تحصیل کارشناسی در سوئد نیازمند داشتن چه شرایط و مدارکی است؟ با راهنمای جامع تحصیل لیسانس در کشور سوئد در مجله لتسگو یونی همراه ما باشید.

سیستم آموزشی ارائه شده در دانشگاه‌های کشور سوئد مطابق آخرین استانداردهای روز دنیاست. اگر دوره دبیرستان خود را به پایان رسانده و قصد ادامه تحصیل داخل این کشور را دارید باید بدانید که آیا واجد شرایط ورود به دانشگاه و موسسات آموزش عالی هستید یا خیر؟ چه مدارکی برای پذیرش نیاز است؟ با ما همراه باشید تا پاسخ سوالات خود را پیدا کنید.

تحصیل کارشناسی در سوئد

سوئد جزو حوزه اسکاندیناوی قرار دارد و بزرگ‌ترین شهر آن استکهلم می‌باشد. کیفیت بالای آموزشی و اعتبار خوب دانشگاه ها باعث شده تا سوئد جزو بهترین گزینه‌های تحصیل کارشناسی باشد. سوئد دارای چندین دانشگاه دولتی و خصوصی است که می‌توان درون هر کدام از آن‌ها به ادامه تحصیل مشغول شد.

بیش از 80 درصد سوئدی‌ها به زبان انگلیسی صحبت می‌کنند که باعث می‌شود برقراری ارتباط با آن‌ها بسیار آسان باشد. روش تحصیل در دانشگاه‌های سوئد نسبت به سایر کشورها متفاوت است. آن‌ها به دانشجویان کارشناسی خود آموزش می‌دهند که چگونه به روش خلاقانه و مستقل فکر کنند. 

بسیاری از برنامه‌های آموزشی کارشناسی با صنعت همکاری می‌کنند و دانشجویان امکان ترکیب تحصیل تئوری و کار عملی را خواهند داشت. دانشگاه‌های برتر سوئد میان 100 برتر جهان قرار می‌گیرند. با توجه به هزینه‌های تحصیل کارشناسی نسبت به مقاصد معروف اروپایی مانند فرانسه، انگلستان، ایرلند ادامه تحصیلات عالی درون کشور سوئد ارزان‌تر از سایر کشورهاست که باعث وجه تمایز آن شده است. 

خوشبختانه، با توجه به تعداد روزافزون برنامه‌های کارشناسی به زبان انگلیسی می‌توان گفت که تحصیل در سوئد یک انتخاب عالی خواهد بود. عموماً، تحصیل کارشناسی سوئد 3 سال زمان خواهد برد و دانشجویان باید 180 واحد درسی را با موفقیت پشت سر بگذارند.

بیشترین رشته‌های ارائه شده داخل دوره‌های کارشناسی سوئد شامل پزشکی، حقوق، فلسفه،علوم کامپیوتر، سیستم‌های ارتباطی، موسیقی، عکاسی، مهندسی نرم افزار و مکانیک می‌شود. سیستم درخواست پذیرش تحصیل کارشناسی طبق universityadmissionions.se و یا وب سایت رسمی‌ دانشگاه انجام می‌شود.

نمره زبان مدنظر برای مقطع تحصیلی کارشناسی، آیلتس 6 میباشد. پذیرش تحصیلی (اپلای) از ماه سپتامبر آغاز شده و تا اواسط ماه ژانویه ادامه خواهد داشت.

مدارک لازم برای اخذ پذیرش

جهت ورود به موسسات آموزش عالی کشور سوئد در دوره کارشناسی نیاز به ارائه مدارک خاصی است. هر مؤسسه می‌تواند معیارهای خود را تعیین کند. با این حال، معمولاً برای ثبت نام و تحصیل کارشناسی در کشور سوئد مدارک لازم برای اخذ پذیرش به شرح زیر است:

•    تکمیل فرم درخواست آنلاین
•    آخرین مدرک تحصیلی همراه با ریز نمرات
•    مدرک زبان
•    گذرنامه معتبر
•    رسید پرداخت هزینه درخواست (900 کرون سوئدی)

شرایط تحصیل کارشناسی در سوئد

بهترین دانشگاه‌های مقطع کارشناسی سوئد

سوئد یک کشور اسکاندیناوی هست که به خاطر مناظر خیره کننده، تاریخ و فرهنگ خود مشهور است. کشور سوئد بهترین دانشگاه ها را داخل خود جای داده است و برخی از آن‌ها میان 100 دانشگاه برتر دنیا جای گرفته‌اند. بعضی موسسات آموزش عالی سوئد که برنامه‌های آموزشی متنوع و باکیفیت‌تری را برای دوره کارشناسی ارائه می‌دهند، عبارتند از:

دانشگاه لوند

لوند جزو قدیمی‌ترین و معتبرترین دانشگاه‌های شمالی اروپا است و دارای قدمت 78 ساله است. این موسسه دارای 42 هزار دانشجو می‌باشد که تقریباً نیمی ‌از جمعیت شهر لوند را تشکیل می‌دهند. 20 درصد این دانشجویان از خارج سوئد هستند. این دانشگاه با 600 موسسه با بیش از 70 کشور داخل بخش تحقیقات و برنامه‌های تبادل دانشجویی همکاری می‌کند. 

موسسه سلطنتی فناوری کی تی اچ

موسسه سلطنتی فناوری کی تی اچ در استکهلم سال 1827 تأسیس شد و جزو دانشگاه‌های فنی و مهندسی پیشرو اروپایی بوده و همچنین مرکز اصلی استعداد و نوآوری است. این موسسه بزرگ ترین موسسه تحقیقاتی و آموزش فنی سوئد است. پنج پردیس مرکز دارای بیش از 13،500 دانشجوی تمام وقت، حدود 1700 دانشجوی دکتری و 3800 کارمند تمام وقت می‌باشد. این موسسه دائماً جزو 40 موسسه برتر برای موضوعات مهندسی و فناوری رتبه بندی می‌شود. 

دانشگاه اوپسالا

اوپسالا طی سال 1477 تأسیس شد و هم اکنون رتبه دانشگاه داخل کل دنیا 131 می‌باشد. اوپسالا شامل 9 دانشکده و بیش از 45،000 دانشجو است که 12 درصد آن‌ها دانشجویان بین المللی هستند. اوپسالا دارای ارتباطات قوی با سایر دانشگاه‌های جهان است و برنامه‌های تبادل را با حدود 500 دانشگاه سراسر جهان ارائه می‌کند. اکثر دوره‌های کارشناسی این موسسه به سوئدی تدریس می‌شوند، هرچند که چند دوره به زبان انگلیسی آموزش داده می‌شود.

دانشگاه صنعتی چالمرز

دانشگاه صنعتی چالمرز طی سال 1829 تأسیس شد. دانشگاه چالمرز هم اکنون دارای بیش از 8،600 دانشجو هست. دانشگاه صنعتی چالمرز در گوتنبرگ واقع شده و دارای رتبه 133 در جهان می‌باشد. بیش از یک سوم دانشجویانی که داخل برنامه‌های آموزشی ثبت نام کرده‌اند، بین المللی هستند. 

دانشگاه استکهلم

دانشگاه استکهلم سال 1878 تأسیس شد و یکی از بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین دانشگاه‌های اسکاندیناوی است. در حال حاضر 7000 دانشجو درون این دانشگاه مشغول تحصیل هستند و بیش از 80 برنامه تحصیلی به زبان انگلیسی آموزش داده می‌شود. دانشگاه استکهلم یکی از مراکز برجسته سوئد برای تحقیقات در زمینه علوم پایه، علوم انسانی و علوم اجتماعی هست. این موسسه دارای چهار دانشکده سازماندهی شده است که شامل 64 بخش دانشگاهی است. 

موسسه کارولینسکا

موسسه کارولینسکا جزو دانشگاه‌های پیشرو جهان است. موسسه حدود 6000 دانشجو داشته و نزدیک بیمارستان دانشگاهی کارولینسکا قرار دارد. این موسسه بزرگ‌ترین مرکز تحقیقات پزشکی دانشگاهی سوئد است. دانشگاه کارولینسکا جزو 50 دانشگاه برتر جهان و 10 دانشگاه پزشکی برتر اروپا قرار دارد. 

هزینه تحصیل کارشناسی در سوئد

تقریباً 40 موسسه آموزش عالی در سوئد واقع شده‌اند که بسیاری از آن‌ها در رتبه‌های برتر جهانی قرار دارند مانند دانشگاه اوپسالا، دانشگاه لند یا دانشگاه استکهلم. سوئد جزو کشورهای پیشگام اروپایی برای تحصیل کارشناسی به زبان انگلیسی بوده و 900 برنامه آموزشی را ارائه می‌کند.

تحصیل کارشناسی سوئد برای شهروندان اتحادیه اروپا و دارندگان اقامت دائم کشور رایگان هست؛ اما دانشجویان خارج اتحادیه اروپا جهت تحصیل دوره کارشناسی مستلزم پرداخت شهریه می‌باشند.

هزینه تحصیل دوره‌های کارشناسی در موسسه‌های کشور سوئد بین 80 هزار تا 140 هزار کرون سوئدی (8،000 تا 15،000 یورو) می‌باشد.

هزینه تحصیل کارشناسی در رشته‌های علوم انسانی و علوم اجتماعی 80 هزار تا 110 هزار کرون، معماری و طراحی 190 هزار تا 295 هزار کرون و رشته‌های فنی و عوم طبیعی بین 120 هزار تا 145 هزار کرون در سال می‌باشد.

علاوه بر شهریه دانشگاه، دانشجویان بین المللی دوره کارشناسی با هزینه‌های دیگری از جمله هزینه‌های زندگی روبرو خواهند بود.

بورسیه تحصیلی مقطع کارشناسی سوئد

طیف وسیعی از بورسیه‌های تحصیلی سوئد برای دانشجویان بین المللی در همه سطوح تحصیلات عالی در دسترس هستند. بورسیه‌های این کشور توسط دانشگاه ها و موسسات خصوصی و دولتی در اختیار متقاضیان قرار می‌گیرد. بورسیه‌های ارائه شده توسط دانشگاه ها از نظر میزان هزینه پرداختی و طول مدت تحصیل با هم تفاوت دارند.

کشور سوئد مناسب برای تحصیل در خارج

کار دانشجویی حین تحصیل کارشناسی سوئد

یکی از راه‌هایی که دانشجویان بین‌المللی دوره کارشناسی سوئد می‌توانند هزینه‌های خود را کاهش دهند، انجام کارهای دانشجویی است. در کشور سوئد هیچ محدودیتی برای انجام کارهای پاره وقت وجود نخواهد داشت. به عنوان یک دانشجوی بین‌المللی می‌توانید تا هفته ای 20 ساعت به انجام کارهای دانشجویی مشغول شوید.

شاید پیدا کردن کار برای آن دسته از افرادی که با زبان سوئدی آشنایی ندارند کمی ‌دشوار باشد؛ اما جستجوی سایت موسسات کاریابی می‌تواند تاحدودی یافتن کار را آسان کند.

موسسات کاریابی که می‌توانند یافتن کارهای پاره وقت سوئد را آسان کنند شامل موارد زیر می‌شوند:

•    Studentjob
•    KTH career
•    EURES
•    academicwork

راهنمای دریافت ویزای تحصیلی سوئد

دانشجویان خارج اتحادیه اروپا که قصد ورود و تحصیل کارشناسی داخل دانشگاه‌های کشور را دارند نیازمند ویزای تحصیلی خواهند بود. فرصت درخواست برای دریافت ویزای دانشجویی کشور سوئد تا ماه ژانویه ادامه دارد. هزینه درخواست ویزای تحصیلی معادل 1500 کرون سوئدی است.

سفارت مدارک خاصی را از متقاضیان درخواست می‌کند که این مدارک به شرح زیر هستند:

•    نامه پذیرش دانشگاه
•    مدرک زبان
•    گذرنامه معتبر
•    بیمه درمانی
•    تمکن مالی
•    رسید پرداخت هزینه درخواست
•    عکس پاسپورتی

ویزای همراه سوئد چگونه است؟

سیستم آموزشی ارائه شده در کشور سوئد جزو بهترین سیستم‌های آموزشی دنیا است. خوشبختانه، دولت شرایطی را مهیا کرده تا دانشجویان متأهلی که قصد ورود به دانشگاه‌های کشور را دارند، بتوانند برای همسر و فرزندان زیر 18 سال خود درخواست ویزای همراه دهند و از این بابت نگرانی نداشته باشند. بر اساس این نوع ویزا، همسر دانشجو اجازه کار به صورت قانونی را خواهد داشت.

مدارکی که هنگام درخواست ویزای همراه نیاز است عبارتند از:

•    کپی تمام صفحات شناسنامه
•    سند ازدواج
•    گواهی اثبات تمکن مالی
•    آدرس محل زندگی داخل کشور مقصد

مزایای تحصیل کارشناسی سوئد

مسلماً ورود به دانشگاه‌های اروپایی با مزیت‌های بسیاری همراه است و سوئد نیز از این قاعده مستثنی نیست. مهم‌ترین مزیت‌های تحصیـل در دانشگاه‌های کشور سوئد به شرح زیر است:

•    اهمیت به اصل برابری و آزادی بیان
•    کیفیت بالای آموزشی و رتبه خوب دانشگاه‌های کشور
•    فرصت دریافت ویزای همراهی
•    تحصیل به زبان انگلیسی
•    فرصت دریافت بورسیه و کمک هزینه تحصیلی
•    انجام کارهای دانشجویی

سخن آخر

طی این مقاله جنبه‌های مختلف آموزش و تحصیل کارشناسی در سوئد مورد بررسی قرار گرفت. اعتبار بالای مدرک دانشگاهی اخذ شده از این کشور در تمام دنیا به رسمیت شناخته شده و زمینه ساز ادامه تحصیل و یا کار در سایر کشورهای دنیا می‌شود. چند دانشگاه کشور جزو 100 دانشگاه برتر سراسر جهان هستند.

اگر شما عزیزان قصد مهاجرت به سوئد از طریق تحصیل را دارید و نیازمند مشاوره و راهنمایی بیشتر هستید با دریافت وقت مشاوره با کارشناسان زبده ما در مجموعه اعزام دانشجوی لتسگو یونی در ارتباط باشید و از این طریق آینده خود را تضمین کنید.