اگر شما هم قصد دارید تحصیل در اروپا را تجربه کنید، بهتر است از شرایط تحصیل رایگان در اروپا باخبر باشید و با ما در این پست از مجله لتسگویونی همراه باشید. در سال های اخیر، تحصیل در کشورهای اروپایی بیش از پیش مورد توجه متقاضیان ایرانی قرار گرفته است. وجود سیستم آموزشی عالی، دانشگاه‌های معتبر و امکان انجام کارهای دانشجویی، اروپا را به مکانی جذاب برای مهاجرت تحصیلی تبدیل کرده است.

تحصیل در اروپا

در حال حاضر، بسیاری از مقاصد مطرح تحصیلی مانند آمریکا، انگلستان، کانادا و استرالیا هزینه تحصیل نسبتاً زیادی را از دانشجویان خارجی دریافت می‌کنند. در طول این مقاله به بررسی شرایط تحصیلات رایگان در اروپا یعنی تحصیل در کشورهای آلمان، فرانسه، ایتالیا، اسپانیا می‌پردازیم.

شرایط تحصیل رایگان در آلمان

تمام متقاضیان اروپایی و غیر اروپایی می‌توانند در آلمان به صورت رایگان تحصیل کنند. تفاوتی ندارد که آن‌ها اهل اتحادیه اروپا باشند یا نه. این موضوع شامل تمامی برنامه‌های تحصیلی در دانشگاه‌های دولتی می‌شود. تنها یک نکته حائز اهمیت وجود دارد و این است که چنان چه دانشجویان از کشورهای عضو اتحادیه اروپا نباشند، نیازمند اجازه اقامت به آلمان می‌باشند. 

دانشجویان بین المللی برای پذیرش در دانشگاه‌های دولتی این کشور باید نمرات آزمون ACT یا SAT را با حداقل امتیاز 28 و 1300 ارائه دهند. داشتن دانش کافی در زبان آلمانی نیز از دیگر شرایط مهم برای آموزش رایگان در مقطع کارشناسی در این کشور است. شهر مونیخ و برلین دو مقصد برتر برای تحصیل در آلمان بوده و در بین 30 شهر مقرون به صرفه برای تحصیل قرار دارند. باید به خاطر داشته که تحصیلات در ایالت بادن-وورتمبورگ با هزینه همراه است و دانشجویان موظف به پرداخت شهریه می‌باشند.

یکی دیگر از دلایلی که باعث می‌شود بسیاری از افراد تصمیم به مهاجرت به آلمان را داشته باشند، تعداد برنامه‌های ارائه شده به زبان انگلیسی است. آلمان تلاش کرده تا تعداد دوره‌های آموزشی خود را به زبان انگلیسی افزایش دهد و پذیرش در بسیاری از دانشگاه‌ها نیازی به اثبات مهارت های آلمانی ندارد. به طور متوسط ، هزینه زندگی دانشجویان 850 یورو در ماه است که آن‌ها می‌توانند جهت کاهش هزینه‌های خود از بورسیه استفاده کرده و یا به انجام کارهای پاره وقت بپردازند.

دانشگاه فنی برلین، دانشگاه مونیخ، دانشگاه آخن، دانشگاه هایدلبرگ، دانشگاه توبینگن، دانشگاه بن و دانشگاه فرایبورگ را می‌توان جزو بهترین دانشگاه‌های اروپا برای تحصیل دانست.

شرایط تحصیل رایگان در فرانسه

این که فرانسه یکی از محبوب‌‌ترین مقاصد تحصیلی در جهان است، جای تعجب ندارد. در مجموع 35 دانشگاه فرانسوی در رتبه ‌بندی جهانی دانشگاه‌‌ها قرار دارند که از این میان 11 دانشگاه در بین 300 دانشگاه برتر جهان قرار گرفته‌اند. دو دانشگاه پیشرو کشور یعنی دانشگاه PSL و دانشگاه اکول پلی تکنیک در بین 70 دانشگاه برتر جهان قرار دارند. 

از شرایط آموزش در فرانسه شرکت در آزمون‌های استاندارد مانند GRE، GMAT یا LSAT برای برخی از دوره‌های کارشناسی و کارشناسی ارشد است. اکثر دوره های تحصیلی به زبان فرانسوی تدریس می‌شوند؛ اما برخی از دوره‌های آموزشی زبان انگلیسی نیز تدریس می‌شوند (به ویژه در سطوح کارشناسی ارشد و دکترا). موسسات آکادمیک در فرانسه آزمون‌های زبان TCF، DELF و DALF را می‌پذیرند.

هزینه‌های تحصیل در دانشگاه‌های دولتی فرانسه توسط دولت فرانسه 2،770 یورو برای مقطع کارشناسی و 3،770 یورو برای مقطع کارشناسی ارشد در سال در نظر گرفته شده است که آن‌ها را به یکی از مقرون به صرفه‌ترین دانشگاه‌های اروپا تبدیل می‌کند. دولت فرانسه امکان تحصیلات رایگان برای دانشجویان بین المللی با دریافت بورسیه و کمک هزینه های تحصیلی از 7000 تا 21،000 یورو را فراهم کرده است.

هزینه زندگی دانشجویی در فرانسه 600 تا 800 یورو در ماه برای تأمین هزینه‌های غذا، حمل و نقل و مسکن تخمین زده می‌شود. چنان چه به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در خصوص تحصیل در فرانسه به زبان انگلیسی هستید، پیشنهاد می‌کنیم مقاله‌ای که در این رابطه تهیه شده است را بررسی کنید.

تحصیل رایگان در اروپا چگونه است؟

شرایط تحصیل رایگان در ایتالیا

در طی سال‌های اخیر، ایتالیا به کشوری محبوب برای ایرانیان تبدیل شده است؛ چرا که امکان تحصیل رایگان را در اختیار دانشجویان غیراروپایی قرار می‌دهد. دانشگاه‌های ایتالیا برنامه های تحصیلی را به دو زبان ایتالیایی و انگلیسی ارائه می‌دهند. با این حال، اکثر برنامه‌های تحصیلی در مقطع کارشناسی به زبان ایتالیایی ارائه می‌شوند. متقاضیانی که قصد تحصیلات رایگان در دانشگاه‌های کشور ایتالیا را دارند نیاز به ارائه مدرک زبان معتبر و همچنین قبولی در آزمون ورودی هستند. از جمله آزمون‌های ارائه شده شامل IMAT، TOLC، SAT و ACT هستند.

اگرچه دانشگاه‌‌های خصوصی در ایتالیا شهریه نسبتاً بالایی دریافت می‌کنند؛ اما دانشگاه‌‌های دولتی ایتالیا به ‌طور قابل توجهی ارزان ‌تر هستند و برای برنامه ‌های کارشناسی بین 900 تا 4000 یورو در سال هزینه دریافت می‌کنند. دانشجویان خارج از اتحادیه اروپا واجد شرایط دریافت وام و کمک هزینه های تحصیلی هستند. طبق گزارشات ارائه شده توسط QS شهر میلان در جایگاه 40 بهترین شهرهای دانشجویی قرار دارد. هزینه دریافت ویزای دانشجویی کشور ایتالیا 50 یورو است.

شرایط تحصیل رایگان در نروژ

دانشگاه‌های نروژ به دانشجویانی از اروپا، آسیا، آفریقا و هر جای دیگر آموزش رایگان ارائه می‌دهد. دولت نروژ هزینه تحصیل را با پول مالیات دهندگان تأمین می‌کند تا دانشجویان بین المللی به همراه دانشجویان بومی بتوانند از آموزش رایگان در دانشگاه‌های دولتی لذت ببرند. در نروژ، هشت دانشگاه، بیست کالج دولتی دانشگاهی و شانزده کالج خصوصی وجود دارد. دانشگاه اسلو، دانشگاه برگن، دانشگاه استاوانگر، دانشگاه علوم زیستی نروژ (UMB)، دانشگاه آگدر (UiA) و دانشگاه نوردلند از جمله دانشگاه‌‌های رایگانی هستند که این کشور اسکاندیناوی به آن‌ها افتخار می‌کند. 

یکی از مزایای تحصیل در این کشور آن است که زبان آموزش در اکثر رشته ها انگلیسی است و در نتیجه ارائه مدرک معتبر زبان انگلیسی یکی از شروط اصلی برای اخذ پذیرش و تحصیلات رایگان در این کشور اروپایی است. حداقل معدل لازم برای ورود به دانشگاه‌های این کشور در مقطع کارشناسی 15 می‌باشد. در نروژ برخی از رشته ها با آزمون ورودی همراه هستند.

شرایط تحصیل رایگان در دانمارک

دانمارک از دیگر کشورهای اروپایی است که فرصت تحصیلات رایگان را برای دانشجویان فراهم کرده است. آموزش رایگان در این کشور تنها به زبان دانمارکی امکان پذیر است. آن دسته از دانشجویانی که موفق به ورود در دانشگاه‌های این کشور شده باشند، می‌توانند تا 30 ساعت در هفته را به انجام کارهای دانشجویی مشغول شوند. 

شرایط تحصیل رایگان در مجارستان

در میان برترین مقاصد مهاجرتی در اروپا، مجارستان در حال تبدیل شدن به یک مقصد تحصیلی محبوب در بین دانشجویان خارجی است. هزینه های تحصیل در این کشور بسیار مقرون به صرفه تر از سایر نقاط اروپا و ایالات متحده است. بسته به موسسه و برنامه، هزینه های تحصیل می‌تواند از 600 یورو تا 4000 یورو در هر ترم در مقطع کارشناسی باشد که دانشجویان خارجی می‌توانند با دریافت بورسیه هزینه تحصیل را به صفر برسانند. 

علاوه بر این، هزینه زندگی در مجارستان بسیار پایین است و حدود 300 دلار در ماه تخمین زده می‌شود. دانشگاه‌‌های مجارستان با تمرکز بر بین ‌المللی ‌سازی، برنامه‌‌های متنوعی را به زبان انگلیسی و همچنین به زبان ‌های فرانسوی، آلمانی و روسی ارائه می‌کنند. از شرایط تحصیلات رایگان در این کشور اروپایی باید به ارائه آخرین مدرک تحصیلی به همراه ریز نمرات و همچنین قبولی در آزمون ورودی برخی از رشته های پرطرفدار اشاره کرد.

تحصیل کم هزینه در جمهوری چک

آن دسته از افرادی که توانایی صحبت به زبان چکی را دارند، می‌توانند اقدام به تحصیل در دانشگاه‌های این کشور را داشته باشند. جمهوری چک از جمله کشورهایی است که آموزش با هزینه های پایین را در اختیار علاقمندان قرار می‌دهد. شهر پراگ به عنوان بهترین شهر دانشجویی شناخته شده و از جایگاه خوبی نیز در دنیا برخوردار است. 

تحصیل رایگان در اتریش

هزینه تحصیل در دانشگاه‌های دولتی این کشور رایگان است و دانشجویان مبلغی را به عنوان حق عضویت پرداخت خواهند کرد. برای تحصیل رایگان در اتریش می‌توان از بورسیه‌های متنوعی که توسط دولت ارائه می‌شود، استفاده کرد. همچنین دانشجویان فرصت انجام کارهای دانشجویی را دارند که این موضوع اتریش را جزو بهترین کشورهای اروپایی برای تحصیل قرار داده است.

متقاضیانی که قصد ورود به دانشگاه‌های این کشور را دارند باید دارای حداقل مدرک B2 در زبان آلمانی باشند. متقاضیانی که در کنکور ایران شرکت کرده و در آن پذیرفته شده‌اند، باید حداقل 70 واحد درسی را گذرانده باشند. برای ورود به دانشگاه در مقطع کارشناسی با مدرک دیپلم باید در آزمون های ورودی شرکت و در آن‌ها پذیرفته شد.

تحصیل رایگان پزشکی در اروپا

ورود به رشته پزشکی رویای بسیاری از افراد در سراسر جهان است. احتمالاً شما هم درباره تحصیل رایگان پزشکی در اروپا شنیده‌اید. برخی از کشورهای اروپایی شرایطی را مهیا کرده‌اند که دانشجویان بین المللی امکان آموزش بدون پرداخت هزینه را داشته باشند. یکی از مهم‌ترین شرایط برای آموزش رایگان در رشته های پزشکی فرصت دریافت بورسیه‌های تحصیلی است. داشتن معدل خوب و آشنایی با زبان رسمی کشور مورد نظر و همچنین داشتن سن مناسب از جمله شرایط دریافت بورسیه است.

انواع بورسیه های تحصیلی اروپا

به طور کلی، دانشگاه‌های اروپا دو نوع کمک هزینه را ارائه می‌دهند که عبارتند از: اسکالرشیپ و فاند. بورسیه‌های اسکالرشیپ بخشی از هزینه های تحصیلی دانشجو را پوشش می‌دهد. بورسیه های فاند تمام هزینه ها اعم از هزینه های تحصیلی و زندگی دانشجو را پوشش می‌دهد.

بهترین دانشگاه های اروپایی برای تحصیل رایگان

بهترین دانشگاه‌ های اروپا برای تحصیل رایگان

برای تحصیل رایگان در اروپا در ابتدا باید دانشگاه‌های دولتی موجود در هر کشور را بررسی کرد. دانشگاه‌هایی که این فرصت را در اختیار متقاضیان قرار می‌دهند، هیچ گونه تفاوتی از نظر کیفیت با سایر دانشگاه‌ها نخواهد داشت. برخی از بهترین دانشگاه‌های اروپا برای تحصیل رایگان به شرح زیر هستند:

1.    نروژ

•    دانشگاه اسلو (The University of Oslo)
•    دانشگاه برگن (University of Bergen)
•    دانشگاه استاوانگر (University of Stavanger)
•    دانشگاه علوم زیستی نروژ (Norwegian University of Life Science)
•    دانشگاه آگدر (University of Agder)
•    دانشگاه نوردلند (the University of Nordland)

2.    آلمان

•    دانشگاه لودویگ ماکسیمیلیان (Ludwig Maximilian University)
•    دانشگاه هایدلبرگ (Universität Heidelberg)
•    دانشگاه هومبولت برلین (Humboldt University of Berlin)
•    دانشگاه هامبورگ (University of Hamburg)
•    دانشگاه اشتوتگارت (University of Stuttgart)
•    دانشگاه توبینگن (University of Tubingen)
•    دانشگاه فرایبورگ (University of Freiburg)

3.    اتریش

•    دانشگاه وین (University of Vienna)
•    دانشگاه پزشکی وین (Medical University of Vienna)
•    دانشگاه اینسبروک (University of Innsbruck)
•    دانشگاه صنعتی وین (Vienna University of Technology)

4.    دانمارک

•    دانشگاه کپنهاگ (University of Copenhagen)
•    دانشگاه آلبورگ (University of Aalborg)
•    دانشگاه تکنولوژی دانمارک (Danish University of Technology)
•    دانشگاه لیلبرت (University of Liberty)

5.    ایتالیا

•    دانشگاه پلی تکنیک تورین (Turin Polytechnic University)
•    دانشگاه پاویا (University of Pavia)
•    دانشگاه بولونیا (University of Bologna)
•    دانشگاه تور ورگاتا (Tor Vergata University )
•    دانشگاه میلان (University of Milan)

مزایای تحصیل رایگان در اروپا

تحصیل در کشورهای اروپایی علاوه بر ارائه مدرک معتبر و اجازه ورود به بازارهای کار جهانی با مزایای دیگری نیز همراه است. برخی از مهم‌ترین مزیت های آموزش در اروپا به شرح زیر است:

•    ارائه آموزش با کیفیت برای همه
•    ارائه طیف گسترده ای از دوره ها و برنامه های آموزشی
•    امکان دریافت بورسیه و کمک هزینه
•    امنیت بالا
•    آشنایی با فرهنگ ها و آداب و رسوم جدید
•    اجازه اقامت پس از فارغ التحصیلی
•    ثبات اقتصادی
•    کسب تجربه های جدید
•    اجازه کار در حین تحصیلات دانشگاهی
•    امکان سفر در حوزه شینگن

سخن آخر

در طول این مقاله تمام تلاش خود را به کار گرفتیم تا شرایط تحصیلات رایگان در اروپا را مورد بررسی قرار دهیم. مشخص کردیم که کشورهایی مانند آلمان، ایتالیا، فرانسه، نروژ، دانمارک و غیره به ارائه تحصیلات رایگان به تمام دانشجویان بین المللی می‌پردازند. از مهم‌ترین شروط برای ورود به دانشگاه‌ها و آموزش به صورت رایگان تسلط به زبان کشور مقصد است.

برخی از رشته های پرطرفدار دارای آزمون ورودی هستند که متقاضیان باید در آن شرکت کنند. دانشجویان غیر اروپایی فرصت انجام کارهای دانشجویی به منظور کاهش هزینه های زندگی خود را خواهند داشت. شما عزیزان می‌ توانید در صورت تمایل برای کسب هر گونه اطلاعات تکمیلی در این خصوص و دریافت مشاوره مهاجرت از کارشناسان مجرب مجموعه اعزام دانشجو لتسگو یونی با ما در ارتباط باشید.