینه میتواند گیج کننده باشد.

بهترین دانشگاه های اروپا

ما در این لیست ۱۵ مورد از بهترین دانشگاه‌ های اروپا را در سال 2024 بر اساس رتبه بندی سایت usnews در جهان و منطقه ،میزان نشریات و کتب علمی به شما معرفی میکنیم تا کار شما ساده تر شود.

۱- دانشگاه آکسفورد Oxford University

اگر حتی یکبار نیاز به لغت‌نامه انگلیسی داشته‌اید احتمالا نام دیکشنری آکسفورد که از انتشارت دانشگاه به شمار می‌رود به گوش شما خورده است، تاریخ تاسیس بهترین دانشگاه انگلستان که در حدود ۱۰۰ کیلومتری شمال غرب لندن قرار دارد و در رتبه اول بهترین دانشگاه‌ های اروپا قرار دارد، به طور دقیق مشخص نیست اما به پیش از سال ۱۰۹۶ میلادی برمیگردد، از سال ۱۹۲۰ به بعد زنان نیز میتوانستند در آکسفورد درس بخوانند و فارغ التحصیل شوند.

دانشگاه اکسفورد لندن بهترین دانشگاه اروپا

اما چرا از اینجا به عنوان بهترین دانشگاه اروپا نام برده میشود؟ آکسفورد بهترین امکانات تحصیلی را برای دانشجویان خود فراهم می کند. اینجا به تحقیقات علمی خود مشهور است و بالغ بر نیمی از دانشجویان فوق لیسانس و بالاتر که ۴۵ درصد دانشجویان را خود اختصاص می‌دهند تحقیقاتی را به عنوان بخشی از تحصیل خود به عمل می‌آورند‌. این تحقیقات در زمینه های انسانی،ریاضی،فیزیک، پزشکی و علوم اجتماعی صورت میگیرد.

دانشجوی های لیسانس برای سال اول و به طور معمول سال های بعد میتوانند از خوابگاه ها استفاده کنند،برای دانشجویان فوق لیسانس چنین تضمینی نیست اگرچه بعضی از دانشکده ها ممکن است جایی برای محصلان، به ویژه دانشجویان خارجی فراهم کنند تا در سال اول از آن استفاده کنند.

هزینه ی تحصیل برای دانشجویان کشورهایی که جزو اتحادیه اروپا نیستند از دیگر دانشجویان بیشتر است،اما بیش از ۹۰۰ وام تحصیلی برای دانشجویان فوق لیسانس و بالاتر از سوی دانشگاه در نظر گرفته شده است.

۲- دانشگاه کمبریج Cambridge University 

دومین مورد در لیست بهترین دانشگاه های اروپا و در رقابتی نزدیک با آکسفورد دانشگاه کمبریج است.

کمبریج، مهد نوابغی چون استفن هاوکینگ و چارلز داروین در صد کیلومتری شمال لندن است و سال ۱۲۰۹ میلادی تاسیس شد.بیش از ۳۵ درصد دانشجویان در مقاطع بالاتر از لیسانس مشغول به تحصیل‌اند و بیش از نیمی از فارغ‌التحصیلان این دانشگاه دانشجویان خارجی هستند و اکثرشان میتوانند حداقل سه سال از خوابگاه های دانشگاه استفاده کنند .

دانشگاه کمبریج لندن بهترین دانشگاه اروچا

دانشگاه کمبریج داری شش بخش هنر و انسانی، علوم فیزیک، پزشکی، تکنولوژی، علوم زیستی و علوم اجتماعی‌ست. هزینه ی تحصیل در کمبریج نیز برای دانشجویان کشورهایی که جزو اتحادیه اروپا نیستند (حدود ۲۰ درصد دانشجویان) از دیگر دانشجویان بیشتر است و به رشته ی تحصیلی آنها بستگی دارد.

۳- دانشگاه کالج لندن University College London

کالج لندن که نسبت به موردهای قبلی لیست بهترین دانشگاه‌ های اروپا قدمت کمتری دارد در سال ۱۸۲۶ شروع به کار کرد اما این چیزی از اصالت آن کم نمیکند و سومین رتبه را در لیست بهترین دانشگاه های اروپا از آن خود می‌کند، کالج لندن از ابتدای کار به صورت سکولار (فارغ از دین و اعتقادات) ورودی می‌پذیرد.

ساختمان اصلی واقع در قلب لندن است و دو پردیس در استرالیا و قطر دارد. کالج لندن ۱۱ دانشکده ی این مجموعه شامل هنر و بخش انسانی،علوم اعصاب، مهندسی،فیزیک و ریاضیات، پزشکی ،حقوق، آموزش، زیست شناسی،سلامت جمعیت، علوم اجتماعی و تاریخی و معماری می‌شود.

هزینه ی تحصیل برای دانشجویان کشورهایی که جزو اتحادیه اروپا نیستند از دیگر دانشجویان بیشتر است و سال اولی های لیسانس میتوانند از خوابگاه بهره ببرند.
تحقیقات در تمامی بخش ها فعالانه صورت میگیرد اما مواردی که مربوط به ترکیبی از رشته ها میشوند در بخش های علوم اعصاب، جمعیت و سلامت جمعی و...  جزو بهترین تحقیقات هستند.

افتخاراتی که کالج لندن در زمینه‌ی تحقیقات در تاریخ ۱۹۴ ساله ی خود به ارمغان آورده نیز اینجا را به یکی از بهترین دانشگاه‌های اروپا تبدیل می‌کند که از جمله ی آنها میتوان به بردن جایزه ی نوبل توسط پروفسور این دانشگاه برای کشف گازهای نجیب اشاره کرد.

۴- دانشگاه امپریال کالج لندن Imperial College London

وقتی حرف از بهترین دانشگاه های اروپا باشد جای شک نیست که ابتدا نام کشور انگلستان به ذهن می رسد که در بین کشورهای اروپایی با ۸۴ دانشگاه منتخب در دنیا از رقیبانش پیشی می‌گیرد و در صدر جدول می درخشد اما کشورهای دیگر اروپا مانند آلمان و فرانسه نیز با به ترتیب ۴۶ و ۳۱ مورد  چشم به جایگاه نخست دارند، نباید فراموش کرد که سوییس نیز با داشتن دانشگاهی که در لیست بهترین دانشگاه های دنیاست در رقابت با دیگر کشورهای اروپایی حرفی برای گفتن دارد.

اگر قصد مهاجرت تحصیلی به اروپا دارید احتمالا حتی فکر کردن به انتخاب بهترین دانشگاه برای شما میان این‌همه گزینه میتواند گیج کننده باشد.

دانشگاه امپریال لندن در انگلستان اروپا

بالغ بر ۱۵۰۰۰ دانشجو در دانشگاه اروپایی امپریال مشغول به تحصیل اند که هزینه ها برای دانشجویان کشورهای جزو اتحادیه اروپا از دیگر کشورها کمتر است.

دانشجویان سال اولی لیسانس میتوانند از خوابگاه‌ها استفاده کنند.

دانشگاه در چهار بخش مهندسی، پزشکی، علوم زیستی و مدیریت فعالیت دارد. 

این مجموعه نیز چندین تن از بهترین دانشمندان در عرصه ی تحقیق و کشفیات را دارد که بین آنها میتوان از الکساندر فلمینگ (Alexander Fleming) کاشف پنی‌سیلین نام برد.

۵- دانشگاه فناوری فدرال زوریخ Eidgenössische Technische Hochschule Zürich 

این موسسه علمی پایه گذاری شده در سال ۱۸۵۴ در قلب زوریخ جای دارد.

اگرچه در ابتدا با عنوان انستیتو پلی تکنیک کار خود را آغاز کرد اما در ادامه ی راه و در سال ۱۹۱۱ تبدیل به یکی از بهترین دانشگاه‌ های اروپا و جهان شد.

دانشمندان بزرگی چون آلبرت انیشتین، ریچارد اف.هک و ریچارد ارنست در اینجا قدم گذاشته و درس خوانده‌اند.

اینجا به دلیل شهریه ی پایین خود (حدوداً ۷۹۰ دلار هر ترم) یکی از بهترین دانشگاه ها در اروپا برای دانشجویان خارجی است، ملیت دانشجو در این دانشگاه در میزان شهریه تغییری ایجاد نمی‌کند. هم‌چنین این مرکز یکی از بالاترین مبالغ در جهان را به عنوان حقوق مقاطع فوق لیسانس و دکترا در نظر میگیرد.

بیشتر تمرکز دانشگاه روی مباحث تئوری است و رشته های علوم و فناوری های نوین،علوم سیاسی، مدیریت، مهندسی و علوم پایه در این دانشگاه تدریس میشوند.

نباید فراموش کرد که زبان اصلی این مرکز برای دانشجویان لیسانس آلمانی و برای مقاطع بالاتر انگلیسی است. 

۶- دانشگاه ادینبرگ University of Edinburg

شاید اسم اولین گوسفند همانندسازی شده (کلون) معروف، دالی، به گوش شما خورده باشد، این شاهکار علمی از یکی از بهترین دانشگاه‌های اروپا یعنی ادینبرگ سرچشمه گرفت.

این مجموعه در سال ۱۵۸۳ و در پایتخت کشور اسکاتلند، ادینبرگ تاسیس شد. دانشگاه دارای سه بخش است که شامل؛ ۱.هنر، انسانی و علوم اجتماعی ۲. پزشکی و دامپزشکی ۳. مهندسی و علوم پایه می‌شود.

دانشجویان سال اولی لیسانس که اهل ادینبرگ نیستد میتوانند از خوابگاه ها استفاده کنند. دانشجویان فوق لیسانس و بالاتر تازه وارد هم این شانس راه دارند که از این امکان بهره ببرند.

شهریه برای محصلانی که از خارج اسکاتلند و کشورهای جزو اتحادیه اروپا وارد دانشگاه میشوند بالاتر از دیگر افراد است.

۷- دانشگاه کینگز لندن King’s College London

دانشگاه کینگز لندن که یکی از قدیمی ترین و بهترین دانشگاه های انگلیس و یکی از بهترین دانشگاه های اروپا است در سال ۱۸۲۹ توسط پادشاه آن دوران،جرج چهارم، پایه گذاری شد.

کینگز از دانشکده های هنر، دندان پزشکی، پزشکی و عبوم زیستی، روانشناسی روان پزشکی و اعصاب، حقوق، علوم مهندسی و پایه، پرستاری و مامایی، علوم اجتماعی و سیاسی و در آخر دانشکده ی مدیریت تشکیل شده است.

۸-دانشگاه کپنهاگ Københavns Universitet 

قدیمی ترین و بهترین دانشگاه دانمارک است و همانطور که از نامش پیداست در شهر کپنهاگ قرار دارد، زنان اکثریت دانشجویان را تشکیل میدهند‌ و‌ از سال ۱۸۷۷ قادر به تحصیل در این مجموعه بودند.

این دانشگاه شامل شش دانشکده ی بهداشت و علوم پزشکی، علوم انسانی، حقوق، علوم پایه، علوم اجتماعی و الهیات میشود.

دانشجویانی که حداقل دو سال از تحصیلشان در این مرکز میگذرد میتوانند از خوابگاه‌ها استفاده کنند و به طور معمول خوابگاه ها از اتاق های تک نفره تشکیل شده است.

۹-دانشگاه آمستردام University of Amsterdam

این مرکز آموزشی واقع در آمستردامِ هلند است و از سال ۱۶۳۲ شروع به کار کرده است.

دانشگاه آمستردام از شش بخش علمی دندان‌ پزشکی، اقتصاد، مدیریت، علوم انسانی و علوم اجتماعی و تربیتی تشکیل شده است و در رده نهم لیست ما به عنوان بهترین دانشگاه های اروپا قرار دارد.

زبان اول مورد نیاز برای دانشجویان لیسانس هلندی است اما بسیاری از دروس مقطع فوق لیسانس به زبان انگلیسی تدریس میشوند.

۱۰-دانشگاه سوربن Sorbonne Université 

سوربن در سال ۲۰۱۸ از به هم پیوستن دانشگاه پییر و ماری کوری با پاریس-سوربن و دیگر موسسات کوچکتر علمی پاریس به وجود آمد و حالا در لیست بهترین مرکاز علمی اروپا جای می‌گیرد، این مرکز دارای سه دانشکده ی علوم انسانی، علوم مهندسی و پایه و علوم پزشکی می‌باشد.

برای تحصیل در این دانشگاه آشنایی با زبان فرانسه مورد نیاز است و زبان اصلی کلاس های لیسانس فرانسه است اما کلاس های فوق لیسانس این دانشگاه به زبان انگلیسی برگزار میشود.

۱۱- دانشگاه مونیخ University of Munich 

این مجموعه آموزشی، مهد پرورش فریدون فرخزاد و اقبال لاهوری‌، یکی از بهترین دانشگاه های آلمان به شمار میرود که در سال ۱۴۷۲ در شهر اینگلشات پایه گذاری شد و سال ۱۷۹۹ به مونیخ انتقال یافت.

از ۱۸ دانشکده شامل؛ الهیات کاتولیک،الهیات پروتستان، حقوق، مدیریت، اقتصاد، پزشکی، دامپزشکی، فلسفه، تاریخ و هنر، مطالعات فرهنگ، زبان و ادبیات، علوم اجتماعی، ریاضیات و علوم کامپیوتر، علوم زیستی، زمین شناسی، شیمی، فیزیک و روانشناسی و علوم تربیتی تشکیل شده است. با وجود اینکه بعضی کلاسهای فوق لیسانس به زبان انگلیسی است، زبان اصلی این دانشگاه آلمانی‌ می‌باشد.

۱۲-دانشگاه کاتولیک لوون Katholieke Universiteit Leuven

این دانشگاه هلندی زبان در شهر لوونِ بلژیک قرار دارد و یکی از بهترین دانشگاه های این کشور و اروپا به شمار می‌رود.اگرچه در نام این دانشگاه واژه‌ی کاتولیک به چشم میخورد اما تاثیری در هویت کنونی دانشگاه نداشته و بیشتر وجه ی تاریخی آن به شمار می‌رود.

لوون ۱۴ دانشکده را شامل می‌شود: دانشکده الهیات، اقتصاد و بازرگانی، حقوق، معماری، روانشناسی و علوم تربیتی، پزشکی، علوم زیستی و توانبخشی، مهندسی، هنر، علوم اجتماعی، مهندسی، علوم زیستی، علوم مهندسی و علوم دارویی.

شهریه ی این دانشگاه علیرغم امکانات بالای آن بسیار کم است. زبان تدریس لیسانس به جز رشته های فلسفه و الهیات هلندی است اما مقطع ارشد و دکترا به زبان انگلیسی برگزار میشود.

۱۳-موسسه کارولینسکا Karolinska Institute 

این موسسه آموزشی که در شهر استکهلم، کشور سوئد واقع شده است از سال ۱۸۱۰ میلادی ابتدا به منظور تربیت جراحان ارتش برای جنگ فنلاند ضد روسیه ساخته شد و اکنون یکی از بهترین دانشگاه‌ های علوم پزشکی دنیا به شمار می‌رود.

دانشکده های این دانشگاه همگی زیرمجموعه ی بهداشت و علوم پزشکی هستند. همانطور که میتوان حدس زد زبان اصلی تدریس این مرکز سوئدی است.

دانشجویان اهل سوییس و کشورهای عضو اتحادیه اروپا هیچگونه هزینه ای بابت تحصیل پرداخت نمیکنند و امکاناتی برای اقامت آنها نیز در نظر گرفته شده است.

۱۴- دانشگاه هایدلبرگ Heidelberg University 

هایدلبرگ، قدیمی‌ترین دانشگاه آلمان است که در سال ۱۳۸۶ میلادی بنیان گذاری شد. مانند دیگر دانشگاه‌ های دولتی آلمان این مرکز هم شهریه ای از دانشجویان دریافت نمی‌کند و برای برخی افراد خوابگاه‌هایی در نظر گرفته شده است. تنها کمتر از ۲۰ درصد محصلان این مجموعه از دیگر کشورها هستند و زبان اصلی تدریس دانشگاه آلمانی است ولی مباحثی در ارشد مثل اقتصاد، مطالعات آمریکا و بهداشت به انگلیسی آموزش داده میشوند.

۱۵- دانشگاه اوترخت Utrecht University

در پایانِ لیست 15تایی بهترین دانشگاه های اروپا، اوترخت قرار دارد. اوترخت سال ۱۶۳۶ میلادی و در شهری با همین نام در کشور هلند تاسیس شد. هفت دپارتمان آموزشی دارد که شامل؛ زمین شناسی، علوم انسانی، حقوق، اقتصاد، علوم پایه، پزشکی، دامپزشکی و علوم اجتماعی و رفتاری می‌شود.

با وجود اینکه زبان اصلی تدریس این مرکز هلندی است تعداد زیادی از کلاس های کارشناسی و بیش از ۸۰ کلاس کارشناسی ارشد به زبان انگلیسی آموزش داده می‌شود.

در صورت تمایل به تحصیل در اروپا میتوانید از خدمات ما در شرکت لتسگو یونی استفاده نمایید.