در مصاحبه سفارت آمریکا چه سوالاتی پرسیده می‌شود؟ این مصاحبه احتمالا یکی از حیاتی‌ترین موقعیت‌های زندگی هر متقاضی مهاجرت به آمریکا خواهد بود. اگرچه پاسخ دقیق و اطمینان بخشی وجود ندارد اما در این محتوا از مجله لتسگو یونی با بررسی زیر و بم چگونگی مصاحبه سفارت آمریکا، به دنبال پیش بینی سوالات احتمالی آن هستیم.

خب اگر هنوز چیزی از مرحله مصاحبه نمی‌دانید و تا به این لحظه روح شما هم خبر نداشت که برای دریافت ویزای آمریکا باید از یک مصاحبه نه چندان آسان سربلند بیرون بیایید، خوب است ابتدا مروری داشته باشیم بر اینکه چرا باید به سفارت آمریکا مراجعه کنید و هدف از مصاحبه سفارت چیست. این اطلاعات شامل حال برندگان لاتاری آمریکا نیز می‌شود.

مصاحبه سفارت آمریکا

سربالایی مصاحبه سفارت آمریکا از آنجایی شروع می‌شود که شهروندان تعداد زیادی از کشورهای جهان از جمله ایرانیان برای ورود به خاک کشور آمریکا باید ویزای ورود به این کشور را دریافت کنند. به یاد داشته باشید که اگر تصمیم به مهاجرت تحصیلی یا کاری دارید، اپلای و دریافت پذیرش از یک دانشگاه آمریکایی یا توافق با یک کارفرمای آمریکایی برای دریافت پیشنهاد شغلی مساوی به مجوز ورود به آمریکا نیست.

در این مرحله متقاضی باید مستقیما از طریق سفارت آمریکا برای دریافت ویزای این کشور اقدام کند. این مرحله با ثبت نام در سایت مهاجرت این کشور و تلاش برای گرفتن وقت سفارت آمریکا آغاز می‌شود که پیشتر در محتوایی با همین عنوان به تفصیل جزئیات و چگونگی مراحل آن را مورد بررسی قرار دادیم. 

حال می‌خواهیم به طور مشخص بر روی مرحله حضور فیزیکی در سفارت آمریکا برای انجام انگشت‌نگاری بیومتریک و سوالات مصاحبه سفارت تمرکز کنیم که به آن مصاحبه ویزا نیز گفته می‌شود. چرا که داشتن پیش زمینه ذهنی و آگاهی از جزئیات اتفاقاتی که در سفارت تجربه خواهید کرد می‌تواند تا حد زیادی اضطراب شما برای پشت سر گذاشتن این مرحله را کاهش دهد. 

مصاحبه سفارت آمریکا

ابتدا مراحلی را که پس از ورود به سفارت آمریکا تا زمان انجام مصاحبه باید دنبال کنید مرور می‌کنیم:

رسیدن به سفارت

زمانی که به سفارت آمریکا یا کنسولگری محل مصاحبه می‌رسید ممکن است لازم باشد که در یک صف نسبتا طولانی منتظر بمانید. پس خود را برای آن اماده کنید. همچنین پیش از ورود به داخل ممکن است کارکنان امنیتی از شما بخواهند که اصل گذرنامه، برگه ثبت تاریخ مصاحبه و فیش پرداخت هزینه ویزا را نشان دهید.

پیش از ورود به اتاق مصاحبه باید همه چیز را آماده کرده و از صحت مدارک اطمینان داشته باشید. به یاد داشته باشید که ورود تجهیزات الکترونیک، تلفن همراه، کیف، اسپری و عطر، مایعات، کوله پشتی، بطری، مواد غذایی، پاکت‌ها و بسته‌های مهر و موم شده و سایر اقلام خطرناک به درون سفارت و کنسولگری ممنوع می‌باشد.

رد شدن از بازرسی امنیتی

به مجض اینکه نوبت به ورود شما به داخل سفارت رسید یک بازرسی امنیتی کامل صورت می‌گیرد که ممکن است شامل اسکن فلزیاب کل بدن نیز باشد.
تایید اثر انگشت برای ویزای آمریکا

پس از بررسی امنیتی یک نشانه فیزیکی که احتمالا شماره فرد بر روی آن نوشته شده است برای انجام مصاحبه سفارت به شما داده می‌شود. سپس باید به سمت فرآیند تایید اثر انگشت بروید. در این مرحله ممکن است یک بار دیگر یک افسر اثر انگشت شما را بگیرد تا آن را با اثر انگشت گرفته شده در مرکز OFC تایید کند. 

نشستن در اتاق انتظار

پس از انگشت نگاری سفارت به سمت سالن انتظار مصاحبه هدایت خواهید شد. باید در سکوت کامل منتظر بنشینید تا شماره شما برای مصاحبه خوانده شود. مدارک خود را آماده نگه دارید. هنگامی که نام شما اعلام شد باید در مقابل پنجره‌ای که مصاحبه‌گر ان شما را فراخوانده بنشینید. لبخند، سلام و روی گشاده را فراموش نکنید.

انجام مصاحبه 

بر خلاف تصور اکثریت افراد، مصاحبه کننده سفارت با شما در یک اتاق نخواهد بود. مصاحبه کننده یک شیشه پنجره‌ای نشسته و شما می‌توانید از طریق میکروفون روی پنجره شیشه‌ای، به سوالات مصاحبه پاسخ دهید و سوالات مصاحبه کننده را از طریق بلندگویی که روی همین شیشه نصب شده است، می‌شنوید.

شکافی که در زیر حفاظ شیشه‌ای وجود دارد به شما این امکان را می‌دهد که اسناد و مدارک خواسته شده را به مصاحبه کننده تحویل دهید. مصاحبه سوالاتی پرسیده و پس از آن مدارک شما را تایید می‌کند. 

یادتان باشد که برای موفقیت در این مرحله باید سوالات مصاحبه را صادقانه، بدون مکث طولانی و با لحنی اطمینان بخش پاسخ دهید. فقط به سوالاتی که از شما پرسیده می‌شود پاسخ دهید و حاشیه پردازی نکنید. هدف مصاحبه کنند تحلیل شخصیت شما نیست بلکه تنها به دنیال تایید اطلاعات ارائه شده در برنامه دریافت ویزا و اطمینان از واحد شرایط بودن شما برای صدور ویزای مورد نظر است.

سوالات مصاحبه سفارت آمریکا

همانطور که در بخش قبلی اشاره کردیم هدف سوالات مصاحبه کننده سفارت این است که اعتبار مدارک متقاضی را بسنجد اما این تنها هدف مهم نیست. یکی دیگر از مهم‌ترین اطلاعاتی که باید در اختیار افسر مصاحبه بگذارید این است که قطعا قصد بازگشت به وطن اولیه خود را دارید.

شما باید سوالات مصاحبه سفارت را به گونه‌ای پاسخ دهید که نشان دهنده روابط قوی شما با کشور مادری خود بوده و ثابت کند که پس از پایان یافتن دوره ویزای تحصیلی، توریستی و ... خود به مبدا باز خواهید گشت و به هیچ وجه قصد اقامت دائم در آمریکا را ندارید. 

مصاحبه سفارت آمریکا

حتی اگر تصمیم شما مهاجرت دائم به آمریکا است، برای دریافت ویزا ابتدا باید بر قصد خود جهت بازگشت به کشورتان پس از اتمام سفر تاکید کنید. تمام پاسخ‌هایی که به سوالات مصاحبه می‌دهید باید همین رنگ و بو را داشته باشند. اگرچه منبع معتبر و موثقی برای اطلاع از سوالات مصاحبه سفارت آمریکا وجود ندارد اما سیاست‌های سفارت و تجربه مصاحبه شوندگان توانسته ما را به تعدادی از سوالات پرتکرار و احتمالی برساند که عبارتند از:

دلیل شما برای سفر به آمریکا چیست؟

در پاسخ به این پرسش، متقاضی باید هدف خود را شفاف توضیح دهد. قبل از رسیدن به اتاق مصاحبه سفارت و ثبت درخواست ویزا، حتما باید یک برنامه پشتیبان سفر داشته باشید. همچنین ممکن است افسر مصاحبه از شما بپرسد که از چه طریقی حمایت مالی سفر خود به آمریکا را دریافت می‌کنید. 

مدت اقامت شما در آمریکا چقدر است؟

به عنوان بخشی از فرآیند درخواست متقاضیان باید تاریخ مورد نظر خود برای سفر به ایالات متحده را ذکر کنید. بر اساس هدف سفر، نوع ویزا و مدت اقامت باید بتوانید تاریخ آزمایشی سفر خود را تعیین نموده و مطابق آن به سوالات مصاحبه پاسخ دهید.

کجا اقامت خواهید داشت؟

همانطور که در فرم درخواست ویزا ارائه شده است باید آدرس محل اقامت خود را ذکر کنید. اگر آدرس کاملا ثابتی ندارید در پاسخ به این پرسش مصاحبه کننده، آدرسی که بیشتر روزها در آن اقامت دارید را ذکر کنید.

کجا در کشور خود اقامت دارید؟

در صورت نیاز شهر و آدرس دقیق محل زندگی خود در ایران را ذکر کنید. ممکن است در این مورد سوالات دیگری مانند اینکه چند سال است که در همان شهر اقامت دارید یا اینکه آیا شهر زادگاه شما جای دیگری بوده است و اینکه زبان مادری شما چیست، پرسیده شود.

چه کسی قرار است هزینه‌های شما در طول سفر را تامین کند؟

بسته به نوع ویزایی که درخواست کرده‌اید ممکن است لازم باشد که مدارکی مبنی بر وجود تمکن مالی کافی برای حمایت مالی از سفر خود به آمریکا را در سفارت ارائه دهید. اگر نوع ویزا این امکان را به شما می‌دهد که حمایتگر مالی داشته باشید باید رضایت نامه فرد حمایتگر و سایر مدارک خواسته شده مربوط به او را نیز در دست داشته باشید.

آیا در ایالات متحده آمریکا اقوام یا دوستانی دارید؟

این پرسش را با بله یا خیر پاسخ دهید. اگر پاسخ شما مثبت است نسبت و میزان رابطه خود با فرد مورد نظر را مشخص کنید و بگویید که آیا قرار است با او در آمریکا ملاقات داشته باشید یا خیر.

آیا قبلا به ایالات متحده سفر کرده‌اید؟

پاسخ بله یا خیر است و در صورت بله بودن لازم است که توضیح مختصری در علت و مدت زمان سفر خود به آمریکا ارائه دهید. ماصحبه کننده معمولا جزئیات زیادی از سفر گذشته شما نمی‌پرسد با این وجود اگر به تازگی سفری به آمریکا داشته اید می‌توانید از این تجربه به عنوان حسن نیت خود برای ترک مجدد آمریکا و بازگشت به کشورتان استفاده کنید.

کجا کار یا تحصیل خواهید کرد؟

نوع ویزای شما تعیین کننده بخشی از سوالات مصاحبه سفارت آمریکا می‌باشد که این پرسش قطعا یکی از آن‌ها خواهد بود. در این بخش لازم است که اطلاعات مربوط به کارفرما آمریکایی یا دانشگاه محل تحصیل خود ارائه دهید. همچنین اشاره به فاصله میان دانشگاه یا آدرس محل کار با محل اقامتتان نیز می‌تواند مفید باشد. 

آیا شخص دیگری را می‌شناسید که همزمان با شما به آمریکا بیاید؟

بر اساس موقعیت خود به این پرسش پاسخ بله یا خیر بدهید. اگر با کسی که او را می‌شناسید سفر می‌کنید لازم است که در دادن اطلاعات به افسر مصاحبه سفارت صادق باشید.

شرایط مصاحبه سفارت آمریکا

در کشور خود به چه کاری مشغول بودید؟

پاسخ به این پرسش نیز باید با نوع ویزای درخواستی شما مطابقت داشته باشد. در به دنبال ادامه تحصیل در آمریکا هستید باید بگویید که در کشور خود در کجا تحصیل می‌کردید و اگر برنامه شما سفر به آمریکا از طریق ویزای کاری است باید به شغل و کارفرمای خود اشاره کنید.

بعد از اتمام اعتبار ویزا چه برنامه‌ای دارید؟

این نوع سوالات را می‌توان پاشنه آشیل مصاحبه سفارت دانست. این پرسش دقیقا همان جایی است که شما باید مصاحبه کننده را متقاعد کنید که قصد دارید قبل از پایان اعتبار ویزا با کشور خودتان باز گردید. بسته به موقعیت ممکن است لازم باشد که به روابط عاطفی، خانوادگی، کاری یا مالی خود در کشورتان اشار کنید تا افسر مصاحبه از نیت شما برای ترک آمریکا مطمئن شود.

اگر درخواست ویزای شما رد شد چه برنامه‌ای دارید؟

از شنیدن این پرسش در میان سوالات مصاحبه سفارت ناراحت و ناامید نشوید و با عزت نفس کامل به برنامه‌ای که برای ادامه سفر زندگی خود دارید اشاره کنید.

آیا بلیط‌های خود را رزرو کرده‌اید؟

اگرچه به متقاضیان توصیه می‌شود که تا زمان تایید ویزا نسبت به رزرو بلیط هواپیما و محل اقامت خود اقدام نکنند اما خوب است که یک برنامه ذهنی برای این موارد داشته باشید تا بتوانید پاسخ نسبتا درستی در اختیار مصاحبه کننده بگذارید. هنگام پاسخ دادن به این سوالات هوشمند باشید و در صورت امکان حداقل تاریخ احتمالی بلیط خود را اعلام کنید.

آیا به غیر از کار، تحصیل یا گردش برنامه دیگری برای بودن در آمریکا دارید؟

در این بحش می‌توانید با توجه به شناخت خود از آمریکا در مورد مکان‌هایی که تصمیم به بازدید از آن‌ها دارید صحبت کنید و برنامه‌هایی که برای سفرهای داخلی خود در آمریکا را توضیح دهید.

آیا کسی به شما برای تکمیل فرم درخواست کمک کرده است؟

پرسش‌های این چنینی را با بله یا خیر و صادقانه پاسخ دهید.

بایدها و نبایدهای مصاحبه سفارت آمریکا

اطلاع از سوالات مصاحبه سفارت نمی‌تواند به تنهایی طناب نجات شما از این مرحله نه چندان آسان باشد. اگر می‌خواهید افسر مصاحبه سفارت را تحت تاثیر قرار داده و ویزای آمریکارا در  دست بگیرد، باید بر جلسه مصاحبه مسلط باشید و از انجام یکی سری کارها خودداری کنید.
اگر یک مصاحبه کننده بخواهیم که لیستی از بایدها و نبایدهای مصاحبه سفارت آمریکا را در اختیار شما قرار دهد. احتمالا چیزی شبیه به این موارد را خواهد گفت:

این کارها را در مصاحبه سفارت انجام دهید:

لبخند بزنید! 

می‌دانیم که در طی لحظات مصاحبه احتمالا استرس زیادی خواهید داشت اما تلاش کنید که بر خود و افکارتان مسلط باشید و لبخند را فراموش نکنید. همیشه چهره‌ای خندان داشته باشید زیرا طرف مقابل با نگاه کردن به چهره‌تان از شما تاثیر می‌پذیرند.

شکست خورده نباشید!

زبان بدن شما از جمله مواردی است که می‌تواند به طور همزمان بر روی عملکرد خودتان و برداشت مصاحبه کننده از صداقت و عزت نفس شما اثر بگذارد. بنابراین در طول مصاحبه مانند یک انسان ترسیده و شکست خورده نباشید. صاف بنشینید. نفس عمیق بکشید . نشان دهید که برای پاسخگو بودن آماده هستید.

هوشمندانه انتخاب کنید!

شاید فکر کنید که مصاحبه کننده نباید توجهی به لباس و آراستگی شما داشته باشد اما احتمالا اینطور نخواهد بود. منظور از خوب لباس پوشیدن، خریدن لباس‌های گران قیمت نیست بلکه منظور این است که هوشمندانه لباس خود را انتخاب کنید. نوع پوشش شما باید متناسب با موقعیتی باشد که در آن قرار دارید.

زبان انگلیسی را درست صحبت کنید!

بدون شک یکی از مواردی که برای افسر مصاحبه در سفارت آمریکا اهمیت دارد میزان تسلط شما بر زبان انگلیسی است و اینکه تا چ اندازه می‌توانید با گرامر و تلفظی درست به سوالات مصاحبه پاسخ دهید. حواستان باشد که به دنبال ادای لهجه‌ای که به آن تسلط ندارید نباشید و سوالات را با صدای واضح و لحن دوستانه پاسخ دهید.

ارتباط چشمی داشته باشید!

یادتان باشد که مصاحبه سفارت آمریکا یک بازجویی نیست بلکه یک گفتگوی دو نفره همراه با تعامل مستقیم است بنابراین بسیار اهمیت دارد که قواعد یک گفتگو را رعایت کنید. تماس چشمی نشانه عزت نفس و صداقت شماست. سعی کنید که در تمام طول مصاحبه تماس چشمی خوب و موثری با افسر مصاحبه داشته باشید.

این کارها را در مصاحبه سفارت انجام ندهید:

مردد نباشید!

سوالات مصاحبه سفارت باید پاسخی روشن و مشخص داشته باشند. سوالات را با مکث زیاد همراه با شک و تردید جواب ندهید.

عصبی و پرخاشگر نباشید!

این طبیعی است که در جلسه مصاحبه سفارت آمریکا، اضطراب را تجربه کنید اما باید قادر به کنترل آن باشید. از تکان دادن بی‌وقفه پا، خشک کردن عرق دست، نوشیدن مکرر آب و دزدین نگاه خودداری کنید.

شعار ندهید!

بسیاری از مصاحبه شوندگان پاسخ‌های کتابی را حفظ کرده و طوطی‌وار از روی آن تکرار می‌کنند. این نوع پاسخ‌دهی می‌تواند باعث نظر منفی افسر مصاحبه شود. پاسخ هر سوال باید منحصر به زندگی، اهداف و تصمیمات شخصی خودتان باشد نه شعارهای از پیش نوشته شده.

دیر نکنید!

فرآیند انگشت نگاری و مصاحبه سفارت آمریکا نظم بسیار دقیقی دارد. اگر لازم است مدتی را در صف انتظار معطل بمانید اما هیچگاه دیر نکنید.

سخن پایانی

در این محتوا تلا کردیم تا کلیاتی از آنچه که در جلسات مصاحبه سفارت آمریکا می‌گذرد و سوالاتی که ضریب احتمال بالایی دارند را مرور کنیم اما فرآیند دریافت ویزای آمریکا و به ویژه جلسه مصاحبه آن فوت و فن ‌های بسیاری دارد که تنها مشاوران مهاجرتی از آن آگاه هستند. با مشاوران مجرب تیم لتسگو یونی در این جلسه مصاحبه تنها نخواهید بود.