در این مطلب از وبلاگ موسسه مهاجرتی لتس گو یونی قصد داریم تا درخصوص مهاجرت به سوئد و روش های مهاجرت به این کشور زیبای اروپایی صحبت کنیم و بهترین روش‌های مهاجرت به سوئد را به شما پیشنهاد دهیم، پس برای کسب اطلاعات بیشتر، تا پایان این مطلب همراه ما باشید.

پیشتر در مطلبی از مجله لتسگو یونی با عنوان مهاجرت چیست و کشورهای مهاجرپذیر کدامند؟ درخصوص روش های قانونی و رسمی مهاجرت صحبت کرده‌ایم. اما در این مطلب قصد داریم تا مهاجرت به سوئد را از زوایای مختلف بررسی کنیم تا شاید راه حلی باشد برای متقاضیان مهاجرت و زندگی در سوئد.

کشورهای اروپایی به دلایل مختلف همچون: اقتصادهای قوی، کیفیت بالای زندگی، آموزش با کیفیت، آب و هوای خوب و ... همیشه در صدر مقاصد مهاجرتی افراد قرار داشته است که کشور سوئد نیز از این قاعده مستثنی نیست و جز مهاجرپذیرترین کشوهای اروپایی قرار گرفته است. اگر مقصد مهاجرت شما نیز کشور سوئد است این مطلب را از دست ندهید.

سوئد

درباره کشور سوئد

سوئد کشوری در شمال اروپا است که معمولا در گروه کشورهای سردسیر اما معتدل قرار می‌گیرد که جاذبه‌های فراوانی برای زندگی و سفر را دارد. این کشور اروپایی در همسایگی کشورهای نروژ، فنلاند و دانمارک قرار گرفته است و پایتخت آن شهر استکهلم می‌باشد.

کشور سوئد به عنوان پنجمین کشور بزرگ قاره اروپا شناخته شده است و یکی از اقتصاد‌های تولیدمحور در اروپا را دارد که به علت صادرات محصولات تولیدی این کشور، اوضاع اقتصادی مناسبی دارد. همچنین به دلیل موقعیت مکانی و آب و هوایی کشور سوئد، اکثریت جمعیت این کشور در قسمت‌های جنوبی آن زندگی می‌کنند.

جمعیت تقریبی کشور سوئد بیش از 10 میلیون نفر اعلام شده است و زبان مردم این کشور اروپایی سوئدی است که به زبان‌های نروژی و دانمارکی بسیار شبیه است. از نکات مهم دیگر در خصوص ساختار سیاسی سوئد، حکومت پادشاهی مشروطه است که دولت به صورت پارلمانی و توسط نخست وزیر اداره می‌شود. 

کیفیت زندگی در کشور سوئد که جز حوزه شنگن نیز است، بسیار بالا می‌باشد و نرخ بیکاری پایینی در این کشور به ثبت رسیده است و از همین رو به مکانی ایده‌آل برای زندگی و همچنین مهاجرت دیگر اقوام تبدیل شده است. همچنین کیفیت آموزش در این کشور اروپایی در سطح بسیار خوبی قرار گرفته است و مهاجرت تحصیلی را نیز در گزینه‌های انتخابی برای مهاجرت افراد قرار داده است.

مهاجرت به سوئد

مقوله مهاجرت همواره یکی از دغدغه‌های شخصی افراد در ایران و در بسیاری از کشورهای جهان سومی بوده است که بسیاری از افراد برای رسیدن به این هدف زندگی می‌کنند. لذا داشتن اطلاعات از نحوه مهاجرت به کشورهای مختلف دنیا به افراد کمک می‌کند تا به راحتی یک انتخاب درست در زمینه مهاجرت داشته باشند و به راحتی اقدامات لازم را انجام دهند.

کشور سوئد نیز همواره یکی از مقاصد محبوب ایرانی‌ها برای مهاجرت بوده است که روش‌های متعددی نیز برای مهاجرت به سوئد در اختیار است که ما سعی داریم تا در این مطلب از وبلاگ موسسه مهاجرتی لتس گو یونی به صورت مفصل درخصوص روش‌‌های مهاجرت به سوئد اطلاعات دقیق در اختیار شما قرار دهیم.

مهاجرت به سوئد در طول قرن بیستم برطبق آمار رسمی این کشور، بسیار زیاد بوده است. یکی از مهمترین دلایلی که موجب شد مهاجرت به سوئد در این قرن افزایش پیدا کند، پایان جنگ جهانی دوم بود که نیاز به نیروی کار در این کشور بسیار احساس می‌شد و از این رو افراد بسیاری از کشورهای اطراف و گاها از ترکیه، ایران، لبنان، عراق و سوریه به سوئد مهاجرت کردند.

طبق آمار سال 2017 تعداد مهاجرین به کشور سوئد در طی سالیان گذشته درحدود 1.7 میلیون نفر بوده است که بیشتر این مهاجرین از کشورهایی همچون: سوریه، ایران، عراق، چین، هند، افغانستان، لهستان و ... بوده است. البته باید گفت که بسیاری از این مهاجرین از کشورهای جنگ زده و از طریق غیر قانونی وارد خاک سوئد شده‌اند و در این کشور درخواست پناهندگی کرده‌اند. 

مهاجرت به سوئد

کشور سوئد نیز همانند بسیاری از کشورهای دنیا روش‌های متعددی را برای مهاجرت به افراد پیشنهاد می‌دهد تا افراد با توجه به شرایط خاص خود بتوانند به وسیله هریک از این روش‌ها اقدام به مهاجرت به سوئد کنند. در ادامه مطلب به روش‌های مهاجرتی به سوئد اشاره می‌کنیم:

مهاجرت به سوئد از طریق کار

مهاجرت از طریق کار همواره یکی از بهترین روش‌های مهاجرتی بوده است، اما برخی از کشورها شرایط مهاجرت از طریق کار سخت‌تری به نسبت کشورهای دیگر دارند. کشور سوئد نیز این نوع از مهاجرت را برای افرادی که خواهان مهاجرت و زندگی در سوئد هستند را ارائه می‌دهد.

در گذشته برای کار کردن در سوئد محدودیتی وجود نداشت، یعنی تفاوتی بین متولدین کشورهای اروپایی با دیگر کشورها نبود و از همه کشورهای دنیا برای کار می‌توانستند به سوئد مهاجرت کنند. اما با گذشت زمان این قوانین کمی سخت‌تر شد و اولویت کار در سوئد به افراد متولد کشورهای اتحادیه اروپا داده شد. اما به معنا نیست که هرگز از دیگر ملیت‌ها نیروی کار گرفته نمی‌شود.

گاها کارفرمایان برای کم کردن هزینه‌های کارگری و پرداخت حقوق کمتر از نیروهای کار غیر اروپایی استفاده می‌کنند که این امرسبب شده است تا فرصت مهاجرت از طریق کار هنوز برای غیر اروپایی‌ها فراهم باشد. 

برای این منظور فقط کافی‌ست تا با یک کارفرما مکاتبه صورت پذیرد و برای یک شغل مناسب از سوی کارفرما نامه درخواست نیروی کار یا اجازه کار صادر شود تا شخص با داشتن این نامه از سفارت کشور سوئد درخواست ویزای کار کند. شرایط دریافت ویزای کاری برای شهروندان غیر اروپایی به این شرح است:

•    گذرنامه معتبر داشته باشید. 

•    شغلی به شما پیشنهاد شود که با شرایط تعیین شده در قراردادهای جمعی سوئد مطابقت داشته باشد.

•    حداقل حقوق ماهیانه 13.000 کرون (1.480 دلار آمریکا) به شما پیشنهاد شود یا یک حقوق برابر با موقعیت شما ارائه شود.

•     شغلی به شما پیشنهاد شود که شامل بیمه درمانی، بیمه زندگی و تأمین اجتماعی باشد.

پس از اینکه فرد متقاضی موفق به اخذ ویزای کاری سوئد شد، می‌تواند به کشور سوئد مهاجرت کند و طبق قوانین مهاجرتی پس مدت زمان نعیین شده خانواده وی نیز می‌توانند به کشور سوئد مهاجرت کنند. همچنین بعد از گذشت مدت زمان تعیین شده از سوی دولت سوئد، شخص می‌تواند برای اقامت دائم این کشور اقدام کند.

علاوه بر حالت عادی ویزای کار، کشور سوئد دو نوع دیگر از ویزای کاری را ارائه می‌دهد که عبارت‌اند از:1) EU Blue Card یا کارت آبی اتحادیه اروپا که اجازه کار و اقامت برای افراد بسیار ماهر و متخصص است. در این نوع ویزا فرد باید در یک حرفه کار کند و دارای مدارک دانشگاهی یا پنج سال سابقه کار حرفه‌ای باشد. 2) مجوز ICT برای مهاجرانی است که در شرکتی خارج از اتحادیه اروپا کار می‌کنند و در حال انتقال به شعبه سوئدی آن شرکت هستند. این اجازه فقط برای کارمندان در پست‌های مدیریتی یا تخصصی اعمال می‌شود.

مهاجرت به سوئد از طریق تحصیل

به طور کلی آموزش عالی در سوئد از نظر استانداردهای بین المللی رتبه بالایی دارد و در اکثر دانشگاه‌ها تأکید زیادی بر تحقیقات و مطالعات مستقل وجود دارد. از این رو مهاجرت تحصیلی نیز یکی دیگر از گزینه‌های خوب برای مهاجرت به کشور سوئد است که ایرانی‌های بسیاری نیز این روش را برای مهاجرت به سوئد انتخاب می‌کنند.

در سال 2007، سوئد با بقیه کشورهای اروپایی توافقنامه‌ای را تنظیم كردند كه استانداردها و رویه‌های آموزشی را یکسان می‌كند و بنابراین هر کسی که در یک دانشگاه سوئد تحصیل کند می‌تواند اعتبار خود را به راحتی به یک موسسه و دانشگاه اروپایی دیگر و بالعکس منتقل کند و همچنین مقایسه تحصیل اروپا و کانادا نشان می‌دهد که کیفیت تحصیل در اروپا نیز همچون کشورهای آمریکا و کانادا بسیار بالا است.

تحصیل در سوئد

متقاضیان بین المللی که قصد تحصیل در دانشگاه‌های کشور سوئد را دارند، باید شرایط و پیش نیازهای لازم برای دریافت ویزای تحصیلی این کشور را داشته باشند تا بتوانند با موفقیت در دانشگاه‌های این کشور تحصیل کنند و از این طریق مهاجرت کنند. شرایط لازم برای اخذ ویزای تحصیلی کشور سوئد برای متقاضیان بین المللی به شرح زیر است:

•    داشتن مدرک پایان دوره تحصیلی قبلی (مدرک دیپلم یا مدرک کارشناسی)

•    ارائه سوابق تحصیلی 

•    ارائه اطلاعات هویتی

•    داشتن مهارت در زبان سوئدی یا انگلیسی

•    ترجمه رسمی کلیه مدارک فردی به زبان انگلیسی یا سوئدی

•    پرداخت مبالغ مربوط به پیش ثبت نام در دانشگاه مورد نظر

•    دریافت نامه اخذ پذیرش تحصیلی از دانشگاه مورد نظر

زمینه‌های مورد علاقه دانشجویان بین المللی که به سوئد نقل مکان می‌کنند شامل: رشته‌های مهندسی، فناوری اطلاعات، محیط زیست، انرژی‌های تجدیدپذیر و ... می‌باشد. همچنین شهریه تقریبی در دوره‌های مختلف تحصیلی در دانشگاه‌های سوئد برای دانشجویان بین المللی درحدود 13 هزار دلار آمریکا در سال است.

همچنین نام بسیاری از موسسات آموزشی و دانشگاهی سوئد در میان برترین دانشگاه‌های دنیا و اروپا دیده می‌شود که گزینه‌های خوبی برای ادامه تحصیل هستند و عبارت‌اند از: موسسه آموزشی Karolinska، دانشگاه Linköping، دانشگاه Lund و دانشگاه استکهلم.

مهاجرت به سوئد از طریق سرمایه گذاری

تجار و افرادی که درآمد قابل قبول دارند و قصد مهاجرت به سوئد را دارند، می‌توانند از طریق سرمایه گذاری در کشور سوئد مهاجرت کنند که شرایط خاص خود را دارد. در این روش مهاجرتی فرد متقاضی باید یک شرکت تجاری در کشور سوئد ثبت کند و با این شرکت در کشور سوئد فعالیت کند و دفاتر مالیاتی در را نیز در اداره امور مالیاتی سوئد به ثبت برساند.

این روش مهاجرت با عنوان خود اشتغالی نیز معروف است که شرایط اخذ ویزای خود اشتغالی یا سرمایه گذاری به این شرح است:

•    داشتن گذرنامه معتبر

•    اثبات داشتن تجربه کافی در زمینه شغلی خود و تجربه قبلی اداره مشاغل شخصی خود 

•    اثبات مهارت در زبان سوئدی یا انگلیسی

•    اثبات اینكه شما در حال اداره شغل خود در کشور خود هستید.

•    اثبات اینکه خدمات یا کالاهای کسب و کار شما در سوئد فروخته و یا تولید می‌شود.

•    اثبات داشتن بودجه کافی برای حمایت خود و خانواده در طی دو سال اول زندگی در سوئد.

•    اثبات اینکه شرکت شما پس از یک دوره آزمایشی دو ساله، توانایی اداره مالی دارایی خود را دارد.

پاسپورت سوئد

مهاجرت به سوئد از طریق ازدواج

مهاجرت از طریق ازدواج نیز یکی دیگر از روش‌های آسان مهاجرت به سوئد می‌باشد که افراد بسیاری این روش را برای مهاجرت انتخاب می‌کنند. در این روش فرد غیر سوئدی باید با یک فرد سوئدی ازدواج رسمی کند تا از طریق همسر بتواند برای زندگی به سوئد مهاجرت کند و پس از گذشت مدت معین از سوی دولت سوئد اقامت این کشور را به دست آورد.

این روش از مهارت به سوئد نیز همانند دیگر روش‌ها شرایط و مدارک لازم به خود را دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

•    داشتن گذرنامه معتبر

•    داشتن حداقل 18 سال

•    سند ثبت ازدواج دو نفر

•    قرارداد اجاره یا اثبات خرید محل اقامت مشترک

با توجه به مطالب فوق می‌توان گفت که مهاجرت به سوئد یک گزینه بسیار خوب برای ایرانی‌هاست، چرا که روش‌های متعددی برای این منظور از سوی دولت سوئد ارائه شده است و در روش‌های مهاجرت از طریق کار یا تحصیل افراد با مشکلات کمتر و شرایط آسان‌تری روبرو هستند و موسسه مهاجرتی لتس گو یونی نیز در این مسیر همراه شماست.