شانس دریافت پاسپورت انگلستان بعد از تحصیل چقدر است؟ برای آگاهی از مراحل دریافت پاسپورت انگلستان از طریق اقامت تحصیلی، این محتوا را دنبال کنید.

انگلستان یکی از کشورهای ثروتمند قاره اروپا است که پاسپورت آن در زمره ارزشمند‌ترین پاسپورت‌ های جهانی قرار دارد. در عین حال انگلستان یکی از محبوب‌ترین مقصدهای مهاجرت تحصیلی در قاره سبز نیز می‌باشد.

کشور انگلستان و به ویژه پایتخت رویایی آن، لندن، به دلیل رعایت استاندارد‌های آموزشی در سطح جهانی، تنوع فرهنگی، دسترسی سریع و آسان به سایر کشورهای درجه یک اروپایی، دامنه گسترده فرصت‌های تحصیلی، امکان زندگی و تحصیل به زبان انگلیسی و بازار کار عالی  به عنوان یکی از پرطرفدارترین مکان‌ها در جهان برای تحصیل در خارج از کشور شناخته شده و سالانه صدها هزار دانشجوی بین‌المللی بر سر تحصیل در بهترین دانشگاه‌های انگلستان به رقابت می‌پردازند.

دریافت پاسپورت انگلستان بعد از تحصیل

نکته حائز اهمیت این است که کمتر دانشجویی شرایط دشوار تحصیل در کشوری مانند انگلستان را با هدف بازگشت به کشور اول خود تحمل می‌کند بلکه اکثر این نخبگان مهاجر به دنبال دریافت پاسپورت انگلستان و اقامت دائم در این کشور پس از فارغ‌التحصیلی می‌باشند. 
بر همین اساس خوب است بدانیم که پاسپورت انگلستان چه جایگاهی در رنکینگ پاسپورت های جهانی دارد؟ آیا تحصیل در این کشورمی‌تواند راه خوبی برای دریافت پاسپورت انگلستان باشد ؟ در ادامه به دنبال پاسخ این پرسش‌ها هستیم.

ارزش پاسپورت انگلستان

شاید برای شما هم جالب باشد بدانید که بر اساس راهنمای رتبه‌بندی پاسپورت در جهان (Guide Passport Ranking Index)، در حال حاضر پاسپورت انگلستان به عنوان هفتمین پاسپورت قدرتمند جهان شناخته شده و شما به عنوان یک دارنده گذرنامه انگلیسی می‌توانید بدون دریافت ویزا به بیش از 140 کشور جهان سفر کنید. عدد قابل توجهی است؛ اینطور نیست؟

ایالات متحده آمریکا، امارات متحده عربی، برزیل، ژاپن و تمام کشورهای اتحادیه اروپا از جمله مقصدهایی هستند که دارنده پاسورت انگلستان می‌تواند بدون دردسرهای مجوز ورود و یا دریافت ویزا در بدو ورود (eTA)، هر زمان که خواست به آن‌ها سفر کند. اگرچه ورود به 39 کشور جهان از جمله روسیه، چین و ایران حتی با وجود در دست داشتن پاسپورت انگلستان، تنها از طریق ویزا امکانپذیر است اما همچنان پاسپورت این کشور به عنوان یکی از ارزشمندترین پاسپورت ها در دنیا شناخته می‌شود. 

بنابراین علاوه بر قرار گرفتن در قلب قاره سبز، قدرت اقتصادی و بازار کار پویا، ثروت، سطح بالای کیفیت زندگی و رفاه ، برخورداری از موقعیت استراتژیک و داشتن یکی از بهترین سیستم‌های آموزش عالی در جهان، ارزشمندی پاسپورت انگلستان از جمله مهم‌ترین عواملی می‌باشد که این کشور را به یکی از بهترین کشورهای اروپایی برای مهاجرت تبدیل نموده است. 

اخذ پاسپورت انگلستان از روش‌های مختلفی مانند سرمایه‌گذاری و ثبت شرکت، ازدواج، تولد، کار و پناهندگی امکان‌پذیر است که هر یک شرایط مخصوص به خود را ایجاب می‌کند. در این میان اما شاید بتوان دریافت پاسپورت انگلستان از طریق ویزای تحصیلی و بعد از تحصیل را یکی از رایج‌ترین و پرطرفدارترین روش‌های دستیابی به این گذرنامه ارزشمند در سراسر جهان دانست.

برای گروهی دانشجویان ممتاز خارجی، تحصیل در اروپا مساوی با تحصیل در انگلستان است. هر ساله دانشجویان بسیاری از سراسر دنیا و به ویژه کشورهای آسیایی با هدف دریافت پاسپورت انگلستان بعد از تحصیل، مسیر نسبتا دشوار پذیرش در دانشگاه‌های این کشور را طی نموده و بر سر تصاحب کرسی‌های تحصیلی به رقابت می‌پردازند. آیا فارغ‌التحصیلی از دانشگاه‌های انگلیس به معنای اخذ پاسپورت این کشور است؟

رتبه پاسپورت انگلستان در جهان

چگونه بعد از تحصیل پاسپورت انگلستان را دریافت کنیم؟

اگر بخواهیم به طور کلی به این پرسش پاسخ دهیم که آیا امکان دریافت پاسپورت انگلستان بعد از تحصیل در این کشور وجود دارد یا خیر؟ قطعا جواب مثبت است. اخذ پاسپورت انگلیسی از طریق تحصیل، یکی از آسان‌ترین و ارزان‌ترین راه‌ها برای رسیدن به شهروندی این کشور ممتاز اروپایی می‌باشد که افراد زیادی به دنبال آن هستند.

حال اگر این پاسخ مثبت برای شما این تصور را ایجاد کرده است که می‌توان با ویزای تحصیلی و در طول مدت تحصیل در این کشور پاسپورت انگلستان را دریافت کرد این تصور اشتباه است. فارغ‌التحصیلی از دانشگاه‌ها و کالج‌های انگلستان ضرورتا به معنای دستیابی به پاسپورت این کشور نیست. 

برای آنکه یک دانشجو بین‌المللی بتواند بعد از تحصیل در انگلستان پاسپورت آن را دریافت کند باید پس از اتمام دوره تحصیل خود، در مدت زمان تعیین شده از سوی این کشور، که در قانون مجوز کار پس از فارغ‌التحصیلی (PSW) تعیین شده وارد بازار کار قانونی کشور انگلستان شده و ویزای تحصیل خود را به ویزای کار تبدیل نماید. پس از آن فرد می‌تواند برای دریافت پاسپورت انگلستان اقدام کند.

در صورتی که تصمیم دارید به به عنوان یک دانشجو بین‌المللی جهت ادامه تحصیل وارد انگلستان شده و بعد از تحصیل برای دریافت پاسپورت انگلستان و اقامت دائم این کشور (PR) اقدام کنید لازم است مراحل زیر را طی نمایید:

مرحله اول: دریافت پذیرش تحصیلی در یکی از دانشگاه‌های معتبر انگلستان

برای دریافت پاسپورت و اقامت دائم انگلیس، نخستین گام اخذ پذیرش از دانشگاهی در بریتانیا می‌باشد. اخذ پذیرش تحصیلی به ویژه در دانشگاه‌های برتر انگلستان و مقاطع تحصیلات تکمیلی کار چندان آسانی نیست. برخورداری از یک رزومه تحصیلی ممتاز علاوه بر تسلط کافی به زبان انگلیسی از جمله شرایط اصلی است که یک دانشجو خارجی باید در اختیار داشته باشد تا بتواند در دنشگاه‌ها و کالج‌های این کشور تحصیل کند.

هر ساله حدود 5000000 دانشجو بین‌المللی برای تحصیل وارد انگلستان می‌شوند. علی رغم تعداد بالای پذیرش و تعدد دانشگاه‌های خوب در این کشور با این وجود فضای پذیرش بسیار رقابتی بوده و تنها متقاضیانی که پرونده تحصیلی قابل توجهی داشته و مهارت زبان انگلیسی خود را تقویت کرده باشند شانس بالایی برای قبولی دارند.

مرحله دوم: دریافت ویزای دانشجویی 

برای تحصیل در یکی از بهترین کشورهای قاره اروپا، دریافت پذیرش تحصیلی از یک دانشگاه معتبر غول مرحله آخر نیست بلکه دریافت ویزای تحصیلی نیز شرایط  و مراحل مخصوص به خود را دارد که باید گام به گام رعایت شود. در صورتی که دانشگاه مورد نظر، نامه رسمی پذیرش دانشجو را صادر نماید پس از آن دانشجو متقاضی باید برای دریافت ویزای Tier4 یا همان ویزای تحصیل در انگلیس اقدام کند.  فرایند ارائه درخواست این نوع ویزا باید حداقل 3 ماه پیش از آغاز ترم تحصیلی شروع شود زیرا معمولا دو ماه زمان برای رسیدگی به آن در نظر گرفته می‌شود.

ویزای تحصیل در انگلستان دارای 3 نوع مختلف است که عبارتند از:

  • ویزای کوتاه مدت تحصیلی

این نوع ویزا که Tier 4 short term study visa نام دارد برای شرکت در برنامه‌های آموزشی با مدت زمان حداکثر 6 ماه صادر می‌شود و برای دانشجویانی که به دنبال تحصیل در مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و یا دکترا هستند کاربردی ندارد.

  • ویزای عمومی تحصیلی

ویزای عمومی تحصیل در انگلیس یا همان Tier 4 General study visa ویژه متقاضیان بالای 16 سال است که با هدف تحصیل در مقاطع بالاتر از دیپلم در دانشگاه‌های انگلستان به این کشور سفر می‌کنند. ویزای عمومی تحصیل در انگلستان یکبار صادر شده و در تمام طول دوره تحصیلی مورد پذیرش، اعتبار دارد. ویزای عمومی همان ویزای دانشجویی است.

ویزای کودکان

ویزای کودکان که به عنوان ویزای دانش آموزی Tier 4 child study visa نیز شناخته می‌شود ویژه کودکان و نوجوانان 4 تا 16 ساله است که قصد تحصیل در مدارس انگلیس را دارند.

مدارک و شرایط اصلی جهت اخذ ویزای دانشجویی در کشور انگلیس به شرح زیر می‌باشد:

  • مدارک هویتی
  • پاسپورت معتبر
  • نامه اثبات تمکن مالی
  • نامه پذیرش دانشگاه
  • مدرک زبان انگلیسی

مرحله سوم: کار هم‌زمان با تحصیل

همانطور که می‌دانید انگلیس از جمله کشورهایی است که دانشجویان خارجی در آن می‌توانند همزمان با تحصیل به کار پاره وقت مشغول بوده و برای تعداد ساعات مشخصی در هفته به طور قانونی کار کنند اما شاید ندانید که گذراندن دوره‌های کارآموزی و کار دانشجویی می‌تواند چه نقش موثری در تسهیل روند دریافت پاسپورت بعد از تحصیل در انگلستان داشته باشد. 

دانشجویان بین‌المللی با ویزای Tier-4 مجاز هستند که تا 20 ساعت در هفته و به طور تمام وقت در طول تعطیلات کار کنند که درآمد این میزان کار به طور میانگین معادل 1200 تا 1500 پوند در ماه می‌باشد. 

نقش کار دانشجویی در روند دریافت پاسپورت انگلستان و اقامت دائم این است که فرد متقاضی می‌تواند از این طریق روزمه کاری و حرفه‌ای خود را تقویت نموده و پس از فارغ‌التحصیلی شانس بسیار بیشتری برای پیدا کردن کار در بازه تعیین شده داشته باشد چرا که کار دانشجویی شما را به فرد مجرب‌تری برای اشتغال دائم تبدیل می‌کند.

پاسپورت انگلستان

مرحله چهارم: پیدا کردن کار بعد از تحصیل

پیشتر توضیح دادیم که برای دریافت پاسپورت انگلستان، ویزای دانشجویی باید به ویزای کاری تبدیل شود. برای این امر لازم است که دانشجو بین‌المللی بعد از فارغ‌التحصیلی در طول مدت حداکثر دو سال یک کار قانونی همراه با بیمه و اخذ مالیات پیدا کرده باشد. 

پس از اتمام دوره فارغ‌التحصیلی در صورت دریافت ویزای Post Study Work(PSW) ، فرد در دو سال اول مجاز به انجام هر کاری است که می‌تواند پیدا کند اما پس از آن باید به ویزای کار رسمی انتقال پیدا کند و دیگر ویزای او از نوع PSW نخواهد بود.

در حال حاضر هر ساله حدود 7000 دانشجو بین‌المللی در انگلیس موفق می‌شوند که ویزای دانشجویی Tier-4 خود را به ویزای کاری Tier-2 تبدیل کنند اما این تنها گزینه پیش رو نیست و متقاضیان می‌توانند از طریق سرمایه‌گذاری، ثبت شرکت و کارآفرینی نیز نوع مجوز اقامت خود را تغییر داده و در این کشور حضور داشته باشند. 

مرحله پنج: درخواست دریافت پاسپورت انگلستان

پس از تبدیل ویزای دانشجویی به ویزای کاری، با گذشت حداقل 5 سال فرد می‌تواند برای دریافت پاسپورت انگلستان و اقامت دائم این کشور که با اخذ ویزای اقامت نامحدود (ILR) میسر می‌شود، اقدام نماید. درآمد پایدار، اشتغال تمام وقت، سابقه بیمه، پرداخت مالیت، اخلاق اجتماعی خوب و نداشتن سابقه کیفری از جمله شروطی است که باید برای صدور ILR رعایت شود. 

علاوه بر این‌ها دولت انگلستان پیش از صدور پاسپورت این کشور برای یک تبعه خارجی باید اطمینان حاصل نماید که فرد صلاحیت اجتماعی و اخلاقی زندگی در فرهنگ انگلیس را داشته و هیچگونه افکار نژاد پرستانه را دنبال نمی‌کند. تسلط بر حد مشخصی از زبان انگلیسی نیز دارای اهمیت است. 

آیا می‌توان پس از اتمام تحصیل همچنان در انگلستان اقامت داشت؟

پس از تصویب برگزیت در ماه مارس 2019، دولت انگلستان اعلامیه‌ای منتشر کرد مبنی بر اینکه دانشجویان خارجی محصل در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد تا 6 ماه و دانشجویان دکترا تا یک سال بعد از پایان دوره تحصیل خود می‌توانند در انگلیس اقامت داشته باشند اما پس از آن باید برای تغییر ویزای خود اقدام کنند. 

معادل گرین کارت امریکا در انگلستان چیست؟ 

ویزای اقامت نامحدود که ILR نام دارد معادل گرین کارت آمریکا در کشور انگلیس می‌باشد.

آیا تفاوتی میان اقامت دائم و شهروندی انگلیس وجود دارد؟ 

بله با توجه به تعریفی که هر کشور از اقامت دائم و شهروندی(تابعیت) ارائه می‌دهد میان این دو تفاوت وجود دارد. بر اساس قوانین انگلستان، یک فرد در صورت برخورداری از اقامت دائم این کشور برای هر بار ورود و  خروج نیازی به ویزا ندارد و می‌تواند به طور قانونی در این کشور کار و تحصیل کند اما دریافت پاسپورت و شهروندی انگلیس به معنای برخورداری از حقوق و مزایای کامل یک تبعه این کشور است.